LEVERANDØRER

kursuskalender

webshops

Sæt fokus på de modne kunder - det betaler sig

Alderdomsbegrebet er dødt, og vi lever længere og mere ens på tværs af aldre – det stiller nye krav til blandt andet markedsføring og kundeservice. Hair Magazine har talt med en række frisører om deres syn på ’Generation Jones’. Og der er ingen tvivl: Den modne aldersgruppe rykker, de vil se lækre ud, og de har pengene til både behandlinger og produkter.

Sæt fokus på de modne kunder - det betaler sig

Alder er blevet et grænseløst fænomen. Derfor er den store generation, der er født mellem 1955-1966 og kaldes Generation Jones, en særlig interessant målgruppe – også for frisører. Denne gruppe er et overset, men potentialefyldt segment, for Generation Jones er ikke ”oldies”, men ”goldies” – og en målgruppe, der spiller en vigtig rolle for samfundsøkonomien, fordi købsviljen hos dem er stor.

Herhjemme udgør danskere over 50 år 30% af befolkningen – i 2020 vil tallet vokse med 11%, mens de 20-40-årige kun stiger knap 2%. Om blot 20 år vil én ud af fire på verdensplan være over 65 år, og i dag er der flere over 60, end der er folk under 15 år. Vi lever længere og bedre, og det betyder, at det er nødvendigt at gentænke alder. I dag anses 60 år ikke som gammelt ifølge fremtidsforsker Mette Sillesen fra Future Navigator, der mener, at vi i stigende grad selv bestemmer, hvordan og om vi vil blive gamle: ”Alderdom er ikke noget, der bare rammer os, men noget vi skaber. Vi har et valg”.

Det giver virksomhederne store muligheder, fordi de selv vælger, om de skaber fremtiden ved at ride med på bølgen frem for at lægge sig under den. Det betyder, at markedsføring og kommunikation bør tilpasses Generation Jones, fordi de kræver en ny selvfortælling.

Fang de glade forbrugere
Der er i dag en tendens til at leve efter devisen, at livet – ikke mindst det sjove liv – begynder i en alder af 50. 50+’ere bliver gladere og gladere, og glade forbrugere har større tilbøjelighed til at købe produkter. Særligt karakteristisk for Generation Jones-forbrugere er en øget bevidsthed
om god service, kvalitet og ikke mindst udseende, som de er villige til at betale for – de har i højere grad end deres forældre perfektion som mål.

Deres forbrugsmønstre er kyniske, fordi loyaliteten over for blandt andet frisørsaloner mangler, og det kan være et stort problem for virksomheder.

Vi har talt med en række frisører om deres syn på Generation Jones, og ikke mindst om, om det er en målgruppe, de tænker ind i deres
markedsføring af salonen.

John Erik Skovbæk - Stender på Strøget, København

John Erik Skovbæk - Stender på Strøget, København
Foto: Claus Peuckert

”50+ generationen vil gerne betale for at få det ekstra touch. De forventer, at jeg kan mine ting, og de forventer et professionelt udført arbejde, vejledning og forklaringer”, lyder det fra John Erik Skovbæk, og han tilføjer, at servicen er alfa og omega for den kundegruppe. ”Det er det, de vægter. De vil have rene lokaler, en god stemning, en god hårvask og så vil de have tips om fjernelse af hår på overlæben eller rettede bryn. Og det er krav, de stiller, fordi de har råd til det!”

John Erik Skovbæk ser en tydelig tendens til, at netop 50+ kunder søger det personlige, og de søger den personlige forkælelse.

”De giver sig god tid hos frisøren. Vi har en del, der bare kommer for at få en kur og blive fønet – fordi det er lækkert, og fordi de har råd til det”. Salget af produkter til målgruppen er også steget, og også her søges de gode produkter, der kan gøre noget for håret.

Når det gælder stilen, ser John Erik Skovbæk også en klar tendens til, at de modne kunder tør mere. ”Jeg provokerer som regel mine kunder til at gå lidt over deres grænser. Det er bedre at være en type end gå i ét med væggen, og det er der rigtig mange, der er med på. Faktisk klipper vi mange modne kvinder i den samme frisure som de unge, men med mere klasse og den grå farve”. Og når det gælder markedsføringen, bruger John Erik gerne voksne modeller side om side med de unge.

Dorte Holk - Holk Intercoiffure, Kolding

Dorte Holk - Holk Intercoiffure, Kolding
Foto: Palle Skov

”Omkring 35% af mine kunder ligger i 50+ aldersgruppen, og der er helt klart sket nogle forandringer over de senere år. Først og fremmest synes jeg, at det er en gruppe forbrugere, der nu rigtig gerne vil stå ved deres alder! For 10 år siden ville ingen være gråhårede. Det betyder ikke så meget nu. I dag handler det mere om at udstråle en sund livsstil og om at have sundt, velplejet hår”.

”Engang stoppede man også med at løbe, når man ramte de 50 år. I dag dyrkes der sport, og man ældes med ynde. Det er en helt anden generation, der kommer nu”, mener Dorte Holk.

Hun fortæller, at velvære og rådgivning er kodeord i 50+ aldersgruppen. ”De vil gerne have value for money, men 50+ generationen kan man stadig guide igennem al den støj, der er fra nettet og andre steder fra. De ved helt klart, hvad de vil have, men de er loyale kunder”.

Dorte understreger også, at netop den målgruppe er villig til at betale, hvad det koster at få gode produkter og kvalitet. ”Men man kan ikke prakke dem noget på. Så kommer de ikke igen”, siger hun.

I forhold til markedsføring fortæller Dorte Holk, at det, der fungerer bedst til den målgruppe, er, at give kunden et kort der giver hendes veninde 20% på et besøg. ”Målgruppen kommunikerer stadig mest mund-tilmund, og kan de eksempelvis give veninden 20%, fungerer det godt”.

Hvad, der til gengæld ikke længere fungerer, er for eksempel aftenarrangementer for en større kundegruppe, hvor man viser dem tips og tricks over et glas vin. ”Når vi er ude til noget i dag, giver vi dem muligheden for at komme forbi, få en gratis shampoo, der passer til håret og en personlig rådgivning.

”Når Generation Jones bruger tid på noget i dag, skal det handle om dem. Det er travle mennesker, og de er kvalitetsbevidste omkring deres tid, så skal de bruge en time af deres tid, skal de være i centrum".

Line Bomholt - Bomholt Intercoiffure, København

Line Bomholt - Bomholt Intercoiffure, København

”Jeg ser en tydelig tendens til, at 50+ generationen gerne vil se velplejede ud. De går op i deres udseende, de vil gerne have lækkert hår, og de både kan og vil gerne bruge penge på det. Og den tendens er klart i vækst”.

Det er også en kundegruppe, der gerne vil bruge penge på produkter, der kan holde frisuren vedlige, fortæller Line.

Når det gælder markedsføring målrettet Generation Jones, fortæller Line Bomholt, at det for en stor dels vedkommende kommer af sig selv, fordi rigtig mange, også 50+, i dag poster billeder af deres nye frisure på de sociale medier. ”Og det er vi jo rigtig glade for”, lyder det fra Line, der
i øvrigt også fortæller, at hun netop har været med til at lave et show for L’Oréal ”Men vs. Ladies”, hvor der netop blev brugt modeller i alle aldre fra de unge til de modne.

”Og det understreger jo netop, er der er et stort fokus på den aldersgruppe nu, og de unge også sagtens kan se på en lidt ældre mand eller kvinde og synes, at de ser cool ud”.

Jonas Shiran Larsen - Barberen i Vognmagergade, København


Foto: Claus Peuckert

”Jeg kan i den grad mærke, at der er sket rigtig meget med mændene, siden jeg åbnede min barbersalon for 10 år siden. De er blevet meget mere bevidste, end de var før, og man kan vel sige, at os i 30’erne er rykket tættere på mændene i 50’erne. Vi klæder os ens, og mange af de rollemodeller, mænd på min alder har, er 50+ ikoner”.

Jonas bruger næsten udelukkende mænd i sin markedsføring i dag – og ganske få drenge. Og når det gælder plakater, bruger han kun mænd med stil.

”Hellere lidt sul på kroppen end en sixpack, hvis skægget er fedt”, siger han med et smil, og han mener, at det understøttes af de mange internationale kampagner fra de største brands i verden. De benytter sig også af mænd, og gråhåret og tilbagestrøget er ”in”. 

Jonas har altid henvendt sig til Generation Jones, men han slår fast, at det er en opadgående kurve, og man klart skal fokusere på dem.

”Min succes kommer netop af, at den kundegruppe også er dem, der har midlerne, og at de faktisk kan huske barberfaget. Og når mænd føler sig trygge, så er der både penge og loyalitet i dem”.



Tekst: Pia Finne

Denne artikel blev publiceret i 2. udgave af Hair Magazine 2017.

Annonce

Nyeste produkter se flere produktnyheder

Revlon Professional præsenterer Color Sublime by Revonissimo

Revlon Professional præsenterer Color Sublime by Revonissimo

Color Sublime er den første ammoniakfri farvebehandling fra Revlon Professional, der gør det muligt for kunden selv at vælge duften for en eksklusiv salonoplevelse.
IdHAIRs salonserie nu lanceret i videresalgsudgave

IdHAIRs salonserie nu lanceret i videresalgsudgave

IdHAIRs salonserie, der laves til frisører i 5000 ml er nu ligeledes kommet i en brugervenlig 500 ml videresalgsudgave, to forskellige shampoo'er og en balsam.
Hair Team Company introducerer Smooth fra ingredien

Hair Team Company introducerer Smooth fra ingredien

Med den nye Smooth-serie fra ingredien er dine kunder garanteret velplejede og fyldige lokker året rundt.
L'Oréal Professionnel præsenterer Instant Highlights

L'Oréal Professionnel præsenterer Instant Highlights

L’Oréal Professionnel kan nu stolt præsentere deres nye Instant Highlights; deres første varme-boostede professionelle system for ekspres lysning.
Be Fabulous nyheder fra Revlon Professional

Be Fabulous nyheder fra Revlon Professional

Revlon Professionals Be Fabulous består af tre serier med plejeprodukter til ethvert hår; Texture Care Smooth Hair, Care Curly Hair og Care Fine Hair.

Annonce

Nyeste shows se flere frisørshows

L'Oréal Professionnel inviterede til Toni & Guy show

L'Oréal Professionnel inviterede til Toni & Guy show

Det var et brag af en aften, der blev afholdt på det famøse Tivoli Hotel, da L'Oréal Professionnel sammen med Toni & Guy inviterede til et farverigt show.
Going out with Contouring med Wella Professional

Going out with Contouring med Wella Professional

Med modeller dansede på scenen og julepynt, der havde sneget sig ind i studiet, inviterede Wella Professional endnu en gang til et fantastisk show med fokus på contouring.
Inspirationsaften med Revlon Professional

Inspirationsaften med Revlon Professional

Der var massere af inspiration at hente, da Revlon Professional inviterede til inspirationsaften med Martine Martinsen og Kevin Schou Birk fra American Crews all-star team.
Marcelklubbens London aften i Tivoli

Marcelklubbens London aften i Tivoli

Med dykkerudstyr, aquarium, hajer, flotte fisk, parpelotter, nøgne glimmermodeller og rullestol havde Marcelklubben gjort alt, hvad de kunne for at imponere.
Fokus på skæg i HeadBrands Creative Studio

Fokus på skæg i HeadBrands Creative Studio

HeadBrands åbnede sit Creative Studio op for nysgerrige frisører, der ville lære mere om skægtrimning, barbering og klassiske herrefrisurer.

Annonce

Frisurekollektioner se flere frisurekollektioner

Annonce

Frisørportrætter se flere frisørportrætter

Claus Nissen

Claus Nissen

Claus Nissen fra HH Simonsen, har en passion for sakse, og den passion har han gjort til sit levebrød.
Jan Larsen - Stuhr

Jan Larsen - Stuhr

”Vi skal have energi og ”drive” i salonen”. Det mener Jan Larsen fra Stuhr. Hans holdning er, at dét at være frisør er en livsstil, men vil man noget, må man investere i sig selv.

Nyeste videoer se flere videoer

Video: Wella Making Waves uddanner unge i Kambodja indenfor frisørfaget

Video: Wella Making Waves uddanner unge i Kambodja indenfor frisørfaget

Making Waves er til for at hjælpe unge fra de mest fattige og udsatte samfundsgrupper i Kambodja til en lysere fremtid indenfor frisørfaget.
Björn Axén - How to get the look - Ekstrem volume

Björn Axén - How to get the look - Ekstrem volume

Her får du styr på, hvordan du ordner den mere ekstreme volume. Lær hvordan du skaber volume, som holder længe, til dine kunder som vil gøre et stort indtryk.
Björn Axén - How to get the look - Opsætning med smykke

Björn Axén - How to get the look - Opsætning med smykke

Et cool look, som ikke forsvinder i mængden. Lær hvordan du kan lave opsætningen med denne tutorial fra Björn Axén.
Hair Magazine byder Finland velkommen

Hair Magazine byder Finland velkommen

Hair Magazine er stolte af at annoncere, at der bliver udvidet til Finland. Det første magasin er for nyligt blevet sendt afsted til de finske frisører.
Hair Magazine deltog ved Salon International 2017

Hair Magazine deltog ved Salon International 2017

Hair Magazine var på plads ved dette års Salon International. Se denne lille video fra messen.