LEVERANDØRER

kursuskalender

webshops

Elmer Stuhr - Talent for klip og logistik

Elmer Stuhr var den første frisør i Danmark, der så en lysende muligheder for frisørfagets fremtid i Vidal Sassoons klipning. Hans fremsynethed skabte fundamentet for Stuhr-kædens succes.

Han er branchens grand old man. Man kan bare ikke se det på ham. Da Elmer Stuhr tager imod i Salon Stuhr på Vesterbrogade i København er han nede i stueetagen. Lidt efter er han oppe på 1. sal, så er han nede igen og udenfor i dagslyset for at fotografen kan tage billeder ude i det fine dagslys. Spændstigt farter han op og ned ad trapperne. Der er vitalitet i Elmer Stuhrs bevægelser. Han er en mand, der tydeligt bobler af overskud, viser afslappet overblik og har sans for humor.

Vi tænker hver især: Han er nok fyldt 60 år – måske 65, det sidste tror vi, fordi hans hår er hvidt. Men nej! Bag Elmer Stuhr energiske fremtoning bor et menneske født i 1929 med uddannelse i Nr. Lyndelse på Fyn, hvor også komponisten Carl Nielsen stammer fra. Elmer Stuhr er 77 år og stadig en mand i sin bedste alder. Han har skabt et imponerende livsværk med 11 saloner plus skole samt  100 ansatte i en af Skandinaviens største frisørkæde med årlige hårkollektioner som grundlag for skoler i Danmark, Norge og Sverige. Han har også sit eget produktmærke. Elmer Stuhr kender sin business ned til mindste detalje – og har styr på den. Hemmeligheden er blandt andet et omfattende kundekartotek som grundlaget for  vigtige markedsundersøgelser om kundetilfredsheden. Dertil kommer hans fremsynethed om tidligt at inddrage medarbejderne i firmaet. Logistikken er i den grad på plads.

120 kr. om ugen
Dengang Elmer Stuhr gik ud af skolen, var det svært at få læreplads. Fordi hans søster var uddannet frisør, åbnede muligheden sig for den 15-årige dreng med læreplads i samme salon, hvor hun arbejdede. Han fik svendebrev i 1948 med udsigt til en overenskomstmæssig løn på 120 kr. om ugen. Som elev fik han 2 kr. om ugen, men så havde han også fri kost og logi.

”Det tiltalte mig at blive frisør fordi jeg følte, at det passede mig. Da jeg kunne få en god læreplads var det værd at tage det.”

Fra han åbnede sin første salon i 1957 på Vesterbrogade er der til næste år i juli gået 50 år. Det var hårdt slid i starten. Men med erfaringen kom også overblikket og evnen til at administrere. Efter læretiden var Elmer Stuhr marinesoldat og lå inde på Holmen i København. Fordi han var frisør, blev han ofte taget ud fra afdelingen, fordi de øverstbefalende trængte til en klipning. Det var behageligere end strabadserende øvelser i fuld feltmæssig uniform. I sin fritid brugte han mange timer med at klippe kunder for at tjene en lommeskilling.

”Man fik ikke meget i løn dengang,” fortæller Elmer Stuhr. ”Heldigvis var min mor fornuftig og lærte mig at spare op. Allerede da jeg gik i skole, havde jeg forskellige jobs. Da jeg købte min første salon på 1. sal her på Vesterbrogade, havde jeg sparet 22.000 kr. op til salonen, som kostede 45.000. En af mine gode kammerater var advokat, og han hjalp mig. Men han mente dengang, at det var det glade vanvid at investere sine sparepenge i Vesterbrogade-lokalerne. Han er stadig min kammerat, men har indset, at han nok bør afstå fra at råde mig. Dengang lå alle frisørsaloner på 1. sal, fordi det var for dyrt at købe i stueplan. Det var en stor dag for mig, da jeg fik mulighed for at købe to butikker nedenunder og få indgang direkte fra gaden.”

Elmer Stuhr havde også lært, at hvis man vil have et godt navn som frisør, skal man deltage i konkurrencer. Så det gjorde han. Han deltog i VM i 1960-61 og 62, vandt Københavnsmesterskabet, blev Nordisk mester og vandt ligeledes et Marcel-mesterskab. Marcel-mesterskabet var han meget stolt af. Stuhr Men & Women har international anerkendelse ved at have friseret ved fire verdenskongresser, Tokyo, Rio, New York og Paris. Desuden har Elmer Stuhr modtaget en international anerkendt pris, Business Awards 2004, for iværksættere.

”Ved at deltage i konkurrencer, fik jeg præciseret, at jeg kunne mere end bare sætte hår. Det gav mulighed for at hæve niveauet og dermed prisen. Dengang kostede det 18 kr. at blive klippet og få håret sat. Men min beliggenhed på Vesterbro, var jeg naturligvis billigere end salonerne på Strøget. Da jeg vandt Københavnsmesterskabet, kom jeg i TV-avisen en søndag aften. Dengang var der kun én TV-kanal, så jeg blev pludselig kendt. Aldrig har jeg fået så mange blomster efterfølgende,” fortæller Elmer Stuhr, som samtidig oplyser, at langt hår og opsatte frisurer dengang var moderne.

Revolution
”Men så kom revolutionen – den største omvæltning i frisørfaget. Jeg var den første, der opfangede, at noget helt nyt var på vej. I engelsk Vogue havde jeg set, at en frisør ved navn Vidal Sassoon havde klippet den tids hotte britiske modeskaber Mary Quant og den verdenskendte, ultratynde model Twiggy. Jeg rejse til London og blev vildt begejstret, da jeg besøgte Vidal Sassoon. Jeg tog hjem igen for at undervise mine medarbejdere i teknikken. Jeg kom tilbage til London adskillige gange og sendte også mit personale derover. Med Vidal Sassoons klippeteknik blev kvinderne nu selv i stand til at vaske og sætte håret. Der kom nye tider, hvor kvinderne var på vej ud på arbejdsmarkedet. Nu havde de ikke mere tid til hver uge at bruge timer på at få håret sat.

Der gik vel fem år, før de andre saloner fulgte efter. Det gav mig et enormt forspring. Med klippe-epoken forsvandt parykmoden. Vi lavede butikken om til en rigtig klippesalon. På det tidspunkt omkring 1970 – 74 var vi i salonen på Vesterbrogade omkring 36 ansatte. Kunderne væltede ind og sad og ventede ude på hovedtrappen. Så jeg åbnede tre butikker på Strøget i løbet af tre år.

Vi fik så meget presse og så stor succes, før de andre frisører kom i gang med den nye klippeteknik. Mine kolleger troede simpelthen ikke på det. Men for os blev det et fundament, som så at sige skabte hele udviklingen for Stuhr-kæden.”

For Elmer Stuhr personligt som frisør, drejede det sig om at være kreativ og sætte ting i gang.
”Som frisør skal man være først med de nye teknikker. Vi tog chancen og turde åbne tre forretninger. Siden har jeg gjort meget for at forædle mine klipninger. Ikke et øjeblik var jeg i tvivl om, at dette var fremtiden. Nu tog det meget længere tid at klippe en kunde. En frisør kunne før klare ca. 15 kunder om dagen. Med den nye klippeteknik har en frisør ca. 5 ½ kunde pr. dag. I branchen var jeg ilde set, fordi jeg reducerede behovet for frisørbesøg fra hver uge til 8-10 gange om året.”

Den dygtige frisør
Elmer Stuhr har ca. 100 ansatte fordelt i 11 saloner i Københavns området. Han ansætter selv hver eneste medarbejder, fordi det er af enorm betydning at vælge den helt rigtige medarbejder. Han siger selv, at hvis ikke han har fingeren på pulsen, ville han gå rundt som en fremmed i sine egne forretninger. Han understreger, at kundepleje er afgørende for at drive en frisørsalon med succes. Hans ansatte lærer, at frisøren skal være hundrede procent nærværende og indstillet på at lytte til hver eneste kunde. I kraft af samtalen kan den dygtige frisør lytte sig frem til den type, frisøren har foran sig. Frisøren skal kunne vejlede, klippe og sætte håret, så frisuren får den finish og kvalitet, som kunden forventer. Og det gælder hver eneste gang. Frisørfaget er meget personligt. Derfor er personalepleje vigtig. Medarbejderne skal også have gode muligheder for at udvikle sig. De skal være glade, når de møder på arbejde. Ellers kan man ikke forlange, at de leverer den begejstring, som hver eneste kunde gerne skal opleve.

Partnere
”Det har været en vigtig del at vores opbygning af organisationen dagligt ved samarbejde, efteruddannelse og aktiviteter med nerve når ud til alle forretninger.”

Da jeg åbnede forretningen på Strøget i 1974, blev to af mine dygtige medarbejdere også mine partnere – og er det stadig. Senere er der kommet yngre kræfter til i partnergruppen. Kvalitet og finish er alfa og omega i branchen. Vi har evalueringsmøder med vore butikschefer og partnere til opfølgning af budgetter og konceptet med en god strategi for udviklingen. Alle chefer og alle i organisationen kommer indefra. De kender hele forretningsgangen og ved, hvordan tingene skal være. Alt hos os kører online, så der er fuldt overblik over bookninger og budgetter. Vi har løbende evalueringer for at aflæse kundetilfredsheden. Det er et vigtigt værktøj i det daglige arbejde,” slutter Elmer Stuhr

Elmer Stuhr stoppede med at klippe kunder for over tyve år siden, for at koncentrere sig om udviklingen og den daglige drift.

 

Tekst: Karen Fredslund Ellegaard
Foto: Claus Peuckert
Artiklen blev bragt i hair magazine, 4. udg. 2006

Annonce

Nyeste produkter se flere produktnyheder

Nyhed fra Frisørland! Wesco pedalspande

Nyhed fra Frisørland! Wesco pedalspande

Wescp pedalspand står stabilt og er med en robust pedalmekanisme. Spanden er lavet af stålplader i høj kvalitet og har naturligvis soft-close. Findes i flere udgaver.
Lækre julegaveæsker fra Wella Professionals

Lækre julegaveæsker fra Wella Professionals

Før julens gavmilde måned sætter ind, lancerer Wella Professionals fem lækre julegaveæsker med must-have produkter fra Wella, Sebastian, EIMI og SP.
Julegaveæsker fra Kerasilk

Julegaveæsker fra Kerasilk

Nu kan du tilbyde dine kunder en romantisk julegaveæske fra Kerasilk i de forskellige serier: Repower Volume, Control og Reconstruct. Se dem her.
Andersen Tray Table nu hos Frisørland

Andersen Tray Table nu hos Frisørland

Andersen Tray Tables er flotte nye borde, hvor bakkerne er fremstillet i massivt ask. Findes i tre varianter; petroleum, grå eller ask. Ø 46 cm / H 68 cm.
Cosmobell præsenterer nyheden #ZWAX

Cosmobell præsenterer nyheden #ZWAX

Næsten 50% af alle unge får lus! Derfor lancerer Cosmobell nu den lusehæmmende serie #zwax, der består af en shampoo, spray, hårvoks og en creme til at kæmme.

Annonce

Nyeste shows se flere frisørshows

Goldwell & KMS Global Zoom Event 2017 i Barcelona

Goldwell & KMS Global Zoom Event 2017 i Barcelona

I weekenden var det endnu en gang tid til det storslåede Goldwell & KMS Global Zoom Event, denne gang i kulturbyen Barcelona. Læs og se bilder fra eventet her:
Wella Professional præsenterede Wella Trends AW17

Wella Professional præsenterede Wella Trends AW17

Den stod på inspiration fra 70'erne og lækre frisurer, da Wella Professional inviterede til Wella Trends AW17 med udgangpunkt i den seneste kollektion The New Norm.
TWISTED CURLS - Sebastian Nordic Show

TWISTED CURLS - Sebastian Nordic Show

I forbindelse med Kolding Storcenters Rock Fashion Week afholdte Sebastian Professionel deres årlige Sebastian Nordic show med fokus på smukke krøller.
ICON Hairspa inviterede til Zoom by Zoom show

ICON Hairspa inviterede til Zoom by Zoom show

Der var lagt op til en inspirationsfuld aften, da ICON Hairspa inviterede til show med Zoom by Zoom i forbindelse med deres seneste kollektion ”Movement”.
Årets nyhed! IngrediColor

Årets nyhed! IngrediColor

I slutningen af september slog Hair Team Company dørene op for 200 frisører i forbindelse med årets store nyhed; ingrediColor, der er en helt ny måde at tænke hårfarver på.

Annonce

Frisurekollektioner se flere frisurekollektioner

Annonce

Frisørportrætter se flere frisørportrætter

Jesper Dyrby

Jesper Dyrby

Jesper Dyrbys salon CyberCut ligger i et af Odenses industrikvarterer på 1. sal i en tidligere fabriksbygning, og stilen er lige så rå, som Jesper selv.
Jonas Shiran Larsen

Jonas Shiran Larsen

For Jonas Shiran Larsen er det fundamentale hos en god frisør mange ting. Det drejer sig ikke kun om gode teknikker og rejser jorden rundt.

Annonce

Nyeste videoer se flere videoer

KMS Genderless Grooming Teaser

KMS Genderless Grooming Teaser

KMS Nordisk inspireret af Unisex trenden! KMS Nordisk lancerer produktkampagnen 'Genderless Grooming' i september, der fokuserer på kønsneutral hårstyling.
Gå ikke glip af Trevor Sorbie til Salon International 2017

Gå ikke glip af Trevor Sorbie til Salon International 2017

Fantastiske Trevor Sorbie, der har vundet flere priser en nogen anden, kommer til årets Salon International. Her er en teaser på, hvad der venter til messen.
Tondeo præsenterer BLAZOR

Tondeo præsenterer BLAZOR

I den her video præsenteres the BLAZOR, og hvordan den kan anvendes enkelt og sikkert uden det krævet en speciel teknik.
Modern Ikon Collection - Essential Looks SS17 Schwarzkopf Professional

Modern Ikon Collection - Essential Looks SS17 Schwarzkopf Professional

Inspireret af SS17 catwalks, har Schwarzkopf Professional lavet Essential Looks Modern Ikon kollektionen.