LEVERANDØRER

kursuskalender

webshops

ghd Scandinavia

Tre år og fuld fart frem

“ghd startede i England i 2001, hvor man i bogstaveligste forstand revolutionerende den måde, stylister og frisører kunne glatte, krølle og i det hele taget arbejde med håret på”

ghd har været på det danske og det skandinaviske marked i fire år. Omsætningen er steget fra 1 til forventet 80 mio. kr. i år, og direktør Allan Træholt bebuder, at man slet ikke er færdig med at vækste.
”Der videreudvikles konstant, og der er maser af nye ideer og koncepter, der skal afprøves”, lyder det fra Allan Træholt.

For tre år siden slog ghd Scandinavia for første gang sine folder ud i Danmark. I dag er virksomheden  markedsledende inden for stylingjern, der både kan krølle, glatte, løfte og svippe spidserne.

Det første år omsatte ghd i Skandinavien således for 1 mio. kr., året efter nåede omsætningen de 9 mio. kr., året efter lød omsætningen på 22,5 mio. kr., i 2008 forventer man at tage springet op til de 45 mio. kr., og i 2009 forventer direktør Allan Træholt, at omsætningen runder de 80 mio. kr.

ghd startede i England i 2001, hvor man i bogstaveligste forstand revolutionerende den måde, stylister og frisører kunne glatte, krølle og i det hele taget arbejde med håret på. ”Teknologien er patenteret, og den baserer sig på, at stylingjernets plader altid har den helt rigtige temperatur – der i øvrigt reguleres fem gange i sekundet.
Forskning har nemlig vist, at 180 grader er den optimale temperatur, når håret skal styles, hvad enten der skal glattes, skabes krøller eller andet – og uden at det skader håret.”, forklarer Allan Træholt, der be-tegner stylingjernet som det mest udbredte i Danmark, hvor det bruges og videresælges af 800-1000 frisører.

ghd-hovedkontoret ligger i Viby ved Århus, hvor man har godt 300 kvadratmeter kontor og 864 kvadratmeter lager, og herfra forhandler man ghd-produkterne i såvel Danmark som i Norge, Sverige, Finland, Færøerne og på Island. ”Da vi etablerede os, lavede vi samtidig en 3-årsplan.
Men vi ekspanderede helt vildt, og er i dag 35 ansatte med 12 sælgere”, fortæller Allan Træholt.

Internationalt vokser ghd også med eksplosionsfart. Således blev virksomheden kåret som det hurtigst voksende ”ltd company” i England i 2005. ghd blev officielt udnævnt til Coolbrand i 2006 af engelske Superbrand - den prestigefyldte titel blev begrundet med brandets helt exceptionelle tiltrækningskraft på førende mode- og skønhedsguruer, og i 2007 blev ghd udråbt til ’A Brand to Watch’ af Superbrand.

Bagsiden af medajlen
Men når man har succes, er der også kopier, og det er bagsiden af medaljen. ”Hver eneste dag får vores hovedkontor i England 35 nye sager ind om kopier af vore produkter, og er der noget at gå efter, gør vi det!”, lover Allan Træholt, for han mener, det er vigtigt, at prøve at bremse kopieringen, selvom han også tilføjer, at når et produkt kopieres, er ghd allerede i gang med at forny sig og forbedre sit produkt i forhold til det forrige. Så det vil hele tiden være unikt!

”Fire gange om året kører vi nye kampagner, og hver gang er der sket forbedringer.
Det kan være stylingjern med en multivoltage-funktion, så det selv indstiller strømmen alt efter, hvor i verden man befinder sig, jern der automatisk – efter 30 min. - slukker for strømmen, eller som giver lyd, hvis der er for fugtige omgivelser til, at det er sikkert at lade jernet ligge lige netop her”.

Faktisk er der siden stylingjernet blev introduceret i 2001 kommet hele 35 forbedringer – synlige og mere tekniske, ikke synlige! I det faste sortiment findes tre modeller, og herudover køres forskellige kampagner, f.eks. et pink stylingjern i forbindelse med Kræftens Bekæmpelses brystkræft-kampagne i oktober.
Ideen er, at salonerne skal købe mindst tre stylingjern, og selvfølgelig er det meningen, at de skal sælges videre til kunder. Men ghd arbejder KUN med professionelle frisører, for produkterne kræver professionel vejledning og ekspertviden. ”Ghd er ikke et brand, der skal sælges i supermarkeder.
Det kræver, at man sætter sig ind i alle de ting, de kan, og at man som forbruger får den rigtige vejledning”.

Ghd’s produkter
Ud over stylingjernet har ghd en komplet produktserie; thermodynamics, hvor alle produkter er varmebeskyttende. Produkterne forhandles af godt 200 udvalgte frisører i Danmark. ”Det gælder
primært de store kæder og de eksklusive butikker”, lyder det fra Allan Træholt. Og når der vælges kunder til ghd-produkterne, går man efter, at der skal være udstillingsplads, ligesom butikken skal være pæn. ”Det handler ikke om, hvor mange ansatte, der er i butikken. Det kan sagtens gælde saloner, hvor indehaveren er den eneste medarbejder, men hvor udtrykket er rigtigt!”.

En kammerat sendte mig ét
At Allan Træholt overhovedet fik øjnene op for ghd, var fordi en kammerat, der solgte stylingjernene i England, sendte ham ét. Og så startede virksomheden.

ghd Scandinavia er således et søsterselskab af ghd i England, og med den konstellation, hvor både moderfirmaet og han ejer en andel, beskyttes og styrkes brandet optimalt. Sidste år etablerede Allan
Træholt salgsorganisationer i Norge og Sverige, og selv om de så at sige er i opbygningsfasen, er der på den front budgetteret med godt 10 mio. kr. pr. land i 2008.

Kvalitet bliver kodeordet
Allan Træholt er ikke i tvivl om, at kodeordet i fremtiden bliver kvalitet. Det gælder mode og biler, og det gælder frisører. ”Kunderne vil have kvalitet, og de vil gerne betale for det – selv de, der ikke har råd, sparer op, så de får råd til kvaliteten”, mener han.

Samtidig ses en international tendens til, at der skal sælges flere varer igennem frisørsalonerne, og den tendens, mener Allan Træholt, også er ved at nå til Danmark.
”I Danmark tegner varesalget i salonerne sig for 10-20 pct. af omsætningen. I flere andre lande tegner den sig for 50 pct. af omsætningen, og det skal vi også gerne op på i Danmark”, mener han.

Men når der skal sælges flere varer – og ikke mindst varer af en bedre kvalitet i frisørsalonerne, kræver det også en bedre uddannelse af frisørerne, medgiver Allan Træholt, og derfor har ghd en decideret uddannelsesafdeling, ligesom alle sælgerne er trænede i at give personalet i salonerne kurser i stylingjernet. ”Hidtil har mange saloner fokuseret på det kreative og på håndværket. Ikke på salget. Det skal de nu blive bedre til”, er hans holdning. Alene fordi man tjener mere på salg end på behandlinger.

Således holder man også i samarbejde med saloner landet over VIP nights, hvor kunder inviteres ned i salonen, får et glas champagne og lidt at spise, får ordnet hår samt får gode råd og vejledning omkring styling.

I Norge er man i gang med en arrangementsrække, hvor man stiller en stand op i storcentre, og hvor forbipasserende kan blive stylet. Styling på menuen er et andet koncept, man arbejder med i England, og som planlægges i Danmark i løbet af ganske kort tid. Her kan kunderne komme ind i salonen og fra et menukort vælge den styling, der passer dem bedst. ”Kunderne kan vælge mellem 10 faste frisurer, og vi har så specialuddannet en eller flere af medarbejderne i at style – eller med andre ord – være ghd-ambassadør. Det er godt for os, og det er godt for salonen”. Og så indføres konceptet ”styling” som et nyt produkt i de danske frisørsaloner.

I dag styles der, men det er typisk til store arrangementer; bryllupper med videre. ”Hvorfor ikke indføre styling som en del af den tendens til selvforkælelse, der netop nu ses i Danmark”, lyder Allan Træholts bud, for der er masser af muligheder i fremtidens frisørsalon. Det handler blot om at gribe dem.

Denne artikel blev bragt i Hair Magazine 3. udgave 2008.

Kontaktoplysninger:

GHD SCANDINAVIA ApS
Rudolfgårdsvej 1 D
8260 Viby J 
Tlf. 86 11 99 02
www.ghdhair.dk


Se flere frimaprofiler her.

Annonce

Nyeste produkter se flere produktnyheder

KC Professional Four Reasons Root Cover

KC Professional Four Reasons Root Cover

Hos HeadBrands findes nu KC Professional Root Cover - en farvespray, der dækker udvækst og gråt hår mellem salonbesøgene og samtidig giver volume.
HH Simonsen - Limited Edition White True Divinity Styler

HH Simonsen - Limited Edition White True Divinity Styler

Den super populære True Divinity fra HH Simonsen styler fås i en sprød, hvid udgave med kontrastfulde, sorte detaljer.
HH Simonsen Wet Brush Ombre Summer

HH Simonsen Wet Brush Ombre Summer

Den populære Wet Brush har for en stund skiftet look og fås nu i farverige nuancer, der matcher enhver sommergarderobe.
Hårdelen ”Donna” fra SHE hairextensions

Hårdelen ”Donna” fra SHE hairextensions

Med "Donna" fra SHE hairextensions kan du skabe langt og fyldigt hår på få minutter.
L’Oréal Professionnel præstenterer #COLORFULHAIR

L’Oréal Professionnel præstenterer #COLORFULHAIR

L’Oréal Professionnel præsenterer #colorfulhair, en ny hårfarveserie designet og skabt til at opfylde kvinders forskellige farvebehov og for at imødekomme frisørernes kreativitet!

Annonce

Nyeste shows se flere frisørshows

Hair Fashion Night med L'Oréal Professionnel

Hair Fashion Night med L'Oréal Professionnel

L’Oréal Professionnel åbnede dørene op for sine kunder, da de skød det internationale event, Hair Fashion Night i gang.
Trendy fletninger med Amika i HeadBrands nye studie

Trendy fletninger med Amika i HeadBrands nye studie

Der var lagt op til en lærerig dag i HeadBrands' nye studie i København, da frisører var dukket op for at lære mere om trendy og moderne fletninger.
Årets nationale vindere af Wella Professionals Trend Vision Awards kåret!

Årets nationale vindere af Wella Professionals Trend Vision Awards kåret!

De nationale vindere i de to kategorier Creative Vision og Color Vision er fundet til Wella Professionals Trend Vision Awards.
Mario Krankl: Elsk det du gør og gør det med hjertet

Mario Krankl: Elsk det du gør og gør det med hjertet

Kongen af avantgarde, Mario Krankl, tog en pause fra forberedelserne inden aftenens store show ved TOP HAIR i Düsseldorf for at tale om trends, rejser og hvad, der skal til for at blive en succes.
La Biosthétique International Beauty Stylist 16-17

La Biosthétique International Beauty Stylist 16-17

Til dette års La Biosthétique Awards ”International Beauty Stylist 16-17” i Paris kunne gæsterne opleve et imponerende festfyrværkeri af glamour, mode og kreative total beauty looks.

Annonce

Frisurekollektioner se flere frisurekollektioner

Annonce

Frisørportrætter se flere frisørportrætter

John Erik Skovbæk

John Erik Skovbæk

John Erik Skovbæk har været frisør i 25 år, men han føler sig stadig udfordret på den gode måde hver eneste dag og synes, frisørbranchen er en branche med en super god energi. John Erik er ejer af Stender på Strøget.
Mette Zimmer og Mogens Sonne

Mette Zimmer og Mogens Sonne

Zimmer & Sonne er et ungt frisørteam i København. For dem er trivsel på arbejdspladsen betydningsfuld, og den gode stemning i salonen væsentlig. Mette Zimmer og Mogens Sonne har fulgtes ad lige siden elevtiden.

Annonce

Nyeste videoer se flere videoer

Tondeo præsenterer BLAZOR

Tondeo præsenterer BLAZOR

I den her video præsenteres the BLAZOR, og hvordan den kan anvendes enkelt og sikkert uden det krævet en speciel teknik.
Modern Ikon Collection - Essential Looks SS17 Schwarzkopf Professional

Modern Ikon Collection - Essential Looks SS17 Schwarzkopf Professional

Inspireret af SS17 catwalks, har Schwarzkopf Professional lavet Essential Looks Modern Ikon kollektionen.
KMS lancerer ny Moistrepair cleansing conditioner

KMS lancerer ny Moistrepair cleansing conditioner

Med Moistrepair cleansing conditioner fra KMS er det ikke nødvendigt at bruge almindelig shampoo. Moistrepair rengør håret for sæbe- og produktrester.
Goldwell Elumen Collection 2017

Goldwell Elumen Collection 2017

Elumen er den ultimative kreative "farvelegeplads" for stylister. Elumen strækker grænserne og overgår alle forventninger for, hvad farver kan gøre.