LEVERANDØRER

kursuskalender

webshops

Tradium: Her oser af rå maskulinitet

Tradium i Randers har indrettet en barbershop med det klare mål at tiltrække flere drenge til frisøruddannelsen. Stilen er rå, og det samme gælder materialerne, og indretningen af
”Danmarks største barbershop” er sket i samarbejde med Frisørland, der står for alt inventaret.

Tradium fjernede alt i en eksisterende fløj og byggede en helt ny frisørfløj op med 46 vaske- og behandlingspladser i den ”almindelige” salon og 21 vaske- og behandlingspladser i den nye barbershop.
Tradium fjernede alt i en eksisterende fløj og byggede en helt ny frisørfløj op med 46 vaske- og behandlingspladser i den ”almindelige” salon og 21 vaske- og behandlingspladser i den nye barbershop.

”Vi ville skabe et mere maskulint undervisningsmiljø, som fyrene bedre kan identificere sig med og dermed signalere, at frisørfaget ikke kun er for piger, men absolut også for mænd”. Det siger uddannelsesleder Lena Katrine Berg og underviser Kevin Skou Birk, og netop derfor indrettede
man på utraditionel vis en barbershop på Tradium i Randers.

Barbershoppen er en del af en helt nyindrettet frisørfløj på skolen, og siden den blev taget i brug i august 2016, har eleverne kun været ovenud positive. ”Igennem årene har vi talt med de mandlige frisørelever om, at de godt kunne tænke sig et mere maskulint miljø. Det er bare ikke det samme at lære om barbering i feminine rammer”, lyder det fra Kevin Skou Birk.

Med inspiration fra København
Barbershoppen skulle være et statement, var Lena Katrine Berg og Kevin Skou Birk enige om, og de begyndte med at besøge en række forskellige barbershops ikke mindst i København for at se på indretningen, fornemme atmosfæren og tale med gutterne om, hvad der er vigtigt i en barbershop.

”Vi ville skabe en barbershop så autentisk som overhovedet muligt”, lyder det fra Lena Katrine Berg, og den, der nu står færdig på skolen i Randers, oser af maskulinitet - netop den fællesnævner, der var i de barbershops, Lena og Kevin besøgte.

Når Tradium har allermest travlt, er alle frisørstolene optaget i ”Danmarks største barbershop”. I september, oktober og november kan man have 6-8 klasser med 15-20 personer.

Uddannelsesleder Lena Katrine Berg og underviser Kevin Skou Birk i den nye, maskuline barbershop på Tradium i Randers. Når Tradium har allermest travlt, er alle frisørstolene optaget i ”Danmarks største barbershop”. I september, oktober og november kan man have 6-8 klasser med 15-20 personer.
Uddannelsesleder Lena Katrine Berg og underviser Kevin Skou Birk i den nye, maskuline barbershop på Tradium i Randers.

Stilen er rå, og det samme gælder materialerne
”Vi så masser af sten, råt træ, beton og rustfrit stål på vores vej rundt, og netop derfor er væggene i vores Barbershop beklædt med moseeg hentet op fra en flod”, forklarer Lena.

”Vi lagde også mærke til, at alle de cool, maskuline saloner var kendetegnet ved en vis grad af organiseret rod. Salonernes stil var casual og sendte signaler om; her kan jeg være mig selv, og her må gerne være lidt støv på hylderne, for her går vi mere op i hår og håndværk end i at støve af på hylderne hver dag”, fortæller Kevin med et smil.

I licitation
Barbershoppen, der med sine 21 behandlingspladser og vaskepladser med garanti er Danmarks største, og den øvrige frisørfløj på Tradium blev indrettet i samarbejde med skolens byggekontor. ”Vi ville skabe noget, der ikke var set før, og vi ville gøre det 100 procent”, lyder det.

Ud over de 21 behandlingspladser til Barbershoppen skulle der opstilles yderligere 46 betjeningsstole og vaskestole i en ”almindelig” salon, og den samlede inventarentreprise blev udbudt i en licitation, som Frisørland vandt. ”Vi havde naturligvis en klar holdning til, hvad vi ville have, og det har vi fået med bl.a. lækre barberstole i en flot flaskegrøn nuance", siger Lena Katrine Berg og fortæller, at der i en licitation stilles detaljerede krav til kvaliteten, designet og prisen, og alle kriterierne vurderes herefter i et pointsystem, hvor prisen vejer tungest med 60 procent.

Skæve detaljer giver sjælen i salonen 
Forud for licitationen havde Kevin og Lena skabt moodboards med billeder fra de barbershops, de har besøgt, krydret med billeder hentet på nettet af et slidt, brunt læderlook, kaktusplanter og rå materialer. Og de er begge meget tilfredse med resultatet af indretningen fra Frisørland såvel behandlingsstole som spejle, borde og vaskepladser.

Alle detaljerne i den nye barbershop har indretningsfirmaet Nyt Hjem hjulpet med. ”De har fundet alle de små, skæve detaljer, der giver sjælen i salonen, og som sørger for, at undervisningen bliver så praktisk som muligt, for det er vigtigt, at de føler, at de står i en salon. De skal kunne
gennemføre et kundebesøg med en service, der er på højde med den, man får i en rigtig salon. Forskellen er, at tempoet hos os er lidt lavere, og vores elever dermed får lidt mere reflektionstid”, forklarer Kevin Skou Birk.

”Vi vil opbygge en historie i vores barbershop, og målet er klart at tiltrække flere drenge til uddannelsen”, fortæller Kevin Skou Birk.

Når Tradium har allermest travlt, er alle frisørstolene optaget i ”Danmarks største barbershop”. I september, oktober og november kan man have 6-8 klasser med 15-20 personer. Udtrykket i Tradiums barbershop er råt med moseeg på væggene, rå betongulve og de flotte grønne læderstole fra Frisørland. Selv de store spejle har et råt og maskulint udtryk.
Udtrykket i Tradiums barbershop er råt med moseeg på væggene, rå betongulve og de flotte grønne læderstole fra Frisørland. Selv de store spejle har et råt og maskulint udtryk.

Lækre omgivelser fremmer kreativiteten
Både Kevin og Lena er ikke i tvivl om, at et lækkert undervisningsmiljø fremmer kreativiteten og elevernes motivation. ”Lækre omgivelser og lækre produkter er med til at skabe fedt hår!”. Naturligvis er der enkelte områder, hvor man har måttet gå på kompromis, ganske enkelt fordi der er krav til affaldsspande til kemi og udsugning i rummet - i øvrigt også leveret af Frisørland - og det påvirker mulighederne for kreativ belysning.

Som et kuriosum fortæller Lena, at man også har lagt nye strømkabler ind i fløjen, så ledningsnettet nu kan trække 240.000 W, og alle eleverne kan derfor have føntørrerne tændt på én gang!

Faktisk har Tradium fået en dreng mere ind på skolen siden ombygningen. ”Ombygningen stod klar 27. august, så vi har naturligvis ikke mærket effekten af den endnu, men der er ingen tvivl om, at barbertrenden er ved at vinde indpas i Danmark, og det er ikke en forbigående trend. Det
er en del af frisørernes kulturarv, og at få flere mandlige elever på skolen er derfor en løbende proces”.

Fremadrettet fortæller Kevin og Lena, at man vil arbejde med markedsføringen af frisørafdelingen, og at man i forhold til at sikre, at begge køn føler sig godt tilpas, har taget nogle bevidste valg overalt i den nye frisørfløj; det gælder brugen af neutrale farver i stedet for deciderede feminine farver og brugen af materialer, der ikke ser ”alt for tøsede ud”, som Kevin siger det.

”Drengene skal nu for alvor opdage, at frisørfaget også er for dem, og ikke mindst forældrene skal opdage, at frisørfaget ikke kun er for døtrene”.

Inventar:

Barber Mirror
Emperor Barberchair
Broderi på fodstøtte

Samlet pris kr. 19.950,-/sæt

Tekst: Pia Finne
Fotograf: Jesper Skovlund 

Denne artikel blev publiceret i 1. udgave af Hair Magazine 2017.

LEVERANDØRINFORMATION

Annonce

Nyeste produkter se flere produktnyheder

Børster fra Hercules Sägemann

Børster fra Hercules Sägemann

En serie med omsorgsfulde og skånsomme børster fra Hercules Sägemann lavet af materialer i høj kvalitet.
Philip B Luxe Wax hos One Black Car

Philip B Luxe Wax hos One Black Car

Giv din styling hold, glans og form - med Luxe Wax opnår du et ultraholdbart resultat! Produktet er i øvrigt parabenefrit, sulfatfrit og glutenfrit.
Revlon Professional præsenterer Color Sublime by Revonissimo

Revlon Professional præsenterer Color Sublime by Revonissimo

Color Sublime er den første ammoniakfri farvebehandling fra Revlon Professional, der gør det muligt for kunden selv at vælge duften for en eksklusiv salonoplevelse.
IdHAIRs salonserie nu lanceret i videresalgsudgave

IdHAIRs salonserie nu lanceret i videresalgsudgave

IdHAIRs salonserie, der laves til frisører i 5000 ml er nu ligeledes kommet i en brugervenlig 500 ml videresalgsudgave, to forskellige shampoo'er og en balsam.
Hair Team Company introducerer Smooth fra ingredien

Hair Team Company introducerer Smooth fra ingredien

Med den nye Smooth-serie fra ingredien er dine kunder garanteret velplejede og fyldige lokker året rundt.

Annonce

Nyeste shows se flere frisørshows

L'Oréal Professionnel inviterede til Toni & Guy show

L'Oréal Professionnel inviterede til Toni & Guy show

Det var et brag af en aften, der blev afholdt på det famøse Tivoli Hotel, da L'Oréal Professionnel sammen med Toni & Guy inviterede til et farverigt show.
Going out with Contouring med Wella Professional

Going out with Contouring med Wella Professional

Med modeller dansede på scenen og julepynt, der havde sneget sig ind i studiet, inviterede Wella Professional endnu en gang til et fantastisk show med fokus på contouring.
Inspirationsaften med Revlon Professional

Inspirationsaften med Revlon Professional

Der var massere af inspiration at hente, da Revlon Professional inviterede til inspirationsaften med Martine Martinsen og Kevin Schou Birk fra American Crews all-star team.
Marcelklubbens London aften i Tivoli

Marcelklubbens London aften i Tivoli

Med dykkerudstyr, aquarium, hajer, flotte fisk, parpelotter, nøgne glimmermodeller og rullestol havde Marcelklubben gjort alt, hvad de kunne for at imponere.
Fokus på skæg i HeadBrands Creative Studio

Fokus på skæg i HeadBrands Creative Studio

HeadBrands åbnede sit Creative Studio op for nysgerrige frisører, der ville lære mere om skægtrimning, barbering og klassiske herrefrisurer.

Frisurekollektioner se flere frisurekollektioner

Frisørportrætter se flere frisørportrætter

Dan Bro

Dan Bro

Dan Bro åbner det, han selv kalder ”en avanceret køkkensalon”, hvor han kan give kunderne den en-til-en opmærksomhed de skal have. Læs hele portrættet her:
Marc Valentino

Marc Valentino

I SIT PROFESSIONELLE LIV HAR HAIR MANAGER MARC VALENTINO ALTID BESKÆFTIGET SIG MED HÅR OG HAIR EXTENSION.

Nyeste videoer se flere videoer

Video: Wella Making Waves uddanner unge i Kambodja indenfor frisørfaget

Video: Wella Making Waves uddanner unge i Kambodja indenfor frisørfaget

Making Waves er til for at hjælpe unge fra de mest fattige og udsatte samfundsgrupper i Kambodja til en lysere fremtid indenfor frisørfaget.
Björn Axén - How to get the look - Ekstrem volume

Björn Axén - How to get the look - Ekstrem volume

Her får du styr på, hvordan du ordner den mere ekstreme volume. Lær hvordan du skaber volume, som holder længe, til dine kunder som vil gøre et stort indtryk.
Björn Axén - How to get the look - Opsætning med smykke

Björn Axén - How to get the look - Opsætning med smykke

Et cool look, som ikke forsvinder i mængden. Lær hvordan du kan lave opsætningen med denne tutorial fra Björn Axén.
Hair Magazine byder Finland velkommen

Hair Magazine byder Finland velkommen

Hair Magazine er stolte af at annoncere, at der bliver udvidet til Finland. Det første magasin er for nyligt blevet sendt afsted til de finske frisører.
Hair Magazine deltog ved Salon International 2017

Hair Magazine deltog ved Salon International 2017

Hair Magazine var på plads ved dette års Salon International. Se denne lille video fra messen.