LEVERANDØRER

kursuskalender

webshops

Maria Nila - et miljøvenligt firma med stil

Maria Nila - miljøvenlige hårprodukter

Maria Nila er produceret i Sverige, og i virksomheden i Helsingborg er man med fra den første tanke tænkes til produktet står på frisørernes hylder. ”Det er det, der gør det spændende, og det er klart en del af vores succes”, fortæller Ann Wikström. Netop nu satser Maria Nila kraftigt på det danske marked.

Den naturlige renhed og ideen om at tænke i symbiose med naturen er udgangspunktet for Maria Nila. Personificeringen af netop disse værdier er Ann Wikströms bedstemor, en samekvinde fra det nordlige Sverige, og hun er inspirationen, når der skabes nye produkter i Maria Nila serien. Virksomheden La Perle har eksisteret siden 1974, hvor Ann Wikström startede den med sin mand, Ulf Wikström. Først var platformen permanenten Uniq, og i 1999 lancerede man så stylingserien Maria Nila.

Fra Maria Nilas studio, hvor frisører får undervisning.

Ann Wikström drev virksomheden sammen med sin mand, Ulf Wikström indtil 2004, hvor han på tragisk vis omkom under tsunamien i Thailand. ”Jeg valgte, at drive virksomheden videre, men samtidig valgte vi at sponsere et børnehjem i Thailand for at hjælpe til med de børn, der mistede deres forældre under tsunamien. Det går en del af vores overskud til, og det er en god kobling, det føles godt at blive ved med det”, fortæller Ann Wikström.

Ann Wikström fra Maria Nila

Maria Nila har produktion og hovedkontor i Helsingborg, og et uddannelsescenter i Stockholm. I 2011 valgte man at starte op med egne sælgere i Danmark – to i Jylland og tre på Sjælland – efter at have haft en dansk forhandler igennem en årrække. ”Det gjorde vi for at få varemærket ud til frisørerne på bedst mulig måde, og det er faktisk lykkedes rigtig fint”, fortæller Ann Wikström.

Maria Nila - miljøvenlige hårprodukter

På kontoret i Helsingborg har man således en dansk afdeling, hvor kunder får fat i en person, der taler dansk og hvor de ringer til et dansk telefonnummer. Det er ingen hemmelighed, at det har været hårdt for Ann Wikström, at drive virksomheden alene, men hun fortæller også, at de godt 40 medarbejdere i virksomheden har haft en stor del af ansvaret for, at det er lykkedes.

I Helsingborg har man også eget laboratorium og egen udviklingsafdeling. ”Vi har kemikere, der udtænker nye produkter i samarbejde med vores markedsføringsafdeling, og vores egen produktion”, fortæller Ann Wikström. Og således er det meget vigtigt for Maria Nila at være totalleverandør til frisørbranchen. ”Vi kan i princippet levere alt, hvad der er behov for i en frisørsalon”.

Det har været målet fra begyndelsen, ligesom det er målet at være skandinaviske. Det betyder, at man nu også har begyndt forhandlingen i Norge og Finland, og derfor dækker man hele Skandinavien, ligesom Maria Nila er repræsenteret i det øvrige Europa samt i Asien.

MILJØVENLIGT OG TILGÆNGELIGT
Maria Nilas filosofi er, at man vil være bedst på kvalitet uden at gå på kompromis med skånsomheden og miljøvenligheden og kvaliteten i såvel produktet som emballagen. ”Miljøet spiller en væsentlig rolle for os i alle aspekter af det, vi gør”, lyder det. Og hun fornemmer klart, at også kunderne bliver mere og mere opmærksomme på, hvad de vil have og ikke mindst, hvad de ikke vil have”. Men økologisk kalder Maria Nila ikke sine produkter.

”Vælger man at være helt økologisk så er det ofte ikke så gode produkter, så vi vælger det mest miljøvenlige, vi kan, uden at det går ud over kvaliteten og funktionen”. Miljøvenligheden kommer i øvrigt også til udtryk i forhold til, at der produceres i Sverige, så f.eks. transporten sparer miljøet for en masse CO2.

PERMANENTEN DANNEDE BASEN
Ann Wikström fortæller, at det var permanenten, der dannede grundlaget for virksomheden. I 80’erne kom stylingprodukterne til, og da permanenten i begyndelsen af 90’erne blev mindre og mindre brugt,
tog stylingprodukterne og dermed Maria Nila mere og mere over. Og netop organisationens opbygning tror Ann Wikström har været en del af succesen. ”Vi har altid haft en meget fleksibel organisation, vi har altid kunnet tage hurtige beslutninger, og vi har kunnet følge markedet, som
det har bevæget sig”.

”I dag er det f.eks. olier der er hittet, og den trend, er vi naturligvis også med på”, fortæller Ann Wikström. Ellers er Maria Nila kendt for bl.a. en super god voks, Creator Wax.

Maria Nila hårprodukter Maria Nila hårvoks

”Vi har seks vokse i sortimentet til alle typer hår og med forskelligt hold”. Og der gøres en indsats for at følge med i tendenserne. ”Der sker meget på markedet og de tendenser fanger vi bl.a. i samarbejde med vores råvareleverandører, der præsenterer os for nyhederne løbende, så vi hele tiden kan være på forkant med udviklingen”.

Ann Wikström synes, det er super spændende, at arbejde med udviklingen af nye produkter. ”Det er meget interessant, ikke mindst fordi vi har hele kæden fra planlægning og udvikling til design, produktion og salg i huset – med andre ord: vi arbejder med et produkt fra de første tanker tænkes
til det står ude hos frisørerne”.

Ann Wikström fortæller, at det klart er inden for stylingen, der sker den største nytænkning, men også på farvesiden er Maria Nila med. ”Og voks’en er vores største enkeltvare”.

Maria Nila hårprodukter

Maria Nilas største enkelte produkt er Creator Wax, der findes i seks udgaver.

VI VIL UDVIKLE OS
Planerne for Maria Nila i fremtiden er, at brandet skal blive ved med at udvikle sig, både på produktsiden og markedsmæssigt.

”Vi styrker vore salgskanaler, og vi udvikler vores sortiment, så det hele tiden er det bedste”. Men der skal også fortsat være fokus på miljøvenligheden.

Lige nu planlægger Maria Nilas teknikere en række kurser for de danske frisører i løbet af efteråret. Så der sker rigtig meget hos Maria Nila, og selvom Ann fortæller, at man har kunnet mærke krisen, så går det godt. ”Visse markeder er berørt af krisen, mens andre markeder går godt”.

Med produkter i mellemprislejet, føler Ann Wikström, at virksomheden er godt rustet til fremtiden. ”Vi har et bredt program af stylingserier, og vi spænder vidt også prismæssigt. Men ét er sikkert - også i fremtiden satser vi på god kvalitet til en god pris”.

Kontorerne i Helsingborg er lyse og venlige, og her har man også en dansk afdeling, hvor kunder får fat i en person, der taler dansk og hvor de ringer til et dansk telefonnummer.

Denne artikel er fra Hair Magazine 2. udgave 2012.

Maria Nila har en række engagerede og passionerede medarbejdere, som Ann Wikström giver en stor del af æren for firmaets succes.

Tekst: Pia Finne
Foto: Claus Peuckert

For yderligere information kontakt Maria Nila på tlf. 69 91 25 14 eller se www.marianila.com


Se flere frisørartikler om frisørkurser, frisørshows og hårmode her!

Annonce

Nyeste produkter se flere produktnyheder

HD AMICO VIOLET – professionel føntørrer fra JAGUAR

HD AMICO VIOLET – professionel føntørrer fra JAGUAR

HD AMICO VILOET fra JAGAUR er en professionel føntørrer med flere indstillinger og egenskaber, og en fresh lilla farve. Se mere her!
CM 2000 fra JAGAUR

CM 2000 fra JAGAUR

CM 2000 fra JAGUAR - en pålidelig klippemaskine i høj kvalitet, flot design og lavt vedligeholdelsesniveau. Garanterer flot resultat i din styling!
Volumperfektion med Goldwell

Volumperfektion med Goldwell

Tre nye Ultra Volume-pleje og styling produkter fra Goldwell fremhæver farverne, skaber volume og løft, samt sikrer langvarig, smukt farveresultat. Se mere her!
 6 nye nuancer i Topchic Elumenated Brunette hos Goldwell

6 nye nuancer i Topchic Elumenated Brunette hos Goldwell

I forbindelse med lanceringen af kollektionen Iconic Brunette Collection præsenterer Goldwell 6 nye nuancer i Topchic Elumenated Brunette. Se dem her:
EVO Water Killer Brunette nu hos Frisørland

EVO Water Killer Brunette nu hos Frisørland

Nu introducerer Frisørland EVO Water Killer Brunette - en 2-i-1-shampoo/stylingspray, der får håret til at føles og dufte friskt igen. Specielt til brunetter.

Annonce

Nyeste shows se flere frisørshows

Zenz Organic under modeugen

Zenz Organic under modeugen

Zenz Organic var med under Copenhagen Fashion week, da de stylede modellernes hår og sponsorerede goodiebags til modeshowet Future of fashion 2017.
Stine Goya X L'Oréal Professionnel #COLORFULHAIR

Stine Goya X L'Oréal Professionnel #COLORFULHAIR

Stine Goya er kendt for et særdeles smukt farverigt univers. Den internationalt kendte artist Cim Mahony og hans dygtige team lavede hår på modellerne og brugte L'Oréal Professionnels #Colorfulhair.
Ganni X L'Oréal Professionnel til Copenhagen Fashion Week

Ganni X L'Oréal Professionnel til Copenhagen Fashion Week

Under modeugen havde Ganni allieret sig med Cim Mahony og L’Oréal Professionnel, der stod for at lave lækkert og moderigtigt hår på alle modellerne, der skulle på catwalken.
By Malene Birger X L’Oréal Professionnel til Copenhagen Fashion Week

By Malene Birger X L’Oréal Professionnel til Copenhagen Fashion Week

By Malene Birger har netop afholdt deres modeshow i TAP1 på Refshaleøen. Cim Mahony stod i samarbejde med L'Oréal Professionnel for at lave lækkert hår.
De nationale vindere i Goldwell Color Zoom Challenge 2017 er kåret!

De nationale vindere i Goldwell Color Zoom Challenge 2017 er kåret!

Nu er medaljerne i den nationale Goldwell Color Zoom Challenge i de tre kategorier; New Talent Colorist, Creative Colorist og Partner Colorist blevet uddelt!

Annonce

Frisurekollektioner se flere frisurekollektioner

Annonce

Frisørportrætter se flere frisørportrætter

Larsson & Lange

Larsson & Lange

Kvalitet, service og engagement er de tre grundværdier hos Larsson & Lange, og dét der binder de otte meget individuelle saloner i Malmø sammen. Holdningen er, at udvikling og inspiration er drivet i branchen.
Mie Juul

Mie Juul

”Ens ego et ens eget – det man rummer, og det skal boostes. Det mener Mie Juul, der startede sin salon Egoboost for tre år siden.

Annonce

Nyeste videoer se flere videoer

KMS Genderless Grooming Teaser

KMS Genderless Grooming Teaser

KMS Nordisk inspireret af Unisex trenden! KMS Nordisk lancerer produktkampagnen 'Genderless Grooming' i september, der fokuserer på kønsneutral hårstyling.
Gå ikke glip af Trevor Sorbie til Salon International 2017

Gå ikke glip af Trevor Sorbie til Salon International 2017

Fantastiske Trevor Sorbie, der har vundet flere priser en nogen anden, kommer til årets Salon International. Her er en teaser på, hvad der venter til messen.
Tondeo præsenterer BLAZOR

Tondeo præsenterer BLAZOR

I den her video præsenteres the BLAZOR, og hvordan den kan anvendes enkelt og sikkert uden det krævet en speciel teknik.
Modern Ikon Collection - Essential Looks SS17 Schwarzkopf Professional

Modern Ikon Collection - Essential Looks SS17 Schwarzkopf Professional

Inspireret af SS17 catwalks, har Schwarzkopf Professional lavet Essential Looks Modern Ikon kollektionen.