LEVERANDØRER

kursuskalender

webshops

Benjamin Martin

Frisørbranchen er et skønt cirkus
”Jeg vil altid være den bedste. Det gælder mit arbejde med hår, og det gælder min dans”. Og det er netop det ”drive”, der har gjort, at Benjamin Martin er nået dertil, hvor han er i dag, som ansvarlig for Wellas danske team af teknikere.

Energi, dynamik, eventyrlyst og masser af mod på livet, på karrieren og på dansen. Benjamin Martin er født og opvokset i en lille by, Klarup ved Ålborg, og det lå bestemt ikke i kortene, at han skulle være ansvarlig for Wellas danske team af teknikere. Faktisk lige tværtimod. Benjamins ambition var at læse jura.

”Hår og mode var slet ikke en del af min liv”, fortæller han. Det var til gengæld dansen. Faktisk har Benjamin danset sportsdans på eliteplan siden han var 3 år. Da han var færdig med gymnasiet, erkendte han, at en lang uddannelse måske alligevel ikke lige var ham, og i sin søgen efter noget alternativt, fik han interesse for hår og for, hvordan man kan arbejde med sit udseende og sit udtryk. ”Måske med basis i dansen”, mener han selv.

Benjamin Martin kom i lære hos salon Hårklip i Ålborg hos Bente Sørensen. ”En skøn og meget speciel dame, der bl.a. brugte astrologi i ansættelsessamtalen”, fortæller Benjamin med et smil. Men han slap igennem det astrologiske nåleøje, og nød sin læretid.

”Lige meget, hvad jeg beskæftiger mig med, vil jeg altid være den bedste. Jeg vil være en af Danmarks bedste frisører, og da jeg var i lære, ville jeg være blandt de bedste konkurrencefrisører. Derfor fik jeg hurtigt lov til at stille kosten og fejebakken, og i stedet beskæftige mig mere med de forskellige noget mere spændende aspekter af faget”, fortæller Benjamin Martin. Og han er ikke i tvivl om, at viser man initiativ, får man det positivt igen.

Han kom under vingerne hos konkurrencefriseringens ukronede dronninger Lone Flou og Tina Bak, og han brugte sin ugentlige fridag på at øve sig. ”Jeg havde en vildt spændende elevtid. Jeg passede min uddannelse, udviklede mig inden for konkurrenceklip, og samtidig var jeg super engageret i konkurrencedans. Så der var bare fuld fokus”, fortæller Benjamin Martin. Men 15. august 2000, den dag hans elevkontrakt udløb, kom han ind med 4-toget til Københavns Hovedbanegård.

Han søgte job hos de fire store kæder, og Stuhr blev stedet, hvor han startede sin karriere. ”Da Betty hos Stuhr spurgte, hvad jeg ville med min karriere, svarede jeg: ”jeg vil have dit job!”. Hun grinede og sagde: ”Det får du ikke, men er du god, så kan du få et job, der ligner”.

”Jeg havde fem helt fantastiske år. Jeg var en del af Stuhrs kreative team, og i weekenderne enten underviste jeg, eller jeg blev undervist”.Og således taler Benjamin Martin om sin frisørtid før og efter Sassoon.

”Inden jeg tog på kursus hos Sassoon havde jeg en stor teknisk kunnen, men da jeg forlod London var det med en endnu større lyst til at være endnu skarpere og til at klippe endnu bedre. Jeg fik en lyst til at kigge efter helhederne og arbejde videre med dem”, forklarer Benjamin Martin.

Viden og specialisering
”Jeg kan simpelthen ikke se mig selv arbejde det samme sted i 20 år!”. Så efter fem år hos Stuhr, var det tid til at prøve kræfter med noget nyt, og Benjamin Martin havde i mellemtiden gået med tanken om i højere grad at undervise andre frisører.

”Jeg forhørte mig hos Wella, men de havde på det tidspunkt ikke plads til en fuldtidsansat. Jeg blev freelance for Wella, lavede jobs for TV2, bl.a. ‘Scenen er din’ og Modemagasinet, og efter seks måneder fik jeg fast job hos Wella som tekniker”. Og Benjamin Martin føler sig klart hjemme. Han elsker at specialisere sig, og han elsker at få såvel som at videregive viden.

”Viden er en utrolig stor del af en frisørs arbejde. Det handler om at vide, hvordan og hvorfor produkterne reagerer, som de gør, og det handler om hele tiden at få ny inspiration, så der kan skabes fornyelse i salonerne”. Men ind imellem får han dog også mulighed for at give den gas til shows og opvisninger, og selv om det er en helt anden del af jobbet, nyder han også det. Samtidig er Benjamin Martin en del af Wellas nordiske kreative team, der skaber Wellas Nordic Collection én gang om året, som i øvrigt i denne sæson kaldes Objet d’Art. Ligeledes er han udvalgt til at være Wellas Creative Responsible for verdens længste catwalk på 1,6 km der kunne opleves under modeugen i København i august.

”Det er super spændende at arbejde med. Jeg tænker håret som små kunstværker, og så handler det om at være max kreativ”. Og selv om der er stor forskel på at arbejde med at skabe trends og med at undervise frisører, mener Benjamin Martin, at følelsen skal være den samme. ”Undervisningen må heller aldrig blive tør og kedelig – selv efter mange timer”.

Et skønt cirkus
Benjamin Martin ser frisørbranchen som et skønt cirkus. Han kalder det for en farverig verden med plads til alle mulige typer, og så fornemmer han en større og større lyst til at flere og flere frisører gerne vil speciali-sere sig. ”De vil gerne udforske deres fag, og de vil gerne arbejde på et højt niveau. Tidligere handlede det om en lille skare, der arbejdede på den måde. I dag er der fokus på ”pampering”, og der er fokus på, at det at gå til frisør skal være en luksusoplevelse”.Og kvalitet tager tid. ”kunderne vil gerne føle sig ”nusset” om. De elsker detaljer, og de vil gerne vejledes. Derfor er det supervigtigt, at frisøren har en ekspertviden”, mener Benjamin Martin.

Når han tager fat på den nye sæson, skal der blandt andet undervises i et helt nyt koncept, Wella Color Program, hvor frisørerne kan modtage farveundervisning på tre forskellige niveauer: Essential, Exceed og Creative. ”For det handler jo heller ikke om at tage kurser for kursernes skyld. Der skal være en rød tråd i undervisningen, og med Wella Color Program er der et klart forløb i kurserne”.

 

Og Benjamin Martin mener også, det er en god idé, at hvis en salon kun kan sende en enkelt person på kursus, at de så herefter underviser de andre i salonen i det, vedkommende har lært. ”På den måde får hele salonen glæde af det” er hans holdning.

Når underviseren undervises
Tre-fire gange om året tager Benjamin Martin turen til Darmstadt til Wellas World Studio og laboratorium, hvor han selv undervises i de se-neste nye produkter og teknikker, og herudover rejser han ud i verden for at hente inspiration. ”Faktisk får jeg også rigtig meget inspiration på vores Wella International Trend Vision Award, hvor jeg møder frisører fra hele verden og oplever, hvordan de arbejder”.

 

Stilikoner ser Benjamin Martin også, og blandt tidens helt store lige nu er Lady Gaga. ”Hun er en skæv kunstner. Og det har vi trængt til, så hende må jeg bare elske”. Men Benjamin mener ikke, man skal kopiere. Man skal hente inspirationen og skabe sit eget udtryk. ”Laver man tro kopier, mister man sin personlighed. Men det er OK at samle informationer om frisurer, om styling og om farver og ud fra de stikord, man får, vælger man de elementer, man selv kan bruge, og skaber sit eget udtryk. Det er vigtigt, at man også som frisør kan kende sig selv i det, man præsenterer for kunden”, mener han.

Form er min kæphest
Det handler om form, form, form! ”Jeg vil selvfølgelig heller ikke trække min stil ned over hovedet på de frisører, jeg underviser. Men det mest forsømte i dag i rigtige mange frisørers klippestil ikke mindst i forbindelse med shows er form”.

”Ind imellem går kreativiteten over gevind, og klædeligheden glemmes. Og selv om det er farver, der skal præsenteres, behøver modellerne ikke ligne cirkustelte. Lad i stedet formen præsentere farven”, mener han, og fortæller om en gang han op til et show havde en diskussion med en af frisørerne. ”Hun havde klippet håret, så det lignede et forårsløg for at få fylde. Vi diskuterede, frisøren gik i forsvarsmode, og det endte med at ”divaen” (mig selv) rullede sig ud råbte ”Ja, vi bliver aldrig enige, men FORM ER FORM!!” Og den hænger stadig på mig”, fortæller Benjamin Martin med et stort smil, for lidt diva-nykker, har man jo altid!

Skal han beskrive ”form” lidt nærmere, forklarer han det således: Skønhed skal bygges op omkring en geometrisk form. Der er nogle basale hårgrundlinjer, der skal tages hensyn til. Det handler om kropsfacon, ansigtsform og struktur, og arbejder man med håret i forhold til næsen, kindbenene og hagen, så skaber man en smuk form og dermed et smukt udseende. ”Helt basalt gælder det, at man skal kigge på kunden og skabe formen. Og i øvrigt kan man gøre god brug af Wellas fire megatrends fra Trend Vision, der praktisk talt dækker hele kundesegmentet, og hvor der virkelig er mulighed for at skræddersy looket til den enkelte kunde.
Jeg lever og ånder for hår
Benjamin Martin er super glad for sit job hos Wella, men han ved også med sig selv, at han hele tiden må udvikle sig. ”For mig er det utroligt vigtigt, at jeg udnytter den erfaring, jeg har. Jeg elsker at være kreativ, at få lov til at lege og udvikle mig”.

Benjamin Martin lever, ånder og spiser stort set hår 14 timer i døgnet. Derfor er det utroligt vigtigt for ham, at kunne koble af ind imellem netop for at fastholde sig kreativitet og lyst til at arbejde med hår. Så når han ikke lige underviser eller klipper, så danser han!

Han er professionel dansedommer, han gæsteunderviser i dans, og han danser selv. Faktisk har han været verdensmester i Equality Dance, hvor to mænd eller to kvinder danser sammen, to gange med danseren Silas Holst, der bl.a. er kendt fra Vild med dans.

”Det betyder meget, at kunne checke helt ud. For det betyder igen, at når jeg checker ind, så er jeg fuldt opladet og fyldt med energi. Jeg nyder at være i frisørbranchen, og jeg nyder at komme væk fra den. Og al branchesladderen, den gider jeg ikke beskæftige mig med”. Og så er man jo i spotlight, når man danser, og man er i spotlight, når man står på scenen, og der er egentlig ikke den store forskel på, om man danser i en sportshal for 700 mennesker eller går på scenen for 70 frisører. Det kræver forberedelse, og så kræver det, at man afleverer sit budskab perfekt. Når du er på, er du på!”

Så selv om smilet er perfekt, og man skaber en eventyrverden, skal det organiseres og planlægges. Og den type er Benjamin Martin også. ”Jeg er ikke den type, man approacher først. Jeg er en privat person, selv om jeg arbejder i en udadvendt verden. Men min viden giver mig en stor sikkerhed, og jeg har ikke behov for at skulle føre mig frem”. Han tror på, at er man god nok til det, man laver, så vil man også få den aner-kendelse, man fortjener. ”Og erkendt. Jeg er dårlig til ”asskissing”.

Derfor er Benjamin Martin heller ikke ubetinget vild med modebranchen. ”Det myldrer frem med mennesker, der på kort tid manifesterer sig. De udtaler sig om alt, og ophøjer mode og hår til noget virkelighedsfjernt”.
Benjamin Martin er dog ikke bleg fort at indrømme, at da han kom ind med 4-toget, handlede det også for ham om at hænge ud med de rigtige, blive set og komme i ugebladene.

”Men jeg har stået med blankpoleret saks og rundsave på albuerne. Jeg har snuset til glasuren på kagen, og jeg har også fundet ud af, hvor overfladisk og smagløs den er”. Men glamouren kan Benjamin godt lide. Så de weekender, han ikke arbejder for Wella eller danser, sørger han for at pakke sin kuffert og rejse ud i verden; til Paris, London eller New York for at finde sin egen glamour.

”Jeg elsker at shoppe tøj og drikke ”cosmo’s”. Men der er forskel på, om jeg gør det privat, eller om jeg er et sted professionelt”.

Danmark er ikke et ”must”
”Ingen kender fremtiden. Jeg er eventyrlysten, og det har jeg meldt ud”, lyder det fra Benjamin Martin, når talen falder på fremtiden.

Han vil gerne være en endnu større del af Wella Education på internationalt plan, og det er bestemt ikke et ”must” for ham, at blive i Danmark. ”Jeg vil også gerne lave endnu mere show og gerne større produktioner” lyder det fra Benjamin Martin, og han kan sagtens se sig selv uden saks og kam om 5-10 år.

”Jeg synes, branchen er vildt spændende, men jeg vil også gerne arbejde med den på andre plan. F.eks. international markedsføring og uddannelse, synes jeg, er super interessant”. Og han har det bestemt ikke som mange frisører, der næsten per definition hader skrivebordsarbejde.

”Jeg synes, det er super spændende, at skabe kollektioner og præsentationer og ikke mindst at undervise”. Og han lover, at der er masser af spændende nyt i støbeskeen allerede til efteråret.

Se flere frisør portrætter her

href="http://www.hairmagazine.dk/frisoerartikler/frisoerartikler/index-frisoerartikler/frisoershow-distortion-med-kushi/page.asp?artid=22">frisørartilker, frisørshows eller læs om hårmode her.

Annonce

Nyeste produkter se flere produktnyheder

 6 nye nuancer i Topchic Elumenated Brunette hos Goldwell

6 nye nuancer i Topchic Elumenated Brunette hos Goldwell

I forbindelse med lanceringen af kollektionen Iconic Brunette Collection præsenterer Goldwell 6 nye nuancer i Topchic Elumenated Brunette. Se dem her:
EVO Water Killer Brunette nu hos Frisørland

EVO Water Killer Brunette nu hos Frisørland

Nu introducerer Frisørland EVO Water Killer Brunette - en 2-i-1-shampoo/stylingspray, der får håret til at føles og dufte friskt igen. Specielt til brunetter.
Fudge Xpander Foam nu hos HeadBrands

Fudge Xpander Foam nu hos HeadBrands

Nu kan du finde Fudge Xpander Foam hos HeadBrands - en let mousse, der absorberes hurtig uden at føles klæbrig og øget hårets densitet med op til 180%.
milk_shake lifestyling

milk_shake lifestyling

milk_shake lancerer nu fem nye produkter i lifestyling-serien: shaping foam, smoothing cream, liquid styler, styling potion og texturizing spritz.
Nu findes My.Colorganics fra My.Organics hos Frisørland

Nu findes My.Colorganics fra My.Organics hos Frisørland

My.Organics er på banen med en ny, professionel cremehårfarve, der er rig på højt beskyttende stoffer og aktive ingredienser af naturlige oprindelse. Forhandles hos Frisørland.

Annonce

Nyeste shows se flere frisørshows

Zenz Organic under modeugen

Zenz Organic under modeugen

Zenz Organic var med under Copenhagen Fashion week, da de stylede modellernes hår og sponsorerede goodiebags til modeshowet Future of fashion 2017.
Stine Goya X L'Oréal Professionnel #COLORFULHAIR

Stine Goya X L'Oréal Professionnel #COLORFULHAIR

Stine Goya er kendt for et særdeles smukt farverigt univers. Den internationalt kendte artist Cim Mahony og hans dygtige team lavede hår på modellerne og brugte L'Oréal Professionnels #Colorfulhair.
Ganni X L'Oréal Professionnel til Copenhagen Fashion Week

Ganni X L'Oréal Professionnel til Copenhagen Fashion Week

Under modeugen havde Ganni allieret sig med Cim Mahony og L’Oréal Professionnel, der stod for at lave lækkert og moderigtigt hår på alle modellerne, der skulle på catwalken.
By Malene Birger X L’Oréal Professionnel til Copenhagen Fashion Week

By Malene Birger X L’Oréal Professionnel til Copenhagen Fashion Week

By Malene Birger har netop afholdt deres modeshow i TAP1 på Refshaleøen. Cim Mahony stod i samarbejde med L'Oréal Professionnel for at lave lækkert hår.
De nationale vindere i Goldwell Color Zoom Challenge 2017 er kåret!

De nationale vindere i Goldwell Color Zoom Challenge 2017 er kåret!

Nu er medaljerne i den nationale Goldwell Color Zoom Challenge i de tre kategorier; New Talent Colorist, Creative Colorist og Partner Colorist blevet uddelt!

Annonce

Frisurekollektioner se flere frisurekollektioner

Annonce

Frisørportrætter se flere frisørportrætter

Lene Øxenholt

Lene Øxenholt

Lene Øxenholt har som tekniker hos Schwarzkopf brug for stadig inspiration, opdatering og undervisning, før hun kan drage ud i landet og formidle den sidste ny viden og hårtrend videre til frisørerne.
Christina Klinke Søegaard

Christina Klinke Søegaard

Christina Klinke Søegaard er frisørmester på Det ny Teater. Det er en spændende arbejdsplads og helt anderledes end arbejdet i en salon.

Annonce

Nyeste videoer se flere videoer

KMS Genderless Grooming Teaser

KMS Genderless Grooming Teaser

KMS Nordisk inspireret af Unisex trenden! KMS Nordisk lancerer produktkampagnen 'Genderless Grooming' i september, der fokuserer på kønsneutral hårstyling.
Gå ikke glip af Trevor Sorbie til Salon International 2017

Gå ikke glip af Trevor Sorbie til Salon International 2017

Fantastiske Trevor Sorbie, der har vundet flere priser en nogen anden, kommer til årets Salon International. Her er en teaser på, hvad der venter til messen.
Tondeo præsenterer BLAZOR

Tondeo præsenterer BLAZOR

I den her video præsenteres the BLAZOR, og hvordan den kan anvendes enkelt og sikkert uden det krævet en speciel teknik.
Modern Ikon Collection - Essential Looks SS17 Schwarzkopf Professional

Modern Ikon Collection - Essential Looks SS17 Schwarzkopf Professional

Inspireret af SS17 catwalks, har Schwarzkopf Professional lavet Essential Looks Modern Ikon kollektionen.