LEVERANDØRER

kursuskalender

webshops

Sæt fokus på de modne kunder - det betaler sig

Alderdomsbegrebet er dødt, og vi lever længere og mere ens på tværs af aldre – det stiller nye krav til blandt andet markedsføring og kundeservice. Hair Magazine har talt med en række frisører om deres syn på ’Generation Jones’. Og der er ingen tvivl: Den modne aldersgruppe rykker, de vil se lækre ud, og de har pengene til både behandlinger og produkter.

Sæt fokus på de modne kunder - det betaler sig

Alder er blevet et grænseløst fænomen. Derfor er den store generation, der er født mellem 1955-1966 og kaldes Generation Jones, en særlig interessant målgruppe – også for frisører. Denne gruppe er et overset, men potentialefyldt segment, for Generation Jones er ikke ”oldies”, men ”goldies” – og en målgruppe, der spiller en vigtig rolle for samfundsøkonomien, fordi købsviljen hos dem er stor.

Herhjemme udgør danskere over 50 år 30% af befolkningen – i 2020 vil tallet vokse med 11%, mens de 20-40-årige kun stiger knap 2%. Om blot 20 år vil én ud af fire på verdensplan være over 65 år, og i dag er der flere over 60, end der er folk under 15 år. Vi lever længere og bedre, og det betyder, at det er nødvendigt at gentænke alder. I dag anses 60 år ikke som gammelt ifølge fremtidsforsker Mette Sillesen fra Future Navigator, der mener, at vi i stigende grad selv bestemmer, hvordan og om vi vil blive gamle: ”Alderdom er ikke noget, der bare rammer os, men noget vi skaber. Vi har et valg”.

Det giver virksomhederne store muligheder, fordi de selv vælger, om de skaber fremtiden ved at ride med på bølgen frem for at lægge sig under den. Det betyder, at markedsføring og kommunikation bør tilpasses Generation Jones, fordi de kræver en ny selvfortælling.

Fang de glade forbrugere
Der er i dag en tendens til at leve efter devisen, at livet – ikke mindst det sjove liv – begynder i en alder af 50. 50+’ere bliver gladere og gladere, og glade forbrugere har større tilbøjelighed til at købe produkter. Særligt karakteristisk for Generation Jones-forbrugere er en øget bevidsthed
om god service, kvalitet og ikke mindst udseende, som de er villige til at betale for – de har i højere grad end deres forældre perfektion som mål.

Deres forbrugsmønstre er kyniske, fordi loyaliteten over for blandt andet frisørsaloner mangler, og det kan være et stort problem for virksomheder.

Vi har talt med en række frisører om deres syn på Generation Jones, og ikke mindst om, om det er en målgruppe, de tænker ind i deres
markedsføring af salonen.

John Erik Skovbæk - Stender på Strøget, København

John Erik Skovbæk - Stender på Strøget, København
Foto: Claus Peuckert

”50+ generationen vil gerne betale for at få det ekstra touch. De forventer, at jeg kan mine ting, og de forventer et professionelt udført arbejde, vejledning og forklaringer”, lyder det fra John Erik Skovbæk, og han tilføjer, at servicen er alfa og omega for den kundegruppe. ”Det er det, de vægter. De vil have rene lokaler, en god stemning, en god hårvask og så vil de have tips om fjernelse af hår på overlæben eller rettede bryn. Og det er krav, de stiller, fordi de har råd til det!”

John Erik Skovbæk ser en tydelig tendens til, at netop 50+ kunder søger det personlige, og de søger den personlige forkælelse.

”De giver sig god tid hos frisøren. Vi har en del, der bare kommer for at få en kur og blive fønet – fordi det er lækkert, og fordi de har råd til det”. Salget af produkter til målgruppen er også steget, og også her søges de gode produkter, der kan gøre noget for håret.

Når det gælder stilen, ser John Erik Skovbæk også en klar tendens til, at de modne kunder tør mere. ”Jeg provokerer som regel mine kunder til at gå lidt over deres grænser. Det er bedre at være en type end gå i ét med væggen, og det er der rigtig mange, der er med på. Faktisk klipper vi mange modne kvinder i den samme frisure som de unge, men med mere klasse og den grå farve”. Og når det gælder markedsføringen, bruger John Erik gerne voksne modeller side om side med de unge.

Dorte Holk - Holk Intercoiffure, Kolding

Dorte Holk - Holk Intercoiffure, Kolding
Foto: Palle Skov

”Omkring 35% af mine kunder ligger i 50+ aldersgruppen, og der er helt klart sket nogle forandringer over de senere år. Først og fremmest synes jeg, at det er en gruppe forbrugere, der nu rigtig gerne vil stå ved deres alder! For 10 år siden ville ingen være gråhårede. Det betyder ikke så meget nu. I dag handler det mere om at udstråle en sund livsstil og om at have sundt, velplejet hår”.

”Engang stoppede man også med at løbe, når man ramte de 50 år. I dag dyrkes der sport, og man ældes med ynde. Det er en helt anden generation, der kommer nu”, mener Dorte Holk.

Hun fortæller, at velvære og rådgivning er kodeord i 50+ aldersgruppen. ”De vil gerne have value for money, men 50+ generationen kan man stadig guide igennem al den støj, der er fra nettet og andre steder fra. De ved helt klart, hvad de vil have, men de er loyale kunder”.

Dorte understreger også, at netop den målgruppe er villig til at betale, hvad det koster at få gode produkter og kvalitet. ”Men man kan ikke prakke dem noget på. Så kommer de ikke igen”, siger hun.

I forhold til markedsføring fortæller Dorte Holk, at det, der fungerer bedst til den målgruppe, er, at give kunden et kort der giver hendes veninde 20% på et besøg. ”Målgruppen kommunikerer stadig mest mund-tilmund, og kan de eksempelvis give veninden 20%, fungerer det godt”.

Hvad, der til gengæld ikke længere fungerer, er for eksempel aftenarrangementer for en større kundegruppe, hvor man viser dem tips og tricks over et glas vin. ”Når vi er ude til noget i dag, giver vi dem muligheden for at komme forbi, få en gratis shampoo, der passer til håret og en personlig rådgivning.

”Når Generation Jones bruger tid på noget i dag, skal det handle om dem. Det er travle mennesker, og de er kvalitetsbevidste omkring deres tid, så skal de bruge en time af deres tid, skal de være i centrum".

Line Bomholt - Bomholt Intercoiffure, København

Line Bomholt - Bomholt Intercoiffure, København

”Jeg ser en tydelig tendens til, at 50+ generationen gerne vil se velplejede ud. De går op i deres udseende, de vil gerne have lækkert hår, og de både kan og vil gerne bruge penge på det. Og den tendens er klart i vækst”.

Det er også en kundegruppe, der gerne vil bruge penge på produkter, der kan holde frisuren vedlige, fortæller Line.

Når det gælder markedsføring målrettet Generation Jones, fortæller Line Bomholt, at det for en stor dels vedkommende kommer af sig selv, fordi rigtig mange, også 50+, i dag poster billeder af deres nye frisure på de sociale medier. ”Og det er vi jo rigtig glade for”, lyder det fra Line, der
i øvrigt også fortæller, at hun netop har været med til at lave et show for L’Oréal ”Men vs. Ladies”, hvor der netop blev brugt modeller i alle aldre fra de unge til de modne.

”Og det understreger jo netop, er der er et stort fokus på den aldersgruppe nu, og de unge også sagtens kan se på en lidt ældre mand eller kvinde og synes, at de ser cool ud”.

Jonas Shiran Larsen - Barberen i Vognmagergade, København


Foto: Claus Peuckert

”Jeg kan i den grad mærke, at der er sket rigtig meget med mændene, siden jeg åbnede min barbersalon for 10 år siden. De er blevet meget mere bevidste, end de var før, og man kan vel sige, at os i 30’erne er rykket tættere på mændene i 50’erne. Vi klæder os ens, og mange af de rollemodeller, mænd på min alder har, er 50+ ikoner”.

Jonas bruger næsten udelukkende mænd i sin markedsføring i dag – og ganske få drenge. Og når det gælder plakater, bruger han kun mænd med stil.

”Hellere lidt sul på kroppen end en sixpack, hvis skægget er fedt”, siger han med et smil, og han mener, at det understøttes af de mange internationale kampagner fra de største brands i verden. De benytter sig også af mænd, og gråhåret og tilbagestrøget er ”in”. 

Jonas har altid henvendt sig til Generation Jones, men han slår fast, at det er en opadgående kurve, og man klart skal fokusere på dem.

”Min succes kommer netop af, at den kundegruppe også er dem, der har midlerne, og at de faktisk kan huske barberfaget. Og når mænd føler sig trygge, så er der både penge og loyalitet i dem”.



Tekst: Pia Finne

Denne artikel blev publiceret i 2. udgave af Hair Magazine 2017.

Annonce

Nyeste produkter se flere produktnyheder

HD AMICO VIOLET – professionel føntørrer fra JAGUAR

HD AMICO VIOLET – professionel føntørrer fra JAGUAR

HD AMICO VILOET fra JAGAUR er en professionel føntørrer med flere indstillinger og egenskaber, og en fresh lilla farve. Se mere her!
CM 2000 fra JAGAUR

CM 2000 fra JAGAUR

CM 2000 fra JAGUAR - en pålidelig klippemaskine i høj kvalitet, flot design og lavt vedligeholdelsesniveau. Garanterer flot resultat i din styling!
Volumperfektion med Goldwell

Volumperfektion med Goldwell

Tre nye Ultra Volume-pleje og styling produkter fra Goldwell fremhæver farverne, skaber volume og løft, samt sikrer langvarig, smukt farveresultat. Se mere her!
 6 nye nuancer i Topchic Elumenated Brunette hos Goldwell

6 nye nuancer i Topchic Elumenated Brunette hos Goldwell

I forbindelse med lanceringen af kollektionen Iconic Brunette Collection præsenterer Goldwell 6 nye nuancer i Topchic Elumenated Brunette. Se dem her:
EVO Water Killer Brunette nu hos Frisørland

EVO Water Killer Brunette nu hos Frisørland

Nu introducerer Frisørland EVO Water Killer Brunette - en 2-i-1-shampoo/stylingspray, der får håret til at føles og dufte friskt igen. Specielt til brunetter.

Annonce

Nyeste shows se flere frisørshows

Zenz Organic under modeugen

Zenz Organic under modeugen

Zenz Organic var med under Copenhagen Fashion week, da de stylede modellernes hår og sponsorerede goodiebags til modeshowet Future of fashion 2017.
Stine Goya X L'Oréal Professionnel #COLORFULHAIR

Stine Goya X L'Oréal Professionnel #COLORFULHAIR

Stine Goya er kendt for et særdeles smukt farverigt univers. Den internationalt kendte artist Cim Mahony og hans dygtige team lavede hår på modellerne og brugte L'Oréal Professionnels #Colorfulhair.
Ganni X L'Oréal Professionnel til Copenhagen Fashion Week

Ganni X L'Oréal Professionnel til Copenhagen Fashion Week

Under modeugen havde Ganni allieret sig med Cim Mahony og L’Oréal Professionnel, der stod for at lave lækkert og moderigtigt hår på alle modellerne, der skulle på catwalken.
By Malene Birger X L’Oréal Professionnel til Copenhagen Fashion Week

By Malene Birger X L’Oréal Professionnel til Copenhagen Fashion Week

By Malene Birger har netop afholdt deres modeshow i TAP1 på Refshaleøen. Cim Mahony stod i samarbejde med L'Oréal Professionnel for at lave lækkert hår.
De nationale vindere i Goldwell Color Zoom Challenge 2017 er kåret!

De nationale vindere i Goldwell Color Zoom Challenge 2017 er kåret!

Nu er medaljerne i den nationale Goldwell Color Zoom Challenge i de tre kategorier; New Talent Colorist, Creative Colorist og Partner Colorist blevet uddelt!

Annonce

Frisurekollektioner se flere frisurekollektioner

Annonce

Frisørportrætter se flere frisørportrætter

Søren Hedegaard (2010)

Søren Hedegaard (2010)

Søren Hedegaard er vil med dans. På mange måder. Lige siden dansekonkurrencen på TV2 første gang fangede og tryllebandt en stor del af Danmarks befolkning foran skærmen, har Søren og hans team været med backstage.
Karim Belkhelfa og Thomas Bøgebjerg

Karim Belkhelfa og Thomas Bøgebjerg

For 25 år siden dukkede Karim Belkhelfa op med punk-hår i salonen hos Thomas Bøgebjerg på Vesterbro i København for at søge arbejde som model.

Annonce

Nyeste videoer se flere videoer

KMS Genderless Grooming Teaser

KMS Genderless Grooming Teaser

KMS Nordisk inspireret af Unisex trenden! KMS Nordisk lancerer produktkampagnen 'Genderless Grooming' i september, der fokuserer på kønsneutral hårstyling.
Gå ikke glip af Trevor Sorbie til Salon International 2017

Gå ikke glip af Trevor Sorbie til Salon International 2017

Fantastiske Trevor Sorbie, der har vundet flere priser en nogen anden, kommer til årets Salon International. Her er en teaser på, hvad der venter til messen.
Tondeo præsenterer BLAZOR

Tondeo præsenterer BLAZOR

I den her video præsenteres the BLAZOR, og hvordan den kan anvendes enkelt og sikkert uden det krævet en speciel teknik.
Modern Ikon Collection - Essential Looks SS17 Schwarzkopf Professional

Modern Ikon Collection - Essential Looks SS17 Schwarzkopf Professional

Inspireret af SS17 catwalks, har Schwarzkopf Professional lavet Essential Looks Modern Ikon kollektionen.