LEVERANDØRER

kursuskalender

webshops

Mark Nordskov: Frisør er noget man er helt ind i sjælen

”Den dag, man bliver så selvfed, at man tror, man ikke kan lære mere, så skal man ikke være i frisørfaget mere. For er man SÅ dygtig, så er det tid til at finde på noget andet man kan lære”. Det mener Mark Nordskov, der er en del af Fi5ve i Hørsholm. Han mener, det som frisør hele tiden handler om at inspirere og at blive inspireret – og det gælder alle frisører; også verdens bedste.

”Man inspireres af andre og giver det sin egen kant, og vi kan alle lære af hinanden. For udvikler vi os ikke mere – stopper vi op – så bevæger vi os baglæns”. Når man møder Mark, fornemmer man klart, at han elsker sit fag, han elsker at blive inspireret og at inspirere, og han holder utrolig meget af at give sine kunder den service, han mener, de fortjener. Derfor er det næsten heller ikke til at forstå, at Mark faktisk skulle have været slagter! ”Faktisk kom jeg i lære som slagter, men det var for koldt, og jeg ville hellere være frisør”, fortæller han, mens vi sidder i hans fantastiske hjem i Annisse med den mest forrygende udsigt ud over Arresø – en udsigt, man næsten kan falde ind i og blive en del af.

Mark Nordskov Mark Nordskov
Når Mark har kunder i salonen er hans fokus 100 pct. på dem. ”At være frisør er et udad-
vendt job, der er krævende både fysisk og psykisk”, siger han.
Mark har deltaget i et væld af konkurrencer med såvel Goldwell som L’Oréal og Wella.
Han elsker det adrenalinrush det giver at
vinde. Derfor går han altid efter at blive nr. 1.

Mark var så heldig, at han kendte Bjørn Hirtsgaard, der så formidlede en kontakt til Søren Pjedsted, der dengang ejede Klippoteket i Humlebæk. Her kom Mark i lære, og da Søren Pjedsted startede sin Cha Cha Cha kæde i 1990 fulgte Mark med; som frisør, som leder af det kreative team og som ansvarlig for elevuddannelsen. ”Jeg holder utroligt meget af at arbejde med de unge. De er helt uden de filtre, vi andre har, og de begrænses ikke af, hvad man kan eller ikke kan…”

Mark har også fundet en meget stor inspiration i Lisbeth og Søren Pjedsteds arbejde og deres måde at drive virksomhed på. ”Søren og Lisbeth er mine forbilleder, og hvor frisørfaget i Danmark havde været i dag uden Søren, er ikke godt at vide. Så ofte, når jeg skal træffe en forretningsmæssig beslutning, tænker jeg: ”Hvad ville de have gjort”, og så træffer jeg min beslutning herudfra”, fortæller Mark og forklarer sin fascination for Cha Cha Cha således: ”Enten var man ansat i Cha Cha Cha i to dage eller i 20 år. Der var ingen mellemvej. Søren formåede at skabe en mellem ting mellem en kult og en familie, og han gik altid selv forrest”, lyder det fra Mark, der var med igennem salget af Cha Cha Cha og frem til 2012, hvor han og fire andre ansatte i Cha Cha Cha valgte at sige deres jobs op for at starte en egen salon Fi5ve.

For Mark handler det ikke om at genopfinde den dybe tallerken og skabe et helt nyt koncept. ”Det handler om måden, man tilgår tingene, og det handler om detaljerne – og at finde og arbejde med de små nuancer. Det er det, der skaber forskelligheden”, mener han.

Salonen er et anpartsselskab
Da Mark Nordskov startede salonen op med sine fire kollegaer, stiftede de fem et anpartsselskab – deraf navnet Fi5ve – med fem lige store dele, og det fungerer rigtig godt, fortæller Mark. ”Vi har fordelt rollerne i salonen i forhold til interesseområder; økonomi, indkøb – ja alt. Huslejen deles ligeligt, og derudover betales en procentdel af det indtjente til løbende udgifter og overskud”, forklarer Mark og fortæller videre, at banken og revisoren fik sig et godt grin, da de fem fremviste deres plan, for i begyndelsen drev de ganske enkelt salonen som en husholdning med 11 konti – én til hver udgiftspost, som man så flyttede rundt på. ”Vi er uddannede til at lave hår – ikke til at styre en økonomi”, siger Mark. Dog har de med tiden fundet et system, der fungerer.

For Mark handler det rigtig meget om at være glad for at gå på arbejde. ”Og det var jeg ganske enkelt ikke længere i Cha Cha Cha, efter at kæden blev solgt i 2010. Derfor valgte vi at starte vores eget. Jeg vil have lov til at være glad for det jeg laver, og jeg vil have lov til at være stolt af mit håndværk”. Mark har ikke de store overordnede målsætninger og visioner med sit arbejde. For ham er det vigtigst at være glad og tilfreds. Så da revisoren spurgte, hvad de fem i Fi5ve ville bruge overskuddet til, kiggede de måbende på hinanden, fortæller Mark, for et overskud havde de slet ikke overvejet.

Læs også: Man skal konkurrere for at vinde

I dag har de dog fundet noget at bruge i hvert fald det overskud, der er på videresalgsprodukter til. Det rejser de nemlig på en årlig inspirationstur for, hvor såvel det faglige som det sociale får et brush-up. ”Så jo mere, der bliver solgt, og jo bedre aftaler, vi kan få med leverandørerne, jo længere kan vi rejse væk”, fortæller Mark med et smil.

”Når man arbejder, står man op ad hinanden hele dagen, men det er først, når man rejser sammen, man lærer hinanden at kende. I hverdagen er der hverken tid eller overskud til det sociale, for at være frisør er et udadvendt job, der er krævende både fysisk og psykisk. Så det sociale er vigtigt, og så er det ekstremt vigtigt, at udvikle sig fagligt. Ellers dør man ganske enkelt professionelt”.

Mark Nordskov
”I bund og grund gør jeg ikke mit arbejde for pengenes skyld.
Selvom de er gode at have, er dét at tjene penge ikke det
vigtigste for mig”, siger Mark Nordskov.

Jeg gør det ikke for pengenes skyld
”I bund og grund gør jeg ikke mit arbejde for pengenes skyld. Selvom de er gode at have, er dét at tjene penge ikke det vigtigste for mig”. I Fi5ve er konceptet, at Mark tager sig af sin kunde, fra hun kommer til hun går. ”I den tid, kunden betaler for, er jeg 100 pct. hendes. Jeg klipper ikke en anden kunde, mens hun bliver farvet. Jeg har 100 pct. fokus, og det er sådan, vi kan lide at gøre det”.

Netop derfor er Mark og hans samarbejdspartnere også glade for den lille salon med seks behandlingspladser, og der er ingen ambitioner om at bygge større eller om at få flere saloner. ”Så er det jo ikke os! Vi er de smarte bonderøve i Hørsholm, og sådan skal dét være”.

Selvom frisørerne i Fi5ve har hver deres kunder og i princippet hver deres forretning, er der ikke konkurrence imellem dem, fortæller Mark. ”Vi hjælper hinanden og inspirerer hinanden, og vi samarbejder, for tjener jeg ikke penge, gør de andre det heller ikke. Og så respekterer vi hinanden. Det er vigtigt”.

Jeg vil have tid til at nyde livet
Mark har også besluttet, at han kun vil arbejde 32 timer om ugen. ”Jeg vil have tid til at slappe af og nyde livet”, siger han. Når Mark slapper af sker det med sin mand og deres fire hunde, som de rejser verden rundt til hundeudstillinger med. ”Det er jo vores børn”, siger Mark med et smil. Og skønne er de. Smukke og frække og – fornemmer man tydeligt – med hver deres personlighed.

Faktisk er der både verdensmestre og europamestre blandt de fire hunde, men det lader de sig nu ikke gå på af, når de gør af fuglene i haven eller slås om plastiklegetøjet. En anden måde, Mark slapper af på, er ved at deltage i frisørkonkurrencer.

Læs også: Global Zoom Event i Las Vegas 2015

”Jeg elsker konkurrencer. Det er en total blottelse af dig selv, du stiller al din faglighed til skue, og står ”nøgen” foran dommere og dygtige kollegaer, og lader dem vurdere dig og dit arbejde. Du konkurrerer mod creme de la creme fra lande over hele verden. Og når du så får at vide, at du er den bedste, så får du det sindssygeste adrenalinrush”, forklarer Mark passioneret. Og han stiller ikke op i en konkurrence for at blive nr. 2 – og slet ikke for at blive nr. 10 eller 12. ”Jeg elsker at få at vide, at jeg er den bedste, og bliver jeg ikke nr. 1, er jeg totalt uinteresseret i resultatet. Jeg stiller op for at vinde”. Han gider ikke middelmådighed og ”det går nok”-mentaliteten. ”Det er ikke en tiltalende livsindstilling. Den duer ikke i livet, og den duer slet ikke i konkurrencer”.

Mark Nordskov
Da Mark Nordskov startede salonen op med sine fire kollegaer, stiftede de fem et anpartsselskab – deraf navnet Fi5ve – med fem lige store dele, og det fungerer rigtig godt, fortæller Mark.

Over the moon
Mark har vundet L’Oréal Professionnel Color Trophy, han har vundet Wella TrendVision Award i Danmark, og Goldwell Color Zoom har han vundet tre gange nationalt og i 2009 vandt han den internationale Global Color Zoom. Det betød, at han blev en del af Goldwell’s internationale Master Team, hvor han var med til at lave billeder og lookbooks, og han var med til at lave trenden 2011.

”Det var unikt og fantastisk, og jeg var ”over the moon”-begejstret. Jeg var slet ikke forberedt på, hvad jeg skulle opleve. Jeg mødte nogle af verdens bedste frisører, de mest passionerede mennesker, og jeg lærte vanvittigt meget. Nogle af verdens største trendbureauer holdt trendforedrag for os, og jeg fik bare så meget inspiration. Dét var en øjenåbner.

Den største oplevelse jeg har haft som frisør, og helt klart noget, jeg har taget med videre i min karriere”.

Læs også: De danske vindere af Goldwell Color Zoom Challenge 2015

Spørger man Mark, om han vil deltage i flere konkurrencer, svarer han ikke, som jeg forventede, klart ja. I stedet siger han: ”Jeg kan ikke lave konkurrencer på bestilling og være kreativ på kommando. Det har jeg modtaget mange hug for igennem tiden, men sådan er det. Men jeg håber da, jeg bliver inspireret igen, for i princippet tager jeg gerne imod de oplevelser, virksomhederne, vil give mig ad den vej. Jeg har kæmpe stor respekt for dem, der arrangerer konkurrencerne, og har jeg motivationen, vil jeg elske at deltage igen. Men det kræver tid, og det er ikke venstrehåndsarbejde. Den respekt skal man vise det firma, der står bag konkurrencen”. Og selvom de frisurer, der bliver skabt til konkurrencerne ikke er nogen, der kan laves på kunderne i salonen, inspirerer de til nytænkning – som alt andet gør det for Mark. ”Jeg suger essensen ud af alt det, jeg ser og oplever, og bruger det i mit arbejde, oversætter det til næste konkurrence og bliver i det hele taget inspireret på den måde på kreativ vis”.

Sund og omstillingsparat
Mark ser i bund og grund den danske frisørbranche som sund og omstillingsparat, men selvfølgelig med enkelte bøvs. ”Vi er for negative. I stedet for at fokusere så meget på, hvad andre gør, skal vi fokusere på os selv. Da man for første gang kunne købe hårfarve i supermarkederne, lød der et ramaskrig i branchen ”Vi kommer aldrig til at farve hår mere…” Det er ikke sket. Da man begyndte at kunne købe produkter på nettet, lød det samme ramaskrig, men så galt gik det heller ikke. Lad os i stedet respektere hinanden og gøre det, vi er gode til, for der er plads til os alle”.

Han mener, branchen har det glimrende. ”Vi skal bare stramme ballerne lidt sammen og indse, at vi faktisk har det meget godt”, siger Mark, og han påpeger, at det handler om at se osten i stedet for at se hullerne i osten. ”Vi kan så meget i Danmark. Vi har en fantastisk uddannelse, og vi skal være stolte af det, vi kan. Vi skal stå ved det og råbe det ud i verden: ”Det er OK at være god! ”

At være frisør er ikke en karriere, mener Mark. ”Det er mit arbejde. Det er den jeg er, for frisør er ikke noget man bliver. Det er noget, man er helt ind i sjælen”.

Denne artikel blev publiceret i Hair Magazine 2. udg. 2016.

Foto: Claus Peuckert
Tekst: Pia Finne

Annonce

Nyeste produkter se flere produktnyheder

 6 nye nuancer i Topchic Elumenated Brunette hos Goldwell

6 nye nuancer i Topchic Elumenated Brunette hos Goldwell

I forbindelse med lanceringen af kollektionen Iconic Brunette Collection præsenterer Goldwell 6 nye nuancer i Topchic Elumenated Brunette. Se dem her:
EVO Water Killer Brunette nu hos Frisørland

EVO Water Killer Brunette nu hos Frisørland

Nu introducerer Frisørland EVO Water Killer Brunette - en 2-i-1-shampoo/stylingspray, der får håret til at føles og dufte friskt igen. Specielt til brunetter.
Fudge Xpander Foam nu hos HeadBrands

Fudge Xpander Foam nu hos HeadBrands

Nu kan du finde Fudge Xpander Foam hos HeadBrands - en let mousse, der absorberes hurtig uden at føles klæbrig og øget hårets densitet med op til 180%.
milk_shake lifestyling

milk_shake lifestyling

milk_shake lancerer nu fem nye produkter i lifestyling-serien: shaping foam, smoothing cream, liquid styler, styling potion og texturizing spritz.
Nu findes My.Colorganics fra My.Organics hos Frisørland

Nu findes My.Colorganics fra My.Organics hos Frisørland

My.Organics er på banen med en ny, professionel cremehårfarve, der er rig på højt beskyttende stoffer og aktive ingredienser af naturlige oprindelse. Forhandles hos Frisørland.

Annonce

Nyeste shows se flere frisørshows

Zenz Organic under modeugen

Zenz Organic under modeugen

Zenz Organic var med under Copenhagen Fashion week, da de stylede modellernes hår og sponsorerede goodiebags til modeshowet Future of fashion 2017.
Stine Goya X L'Oréal Professionnel #COLORFULHAIR

Stine Goya X L'Oréal Professionnel #COLORFULHAIR

Stine Goya er kendt for et særdeles smukt farverigt univers. Den internationalt kendte artist Cim Mahony og hans dygtige team lavede hår på modellerne og brugte L'Oréal Professionnels #Colorfulhair.
Ganni X L'Oréal Professionnel til Copenhagen Fashion Week

Ganni X L'Oréal Professionnel til Copenhagen Fashion Week

Under modeugen havde Ganni allieret sig med Cim Mahony og L’Oréal Professionnel, der stod for at lave lækkert og moderigtigt hår på alle modellerne, der skulle på catwalken.
By Malene Birger X L’Oréal Professionnel til Copenhagen Fashion Week

By Malene Birger X L’Oréal Professionnel til Copenhagen Fashion Week

By Malene Birger har netop afholdt deres modeshow i TAP1 på Refshaleøen. Cim Mahony stod i samarbejde med L'Oréal Professionnel for at lave lækkert hår.
De nationale vindere i Goldwell Color Zoom Challenge 2017 er kåret!

De nationale vindere i Goldwell Color Zoom Challenge 2017 er kåret!

Nu er medaljerne i den nationale Goldwell Color Zoom Challenge i de tre kategorier; New Talent Colorist, Creative Colorist og Partner Colorist blevet uddelt!

Annonce

Frisurekollektioner se flere frisurekollektioner

Annonce

Frisørportrætter se flere frisørportrætter

Vidal Sassoon

Vidal Sassoon

Læs Hair Magazines frisørportræt om Vidal Sassoon - manden, myten, guden.
Per Knudsen

Per Knudsen

Per Knudsen er en ualmindelig frisør. Læs frisørportrættet og find ud af hvad der er hans passion.

Annonce

Nyeste videoer se flere videoer

KMS Genderless Grooming Teaser

KMS Genderless Grooming Teaser

KMS Nordisk inspireret af Unisex trenden! KMS Nordisk lancerer produktkampagnen 'Genderless Grooming' i september, der fokuserer på kønsneutral hårstyling.
Gå ikke glip af Trevor Sorbie til Salon International 2017

Gå ikke glip af Trevor Sorbie til Salon International 2017

Fantastiske Trevor Sorbie, der har vundet flere priser en nogen anden, kommer til årets Salon International. Her er en teaser på, hvad der venter til messen.
Tondeo præsenterer BLAZOR

Tondeo præsenterer BLAZOR

I den her video præsenteres the BLAZOR, og hvordan den kan anvendes enkelt og sikkert uden det krævet en speciel teknik.
Modern Ikon Collection - Essential Looks SS17 Schwarzkopf Professional

Modern Ikon Collection - Essential Looks SS17 Schwarzkopf Professional

Inspireret af SS17 catwalks, har Schwarzkopf Professional lavet Essential Looks Modern Ikon kollektionen.