LEVERANDØRER

kursuskalender

webshops

Finn Ellegaard - interview med ejeren af Ellegaard Hairfactory

Finn Ellegaard - Ellegaard Hairfactory

Man skal sprænge rammerne
Livet er at udforske og skabe nyt. ”For mig handler det ikke om at tjene masser af penge, men om at være rig på oplevelser”, siger Finn Ellegaard. Han vil gerne selv have fingrene nede i mudderet, og han brænder for at gøre mennesker smukke.

”Jeg er ikke god til at blive sat i bås og holdt i rammer. Livet går ud på at udforske holdninger og skabe nyt”. Sådan lyder det fra Finn Ellegaard, der i dag driver to saloner på Frederiksberg og i Holte. Han mener, livet går ud på at sprænge rammer, og at man skal se mulighederne frem for
begrænsningerne.

”Grundlæggende ville jeg slet ikke være selvstændig, men så fandt jeg faktisk ud af, at jeg godt kan lide at skabe og gennemføre mine egne ideer”. Så Finn giver den gas hver dag, men samtidig arbejder han også på at gøre sig selv overflødig.

”Jeg har valgt at arbejde 30 timer om ugen – men så arbejder jeg også benhårdt - og holder så meget ferie som muligt. For min filosofi er, at jeg ikke er blevet selvstændig for at tjene en masse penge, men for at have friheden til at gøre mere af det, jeg holder af sammen med min familie. Det er i bund og grund mit motiv for at arbejde”, lyder det fra Finn Ellegaard.

”Jeg har valgt at arbejde 30 timer om ugen – men så arbejder jeg også benhårdt - og holder så meget ferie som muligt. For min filosofi er, at jeg ikke er blevet selvstændig for at tjene en masse penge, men for at have friheden til at gøre mere af det, jeg holder af sammen med min familie. Det er i bund og grund mit motiv for at arbejde”, lyder det fra Finn Ellegaard.

Ydmyg person
Vi sidder på café Citroën på Vesterbrogade lige efter åbningstid, og bortset fra et par ældre veninder, der nyder en hyggelig brunch, har vi caféen for os selv; Finn Ellegaard, fotografen og jeg selv, og det fungerer fint, for Finn er ikke den pågående type, der elsker at blive fotograferet. Han hviler i sig selv og kræver ikke opmærksomheden. Og det er egentlig også måden, han agerer på som frisør. Han tæller blandt Danmarks fremmeste frisører, men han gør ikke meget væsen af sig. Modeshows og lignende har han ikke lyst til, derimod lægger han en del energi i Marcelklubben og den mere faglige del af frisørfaget.

Han har dog været på og lavet masser af shows i både ind- og udland. ”Jeg har ikke dyrket det så meget i de senere år. nu skal de nye til, og jeg kan godt forstå, de gider, for det er en udfordring. Finn Ellegaard blev udlært for 30 år siden, han har arbejdet som frisør i England, han har været medejer af Cha Cha Cha, og for 16 år siden åbnede han salonen på Gammel Kongevej på Frederiksberg. For otte år siden åbnede han sin forretning i Holte. ”Min helt generelle holdning til frisørfaget er, at man skal kunne sit håndværk”, lyder det fra Finn Ellegaard, der ser branchen
delt i to; salonerne og stylisterne.

”Håndværkerne findes ude i salonerne, hvor de danner grundlaget for stylisternes arbejde, men det er stylisterne, der promoveres, og håndværket glemmes lidt”, mener han.

Læs også: Optagelsesprøve - ny energi til Marcelklubben

At Finn blev frisør var en tilfældighed. ”Som teenager havde jeg en uro, og der skulle ske noget, så det var enten kok eller frisør, og så valgte jeg frisør, og jeg valgte rigtigt”, er finn ikke i tvivl om. I dag har han 15 ansatte i de to saloner, og selv om der selvfølgelig er en del administrativt
arbejde, prøver Finn stadig også at være frisør. ”Det er jo det, jeg brænder for – at gøre folk smukke”, siger han, og han videreuddanner sig løbende, bl.a. tager han to gange om året til udlandet for at få ny inspiration. ”Den dag, jeg ikke længere gider få ny inspiration, så stopper
jeg, for det skal være passionen og lysten, der driver værket, og dét at være en god frisør er nødt til at komme indefra”.

Det fedeste job
At være selvstændig frisør er det fedeste job i verden, mener Finn Ellegaard, fordi man kan kombinere arbejdet med tal og strategi bag skrivebordet med dét at være kreativ. Og han holder også af at have personale, for fællesskabet er super vigtigt for ham – såvel det sociale som det
faglige. ”Derfor tager vi alle sammen en årlig tur til udlandet sammen, netop for at kombinere det faglige og det sociale”, siger han, mens vi drikker en café latte.

Hans holdning er også, at man som frisør får de kunder, man fortjener. Er man selv den mere progressive type, får man de spændende kunder, og er man mere forsigtig, får man de mere forsigtige kunder, og han fortæller, at i Ellegaard Hairfactory har man alle typer kunder og alle typer frisører; de markante såvel som de blødere. Fælles er dog en høj kvalitet, og en seriøs rådgivning, som finn ellegaard lægger stor vægt på. ”Men det er også super vigtigt, at det er sjovt at gå på arbejde, for det afspejler sig klart i omsætningen”. Selv er Finn meget til de rene linjer og det klippede hår med masser af inspiration hentet hos Sassoon. ”Jeg kan godt lide at give kunderne lidt kant. de må gerne være anderledes, men de skal være velklippede, og frisuren skal være lækker, og den skal holde”.

Læs også: Marcelklubbens Londonaften på Zefside i København

Danskerne er konservative
Finn Ellegaard mener, danskerne er blevet mere konservative med årene, hvad angår deres hår. ”Vi kører så meget med, at alt er tilladt. Men man ser ikke en tøjdesigner sige, at alt er tilladt i en kollektion…. som frisører er vi ikke så markante i vores holdning. Men siger man ikke sin mening, og står man ikke ved det, man står for, så får man heller ikke sin egen kundekreds”.

Når det gælder inspiration, henter Finn gerne sin i magasiner, på nettet og ved at arbejde med kollegaerne i Marcelklubben. ”Og så bruger jeg tid på at ”lege” med håret. Det er ofte noget, man som frisør glemmer, men det er på den måde, man udvikler sig og får lyst til at arbejde videre
med håret”, mener han.

Kurser er selvfølgelig også en vigtig del af at udvikle sig, men igen handler det om, at man går hjem og leger videre… derfor sikrer Finn Ellegaard også, at har en medarbejder været på kursus, skal vedkommende fortælle de andre, hvad de har lært. ”Når man skal fortælle noget videre, kræver det nemlig, at man tænker tingene igennem”.

”Det er lidt problemet med frisørbranchen i dag. Mange af de unge arbejder fra 9-18 og så skal de hjem til kæresten. De investerer ikke den tid, der skal til for at blive rigtig god. Men jeg mener, vi skal passe på, at vi ikke bliver for selvfede og går rundt og tror, vi kan det hele på den halve tid. Vi gamle, vi bruger stadig tid på at udvikle os, for vi ved, at det handler om hele tiden at være på og at være med”. I sine to butikker har Finn Ellegaard løbende 3-4 elever, for også dét, mener han, er med til at udvikle. ”De er fagligt helt med, og de unge giver en energi i salonerne, både med deres udseende og med den tilgang de har til tingene”.

Fritiden motiverer
Finn Ellegaards anden store passion er at løbe, som han gør i sin fritid, og selvfølgelig at være sammen med familien; sin kone Merete, der også arbejder i salonerne og sine to drenge på 13 og 16 år. Han er ikke i tvivl om, at fritid og ferie motiverer til arbejdet.

”At have det godt, og at være rig på oplevelser, er det aller vigtigste for mig”, og han fortæller videre, at: ”Merete og jeg er ikke de vigtigste personer i butikkerne. Vi er ikke vores saloner, som mange frisører har en tendens til at blive, vi er en del af dem”. Derfor bruger Finn også en del tid på at informere medarbejderne om, hvad der skal ske, og der er en høj grad af medbestemmelse. ”Jeg har altid gået meget op i at drive min virksomhed, ikke som en frisørsalon men som en virksomhed, hvor kreativitet og forretning går hånd i hånd. For har man styr på forretningen, har man mere energi til at være kreativ”.

Vi lever i nye tider
Finn Ellegaard ser positivt på branchen, og ordet krise, bruger han ikke. ”Vi har nye tider, og vores butik er gearet til at kunne give den ekstra gas, når opsvinget kommer igen”, lyder det fra finn, der videre fortæller, at Ellegaard Hairfactory har været så heldig ikke at have oplevet nedgang i de senere år men en lille stigning, og en stigning i antallet af medarbejdere fra 11 til 15.

”Selv om tiderne er dårlige, skal man kæmpe og være kreativ. Og så handler det om at give kunderne en oplevelse, de ikke havde forventet – og det er ikke en kop kaffe, men f.eks. at få lagt lidt make-up eller andet”. Priserne lader Finn Ellegaard også stige fast med tre procent om
året. ”Men vi lægger hele tiden mere service på og små add-ons”. Produktsalget går han også op i, ikke mindst fordi han mener, det er en del af en god rådgivning, at kunden kommer hjem med det rigtige produkt. Og gælder det fremtiden, mener han godt, der kan være 1-2 flere frisører i salonerne, men flere saloner står ikke umiddelbart på programmet.

”Jeg vil dog ikke udelukke noget, men det kommer aldrig til at handle om en kæde, for jeg er ingen skrivebordshest. Jeg vil gerne selv have fingrene nede i mudderet”.


Tekst: Pia Finne
Foto: Claus Peuckert

Denne artikel blev udgivet i 3. udgave af Hair Magazine 2014.

Annonce

Nyeste produkter se flere produktnyheder

Cosmobell præsenterer nyheden #ZWAX

Cosmobell præsenterer nyheden #ZWAX

Næsten 50% af alle unge får lus! Derfor lancerer Cosmobell nu den lusehæmmende serie #zwax, der består af en shampoo, spray, hårvoks og en creme til at kæmme.
To nye OSIS+ produkter fra Schwarzkopf Professional

To nye OSIS+ produkter fra Schwarzkopf Professional

OSiS+ er den kreative stylingserie, der flytter grænserne, både i salonen og hjemme, og er skabt til de helt individuelle looks. Se den her.
Mé Hair Spray fra Id HAIR

Mé Hair Spray fra Id HAIR

Vi går efteråret i møde og det plejer at betyder sus i lokkerne. Derfor er det vigtigt, at lokkerne sikres med en god hårlak. Læs detaljer om lakken her
Dualsenses julegaveæsker fra Goldwell

Dualsenses julegaveæsker fra Goldwell

Årets Goldwell julegaveæsker er her! De findes i 3 forskellige varianter, og indeholder alle shampoo, hårpleie og stylingsprodukt fra Dualsenses og StyleSign.
Frisørland præsenterer My.Organics Bleaching Powder

Frisørland præsenterer My.Organics Bleaching Powder

Hos Frisørland finder du nu My.Organics Bleaching Powder, hvis unikke konsistens gør produktet nemt at påføre. Lysner op til 6 toner.

Annonce

Nyeste shows se flere frisørshows

Wella Professional præsenterede Wella Trends AW17

Wella Professional præsenterede Wella Trends AW17

Den stod på inspiration fra 70'erne og lækre frisurer, da Wella Professional inviterede til Wella Trends AW17 med udgangpunkt i den seneste kollektion The New Norm.
TWISTED CURLS - Sebastian Nordic Show

TWISTED CURLS - Sebastian Nordic Show

I forbindelse med Kolding Storcenters Rock Fashion Week afholdte Sebastian Professionel deres årlige Sebastian Nordic show med fokus på smukke krøller.
ICON Hairspa inviterede til Zoom by Zoom show

ICON Hairspa inviterede til Zoom by Zoom show

Der var lagt op til en inspirationsfuld aften, da ICON Hairspa inviterede til show med Zoom by Zoom i forbindelse med deres seneste kollektion ”Movement”.
Årets nyhed! IngrediColor

Årets nyhed! IngrediColor

I slutningen af september slog Hair Team Company dørene op for 200 frisører i forbindelse med årets store nyhed; ingrediColor, der er en helt ny måde at tænke hårfarver på.
Inspiration, personlig udvikling og hår på Redken Tribe i Halmstad

Inspiration, personlig udvikling og hår på Redken Tribe i Halmstad

Solen skinnede i Halmstad, da 330 frisører fra hele Norden indtog byen for at deltage i Redken Tribe. Læs mere og se billeder fra weekenden her!

Annonce

Frisurekollektioner se flere frisurekollektioner

Annonce

Frisørportrætter se flere frisørportrætter

Abdel Ghazouani - Klippestuen Z (2014)

Abdel Ghazouani - Klippestuen Z (2014)

”Vi skal dække kundernes behov. Så enkelt er det”. Det siger Abdel Ghazouani, der driver fem Klippestuen Z saloner på Frederiksberg, og netop dét er omdrejningspunktet for alt. Læs interviewet med Abdel Ghazouani, ejeren af Klippestuen Z.
Dorte Holk

Dorte Holk

Midt i et stille villakvarter i Kolding har Dorte Holk sin frisørsalon: Holk Intercoiffure. Hun ordner ikke kun håret på kvarterets damer. Hun har hele verden som sin arbejdsplads.

Annonce

Nyeste videoer se flere videoer

KMS Genderless Grooming Teaser

KMS Genderless Grooming Teaser

KMS Nordisk inspireret af Unisex trenden! KMS Nordisk lancerer produktkampagnen 'Genderless Grooming' i september, der fokuserer på kønsneutral hårstyling.
Gå ikke glip af Trevor Sorbie til Salon International 2017

Gå ikke glip af Trevor Sorbie til Salon International 2017

Fantastiske Trevor Sorbie, der har vundet flere priser en nogen anden, kommer til årets Salon International. Her er en teaser på, hvad der venter til messen.
Tondeo præsenterer BLAZOR

Tondeo præsenterer BLAZOR

I den her video præsenteres the BLAZOR, og hvordan den kan anvendes enkelt og sikkert uden det krævet en speciel teknik.
Modern Ikon Collection - Essential Looks SS17 Schwarzkopf Professional

Modern Ikon Collection - Essential Looks SS17 Schwarzkopf Professional

Inspireret af SS17 catwalks, har Schwarzkopf Professional lavet Essential Looks Modern Ikon kollektionen.