LEVERANDØRER

kursuskalender

webshops

Mike Nielsen: "Ind imellem må man redefinere sig selv"

”Man skal passe på, at man ikke gror fast i sin identitet -  og samtidig er det vigtigt at skabe et rum, hvor man føler, at man kan udvikle sig”. Det mener Mike Nielsen fra Mugshot, og derfor valgte han både at nyindrette sin salon og samtidig sige ja til at være Sassoons nye danske tekniker.  Han mener også, at branchen er på vej i den forkerte retning, og han håber, at den får et ”wake-up call”, før det er for sent!

”Jeg synes, at det er fedt, når nogen gør noget. Godt eller mindre godt. Bare der sker noget, for jeg synes, at frisørbranchen står i stampe. Den prøver at være moderne, men man vil ikke tage imod nytænkning”. Det siger Mike Nielsen, der står bag salonen Mugshot i København.

Mike Nielsen, salon Mugshot
Han mener, at branchen er på vej i den forkerte retning, og han håber, at den får et ”wake-up call”, før det er for sent.

”Mange vælger at køre egotrip og stå alene i deres salon. Det betyder, at de ikke kan tage elever, og dermed udvikler vi ikke branchen. Det er ikke omsætningsfremmende, og det er ikke kreativt fremmende for en ellers kreativ branche”, siger Mike, mens vi sidder i hans nyindrettede, vildt cool og meget anderledes salon, hvor inspirationen har været et amerikansk værksted fra 50’erne. Hvor værkførerens glasbur er dér, hvor kasseapparatet står, og hvor alle kunderne sidder omkring et stort, råt bord, så snakken frit kan gå.

Farverne er skønne blå og grønne pasteller, og stemningen er afslappet og befriende frisk og ny.

Mike Nielsen, salon Mugshot
Mike har prøvet stort set alle facetter af frisørfaget. Han har lavet tv, bl.a. Topmodel og Go’ Morgen Danmark, hvor han stod bag en lang række make-overs, han har stylet hår til modeshows og stylet kendisser, han har sin egen salon, og så er han netop blevet Sassoons danske tekniker.

Mike blev udlært for 12 år siden hos Jesper og Wicki Buch, og det har han været fantastisk glad for.

”Jeg var jo med til alt fra første dag, jeg stod i lære, og Sassoon-skolen er jeg også oplært i”, siger Mike med et smil. ”Jesper og Wicki var blandt de første, der fik fingre i de nyeste Sassoon-produkter, og derfor lærte jeg dem at kende 100 procent helt fra begyndelsen af min karriere”, fortæller Mike, der ikke benægter, at han er Sassoon-præget, og han medgiver også, at det næsten bliver en religion – i hvert fald en frisørlivsstil, man ikke slipper.

”Da jeg blev spurgt, om jeg ville være Sassoon-repræsentant i Danmark, var jeg slet ikke i tvivl. Hele Sassoon-tilgangen til frisørfaget, synes jeg, er perfekt for mig. I bund og grund mener jeg, at Sassoon giver frisøren lov til at tænke selv. Der er ingen maskinklip, og ingen farveboard, man kan holde sig til, når man blander farver. Det handler om at bruge sin egen viden og nysgerrighed til at skabe både formen og farven”.

”Vi er blevet rigtig gode til at fordumme os selv! Men vi skal tænke selv. Vi skal skabe vores eget udtryk og ikke følge et tilfældigt farvekort, for det handler om individualisme og personlighed, og den skal komme til udtryk i hver eneste farve og klip”, mener Mike.

Læs også: Salonsupport.dk og Mugshot i flot samspil

Jeg er et udpræget salonmenneske

Da Mike fik tilbudt at arbejde med Sassoon i Danmark, var han ovenud glad.

”Sassoon har ikke haft en tekniker de seneste to-tre år, så jeg føler lidt, at jeg kan starte fra bunden, møde nye og gamle kunder og videregive dem min kærlighed til Sassoon”.

Mike fortæller, at han er et udpræget salonmenneske.

”Jeg elsker at være i salonen, men er man i salonen hver dag, skal man passe på, at man ikke går død i sit håndværk. Derfor udfordrer jeg hele tiden mig selv og min håndværksmæssige kunnen, og det har jeg altid gjort”.

Han mener, at dét at være salonejer er en kunst i sig selv; at have ansatte og ikke mindst at uddelegere arbejde, og han er også godt klar over, at han ville ”dø” i det, hvis han ikke også havde andre drømme, han forfulgte i sit arbejdsliv.

”Jeg har altid gjort opmærksom på mig selv, og nu høster jeg af alt det hårde arbejde, jeg har lagt i det”, siger Mike med et smil.

Han mener også, at man som frisør skal passe på, at man ikke gror fast i sin identitet, og det var blandt grundene til, at han totalrenoverede sin salon og gav den et helt nyt udtryk.

Mike Nielsen, salon MugshotMike Nielsen, salon Mugshot
”Ind imellem må man redefinere både sig selv som frisør og sin salon, både for sin egen og for kundernes skyld. Det er vigtigt at skabe et rum, hvor man føler, at man kan udvikle sig" siger Mike.

"Der er ingen tvivl om, at den nye generation tænker lidt anderledes, men føler man, at man er kørt lidt fast, så er man det helt sikker også, og så skal der gøres noget. Jeg følte, at jeg hungrede efter noget nyt, og derfor lavede jeg ombygningen af min salon i samarbejde med Uffe Buchardt”.

Vi skal fastholde cool-faktoren

Det var vigtigt for Mike at fastholde cool-faktoren og samtidig understrege, at han og Mugshot er med på beatet. ”Og så ville jeg ikke have en salon, der lignede en typisk damesalon”.

I princippet, fortæller Mike, at han havde brug for at få rystet nogle gamle vaner af sig.

Mike Nielsen, salon Mugshot
”Et smukt rum giver mig lyst til at lave endnu smukkere hår, og mit samarbejde med Sassoon understreger bare det”, siger han.

At samarbejde med Uffe Buchardt om en salonindretning kan umiddelbart synes at være et utraditionelt valg, men det var netop det Mike søgte i forhold til de signaler, han ønsker at sende til sine kunder – og det fik han.

”Uffe har store kompetencer i forhold til farve og stil, og da han også er frisør, har han også en meget fin fornemmelse for, hvordan en frisørsalon skal fungere”, siger Mike, og han mener klart, at det er en super idé, at få én ind, der kan se på salonen som rum med friske, nye øjne.

”Vi har designet den sammen, farvekoordineret den, og vi var enige om, at udtrykket skulle være det industrielle rå med en værkstedsfølelse, og så var det vigtigt, at kunder og frisører kunne interagere med hinanden på tværs af rummet, hvilket vi understregede ved at centralisere bordet – som et spisebord, som man taler hen over, og hvor kreativiteten kan flyde frit imellem kollegaer”.

Vi skal sprede kreativitet

Mike mener i det hele taget, at det er super vigtigt, at man deler og ikke mindst spreder sin kreativitet - i salonen og blandt kollegaer generelt.

Mike Nielsen, salon Mugshot
”Vi kan mærke, at vi alle i salonen - med den nye indretning - er fyldt helt op på kreativitet, når vi går hjem, og det kan mærkes" 
fortæller Mike.

"Jeg synes, at det er en dårlig tilgang til branchen, når mange frisører vælger at holde på deres opskrifter og ikke deler ud af deres kreativitet, for ny inspiration er dét, der skaber fremgang i en branche!”

Han ser en frisørbranche, der som, han siger det, befinder sig et interessant sted. ”Specielt de unge frisører deler gerne deres viden, deres opskrifter og deres arbejde på de sociale medier. Det kan den lidt ældre generation nok godt lære lidt af”.

Mike har altid haft projekter kørende sideløbende med salonen. Det er hans måde at udvikle både sig selv og branchen på, og derfor er han også nødt til at bruge sit personale strategisk. ”Gitte er daglig leder i salonen, og hun sørger for den røde tråd”, lyder det fra Mike, for når han går hjem, går han ofte ud og er en del af det københavnske byliv.

”Det handler nemlig også meget om at netværke og om at kende de rigtige mennesker…”

Det betyder bestemt ikke, at Mugshot er en kendis-salon. Kendisserne kommer, men de mikser sig fint med spændende unge mennesker, der er i gang med en uddannelse på universitetet eller andre cool københavnere, og netop derfor er det også vigtigt for Mike, at priserne i Mugshot ligger på et fornuftigt niveau, hvor de fleste kan være med.

Læs også: LOOK AND LEARN MED MUGSHOT & ICON HAIRSPA

Slut med gratis arbejde

Indtil for et par år siden var Mike at finde backstage på en lang række shows under den københavnske modeuge. Indtil han besluttede sig for, at det var slut med gratis arbejde!

”Jeg synes faktisk ikke, at det er fair, at frisørerne skal knokle for ingenting – ja, vi får vores logo på det materiale, der ligger på folks pladser, men det er i hvert fald vigtigt, at man gør op med sig selv, om det er det værd. Det giver naturligvis personalet et afbræk i hverdagen, men det må man så sørge for at give dem på en anden måde. For til sidst havde vi ganske enkelt hverken råd eller lyst til at lave shows, og så må vi jo finde en anden måde at være en del af modebilledet på”, siger Mike med et smil, og han tilføjer, at Sassoon netop giver ham en bred kreativ frihed til at præge den danske modescene.

Branchen skal tænke i nye baner

”Frisørbranchen har det svært lige nu. Det er som om, at den skal finde sine ben at stå på. Fra forbundssiden tænkes der ikke i nye baner, og man er ikke klar på nye ting. Men skal vi ”revolutionere” branchen og udklække nye, dygtige frisører, SKAL der tænkes nyt! Forbundene skal forstå, at ikke det kun handler om løn, men også om at inspirere mennesker, for vi skal sørge for at have en branche, der kan tiltrække de unge, dygtige frisører”.

Faktisk mener Mike, at frisørsalonerne har en samfundsmæssig forpligtelse til at tage elever.

”Alle skal have en chance i vort kære lille land, og vi skal omfavne de nye generationer – ikke lukke os inde i vores enkeltmandssaloner med os selv”.

Når det gælder fremtiden, er Mike ikke i tvivl om, at han gerne vil have flere saloner rundt omkring i landet, ligesom undervisning i og uden for salonen også står på programmet.

Mike Nielsen, salon Mugshot
”Jeg elsker frisørerne, og jeg elsker faget. Vi skal bare have flere frisører til at engagere sig på samme måde, så vi kan udvikle branchen til den næste generation”.

Læs også: P.O.C. af Mugshot

Tekst: Pia Finne
Fotograf: Claus Peuckert

Annonce

Nyeste produkter se flere produktnyheder

 6 nye nuancer i Topchic Elumenated Brunette hos Goldwell

6 nye nuancer i Topchic Elumenated Brunette hos Goldwell

I forbindelse med lanceringen af kollektionen Iconic Brunette Collection præsenterer Goldwell 6 nye nuancer i Topchic Elumenated Brunette. Se dem her:
EVO Water Killer Brunette nu hos Frisørland

EVO Water Killer Brunette nu hos Frisørland

Nu introducerer Frisørland EVO Water Killer Brunette - en 2-i-1-shampoo/stylingspray, der får håret til at føles og dufte friskt igen. Specielt til brunetter.
Fudge Xpander Foam nu hos HeadBrands

Fudge Xpander Foam nu hos HeadBrands

Nu kan du finde Fudge Xpander Foam hos HeadBrands - en let mousse, der absorberes hurtig uden at føles klæbrig og øget hårets densitet med op til 180%.
milk_shake lifestyling

milk_shake lifestyling

milk_shake lancerer nu fem nye produkter i lifestyling-serien: shaping foam, smoothing cream, liquid styler, styling potion og texturizing spritz.
Nu findes My.Colorganics fra My.Organics hos Frisørland

Nu findes My.Colorganics fra My.Organics hos Frisørland

My.Organics er på banen med en ny, professionel cremehårfarve, der er rig på højt beskyttende stoffer og aktive ingredienser af naturlige oprindelse. Forhandles hos Frisørland.

Annonce

Nyeste shows se flere frisørshows

Zenz Organic under modeugen

Zenz Organic under modeugen

Zenz Organic var med under Copenhagen Fashion week, da de stylede modellernes hår og sponsorerede goodiebags til modeshowet Future of fashion 2017.
Stine Goya X L'Oréal Professionnel #COLORFULHAIR

Stine Goya X L'Oréal Professionnel #COLORFULHAIR

Stine Goya er kendt for et særdeles smukt farverigt univers. Den internationalt kendte artist Cim Mahony og hans dygtige team lavede hår på modellerne og brugte L'Oréal Professionnels #Colorfulhair.
Ganni X L'Oréal Professionnel til Copenhagen Fashion Week

Ganni X L'Oréal Professionnel til Copenhagen Fashion Week

Under modeugen havde Ganni allieret sig med Cim Mahony og L’Oréal Professionnel, der stod for at lave lækkert og moderigtigt hår på alle modellerne, der skulle på catwalken.
By Malene Birger X L’Oréal Professionnel til Copenhagen Fashion Week

By Malene Birger X L’Oréal Professionnel til Copenhagen Fashion Week

By Malene Birger har netop afholdt deres modeshow i TAP1 på Refshaleøen. Cim Mahony stod i samarbejde med L'Oréal Professionnel for at lave lækkert hår.
De nationale vindere i Goldwell Color Zoom Challenge 2017 er kåret!

De nationale vindere i Goldwell Color Zoom Challenge 2017 er kåret!

Nu er medaljerne i den nationale Goldwell Color Zoom Challenge i de tre kategorier; New Talent Colorist, Creative Colorist og Partner Colorist blevet uddelt!

Annonce

Frisurekollektioner se flere frisurekollektioner

Annonce

Frisørportrætter se flere frisørportrætter

My-T Sharp

My-T Sharp

Turner er kunstneren – Liva er nørden i My-T Sharp, og sammen er de to et stærkt team med deres helt egen stil - i salonen såvel som på catwalken. ”Vi gør hver især det, vi er bedst til, så godt vi kan”, lyder det fra de to, og dét samt en stor passion for hår er en del af hemmeligheden bag deres succes.
Johnny Poulsen

Johnny Poulsen

Hos Johnny i salon Arthur bliver der ikke kun klippet og stylet smarte frisurer. Her er der tid til fordybelse og åndelig samtale. Johnny elsker nemlig originaliteten hos sin kunder.

Annonce

Nyeste videoer se flere videoer

KMS Genderless Grooming Teaser

KMS Genderless Grooming Teaser

KMS Nordisk inspireret af Unisex trenden! KMS Nordisk lancerer produktkampagnen 'Genderless Grooming' i september, der fokuserer på kønsneutral hårstyling.
Gå ikke glip af Trevor Sorbie til Salon International 2017

Gå ikke glip af Trevor Sorbie til Salon International 2017

Fantastiske Trevor Sorbie, der har vundet flere priser en nogen anden, kommer til årets Salon International. Her er en teaser på, hvad der venter til messen.
Tondeo præsenterer BLAZOR

Tondeo præsenterer BLAZOR

I den her video præsenteres the BLAZOR, og hvordan den kan anvendes enkelt og sikkert uden det krævet en speciel teknik.
Modern Ikon Collection - Essential Looks SS17 Schwarzkopf Professional

Modern Ikon Collection - Essential Looks SS17 Schwarzkopf Professional

Inspireret af SS17 catwalks, har Schwarzkopf Professional lavet Essential Looks Modern Ikon kollektionen.