LEVERANDØRER

kursuskalender

webshops

Elmer Stuhr - Talent for klip og logistik

Elmer Stuhr var den første frisør i Danmark, der så en lysende muligheder for frisørfagets fremtid i Vidal Sassoons klipning. Hans fremsynethed skabte fundamentet for Stuhr-kædens succes.

Han er branchens grand old man. Man kan bare ikke se det på ham. Da Elmer Stuhr tager imod i Salon Stuhr på Vesterbrogade i København er han nede i stueetagen. Lidt efter er han oppe på 1. sal, så er han nede igen og udenfor i dagslyset for at fotografen kan tage billeder ude i det fine dagslys. Spændstigt farter han op og ned ad trapperne. Der er vitalitet i Elmer Stuhrs bevægelser. Han er en mand, der tydeligt bobler af overskud, viser afslappet overblik og har sans for humor.

Vi tænker hver især: Han er nok fyldt 60 år – måske 65, det sidste tror vi, fordi hans hår er hvidt. Men nej! Bag Elmer Stuhr energiske fremtoning bor et menneske født i 1929 med uddannelse i Nr. Lyndelse på Fyn, hvor også komponisten Carl Nielsen stammer fra. Elmer Stuhr er 77 år og stadig en mand i sin bedste alder. Han har skabt et imponerende livsværk med 11 saloner plus skole samt  100 ansatte i en af Skandinaviens største frisørkæde med årlige hårkollektioner som grundlag for skoler i Danmark, Norge og Sverige. Han har også sit eget produktmærke. Elmer Stuhr kender sin business ned til mindste detalje – og har styr på den. Hemmeligheden er blandt andet et omfattende kundekartotek som grundlaget for  vigtige markedsundersøgelser om kundetilfredsheden. Dertil kommer hans fremsynethed om tidligt at inddrage medarbejderne i firmaet. Logistikken er i den grad på plads.

120 kr. om ugen
Dengang Elmer Stuhr gik ud af skolen, var det svært at få læreplads. Fordi hans søster var uddannet frisør, åbnede muligheden sig for den 15-årige dreng med læreplads i samme salon, hvor hun arbejdede. Han fik svendebrev i 1948 med udsigt til en overenskomstmæssig løn på 120 kr. om ugen. Som elev fik han 2 kr. om ugen, men så havde han også fri kost og logi.

”Det tiltalte mig at blive frisør fordi jeg følte, at det passede mig. Da jeg kunne få en god læreplads var det værd at tage det.”

Fra han åbnede sin første salon i 1957 på Vesterbrogade er der til næste år i juli gået 50 år. Det var hårdt slid i starten. Men med erfaringen kom også overblikket og evnen til at administrere. Efter læretiden var Elmer Stuhr marinesoldat og lå inde på Holmen i København. Fordi han var frisør, blev han ofte taget ud fra afdelingen, fordi de øverstbefalende trængte til en klipning. Det var behageligere end strabadserende øvelser i fuld feltmæssig uniform. I sin fritid brugte han mange timer med at klippe kunder for at tjene en lommeskilling.

”Man fik ikke meget i løn dengang,” fortæller Elmer Stuhr. ”Heldigvis var min mor fornuftig og lærte mig at spare op. Allerede da jeg gik i skole, havde jeg forskellige jobs. Da jeg købte min første salon på 1. sal her på Vesterbrogade, havde jeg sparet 22.000 kr. op til salonen, som kostede 45.000. En af mine gode kammerater var advokat, og han hjalp mig. Men han mente dengang, at det var det glade vanvid at investere sine sparepenge i Vesterbrogade-lokalerne. Han er stadig min kammerat, men har indset, at han nok bør afstå fra at råde mig. Dengang lå alle frisørsaloner på 1. sal, fordi det var for dyrt at købe i stueplan. Det var en stor dag for mig, da jeg fik mulighed for at købe to butikker nedenunder og få indgang direkte fra gaden.”

Elmer Stuhr havde også lært, at hvis man vil have et godt navn som frisør, skal man deltage i konkurrencer. Så det gjorde han. Han deltog i VM i 1960-61 og 62, vandt Københavnsmesterskabet, blev Nordisk mester og vandt ligeledes et Marcel-mesterskab. Marcel-mesterskabet var han meget stolt af. Stuhr Men & Women har international anerkendelse ved at have friseret ved fire verdenskongresser, Tokyo, Rio, New York og Paris. Desuden har Elmer Stuhr modtaget en international anerkendt pris, Business Awards 2004, for iværksættere.

”Ved at deltage i konkurrencer, fik jeg præciseret, at jeg kunne mere end bare sætte hår. Det gav mulighed for at hæve niveauet og dermed prisen. Dengang kostede det 18 kr. at blive klippet og få håret sat. Men min beliggenhed på Vesterbro, var jeg naturligvis billigere end salonerne på Strøget. Da jeg vandt Københavnsmesterskabet, kom jeg i TV-avisen en søndag aften. Dengang var der kun én TV-kanal, så jeg blev pludselig kendt. Aldrig har jeg fået så mange blomster efterfølgende,” fortæller Elmer Stuhr, som samtidig oplyser, at langt hår og opsatte frisurer dengang var moderne.

Revolution
”Men så kom revolutionen – den største omvæltning i frisørfaget. Jeg var den første, der opfangede, at noget helt nyt var på vej. I engelsk Vogue havde jeg set, at en frisør ved navn Vidal Sassoon havde klippet den tids hotte britiske modeskaber Mary Quant og den verdenskendte, ultratynde model Twiggy. Jeg rejse til London og blev vildt begejstret, da jeg besøgte Vidal Sassoon. Jeg tog hjem igen for at undervise mine medarbejdere i teknikken. Jeg kom tilbage til London adskillige gange og sendte også mit personale derover. Med Vidal Sassoons klippeteknik blev kvinderne nu selv i stand til at vaske og sætte håret. Der kom nye tider, hvor kvinderne var på vej ud på arbejdsmarkedet. Nu havde de ikke mere tid til hver uge at bruge timer på at få håret sat.

Der gik vel fem år, før de andre saloner fulgte efter. Det gav mig et enormt forspring. Med klippe-epoken forsvandt parykmoden. Vi lavede butikken om til en rigtig klippesalon. På det tidspunkt omkring 1970 – 74 var vi i salonen på Vesterbrogade omkring 36 ansatte. Kunderne væltede ind og sad og ventede ude på hovedtrappen. Så jeg åbnede tre butikker på Strøget i løbet af tre år.

Vi fik så meget presse og så stor succes, før de andre frisører kom i gang med den nye klippeteknik. Mine kolleger troede simpelthen ikke på det. Men for os blev det et fundament, som så at sige skabte hele udviklingen for Stuhr-kæden.”

For Elmer Stuhr personligt som frisør, drejede det sig om at være kreativ og sætte ting i gang.
”Som frisør skal man være først med de nye teknikker. Vi tog chancen og turde åbne tre forretninger. Siden har jeg gjort meget for at forædle mine klipninger. Ikke et øjeblik var jeg i tvivl om, at dette var fremtiden. Nu tog det meget længere tid at klippe en kunde. En frisør kunne før klare ca. 15 kunder om dagen. Med den nye klippeteknik har en frisør ca. 5 ½ kunde pr. dag. I branchen var jeg ilde set, fordi jeg reducerede behovet for frisørbesøg fra hver uge til 8-10 gange om året.”

Den dygtige frisør
Elmer Stuhr har ca. 100 ansatte fordelt i 11 saloner i Københavns området. Han ansætter selv hver eneste medarbejder, fordi det er af enorm betydning at vælge den helt rigtige medarbejder. Han siger selv, at hvis ikke han har fingeren på pulsen, ville han gå rundt som en fremmed i sine egne forretninger. Han understreger, at kundepleje er afgørende for at drive en frisørsalon med succes. Hans ansatte lærer, at frisøren skal være hundrede procent nærværende og indstillet på at lytte til hver eneste kunde. I kraft af samtalen kan den dygtige frisør lytte sig frem til den type, frisøren har foran sig. Frisøren skal kunne vejlede, klippe og sætte håret, så frisuren får den finish og kvalitet, som kunden forventer. Og det gælder hver eneste gang. Frisørfaget er meget personligt. Derfor er personalepleje vigtig. Medarbejderne skal også have gode muligheder for at udvikle sig. De skal være glade, når de møder på arbejde. Ellers kan man ikke forlange, at de leverer den begejstring, som hver eneste kunde gerne skal opleve.

Partnere
”Det har været en vigtig del at vores opbygning af organisationen dagligt ved samarbejde, efteruddannelse og aktiviteter med nerve når ud til alle forretninger.”

Da jeg åbnede forretningen på Strøget i 1974, blev to af mine dygtige medarbejdere også mine partnere – og er det stadig. Senere er der kommet yngre kræfter til i partnergruppen. Kvalitet og finish er alfa og omega i branchen. Vi har evalueringsmøder med vore butikschefer og partnere til opfølgning af budgetter og konceptet med en god strategi for udviklingen. Alle chefer og alle i organisationen kommer indefra. De kender hele forretningsgangen og ved, hvordan tingene skal være. Alt hos os kører online, så der er fuldt overblik over bookninger og budgetter. Vi har løbende evalueringer for at aflæse kundetilfredsheden. Det er et vigtigt værktøj i det daglige arbejde,” slutter Elmer Stuhr

Elmer Stuhr stoppede med at klippe kunder for over tyve år siden, for at koncentrere sig om udviklingen og den daglige drift.

 

Tekst: Karen Fredslund Ellegaard
Foto: Claus Peuckert
Artiklen blev bragt i hair magazine, 4. udg. 2006

Annonce

Nyeste produkter se flere produktnyheder

ICON Hairspa præsenterer Fiber Mousse fra Organic Hairspa

ICON Hairspa præsenterer Fiber Mousse fra Organic Hairspa

Organic Hairspa Fiber Mousse fra ICON Hairspa er en vidunderlig og cremet mousse med fibre, der skaber hold og fylde samtidig med, at den bevarer din hårfarve neutral.
Nõberu of Sweden Face Mousturiser

Nõberu of Sweden Face Mousturiser

Let fugtende ansigtscreme skabt til mænds hud med en mild duft af rav og lime. Produktet undlader at efterlade en olieret og glinsende følelse.
Glampalm Simpletouch 1 glattejern

Glampalm Simpletouch 1 glattejern

Glampalm Simpletouch 1 er et glattejern, der er klar til brug inden for få sekunder. Glattejernet er desuden udstyret med auto-shut-down funktion.
Frisørland introducerer Graham Hill

Frisørland introducerer Graham Hill

Graham Hill groomingprodukter er en produktserie, der er en hyldest til den ægte gentleman. Serien består af produkter til hårpleje, styling samt barbering.

Annonce

Nyeste shows se flere frisørshows

Ganni X L'Oréal Professionnel til Copenhagen Fashion Week

Ganni X L'Oréal Professionnel til Copenhagen Fashion Week

Under modeugen havde Ganni allieret sig med Cim Mahony og L’Oréal Professionnel, der stod for at lave lækkert og moderigtigt hår på alle modellerne, der skulle på catwalken.
By Malene Birger X L’Oréal Professionnel til Copenhagen Fashion Week

By Malene Birger X L’Oréal Professionnel til Copenhagen Fashion Week

By Malene Birger har netop afholdt deres modeshow i TAP1 på Refshaleøen. Cim Mahony stod i samarbejde med L'Oréal Professionnel for at lave lækkert hår.
De nationale vindere i Goldwell Color Zoom Challenge 2017 er kåret!

De nationale vindere i Goldwell Color Zoom Challenge 2017 er kåret!

Nu er medaljerne i den nationale Goldwell Color Zoom Challenge i de tre kategorier; New Talent Colorist, Creative Colorist og Partner Colorist blevet uddelt!
Hair Fashion Night med L'Oréal Professionnel

Hair Fashion Night med L'Oréal Professionnel

L’Oréal Professionnel åbnede dørene op for sine kunder, da de skød det internationale event, Hair Fashion Night i gang.
Trendy fletninger med Amika i HeadBrands nye studie

Trendy fletninger med Amika i HeadBrands nye studie

Der var lagt op til en lærerig dag i HeadBrands' nye studie i København, da frisører var dukket op for at lære mere om trendy og moderne fletninger.

Annonce

Frisurekollektioner se flere frisurekollektioner

Annonce

Frisørportrætter se flere frisørportrætter

Hasse Kliem (2017)

Hasse Kliem (2017)

Hair Magazine er gået tæt på Hasse Kliem, der driver salonen Moreteasir. For Hasse er frisørfaget en passion, og han er stadig fascineret af faget.
Benjamin Martin (2015)

Benjamin Martin (2015)

Under det spektakulære Sebastian show, Eclipse Art, i København, som faldt sammen med solformørkelsen i slutningen af marts, var det Benjamin Martin, som var tovholder.

Annonce

Nyeste videoer se flere videoer

Gå ikke glip af Trevor Sorbie til Salon International 2017

Gå ikke glip af Trevor Sorbie til Salon International 2017

Fantastiske Trevor Sorbie, der har vundet flere priser en nogen anden, kommer til årets Salon International. Her er en teaser på, hvad der venter til messen.
Tondeo præsenterer BLAZOR

Tondeo præsenterer BLAZOR

I den her video præsenteres the BLAZOR, og hvordan den kan anvendes enkelt og sikkert uden det krævet en speciel teknik.
Modern Ikon Collection - Essential Looks SS17 Schwarzkopf Professional

Modern Ikon Collection - Essential Looks SS17 Schwarzkopf Professional

Inspireret af SS17 catwalks, har Schwarzkopf Professional lavet Essential Looks Modern Ikon kollektionen.
KMS lancerer ny Moistrepair cleansing conditioner

KMS lancerer ny Moistrepair cleansing conditioner

Med Moistrepair cleansing conditioner fra KMS er det ikke nødvendigt at bruge almindelig shampoo. Moistrepair rengør håret for sæbe- og produktrester.