LEVERANDØRER

kursuskalender

webshops

Jeg gider ikke samlebåndssaloner!


30-35 pct. af omsætningen i Klippestuerne Z på Frederiksberg stammer fra salg af produkter! Det er noget nær Danmarksrekord. Samtidig er finanskrisen ikke noget, Abdel Ghazouani beskæftiger sig med, for han kan melde om fremgang i alle sine butikker. ”Det handler om at udvikle og tænke nyt”, er hans holdning, og så motiverer han medarbejderne med gode provisioner.

”Frisørfaget er som et tog, der kører. Kommer man ikke med den første vogn, er man sat af ”. Det mener Abdel Ghazouani, der driver Klippestuen Z på henholdsvis Gl. Kongevej, Falkoner Allé 11 og Falkoner Allé 27 på Frederiksberg, og derfor har han, siden han åbnede sin første frisørsalon i 1975, valgt at gøre tingene på sin helt egen måde. Han udvikler ideer, tænker nyt og skeler slet ikke til, hvad kollegaerne i branchen gør.

”Jeg vil være mig selv”, er hans klare holdning. Og derfor køber han heller ikke alt piveriet omkring finanskrisen, selv om han selvfølgelig følger den nøje. ”Gør dog noget ved det!”, siger han. ”Læner man sig tilbage med en holdning om, at det er alle andres skyld, så går det galt. I stedet må man gøre noget – udvikle og nytænke – så kan man sagtens drive en god forretning på trods af kriser og nedgangstider”, er Abdels klare holdning. Og mens mange andre skærer ned og fyrer medarbejdere, har han inden for den seneste tid ansat to nye frisører.

”Jeg har oplevet kartoffelkure og pinsepakker, og faktisk er det sådan, at når det er nedgangstider, kan frisørerne, der ligger i mellemprisklassen, have kronede dage. For når kunderne ikke har råd til en ny sofa eller en rejse sydpå, så trøster de sig med en klipning”, mener Abdel Ghazouani. Og for hans saloners vedkommende taler tallene for sig selv. Antallet af kunder er steget markant i 2008 i forhold til 2009, og også de første måneder af 2009 er antallet af kunder i salonerne stigende i forhold til 2008. Og det ved Abdel Ghazouani ganske nøjagtigt, fordi han hver eneste uge køber saloncoaching – det vil sige får lavet statistikker på hver eneste af sine 31 ansatte samt på det samlede tal.

Læs også: Interview med Abdel Ghazouani ejer af Klippestuen Z

”Hver frisør har sit eget budget, og hver uge laver jeg i samarbejde med L’Oréal og Jørgen Vojdeman Management et udskrift, der sort på hvidt fortæller, hvor mange klipninger, behandlinger og produkter, de har solgt i ugens løb – og hvordan det ser ud i forhold til budgettet”. Frisørerne er glade for det, for det giver dem noget at arbejde for og med, og Abdel Ghazouani er glad, for det giver ham en mulighed for at have det store overblik og sætte ind, hvor det er nødvendigt. Og selv om selve budgetterne er personlige, laves hver uge en Top 30 over de bedst sælgende frisører. Den hænges op i frokoststuerne!

Egen håndbog
Klippestuerne Z har også sin egen håndbog, som Abdel Ghazouani har skabt i samarbejde med Jørgen Vojdeman og L’Oréal, og han forlanger, at alle nyansatte læser den grundigt igennem. I håndbogen står bl.a., hvordan en kunde skal modtages på telefonen og i salonen, der står, hvordan man taler med kunden og ikke mindst lytter til kunden samt rådgiver, vejleder og informerer, og der står en procedure for, hvad man gør, når kunden forlader salonen. Men i håndbogen kan medarbejderne også læse, hvordan de skal præsentere sig; være smilende, være en god lytter, have en ulastelig frisure og makeup og en god hygiejne, ligesom man skal give alle kunder den samme gode behandling.

I bogen står også, hvordan man opnår et godt arbejdsklima, hvordan man bedst løser problemer, men også, hvordan chefen skal optræde. ”Det er nemlig utrolig vigtigt, at vi viser hinanden gensidig respekt”, mener Abdel Ghazouani. ”Og 1. års eleven er lige så vigtig som assistenten. Vi skal alle hjælpe hinanden, for det er teamet, der skaber ånden i salonen”, mener han, og understreger, at er der noget, han ikke kan fordrage, er det assistenter eller chefer, der har tillagt sig en hoven attitude og tror, de er mere end andre. For det er de ikke!” I det hele taget betyder atmosfæren og stemningen i salonen meget for Abdel. Selv har han kun et par kunder om dagen – herudover går han rundt og hjælper til, taler med kunderne, og vasker hår hvis der er behov for en hjælpende hånd. I det hele taget er han primus motor for den gode stemning.

Læs også: Hvordan du får én frisørsalon til at blive til flere saloner

Produktsalget er super vigtigt
I Klippestuerne Z udgør produktsalget 30-35 pct. af den årlige omsætning, og det er ganske unikt at komme ind i salonerne, for man mødes af en ”produktbutik”, der rummer alt inden for shampooer og conditioners, kure og stylingprodukter. ”Butikken” er indrettet med eget inventar, for det har været Abdels holdning lige fra begyndelsen, at han ville skabe sit eget.

”Da jeg startede min første lille forretning i 1975 – i øvrigt også på Frederiksberg – var jeg en tur i USA, hvor jeg fik øjnene op for produktsalg. På det tidspunkt skete det faktisk slet ikke fra danske saloner, men jeg begyndte at stille produkter frem i butikken”, fortæller Abdel Ghazouani, der erindrer, at selv L’Oréals medarbejdere syntes, det var lidt underligt. Samtidig valgte Abdel Ghazouani at give sine medarbejdere en ordentlig provision af netop produktsalget.

”For som Simon Spies, som jeg i øvrigt er en stor fan af, sagde: ”Jeg vil hellere tjene 1-2 kr. pr. rejse og så sælge masser af dem!”. Jeg gjorde det samme, og fik samtidig lært mine medarbejdere at sælge produkter”. Det er over 20 år siden, og selv i dag kommer frisører fra hele landet forbi Abdels saloner for at se, hvordan han gør tingene. Og tricket er, ifølge Abdel, at jo mere man gør for at sælge produkter, jo mere tilfreds bliver kunden faktisk. ”De er rigtig glade for at få tilbudt produkter, der kan hjælpe dem til et smukkere, sundere hår – det er simpelthen en del af den selvforkælelse, det er at gå til frisøren”, mener han. I forretningerne føres produkter fra mange af branchens leverandører og herudover har Klippestuerne Z også sin egen voks. ”vi sælger utroligt meget voks, og derfor besluttede vi os for at lancere vores egen”, lyder det fra Abdel Ghazouani.

I det hele taget er Abdel meget struktureret i sin måde at drive sine saloner på. I baglokalerne hænger skemaer over kurser med angivelser af, hvem der deltager hvor, og der hænger oversigter over, hvad assistenternes jobs går ud på, og hvad elevernes daglige jobs er. Der er med andre ord: Styr på tingene! Og provisionerne er stadig høje for såvel produktsalg som for behandlinger, for det er Abdels holdning, at provisionen er den allerbedste motivationsfaktor. Hver uge holdes et morgenmøde, hvor medarbejderne informeres om, hvad der sker, og hver tredje måned holdes et økonomimøde, hvor Abdel fortæller medarbejderne, hvordan det går, og hvor man er på vej hen.

Medarbejderne er en ressource
For Abdel Ghazouani er medarbejderne blandt de allervigtigste ressourcer, og derfor gør han en stor indsats for at ansætte medarbejdere, der matcher teamet, og som ikke mindst kan tilføre salonerne noget nyt. ”jeg vil have medarbejdere, der kan give os alle noget nyt, og så kan de i øvrigt være nok så dygtige, hvis de ikke passer ind i teamet!” Abdel er tuneser og kom til Danmark i 1969 – egentlig for at holde ferie hos en pige, han kendte, men den ene uges ferie er nu blevet til 40 år! Måske derfor har han ansatte i sine forretninger fra hele verden.

”jeg har haft ansatte fra bl.a. Australien, Sydafrika, Chile, England, Sverige og Frankrig. jeg ser ikke så meget på, hvor de kommer fra og hvilket sprog, de taler, som deres kvalifikationer og deres menneskelige egenskaber”. Således hentede han for nogle år siden en fransk colorist til sine saloner på Frederiksberg, hvor han arbejdede med stor succes i syv år.

Hele 13 elever er at finde i Abdels saloner, for han mener klart, at frisørerne selv bærer ansvaret for at sikre, at der er uddannet personale nok. ”Mange siger, de ikke har råd til at have elever. jeg mener ikke, man har råd til at lade være…” Medarbejderne kommer også på alle de kurser, de ønsker, blot de nævner det. og både Abdel selv, som hans medarbejdere, rejser til udlandet for at hente inspiration, der kan komme kunderne til gode.

Individualismen i højsædet
”Jeg gider ikke samlebåndssaloner!” Derfor er alle ansatte i Klippestuerne Z individualister. ”jeg ser frisørerne som kunstnere, og de har hver deres tilgang til lærredet. For mig handler det først og fremmest om at give kunderne en oplevelse. jeg sørger for, at frisørerne er veluddannede og up to date, når det gælder de seneste nye tendenser, men hvordan de fortolker tendenserne er op til dem og kunden”, lyder det fra Abdel, og han blander sig ikke i frisørernes arbejde. ”Søger de et råd, giver jeg det gerne. Men hvordan de klipper og farver, blander jeg mig ikke i”.

I bund og grund mener han, det handler om at finde frisører, der kan lide det, de laver, og som brænder for faget frem for frisører, der blot ser faget som et hvilket som helst andet job. Selv er der slet ingen tvivl om, at Abdel brænder for frisørfaget, for sine forretninger og for sine medarbejdere. ”Min forretning er min hobby. jeg er der hele tiden, og jeg elsker at være der. og det er da også grunden til, at ingen af mine sønner ønsker at overtage dem: ”Du arbejder jo hele tiden”, siger de”, smiler Abdel, for han kan simpelthen ikke lade være. ”Jeg har intet behov for at køre rundt i store, dyre biler. Så længe jeg har min familie og en god bolig, er jeg tilfreds”, smiler han, og indrømmer gerne, at hans saloner har en fin indtjening. ”Og med provisionerne har mange af mine frisører også en rigtig god løn!”

Tre saloner tæt på hinanden
Abdel Ghazouani har ganske bevidst sine tre saloner liggende inden for gå-afstand af hinanden. For det er vigtigt for ham at kunne være alle stederne, og hurtigt at kunne komme fra den ene salon til den anden, når der er behov for det. ”Når jeg driver forretning, skal det være effektivt”, forklarer Abdel, der stammer fra en købmandsfamilie, og han mener selv, det er derfra, hans handelsgen stammer. ”Når jeg får en idé, arbejder jeg videre med den, ser om det kan lade sig gøre, vurderer den og skaber dermed en god basis for udvikling”.

Således er Klippestuen Z på Gl. Kongevej en ”grøn” salon, hvor man udelukkende arbejder med miljømæssigt bæredygtige og økologiske produkter. ”Jeg havde en elev, der blev allergisk overfor kemikalierne i de produkter, vi bruger. Det foranledigede mig til at skabe en ny salon udelukkende med miljøvenlige og økologiske produkter, og det kører fantastisk fint. Vi har mange gravide kunder, der ikke vil farves med almindelige farver, og vi har mange allergikere – og mennesker, der bare af princip gerne vil gå den miljøvenlige vej”, fortæller Abdel. At der kommer flere saloner til, afviser Abdel Ghazouani bestemt ikke. ”Hvis det rigtige dukker op, og jeg kan se en idé og en forretning i det, så kan det sagtens være, jeg udvider med endnu en salon”, er hans holdning.

Frisør, smykkedesigner eller trykkekunstner
Lige siden han var en lille dreng i Tunesien, har Abdel Ghazouani haft en drøm om at blive enten frisør, tryllekunstner eller smykkedesigner. ”Men dengang kunne mænd ikke være damefrisører i Tunesien, og alle kvinder havde i øvrigt langt hår”.

Da Abdel kom til Danmark, gik han efter det bedste, og han søgte læreplads – og kom i lære – hos Jean-Leonard. ”Og jeg mener stadig Poul Nejlund og Ole Jepsen er Danmarks bedste til at sætte hår”, lyder det fra Abdel. Når det gælder hans egne ansatte, sørger han for at uddanne dem, så de får en bred viden om alle basisaspekterne i frisørfaget.

”F.eks. permanent undervises der næsten ikke i på skolen, men selvfølgelig skal eleverne lære det. Tager de til udlandet, bruger man masser af permanent. I det hele taget skal de kunne det hele”, mener Abdel. Og langt de fleste elever bliver i salonerne efter endt uddannelse. Det må tyde på, at Klippestuerne Z er et godt sted at være.

”Vi lever af kunderne. Derfor skal vi give dem en god oplevelse og en god service – samt naturligvis en god klipning. For gør vi det, vender de tilbage”. Abdel ser besøget hos en frisør som at gå til fest. Hvis de andre deltagere er snobbede og lidt overlegne, er der ikke meget ved at være der. Det handler om at skabe en god stemning og en god atmosfære!

 

Tekst: Pia Finne
Foto: Claus Peuckert
Artiklen blev bragt i hair magazine, 2. udgave 2009

Annonce

Nyeste produkter se flere produktnyheder

KC Professional Four Reasons Root Cover

KC Professional Four Reasons Root Cover

Hos HeadBrands findes nu KC Professional Root Cover - en farvespray, der dækker udvækst og gråt hår mellem salonbesøgene og samtidig giver volume.
HH Simonsen - Limited Edition White True Divinity Styler

HH Simonsen - Limited Edition White True Divinity Styler

Den super populære True Divinity fra HH Simonsen styler fås i en sprød, hvid udgave med kontrastfulde, sorte detaljer.
HH Simonsen Wet Brush Ombre Summer

HH Simonsen Wet Brush Ombre Summer

Den populære Wet Brush har for en stund skiftet look og fås nu i farverige nuancer, der matcher enhver sommergarderobe.
Hårdelen ”Donna” fra SHE hairextensions

Hårdelen ”Donna” fra SHE hairextensions

Med "Donna" fra SHE hairextensions kan du skabe langt og fyldigt hår på få minutter.
L’Oréal Professionnel præstenterer #COLORFULHAIR

L’Oréal Professionnel præstenterer #COLORFULHAIR

L’Oréal Professionnel præsenterer #colorfulhair, en ny hårfarveserie designet og skabt til at opfylde kvinders forskellige farvebehov og for at imødekomme frisørernes kreativitet!

Annonce

Nyeste shows se flere frisørshows

Hair Fashion Night med L'Oréal Professionnel

Hair Fashion Night med L'Oréal Professionnel

L’Oréal Professionnel åbnede dørene op for sine kunder, da de skød det internationale event, Hair Fashion Night i gang.
Trendy fletninger med Amika i HeadBrands nye studie

Trendy fletninger med Amika i HeadBrands nye studie

Der var lagt op til en lærerig dag i HeadBrands' nye studie i København, da frisører var dukket op for at lære mere om trendy og moderne fletninger.
Årets nationale vindere af Wella Professionals Trend Vision Awards kåret!

Årets nationale vindere af Wella Professionals Trend Vision Awards kåret!

De nationale vindere i de to kategorier Creative Vision og Color Vision er fundet til Wella Professionals Trend Vision Awards.
Mario Krankl: Elsk det du gør og gør det med hjertet

Mario Krankl: Elsk det du gør og gør det med hjertet

Kongen af avantgarde, Mario Krankl, tog en pause fra forberedelserne inden aftenens store show ved TOP HAIR i Düsseldorf for at tale om trends, rejser og hvad, der skal til for at blive en succes.
La Biosthétique International Beauty Stylist 16-17

La Biosthétique International Beauty Stylist 16-17

Til dette års La Biosthétique Awards ”International Beauty Stylist 16-17” i Paris kunne gæsterne opleve et imponerende festfyrværkeri af glamour, mode og kreative total beauty looks.

Annonce

Frisurekollektioner se flere frisurekollektioner

Annonce

Frisørportrætter se flere frisørportrætter

Kenny Aleksandr

Kenny Aleksandr

Kenny Aleksandr er blevet udråbt til at være den nye Søren Hedegaard eller Dennis Knudsen, men han vil bare gerne være sig selv!
Line Bomholt

Line Bomholt

Line Bomholt kan ganske enkelt ikke lade være! Hun har hele tiden maser af jern i ilden. Men at udvikle og videreudvikle er selve drivkraften, mener Line.

Annonce

Nyeste videoer se flere videoer

Tondeo præsenterer BLAZOR

Tondeo præsenterer BLAZOR

I den her video præsenteres the BLAZOR, og hvordan den kan anvendes enkelt og sikkert uden det krævet en speciel teknik.
Modern Ikon Collection - Essential Looks SS17 Schwarzkopf Professional

Modern Ikon Collection - Essential Looks SS17 Schwarzkopf Professional

Inspireret af SS17 catwalks, har Schwarzkopf Professional lavet Essential Looks Modern Ikon kollektionen.
KMS lancerer ny Moistrepair cleansing conditioner

KMS lancerer ny Moistrepair cleansing conditioner

Med Moistrepair cleansing conditioner fra KMS er det ikke nødvendigt at bruge almindelig shampoo. Moistrepair rengør håret for sæbe- og produktrester.
Goldwell Elumen Collection 2017

Goldwell Elumen Collection 2017

Elumen er den ultimative kreative "farvelegeplads" for stylister. Elumen strækker grænserne og overgår alle forventninger for, hvad farver kan gøre.