LEVERANDØRER

kursuskalender

webshops

Colomer satser bredt


”Vi spænder bredt. Netop derfor har vi faktisk ikke været så hårdt ramt af krisen”. Det fortæller sales manager i Colomer Denmark, Allan Nielsen.

Colomer kan være med hele vejen rundt – fra de prisrigtige produkter til de dyreste, og netop dét, mener sales manager, Allan Nielsen er en fordel i en svær tid. ”Vi har alle muligheder for at give vore kunder det, de ønsker”, siger han.


American Crew revolutionerede herrefrisørmarkedet da det blev lanceret i 1994 med sit eget klippesystem, Method.

”Vi spænder bredt. Fra luksussegmentet til de mere mainstream produkter, over produkter til mænd og produkter til de helt unge. Netop derfor har vi faktisk ikke været så hårdt ramt af krisen”. Det fortæller sales manager i Colomer Denmark, Allan Nielsen, og han er ikke i tvivl om, at frisørbranchen i fremtiden i stadig højere grad søger totalleverandører, der kan sikre, at frisørerne kan ramme deres kunder bredt.

Se desuden Colomers seneste show: Zoom By Zoom event hos Colomer Denmark

Allan Nielsen ser en tendens til, at forbrugerne i stigende grad har valgt de lidt billigere hårprodukter i de senere år, men samtidig har man også solgt Alterna Caviar, der absolut tegner sig for Colomers dyreste produkt.
”Forbrugerne køber enten de prisbillige produkter, eller de vælger det super luksuriøse i den helt anden grøft. Midtermarkedet har haft det sværest”, siger han.

Vi sidder i Colomer Danmarks dejlige lokaler midt på Vesterbrogade i København, og her fornemmer man klart firmaets prioriteter. Et stort område er således indrettet til løbende at holde kurser for frisørerne i, herudover er alle produkterne udstillet fra såvel American Crew som d:fi, der relanceres netop nu, Orofluido, Uniq One, Alterna og Revlon; styling, pleje og farve.

Malin Pettersson, der er Marketing Manager for Skandinavien fortæller lidt om Colomers historie.

”Colomer Danmark blev grundlagt i 1997 og American Crew blev lanceret i Danmark i 1998”.

Men Colomer på internationalt plan stammer helt tilbage fra 1933, hvor virksomheden blev etableret af José Colomer.

”José Colomer blev udlært som frisør i Paris i midten af 1920’erne, og her oplevede han naturligvis også nogle af de mest avancerede trends. Da han kom tilbage til Spanien, hvor han stammer fra, skabte han virksomheden Colomer for at kunne forhandle Henry hårplejeprodukterne.


Malin Pettersson er Colomers marketing manager i Skandinavien, og således sørger hun for markedsføringsmaterialer og PR til såvel de danske som de svenske frisører.

I 1945 – efter 2. Verdenskrig – stoppede samhandlen mellem Spanien og det øvrige Europa. José Colomer var således tvunget til at udvikle sine egne produkter, og den første fabrik opstod. På samme tid skabte han de første frisør- og skønhedsskoler, så han kunne uddanne kommende frisører og fortælle om de seneste nye tendenser”.

Kvalitet og innovation blev kodeordene, og kundeservice blev nøglen til den kommercielle succes, der tog sin begyndelse i Spanien for siden at videreudvikles til at omfatte hele verden.

Således har Colomer været først på markedet med flere ting, der siden er blevet en bragende succes i branchen.

”Uniq One var det første produkt med 10 unikke egenskaber i én flaske, og Orofluido var den første olie på det danske marked”, udtaler Allan Nielsen.


Alle Colomer Danmarks produkter er linet op i showroom’et. Det gælder Revlon Professionels sub brands; Style Masters, Nutri Colour Cream, NMT Revlonissimo, Young Colour Exel, Equave og Interactives samt d:fi, American Crew, Orofluido, Uniq One og Alterna.

 Mænd med stil

Men der hvor Colomer for alvor har været banebrydende, var med lanceringen af American Crew for godt 10 år siden.

”Med American Crew fik de danske mænd og de danske frisører øjnene op for, at mænds hår også skal plejes, at der er forskel på produkter til mænd og kvinder, og at herrehår i lige så høj grad som kvindehår handler om livsstil”, fortæller Allan Nielsen, og således er der faktisk skabt en Crew-kult – ikke mindst blandt forbrugerne.

Med American Crew lancerede Colomer også Method, der er grundlaget for at skabe en tidssvarende, udtryksfuld og maskulin frisure ”The American Crew-way”.

”Det handler om klippeteknikker, og det handler om det håndværk, som en herreklipning kræver”, fortæller Malin Pettersson, og således holdes løbende kurser hos Colomer i American Crew Method, og man entrerer med superdygtige både danske og udenlandske frisører, der står for undervisningen.

”Vi holder kurser for såvel garvede American Crew frisører som for de nye, og vi holder kurserne både i vores egne kursuslokaler og ude hos frisørerne”, forklarer Allan Nielsen.

Men det er naturligvis ikke de eneste kurser, der holdes hos Colomer. Både farvekurser og inspirationskurser er også på programmet for både herre- og damefrisører. En del af kurserne er hands-on kurser, hvor frisørerne selv kan få lov til at arbejde med produkterne og teste de nye tendenser.

”Kurserne er en rigtig god måde at lære vore kunder at kende på, og en måde at vise dem, hvad vi kan”, lyder det fra Allan Nielsen, og han underkender ikke værdien af det loyalitetsforhold, der opstår, når man netop kommer tæt på kunderne.

”Det er en fordel for begge parter”, siger han, og fortæller videre, at man fremover netop i højere grad satser på at blive samarbejdspartnere med frisørerne frem for blot at være leverandører.

”Frisørernes tid er blevet mere og mere kostbar. De tænker professionelt og de tænker i helhedsløsninger, derfor ser vi en stigende lyst til at samarbejde med én leverandør, der kan levere produkter i alle prislag og stilarter samt tilbehør til salonen”.

Malin Pettersson tilføjer, at man fra Colomers side også gør en indsats for netop at styrke videresalget af produkter i salonerne med markedsføringsmateriale med videre, ligesom man naturligvis holder arrangementer ude i de enkelte saloner, hvor teknikere fortæller om de nye produkter.


Kurser og samarbejde med frisørerne prioriteres højt hos Colomer Danmark. Derfor er en stor del af lokalerne på Vesterbrogade indrettet til netop kursuslokale.

Fremtiden i branchen

Allan Nielsen er ikke i tvivl om, at frisørbranchen bliver hårdere i de kommende år, og de saloner, der klarer sig bedst, er dem, der sørger for at være med i front på såvel produkt- som på uddannelsessiden.

”Forbrugerne bliver mere krævende. De vil have råd og vejledning, og frisørerne skal sørge for at kunne give dem det, de vil have”, er hans holdning.

Også hos Colomer sørger man for at samle de bedste kræfter, således arbejder Colomer i Danmark og Sverige tæt sammen, og man har dermed forenet ekspertisen inden for såvel markedsføring som inden for uddannelse med videre fra de to lande.

”Det gør, at vi altid kan stille med det stærkeste hold i forhold til at hjælpe frisørerne, i forhold til kurser og meget mere”, fastslår Allan Nielsen. Blandt de nye tiltag, Colomer står bag, er Revlon Professional Style Masters konkurrencen, og selv om det til foråret kun er tredje gang den løber af stablen, er interessen meget stor fra frisørerne.

”Vi har rigtig mange af vore kunder, der gerne vil deltage i konkurrencen, der er delt op i først en dansk konkurrence og siden en international konkurrence, der holdes med godt 2000 deltagere fra hele verden”, forklarer Malin Pettersson, der slutter af med at fortælle, at næste StyleMaster konkurrence tager sin begyndelse på dansk jord i januar, hvor konkurrencebudene skal være sendt ind. Til marts vælges de internationale vindere blandt de nationale vinderfrisører, og de vil blive præsenteret ved et storslået show i en europæisk storby senere på foråret.

Tekst: Pia Finne
Foto: Peter Hartley

Denne artikel blev udgivet i Hair Magazine 5. udgave 2013.

For yderligere information kontakt Colomer Denmark på tlf. 70 22 22 98 eller se www.colomer.dk

 

 

Annonce

Nyeste produkter se flere produktnyheder

Nõberu of Sweden lancerer tørshampoo

Nõberu of Sweden lancerer tørshampoo

Tørshampoo, der skaber volumen og tekstur til din frisure. Bekæmper fedtet hår og hovedbund og frisker håret op mellem hårvaske.
Limited edition julegaveæsker fra Eleven Australia

Limited edition julegaveæsker fra Eleven Australia

Denne jul bliver det endnu lettere for dine kunder at finde årets julegave. Eleven Australia har lavet fire limited edition gaveæsker proppet med lækker hårpleje!
UltraLinks fra LOVES CHANGE Hair Extensions

UltraLinks fra LOVES CHANGE Hair Extensions

Love Changes UltraLinks er en hurtig og nem måde at få mere volume og længde på. Både let at påføre og let at udskifte, uden brug af varme og kemikalier.
Guld Wet Brush juleedition fra HH Simonsen

Guld Wet Brush juleedition fra HH Simonsen

Guld X-MAS limited edition fra med HH Simonsen kan købes hjem netop nu. Den er super flot både som gave og udsmykning i salonen til jul og nytår.
Ny Igora Vario Blond fra Schwarzkopf Professional

Ny Igora Vario Blond fra Schwarzkopf Professional

Ny Igora Vario Blond fra Schwarzkopf Professional – en opgraderet favorit fra Schwarzkopf Professional. Lysningsserien kan nu lysne håret optil 8 toner.

Annonce

Nyeste shows se flere frisørshows

L'Oréal Professionnel inviterede til Toni & Guy show

L'Oréal Professionnel inviterede til Toni & Guy show

Det var et brag af en aften, der blev afholdt på det famøse Tivoli Hotel, da L'Oréal Professionnel sammen med Toni & Guy inviterede til et farverigt show.
Going out with Contouring med Wella Professional

Going out with Contouring med Wella Professional

Med modeller dansede på scenen og julepynt, der havde sneget sig ind i studiet, inviterede Wella Professional endnu en gang til et fantastisk show med fokus på contouring.
Inspirationsaften med Revlon Professional

Inspirationsaften med Revlon Professional

Der var massere af inspiration at hente, da Revlon Professional inviterede til inspirationsaften med Martine Martinsen og Kevin Schou Birk fra American Crews all-star team.
Marcelklubbens London aften i Tivoli

Marcelklubbens London aften i Tivoli

Med dykkerudstyr, aquarium, hajer, flotte fisk, parpelotter, nøgne glimmermodeller og rullestol havde Marcelklubben gjort alt, hvad de kunne for at imponere.
Fokus på skæg i HeadBrands Creative Studio

Fokus på skæg i HeadBrands Creative Studio

HeadBrands åbnede sit Creative Studio op for nysgerrige frisører, der ville lære mere om skægtrimning, barbering og klassiske herrefrisurer.

Annonce

Frisurekollektioner se flere frisurekollektioner

Annonce

Frisørportrætter se flere frisørportrætter

Lina Jørgensen

Lina Jørgensen

Hairdresser on Fire skal overskride grænser, og Lina elsker at arbejde derude, hvor de fleste andre tænker; nej, det er for vildt.
SACO, Jan Holck & Betty Christoffersen

SACO, Jan Holck & Betty Christoffersen

Jan Holck og Betty Christoffersen har netop åbnet SACO Hair i København. Bag kæden står Richard Ashford - kendt fra Sassoon.

Annonce

Nyeste videoer se flere videoer

Hair Magazine byder Finland velkommen

Hair Magazine byder Finland velkommen

Hair Magazine er stolte af at annoncere, at der bliver udvidet til Finland. Det første magasin er for nyligt blevet sendt afsted til de finske frisører.
Hair Magazine deltog ved Salon International 2017

Hair Magazine deltog ved Salon International 2017

Hair Magazine var på plads ved dette års Salon International. Se denne lille video fra messen.
KMS Genderless Grooming Teaser

KMS Genderless Grooming Teaser

KMS Nordisk inspireret af Unisex trenden! KMS Nordisk lancerer produktkampagnen 'Genderless Grooming' i september, der fokuserer på kønsneutral hårstyling.
Gå ikke glip af Trevor Sorbie til Salon International 2017

Gå ikke glip af Trevor Sorbie til Salon International 2017

Fantastiske Trevor Sorbie, der har vundet flere priser en nogen anden, kommer til årets Salon International. Her er en teaser på, hvad der venter til messen.
Tondeo præsenterer BLAZOR

Tondeo præsenterer BLAZOR

I den her video præsenteres the BLAZOR, og hvordan den kan anvendes enkelt og sikkert uden det krævet en speciel teknik.