LEVERANDØRER

kursuskalender

webshops

Qhair satser grønt og prisbevidst


I virksomhedens lokaler i Rødovre, kan der være op til 65 mennesker til seminar.

Selv om virksomheden er over 50 år gammel, er Qhair med helt fremme i front. På produktsiden satses der ”grønt” og prisbevidst, og hertil kommer en række kurser og seminarer inden for såvel teknik som trend og salgstræning.


Fra venstre: Peter Westlund, Allan Kordon og Georg Krüll-Ladefoged fra Qhair ser lyst på fremtiden.

I en tid hvor mange kan melde om tilbagegang og manglende salg, går det fint for Qhair. Faktisk kan man melde om en fire-dobling af salget, siden man for halvandet år siden blev forhandlere af Montibel-lo og REF.

Og hos Qhair er man ikke i tvivl om, hvad det skyldes.

”Vi har bevidst valgt produkter som vi definerer som værende ”grønne” ud fra betragtningen at de bl.a. indeholder mindre aggressiv kemi. Vores farveserie indeholder eksempelvis ingen ammoniak/parfume/PPD, og styling-/care produkterne er uden sulfater og parabener, dette er erstattet af naturlige konserveringsmidler.”

”Som sagt er farverne fra Montibel-lo ”grønne”, og det samme gælder videresalgsprodukterne fra REF., og det er forbrugerne såvel som frisørerne blevet opmærksomme på i løbet af de seneste par år, og dels ligger produkterne i et meget fornuftigt prisleje, hvor forbrugerne, der helt klart er blevet mere prisbevidste de senere år, kan få kvalitetsprodukter, der ikke vælter budgettet”, lyder det fra direktør Allan Kordon.

Montibel-lo og REF. er de to brands, Qhair satser på. Og der er masser af ”grøn” synergi imellem dem. Hårkuren Super 88 var det produkt, der startede René Kordon A/S, og Allan Kordon husker, at han som dreng, havde job med at fylde hårkur på flasker.

Tidligere forhandlede Qhair Kadus-produkter. Det gør man ikke mere, og i samme omgang som produktsortimentet er ændret skiftede man også firmanavnet til Qhair.

”Tidligere hed virksomheden René Kordon A/S efter min far, der startede virksomheden, men med de nye produkter og den fornyede dynamik og energi, vi fik ind i virksomheden, valgte vi også at skifte navn til det mere tidssvarende Qhair”, fortæller René Kordon.

Virksomheden så første gang dagens lys i 1961, da René Kordon startede op med hårkuren Super 88, som man i øvrigt stadig producerer og sælger i såvel ind- som udland.

I 1991 kom Allan Kordon ind i firmaet, og i 2004 overtog han virksomheden efter sin far.

At det blev Montibel-lo og REF., der blev de produkter, man valgte at forhandle, ligger der et større testarbejde bag.


Lokalerne i Rødovre.

”Vi testede et væld af forskellige produkter, vi gennemgik de forskellige producenters visioner, teknologier samt muligheder og lyst til at videreudvikle, vi sammenstillede dem med vores kvalitetskrav og vore kunders krav til produkterne, og vi ville ikke gå på kompromis. Vi endte med at vælge at samarbejde med Montibel-lo, der er super stærke på in-salon produkter - ikke mindst deres Oalia farver, der er ”grønne”, og REF., der er super stærke på videresalgsvarer, som ligeledes er ”grønne”, fortæller Georg Krüll-Ladefoged, der er ansvarlig for Qhairs uddannelsesdel.

At Montibel-lo stod foran en lancering af deres ”grønne” hårfarver, da Qhair valgte dem som samarbejdspartner spillede bestemt også ind.

I øvrigt har Montibel-lo også videresalgsprodukter. Bl.a. deres arganolie-serie, Gold Oil Essens, der er en af de største succeser hos Qhair lige nu.

”Alle produkterne er uden sulfater og uden parabener, ligesom farverne er uden ammoniak”, fortæller Allan Kordon, og henter en tube farve, som jeg kunne lugte til, for at understrege sine ord.

”Markedet efterlyser ganske enkelt mindre kemi samt milde og rene produkter”, tilføjer marketingansvarlig Peter Westlund.

Montibel-lo har udviklet en prøvekuffert specielt til det danske marked, hvor frisørerne kan prøve enten farverne eller permanenten fra Montibel-lo.

Styling er størst

Stylingprodukterne tegner sig for den største del af salget, når det gælder videresalgsprodukter, og Georg Krüll-Ladefoged er ikke i tvivl om, at en del af årsagen til det skal findes i sammensætningen af REF.-serien, hvor alle de 21 produkter har hver deres funktion og ikke overlapper hinanden.

”Den er let at arbejde med og overskue. Man ser på, hvad man vil opnå, og så er der ét produkt, der kan klare det. Man behøver ikke kombinere hverken to eller tre forskellige produkter for at opnå en effekt”, forklarer han.

Langt de fleste af Qhairs godt 1000 kunder rundt omkring i landet, forhandler begge brands, og netop når en ny kunde kommer til, gør man rigtig meget ud af at undervise salonens frisører i produkterne.

”Vi vil have, at vore kunder får en god oplevelse fra starten”, lyder det.

I forhold til den gode oplevelse, har Qhair også en hotline-service, der er åben, når salonerne er det. Uanset om det er i weekenden eller om aftenen, hvor frisørerne kan få råd og vejledning, og blive bekræftet i at det, de er i gang med, er rigtigt.

Samtidig lancerer man netop nu individuelt tilpassede kampagner, hvor salonerne kan få kampagnemateriale med deres eget navn på, så forbrugerne fornemmer den personlige forbindelse.

”Vi er også begyndt at lave små brochurer individuelt tilpasset salonerne, hvor man fortæller en lille historie, viser et billede og fortæller, at skaffer man som eksisterende kunde en ny kunde til salonen, får man f.eks. en kurbehandling samt en shampoo, og det samme gør den nye kunde”, fortæller Peter Westlund, der videre fortæller, at salonerne er rigtig glade for det tiltag, for det er netop materiale som det, de ikke selv får lavet.

Teknik og trend

Uddannelse er et andet ben af virksomheden Qhair, men det understreges, at tingene hænger uløseligt sammen.

I løbet af en sæson køres der således mellem 20-24 både tekniske kurser og trendkurser, og herudover køres en række kurser ude i salonerne, ligesom flere saloner eller et frisørlaug i et område kan slå sig sammen om at få et kursus specielt tilpasset dem.

”Trendkurserne laver vi i samarbejde med bl.a. Morefungkushi, Hasse Kliem og Palle Freese fra HairConstruction, og til trendaftenerne kan vi sagtens være 50-60 mennesker i lokalerne i Rødovre. Når der køres tekniske kurser eller salgstræningskurser med Trine Barreth, kommer deltagerantallet ikke over 25, for her handler det i høj grad om at have en dialog med de deltagende frisører”, fortæller Georg Krüll-Ladefoged.

Ikke mindst salgstræningskurserne, er frisørerne rigtig glade for, for rigtig mange frisører har det ikke godt med produktsalg.

”Det kan vi lære dem. Vi har en interaktiv dialog, og vi kan motivere dem til at komme ud over stepperne”, fortæller Allan Kordon.

Mangler sælgere

Spørger man Allan Kordon, Georg Krüll-Ladefoged og Peter Westlund fra Qhair, hvad fremtiden bringer, ser de meget lyst på den og fortæller, at man faktisk mangler flere sælgere netop nu.

”Vores filosofi er, at vi vil skabe gode forretninger i fællesskab med vore kunder, og netop det fællesskab udvikler vi løbende”.

Nye brands er ikke på vej ind i porteføljen.

”Vi er meget tilfredse med det samspil, der er imellem Montibel-lo og REF. Både hos os og ude i salonerne, og spørger vi frisørerne, scorer vi højt på tilfredshedsbarometeret. Så vi er glade”, slutter de tre samstemmigt.

Denne artikel blev udgivet i 2. udgave 2013.

Tekst: Pia Finne
Foto: Claus Peuckert

For yderligere information venligst kontakt Qhair på tlf.: 44 94 34 00 eller se www.qhair.dk

Annonce

Nyeste produkter se flere produktnyheder

Andersen Tray Table nu hos Frisørland

Andersen Tray Table nu hos Frisørland

Andersen Tray Tables er flotte nye borde, hvor bakkerne er fremstillet i massivt ask. Findes i tre varianter; petroleum, grå eller ask. Ø 46 cm / H 68 cm.
Cosmobell præsenterer nyheden #ZWAX

Cosmobell præsenterer nyheden #ZWAX

Næsten 50% af alle unge får lus! Derfor lancerer Cosmobell nu den lusehæmmende serie #zwax, der består af en shampoo, spray, hårvoks og en creme til at kæmme.
To nye OSIS+ produkter fra Schwarzkopf Professional

To nye OSIS+ produkter fra Schwarzkopf Professional

OSiS+ er den kreative stylingserie, der flytter grænserne, både i salonen og hjemme, og er skabt til de helt individuelle looks. Se den her.
Mé Hair Spray fra Id HAIR

Mé Hair Spray fra Id HAIR

Vi går efteråret i møde og det plejer at betyder sus i lokkerne. Derfor er det vigtigt, at lokkerne sikres med en god hårlak. Læs detaljer om lakken her
Dualsenses julegaveæsker fra Goldwell

Dualsenses julegaveæsker fra Goldwell

Årets Goldwell julegaveæsker er her! De findes i 3 forskellige varianter, og indeholder alle shampoo, hårpleie og stylingsprodukt fra Dualsenses og StyleSign.

Annonce

Nyeste shows se flere frisørshows

Wella Professional præsenterede Wella Trends AW17

Wella Professional præsenterede Wella Trends AW17

Den stod på inspiration fra 70'erne og lækre frisurer, da Wella Professional inviterede til Wella Trends AW17 med udgangpunkt i den seneste kollektion The New Norm.
TWISTED CURLS - Sebastian Nordic Show

TWISTED CURLS - Sebastian Nordic Show

I forbindelse med Kolding Storcenters Rock Fashion Week afholdte Sebastian Professionel deres årlige Sebastian Nordic show med fokus på smukke krøller.
ICON Hairspa inviterede til Zoom by Zoom show

ICON Hairspa inviterede til Zoom by Zoom show

Der var lagt op til en inspirationsfuld aften, da ICON Hairspa inviterede til show med Zoom by Zoom i forbindelse med deres seneste kollektion ”Movement”.
Årets nyhed! IngrediColor

Årets nyhed! IngrediColor

I slutningen af september slog Hair Team Company dørene op for 200 frisører i forbindelse med årets store nyhed; ingrediColor, der er en helt ny måde at tænke hårfarver på.
Inspiration, personlig udvikling og hår på Redken Tribe i Halmstad

Inspiration, personlig udvikling og hår på Redken Tribe i Halmstad

Solen skinnede i Halmstad, da 330 frisører fra hele Norden indtog byen for at deltage i Redken Tribe. Læs mere og se billeder fra weekenden her!

Annonce

Frisurekollektioner se flere frisurekollektioner

Annonce

Frisørportrætter se flere frisørportrætter

Betty Christoffersen - SACO

Betty Christoffersen - SACO

Betty Christoffersen er en kvinde med rigtig mange jern i ilden, og hun brænder for dét, hun gør; om hun klipper i salonen, underviser eller laver shows rundt omkring i verden. Betty Christoffersen ejer SACO Hair på Fiolstræde i København sammen med Jan Holck.
Karim Belkhelfa (2016)

Karim Belkhelfa (2016)

Karim Belkhelfa mener kun, det er de døde fisk, der svømmer med strømmen. ”Det er langt sjovere og mere udfordrende at gå imod”, siger han. Kreativitet er hans omdrejningspunkt, og igennem sine 30 år som frisør har han oplevet meget.

Annonce

Nyeste videoer se flere videoer

KMS Genderless Grooming Teaser

KMS Genderless Grooming Teaser

KMS Nordisk inspireret af Unisex trenden! KMS Nordisk lancerer produktkampagnen 'Genderless Grooming' i september, der fokuserer på kønsneutral hårstyling.
Gå ikke glip af Trevor Sorbie til Salon International 2017

Gå ikke glip af Trevor Sorbie til Salon International 2017

Fantastiske Trevor Sorbie, der har vundet flere priser en nogen anden, kommer til årets Salon International. Her er en teaser på, hvad der venter til messen.
Tondeo præsenterer BLAZOR

Tondeo præsenterer BLAZOR

I den her video præsenteres the BLAZOR, og hvordan den kan anvendes enkelt og sikkert uden det krævet en speciel teknik.
Modern Ikon Collection - Essential Looks SS17 Schwarzkopf Professional

Modern Ikon Collection - Essential Looks SS17 Schwarzkopf Professional

Inspireret af SS17 catwalks, har Schwarzkopf Professional lavet Essential Looks Modern Ikon kollektionen.