LEVERANDØRER

kursuskalender

webshops

Trendy frisør i miljøvenlighedens tegn



Miljøvenlighed er kodeordet i Birthe Gleerups saloner i Århus. Men samtidig skal salonerne være moderigtige i både udtryk og stil. For i dag kræver kunderne god service og lækkert hår – og er behandlingerne miljørigtige, giver det et ekstra plus i bogen.

Økologi?? Det er da noget med linsepostej og kollektiver?? Sådan var holdningen, da Birthe Gleerup i 1990 åbnede Danmarks første miljøvenlige frisørsalon i Århus – og de etablerede leverandører; de kiggede lettere overbærende og med et skævt smil på hende, når hun efterspurgte miljøvenlige og økologiske hårprodukter. I dag er bøtten vendt. Miljøvenlighed er blevet ”in”, der er sket et veritabelt boom i antallet af miljøvenlige produkter, og det er ikke blot hippier og blomsterbørn, der går efter det miljøvenlige, men alle typer af forbrugere – unge som ældre der vælger miljøvenligheden, hvis kvaliteten og stilen holder. At det blev den miljøvenlige vej, Birthe Gleerup kom til at tage, begyndte egentlig hverken ideologisk, eller fordi hun havde en brændende lyst til at gøre noget anderledes. Nej, det blev den vej, hun tog, fordi hun udviklede allergi og astma, og valgte hun ikke miljøvenligheden, måtte hun vælge frisørfaget fra!

Tog fat om problemet
”Jeg stod i lære i 80erne – da permanenter og affarvninger med masser af kemikalier var det absolut hotteste. Efter endt uddannelse, arbejdede jeg halvandet år, og så måtte jeg stoppe fra den ene dag til den anden”, fortæller Birthe Gleerup. Hun tog i kibutz en periode og med en tro om, at hun aldrig mere skulle være frisør. Men da hun kom tilbage til Danmark trak saksen og frisørfaget så meget, at hun fandt et alternativ: En lille miljøvenlig frisørsalon i det århusianske latinerkvarter! Men det, der faktisk begyndte af nød, er senere blevet en ubetinget og kæmpe succes. ”Faktisk må jeg sige, at jeg lige fra første dag havde masser at lave”, fortæller Birthe Gleerup, der startede sin salon i 90 og i sommeren 91 fik hun sine første ansatte. Hun er på ingen måde fanatisk, og det er også helt bevidst, at hun ikke kalder sine tre saloner – som det efterhånden er blevet til – for økologiske, men for miljøvenlige. Urtete, økologisk kaffe og hyldeblomst, serveres der dog for kunderne, for det, mener Birthe Gleerup, hænger fint sammen med den miljøbevidsthed, som hun gerne vil stå for med sine saloner, og det signal, hun gerne vil sende til de århusianske forbrugere.



God service er nøgleordet

For Birthe Gleerup er god service det absolutte nøgleord, og herefter kommer, at man arbejder med miljørigtige produkter, for som hun ser forbrugerne i dag, vil de have god service, en god klipning og farvning, en stil, der matcher tiden, både frisure og indretningsmæssigt – og er behandlingen så miljøvenlig, er det fint. I dag – godt 20 år efter at Birthe Gleerup etablerede sin første salon – har hun tre saloner og godt 30 ansatte, og salonerne fungerer som almindelige saloner, blot foretages der ikke permanenter eller afblegninger. Hendes seneste skud på stammen er en salon i Jægergårdsgade
i Århus – et område, der har fået det kærlige kælenavn ”Speltghettoen”, fordi der her er samlet mennesker og forretninger med fokus på kvalitet, økologi og miljøbevidsthed.
”Og her passer vi perfekt ind”, lyder det fra Birthe Gleerup. I øvrigt var det ikke fordi forretningen i bestseller ikke gik, men medarbejderne havde faktisk svært ved at stå i den konstante larm dagen igennem.

Boom i miljøbevidstheden
Siden dag ét med Birthe Gleerups saloner er interessen for miljøvenligheden faktisk vokset. Men der er ingen tvivl om, at inden for de seneste år, er der sket et yderligere boom. ”I dag har man muligheden for at vælge alternativt, og det gør masser af mennesker. Samtidig er der dukket mange saloner op, siden jeg begyndte, der netop satser på økologi og miljøbevidsthed, og også det øger den generelle interesse”, mener Birthe Gleerup. Hun fortæller, at hun jo selv har uddannet mange i miljøvenlighedens tegn igennem årene, og flere af dem er i dag selvstændige – flere ikke kun med fokus på det miljøvenlige, men på det helt igennem økologiske. ”Jeg synes primært, det er sjovt at være frisør, og det er det, der driver værket. Med til det, mener jeg, hører, at man kan farve kundernes hår, og kan vi bruge det mest miljøvenlige på markedet, er vi godt tilfredse”. Og Birthe Gleerup er ikke bange for at prøve nye ting og områder af frisørfaget af. Således var hun også agentur for Simply Organic, som i dag forhandles af Danhair, i et par år. ”Jeg følte dog, at det karambolerede med mine forretninger, og jeg besluttede, at jeg hellere ville bruge kræfterne på medarbejderne og på salonerne, og koncentrere mig om mine egne ideologiske saloner frem for at levere til andre”. Dog mener hun, det er meget lærerigt, at prøve at stå på leverandørsiden. ”Og om ikke andet, så blev jeg da bekræftet i, at min måde at drive saloner på, var rigtig”, siger hun smilende.



Som at drive en virksomhed
Med 30 ansatte og tre saloner er det at drive frisørvirksomhed i høj grad en forretning, der skal køre. Der skal rekrutteres nye medarbejdere, hvilket Birthe Gleerup selv står for, og i øjeblikket har hun 10 elever i salonerne. ”Jeg mener, man har et ansvar for at være med til at uddanne nye frisører, og derfor mener jeg, man bør tage elever ind”, er hendes holdning. ”Mange frisører klager over, at de ikke kan få kvalificerede medarbejdere, og netop derfor skal man også selv gøre en indsats!” I hver salon har Birthe Gleerup således en elevansvarlig, der skal sørge for, at elever – og forretningen – får mest muligt ud af uddannelsen.

En udvikling efter hendes hoved
Birthe Gleerup er meget glad for den udvikling, der er sket på leverandørfronten inden for de seneste to år. ”Det er den retning, jeg gerne vil have, det går; mod det biodynamiske, økologiske og miljøvenlige”. I Birthe Gleerup salonerne findes produkter fra bl.a. Villa lodola, John Masters, Pure Pact, Kevin Murphy, little Sprout og Phyto samt en hudplejeserie fra franske Jurlique og en helt ny økologisk makeup linje fra det Australske firma NVEY. Men Birthe Gleerup er hele tiden på udkig efter nyt. ”Jeg gør en stor indsats for at finde nye, spændende produkter”, fortæller hun, og i salonerne findes således også f.eks. urtete og hennaprodukter, ligesom hun sælger halskæder af genanvendt papir fremstillet af kvinder i et kvindeprojekt i Uganda. Og det er helt bevidst, for Birthe Gleerup er ikke tvivl om, at det er den vej, udviklingen går i fremtiden.
”Kunderne efterspørger det økologiske og det biodynamiske og samtidig vil de gerne have produkter med en historie. Og har man de rigtige produkter, bruger forbrugerne – trods finanskrise – penge på sig selv”. Birthe Gleerup tror på, at netop den miljøvenlige livsform, er en livsstil, der er kommet for at blive, for det er ikke en modedille. Det er en del af livet. Der købes økologiske madvarer, sorteres affald og købes miljøvenlige produkter i det hele taget. ”Og selv om modetendenserne går i ring, tror jeg ikke på, at vi f.eks. kommer til at se permanentkrøller som i 80erne, I dag er looket mere naturligt, og det tror jeg, det vil blive ved med at være i hvert fald i min levetid”, lyder det smilende fra Birthe Gleerup.

Et eldorado at dyrke økologien
Som tiden udvikler sig, mener Birthe Gleerup nærmest det er et eldorado at dyrke den økologiske side. ”Det er dejligt at have ideologien ind over, at man kan være troværdig omkring det, man laver, og at man kan tænke i de miljørigtige baner. Og naturligvis har vi mange miljøbevidste kunder. Men vi har altså også kunder, der kommer bare fordi vi laver smart hår”. Således ser man i dag kunder, der, dengang salonen åbnede, var i 20erne, som nu er i 40erne, og som kommer med deres børn og ønsker den samme gode klipning og miljøbevidsthed som de selv har fået gennem de sidste 20 år. ”De eneste kunder, vi ikke har, er de ældre damer med ”blåt hår”. For det laver vi ikke!”



Smart hår i de rigtige rammer
Indretningen af salonerne har Birthe Gleerup selv stået for, og selv om der først og fremmest er tænkt nutidig, moderne salon, er der også anvendt miljøvenlig maling, ligesom materialerne er træ og zink. Disken har Birthe Gleerups mand selv designet og fremstillet. ”Jeg har naturligvis valgt materialerne med øje for det naturlige, og vi skaber også en stemning med friske blomster, stearinlys og duftlamper med æteriske, økologiske olier i. Alle de rengøringsmidler, vi anvender, er økologiske, og der er energisparepærer i lamperne. For Birthe Gleerup handler det om miljøvenlighed og smart hår i de rigtige rammer, og hun går ikke på kompromis, hvad det angår. ”For man bliver jo heller ikke ved med at spise den samme økologiske leverpostej, hvis den smager dårligt!”



Tekst: Pia Finne
Foto: Hanne Paludan Kristensen
Artiklen blev bragt i hair magazine, 3. udgave 2009

Annonce

Nyeste produkter se flere produktnyheder

Nõberu of Sweden lancerer tørshampoo

Nõberu of Sweden lancerer tørshampoo

Tørshampoo, der skaber volumen og tekstur til din frisure. Bekæmper fedtet hår og hovedbund og frisker håret op mellem hårvaske.
Limited edition julegaveæsker fra Eleven Australia

Limited edition julegaveæsker fra Eleven Australia

Denne jul bliver det endnu lettere for dine kunder at finde årets julegave. Eleven Australia har lavet fire limited edition gaveæsker proppet med lækker hårpleje!
UltraLinks fra LOVES CHANGE Hair Extensions

UltraLinks fra LOVES CHANGE Hair Extensions

Love Changes UltraLinks er en hurtig og nem måde at få mere volume og længde på. Både let at påføre og let at udskifte, uden brug af varme og kemikalier.
Guld Wet Brush juleedition fra HH Simonsen

Guld Wet Brush juleedition fra HH Simonsen

Guld X-MAS limited edition fra med HH Simonsen kan købes hjem netop nu. Den er super flot både som gave og udsmykning i salonen til jul og nytår.
Ny Igora Vario Blond fra Schwarzkopf Professional

Ny Igora Vario Blond fra Schwarzkopf Professional

Ny Igora Vario Blond fra Schwarzkopf Professional – en opgraderet favorit fra Schwarzkopf Professional. Lysningsserien kan nu lysne håret optil 8 toner.

Annonce

Nyeste shows se flere frisørshows

L'Oréal Professionnel inviterede til Toni & Guy show

L'Oréal Professionnel inviterede til Toni & Guy show

Det var et brag af en aften, der blev afholdt på det famøse Tivoli Hotel, da L'Oréal Professionnel sammen med Toni & Guy inviterede til et farverigt show.
Going out with Contouring med Wella Professional

Going out with Contouring med Wella Professional

Med modeller dansede på scenen og julepynt, der havde sneget sig ind i studiet, inviterede Wella Professional endnu en gang til et fantastisk show med fokus på contouring.
Inspirationsaften med Revlon Professional

Inspirationsaften med Revlon Professional

Der var massere af inspiration at hente, da Revlon Professional inviterede til inspirationsaften med Martine Martinsen og Kevin Schou Birk fra American Crews all-star team.
Marcelklubbens London aften i Tivoli

Marcelklubbens London aften i Tivoli

Med dykkerudstyr, aquarium, hajer, flotte fisk, parpelotter, nøgne glimmermodeller og rullestol havde Marcelklubben gjort alt, hvad de kunne for at imponere.
Fokus på skæg i HeadBrands Creative Studio

Fokus på skæg i HeadBrands Creative Studio

HeadBrands åbnede sit Creative Studio op for nysgerrige frisører, der ville lære mere om skægtrimning, barbering og klassiske herrefrisurer.

Annonce

Frisurekollektioner se flere frisurekollektioner

Annonce

Frisørportrætter se flere frisørportrætter

Mark Nordskov

Mark Nordskov

”Den dag, man bliver så selvfed, at man tror, man ikke kan lære mere, så skal man ikke være i frisørfaget mere. For er man SÅ dygtig, så er det tid til at finde på noget andet man kan lære”. Det mener Mark Nordskov, der er en del af Fi5ve i Hørsholm. Han mener, det som frisør hele tiden handler om at inspirere og at blive inspireret – og det gælder alle frisører; også verdens bedste.
Betty Christoffersen - SACO

Betty Christoffersen - SACO

Betty Christoffersen er en kvinde med rigtig mange jern i ilden, og hun brænder for dét, hun gør; om hun klipper i salonen, underviser eller laver shows rundt omkring i verden. Betty Christoffersen ejer SACO Hair på Fiolstræde i København sammen med Jan Holck.

Annonce

Nyeste videoer se flere videoer

Hair Magazine byder Finland velkommen

Hair Magazine byder Finland velkommen

Hair Magazine er stolte af at annoncere, at der bliver udvidet til Finland. Det første magasin er for nyligt blevet sendt afsted til de finske frisører.
Hair Magazine deltog ved Salon International 2017

Hair Magazine deltog ved Salon International 2017

Hair Magazine var på plads ved dette års Salon International. Se denne lille video fra messen.
KMS Genderless Grooming Teaser

KMS Genderless Grooming Teaser

KMS Nordisk inspireret af Unisex trenden! KMS Nordisk lancerer produktkampagnen 'Genderless Grooming' i september, der fokuserer på kønsneutral hårstyling.
Gå ikke glip af Trevor Sorbie til Salon International 2017

Gå ikke glip af Trevor Sorbie til Salon International 2017

Fantastiske Trevor Sorbie, der har vundet flere priser en nogen anden, kommer til årets Salon International. Her er en teaser på, hvad der venter til messen.
Tondeo præsenterer BLAZOR

Tondeo præsenterer BLAZOR

I den her video præsenteres the BLAZOR, og hvordan den kan anvendes enkelt og sikkert uden det krævet en speciel teknik.