LEVERANDØRER

kursuskalender

webshops

Der er en ny Cherif i frisørbranchen

Ny chef for Cha Cha Cha

Cherif El-Ayouty købte Cha Cha Cha for nogle måneder siden. Han ser salonkæden som en forretning, men samtidig mener han også branchens sjæl er kunsten og de passionerede medarbejdere. Allerede nu er han ved at etablere Cha Cha Cha i USA, og den erfarne forretningsmand er ikke i tvivl om, at han og frisørbranchen vil have glæde af hinanden i mange år frem.

Han har rejst verden rundt. Hans kunder har været regeringer og ministre, han har handlet for milliarder af kroner, og han har haft sin plads i Guinness Book of Records som den passager i verden, der har rejst flest kilometer med fly. 30. august købte Cherif El-Ayouty frisørkæden Cha Cha Cha.
Han er en mand, der ved, hvad han vil, og som siger, hvad han mener, og selv om det er en noget anden type virksomhed, den 66-årige meget succesfulde civilingeniør nu går ind til, er han ikke i tvivl om, at han kan tilføre både virksomheden og branchen noget.
Først og fremmest er han ikke bange for at se de store linjer i tingene, og han tager de beslutninger, der skal tages.
Han har lukket to Cha Cha Cha i Virum og Odense, som ikke levede op til de høje kvalitetskrav, han sætter for kæden, og allerede nu er han i gang med forhandlinger med en samarbejdspartner, der skal være med til at starte Cha Cha Cha op i USA.
Han ser ganske enkelt verden som en stor handelsplads, og man skal satse der, hvor man mener, der er behov. Og spørger man ham, hvorfor det ikke er lidt tættere på; Stockholm, Paris eller London, som de fleste andre måske ville have gjort det, svarer han – ganske logisk i øvrigt: ”Nej, for der er gode frisører, så hvorfor skulle vi bruge tid på det. Vi satser der, hvor der er et marked”.
At det netop blev frisørbranchen, Cherif El-Ayouty kastede sig over, var lidt af en tilfældighed, og for ham handler det primært om forretningen.
”Men jeg trængte til at arbejde med noget mere jordnært, med ”rigtige” mennesker, der kommer forbi min forretning, køber en vare og går tilfredse ud ad butikken igen”, forklarer Cherif El-Ayouty, der kom til Danmark fra Egypten for at arbejde som civilingeniør i Krüger i 1969.
Egentlig havde Cherif El-Ayouty nu bestemt sig for at nyde sin pensionisttilværelse med fitness og cafébesøg. Han var spidskandidat for Liberal Alliance i København, han har skrevet bøger, og han skrev masser af indlæg til landets aviser imod islamistiske fundamentalister og ekstremister.
”Jeg hyggede mig faktisk fint, og en dag kom min kone, Susanne hjem og sagde, at hun havde lyst til at prøve noget andet, end at arbejde i den virksomhed, hvor hun sad og lavede lønadministration for 1000 medarbejdere. Hun ville gerne åbne en lille butik med børnetøj, legetøj og ventetøj. Jeg gik ned i Waterfront for at se, om jeg kunne finde en god butik med et godt navn, der var til salg, og jeg faldt i snak med Søren Pjedsted.  Det endte med, at han sagde: ”Hvorfor køber du ikke Cha Cha Cha?”, og det gjorde jeg!
Så i stedet for at skulle nyde sit otium i ro og fred, er Cherif El-Ayouty nu administrerende direktør i Cha Cha Cha, Danmarks største frisørkæde med sine nu 12 saloner og 120 ansatte.
Hans kone, Susanne, har ansvaret for personalet.
Og Cherif El-Ayouty har trukket sig som spidskandidat for Liberal Alliance, og begrænser sine artikler til sin hjemmeside, for nu vil han koncentrere sig om sin nye forretning.



Det er en forretning
”Jeg kører kæden som en forretning”, fortæller Cherif, og da han sagde ja til at købe Cha Cha Cha var det i princippet ligegyldigt for ham, om det var en frisørkæde eller en børnetøjsbutik.
”Jeg kiggede efter et godt navn og ikke mindst udviklingsmuligheder, og så længtes jeg efter, at arbejde med mennesker, der er nede på jorden på et menneskeligt niveau”, fortæller Cherif El-Ayouty.
Og efter han har lært frisørbranchen at kende, ser han den som sjov og spændende.
”Mange frisører er kunstnere, og så er det jo en sjov branche, fordi de fleste frisører er rigtig stolte af det, de laver. De gør det faktisk ikke for pengene, men fordi de elsker det”.
Farverig, er et andet ord, Cherif El-Ayouty bruger om branchen, og han er fuld af beundring for den virksomhed, Søren og Lisbeth Pjedsted har bygget op gennem 30 år.
I dag er Søren Pjedsted i øvrigt kreativ rådgiver i Cha Cha Cha, mens Lisbeth fortsat arbejder i salonen i Hørsholm.
Og Cherif El-Ayouty har ingen planer om at lave konceptet om.
”Vi vil have de bedste frisører, den højeste kvalitet, de bedste produkter og de højeste priser”, siger Cherif El-Ayouty, og han lægger ikke skjul på, at han gerne vil kædes sammen med noget, der er smukt og af høj kvalitet.
Han fortæller også, at da han overtog Cha Cha Cha, var det forretningen i det, han så på.
”Kæden var inde i en fase, hvor der skulle ske noget forretningsmæssigt, og lige præcis det, er jeg god til”.
Når det så er sagt, fortæller Cherif El-Ayouty også, at han altid, lige fra han var en lille dreng, har været vild med flot hår.
”Et velplejet hår er den vigtigste del af en kvindes udseende”, siger han, og det formål er han stolt af at kunne bidrage til.
Hans mål er også at højne Cha Cha Cha-imaget endnu mere.

”Vi vil levere den højeste kvalitet, for kvalitet er faktisk billigere i længden. Som når man køber en Rolls Royce, så får man mere for den enkelte krone, end når man køber en Fiat”, er hans holdning.

Effektiviserer økonomien
”Problemet i praktisk talt alle frisørsaloner er, at de drives med sjælen og hjertet, og det er ikke altid optimalt”, siger Cherif El-Ayouty med et lille smil, for netop det ser han jo også lidt som charmen ved frisørbranchen.
Men når det er sagt, så er hans holdning, at jo bedre en økonomi, man har, jo gladere medarbejdere har man, og jo gladere kunder har man også. Men han er også meget bevidst om, at kunst og økonomi hænger uløseligt sammen i frisørbranchen.
”I løbet af de måneder, jeg har været inde over Cha Cha Cha, lyder det fra medarbejderne, at de er glade for, at der nu sker noget. Det giver dem forøget energi”.
For Cherif El-Ayouty betyder det, at han hverken har haft tid til fitness eller cafébesøg, siden han overtog virksomheden.
”Det eneste, jeg tager mig tid til, er Mester Frimurerlogen, som jeg er medlem af, og som jeg er stolt af at være en del af. Faktisk har vi også netop måttet annullere vores efterårsferie….”, fortæller Cherif.
Han sætter også en ære i at besøge alle saloner i hele landet en gang om ugen.
”Jeg føler, det er meget vigtigt, at jeg kommer i salonerne. Pigerne fortæller mig, at de er glade for, at jeg kommer i salonerne, og jeg sætter en ære i at kende alle de ansatte. I øjeblikket kan jeg nok huske navnene på halvdelen, men giv mig en måned mere, så kan jeg huske dem alle”, siger han med et smil, for hans holdning er, at glade medarbejdere er mere produktive medarbejdere. Og så elsker Cherif i øvrigt at omgås mennesker, og han er både åben og udadvendt.
Men hans mål er først og fremmest at konsolidere Cha Cha Cha, og skabe et helhedsindtryk, der oser af kvalitet. Derfor valgte han også at lukke salonerne i Odense og Virum: De faldt uden for det billede, Cherif gerne vil skabe af Cha Cha Cha.
”Kæden skal fremstå som en helhed. Det betyder ens kvalitet i alle salonerne, det betyder ens priser”, siger han, og fremviser en prisliste, der fremover skal være gældende i alle salonerne – uanset placering.
”Det handler om effektivisering, og det handler om, at kunderne skal vide, at de får ens service til ens pris i alle Cha Cha Cha salonerne. Og så skal de vide præcis, hvad det er, de betaler for. Derfor er prislisten ganske udførlig”.
Cherif El-Ayouty indrømmer, det er en hård tid netop nu, men han er sikker på, at Cha Cha Cha holder skinnet på næsen.
”I 2011 vil vi fortsat have et underskud. Der er ganske enkelt ikke tid nok til at rette op på det, men allerede i 2012, forventer jeg et lille overskud”.

Cha Cha Cha i USA
Cherif El-Ayouty har som nævnt planer om at etablere Cha Cha Cha på Park Avenue, i Palm Beach og i Beverly Hills i USA, og det er bestemt ikke tom snak. Han har allerede gang i et samarbejde med nogle amerikanske partnere, og lige nu er man i gang med at lede efter den helt rigtige beliggenhed, og han forventer, at den første salon åbner i begyndelsen af 2012.
”Cha Cha Cha er en af de bedste frisørkæder i verden. I USA har man ganske enkelt ikke rigtig gode frisører, og de få, der er, er stylister for modebladene uden egne saloner. Jeg vil give amerikanerne muligheden for at få en fantastisk frisøroplevelse”, siger han.
Han kan også sagtens se Cha Cha Cha i f.eks. Kina og Sydamerika eller andre dele af verden, hvor der i dag ikke findes så dygtige frisører.

Vi skal samarbejde
Cherif El-Ayouty har allerede dannet sig et ganske godt billede af frisørbranchen. Han mener, den er på vej ned ad bakke, og han giver Frisørforbundet en del af skylden.
”De skyder sig selv i foden ved at gøre det meget vanskeligt for salonejerne at have ansatte i salonerne. For kan salonerne ikke tjene penge, er der slet ingen jobs”, siger han, og påpeger, at det virker som om Frisørforbundet ser frisørmestrene som fjender, hvor de i stedet burde se branchen som en helhed.
”Frisørbranchen er ikke en industri med maskiner. Det handler om mennesker, og branchen - ansatte og ejere – burde samarbejde i stedet for at modarbejde hinanden, og de burde stå meget mere sammen om at skabe en fremtid til alles bedste”.
Og så tilføjer han: ”Forbundet taler om ”misbrug” af de ansatte, men det sker ikke. For ”misbruger” man sine ansatte, ødelægger man det kunstneriske og det passionerede menneske, og så ødelægger man sin forretning”.
Samtidig mener han klart, at frisørbranchen er alt for dårlig til at promovere sig selv.
”Når der f.eks. er modeshow er håret en rigtig vigtig del af helhedsbilledet, men tilskuerne til showet kender kun designeren af kjolen, stylisten og frisøren får en lille credit i programmet. Vi skal være mere synlige!”, er Cherif El-Ayoutys holdning, og det er hans plan, at arbejde for at hele frisørbranchen kommer op på niveau med modebranchen. Og der er ingen tvivl om, at branchen vil komme til at høre mere til Cherif, for som han selv siger det: ”Jeg kan være rimelig højrøstet, når det drejer sig om en sag, og jeg føler, at frisørbranchen er ved at gå lidt i opløsning”.
Cherif har ingen planer om at forlade frisørbranchen igen.
”Det er ikke en flygtig beskæftigelse i et par år for mig. Jeg er nu gift med min kone nr. 6, og hende skifter jeg ikke ud, og på samme måde planlægger jeg at fortsætte med Cha Cha Cha i mange år frem.

 

Af Pia Finne
Foto: Claus Peuckert

 

Annonce

Nyeste produkter se flere produktnyheder

Nyhed fra Frisørland! Wesco pedalspande

Nyhed fra Frisørland! Wesco pedalspande

Wescp pedalspand står stabilt og er med en robust pedalmekanisme. Spanden er lavet af stålplader i høj kvalitet og har naturligvis soft-close. Findes i flere udgaver.
Lækre julegaveæsker fra Wella Professionals

Lækre julegaveæsker fra Wella Professionals

Før julens gavmilde måned sætter ind, lancerer Wella Professionals fem lækre julegaveæsker med must-have produkter fra Wella, Sebastian, EIMI og SP.
Julegaveæsker fra Kerasilk

Julegaveæsker fra Kerasilk

Nu kan du tilbyde dine kunder en romantisk julegaveæske fra Kerasilk i de forskellige serier: Repower Volume, Control og Reconstruct. Se dem her.
Andersen Tray Table nu hos Frisørland

Andersen Tray Table nu hos Frisørland

Andersen Tray Tables er flotte nye borde, hvor bakkerne er fremstillet i massivt ask. Findes i tre varianter; petroleum, grå eller ask. Ø 46 cm / H 68 cm.
Cosmobell præsenterer nyheden #ZWAX

Cosmobell præsenterer nyheden #ZWAX

Næsten 50% af alle unge får lus! Derfor lancerer Cosmobell nu den lusehæmmende serie #zwax, der består af en shampoo, spray, hårvoks og en creme til at kæmme.

Annonce

Nyeste shows se flere frisørshows

Goldwell & KMS Global Zoom Event 2017 i Barcelona

Goldwell & KMS Global Zoom Event 2017 i Barcelona

I weekenden var det endnu en gang tid til det storslåede Goldwell & KMS Global Zoom Event, denne gang i kulturbyen Barcelona. Læs og se bilder fra eventet her:
Wella Professional præsenterede Wella Trends AW17

Wella Professional præsenterede Wella Trends AW17

Den stod på inspiration fra 70'erne og lækre frisurer, da Wella Professional inviterede til Wella Trends AW17 med udgangpunkt i den seneste kollektion The New Norm.
TWISTED CURLS - Sebastian Nordic Show

TWISTED CURLS - Sebastian Nordic Show

I forbindelse med Kolding Storcenters Rock Fashion Week afholdte Sebastian Professionel deres årlige Sebastian Nordic show med fokus på smukke krøller.
ICON Hairspa inviterede til Zoom by Zoom show

ICON Hairspa inviterede til Zoom by Zoom show

Der var lagt op til en inspirationsfuld aften, da ICON Hairspa inviterede til show med Zoom by Zoom i forbindelse med deres seneste kollektion ”Movement”.
Årets nyhed! IngrediColor

Årets nyhed! IngrediColor

I slutningen af september slog Hair Team Company dørene op for 200 frisører i forbindelse med årets store nyhed; ingrediColor, der er en helt ny måde at tænke hårfarver på.

Annonce

Frisurekollektioner se flere frisurekollektioner

Annonce

Frisørportrætter se flere frisørportrætter

Stephen Mackinder

Stephen Mackinder

En af Vidal Sassoons nærmeste medarbejdere gennem en årrække - Stephen Mackinder – åbner salon i København med ualmindelig klipning og kurser for frisører.
Björn Axén - Johan Hellström

Björn Axén - Johan Hellström

Da Johan Hellström arvede Björn Axén i 1993 var virksomheden på randen af konkurs. I dag er det en strålende forretning med saloner, skoler og ikke mindst produkter, der nu er på vej ind i Danmark. Læs interviewet med Johan Hellström fra Björn Axén.

Annonce

Nyeste videoer se flere videoer

KMS Genderless Grooming Teaser

KMS Genderless Grooming Teaser

KMS Nordisk inspireret af Unisex trenden! KMS Nordisk lancerer produktkampagnen 'Genderless Grooming' i september, der fokuserer på kønsneutral hårstyling.
Gå ikke glip af Trevor Sorbie til Salon International 2017

Gå ikke glip af Trevor Sorbie til Salon International 2017

Fantastiske Trevor Sorbie, der har vundet flere priser en nogen anden, kommer til årets Salon International. Her er en teaser på, hvad der venter til messen.
Tondeo præsenterer BLAZOR

Tondeo præsenterer BLAZOR

I den her video præsenteres the BLAZOR, og hvordan den kan anvendes enkelt og sikkert uden det krævet en speciel teknik.
Modern Ikon Collection - Essential Looks SS17 Schwarzkopf Professional

Modern Ikon Collection - Essential Looks SS17 Schwarzkopf Professional

Inspireret af SS17 catwalks, har Schwarzkopf Professional lavet Essential Looks Modern Ikon kollektionen.