LEVERANDØRER

kursuskalender

webshops

Maria Nila - et miljøvenligt firma med stil

Maria Nila - miljøvenlige hårprodukter

Maria Nila er produceret i Sverige, og i virksomheden i Helsingborg er man med fra den første tanke tænkes til produktet står på frisørernes hylder. ”Det er det, der gør det spændende, og det er klart en del af vores succes”, fortæller Ann Wikström. Netop nu satser Maria Nila kraftigt på det danske marked.

Den naturlige renhed og ideen om at tænke i symbiose med naturen er udgangspunktet for Maria Nila. Personificeringen af netop disse værdier er Ann Wikströms bedstemor, en samekvinde fra det nordlige Sverige, og hun er inspirationen, når der skabes nye produkter i Maria Nila serien. Virksomheden La Perle har eksisteret siden 1974, hvor Ann Wikström startede den med sin mand, Ulf Wikström. Først var platformen permanenten Uniq, og i 1999 lancerede man så stylingserien Maria Nila.

Fra Maria Nilas studio, hvor frisører får undervisning.

Ann Wikström drev virksomheden sammen med sin mand, Ulf Wikström indtil 2004, hvor han på tragisk vis omkom under tsunamien i Thailand. ”Jeg valgte, at drive virksomheden videre, men samtidig valgte vi at sponsere et børnehjem i Thailand for at hjælpe til med de børn, der mistede deres forældre under tsunamien. Det går en del af vores overskud til, og det er en god kobling, det føles godt at blive ved med det”, fortæller Ann Wikström.

Ann Wikström fra Maria Nila

Maria Nila har produktion og hovedkontor i Helsingborg, og et uddannelsescenter i Stockholm. I 2011 valgte man at starte op med egne sælgere i Danmark – to i Jylland og tre på Sjælland – efter at have haft en dansk forhandler igennem en årrække. ”Det gjorde vi for at få varemærket ud til frisørerne på bedst mulig måde, og det er faktisk lykkedes rigtig fint”, fortæller Ann Wikström.

Maria Nila - miljøvenlige hårprodukter

På kontoret i Helsingborg har man således en dansk afdeling, hvor kunder får fat i en person, der taler dansk og hvor de ringer til et dansk telefonnummer. Det er ingen hemmelighed, at det har været hårdt for Ann Wikström, at drive virksomheden alene, men hun fortæller også, at de godt 40 medarbejdere i virksomheden har haft en stor del af ansvaret for, at det er lykkedes.

I Helsingborg har man også eget laboratorium og egen udviklingsafdeling. ”Vi har kemikere, der udtænker nye produkter i samarbejde med vores markedsføringsafdeling, og vores egen produktion”, fortæller Ann Wikström. Og således er det meget vigtigt for Maria Nila at være totalleverandør til frisørbranchen. ”Vi kan i princippet levere alt, hvad der er behov for i en frisørsalon”.

Det har været målet fra begyndelsen, ligesom det er målet at være skandinaviske. Det betyder, at man nu også har begyndt forhandlingen i Norge og Finland, og derfor dækker man hele Skandinavien, ligesom Maria Nila er repræsenteret i det øvrige Europa samt i Asien.

MILJØVENLIGT OG TILGÆNGELIGT
Maria Nilas filosofi er, at man vil være bedst på kvalitet uden at gå på kompromis med skånsomheden og miljøvenligheden og kvaliteten i såvel produktet som emballagen. ”Miljøet spiller en væsentlig rolle for os i alle aspekter af det, vi gør”, lyder det. Og hun fornemmer klart, at også kunderne bliver mere og mere opmærksomme på, hvad de vil have og ikke mindst, hvad de ikke vil have”. Men økologisk kalder Maria Nila ikke sine produkter.

”Vælger man at være helt økologisk så er det ofte ikke så gode produkter, så vi vælger det mest miljøvenlige, vi kan, uden at det går ud over kvaliteten og funktionen”. Miljøvenligheden kommer i øvrigt også til udtryk i forhold til, at der produceres i Sverige, så f.eks. transporten sparer miljøet for en masse CO2.

PERMANENTEN DANNEDE BASEN
Ann Wikström fortæller, at det var permanenten, der dannede grundlaget for virksomheden. I 80’erne kom stylingprodukterne til, og da permanenten i begyndelsen af 90’erne blev mindre og mindre brugt,
tog stylingprodukterne og dermed Maria Nila mere og mere over. Og netop organisationens opbygning tror Ann Wikström har været en del af succesen. ”Vi har altid haft en meget fleksibel organisation, vi har altid kunnet tage hurtige beslutninger, og vi har kunnet følge markedet, som
det har bevæget sig”.

”I dag er det f.eks. olier der er hittet, og den trend, er vi naturligvis også med på”, fortæller Ann Wikström. Ellers er Maria Nila kendt for bl.a. en super god voks, Creator Wax.

Maria Nila hårprodukter Maria Nila hårvoks

”Vi har seks vokse i sortimentet til alle typer hår og med forskelligt hold”. Og der gøres en indsats for at følge med i tendenserne. ”Der sker meget på markedet og de tendenser fanger vi bl.a. i samarbejde med vores råvareleverandører, der præsenterer os for nyhederne løbende, så vi hele tiden kan være på forkant med udviklingen”.

Ann Wikström synes, det er super spændende, at arbejde med udviklingen af nye produkter. ”Det er meget interessant, ikke mindst fordi vi har hele kæden fra planlægning og udvikling til design, produktion og salg i huset – med andre ord: vi arbejder med et produkt fra de første tanker tænkes
til det står ude hos frisørerne”.

Ann Wikström fortæller, at det klart er inden for stylingen, der sker den største nytænkning, men også på farvesiden er Maria Nila med. ”Og voks’en er vores største enkeltvare”.

Maria Nila hårprodukter

Maria Nilas største enkelte produkt er Creator Wax, der findes i seks udgaver.

VI VIL UDVIKLE OS
Planerne for Maria Nila i fremtiden er, at brandet skal blive ved med at udvikle sig, både på produktsiden og markedsmæssigt.

”Vi styrker vore salgskanaler, og vi udvikler vores sortiment, så det hele tiden er det bedste”. Men der skal også fortsat være fokus på miljøvenligheden.

Lige nu planlægger Maria Nilas teknikere en række kurser for de danske frisører i løbet af efteråret. Så der sker rigtig meget hos Maria Nila, og selvom Ann fortæller, at man har kunnet mærke krisen, så går det godt. ”Visse markeder er berørt af krisen, mens andre markeder går godt”.

Med produkter i mellemprislejet, føler Ann Wikström, at virksomheden er godt rustet til fremtiden. ”Vi har et bredt program af stylingserier, og vi spænder vidt også prismæssigt. Men ét er sikkert - også i fremtiden satser vi på god kvalitet til en god pris”.

Kontorerne i Helsingborg er lyse og venlige, og her har man også en dansk afdeling, hvor kunder får fat i en person, der taler dansk og hvor de ringer til et dansk telefonnummer.

Denne artikel er fra Hair Magazine 2. udgave 2012.

Maria Nila har en række engagerede og passionerede medarbejdere, som Ann Wikström giver en stor del af æren for firmaets succes.

Tekst: Pia Finne
Foto: Claus Peuckert

For yderligere information kontakt Maria Nila på tlf. 69 91 25 14 eller se www.marianila.com


Se flere frisørartikler om frisørkurser, frisørshows og hårmode her!

Annonce

Nyeste produkter se flere produktnyheder

Revlon Professional præsenterer Color Sublime by Revonissimo

Revlon Professional præsenterer Color Sublime by Revonissimo

Color Sublime er den første ammoniakfri farvebehandling fra Revlon Professional, der gør det muligt for kunden selv at vælge duften for en eksklusiv salonoplevelse.
IdHAIRs salonserie nu lanceret i videresalgsudgave

IdHAIRs salonserie nu lanceret i videresalgsudgave

IdHAIRs salonserie, der laves til frisører i 5000 ml er nu ligeledes kommet i en brugervenlig 500 ml videresalgsudgave, to forskellige shampoo'er og en balsam.
Hair Team Company introducerer Smooth fra ingredien

Hair Team Company introducerer Smooth fra ingredien

Med den nye Smooth-serie fra ingredien er dine kunder garanteret velplejede og fyldige lokker året rundt.
L'Oréal Professionnel præsenterer Instant Highlights

L'Oréal Professionnel præsenterer Instant Highlights

L’Oréal Professionnel kan nu stolt præsentere deres nye Instant Highlights; deres første varme-boostede professionelle system for ekspres lysning.
Be Fabulous nyheder fra Revlon Professional

Be Fabulous nyheder fra Revlon Professional

Revlon Professionals Be Fabulous består af tre serier med plejeprodukter til ethvert hår; Texture Care Smooth Hair, Care Curly Hair og Care Fine Hair.

Annonce

Nyeste shows se flere frisørshows

L'Oréal Professionnel inviterede til Toni & Guy show

L'Oréal Professionnel inviterede til Toni & Guy show

Det var et brag af en aften, der blev afholdt på det famøse Tivoli Hotel, da L'Oréal Professionnel sammen med Toni & Guy inviterede til et farverigt show.
Going out with Contouring med Wella Professional

Going out with Contouring med Wella Professional

Med modeller dansede på scenen og julepynt, der havde sneget sig ind i studiet, inviterede Wella Professional endnu en gang til et fantastisk show med fokus på contouring.
Inspirationsaften med Revlon Professional

Inspirationsaften med Revlon Professional

Der var massere af inspiration at hente, da Revlon Professional inviterede til inspirationsaften med Martine Martinsen og Kevin Schou Birk fra American Crews all-star team.
Marcelklubbens London aften i Tivoli

Marcelklubbens London aften i Tivoli

Med dykkerudstyr, aquarium, hajer, flotte fisk, parpelotter, nøgne glimmermodeller og rullestol havde Marcelklubben gjort alt, hvad de kunne for at imponere.
Fokus på skæg i HeadBrands Creative Studio

Fokus på skæg i HeadBrands Creative Studio

HeadBrands åbnede sit Creative Studio op for nysgerrige frisører, der ville lære mere om skægtrimning, barbering og klassiske herrefrisurer.

Frisurekollektioner se flere frisurekollektioner

Frisørportrætter se flere frisørportrætter

Mark Anderson

Mark Anderson

Du behøver kun kam og saks - ikke andet for at kunne opfylde drømmen om en forvandling til noget smukkere. Mark Anderson er et særdeles kreativt menneske. Han arbejder som stylist hos Wella.
Anne-Sophie Villumsen (2015)

Anne-Sophie Villumsen (2015)

”Årets Frisør-titlen ser jeg som branchens blåstempling af sunde grønne produkter og bæredygtighed”. Det siger Anne-Sophie Villumsen fra Zenz. Læs hele artiklen med Anne-Sophie her.

Nyeste videoer se flere videoer

Video: Wella Making Waves uddanner unge i Kambodja indenfor frisørfaget

Video: Wella Making Waves uddanner unge i Kambodja indenfor frisørfaget

Making Waves er til for at hjælpe unge fra de mest fattige og udsatte samfundsgrupper i Kambodja til en lysere fremtid indenfor frisørfaget.
Björn Axén - How to get the look - Ekstrem volume

Björn Axén - How to get the look - Ekstrem volume

Her får du styr på, hvordan du ordner den mere ekstreme volume. Lær hvordan du skaber volume, som holder længe, til dine kunder som vil gøre et stort indtryk.
Björn Axén - How to get the look - Opsætning med smykke

Björn Axén - How to get the look - Opsætning med smykke

Et cool look, som ikke forsvinder i mængden. Lær hvordan du kan lave opsætningen med denne tutorial fra Björn Axén.
Hair Magazine byder Finland velkommen

Hair Magazine byder Finland velkommen

Hair Magazine er stolte af at annoncere, at der bliver udvidet til Finland. Det første magasin er for nyligt blevet sendt afsted til de finske frisører.
Hair Magazine deltog ved Salon International 2017

Hair Magazine deltog ved Salon International 2017

Hair Magazine var på plads ved dette års Salon International. Se denne lille video fra messen.