LEVERANDØRER

kursuskalender

webshops

Bella Vista

Bella Vista har slået dørene op til et 4000 kvm. nyt domicil i Silkeborg. Således at alt nu er samlet under ét tag: Kundecenter, udstilling, akademi og lager, og dermed er virksomheden gearet til fremtidig vækst. Tingene skal præsenteres på en ordentlig måde. Det er holdningen hos Bella Vista, der netop er blevet færdig med deres nye 4000 kvadratmeter hovedkontor med såvel kundecenter og udstilling som kontor og akademi i Silkeborg.

Lys og luft præger bygningerne, og når man træder indenfor i Bella Vistas nye hovedkontor, mødes man straks af kundecentret. Alle produkterne er linet op, og de præsenteres på meget flot vis. 20 mio. kr. har Bella Vista investeret i det nye hovedkontor, men så er alt også under ét tag, og der er masser af muligheder for yderligere vækst.

For Claus Trampedach og Jesper La Cour bebuder klart, at Bella Vista bestemt ikke er færdig med at vækste! ”Derfor har vi naturligvis også fremtidssikret byggeriet”, lyder det fra de to.

1. juni 2007 overtog Bella Vista bygningerne, der siden har gennemgået en gennemgribende renovering, fortæller Claus og Jesper på turen rundt igennem det 2500 kvm. store lager og butik, showroom og akademi samt det 1400 kvm. store højsøjlede lager, der sikrer virksomhedens effektivitet. Ud over det nye hovedkontor findes en afdeling i København og én i Odense samt 15 sælgere, der kører landet tyndt for at besøge frisørsaloner. 

 

Hos Bella Vista tror man mere på uddannelse end på et stort anlagte shows, og i det nye domicil kan der uden problemer være omkring 100 frisører på kursus ad gangen i et rum indrettet med catwalk og perfekt lys og lyd. ”Det, mener vi, er vejen frem. Vi tror på, at frisørerne hellere vil bruge en aften på noget, de får noget ud af end på ren underholdning”, lyder det, og Claus og Jesper tilføjer, at det er hjælp til selvhjælp, for når frisørerne er trygge ved produkterne, sælger de mere, og tjener dermed mere i salonerne. Således forventes det i 2008, at ikke færre end 2000 frisører kommer på kursus i det nye domicil. ”Ikke mindst den yngre generation er meget spørgende og meget vidensøgende, og derfor kommer de også gerne på vore kurser”.

For Claus Trampedach og Jesper La Cour handler det om at gøre Schwarzkopf såvel som Bella Vista nærværende og synlig, og det handler om at skabe trygge rammer, hvor frisørerne kan udvikle sig,
lære om produkterne og købe produkterne i det nyindrettede kundecenter. Faktisk køber over halvdelen af de frisører, der er på kursus hos Bella Vista, en del af de produkter, der blev vist på catwalken, med hjem. ”Når de får inspiration og nye gode ideer, tager de produkterne med hjem, så de kan genskabe frisurerne hjemme i salonerne”. Samme principper om tryghed og sikkerhed gør sig i øvrigt gældende, når Bella Vista rejser udenlands med deres kunder til f.eks. Budapest. Der tages hånd om deltagerne, og ingen skal føle sig usikre eller utrygge. Det er den klare holdning.

I det nye domicil er der også lagt vægt på, at alle Bella Vistas produkter, såvel produkter til håret som indretning med videre er udstillet, så de frisører, der kommer i virksomheden kan se tingene og ikke mindst føle på dem. ”Frisører er kreative mennesker, der godt kan lide at se, føle og snuse ved tingene. Det giver vi dem nu mulighed for, og ideen er klart, at det skal være en oplevelse for frisørerne at komme hos os, så de gerne vil bruge en fridag på at køre forbi os”. Ideen med et kundecenter har fungeret i Odense i flere år, og succesen har vist sig at være stor.

  

Sælg produkter
Størstedelen af Schwarzkopfs og Bella Vistas kunder er de mindre frisører over hele landet. Fra de trendy saloner til enkeltmandsvirksomhederne i de små byer. Og netop derfor gør man hos Bella Vista også meget ud af at fortælle, hvor meget produktsalg kan øge deres indtjening i salonerne.

”Det er nemt og hurtigt at lægge et produkt i en pose, og timelønnen er betydeligt højere, end når der behandles”. Claus og Jesper ved godt, at mange frisører føler, de ”prakker kunden noget på”, men de er også overbeviste om, at sådan føler kunden det ikke! ”Jeg tror klart, at kunden i højere grad ser det som en service. Hun har lige fået lyse striber i håret, og frisøren fortæller, hvordan hun bedst bevarer dem længst”, fastslår Claus Trampedach. Og faktisk viser tal, at 71 pct. af alle kunder køber på frisørens anbefaling.

”Vi har små saloner, hvor man har fået øjnene op for salgstanken, og hvor deres indkøb hos os er mere en fordoblet, og for dem, der gør det godt, har vi set eksempler på, at det betyder 12.000 kr. mere i kassen om måneden. Så altså: Ryd lidt af lysene og blomsterne til side, og brug pladsen på produkter i stedet. Det er der flere penge i”, siger Jesper La Cour med et smil.

  

Wellness er fremtiden
Hos Bella Vista er man ikke i tvivl om, at wellness er fremtiden, og at frisørerne skal være en del af den bølge. ”De store saloner kan supplere med f.eks. neglebehandlinger og andre ting, de mindre saloner kan have en massagestol og tilbyde hovedbundsmassage, men det er vigtigt, at de sælger oplevelser. At kunderne føler, de forkæles, når de kommer ind i salonen”, mener Jesper La Cour, og tilføjer, at det er samme wellness bølge, der gør, at man sagtens kan sælge f.eks. Ole Henriksens skønhedsprodukter eller at frisøren kan sælge Seah shampoo i luksusklassen. ”I Finland er det i dag således, at hver anden shampoo sælges hos frisøren. Den fordeling vil vi også gerne nå frem til i Danmark”, er holdningen og Jesper La Cour ryster fem gode salgsåbninger ud af ærmet:
• Forklar stylingen.
• Lad produktet stå fremme foran kunden.
• ”Det er godt at have”, ”Det er et helt nyt produkt”, ”Det bevarer dine striber længere”.
• Indret et enkelt, overskueligt salgsareal.
• Vælg lys, der understreger salgsarealet.

Og Claus Trampedach tilslutter sig helt de fem punkter.
”Der er slet ingen tvivl om, at indretning såvel som rådgivning sælger varer”, siger han, for hvor han tager sig af Bella Vistas indretningsdel, tager Jesper La Cour sig af Bella Vistas salg af Schwarzkopf produkter. Indretningen er også en væsentlig del af den oplevelse, kunden skal have hos frisøren. Det gælder salgsarealet, og det gælder selve salonens udtryk.

”Ind imellem kan kunsten være at gå over på den anden side ad gaden, kigge på sin egen salon lidt udefra og spørge sig selv: Vil jeg selv gå ind i den salon? Hænger der stadig juletilbudsskilte i vinduet til Påske o.s.v.”. Derfor bruger Schwarzkopf også mange penge på markedsføringsmateriale til butikkerne, og de frisører, der kommer i det nye domicil kan få masser af gode ideer til, hvordan det kan bruges på rigtig flot vis.

”Vi sørger for, at der løbende sker noget nyt, så der dermed også sker nyt i butikkerne”, lyder det fra Jesper La Cour. Og selv om det nu ser ud til, at tiderne vender en smule, mener Claus og Jesper bestemt ikke, der er grund til bekymring – slet ikke hvis man kan tilbyde en god oplevelse i sin salon.

”Når det går dårligt i samfundet, går det ofte godt for frisørerne. Kunderne har brug for at forkæle sig selv, og den forkælelse kan de få hos frisøren – forholdsvis billigt – med en behandling eller en ny lækker shampoo”.

Vi har hele pakken
Hos Bella Vista gør man meget ud af at kunne tilbyde hele pakken, og det er også grunden til, at man nu har samlet såvel lager som kundecenter og akademi i den nye bygning i Silkeborg. ”Det kan være,
frisøren ind imellem kan købe vore produkter parallelimporterede og dermed 10 kr. billigere, men hos os medfølger kurser, ombytningsret og dag-til-dag levering”, forklarer Claus Trampedach, der kalder Bella Vista for et full-service firma, der kan tilbyde hele paletten. Og ingen tvivl om det: Netop paletten rundt om produkterne er fremtiden!

Historien
Bella Vista - historien begyndte i Silkeborg, da en ung mand ved navn Bent Frits Nielsen i 1956 så en annonce i Jyllands Posten, hvor en kemisk teknisk fabrik i Århus var til salg. Den købte han sammen med broderen for 10.000 kr. på en kassekredit. Fabrikkens maskine var ikke større end, at den kunne transporteres på en lastvogn til Silkeborg, hvor Bent Frits Nielsen begyndte at lave sine produkter. Hans første produkter var en olieshampoo og en fougère samt et par andre produkter. Broderen blev købt ud efter et år, og da Bent Frits Nielsen fyldte 50 år, solgte han virksomheden til en forretningsmand i Herning, hvis kone var frisør.

Men den nye ejer var mere interesseret i millionordrer fra Saudi Arabien end de små på 1.000 kr., så firmaet blev afhændet til en ny ejer, som kørte det i sænk. Næste hold ejere kunne heller ikke drive virksomheden tilfredsstillende, så Bent Frits Nielsen købte firmaet tilbage i slutningen af 1980erne. Få år efter i 1992 overtog Jesper La Cour og Claus Trampedach.

Jesper La Cour blev salgschef for kemidelen, og Claus Trampedach blev salgschef for inventar. I dag er de partnere på lige fod med yderligere fire nøglepersoner, som hver har en ejerandel på 5 procent. 

Denne artikel blev bragt i Hair Magazine 3. udgave 2008.

Kontaktoplysninger:

Bella Vista A/S
Hårup Bygade 19 - 21
8600 Silkeborg
Tlf. 86 80 48 11 
www.bella-vista.dk

  

Se flere firmaprofiler her.

Annonce

Nyeste produkter se flere produktnyheder

ICON Hairspa præsenterer Fiber Mousse fra Organic Hairspa

ICON Hairspa præsenterer Fiber Mousse fra Organic Hairspa

Organic Hairspa Fiber Mousse fra ICON Hairspa er en vidunderlig og cremet mousse med fibre, der skaber hold og fylde samtidig med, at den bevarer din hårfarve neutral.
Nõberu of Sweden Face Mousturiser

Nõberu of Sweden Face Mousturiser

Let fugtende ansigtscreme skabt til mænds hud med en mild duft af rav og lime. Produktet undlader at efterlade en olieret og glinsende følelse.
Glampalm Simpletouch 1 glattejern

Glampalm Simpletouch 1 glattejern

Glampalm Simpletouch 1 er et glattejern, der er klar til brug inden for få sekunder. Glattejernet er desuden udstyret med auto-shut-down funktion.
Frisørland introducerer Graham Hill

Frisørland introducerer Graham Hill

Graham Hill groomingprodukter er en produktserie, der er en hyldest til den ægte gentleman. Serien består af produkter til hårpleje, styling samt barbering.

Annonce

Nyeste shows se flere frisørshows

Ganni X L'Oréal Professionnel til Copenhagen Fashion Week

Ganni X L'Oréal Professionnel til Copenhagen Fashion Week

Under modeugen havde Ganni allieret sig med Cim Mahony og L’Oréal Professionnel, der stod for at lave lækkert og moderigtigt hår på alle modellerne, der skulle på catwalken.
By Malene Birger X L’Oréal Professionnel til Copenhagen Fashion Week

By Malene Birger X L’Oréal Professionnel til Copenhagen Fashion Week

By Malene Birger har netop afholdt deres modeshow i TAP1 på Refshaleøen. Cim Mahony stod i samarbejde med L'Oréal Professionnel for at lave lækkert hår.
De nationale vindere i Goldwell Color Zoom Challenge 2017 er kåret!

De nationale vindere i Goldwell Color Zoom Challenge 2017 er kåret!

Nu er medaljerne i den nationale Goldwell Color Zoom Challenge i de tre kategorier; New Talent Colorist, Creative Colorist og Partner Colorist blevet uddelt!
Hair Fashion Night med L'Oréal Professionnel

Hair Fashion Night med L'Oréal Professionnel

L’Oréal Professionnel åbnede dørene op for sine kunder, da de skød det internationale event, Hair Fashion Night i gang.
Trendy fletninger med Amika i HeadBrands nye studie

Trendy fletninger med Amika i HeadBrands nye studie

Der var lagt op til en lærerig dag i HeadBrands' nye studie i København, da frisører var dukket op for at lære mere om trendy og moderne fletninger.

Annonce

Frisurekollektioner se flere frisurekollektioner

Annonce

Frisørportrætter se flere frisørportrætter

Benjamin Martin (2017)

Benjamin Martin (2017)

Hair Magazine har sørget for at få en snak med Benjamin, som nu kan kalde sig Global Capability Trainer for Sebastian Professional, Nioxin og Sassoon, om hvad, der er sket siden sidst.
Birthe Gleerup

Birthe Gleerup

Miljøvenlighed er kodeordet i Birthe Gleerups saloner i Århus. Men samtidig skal salonerne være moderigtige i både udtryk og stil. For i dag kræver kunderne god service og lækkert hår – og er behandlingerne miljørigtige, giver det et ekstra plus i bogen.

Annonce

Nyeste videoer se flere videoer

Gå ikke glip af Trevor Sorbie til Salon International 2017

Gå ikke glip af Trevor Sorbie til Salon International 2017

Fantastiske Trevor Sorbie, der har vundet flere priser en nogen anden, kommer til årets Salon International. Her er en teaser på, hvad der venter til messen.
Tondeo præsenterer BLAZOR

Tondeo præsenterer BLAZOR

I den her video præsenteres the BLAZOR, og hvordan den kan anvendes enkelt og sikkert uden det krævet en speciel teknik.
Modern Ikon Collection - Essential Looks SS17 Schwarzkopf Professional

Modern Ikon Collection - Essential Looks SS17 Schwarzkopf Professional

Inspireret af SS17 catwalks, har Schwarzkopf Professional lavet Essential Looks Modern Ikon kollektionen.
KMS lancerer ny Moistrepair cleansing conditioner

KMS lancerer ny Moistrepair cleansing conditioner

Med Moistrepair cleansing conditioner fra KMS er det ikke nødvendigt at bruge almindelig shampoo. Moistrepair rengør håret for sæbe- og produktrester.