LEVERANDØRER

kursuskalender

webshops

Fra frisør til dygtig virksomhedsejer

Frisører er kreative mennesker, men de skal lære også at være rationelle, for forandring skaber vækst, og forandring kræver planlægning. Det mener Bjarne Nielsen, der har forladt L’Oréal efter 30 år, for at blive selvstændig, og netop undervise frisørerne i bl.a. at blive gode, motiverende chefer.

Et skuldertræk og et ”det skal nok gå”, holder ikke længere, hvis man vil drive en succesfuld frisørsalon. Kunderne er blevet mere krævende. De ved, hvad de vil have. Men frem for alt skal der udvikling, nytænkning og forandring til, for forandring er det eneste, der kan skabe vækst.

Det mener Bjarne Nielsen, hvis navn igennem de seneste 30 år har været næsten synonymt med L’Oréal.  Men fra 1. januar har Bjarne etableret sin egen virksomhed Coiffure Consulting, hvor han primært vil tilbyde seminarer, der gør frisørerne i stand til i højere grad at drive en effektiv forretning.

”Det handler om 20 pct. tal og 80 pct. mennesker”, er Bjarne Nielsens holdning, og han mener, branchens ledere generelt har brug for at vide lidt mere om, hvilke initiativer, man kan tage, og hvilke redskaber, man kan bruge for at øge produktiviteten i salonen.

”Langt hen ad vejen handler det om at skabe en god atmosfære i salonen, det handler om at være en god leder, om planlægning og om markedsføring”, lyder det fra Bjarne Nielsen, der har kogt sine rigtig mange års erfaring med uddannelse af frisørbranchens ledere ned til en række kurser og seminarer, primært målrettet cheferne, men også kurser, der kan motivere medarbejderne i salonerne.

”Det er de færreste frisører, der har lært noget om salgsteknik og kommunikation. Hvorfor siger en kunde nej?, hvorfor siger hun: ”Det skal jeg lige tænke over”?, og hvad kan frisøren gøre, for at vende de negative reaktioner til positive?”. Men før medarbejderne kan blive gode sælgere, skal salonens chef være det, og derfor er spydspidsen i Coiffure Consultings seminarrække ”Leadership in management”, et to-dages kursus, hvor man kommer 360 grader rundt om alle aspekter af lederskab.

”Der er ingen tvivl om, at mange saloner har tabt omsætning i 2009 og i mindre grad i 2010, men der er heller ingen tvivl om, at dem, der har klaret sig bedst igennem krisen, er dem, der har gjort en aktiv indsats for at motivere personalet. Et motiveret personale skaber nemlig også en bedre økonomi” mener Bjarne Nielsen, og han synes, det er synd, at der findes så mange dygtige frisører, som der gør, men som bare ikke har udnyttet muligheden for at få styr på økonomien.

”Det handler om at forene det kreative med det rationelle, om at få struktur og måske lidt mere disciplin og økonomisk sans i hverdagen”, siger Bjarne Nielsen med et smil, og i øvrigt henvender han sig til alle landets frisører med sine kurser. ”Dem, der kan gøre bedst brug af kurserne, er dog salonindehavere med over et par ansatte”, fortæller han.

En branche i en forandringsproces
Bjarne Nielsen er ikke i tvivl om, at frisørbranchen er en branche i forandring, og som han siger det: ”Hvornår skete den sidste revolution i branchen? Det gjorde den i 60erne med Vidal Sassoon. Siden har frisørsalonerne selvfølgelig udviklet sig, men oplevelsen af at komme ind i en salon er stort set den samme. Salonerne ser ud som de gjorde for 30 år siden, og tilbuddene er de samme. Så det er altså tid til forandring!”.

Bjarne Nielsen mener klart, trenden går imod en større grad af wellness i salonerne – fra kunderne kommer til de går, og så, mener han, det handler om rådgivning.

”Det værste, man kan spørge sin kunde om er: Hvad kunne du tænke dig? For en kunde kommer hos frisøren, fordi hun er i vildrede omkring, hvordan hun skal se ud, og hun ønsker at blive vejledt. Og der er slet ingen tvivl om, at frisørerne i fremtiden i endnu højere grad skal være stilkonsulenter, der også rådgiver om f.eks. brillestel og make-up”.

At det er benhårdt for den enkelte medarbejder, er Bjarne Nielsen helt klar over, men det er den vej det går! ”Vi har en tendens til at tro, at Danmark er verdens navle, men vi er nødt til at kigge på, hvad der sker i f.eks. USA og England, og her er det klart udviklingen”.

Rådgivning hjemme hos kunden via internettet er næste skridt på vejen, og også her mener Bjarne Nielsen, at de danske frisører skal tænke fremad. ”De skal blive bedre til at bruge nettet, og ad den vej komme i direkte dialog med kunderne, og de fleste saloners hjemmesider bør strammes op”, siger Bjarne Nielsen og nævner med et smil et skrækscenarie, hvor der på en hjemmeside i 2011 vises forårsmoden 2005!

Management er grundlaget
”Godt management er grundlaget for at drive en effektiv frisørsalon i dag, og at mange chefer er weekendledere, når medarbejderne ikke er på arbejde, er bestemt ikke nogen fordel. Derfor handler det i høj grad om at få tid til ledelse. Dermed ikke sagt at kam og saks skal lægges væk, men tiden skal planlægges, og det kræver management”.

Bjarne Nielsen ser egentlig de fleste saloner i Danmark i dag som professionelle – uanset størrelse – og professionalismen forventes, er hans klare holdning, uanset om man køber en bil, en vaskemaskine eller en klipning hos frisøren. ”Det værste, der kan ske, er, at en frisør driver sin forretning på rygraden, med en tanke om, at ”det går nok”, for det eneste, der kan skabe vækst, er forandring. Ellers havde salonen jo haft vækst”, lyder det fra Bjarne, og han indrømmer, at det kan være super hårdt, at lave forandring. ”Og jeg kan ikke gøre det for dem. Salonens indehaver og medarbejdere skal selv være med, ellers skabes der ikke noget resultat”.

Det skulle være nu
At Bjarne Nielsen netop nu har taget springet, og forladt L’Oréal efter 30 år, hænger sammen med, at han havde en lyst til at forsøge at starte en egen virksomhed op.

”Jeg har nået en alder, der gør, at skulle jeg realisere mig selv, skulle det være nu. Faktisk har jeg spekuleret på at starte for mig selv i nogen tid, og på en tur til Jylland havde jeg tid til at tænke over tilværelsen. Det resulterede i, at jeg ringede hjem til min kone og sagde: ”nu gør jeg det!”, og selv om jeg har været fantastisk glad for L’Oréal, hvor jeg har haft nogle helt fantastiske år, så er jeg også meget glad for min beslutning om at stoppe og udleve min drøm”, fortæller Bjarne Nielsen, der i øvrigt tilføjer, at han slet ikke kan undvære frisørbranchen.

”Det er skønne, sjove, behagelige og kreative mennesker, der bare mangler lidt struktur”, siger han med et smil. Det koncept, Bjarne Nielsen derfor har skabt, kalder han for Management 360 grader, netop fordi det rammer hele vejen rundt, og omfatter alle aspekter af det, at lede en frisørsalon og at have medarbejdere, der skal motiveres.

Virksomhedens primære virkeområde er seminarerne, der omfatter alt fra det basale omkring dét, at åbne en forretning, hvad gør jeg?, hvordan håndterer jeg medarbejdere med videre over seminarer i markedsføring og salgstræning samt i præsentationsteknik og kommunikation. Men Bjarne Nielsen hjælper også med coaching i forbindelse med ansættelse af nye medarbejdere. ”Vi laver en ansættelsestest, og når opløbet er nede på 3-4 stykker, kigger vi på personlighederne, og anbefaler en medarbejder”. Det faglige går han ikke så meget ind på, for det kan man, som han siger, lære. Men personligheden skal matche salonen og de øvrige medarbejdere fra begyndelsen. Shows og events tilbyder Coiffure Consulting også at stå for, og samtidig samarbejder Bjarne Nielsen med en række mennesker, bl.a. Brand New Identiti, der kan hjælpe med personal branding, der ifølge Bjarne Nielsen bliver et af fremtidens store issues.

”Personen er i fokus frem for produktet – og det gælder også som chef i forhold til de ansatte”.

Robert/Boisen reklame- og marketingbureau er en anden samarbejdspartner, når der f.eks. skal findes et fælles koncept for en ny kæde, eller der skal tænkes i nye markedsføringsbaner, og Susanne Terkelsen samarbejder Bjarne Nielsen med, når der skal laves personlighedsprofiler med videre. Coiffure Consulting lægger ud med at tilbyde 10-12 årlige seminarer. Nogle er faste som Leadership in management, mens andre varierer alt efter behov. ”Og så forsøger vi at holde en fornuftig pris på seminarerne, for jeg vil hellere holde 10 seminarer end to”, er Bjarne Nielsens holdning. Og seminarerne holdes naturligvis både øst og vest for Storebælt.

Jeg ser lyst på fremtiden
Når Bjarne Nielsen med sine store brancheerfaring og –kendskab ser på frisørbranchen, er han ikke i tvivl om, at branchen vil udvikle sig positivt i de kommende år for dem, der kan og vil.

”Der er et stort behov for dygtige frisører, og det vil der også være i fremtiden. For frisørerne handler det om, at de skal se på deres forretning lidt udefra. Som en kunstmaler, der ser på sit værk. Stil dig ud på gaden og se på salonen med en kundes øjne: Hvad ser du? Gå ind i forretningen med de samme øjne og oplev salonen. Se på personalet: Er det de rigtige konstellationer? For personalet er – sammen med chefens egen holdning - nøglen til en salons succes”.

Men han lægger heller ikke skjul på, at det kræver en indsats fra salonindehaveren, for forandring kommer ikke af dig selv. Man er nødt til at hjælpe heldet på vej, mener han.

Han ser også en branche med rigtig mange dygtige unge mennesker. ”Der er en ny generation på vej af ambitiøse frisører, der starter anderledes saloner. Men også her gælder det: Der skal være styr på økonomien og strukturen, og der skal være de rette menneskelige ressourcer, for medarbejderne i salonen er afgørende for succesen. Det er dem, der sender signaler til omverdenen”. Og så understreger Bjarne Nielsen, at gode medarbejdere begynder med en god chef, der kan motivere personalet.

”En dygtig salgschef i en virksomhed er ikke nødvendigvis ham, der tjener flest penge, men ham, der er bedst til at motivere sine medarbejdere – og sådan fungerer det også i en frisørsalon”. Det, han typisk ser, er, at det går fint med 1-2 medarbejdere, men når medarbejder nr. 4 og 5 bliver ansat, begynder det at gå galt. Så kan man ikke længere styre det, samtidig med at man står med saksen hele dagen.

”Og så er det, det kræver struktur og planlægning. Det kræver, at man laver en forretningsplan: Hvad vil jeg med min forretning, med mig selv og med mine medarbejdere i fremtiden”, slutter Bjarne Nielsen.

Se desuden frisørartikler om hårmode, styling og frisørshows her

Annonce

Nyeste produkter se flere produktnyheder

ICON Hairspa præsenterer Fiber Mousse fra Organic Hairspa

ICON Hairspa præsenterer Fiber Mousse fra Organic Hairspa

Organic Hairspa Fiber Mousse fra ICON Hairspa er en vidunderlig og cremet mousse med fibre, der skaber hold og fylde samtidig med, at den bevarer din hårfarve neutral.
Nõberu of Sweden Face Mousturiser

Nõberu of Sweden Face Mousturiser

Let fugtende ansigtscreme skabt til mænds hud med en mild duft af rav og lime. Produktet undlader at efterlade en olieret og glinsende følelse.
Glampalm Simpletouch 1 glattejern

Glampalm Simpletouch 1 glattejern

Glampalm Simpletouch 1 er et glattejern, der er klar til brug inden for få sekunder. Glattejernet er desuden udstyret med auto-shut-down funktion.
Frisørland introducerer Graham Hill

Frisørland introducerer Graham Hill

Graham Hill groomingprodukter er en produktserie, der er en hyldest til den ægte gentleman. Serien består af produkter til hårpleje, styling samt barbering.

Annonce

Nyeste shows se flere frisørshows

Ganni X L'Oréal Professionnel til Copenhagen Fashion Week

Ganni X L'Oréal Professionnel til Copenhagen Fashion Week

Under modeugen havde Ganni allieret sig med Cim Mahony og L’Oréal Professionnel, der stod for at lave lækkert og moderigtigt hår på alle modellerne, der skulle på catwalken.
By Malene Birger X L’Oréal Professionnel til Copenhagen Fashion Week

By Malene Birger X L’Oréal Professionnel til Copenhagen Fashion Week

By Malene Birger har netop afholdt deres modeshow i TAP1 på Refshaleøen. Cim Mahony stod i samarbejde med L'Oréal Professionnel for at lave lækkert hår.
De nationale vindere i Goldwell Color Zoom Challenge 2017 er kåret!

De nationale vindere i Goldwell Color Zoom Challenge 2017 er kåret!

Nu er medaljerne i den nationale Goldwell Color Zoom Challenge i de tre kategorier; New Talent Colorist, Creative Colorist og Partner Colorist blevet uddelt!
Hair Fashion Night med L'Oréal Professionnel

Hair Fashion Night med L'Oréal Professionnel

L’Oréal Professionnel åbnede dørene op for sine kunder, da de skød det internationale event, Hair Fashion Night i gang.
Trendy fletninger med Amika i HeadBrands nye studie

Trendy fletninger med Amika i HeadBrands nye studie

Der var lagt op til en lærerig dag i HeadBrands' nye studie i København, da frisører var dukket op for at lære mere om trendy og moderne fletninger.

Annonce

Frisurekollektioner se flere frisurekollektioner

Annonce

Frisørportrætter se flere frisørportrætter

Jan Larsen - Stuhr

Jan Larsen - Stuhr

”Vi skal have energi og ”drive” i salonen”. Det mener Jan Larsen fra Stuhr. Hans holdning er, at dét at være frisør er en livsstil, men vil man noget, må man investere i sig selv.
Mark Nordskov

Mark Nordskov

”Den dag, man bliver så selvfed, at man tror, man ikke kan lære mere, så skal man ikke være i frisørfaget mere. For er man SÅ dygtig, så er det tid til at finde på noget andet man kan lære”. Det mener Mark Nordskov, der er en del af Fi5ve i Hørsholm. Han mener, det som frisør hele tiden handler om at inspirere og at blive inspireret – og det gælder alle frisører; også verdens bedste.

Annonce

Nyeste videoer se flere videoer

Gå ikke glip af Trevor Sorbie til Salon International 2017

Gå ikke glip af Trevor Sorbie til Salon International 2017

Fantastiske Trevor Sorbie, der har vundet flere priser en nogen anden, kommer til årets Salon International. Her er en teaser på, hvad der venter til messen.
Tondeo præsenterer BLAZOR

Tondeo præsenterer BLAZOR

I den her video præsenteres the BLAZOR, og hvordan den kan anvendes enkelt og sikkert uden det krævet en speciel teknik.
Modern Ikon Collection - Essential Looks SS17 Schwarzkopf Professional

Modern Ikon Collection - Essential Looks SS17 Schwarzkopf Professional

Inspireret af SS17 catwalks, har Schwarzkopf Professional lavet Essential Looks Modern Ikon kollektionen.
KMS lancerer ny Moistrepair cleansing conditioner

KMS lancerer ny Moistrepair cleansing conditioner

Med Moistrepair cleansing conditioner fra KMS er det ikke nødvendigt at bruge almindelig shampoo. Moistrepair rengør håret for sæbe- og produktrester.