LEVERANDØRER

kursuskalender

webshops

Portræt af Cosmobell 2006

Dynamisk udfordring

Fornemmelsen af glæde og boblende energi er det første, man bemærker ved mødet med Michael Vesthave. Michael Vesthave er administrerende direktør og medejer i firmaet Cosmobell Danmark A/S, som sammen med ”The hairdressers team” tilbyder firmaet alt inden for hårpleje, udstyr og salonindretning. The hairdressers team er identisk med Cosmobell’s medarbejdere inklusive Michael Vesthave selv. 

For knap et år siden skete der store ændringer i Herning-firmaet, som startede i 1976. Michael Vesthave indtrådte som medejer den 4. november 2005 ved siden af firmaets tidligere ejere Preben Nielsen og Gunnar Andersen, som fortsat har deres daglige virke i Cosmobell. Fra Cosmobell blev etableret i 1976 og indtil 2004 stod Preben Nielsen og Gunnar Andersen for ejerskabet i hvert deres eget hus i henholdsvis Esbjerg og Herning. I 1996 ophørte samarbejdet mellem Bella Vista og de to herrer, hvorefter de dannede Cosmobell. 

Generationsskiftet har tilført firmaet ny dynamik. Det er sket samtidig med en række moderniseringer med bl.a. indretning af lager i loftsetagen og et stort studie med plads til at holde kurser og undervisning af firmaets produktsortiment i samarbejde med kreative team’s og freelance teknikere. På et stort areal i bygningens midte står rækker af hylder fra gulv til loft fyldt med tusinder af varenumre lige fra den mindste hårklemme til store dunke med hårprodukter. Alt har hyldeplads i det store, åbne rum, så hver enkelt ting er nem at finde. I den ene langside af bygningen er der indrettet kontorer, og i den anden samles dagens bestillinger, som pakkes og gøres klar til forsendelse. Køkken-samlingsrummet er næsten bygningens vigtigste rum. Her holder medarbejderne, hver formiddag kaffepause – en dyrebar social foranstaltning, som har eksisteret i alle de år huset i Herning har været ramme om en frisørgrossist virksomhed. 

       

Ung og selvsikker
Da Michael Vesthave blev udlært som frisør i Roskilde i 1982, havde han næppe forestillet sig at skulle ende i den anden ende af landet. Da han efter endt læretid samt et par år som frisør i Hvidovre flyttede til Kolding i 1987, ville han gerne etablere sig med egen frisørforretning. ”Jeg er ikke verdens mest kreative frisør, så min styrke ville være at have flere saloner,” fortæller Michael Vesthave, som i stedet for egen salon blev sælger og kørte Midtjylland, Sønderjylland og Fyn tyndt i en ni måneders periode med frisørprodukter. En henvendelse fra L’Oréal betød nye chefer for Michael Vesthave, som derefter igen kørte samme område tyndt som salgskonsulent i de følgende tre år, men denne gang med L’Oréal’s produkter. ”Det gik rigtig godt, og jeg var den selvsikre ung mand på 28 år, som ikke var bleg for at diskutere med chefen og tale ham lidt imod. Jeg havde virkelig succes med salget, så jeg mente at jeg var mere værd end den løn, jeg fik,” fortæller Michael Vesthave, der samtidig måtte acceptere, at L’Oréal hvad ledelse angik var meget fransk. 

”I trods fandt jeg et andet job hos det schweizisk-ejede forsikringsselskab Winterthur, hvor jeg i løbet af en 4-årig periode tog en uddannelse som eksamineret assurandør. I arbejdet for forsikringsselskabet oplevede jeg en helt anden dimension i livet. Her skulle jeg sælge dyre livsforsikringer, som folk ønskede aldrig at få brug for. Assurandørbranchen var på dette tidspunkt vildt lukrativ!” konstaterer Michael  Vesthave, som under sin anden uddannelse uden studentereksamen som hjælp i baglommen, måtte lære om jura, beregninger og analyser.

Læs også: Cosmobell tror stadig på den personlige kontakt med frisørerne

Gammelt nag – nyt venskab
Forsikringsuddannelsen kom Michael Vesthave til gode, da L’Oreal igen ringede og tilbød sig som arbejdsgiver. I 1996 blev han salgschef for Kérastase og året efter udnævnt til Business Unit Manager med marketingdelen under sig. I 2000 var Michael Vesthave salgsdirektør for L’Oréal Professionnel i Danmark, og den 1. juli samme år blev han direktør for frisørdivisionen i L’Oréal Danmark. ”Det mærkelige er, at jeg endte med at få det job, som den franskmand jeg i sin tid blev uvenner med, havde. Da jeg kom tilbage havde jeg bestemt, at jeg ville tage konfrontationen med min tidligere chef. I stedet for uvenskab udviklede det sig til et frugtbart samarbejde.  

"M. Bernard le Stum er i dag en af mine meget gode venner og bruges som nestor i mange situationer,” fortæller Michael Vesthave, som er klar over, at nogle af hans tidligere medarbejdere kalder ham en ”hård” chef. Men ingen er vist i tvivl om, hvor han står. ”I min karriere er det gået hurtigt. Jeg ved, at i L’Oréal skifter man ud i ledelsen ca. hvert 3. – 4. år, og jeg var klar over, at det kunne komme til at gælde mig selv, når de 5 – 6 år en dag vil nærme sig. Da L’Oréal Danmark i 2004 overtog det amerikanske hårproduktmærke Matrix, skulle der findes en distributør af produkterne. Cosmobell var i forvejen grossist, og jeg henvendte mig i den anledning til Gunnar Andersen og Preben Nielsen. Cosmobell var og er en god og solid virksomhed som i virkeligheden var fire privatejede firmaer. Vi snakkede frem og tilbage, og blev enige om, at firmaerne skulle slå sig sammen til ét firma og indledte et generationsskifte.” 

Generationsskifte
Det var en tanke, som var hverken Gunnar Andersen eller Preben Nielsen fremmed, da begge nærmede sig pensionsalderen. Eftersom ingen børn var interesseret i firmaerne, opstod gradvist og modnedes tankerne om generationsskiftet samt opgaven med at finde en ny ledelse til at videreføre firmaet. Sammen med de to ejere udarbejdede Michael Vesthave en business plan. Langt henne i forløbet blev han selv tilbudt jobbet som administrerende direktør. 

”Jeg er ikke visitkort-syg, så det ville jeg ikke. Jeg var klar over, at jeg havde potentiale til at blive direktør flere steder. Og jeg var kun interesseret, hvis Cosmobell en dag kunne blive mit eget. Egentlig tror jeg, at mit modforslag ikke kom bag på Gunnar Andersen og Preben Nielsen,” siger Michael Vesthave. 

I tiden efter fulgte en ny og målrettet planlægning med ejerskiftet, som både krævede penge, regnskabskyndige mennesker og dygtige jurister. Michael Vesthaves kone Anneli forlod sit sikre job i banken og arbejder nu fuldtids hos Cosmobell. Sammen kører ægteparret hver dag turen frem og tilbage fra Kolding og har i bilen et par timeres frirum i hinandens selskab. Operation Cosmobell er godt i gang med at lykkes, og det skyldes den trofaste og engagerede medarbejderstab, som har bidraget til både vækst og god økonomi.

Denne artikel blev bragt i Hair Magazine 2. udgave 2006.

Kontaktoplysninger:

Cosmobell Danmark A/S
Cypresvej 25
7400 Herning
Tlf. 97 22 33 44
www.cosmobell.dk


Se flere firmaprofiler her.

 

Annonce

Nyeste produkter se flere produktnyheder

Revlon Professional præsenterer Color Sublime by Revonissimo

Revlon Professional præsenterer Color Sublime by Revonissimo

Color Sublime er den første ammoniakfri farvebehandling fra Revlon Professional, der gør det muligt for kunden selv at vælge duften for en eksklusiv salonoplevelse.
IdHAIRs salonserie nu lanceret i videresalgsudgave

IdHAIRs salonserie nu lanceret i videresalgsudgave

IdHAIRs salonserie, der laves til frisører i 5000 ml er nu ligeledes kommet i en brugervenlig 500 ml videresalgsudgave, to forskellige shampoo'er og en balsam.
Hair Team Company introducerer Smooth fra ingredien

Hair Team Company introducerer Smooth fra ingredien

Med den nye Smooth-serie fra ingredien er dine kunder garanteret velplejede og fyldige lokker året rundt.
L'Oréal Professionnel præsenterer Instant Highlights

L'Oréal Professionnel præsenterer Instant Highlights

L’Oréal Professionnel kan nu stolt præsentere deres nye Instant Highlights; deres første varme-boostede professionelle system for ekspres lysning.
Be Fabulous nyheder fra Revlon Professional

Be Fabulous nyheder fra Revlon Professional

Revlon Professionals Be Fabulous består af tre serier med plejeprodukter til ethvert hår; Texture Care Smooth Hair, Care Curly Hair og Care Fine Hair.

Annonce

Nyeste shows se flere frisørshows

L'Oréal Professionnel inviterede til Toni & Guy show

L'Oréal Professionnel inviterede til Toni & Guy show

Det var et brag af en aften, der blev afholdt på det famøse Tivoli Hotel, da L'Oréal Professionnel sammen med Toni & Guy inviterede til et farverigt show.
Going out with Contouring med Wella Professional

Going out with Contouring med Wella Professional

Med modeller dansede på scenen og julepynt, der havde sneget sig ind i studiet, inviterede Wella Professional endnu en gang til et fantastisk show med fokus på contouring.
Inspirationsaften med Revlon Professional

Inspirationsaften med Revlon Professional

Der var massere af inspiration at hente, da Revlon Professional inviterede til inspirationsaften med Martine Martinsen og Kevin Schou Birk fra American Crews all-star team.
Marcelklubbens London aften i Tivoli

Marcelklubbens London aften i Tivoli

Med dykkerudstyr, aquarium, hajer, flotte fisk, parpelotter, nøgne glimmermodeller og rullestol havde Marcelklubben gjort alt, hvad de kunne for at imponere.
Fokus på skæg i HeadBrands Creative Studio

Fokus på skæg i HeadBrands Creative Studio

HeadBrands åbnede sit Creative Studio op for nysgerrige frisører, der ville lære mere om skægtrimning, barbering og klassiske herrefrisurer.

Frisurekollektioner se flere frisurekollektioner

Frisørportrætter se flere frisørportrætter

Kasper Thomas (2009)

Kasper Thomas (2009)

Jeg søger grænserne….. ”Når jeg gør noget, så går jeg efter at blive den bedste”. Sådan lyder det fra 26-årige Casper Thomas. Men det kræver, at man hele tiden søger grænser, hele tiden søger nye veje, og hele tiden udfordrer sig selv!
John Stender (2006)

John Stender (2006)

John Stender startede som frisør ganske ung. I 1969 åbnede han sin første salon. Siden kom der en og en og en ….. til. Foreløbig sidste og 20. skud på Stender-kæden er en flot salon i Roskilde.

Nyeste videoer se flere videoer

Video: Wella Making Waves uddanner unge i Kambodja indenfor frisørfaget

Video: Wella Making Waves uddanner unge i Kambodja indenfor frisørfaget

Making Waves er til for at hjælpe unge fra de mest fattige og udsatte samfundsgrupper i Kambodja til en lysere fremtid indenfor frisørfaget.
Björn Axén - How to get the look - Ekstrem volume

Björn Axén - How to get the look - Ekstrem volume

Her får du styr på, hvordan du ordner den mere ekstreme volume. Lær hvordan du skaber volume, som holder længe, til dine kunder som vil gøre et stort indtryk.
Björn Axén - How to get the look - Opsætning med smykke

Björn Axén - How to get the look - Opsætning med smykke

Et cool look, som ikke forsvinder i mængden. Lær hvordan du kan lave opsætningen med denne tutorial fra Björn Axén.
Hair Magazine byder Finland velkommen

Hair Magazine byder Finland velkommen

Hair Magazine er stolte af at annoncere, at der bliver udvidet til Finland. Det første magasin er for nyligt blevet sendt afsted til de finske frisører.
Hair Magazine deltog ved Salon International 2017

Hair Magazine deltog ved Salon International 2017

Hair Magazine var på plads ved dette års Salon International. Se denne lille video fra messen.