LEVERANDØRER

kursuskalender

webshops

Vi skal skabe en skandinavisk frisørkultur

At skabe en skandinavisk frisørkultur, hvor danske, svenske og norske frisører lærer af hinandens styrker, er blandt ambitionerne for Warehouse, der i efteråret 2010 overtog distributionen af TIGI i Danmark. Og Henki Ofstad bebuder en kombination af moderne digitale medier og flere sælgere på det danske marked.

”Der er slet ingen tvivl om, at frisørbrancherne i de skandinaviske lande kan lære en masse af hinanden. Alle er de rigtig gode og fremadrettede på forskellige områder, og det skal naturligvis formidles videre og bruges konstruktivt. At gøre det, ser vi som en del af vores virke i Skandinavien”. Sådan lyder det fra stifter og bestyrelsesformand Henki Ofstad fra norske Warehouse, der står for distributionen af TIGI i Danmark, Sverige og Norge.

Han mener klart, der er masser af inspiration at hente på tværs af de skandinaviske grænser - inspiration, der let kan adopteres af frisørerne i de andre lande.

I Sverige er frisørerne rigtig gode til at indarbejde retail i salonerne – at få solgt rigtig mange produkter. Det betyder, at de naturligvis er meget bevidste om produktsalget, og indretter deres saloner i forhold til det. I Norge har man været rigtig gode til at etablere frisørkæder. Her findes kæder med både 50 og 80 saloner, og også dét kan være god inspiration til salonindehaverne i de andre skandinaviske lande. Når det gælder de danske frisører, er de meget innovative inden for miljø og bæredygtighed, og den viden kan frisørerne i Norge og Sverige trække på”, forklarer Henki Ofstad, der selv er uddannet frisør, og som startede Warehouse i Norge i 1989.

I 1995, efter at have arbejdet som frisør i sin hjemby Trondheim i 10 år var Henki på jagt efter en produktserie, som kunne tilbyde frisørsaloner en kombination af innovative produkter, samt støtte i form af kreativ oplæring omkring klippeteknikker og trends.

Valget faldt på TIGI, men under et besøg på Salon International i London i efteråret 1995, opdagede Henki også den nye kreative australske serie Fudge. Så med hjem i sin kuffert havde Henki en aftale med både TIGI og Fudge om distribution og markedsføring af de to brands i Norge. Hurtigt tog man Sverige med, og sidst kom også Danmark kom med på Warehouse-landkortet.

TIGI's primære brand er Bed Head, Catwalk and S-Factor. Hertil kommer de øvrige professionelle brands som Fudge, Gorgeous og Håkki.

DANSK SALGSKONTOR
Warehouse overtog således distributionen af TIGI i Danmark pr. 1. oktober 2010, og at der skulle etableres en fælles skandinavisk distribution, var et ønske fra TIGIs internationale hovedkontor.
"Vi er meget glade for muligheden for at udvide på det skandinaviske marked. Vi har altid været meget passionerede omkring frisørbranchen, så at få muligheden for at gå endnu længere med TIGI i Danmark er meget tilfredsstillende. Og med TIGI/Unilevers ressourcer i ryggen ser vi frem mod en lovende fremtid”, lyder det fra Henki Ofstad.

At Warehouse har hovedkontor i Norge kommer på ingen måde til at have negativ indflydelse på de danske frisører. Således findes et dansk salgskontor med Per Storm Pedersen som country manager. Og planen er bestemt ikke at skære ned på sælgerstaben – tværtimod vil man øge sælgerstaben, så de lokale områder bliver mindre, og dermed bliver mulighederne for direkte kontakt og uddannelse større.

BLANDT SKANDINAVIENS STØRSTE
I 2010 passerede Warehouse en omsætning på 100 mio. norske kr., og med TIGI Danmark som en del af Warehouse, er omsætningen allerede nu på 130 mio. norske kroner. Målet for de kommende år er at nå en omsætning på 200 mio. norske kr.

”Det betyder, at vi er blandt de største distributører på det det skandinaviske marked, og det vil vi naturligvis udnytte til at give såvel inspiration og lærdom videre til frisørerne”, fastslår Henki Ofstad,
1. januar sås således første tiltag, nemlig en hjemmeside, hvor frisørerne kan hente produktinformation, brugsvejledninger med videre, og frisørerne kan i løbet af 1. kvartal 2011 bestille varer på nettet til levering i salonerne 24 timer efter, 24/ 7 -  24 timer i døgnet, 7 dage om ugen.

Produktoplæring vil også være et område, der vil være tilgængeligt for frisørerne på nettet. ”Vi har også lanceret Skandinaviens første brancheblog, hvor vi har inviteret alle vores 65 medarbejdere; sælgere og educatere til at byde ind. Det kan f.eks. være en salon i Århus, der har haft et kursus i salonen. Det fortælles der om og vises billeder fra, og således kan alle salonindehaverne i Skandinavien gå ind på bloggen og se, hvad der sker rundt omkring i deres eget og nabolandene”, forklarer Henki Ofstad. Således investerer Warehouse stort i de digitale medier i 2011, og kommunikationen med kunderne vil fremover bl.a. foregå via YouTube og Facebook, der også vil være de medier, der i stor grad benyttes i forbindelse med brandopbygning i forhold til forbrugerne.

”Jeg tror klart på, at det vil mindske afstanden mellem leverandør og salon”, mener Henki Ofstad.
Og som nævnt skal alle de nye digitale tiltag kombineres med flere sælgere og mindre distrikter.

”I dag har vi 10 sælgere i Danmark, men målet er at fordoble antallet, for vores ambition er, at alle de godt 5000 saloner, der er i Danmark skal opleve tilgængelige sælgere. Vores kundeservice skal øges, og sælgerne skal kunne tage sig af de enkeltes behov”. I Sverige har Warehouse 15 sælgere.

DET DANSKE MARKED
Henki Ofstad forventer sig en del af det danske marked. Han håber, at kunne være med til at ændre de danske frisørers tilgang til produktsalg i butikkerne, og få den ”svenske model” implementeret i den danske salonkultur. ”Men jeg ser også frem til at arbejde med et geografisk lille land som Danmark, det giver masser af gode muligheder for kurser og shows”, fastslår han.

I Oslo og Stockholm har Warehouse studier, hvor der holdes kurser med videre, og Henki Ofstad forventer at etablere et lignende studie i København i løbet af 2012, hvor der bl.a. kan holdes kurser i vareudtryk i salonen, salondrift og produktviden. Herudover planlægges en række større events, bl.a. med TIGIs Creative Team i andet halvår, ligesom man planlægger en ”Fudge-turné” i Danmark.

En stor skandinavisk happening med 300-400 inviterede frisører og stylister er også i støbeskeen.
Warehouse har i dag 750 danske saloner i deres kundeportefølje, og planen er i første omgang at cementere samarbejdet med dem. Men på længere sigt er det naturligvis planen at få flere danske forhandlere. ”Det vigtigste for os er dog at få en volumen i de saloner, vi arbejder med”, lyder det fra Henki Ofstad, der fortæller at man i Danmark i modsætning til i Norge og Sverige primært er inde i mange mindre saloner, men at man naturligvis er klar til også at gå i dialog med de større saloner og kæderne. Henki Ofstad er ikke i tvivl om, at de danske frisører er klar til såvel TIGI som Fudge.

”Vi har allerede fået rigtig mange positive tilbagemeldinger”, lyder det. Når det gælder fremtiden for den danske og den skandinaviske frisørbranche, har Henki Ofstad også et bud på udviklingen:  ”Jeg tror, at danskerne skal lære at bruge mere plads på varepræsentation og i højere grad arbejde med merchandising, og det kan vi hjælpe med”. Henki Ofstad tror på stigninger i det skandinaviske marked.´”Men det kræver, at frisørerne skal være bevidste om at profilere produkterne, for konkurrencen er stigende og der skal tænkes i nye baner”.

Tekst: Pia Finne
Foto: Claus Peuckert

Denne artikel er fra Hair Magazine 1. udgave 2011.

For yderligere information kontant Warehouse på tlf. 80 88 57 49 eller se www.warehouse.no.

 

Se desuden frisørartikler om hårmode, styling og frisørshows her

Annonce

Nyeste produkter se flere produktnyheder

Revlon Professional præsenterer Color Sublime by Revonissimo

Revlon Professional præsenterer Color Sublime by Revonissimo

Color Sublime er den første ammoniakfri farvebehandling fra Revlon Professional, der gør det muligt for kunden selv at vælge duften for en eksklusiv salonoplevelse.
IdHAIRs salonserie nu lanceret i videresalgsudgave

IdHAIRs salonserie nu lanceret i videresalgsudgave

IdHAIRs salonserie, der laves til frisører i 5000 ml er nu ligeledes kommet i en brugervenlig 500 ml videresalgsudgave, to forskellige shampoo'er og en balsam.
Hair Team Company introducerer Smooth fra ingredien

Hair Team Company introducerer Smooth fra ingredien

Med den nye Smooth-serie fra ingredien er dine kunder garanteret velplejede og fyldige lokker året rundt.
L'Oréal Professionnel præsenterer Instant Highlights

L'Oréal Professionnel præsenterer Instant Highlights

L’Oréal Professionnel kan nu stolt præsentere deres nye Instant Highlights; deres første varme-boostede professionelle system for ekspres lysning.
Be Fabulous nyheder fra Revlon Professional

Be Fabulous nyheder fra Revlon Professional

Revlon Professionals Be Fabulous består af tre serier med plejeprodukter til ethvert hår; Texture Care Smooth Hair, Care Curly Hair og Care Fine Hair.

Annonce

Nyeste shows se flere frisørshows

L'Oréal Professionnel inviterede til Toni & Guy show

L'Oréal Professionnel inviterede til Toni & Guy show

Det var et brag af en aften, der blev afholdt på det famøse Tivoli Hotel, da L'Oréal Professionnel sammen med Toni & Guy inviterede til et farverigt show.
Going out with Contouring med Wella Professional

Going out with Contouring med Wella Professional

Med modeller dansede på scenen og julepynt, der havde sneget sig ind i studiet, inviterede Wella Professional endnu en gang til et fantastisk show med fokus på contouring.
Inspirationsaften med Revlon Professional

Inspirationsaften med Revlon Professional

Der var massere af inspiration at hente, da Revlon Professional inviterede til inspirationsaften med Martine Martinsen og Kevin Schou Birk fra American Crews all-star team.
Marcelklubbens London aften i Tivoli

Marcelklubbens London aften i Tivoli

Med dykkerudstyr, aquarium, hajer, flotte fisk, parpelotter, nøgne glimmermodeller og rullestol havde Marcelklubben gjort alt, hvad de kunne for at imponere.
Fokus på skæg i HeadBrands Creative Studio

Fokus på skæg i HeadBrands Creative Studio

HeadBrands åbnede sit Creative Studio op for nysgerrige frisører, der ville lære mere om skægtrimning, barbering og klassiske herrefrisurer.

Frisurekollektioner se flere frisurekollektioner

Frisørportrætter se flere frisørportrætter

Benjamin Martin

Benjamin Martin

”Jeg vil altid være den bedste. Det gælder mit arbejde med hår, og det gælder min dans”. Og det er netop det ”drive”, der har gjort, at Benjamin Martin er nået dertil, hvor han er i dag.
Mette Zimmer og Mogens Sonne

Mette Zimmer og Mogens Sonne

Zimmer & Sonne er et ungt frisørteam i København. For dem er trivsel på arbejdspladsen betydningsfuld, og den gode stemning i salonen væsentlig. Mette Zimmer og Mogens Sonne har fulgtes ad lige siden elevtiden.

Nyeste videoer se flere videoer

Video: Wella Making Waves uddanner unge i Kambodja indenfor frisørfaget

Video: Wella Making Waves uddanner unge i Kambodja indenfor frisørfaget

Making Waves er til for at hjælpe unge fra de mest fattige og udsatte samfundsgrupper i Kambodja til en lysere fremtid indenfor frisørfaget.
Björn Axén - How to get the look - Ekstrem volume

Björn Axén - How to get the look - Ekstrem volume

Her får du styr på, hvordan du ordner den mere ekstreme volume. Lær hvordan du skaber volume, som holder længe, til dine kunder som vil gøre et stort indtryk.
Björn Axén - How to get the look - Opsætning med smykke

Björn Axén - How to get the look - Opsætning med smykke

Et cool look, som ikke forsvinder i mængden. Lær hvordan du kan lave opsætningen med denne tutorial fra Björn Axén.
Hair Magazine byder Finland velkommen

Hair Magazine byder Finland velkommen

Hair Magazine er stolte af at annoncere, at der bliver udvidet til Finland. Det første magasin er for nyligt blevet sendt afsted til de finske frisører.
Hair Magazine deltog ved Salon International 2017

Hair Magazine deltog ved Salon International 2017

Hair Magazine var på plads ved dette års Salon International. Se denne lille video fra messen.