LEVERANDØRER

kursuskalender

webshops

John Stender er kult



John Stender holdt op med at klippe for mange år siden. Men han er købmand til fingerspidserne, og han ser gerne sine 20 saloner udvidet til 30-35 stykker over årene. En god stemning er det, der skaber en unik salon, mener han. Men samtidig er han heller ikke i tvivl om, at frisørerne også skal agere sælgere, for det er mersalget, der skaber overskuddet. Derfor har Stender rigtig mange produkter på hylderne, og John Stender tager gerne nye ind, hvis de ellers lever op til kravene.

”Der skal en god portion filantropi til for at drive så mange saloner. Men er der en god ånd i virksomheden, er man nået et langt stykke”. Det mener John Stender, der har 20 saloner. Og jeg ved da godt, at når jeg går igennem salonen og siger hej, så er der noget kult over mig. Men det er helt fint”, smiler han.

John Stender bor til daglig i Schweiz, og ind imellem kommer han så til Danmark og ”forstyrrer”, som han selv siger det. Derfor har han en gruppe mennesker omkring sig, der styrer virksomhedens daglige drift. ”De har været med siden begyndelsen, og de har bebudet, at de ikke holder op, før jeg går på pension!”, fortæller John Stender med et smil. Vi sidder i kontoret i kælderen under forretningen i Værløse, og det er også herfra de øvrige saloner administreres. Dog har hver af de 20 saloner en daglig leder og alt i alt har John Stender godt 200 ansatte. ”Jeg kender dem desværre ikke alle sammen personligt. Der er et lidt for stort gennemtræk i frisørbranchen til det”. Men samtidig fortæller han, at der er en stor del af de mange medarbejdere, der faktisk har været i Stender i rigtig mange år.

”Vi har en frisør, der begyndte, da hun var 16 – nu er hun 46!”, fortæller han, og tilføjer, at det er sværere at få gode frisører i dag, der gider gøre en indsats. Men samtidig mener han, det er utroligt vigtigt, at man ikke mindst som en stor kæde i branchen, løbende tager elever ind. ”Vi har en forpligtigelse til at ”føde” såvel branchen som os selv med nye frisører. Derfor gør vi også meget ud af at træne  eleverne igennem deres skoletid”, fortæller John Stender, hvis to sønner Kim og Mark også begge er i virksomheden. ”Og planen er da, at de skal overtage – hvis de er gode nok”, smiler John Stender, for sønnerne bliver vurderet, ingen tvivl om det. John Stender er frisør, men han er også forretningsmand, og han ved, hvad der skal til, for at drive en salon godt og effektivt.

Han er ikke den typiske frisør, når man møder ham, og det var da heller ikke planen, at han overhovedet skulle være frisør – i hvert fald ikke hans plan! ”Jeg blev frisør, fordi ingen andre ville have mig i lære”, fortæller han med et glimt i øjet. ”Jeg ville sælge biler – det var lige mig, men min far mente, at en læreplads hos en frisør måtte være det rigtige”: John Stender kom i lære hos en damefrisør, hvor der var seks lærlinge. ”og det var dødsjovt”.

”Jeg blev rigtig god til langt hår, og pludselig fandt jeg jo ud af, at der faktisk var noget, jeg kunne, selv om jeg ikke var specielt boglig”. Hurtigt havde John Stender lyst til at prøve at være selvstændig. ”Det var dengang mænd var herrefrisører, og mandlige damefrisører var bøsser!” Men John holdt alligevel fast, og grunden var lagt til virksomheden. Og når John Stender gør noget, så gør han det ordentligt. Derfor var det også makkerparret Stender og Stuhr, der introducerede fønen til de danske forbrugere.

”Før dét vandondulerede vi, og da vi på et kursus hos Vidal Sassoon oplevede fønens lyksaligheder, tog vi dem naturligvis med til Danmark. Vi skabte en ”partnerfrisure”, der selvfølgelig skulle fønes, og hurtigt lavede jeg simpelthen ikke andet”, fortæller John Stender, og han fortæller videre, at med fønen kom også bedre klipninger, for pludselig kunne man faktisk se de dårlige klipninger. Fønede frisurer krævede skarpere klipninger, og fagligheden blev højnet.

Bevidste kunder
Heldigvis har frisørbranchen udviklet sig kraftigt siden, og som John Stender ser den, er der to kategorier frisører. Dem, der har fået tilskud til at åbne en salon, og som altid vil forblive på det niveau og dem, der åbner en salon for at skabe en god forretning, og som tiltrækker de bevidste kunder. ”Vi tager 500 kr. for en klipning, og flere steder ligger vi side om side med saloner, der tager 100-150 kr. for en klipning. Men kunderne i dag er bevidste forbrugere. De ved, hvad de vil have, og
de betaler gerne for det”.

Han er heller ikke i tvivl om, at der er et udskilningsløb i gang, og som han ser det, er det de store saloner, der har de bedste muligheder i fremtiden. ”Det ideelle ville være saloner med 20 ansatte. Dog tror jeg desværre ikke, det kan lade sig gøre i Danmark. Men salonerne skal være af en sådan størrelse, at der er plads til produkter og dermed til mersalg”, og netop mersalget mener John Stender er meget vigtigt i en moderne frisørsalon.

Om grunden til, at han ser en fordel i de meget store saloner, forklarer han: ”Det er sjovt at være ansat et stort sted. Der opstår en god atmosfære og stemning, og jo flere kunder og jo flere mennesker, der er, jo nemmere bliver det at tiltrække endnu flere”, mener han, og fortæller videre, at drømmescenariet er en salon med 50 ansatte et sted, hvor den kan samle kunder fra Værløse, Farum og Ballerup, og
den kunne sagtens ligge i et industrikvarter, for det gælder nemlig en totalsalon, hvor kunderne gerne kører lidt for at få oplevelsen med.”De store udvikler sig og bliver større. Ingen tvivl om det”, er hans holdning, og hvad han i øvrigt heller ikke er tvivl om er, at frisørbranchen er afhængig af mennesker, og at man derfor som salon er nødt til at gøre noget for at holde på de gode medarbejdere.

Mersalg er vigtigt
I Stender-salonerne bliver personalet hele tiden gjort opmærksomme på, hvor vigtigt det er, at skabe mersalg i form af produkt-salget, for regnestykket er enkelt. ”På en time kan vi uden moms tjene 440 kr. Frisøren skal have de 200, og når alt er betalt – husleje, forsikringer og elever – ender vi med at have 18 kr. tilbage. Sælger vi en shampoo til 200 kr., tjener vi 60-70 kr., og det kan gøres på to minutter!”, anskueliggør John Stender.

På hylderne i Stender-salonerne findes produkter fra branchens anerkendte brands, og senest har John Stender valgt at tage produkterne fra KMS California på hylderne, fordi de matcher de øvrige produkter fint. ”Før vi siger ja til et nyt produkt, tester vi naturligvis, om det lever op til forventningerne, fortæller John Stender. For ham handler det om at have et bredt udvalg, så alle kunder kan imødekommes. ”Ind imellem har jeg frisører, der siger ”hvorfor skal vi have endnu et nyt produkt ind?”, men jeg siger: Lad forbrugerne afgøre, hvad der skal stå på hylderne. Har vi ikke et bestemt produkt, kan det betyde, at vi mister kunden. Udvalg er godt for business”, fastslår han. Og alternativt går kunden i Føtex og køber sin shampoo og conditioner! Faktisk mener han, det er svært at lave et overskud i en salon uden mersalget, og det alene må være motivation for frisørerne til at forsøge sig med nye brands.

”Jeg ved godt, at mange frisører siger: Vi er kreative, vi er ikke sælgere, og de føler, de ”prakker” kunden noget på. Men kig på tallene og døm selv, hvor nødvendigt mersalget faktisk er!”, lyder hans råd.

Flere saloner

Selv om John Stender på den ene side taler om, hvem, der eventuelt skal overtage virksomheden, holder han sig heller ikke tilbage for at slå fast, at hans mål stadig er flere saloner. ”Jeg kunne sagtens sælge Stender og tjene millioner, men så længe det er sjovt, fortsætter jeg, og en 10-15 saloner mere over de næste år er ikke urealistisk”. Den aura, der er omkring John Stender er næsten håndgribelig, og han holder sig ikke for god til at spille på det. Han er - ifølge ham selv - altid støjende.

”Jeg har det sjovt, jeg kommenterer kundernes nye, lækre hår, og jeg skaber stemning. Faktisk ynder han at tage gas på ikke mindst de nyansatte i virksomheden. ”Jeg kan f.eks. godt finde på at gå  ind til en nyansat, der ikke kender mig, og bede om at få klippet pandehår – bare for at se hendes ansigt og reaktion. Og så kommer den næste reaktion, når hun finder ud af, at det er mig!”, griner han.

Heller ikke kunderne går ram forbi. Og John Stender fortæller om engang en kunde stod i receptionen, og han kom ind ad døren til salonen i T-shirt. Han gik direkte op til kassen og begyndte at betjene hende, samtidig med at han fik fortalt hende, at han altså var ”ung i arbejde”. ”Det kom hun sig ikke rigtig over, og bagefter kunne jeg høre, hun sagde til frisøren: ”Den gamle mand sagde, han var ung i arbejde??!! Og frisøren svarede: ”Det var faktisk John Stender”. Men det skabte liv, og det skabte atmosfære. Det, der skal til for at skabe en salon med personlighed”.


Tekst: Pia Finne
Foto: Hanne Paludan Kristensen
Artiklen blev bragt i hair magazine, 4. udgave 2008

Annonce

Nyeste produkter se flere produktnyheder

ICON Hairspa præsenterer Fiber Mousse fra Organic Hairspa

ICON Hairspa præsenterer Fiber Mousse fra Organic Hairspa

Organic Hairspa Fiber Mousse fra ICON Hairspa er en vidunderlig og cremet mousse med fibre, der skaber hold og fylde samtidig med, at den bevarer din hårfarve neutral.
Nõberu of Sweden Face Mousturiser

Nõberu of Sweden Face Mousturiser

Let fugtende ansigtscreme skabt til mænds hud med en mild duft af rav og lime. Produktet undlader at efterlade en olieret og glinsende følelse.
Glampalm Simpletouch 1 glattejern

Glampalm Simpletouch 1 glattejern

Glampalm Simpletouch 1 er et glattejern, der er klar til brug inden for få sekunder. Glattejernet er desuden udstyret med auto-shut-down funktion.
Frisørland introducerer Graham Hill

Frisørland introducerer Graham Hill

Graham Hill groomingprodukter er en produktserie, der er en hyldest til den ægte gentleman. Serien består af produkter til hårpleje, styling samt barbering.

Annonce

Nyeste shows se flere frisørshows

Ganni X L'Oréal Professionnel til Copenhagen Fashion Week

Ganni X L'Oréal Professionnel til Copenhagen Fashion Week

Under modeugen havde Ganni allieret sig med Cim Mahony og L’Oréal Professionnel, der stod for at lave lækkert og moderigtigt hår på alle modellerne, der skulle på catwalken.
By Malene Birger X L’Oréal Professionnel til Copenhagen Fashion Week

By Malene Birger X L’Oréal Professionnel til Copenhagen Fashion Week

By Malene Birger har netop afholdt deres modeshow i TAP1 på Refshaleøen. Cim Mahony stod i samarbejde med L'Oréal Professionnel for at lave lækkert hår.
De nationale vindere i Goldwell Color Zoom Challenge 2017 er kåret!

De nationale vindere i Goldwell Color Zoom Challenge 2017 er kåret!

Nu er medaljerne i den nationale Goldwell Color Zoom Challenge i de tre kategorier; New Talent Colorist, Creative Colorist og Partner Colorist blevet uddelt!
Hair Fashion Night med L'Oréal Professionnel

Hair Fashion Night med L'Oréal Professionnel

L’Oréal Professionnel åbnede dørene op for sine kunder, da de skød det internationale event, Hair Fashion Night i gang.
Trendy fletninger med Amika i HeadBrands nye studie

Trendy fletninger med Amika i HeadBrands nye studie

Der var lagt op til en lærerig dag i HeadBrands' nye studie i København, da frisører var dukket op for at lære mere om trendy og moderne fletninger.

Annonce

Frisurekollektioner se flere frisurekollektioner

Annonce

Frisørportrætter se flere frisørportrætter

Per Knudsen (2015)

Per Knudsen (2015)

Kunne du tænke dig at vide mere om Per Knudsen? Læs artiklen og få svar på eksempelvis hvor han arbejder og har været i lære, hvor han henter inspiration, hvad hans bedste oplevelse er som frisør og meget mere.
Mie Juul

Mie Juul

”Ens ego et ens eget – det man rummer, og det skal boostes. Det mener Mie Juul, der startede sin salon Egoboost for tre år siden.

Annonce

Nyeste videoer se flere videoer

Gå ikke glip af Trevor Sorbie til Salon International 2017

Gå ikke glip af Trevor Sorbie til Salon International 2017

Fantastiske Trevor Sorbie, der har vundet flere priser en nogen anden, kommer til årets Salon International. Her er en teaser på, hvad der venter til messen.
Tondeo præsenterer BLAZOR

Tondeo præsenterer BLAZOR

I den her video præsenteres the BLAZOR, og hvordan den kan anvendes enkelt og sikkert uden det krævet en speciel teknik.
Modern Ikon Collection - Essential Looks SS17 Schwarzkopf Professional

Modern Ikon Collection - Essential Looks SS17 Schwarzkopf Professional

Inspireret af SS17 catwalks, har Schwarzkopf Professional lavet Essential Looks Modern Ikon kollektionen.
KMS lancerer ny Moistrepair cleansing conditioner

KMS lancerer ny Moistrepair cleansing conditioner

Med Moistrepair cleansing conditioner fra KMS er det ikke nødvendigt at bruge almindelig shampoo. Moistrepair rengør håret for sæbe- og produktrester.