LEVERANDØRER

kursuskalender

webshops

Karim Belkhelfa og Thomas Bøgebjerg

Som mester - så lærling

For 25 år siden dukkede Karim Belkhelfa op med punk-hår i salonen hos Thomas Bøgebjerg på Vesterbro i København for at søge arbejde som model. I stedet for modelarbejde fik han en læreplads og blev ven med chefen.

Selv om Thomas Bøgebjerg i sin Salon Bøgebjerg på Vesterbro i København var en smule alternativ som frisør, var Karim Belkhelfa’s frisure ikke lige sagen, da han i 1983 som ganske ung dukkede op med sit meget kreative hår. Håret var ret punk’et, og Karim mente han ville være en fin hårmodel.

Thomas Bøgebjerg, åbnede for 26 år siden sin frisørforretning på Værnedamsvej, dengang området var en smule ”undergrund”, som han selv udtrykker det. I dag er denne del af Vesterbro på grænsen til Frederiksberg ikke spor ”undergrund”, men snarere en lille sofistikeret handelsgade.

Karim: Da jeg første gang kom hen til Bøgebjerg Salon for at søge job som model, var mit hår det man kalder ”punk rocker billy”. Håret stod ud foran og var langt. Thomas så på mig og ville ikke have mig. Men da jeg var fast besluttet på at blive frisør, begyndte jeg at komme hos Thomas som kunde. I forvejen klippede jeg alle mine punkvenner og kunne mærke at frisørfaget ”lå godt i hænderne” for mig. Og jeg kunne lide stemningen i Thomas’ forretning. Så jeg spurgte jeg, om jeg mon kunne komme i lære hos ham.”

Karim blev antaget som lærling hos Thomas, og forholdet mellem mester og lærling blev så godt, at Karim fortsatte hos ham i 11 år som udlært frisør. Karim er i dag selvstændig med egen salon i Elmegade-kvarteret på Nørrebro midt i en smeltedigel fyldt af kreative mennesker.

Hair Magazine har sat de to frisører stævne, for at høre deres status over mange års samarbejde.

Café-stemning
Thomas og Karim sidder ved café-bordet på fortovet foran Salon Bøgebjerg. Salonen er indrettet i en afslappet og tilbagelænet stil med god stemning. Mest af alt minder salonen ikke om en almindelig frisørsalon. Der er kunst på væggen, og borde og stole er en blanding af gammelt og nyt. Folk passerer salonen, og mange af dem kommer lige med en hilsen og et par bemærkning til Thomas. Han kender mange i kvarteret.

På trods af den afslappede stil, skal man ikke tage fejl af Thomas. Han er frisør med stort F og lægger vægt på høj, faglig kvalitet.

Karim nikker bekræftende og fortæller, at Thomas har været en ypperlig læremester. Da Karim blev ansat, var de begge unge. Hurtigt blev de gode venner, selv om det var Thomas, som skulle slå i bordet og kalde til orden, hvis tingene kom lidt ud af kurs. Det kunne de godt komme i den første tid, inden Karim var blevet rettet en smule ind til højre.

Karim: ”Dengang jeg ville være hårmodel hørte jeg om Thomas’ forretning fra to veninder, som allerede blev brugt som modeller. De fortalte, at i hans salon havde man brug for specielle modeller. Der var to saloner i København, hvor jeg gerne ville være model. Det ene sted var Monroe, og det andet hos Thomas. Allerhelst hos Thomas, fordi jeg følte mig godt tilpas her.”

Mega prestige
Thomas
: ”Min tålmodighed med Karim var stor. Hvis man vælger frisørfaget i dag, skal man være indstillet på, at det er en livsstil. At arbejde som frisør er ikke et ni til fire job.”

Da Karim blev ansat havde Thomas elevkurser, briefinger og elevtræning. Arbejdstiden var ofte langt ud over otte timer, fordi frisørerne fortsatte med at klippe og style hår til langt ud på aftenen.

Thomas: ”Vores forbund brugte os rigtig meget til undervisning. Igennem mange år var jeg også fast underviser hos Wella. Jeg har arbejdet med uddannelse for mange firmaer. Sammen havde vi et fedt team – Karim, min bror Thomas og Mille fra Monroe. Monroe var dengang en af de få saloner, hvor frisørerne var rigtig dygtige, syntes jeg.”

Thomas har lavet mange undervisningsforløb på fagskolerne i Danmark, og han har været med til mange, store inspirations weekender.

Thomas: ”Jeg har lavet opgaver til frisørstuderende under de tekniske skoler, og i flere år rejste jeg i Norden og i Europa, hvor vi lavede shows sammen med Karim. Det var hårdt, men også sjovt og fagligt meget tilfredsstillende. Den faglige kunnen har altid været vigtig for mig. Og deltagelse i alle disse ting giver mega prestige. Pengemæssigt er der ikke så meget at komme efter, men man bliver kendt ude omkring, og jeg har altid haft nemt ved at få ansatte.”

Frihed under ansvar
Karim:
” En af de ting, jeg påskønnede hos Thomas var, at han gav mig frihed til at arbejde selvstændigt. Men naturligvis under ansvar. Der er stor forskel på et ansvar, man bliver givet, og om man er værdig til at have det ansvar.
Set i bakspejlet kan jeg i dag se, at i forhold til de krav, der blev stillet til mig, gjorde jeg det ikke altid godt nok. Jeg var dengang ikke moden nok og tilstrækkelig ansvarsbevidst. Men jeg husker det som om, at jeg gav mig selv hundrede procent for faget. Jeg ønskede at vise Thomas, hvor dygtig jeg var.”

Ballet
Som barn gik Thomas til balletundervisning i seks år. Hans far arbejdede for Charles Flindt, balletdanseren Flemming Flindts far.

Thomas: ” Det var sikkert på grund af min far, jeg kom til at danse ballet fra jeg var seks år. Men da jeg var 12 år blev jeg lidt for overvægtig, og så sluttede dansen. Jeg skulle også have været serigraf, men endte altså med at blive frisør.”

Danseundervisningen i barneårene har måske vakt Thomas’ interesse for kunst, en interesse har han bevaret i sit voksne liv. Ved hans behandlingsplads i salonen finder man kunstbøger i stedet for ugeblade.

Karim: ”Thomas har også lært mig, at man udvikler sig kreativt ved at interessere sig for musik og kunst og i øvrigt have øjne og ører åbne overfor verden omkring dig.”

Thomas: ”I sin tid åbnede jeg salonen sammen med min bror og drev den – halvt som frisørforretning og halvt som akademi. Dengang spåede man indenfor faget, at kun de meget store saloner med mange ansatte ville overleve i fremtiden. Jeg var ikke enig, og var tværtimod af den opfattelse, at en frisør som er en god håndværker, altid kan få arbejde. Min holdning har vist sig at holde stik. I dag ser vi mange små frisørforretninger. Ikke mange af de store er tilbage.”

Produktsalg
På et tidspunkt ansatte Thomas nogle kvindelige frisører og opdagede, at de omsatte for det dobbelte beløb, han var vant til. Thomas gik ikke ret meget op i produktsalg. Karim følte sig ikke som en god sælger, men lærte dog i den forbindelse lidt om emnet.

Thomas: ”Min moral er sådan – og det har den altid været – at her i salonen står vi ikke og klemmer folk en masse produkter på halsen. Jeg har lige haft en pige ansat, som i sit tidligere job hver uge skulle omsætte for et bestemt beløb. Jeg blander mig ikke i frisørernes salg, men holder på at vores fornemste opgave som frisører er at rådgive. Derfor har jeg også valgt kun at have ganske få produkter på hylderne.”

Frisuren skal klæde personen
Thomas:
”Når jeg underviser oppe på et podium, ved alle i salen helt præcis, hvad jeg har gang i. Jo mere selvsikker, man virker udadtil, desto større er oplevelsen for dem, der sidder nede i salen. Derfor skal man kunne sit stof og være dygtig. Derfor er det så afgørende vigtigt, at når man præsenterer klip, skal valg af modeller være omhyggelig. Jeg har set mange gode frisør-team, som ikke har været omhyggelige nok i valget af modeller. De har vist fine klipninger, som bare ikke passer til modellerne. Det er så vigtigt, at person og frisure klæder hinanden. Og det er en af de ting, jeg har gjort meget ud af at fortælle til Karim. I starten troede han, at han om to dage kunne stå og klippe funky klip. Men den gik ikke. Han skulle lære det hele fra bunden med kam og saks.”

Karim: ”En af de ting, jeg var meget glad for hos Thomas, var at jeg fik lov til at præparere modeller, når der ikke var travlt i salonen. I de fleste saloner er det sådan, at elever i det første halve år næsten kun får lov til at feje og rydde op. Men Thomas gav mig lov til at gå i gang med opgaver, han mente, at jeg kunne klare. En af de allersværeste ting var, da jeg skulle begynde at håndtere en saks og lære at klippe. Det foregik helt tæt på en væg, hvor man står med saksen og skal dreje armen i alle mulige retninger for at klippe håret uden at der er plads. Sådan er det jo også i virkeligheden, når man klipper. Hånden og armen kommer i alle mulige positioner for at komme rundt i klipningen. Det var virkelig svært, men det var en god form for undervisning!”

Hvad er det bedste du har fået med fra din læretid?
Karim:
”Der er ingen tvivl om, at alt jeg i dag kan og har lært, skyldes Thomas og hans bror. Jeg fik en læreplads i en salon med tre enormt dygtig frisører. Jeg fik et indblik i alt det, som driver én til at blive en god og kreativ frisør.”

Karim opsummerer og slår fast at grundpillerne i hans læretid har været tre ting: En god opdragelse i, hvordan man opfører sig i en salon. En høj faglig standard og Ærlighed overfor sig selv og kunden. Man skal aldrig gå på kompromis, men hellere sige fra overfor kunden, hvis man ikke er enig.”

Thomas: ”Det der holder tingene i gang er, at man gør sit bedste. Hvis jeg lavede noget lort, ville jeg ikke gide gå på arbejde. Jeg betragter mit arbejde fuldstændig som en kok. Jeg ønsker at præstere noget godt, og som jeg kan være stolt af. Hvis jeg ikke havde det mål, ville jeg aldrig have været i faget i 26 år.”

Tekst: Karen Fredslund Ellegaard
Foto: Claus Peuckert
Frisørportrættet blev bragt i Hair Magazine, 4. udgave 2007

Læs mere om frisørartikler, frisørshows eller se frisurekollektioner her

Annonce

Nyeste produkter se flere produktnyheder

Revlon Professional præsenterer Color Sublime by Revonissimo

Revlon Professional præsenterer Color Sublime by Revonissimo

Color Sublime er den første ammoniakfri farvebehandling fra Revlon Professional, der gør det muligt for kunden selv at vælge duften for en eksklusiv salonoplevelse.
IdHAIRs salonserie nu lanceret i videresalgsudgave

IdHAIRs salonserie nu lanceret i videresalgsudgave

IdHAIRs salonserie, der laves til frisører i 5000 ml er nu ligeledes kommet i en brugervenlig 500 ml videresalgsudgave, to forskellige shampoo'er og en balsam.
Hair Team Company introducerer Smooth fra ingredien

Hair Team Company introducerer Smooth fra ingredien

Med den nye Smooth-serie fra ingredien er dine kunder garanteret velplejede og fyldige lokker året rundt.
L'Oréal Professionnel præsenterer Instant Highlights

L'Oréal Professionnel præsenterer Instant Highlights

L’Oréal Professionnel kan nu stolt præsentere deres nye Instant Highlights; deres første varme-boostede professionelle system for ekspres lysning.
Be Fabulous nyheder fra Revlon Professional

Be Fabulous nyheder fra Revlon Professional

Revlon Professionals Be Fabulous består af tre serier med plejeprodukter til ethvert hår; Texture Care Smooth Hair, Care Curly Hair og Care Fine Hair.

Annonce

Nyeste shows se flere frisørshows

L'Oréal Professionnel inviterede til Toni & Guy show

L'Oréal Professionnel inviterede til Toni & Guy show

Det var et brag af en aften, der blev afholdt på det famøse Tivoli Hotel, da L'Oréal Professionnel sammen med Toni & Guy inviterede til et farverigt show.
Going out with Contouring med Wella Professional

Going out with Contouring med Wella Professional

Med modeller dansede på scenen og julepynt, der havde sneget sig ind i studiet, inviterede Wella Professional endnu en gang til et fantastisk show med fokus på contouring.
Inspirationsaften med Revlon Professional

Inspirationsaften med Revlon Professional

Der var massere af inspiration at hente, da Revlon Professional inviterede til inspirationsaften med Martine Martinsen og Kevin Schou Birk fra American Crews all-star team.
Marcelklubbens London aften i Tivoli

Marcelklubbens London aften i Tivoli

Med dykkerudstyr, aquarium, hajer, flotte fisk, parpelotter, nøgne glimmermodeller og rullestol havde Marcelklubben gjort alt, hvad de kunne for at imponere.
Fokus på skæg i HeadBrands Creative Studio

Fokus på skæg i HeadBrands Creative Studio

HeadBrands åbnede sit Creative Studio op for nysgerrige frisører, der ville lære mere om skægtrimning, barbering og klassiske herrefrisurer.

Frisurekollektioner se flere frisurekollektioner

Frisørportrætter se flere frisørportrætter

Serdar Yatakci

Serdar Yatakci

Serdar Yatakci vandt American Crew All Star Challenge i Danmark, og dermed også en billet til den internationale konkurrence i Bruxelles. Læs alt om det her.
Per Johs

Per Johs

I næsten 30 år skabte Per Johs sig et navn i Danmark og en stor frisørsalon i Odense. Læs resten af frisørportrættet på hairmagazine.dk!

Nyeste videoer se flere videoer

Video: Wella Making Waves uddanner unge i Kambodja indenfor frisørfaget

Video: Wella Making Waves uddanner unge i Kambodja indenfor frisørfaget

Making Waves er til for at hjælpe unge fra de mest fattige og udsatte samfundsgrupper i Kambodja til en lysere fremtid indenfor frisørfaget.
Björn Axén - How to get the look - Ekstrem volume

Björn Axén - How to get the look - Ekstrem volume

Her får du styr på, hvordan du ordner den mere ekstreme volume. Lær hvordan du skaber volume, som holder længe, til dine kunder som vil gøre et stort indtryk.
Björn Axén - How to get the look - Opsætning med smykke

Björn Axén - How to get the look - Opsætning med smykke

Et cool look, som ikke forsvinder i mængden. Lær hvordan du kan lave opsætningen med denne tutorial fra Björn Axén.
Hair Magazine byder Finland velkommen

Hair Magazine byder Finland velkommen

Hair Magazine er stolte af at annoncere, at der bliver udvidet til Finland. Det første magasin er for nyligt blevet sendt afsted til de finske frisører.
Hair Magazine deltog ved Salon International 2017

Hair Magazine deltog ved Salon International 2017

Hair Magazine var på plads ved dette års Salon International. Se denne lille video fra messen.