LEVERANDØRER

kursuskalender

webshops

Bella Vista

Bella Vista har slået dørene op til et 4000 kvm. nyt domicil i Silkeborg. Således at alt nu er samlet under ét tag: Kundecenter, udstilling, akademi og lager, og dermed er virksomheden gearet til fremtidig vækst. Tingene skal præsenteres på en ordentlig måde. Det er holdningen hos Bella Vista, der netop er blevet færdig med deres nye 4000 kvadratmeter hovedkontor med såvel kundecenter og udstilling som kontor og akademi i Silkeborg.

Lys og luft præger bygningerne, og når man træder indenfor i Bella Vistas nye hovedkontor, mødes man straks af kundecentret. Alle produkterne er linet op, og de præsenteres på meget flot vis. 20 mio. kr. har Bella Vista investeret i det nye hovedkontor, men så er alt også under ét tag, og der er masser af muligheder for yderligere vækst.

For Claus Trampedach og Jesper La Cour bebuder klart, at Bella Vista bestemt ikke er færdig med at vækste! ”Derfor har vi naturligvis også fremtidssikret byggeriet”, lyder det fra de to.

1. juni 2007 overtog Bella Vista bygningerne, der siden har gennemgået en gennemgribende renovering, fortæller Claus og Jesper på turen rundt igennem det 2500 kvm. store lager og butik, showroom og akademi samt det 1400 kvm. store højsøjlede lager, der sikrer virksomhedens effektivitet. Ud over det nye hovedkontor findes en afdeling i København og én i Odense samt 15 sælgere, der kører landet tyndt for at besøge frisørsaloner. 

 

Hos Bella Vista tror man mere på uddannelse end på et stort anlagte shows, og i det nye domicil kan der uden problemer være omkring 100 frisører på kursus ad gangen i et rum indrettet med catwalk og perfekt lys og lyd. ”Det, mener vi, er vejen frem. Vi tror på, at frisørerne hellere vil bruge en aften på noget, de får noget ud af end på ren underholdning”, lyder det, og Claus og Jesper tilføjer, at det er hjælp til selvhjælp, for når frisørerne er trygge ved produkterne, sælger de mere, og tjener dermed mere i salonerne. Således forventes det i 2008, at ikke færre end 2000 frisører kommer på kursus i det nye domicil. ”Ikke mindst den yngre generation er meget spørgende og meget vidensøgende, og derfor kommer de også gerne på vore kurser”.

For Claus Trampedach og Jesper La Cour handler det om at gøre Schwarzkopf såvel som Bella Vista nærværende og synlig, og det handler om at skabe trygge rammer, hvor frisørerne kan udvikle sig,
lære om produkterne og købe produkterne i det nyindrettede kundecenter. Faktisk køber over halvdelen af de frisører, der er på kursus hos Bella Vista, en del af de produkter, der blev vist på catwalken, med hjem. ”Når de får inspiration og nye gode ideer, tager de produkterne med hjem, så de kan genskabe frisurerne hjemme i salonerne”. Samme principper om tryghed og sikkerhed gør sig i øvrigt gældende, når Bella Vista rejser udenlands med deres kunder til f.eks. Budapest. Der tages hånd om deltagerne, og ingen skal føle sig usikre eller utrygge. Det er den klare holdning.

I det nye domicil er der også lagt vægt på, at alle Bella Vistas produkter, såvel produkter til håret som indretning med videre er udstillet, så de frisører, der kommer i virksomheden kan se tingene og ikke mindst føle på dem. ”Frisører er kreative mennesker, der godt kan lide at se, føle og snuse ved tingene. Det giver vi dem nu mulighed for, og ideen er klart, at det skal være en oplevelse for frisørerne at komme hos os, så de gerne vil bruge en fridag på at køre forbi os”. Ideen med et kundecenter har fungeret i Odense i flere år, og succesen har vist sig at være stor.

  

Sælg produkter
Størstedelen af Schwarzkopfs og Bella Vistas kunder er de mindre frisører over hele landet. Fra de trendy saloner til enkeltmandsvirksomhederne i de små byer. Og netop derfor gør man hos Bella Vista også meget ud af at fortælle, hvor meget produktsalg kan øge deres indtjening i salonerne.

”Det er nemt og hurtigt at lægge et produkt i en pose, og timelønnen er betydeligt højere, end når der behandles”. Claus og Jesper ved godt, at mange frisører føler, de ”prakker kunden noget på”, men de er også overbeviste om, at sådan føler kunden det ikke! ”Jeg tror klart, at kunden i højere grad ser det som en service. Hun har lige fået lyse striber i håret, og frisøren fortæller, hvordan hun bedst bevarer dem længst”, fastslår Claus Trampedach. Og faktisk viser tal, at 71 pct. af alle kunder køber på frisørens anbefaling.

”Vi har små saloner, hvor man har fået øjnene op for salgstanken, og hvor deres indkøb hos os er mere en fordoblet, og for dem, der gør det godt, har vi set eksempler på, at det betyder 12.000 kr. mere i kassen om måneden. Så altså: Ryd lidt af lysene og blomsterne til side, og brug pladsen på produkter i stedet. Det er der flere penge i”, siger Jesper La Cour med et smil.

  

Wellness er fremtiden
Hos Bella Vista er man ikke i tvivl om, at wellness er fremtiden, og at frisørerne skal være en del af den bølge. ”De store saloner kan supplere med f.eks. neglebehandlinger og andre ting, de mindre saloner kan have en massagestol og tilbyde hovedbundsmassage, men det er vigtigt, at de sælger oplevelser. At kunderne føler, de forkæles, når de kommer ind i salonen”, mener Jesper La Cour, og tilføjer, at det er samme wellness bølge, der gør, at man sagtens kan sælge f.eks. Ole Henriksens skønhedsprodukter eller at frisøren kan sælge Seah shampoo i luksusklassen. ”I Finland er det i dag således, at hver anden shampoo sælges hos frisøren. Den fordeling vil vi også gerne nå frem til i Danmark”, er holdningen og Jesper La Cour ryster fem gode salgsåbninger ud af ærmet:
• Forklar stylingen.
• Lad produktet stå fremme foran kunden.
• ”Det er godt at have”, ”Det er et helt nyt produkt”, ”Det bevarer dine striber længere”.
• Indret et enkelt, overskueligt salgsareal.
• Vælg lys, der understreger salgsarealet.

Og Claus Trampedach tilslutter sig helt de fem punkter.
”Der er slet ingen tvivl om, at indretning såvel som rådgivning sælger varer”, siger han, for hvor han tager sig af Bella Vistas indretningsdel, tager Jesper La Cour sig af Bella Vistas salg af Schwarzkopf produkter. Indretningen er også en væsentlig del af den oplevelse, kunden skal have hos frisøren. Det gælder salgsarealet, og det gælder selve salonens udtryk.

”Ind imellem kan kunsten være at gå over på den anden side ad gaden, kigge på sin egen salon lidt udefra og spørge sig selv: Vil jeg selv gå ind i den salon? Hænger der stadig juletilbudsskilte i vinduet til Påske o.s.v.”. Derfor bruger Schwarzkopf også mange penge på markedsføringsmateriale til butikkerne, og de frisører, der kommer i det nye domicil kan få masser af gode ideer til, hvordan det kan bruges på rigtig flot vis.

”Vi sørger for, at der løbende sker noget nyt, så der dermed også sker nyt i butikkerne”, lyder det fra Jesper La Cour. Og selv om det nu ser ud til, at tiderne vender en smule, mener Claus og Jesper bestemt ikke, der er grund til bekymring – slet ikke hvis man kan tilbyde en god oplevelse i sin salon.

”Når det går dårligt i samfundet, går det ofte godt for frisørerne. Kunderne har brug for at forkæle sig selv, og den forkælelse kan de få hos frisøren – forholdsvis billigt – med en behandling eller en ny lækker shampoo”.

Vi har hele pakken
Hos Bella Vista gør man meget ud af at kunne tilbyde hele pakken, og det er også grunden til, at man nu har samlet såvel lager som kundecenter og akademi i den nye bygning i Silkeborg. ”Det kan være,
frisøren ind imellem kan købe vore produkter parallelimporterede og dermed 10 kr. billigere, men hos os medfølger kurser, ombytningsret og dag-til-dag levering”, forklarer Claus Trampedach, der kalder Bella Vista for et full-service firma, der kan tilbyde hele paletten. Og ingen tvivl om det: Netop paletten rundt om produkterne er fremtiden!

Historien
Bella Vista - historien begyndte i Silkeborg, da en ung mand ved navn Bent Frits Nielsen i 1956 så en annonce i Jyllands Posten, hvor en kemisk teknisk fabrik i Århus var til salg. Den købte han sammen med broderen for 10.000 kr. på en kassekredit. Fabrikkens maskine var ikke større end, at den kunne transporteres på en lastvogn til Silkeborg, hvor Bent Frits Nielsen begyndte at lave sine produkter. Hans første produkter var en olieshampoo og en fougère samt et par andre produkter. Broderen blev købt ud efter et år, og da Bent Frits Nielsen fyldte 50 år, solgte han virksomheden til en forretningsmand i Herning, hvis kone var frisør.

Men den nye ejer var mere interesseret i millionordrer fra Saudi Arabien end de små på 1.000 kr., så firmaet blev afhændet til en ny ejer, som kørte det i sænk. Næste hold ejere kunne heller ikke drive virksomheden tilfredsstillende, så Bent Frits Nielsen købte firmaet tilbage i slutningen af 1980erne. Få år efter i 1992 overtog Jesper La Cour og Claus Trampedach.

Jesper La Cour blev salgschef for kemidelen, og Claus Trampedach blev salgschef for inventar. I dag er de partnere på lige fod med yderligere fire nøglepersoner, som hver har en ejerandel på 5 procent. 

Denne artikel blev bragt i Hair Magazine 3. udgave 2008.

Kontaktoplysninger:

Bella Vista A/S
Hårup Bygade 19 - 21
8600 Silkeborg
Tlf. 86 80 48 11 
www.bella-vista.dk

  

Se flere firmaprofiler her.

Annonce

Nyeste produkter se flere produktnyheder

KC Professional Four Reasons Root Cover

KC Professional Four Reasons Root Cover

Hos HeadBrands findes nu KC Professional Root Cover - en farvespray, der dækker udvækst og gråt hår mellem salonbesøgene og samtidig giver volume.
HH Simonsen - Limited Edition White True Divinity Styler

HH Simonsen - Limited Edition White True Divinity Styler

Den super populære True Divinity fra HH Simonsen styler fås i en sprød, hvid udgave med kontrastfulde, sorte detaljer.
HH Simonsen Wet Brush Ombre Summer

HH Simonsen Wet Brush Ombre Summer

Den populære Wet Brush har for en stund skiftet look og fås nu i farverige nuancer, der matcher enhver sommergarderobe.
Hårdelen ”Donna” fra SHE hairextensions

Hårdelen ”Donna” fra SHE hairextensions

Med "Donna" fra SHE hairextensions kan du skabe langt og fyldigt hår på få minutter.
L’Oréal Professionnel præstenterer #COLORFULHAIR

L’Oréal Professionnel præstenterer #COLORFULHAIR

L’Oréal Professionnel præsenterer #colorfulhair, en ny hårfarveserie designet og skabt til at opfylde kvinders forskellige farvebehov og for at imødekomme frisørernes kreativitet!

Annonce

Nyeste shows se flere frisørshows

Hair Fashion Night med L'Oréal Professionnel

Hair Fashion Night med L'Oréal Professionnel

L’Oréal Professionnel åbnede dørene op for sine kunder, da de skød det internationale event, Hair Fashion Night i gang.
Trendy fletninger med Amika i HeadBrands nye studie

Trendy fletninger med Amika i HeadBrands nye studie

Der var lagt op til en lærerig dag i HeadBrands' nye studie i København, da frisører var dukket op for at lære mere om trendy og moderne fletninger.
Årets nationale vindere af Wella Professionals Trend Vision Awards kåret!

Årets nationale vindere af Wella Professionals Trend Vision Awards kåret!

De nationale vindere i de to kategorier Creative Vision og Color Vision er fundet til Wella Professionals Trend Vision Awards.
Mario Krankl: Elsk det du gør og gør det med hjertet

Mario Krankl: Elsk det du gør og gør det med hjertet

Kongen af avantgarde, Mario Krankl, tog en pause fra forberedelserne inden aftenens store show ved TOP HAIR i Düsseldorf for at tale om trends, rejser og hvad, der skal til for at blive en succes.
La Biosthétique International Beauty Stylist 16-17

La Biosthétique International Beauty Stylist 16-17

Til dette års La Biosthétique Awards ”International Beauty Stylist 16-17” i Paris kunne gæsterne opleve et imponerende festfyrværkeri af glamour, mode og kreative total beauty looks.

Annonce

Frisurekollektioner se flere frisurekollektioner

Annonce

Frisørportrætter se flere frisørportrætter

Kasper Thomas (2009)

Kasper Thomas (2009)

Jeg søger grænserne….. ”Når jeg gør noget, så går jeg efter at blive den bedste”. Sådan lyder det fra 26-årige Casper Thomas. Men det kræver, at man hele tiden søger grænser, hele tiden søger nye veje, og hele tiden udfordrer sig selv!
Svend Langdal

Svend Langdal

Verner Hindkjær og Svend Langdal på henholdsvis 93 og 86 år, har været med siden frisørbranchen kun bestod af herrefrisører.

Annonce

Nyeste videoer se flere videoer

Tondeo præsenterer BLAZOR

Tondeo præsenterer BLAZOR

I den her video præsenteres the BLAZOR, og hvordan den kan anvendes enkelt og sikkert uden det krævet en speciel teknik.
Modern Ikon Collection - Essential Looks SS17 Schwarzkopf Professional

Modern Ikon Collection - Essential Looks SS17 Schwarzkopf Professional

Inspireret af SS17 catwalks, har Schwarzkopf Professional lavet Essential Looks Modern Ikon kollektionen.
KMS lancerer ny Moistrepair cleansing conditioner

KMS lancerer ny Moistrepair cleansing conditioner

Med Moistrepair cleansing conditioner fra KMS er det ikke nødvendigt at bruge almindelig shampoo. Moistrepair rengør håret for sæbe- og produktrester.
Goldwell Elumen Collection 2017

Goldwell Elumen Collection 2017

Elumen er den ultimative kreative "farvelegeplads" for stylister. Elumen strækker grænserne og overgår alle forventninger for, hvad farver kan gøre.