LEVERANDØRER

kursuskalender

webshops

Maria Nila - et miljøvenligt firma med stil

Maria Nila - miljøvenlige hårprodukter

Maria Nila er produceret i Sverige, og i virksomheden i Helsingborg er man med fra den første tanke tænkes til produktet står på frisørernes hylder. ”Det er det, der gør det spændende, og det er klart en del af vores succes”, fortæller Ann Wikström. Netop nu satser Maria Nila kraftigt på det danske marked.

Den naturlige renhed og ideen om at tænke i symbiose med naturen er udgangspunktet for Maria Nila. Personificeringen af netop disse værdier er Ann Wikströms bedstemor, en samekvinde fra det nordlige Sverige, og hun er inspirationen, når der skabes nye produkter i Maria Nila serien. Virksomheden La Perle har eksisteret siden 1974, hvor Ann Wikström startede den med sin mand, Ulf Wikström. Først var platformen permanenten Uniq, og i 1999 lancerede man så stylingserien Maria Nila.

Fra Maria Nilas studio, hvor frisører får undervisning.

Ann Wikström drev virksomheden sammen med sin mand, Ulf Wikström indtil 2004, hvor han på tragisk vis omkom under tsunamien i Thailand. ”Jeg valgte, at drive virksomheden videre, men samtidig valgte vi at sponsere et børnehjem i Thailand for at hjælpe til med de børn, der mistede deres forældre under tsunamien. Det går en del af vores overskud til, og det er en god kobling, det føles godt at blive ved med det”, fortæller Ann Wikström.

Ann Wikström fra Maria Nila

Maria Nila har produktion og hovedkontor i Helsingborg, og et uddannelsescenter i Stockholm. I 2011 valgte man at starte op med egne sælgere i Danmark – to i Jylland og tre på Sjælland – efter at have haft en dansk forhandler igennem en årrække. ”Det gjorde vi for at få varemærket ud til frisørerne på bedst mulig måde, og det er faktisk lykkedes rigtig fint”, fortæller Ann Wikström.

Maria Nila - miljøvenlige hårprodukter

På kontoret i Helsingborg har man således en dansk afdeling, hvor kunder får fat i en person, der taler dansk og hvor de ringer til et dansk telefonnummer. Det er ingen hemmelighed, at det har været hårdt for Ann Wikström, at drive virksomheden alene, men hun fortæller også, at de godt 40 medarbejdere i virksomheden har haft en stor del af ansvaret for, at det er lykkedes.

I Helsingborg har man også eget laboratorium og egen udviklingsafdeling. ”Vi har kemikere, der udtænker nye produkter i samarbejde med vores markedsføringsafdeling, og vores egen produktion”, fortæller Ann Wikström. Og således er det meget vigtigt for Maria Nila at være totalleverandør til frisørbranchen. ”Vi kan i princippet levere alt, hvad der er behov for i en frisørsalon”.

Det har været målet fra begyndelsen, ligesom det er målet at være skandinaviske. Det betyder, at man nu også har begyndt forhandlingen i Norge og Finland, og derfor dækker man hele Skandinavien, ligesom Maria Nila er repræsenteret i det øvrige Europa samt i Asien.

MILJØVENLIGT OG TILGÆNGELIGT
Maria Nilas filosofi er, at man vil være bedst på kvalitet uden at gå på kompromis med skånsomheden og miljøvenligheden og kvaliteten i såvel produktet som emballagen. ”Miljøet spiller en væsentlig rolle for os i alle aspekter af det, vi gør”, lyder det. Og hun fornemmer klart, at også kunderne bliver mere og mere opmærksomme på, hvad de vil have og ikke mindst, hvad de ikke vil have”. Men økologisk kalder Maria Nila ikke sine produkter.

”Vælger man at være helt økologisk så er det ofte ikke så gode produkter, så vi vælger det mest miljøvenlige, vi kan, uden at det går ud over kvaliteten og funktionen”. Miljøvenligheden kommer i øvrigt også til udtryk i forhold til, at der produceres i Sverige, så f.eks. transporten sparer miljøet for en masse CO2.

PERMANENTEN DANNEDE BASEN
Ann Wikström fortæller, at det var permanenten, der dannede grundlaget for virksomheden. I 80’erne kom stylingprodukterne til, og da permanenten i begyndelsen af 90’erne blev mindre og mindre brugt,
tog stylingprodukterne og dermed Maria Nila mere og mere over. Og netop organisationens opbygning tror Ann Wikström har været en del af succesen. ”Vi har altid haft en meget fleksibel organisation, vi har altid kunnet tage hurtige beslutninger, og vi har kunnet følge markedet, som
det har bevæget sig”.

”I dag er det f.eks. olier der er hittet, og den trend, er vi naturligvis også med på”, fortæller Ann Wikström. Ellers er Maria Nila kendt for bl.a. en super god voks, Creator Wax.

Maria Nila hårprodukter Maria Nila hårvoks

”Vi har seks vokse i sortimentet til alle typer hår og med forskelligt hold”. Og der gøres en indsats for at følge med i tendenserne. ”Der sker meget på markedet og de tendenser fanger vi bl.a. i samarbejde med vores råvareleverandører, der præsenterer os for nyhederne løbende, så vi hele tiden kan være på forkant med udviklingen”.

Ann Wikström synes, det er super spændende, at arbejde med udviklingen af nye produkter. ”Det er meget interessant, ikke mindst fordi vi har hele kæden fra planlægning og udvikling til design, produktion og salg i huset – med andre ord: vi arbejder med et produkt fra de første tanker tænkes
til det står ude hos frisørerne”.

Ann Wikström fortæller, at det klart er inden for stylingen, der sker den største nytænkning, men også på farvesiden er Maria Nila med. ”Og voks’en er vores største enkeltvare”.

Maria Nila hårprodukter

Maria Nilas største enkelte produkt er Creator Wax, der findes i seks udgaver.

VI VIL UDVIKLE OS
Planerne for Maria Nila i fremtiden er, at brandet skal blive ved med at udvikle sig, både på produktsiden og markedsmæssigt.

”Vi styrker vore salgskanaler, og vi udvikler vores sortiment, så det hele tiden er det bedste”. Men der skal også fortsat være fokus på miljøvenligheden.

Lige nu planlægger Maria Nilas teknikere en række kurser for de danske frisører i løbet af efteråret. Så der sker rigtig meget hos Maria Nila, og selvom Ann fortæller, at man har kunnet mærke krisen, så går det godt. ”Visse markeder er berørt af krisen, mens andre markeder går godt”.

Med produkter i mellemprislejet, føler Ann Wikström, at virksomheden er godt rustet til fremtiden. ”Vi har et bredt program af stylingserier, og vi spænder vidt også prismæssigt. Men ét er sikkert - også i fremtiden satser vi på god kvalitet til en god pris”.

Kontorerne i Helsingborg er lyse og venlige, og her har man også en dansk afdeling, hvor kunder får fat i en person, der taler dansk og hvor de ringer til et dansk telefonnummer.

Denne artikel er fra Hair Magazine 2. udgave 2012.

Maria Nila har en række engagerede og passionerede medarbejdere, som Ann Wikström giver en stor del af æren for firmaets succes.

Tekst: Pia Finne
Foto: Claus Peuckert

For yderligere information kontakt Maria Nila på tlf. 69 91 25 14 eller se www.marianila.com


Se flere frisørartikler om frisørkurser, frisørshows og hårmode her!

Annonce

Nyeste produkter se flere produktnyheder

Salt Water Spray Sweet Orange No. 15 - Zenz Organic

Salt Water Spray Sweet Orange No. 15 - Zenz Organic

Saltvandssprayen er nem at arbejde med og perfekt til at skabe beach look og bølger i håret. Produktet plejer hår og hovedbund, så det forhindres i at udtørre.
Sun Oil SPF 30 Pure No. 94 fra Zenz Organic

Sun Oil SPF 30 Pure No. 94 fra Zenz Organic

Multifunktionel sololie til både hår, krop og ansigt, der beskytter mod solstråler, klorvand og saltvand. Et must at have med på ferien, som kan bruges af alle.
Hair Styling Mousse Orange No. 91 fra Zenz Organic

Hair Styling Mousse Orange No. 91 fra Zenz Organic

Nærende styling mousse med hold, der skaber struktur og volume i alle hårtyper. Produktet er ideelt til sommerens fyldige hår og har en frisk duft af appelsin.
KC Professional Four Reasons Root Cover

KC Professional Four Reasons Root Cover

Hos HeadBrands findes nu KC Professional Root Cover - en farvespray, der dækker udvækst og gråt hår mellem salonbesøgene og samtidig giver volume.

Annonce

Nyeste shows se flere frisørshows

Hair Fashion Night med L'Oréal Professionnel

Hair Fashion Night med L'Oréal Professionnel

L’Oréal Professionnel åbnede dørene op for sine kunder, da de skød det internationale event, Hair Fashion Night i gang.
Trendy fletninger med Amika i HeadBrands nye studie

Trendy fletninger med Amika i HeadBrands nye studie

Der var lagt op til en lærerig dag i HeadBrands' nye studie i København, da frisører var dukket op for at lære mere om trendy og moderne fletninger.
Årets nationale vindere af Wella Professionals Trend Vision Awards kåret!

Årets nationale vindere af Wella Professionals Trend Vision Awards kåret!

De nationale vindere i de to kategorier Creative Vision og Color Vision er fundet til Wella Professionals Trend Vision Awards.
Mario Krankl: Elsk det du gør og gør det med hjertet

Mario Krankl: Elsk det du gør og gør det med hjertet

Kongen af avantgarde, Mario Krankl, tog en pause fra forberedelserne inden aftenens store show ved TOP HAIR i Düsseldorf for at tale om trends, rejser og hvad, der skal til for at blive en succes.
La Biosthétique International Beauty Stylist 16-17

La Biosthétique International Beauty Stylist 16-17

Til dette års La Biosthétique Awards ”International Beauty Stylist 16-17” i Paris kunne gæsterne opleve et imponerende festfyrværkeri af glamour, mode og kreative total beauty looks.

Annonce

Frisurekollektioner se flere frisurekollektioner

Annonce

Frisørportrætter se flere frisørportrætter

Rene Friis

Rene Friis

René Fris er amerikanernes nye modeikon. Han laver TV, skriver bøger og har sin egen hårplejeserie. Men til hverdag tager han rundt til godt 70 kunder, som han klipper og farver i deres eget hjem.
Rikke Jensen

Rikke Jensen

Rikke Jensen, der driver fire frisørsaloner i København. ”Som selvstændig er arbejdsugen aldrig kun 37 timer. Man skal brænde for sagen,”

Annonce

Nyeste videoer se flere videoer

Tondeo præsenterer BLAZOR

Tondeo præsenterer BLAZOR

I den her video præsenteres the BLAZOR, og hvordan den kan anvendes enkelt og sikkert uden det krævet en speciel teknik.
Modern Ikon Collection - Essential Looks SS17 Schwarzkopf Professional

Modern Ikon Collection - Essential Looks SS17 Schwarzkopf Professional

Inspireret af SS17 catwalks, har Schwarzkopf Professional lavet Essential Looks Modern Ikon kollektionen.
KMS lancerer ny Moistrepair cleansing conditioner

KMS lancerer ny Moistrepair cleansing conditioner

Med Moistrepair cleansing conditioner fra KMS er det ikke nødvendigt at bruge almindelig shampoo. Moistrepair rengør håret for sæbe- og produktrester.
Goldwell Elumen Collection 2017

Goldwell Elumen Collection 2017

Elumen er den ultimative kreative "farvelegeplads" for stylister. Elumen strækker grænserne og overgår alle forventninger for, hvad farver kan gøre.