LEVERANDØRER

kursuskalender

webshops

LT Brands - En ny måde at tænke frisørvirksomhed på


Jonas Topholt og Ebbe Lynggaard fra LT Brands.

LT Brands har som mål, at give frisørerne det, de har behov for. Virksomheden er anderledes og tilgangen til branchen er ny, men kontinuiteten fastholdes, for LT Brands er en perfekt cocktail af nyt og gammelt. Ebbe Lynggaard repræsenterer oldschool-tankegangen, mens Jonas Topholt står for newschool. ”Og det giver en rigtig god synergi”, lyder det fra de to.

”Vi vil skabe en virksomhed, der i højere grad tager udgangspunkt i, hvad frisørerne efterspørger samt i, hvad, frisørerne synes, er interessant frem for blot at være fokuseret på at sælge en masse produkter til dem”. Sådan lyder det fra Ebbe Lynggaard og Jonas Topholt, der siden 1. januar 2012 har drevet LT Brands.

Ebbe Lynggaard har i mange år været tilknyttet Goldwell, indtil man 1. januar trak en streg i sandet, og besluttede, at man frem for at være en grossist i det Nord- og Midtjyske ville være leverandør af hårprodukter til professionelle frisører i hele Danmark.

Før de to etablerede LT Brands havde de naturligvis gjort sig nogle tanker om, hvad der skulle til for at være anderledes end de øvrige firmaer i markedet.

”Og netop når man laver en totalt turn-around og skaber et nyt firma, så har man også chancen for at gå ind og kigge på markedet, se på hvad det er, kunderne og potentielle kunder egentlig efterspørger, skære de ting væk, som tiden er løbet fra, og være åben overfor nye ting, nye ideer og nye in-put”, fastslår Ebbe Lynggaard, der selv forklarer opbygningen i LT Brands som bestående af ham selv, der repræsenterer det etablerede; kontinuiteten og som ved en masse om, hvordan man driver en forretning, og Jonas, der er uddannet frisør, og som ved rigtig meget om, hvad der er, frisørerne ønsker.

”Når der kommer en sælger fra et firma ind i salonen hver femte uge med sine produkter, har man måske intet forhold til dem, og man ved egentlig ikke lige, hvordan man skal bruge produkterne. Vi vil gerne bringe den mere frisørvenlige tilgang til tingene ind i billedet, og i stedet for at snakke så meget, vise dem, hvad produkterne kan, hvordan de kan bruges af både dem selv og af deres kunder og frem for alt være ærlige omkring det”, forklarer Jonas Topholt.

Lige fra første færd har man således holdt en høj teknisk standard dels med egne teknikere, der tager rundt i salonerne, og dels med eksterne freelanceteknikere.

”Frisørerne elsker at købe, men de hader at føle, at de bliver solgt noget”, tilføjer Ebbe Lynggaard, og det vil man gerne gøre op med i LT Brands.

En paraply af brands
Netop for at kunne give frisørerne det, de har behov for, har Ebbe og Jonas valgt at have en række forskellige brands – også nogen, der overlapper hinanden. Men det har været vigtigt for de to at skabe en paraply af brands, så den moderne frisør kan shoppe rundt og vælge nøjagtig det, der passer til den enkeltes behov.

”Der findes rigtig mange gode produkter på markedet i dag. Det, der adskiller dem fra hinanden, er ofte, hvor gode leverandørerne er til at fortælle, hvordan produkterne bruges, så frisøren såvel som forbrugeren får det optimale ud af dem”, lyder det fra Jonas Topholt.

”Så det, vi tror på, vi kan få succes med, er i høj grad vores viden om produkterne og om branchen”, supplerer Ebbe Lynggaard.

Blandt visionerne i LT Brands er at skabe en mildere hverdag for frisørerne og for forbrugerne.

”Vi bryster os ikke af at være grønne, men vi har et mål om at være kritiske i forhold til det, vi har på hylderne, for i den tid vi lever, handler det om, at vi skal passe på os selv”.

Under produktparaplyen findes således en palet af produkter, der spænder fra lav-alkaliske farver over andre milde farveprodukter til luksus hårprodukter, og således introducerer man inden længe en luksusserie der indeholder bl.a. ægte kaviar, 24 karat guld og diamantstøv og som forhandles i frisørsaloner og wellness centre på de fineste hoteller i Dubai, Los Angeles og Rusland. Der findes hårspray uden aerosoler, og alle produkterne er parabenefri.

”Dermed har vi et sortiment, som frisørerne kan plukke i og finde deres egne favoritter”.

Blandt mærkerne er australske Evo, som Ebbe og Jonas er stolte af at have fået forhandlingen af.

LT Brands EVO produkter

”Evo var blandt de brands, der stod allerhøjst på vores ønskeseddel, så da tingene pludselig gik op i en højere enhed, og vi fik mulighed for at blive distributør i Danmark, var det bare godt”, lyder det.

”Marketingsføringsmæssigt er de utraditionelle og spændende, produkterne er milde, og kvalitetsmæssigt er de bare spitze klasse”, fastslår Jonas.

Et bevidst marked
Ebbe Lynggaard har en klar opfattelse af, at frisørerne i dag er meget bevidste om, hvad de kan lide, og hvad der fungerer for dem.

”Og vi ser en tendens til, at frisører, der tidligere havde 2-3 leverandører i dag har 8-10 leverandører, fordi de ”cherrypicker” i sortimenterne og finder præcis det, de kan lide”.

Det betyder også, at LT Brands har et dynamisk sortiment, og at man løbende er på udkig efter nye brands, der kan give frisørerne det, de har behov for.

Samtidig gør man en indsats i forhold til at høre frisørerne, spørge dem og få feed back, så man hele tiden rammer den tid, vi lever i.

”I det hele taget har vi en filosofi om, at LT Brands skal være uimodståelige at handle med”, siger Ebbe med et smil, og forklarer, at forsøger man at være uimodståelig, så gør man også alt, hvad der står i ens magt, for at kunderne skal få lyst til at købe varerne – uden at presse dem!

Ideen er, at LT Brands vil arbejde på to fronter. Dels den mere traditionelle med sælgere, der er tilknyttet virksomheden og som besøger kunderne, og dels den mere moderne, hvor man i høj grad benytter de sociale medier og online markedsføring, og ad den vej skaber en positiv efterspørgsel på produkterne hos forbrugerne.



Ny frisk tilgang
Ebbe Lynggaard og Jonas Topholt har lige fra begyndelsen haft en idé om, at tingene i LT Brand skulle gøres anderledes. Derfor har man haft gang i et spændende projekt; en professionel tænketank, hvor man har sparret med en række ledende erhvervsfolk fra det nordjyske omkring spørgsmålet: ”Hvordan kommer vi ud over traditionerne og i stedet tænke nyt?”

”Og ad den vej har vi fået en række gode ideer til, hvordan vi kan se verden på en ny måde. Bl.a. har det resulteret i en LT Club, der giver vore kunder adgang til en række aktiviteter, som f.eks. sushi arrangementer, et event, hvor de kunne lære at lave hjemmelavet chokolade med videre”.

Det handler med andre ord om at skabe et loyalitetsforhold.

”Og så synes frisørerne, det er fedt at kunne mødes uden nødvendigvis at have kam og saks i hånden”, lyder det.

Blandt de øvrige arrangementer er Girls Night i firmaet, hvor frisørerne kan tage udvalgte kunder med, og hvor LT Brands giver deres bud på f.eks. tidens festhår.

”Vi vil gerne gøre det nemmere for vores kunder, at skabe en loyalitet i forhold til deres kunder”.


Gitte Lynggaard står for administrationsarbejdet.

Jeg elsker at blive provokeret
At Ebbe og Jonas spiller rigtig godt sammen i LT Brands er der ingen tvivl om, også selv om de har hver deres måde at tænke virksomhed på.

”Jeg repræsenterer oldschool-tankegangen. Jeg ved, hvad der virker, og hvad der ikke virker, og jeg ved, hvordan man driver en forretning, mens Jonas har masser af anderledes ideer til, hvordan han kunne tænke sig det kunne fungere”, forklarer Ebbe Lynggaard, og det skaber nogle gode synergier.

”Jeg nyder at blive udfordret og provokeret af Jonas og de andre unge medarbejdere, og jeg elsker, når jeg ikke ved, hvad min dag kommer til at rumme”, fortæller Ebbe Lynggaard, der ser Jonas og han selv som en perfekt cocktail af oldschool versus newschool.

Spørger man de to, hvordan de ser LT Brands i fremtiden, fortæller de, at de allerede nu er godt udbredte i Jylland og på Fyn, og at den eneste plet; Sjælland og hovedstaden snart vil blive dækket ind.

”Vi oplever os selv som slow movers. Vi vil ikke vækste, hvis det betyder at gå på kompromis med vores forretningsideer og kvalitetsnormer. Og således arbejder vi stille og roligt men sikkert frem imod at blive blandt de toneangivende leverandører på markedet. Vi har en dedikation, en vilje og en stålfast tro på, at det nok skal lykkedes. Det er ganske enkelt omdrejningspunktet for alt, vi gør”, slutter Ebbe Lynggaard og Jonas Topholt.

 

Tekst: Pia Finne
Foto: Claus Peuckert

Annonce

Nyeste produkter se flere produktnyheder

Revlon Professional præsenterer Color Sublime by Revonissimo

Revlon Professional præsenterer Color Sublime by Revonissimo

Color Sublime er den første ammoniakfri farvebehandling fra Revlon Professional, der gør det muligt for kunden selv at vælge duften for en eksklusiv salonoplevelse.
IdHAIRs salonserie nu lanceret i videresalgsudgave

IdHAIRs salonserie nu lanceret i videresalgsudgave

IdHAIRs salonserie, der laves til frisører i 5000 ml er nu ligeledes kommet i en brugervenlig 500 ml videresalgsudgave, to forskellige shampoo'er og en balsam.
Hair Team Company introducerer Smooth fra ingredien

Hair Team Company introducerer Smooth fra ingredien

Med den nye Smooth-serie fra ingredien er dine kunder garanteret velplejede og fyldige lokker året rundt.
L'Oréal Professionnel præsenterer Instant Highlights

L'Oréal Professionnel præsenterer Instant Highlights

L’Oréal Professionnel kan nu stolt præsentere deres nye Instant Highlights; deres første varme-boostede professionelle system for ekspres lysning.
Be Fabulous nyheder fra Revlon Professional

Be Fabulous nyheder fra Revlon Professional

Revlon Professionals Be Fabulous består af tre serier med plejeprodukter til ethvert hår; Texture Care Smooth Hair, Care Curly Hair og Care Fine Hair.

Annonce

Nyeste shows se flere frisørshows

L'Oréal Professionnel inviterede til Toni & Guy show

L'Oréal Professionnel inviterede til Toni & Guy show

Det var et brag af en aften, der blev afholdt på det famøse Tivoli Hotel, da L'Oréal Professionnel sammen med Toni & Guy inviterede til et farverigt show.
Going out with Contouring med Wella Professional

Going out with Contouring med Wella Professional

Med modeller dansede på scenen og julepynt, der havde sneget sig ind i studiet, inviterede Wella Professional endnu en gang til et fantastisk show med fokus på contouring.
Inspirationsaften med Revlon Professional

Inspirationsaften med Revlon Professional

Der var massere af inspiration at hente, da Revlon Professional inviterede til inspirationsaften med Martine Martinsen og Kevin Schou Birk fra American Crews all-star team.
Marcelklubbens London aften i Tivoli

Marcelklubbens London aften i Tivoli

Med dykkerudstyr, aquarium, hajer, flotte fisk, parpelotter, nøgne glimmermodeller og rullestol havde Marcelklubben gjort alt, hvad de kunne for at imponere.
Fokus på skæg i HeadBrands Creative Studio

Fokus på skæg i HeadBrands Creative Studio

HeadBrands åbnede sit Creative Studio op for nysgerrige frisører, der ville lære mere om skægtrimning, barbering og klassiske herrefrisurer.

Annonce

Frisurekollektioner se flere frisurekollektioner

Annonce

Frisørportrætter se flere frisørportrætter

Hans Henrik Juhl

Hans Henrik Juhl

Hans Henrik Juhl vil ikke være som de andre frisører. Han har sin egen mobile frisørsalon og har været en del af de allerstørste shows. Læs Hair Magazines interview her.
Claus Nissen

Claus Nissen

Claus Nissen fra HH Simonsen, har en passion for sakse, og den passion har han gjort til sit levebrød.

Nyeste videoer se flere videoer

Video: Wella Making Waves uddanner unge i Kambodja indenfor frisørfaget

Video: Wella Making Waves uddanner unge i Kambodja indenfor frisørfaget

Making Waves er til for at hjælpe unge fra de mest fattige og udsatte samfundsgrupper i Kambodja til en lysere fremtid indenfor frisørfaget.
Björn Axén - How to get the look - Ekstrem volume

Björn Axén - How to get the look - Ekstrem volume

Her får du styr på, hvordan du ordner den mere ekstreme volume. Lær hvordan du skaber volume, som holder længe, til dine kunder som vil gøre et stort indtryk.
Björn Axén - How to get the look - Opsætning med smykke

Björn Axén - How to get the look - Opsætning med smykke

Et cool look, som ikke forsvinder i mængden. Lær hvordan du kan lave opsætningen med denne tutorial fra Björn Axén.
Hair Magazine byder Finland velkommen

Hair Magazine byder Finland velkommen

Hair Magazine er stolte af at annoncere, at der bliver udvidet til Finland. Det første magasin er for nyligt blevet sendt afsted til de finske frisører.
Hair Magazine deltog ved Salon International 2017

Hair Magazine deltog ved Salon International 2017

Hair Magazine var på plads ved dette års Salon International. Se denne lille video fra messen.