LEVERANDØRER

kursuskalender

webshops

Hans Henrik Juhl: Hårpoesi på højeste plan

”Kreativiteten er mit våben”, siger Hans Henrik Juhl, der har arbejdet med de største i branchen, og som i dag driver den mobile frisørsalon ”hvorduvil.dk”. ”Jeg kunne sikkert have tjent mange flere penge ved at gøre tingene anderledes, men jeg vil hellere være en fri fugl. Og i øvrigt er det dem, der tænker nyt, der overlever”, mener han.


Hans Henrik Juhl kalder sig selv for en “neo-generalist”. Han tænker ud af boksen, og han kombinerer frisørarbejdet med fotografi og digitalt design. Han har etableret ”hvorduvil.dk” for kunder, der ønsker, at han kommer til dem, når de skal klippes, og hans mantra er: ”Hvis du ikke er passioneret omkring dit arbejde, kan du lige så godt lade være!"

Hans Henrik Juhl har arbejdet med de største. Han har været stylist og frisør på modeshows for Lanvin, Balmain, Yohji Yamamoto og Yves Saint Laurent. Han har været medvirkende i produktionerne hos nogle af verdens største modemagasiner; Collezioni, Elle og fransk/italiensk Vogue. Han har lavet hår for reklamebureauer og tv-stationer over hele Europa. Han tænker ud af boksen, og han kombinerer frisørarbejdet med fotografi og digitalt design. I dag har han etableret ”hvorduvil.dk” for kunder, der ønsker, at han kommer til dem, når de skal klippes, og han elsker happenings. Han har klippet hår på musikfestivaler og på gaderne rundt om i Europa, og en uge om måneden tager han turen fra Århus til Berlin med sit frisørkit for at være frisør i Tysklands hovedstad – altså præcis hvor du vil!

Hans Henrik Juhl har også et mantra: ”Hvis du ikke er passioneret omkring dit arbejde, kan du lige så godt lade være!” Vi mødte multikunstneren og idémageren i hans lejlighed i Århus, hvor han fortæller om sin karriere, om sit liv som klimaaktivist med Lord B; papegøjen, der er blevet symbol på bæredygtighed, og om ”hvorduvil.dk”, der er blevet en stor succes i både Danmark og Berlin.

”Jeg holder utrolig meget af den frihed, det giver. Jeg står ikke i en salon fra 9-17, men kan arbejde med mine kunder på alle tidspunkter af døgnet – 24/7/365”. Hans Henrik kalder sig selv for en “neo-generalist”, der ikke vil låses fast på et enkelt erhverv så ud over at være frisør, er han også fotograf, digital designer og forfatter, og han går ikke af vejen for en udfordring. Han kalder ”hvorduvil.dk” for et unikt cirkulært økonomikoncept, der sætter hele vores opfattelse af hårbehandling og styling i nyt perspektiv.

”Slut med ventetid i myldretidstrafikken og problemer med at finde en parkeringsplads. Jeg er mine kunders personlige hårstylist, og jeg ind retter min salon, hvor det skal være, når det skal være, og jeg laver arbejdet på stedet: I mine kunders hjem, på kontoret, i studiet eller på hotellet”, lyder det fra Hans Henrik.


I bæredygtighedens navn cykler Hans Henrik rundt til kunderne med sin salon i rygsækken.

Jeg kunne være blevet alt
Hans Henrik Juhl har arbejdet som frisør og stylist siden 1989. Basishåndværket blev opbygget gennem ti års salon- og undervisningserfaring i Danmark.

”Jeg tror på, at jeg kunne være blevet ALT. At jeg endte i frisørbranchen var et tilfælde. Jeg er ikke tredjegenerationsfrisør. Men jeg mødte nogle super cool mennesker til en fest i København. De var seje, dynamiske, kreative og “outgoing” – og de var frisører. Så jeg besluttede mig; hellere være en dygtig frisør end en halvdårlig advokat. For min holdning er klart, at er man ikke passioneret omkring sit arbejde, så er det bedre at lade være”, fastslår Hans Henrik, der i øvrigt har fotograferet, siden han var 13 år. ”Her fandt jeg ud af, at det var arbejdet med de visuelle universer, der virkelig triggede mit kreative gen”.

Lige efter han afsluttede sin frisøruddannelse i 1991, udgav Hans Henrik sin første frisør coffee table book, der blev solgt til 33 procent af de danske frisørsaloner.

”Jeg opdagede, at her var et udækket behov og udgav endnu en frisørbog, der blev solgt i 12.500 eksemplarer”, fortæller Hans Henrik, og siden har han udgivet endnu en bog, der er distribueret globalt under navnet CIAGGIO CONCEPT.

Som 27-årig trængte han til luftforandring, og Hans Henrik flyttede til Paris, hvor han i de efterfølgende 11 år slog sine folder med moderedaktører, skuespillere, modeller og musikere som sin faste kundekreds. Hans Henrik var ikke i tvivl om, at han ville bo i Paris. ”Når én dør lukker sig, er der ti andre, der åbner sig, og det følte jeg skete i Paris”.

”Jeg lærte fra de bedste og fik, mens jeg læste fransk på Sorbonne Universitetet, en praktikplads hos den berømte frisørsalon Claude Maxime, der netop havde ansat den anerkendte frisør Michel Brosseau som kunstnerisk direktør. Michel kendte jeg fra mine bogudgivelser, og han åbnede fremadrettet mange døre for mig til den ellers så lukkede modeverden”.

”Det var en fantastisk, spændende og lærerig tid i mit liv, hvor der i salonen kom meget fornemme damer med privatchauffører og små hysteriske hunde på skødet. Her lærte jeg alt om tidløst hår og “klassisk med et tvist”. To begreber, der også den dag i dag spiller en stor rolle, når jeg arbejder med mine kunder”.

Blandt de muligheder, der åbnede sig i Paris, var det, som Hans Henrik kalder sit livs oplevelse: ”Inden verdensmesterskabet i fodbold i 1998, hvor Frankrig spillede mod Brasilien på Stade de France i Paris, afholdte man det største modeshow i verdenshistorien. 80.000 mennesker overværede Yves Saint Laurents gigantiske præstation, og på catwalken og backstage var samlet alle de største frisører, stylister, makeupartister og modeller fra hele verden, bl.a. Linda Evangelista, Christy Turlington, Cindy Crawford, Naomi Campbell, Carla Bruni, Claudia Schiffer og mange flere. At være så heldig at være en del af det er en oplevelse, jeg aldrig vil glemme”.


”Når man er sin egen chef, er det slut med at brokke sig. Jeg kunne godt starte en traditionel salon op med ansatte, men jeg vil hellere arbejde fleksibelt og individuelt".

LORD B
Det var også i Paris, Hans Henrik mødte Lord B. Den rappende “protestsanger” papegøje der blev maskot for biodiversitet og inspirationskilde til mange af de ting, han sammen med andre kreative producerede i Paris og sidenhen i Danmark. Han åbnede sit bæredygtige designstudie Lord B CSR i Paris, og siden åbnede han en bæredygtig designkonsulentvirksomhed med forskellige sub-brands i Danmark.

”Lord B var en rigtig “selskabspapegøje” og altid med på den værste. Om det var gigantiske technofester, hvor jeg lavede hår til Cannes filmfestival, eller alle de andre fantastiske events, hvor vi var arbejdende æresgæster. Fuglen og jeg havde det sjovt, og samtidig var fuglen utrolig god og original branding”, fortæller Hans Henrik, der faktisk gjorde Lord B til direktør i sin virksomhed - så kunne han tage skraldet, hvis noget skulle gå galt. Lord B blev “talsfugl” for CSR (Corporate Social responsibility), og med sit fugleperspektiv repræsenterede han jo et tiltrængt alternativ til den menneskelige rovdrift på planeten og miljøet. CSR er lige så vigtigt i frisørbranchen som alle andre steder”, mener Hans Henrik, der synes, at bæredygtige tiltag bør være en meget større integreret del i vores branche, end det er i dag.

I 2009 indledte Hans Henrik Juhl et fundraising samarbejde med engelske World Land Trust, der synes godt om Juhl og papegøjens kreative og originale tilgang til klimaaktivisme. Med de talrige musikudgivelser fra den syngende papegøje på Lord B Records (Soundcloud), én animationsfilm med Lord B, der på poetisk vis sammen med andre dyr redder menneskeheden fra finanskrisen, T-shirtkollektioner og accessories og fundraising klippeevents (Lungernes Dag), har de reddet 78.000 m² atlantisk regnskov i Brasilien, samt meget mere. I april 2017 udkommer romanen “Legenden om Lord B” - en børnebog skrevet af Hans Henrik, der ligeledes sætter fokus på vigtigheden af bæredygtighed. Samarbejdet med World Land Trust fortsætter fremadrettet.

HVORDUVIL.DK
Da Hans Henrik kom hjem fra Paris, startede han også ”hvorduvil.dk” op, for som han siger: ”Når man er sin egen chef, er det slut med at brokke sig. Jeg kunne godt starte en traditionel salon op med ansatte, men jeg vil hellere arbejde fleksibelt og individuelt.”

I bæredygtighedens navn cykler Hans Henrik rundt til kunderne med sin salon i rygsækken. Hans grundholdning er, at alle har ret til at se godt ud, og frem for kun at klippe de seneste nyeste modetrends går han efter et sundt, naturligt, velplejet og blankt hår, der i farve og stil reflekterer den person, der bærer det. ”Det er jo meget forskelligt at arbejde med kunder og at arbejde med catwalkhår og på fotoshoots. Her er mulighederne mangfoldige, og man skal som frisør ikke blot følge trends, men tænke flere år frem i tiden, hvor det, når man har med kunder at gøre, handler mere om at finde den stil, der bringer det bedste frem i kundens individuelle særpræg”.

2017 er Hans Henrik Juhls evalueringsår, og han mener, at disruption er fremtiden. ”Det er i forretningsdelen, at den fremtidige udvikling ligger i vores fag! Det handler om at gøre noget anderledes, se tingene fra en ny vinkel og skabe noget nyt”.

”Jeg har brugt frisørfaget til at komme verden rundt, og jeg har oplevet en masse skønne ting. Livet handler jo om valg og fravalg, og jeg har lært noget af alle mine. ”hvorduvil.dk” kan forblive en lille enkeltmandsvirksomhed, for jeg er ingen administrator - men man skal ikke låse sig for fast. Vi ved ikke, hvad den nære fremtid bringer på den politiske front, og i mange år har frisørbranchen været præget af pris, pris og pris. Jeg mener, at man i stedet skal være åben for synergier og lade skæbnen træde i karakter under indflydelse af gode idéer, godt håndværk, nytænkning og kundeservice”.

Tekst: Pia Finne
Foto: Jesper Skovlund

Denne artikel blev publiceret i 2. udgave af Hair Magazine 2017.

Annonce

Nyeste produkter se flere produktnyheder

Moroccanoil nyheder

Moroccanoil nyheder

Moroccanoil byder både på dette års gaveæske, ideel til jul, og på enkeltstående stylingsprodukter til krøllet hår. Som altid er deres produkter plejende.
Rosaguld glattejern fra Moser

Rosaguld glattejern fra Moser

Det nye glattejern fra Moser er super flot og lækkert at holde på, og så varmer det også op på kun 25 sekunder. Salonsupport.dk er forhandler af produktet.
New Violet Silver Conditioner

New Violet Silver Conditioner

En fantastisk blødgørende pigmentbalsam for behandling af blondt og gråt hår. Silver pigmentet reducerer gul pigment og giver håret en flot klar glans.
Divine produkter fra Waterclouds

Divine produkter fra Waterclouds

Divine shower cream og Divine body lotion fra Waterclouds. Begge produkter og forkæler dig og din hud med fugt og nærende olier i den kolde vintertid.
Nyheder fra American Crew Techseries

Nyheder fra American Crew Techseries

Nu lancerer American Crew fire nye produkter til mænds grooming rutine: Control Foam, Texture Foam, Boost Spray og Firm Hold Styling Cream.

Annonce

Nyeste shows se flere frisørshows

Inspirationsaften med Revlon Professional

Inspirationsaften med Revlon Professional

Der var massere af inspiration at hente, da Revlon Professional inviterede til inspirationsaften med Martine Martinsen og Kevin Schou Birk fra American Crews all-star team.
Marcelklubbens London aften i Tivoli

Marcelklubbens London aften i Tivoli

Med dykkerudstyr, aquarium, hajer, flotte fisk, parpelotter, nøgne glimmermodeller og rullestol havde Marcelklubben gjort alt, hvad de kunne for at imponere.
Fokus på skæg i HeadBrands Creative Studio

Fokus på skæg i HeadBrands Creative Studio

HeadBrands åbnede sit Creative Studio op for nysgerrige frisører, der ville lære mere om skægtrimning, barbering og klassiske herrefrisurer.
Davines show: Hair On Stage 2017

Davines show: Hair On Stage 2017

Det spektakulære Theater Amsterdam husede Davines show Hair On Stage, der bød på den nyeste hårmode og kreativitet samt flere prisvindende frisører.
Davines show: Hair On Stage 2017

Davines show: Hair On Stage 2017

Det spektakulære Theater Amsterdam husede Davines show Hair On Stage, der bød på den nyeste hårmode og kreativitet samt flere prisvindende frisører.

Annonce

Frisurekollektioner se flere frisurekollektioner

Annonce

Frisørportrætter se flere frisørportrætter

Uffe Buchardt

Uffe Buchardt

Uffe Buchardt er mange ting: Frisør, makeup artist, art director, modeskribent, TV-star, foredragsholder og senest bladudgiver af det internationalt anerkendte magasin Dansk, som sælger bedst i London, New York og Shanghai.
Michael Schneider

Michael Schneider

Michael var gået død på frisørbranchen, og faktisk var han lige ved at gå i tømrerlære. I stedet åbnede han sin egen salon, Capo. Og det blev en bragende succes.

Annonce

Nyeste videoer se flere videoer

Hair Magazine deltog ved Salon International 2017

Hair Magazine deltog ved Salon International 2017

Hair Magazine var på plads ved dette års Salon International. Se denne lille video fra messen.
KMS Genderless Grooming Teaser

KMS Genderless Grooming Teaser

KMS Nordisk inspireret af Unisex trenden! KMS Nordisk lancerer produktkampagnen 'Genderless Grooming' i september, der fokuserer på kønsneutral hårstyling.
Gå ikke glip af Trevor Sorbie til Salon International 2017

Gå ikke glip af Trevor Sorbie til Salon International 2017

Fantastiske Trevor Sorbie, der har vundet flere priser en nogen anden, kommer til årets Salon International. Her er en teaser på, hvad der venter til messen.
Tondeo præsenterer BLAZOR

Tondeo præsenterer BLAZOR

I den her video præsenteres the BLAZOR, og hvordan den kan anvendes enkelt og sikkert uden det krævet en speciel teknik.
Modern Ikon Collection - Essential Looks SS17 Schwarzkopf Professional

Modern Ikon Collection - Essential Looks SS17 Schwarzkopf Professional

Inspireret af SS17 catwalks, har Schwarzkopf Professional lavet Essential Looks Modern Ikon kollektionen.