LEVERANDØRER

kursuskalender

webshops

Karim Belkhelfa og Thomas Bøgebjerg

Som mester - så lærling

For 25 år siden dukkede Karim Belkhelfa op med punk-hår i salonen hos Thomas Bøgebjerg på Vesterbro i København for at søge arbejde som model. I stedet for modelarbejde fik han en læreplads og blev ven med chefen.

Selv om Thomas Bøgebjerg i sin Salon Bøgebjerg på Vesterbro i København var en smule alternativ som frisør, var Karim Belkhelfa’s frisure ikke lige sagen, da han i 1983 som ganske ung dukkede op med sit meget kreative hår. Håret var ret punk’et, og Karim mente han ville være en fin hårmodel.

Thomas Bøgebjerg, åbnede for 26 år siden sin frisørforretning på Værnedamsvej, dengang området var en smule ”undergrund”, som han selv udtrykker det. I dag er denne del af Vesterbro på grænsen til Frederiksberg ikke spor ”undergrund”, men snarere en lille sofistikeret handelsgade.

Karim: Da jeg første gang kom hen til Bøgebjerg Salon for at søge job som model, var mit hår det man kalder ”punk rocker billy”. Håret stod ud foran og var langt. Thomas så på mig og ville ikke have mig. Men da jeg var fast besluttet på at blive frisør, begyndte jeg at komme hos Thomas som kunde. I forvejen klippede jeg alle mine punkvenner og kunne mærke at frisørfaget ”lå godt i hænderne” for mig. Og jeg kunne lide stemningen i Thomas’ forretning. Så jeg spurgte jeg, om jeg mon kunne komme i lære hos ham.”

Karim blev antaget som lærling hos Thomas, og forholdet mellem mester og lærling blev så godt, at Karim fortsatte hos ham i 11 år som udlært frisør. Karim er i dag selvstændig med egen salon i Elmegade-kvarteret på Nørrebro midt i en smeltedigel fyldt af kreative mennesker.

Hair Magazine har sat de to frisører stævne, for at høre deres status over mange års samarbejde.

Café-stemning
Thomas og Karim sidder ved café-bordet på fortovet foran Salon Bøgebjerg. Salonen er indrettet i en afslappet og tilbagelænet stil med god stemning. Mest af alt minder salonen ikke om en almindelig frisørsalon. Der er kunst på væggen, og borde og stole er en blanding af gammelt og nyt. Folk passerer salonen, og mange af dem kommer lige med en hilsen og et par bemærkning til Thomas. Han kender mange i kvarteret.

På trods af den afslappede stil, skal man ikke tage fejl af Thomas. Han er frisør med stort F og lægger vægt på høj, faglig kvalitet.

Karim nikker bekræftende og fortæller, at Thomas har været en ypperlig læremester. Da Karim blev ansat, var de begge unge. Hurtigt blev de gode venner, selv om det var Thomas, som skulle slå i bordet og kalde til orden, hvis tingene kom lidt ud af kurs. Det kunne de godt komme i den første tid, inden Karim var blevet rettet en smule ind til højre.

Karim: ”Dengang jeg ville være hårmodel hørte jeg om Thomas’ forretning fra to veninder, som allerede blev brugt som modeller. De fortalte, at i hans salon havde man brug for specielle modeller. Der var to saloner i København, hvor jeg gerne ville være model. Det ene sted var Monroe, og det andet hos Thomas. Allerhelst hos Thomas, fordi jeg følte mig godt tilpas her.”

Mega prestige
Thomas
: ”Min tålmodighed med Karim var stor. Hvis man vælger frisørfaget i dag, skal man være indstillet på, at det er en livsstil. At arbejde som frisør er ikke et ni til fire job.”

Da Karim blev ansat havde Thomas elevkurser, briefinger og elevtræning. Arbejdstiden var ofte langt ud over otte timer, fordi frisørerne fortsatte med at klippe og style hår til langt ud på aftenen.

Thomas: ”Vores forbund brugte os rigtig meget til undervisning. Igennem mange år var jeg også fast underviser hos Wella. Jeg har arbejdet med uddannelse for mange firmaer. Sammen havde vi et fedt team – Karim, min bror Thomas og Mille fra Monroe. Monroe var dengang en af de få saloner, hvor frisørerne var rigtig dygtige, syntes jeg.”

Thomas har lavet mange undervisningsforløb på fagskolerne i Danmark, og han har været med til mange, store inspirations weekender.

Thomas: ”Jeg har lavet opgaver til frisørstuderende under de tekniske skoler, og i flere år rejste jeg i Norden og i Europa, hvor vi lavede shows sammen med Karim. Det var hårdt, men også sjovt og fagligt meget tilfredsstillende. Den faglige kunnen har altid været vigtig for mig. Og deltagelse i alle disse ting giver mega prestige. Pengemæssigt er der ikke så meget at komme efter, men man bliver kendt ude omkring, og jeg har altid haft nemt ved at få ansatte.”

Frihed under ansvar
Karim:
” En af de ting, jeg påskønnede hos Thomas var, at han gav mig frihed til at arbejde selvstændigt. Men naturligvis under ansvar. Der er stor forskel på et ansvar, man bliver givet, og om man er værdig til at have det ansvar.
Set i bakspejlet kan jeg i dag se, at i forhold til de krav, der blev stillet til mig, gjorde jeg det ikke altid godt nok. Jeg var dengang ikke moden nok og tilstrækkelig ansvarsbevidst. Men jeg husker det som om, at jeg gav mig selv hundrede procent for faget. Jeg ønskede at vise Thomas, hvor dygtig jeg var.”

Ballet
Som barn gik Thomas til balletundervisning i seks år. Hans far arbejdede for Charles Flindt, balletdanseren Flemming Flindts far.

Thomas: ” Det var sikkert på grund af min far, jeg kom til at danse ballet fra jeg var seks år. Men da jeg var 12 år blev jeg lidt for overvægtig, og så sluttede dansen. Jeg skulle også have været serigraf, men endte altså med at blive frisør.”

Danseundervisningen i barneårene har måske vakt Thomas’ interesse for kunst, en interesse har han bevaret i sit voksne liv. Ved hans behandlingsplads i salonen finder man kunstbøger i stedet for ugeblade.

Karim: ”Thomas har også lært mig, at man udvikler sig kreativt ved at interessere sig for musik og kunst og i øvrigt have øjne og ører åbne overfor verden omkring dig.”

Thomas: ”I sin tid åbnede jeg salonen sammen med min bror og drev den – halvt som frisørforretning og halvt som akademi. Dengang spåede man indenfor faget, at kun de meget store saloner med mange ansatte ville overleve i fremtiden. Jeg var ikke enig, og var tværtimod af den opfattelse, at en frisør som er en god håndværker, altid kan få arbejde. Min holdning har vist sig at holde stik. I dag ser vi mange små frisørforretninger. Ikke mange af de store er tilbage.”

Produktsalg
På et tidspunkt ansatte Thomas nogle kvindelige frisører og opdagede, at de omsatte for det dobbelte beløb, han var vant til. Thomas gik ikke ret meget op i produktsalg. Karim følte sig ikke som en god sælger, men lærte dog i den forbindelse lidt om emnet.

Thomas: ”Min moral er sådan – og det har den altid været – at her i salonen står vi ikke og klemmer folk en masse produkter på halsen. Jeg har lige haft en pige ansat, som i sit tidligere job hver uge skulle omsætte for et bestemt beløb. Jeg blander mig ikke i frisørernes salg, men holder på at vores fornemste opgave som frisører er at rådgive. Derfor har jeg også valgt kun at have ganske få produkter på hylderne.”

Frisuren skal klæde personen
Thomas:
”Når jeg underviser oppe på et podium, ved alle i salen helt præcis, hvad jeg har gang i. Jo mere selvsikker, man virker udadtil, desto større er oplevelsen for dem, der sidder nede i salen. Derfor skal man kunne sit stof og være dygtig. Derfor er det så afgørende vigtigt, at når man præsenterer klip, skal valg af modeller være omhyggelig. Jeg har set mange gode frisør-team, som ikke har været omhyggelige nok i valget af modeller. De har vist fine klipninger, som bare ikke passer til modellerne. Det er så vigtigt, at person og frisure klæder hinanden. Og det er en af de ting, jeg har gjort meget ud af at fortælle til Karim. I starten troede han, at han om to dage kunne stå og klippe funky klip. Men den gik ikke. Han skulle lære det hele fra bunden med kam og saks.”

Karim: ”En af de ting, jeg var meget glad for hos Thomas, var at jeg fik lov til at præparere modeller, når der ikke var travlt i salonen. I de fleste saloner er det sådan, at elever i det første halve år næsten kun får lov til at feje og rydde op. Men Thomas gav mig lov til at gå i gang med opgaver, han mente, at jeg kunne klare. En af de allersværeste ting var, da jeg skulle begynde at håndtere en saks og lære at klippe. Det foregik helt tæt på en væg, hvor man står med saksen og skal dreje armen i alle mulige retninger for at klippe håret uden at der er plads. Sådan er det jo også i virkeligheden, når man klipper. Hånden og armen kommer i alle mulige positioner for at komme rundt i klipningen. Det var virkelig svært, men det var en god form for undervisning!”

Hvad er det bedste du har fået med fra din læretid?
Karim:
”Der er ingen tvivl om, at alt jeg i dag kan og har lært, skyldes Thomas og hans bror. Jeg fik en læreplads i en salon med tre enormt dygtig frisører. Jeg fik et indblik i alt det, som driver én til at blive en god og kreativ frisør.”

Karim opsummerer og slår fast at grundpillerne i hans læretid har været tre ting: En god opdragelse i, hvordan man opfører sig i en salon. En høj faglig standard og Ærlighed overfor sig selv og kunden. Man skal aldrig gå på kompromis, men hellere sige fra overfor kunden, hvis man ikke er enig.”

Thomas: ”Det der holder tingene i gang er, at man gør sit bedste. Hvis jeg lavede noget lort, ville jeg ikke gide gå på arbejde. Jeg betragter mit arbejde fuldstændig som en kok. Jeg ønsker at præstere noget godt, og som jeg kan være stolt af. Hvis jeg ikke havde det mål, ville jeg aldrig have været i faget i 26 år.”

Tekst: Karen Fredslund Ellegaard
Foto: Claus Peuckert
Frisørportrættet blev bragt i Hair Magazine, 4. udgave 2007

Læs mere om frisørartikler, frisørshows eller se frisurekollektioner her

Annonce

Nyeste produkter se flere produktnyheder

Moroccanoil nyheder

Moroccanoil nyheder

Moroccanoil byder både på dette års gaveæske, ideel til jul, og på enkeltstående stylingsprodukter til krøllet hår. Som altid er deres produkter plejende.
Rosaguld glattejern fra Moser

Rosaguld glattejern fra Moser

Det nye glattejern fra Moser er super flot og lækkert at holde på, og så varmer det også op på kun 25 sekunder. Salonsupport.dk er forhandler af produktet.
New Violet Silver Conditioner

New Violet Silver Conditioner

En fantastisk blødgørende pigmentbalsam for behandling af blondt og gråt hår. Silver pigmentet reducerer gul pigment og giver håret en flot klar glans.
Divine produkter fra Waterclouds

Divine produkter fra Waterclouds

Divine shower cream og Divine body lotion fra Waterclouds. Begge produkter og forkæler dig og din hud med fugt og nærende olier i den kolde vintertid.
Nyheder fra American Crew Techseries

Nyheder fra American Crew Techseries

Nu lancerer American Crew fire nye produkter til mænds grooming rutine: Control Foam, Texture Foam, Boost Spray og Firm Hold Styling Cream.

Annonce

Nyeste shows se flere frisørshows

Inspirationsaften med Revlon Professional

Inspirationsaften med Revlon Professional

Der var massere af inspiration at hente, da Revlon Professional inviterede til inspirationsaften med Martine Martinsen og Kevin Schou Birk fra American Crews all-star team.
Marcelklubbens London aften i Tivoli

Marcelklubbens London aften i Tivoli

Med dykkerudstyr, aquarium, hajer, flotte fisk, parpelotter, nøgne glimmermodeller og rullestol havde Marcelklubben gjort alt, hvad de kunne for at imponere.
Fokus på skæg i HeadBrands Creative Studio

Fokus på skæg i HeadBrands Creative Studio

HeadBrands åbnede sit Creative Studio op for nysgerrige frisører, der ville lære mere om skægtrimning, barbering og klassiske herrefrisurer.
Davines show: Hair On Stage 2017

Davines show: Hair On Stage 2017

Det spektakulære Theater Amsterdam husede Davines show Hair On Stage, der bød på den nyeste hårmode og kreativitet samt flere prisvindende frisører.
Davines show: Hair On Stage 2017

Davines show: Hair On Stage 2017

Det spektakulære Theater Amsterdam husede Davines show Hair On Stage, der bød på den nyeste hårmode og kreativitet samt flere prisvindende frisører.

Annonce

Frisurekollektioner se flere frisurekollektioner

Annonce

Frisørportrætter se flere frisørportrætter

Anne-Sophie Villumsen (2015)

Anne-Sophie Villumsen (2015)

”Årets Frisør-titlen ser jeg som branchens blåstempling af sunde grønne produkter og bæredygtighed”. Det siger Anne-Sophie Villumsen fra Zenz. Læs hele artiklen med Anne-Sophie her.
Larsson & Lange

Larsson & Lange

Kvalitet, service og engagement er de tre grundværdier hos Larsson & Lange, og dét der binder de otte meget individuelle saloner i Malmø sammen. Holdningen er, at udvikling og inspiration er drivet i branchen.

Annonce

Nyeste videoer se flere videoer

Hair Magazine deltog ved Salon International 2017

Hair Magazine deltog ved Salon International 2017

Hair Magazine var på plads ved dette års Salon International. Se denne lille video fra messen.
KMS Genderless Grooming Teaser

KMS Genderless Grooming Teaser

KMS Nordisk inspireret af Unisex trenden! KMS Nordisk lancerer produktkampagnen 'Genderless Grooming' i september, der fokuserer på kønsneutral hårstyling.
Gå ikke glip af Trevor Sorbie til Salon International 2017

Gå ikke glip af Trevor Sorbie til Salon International 2017

Fantastiske Trevor Sorbie, der har vundet flere priser en nogen anden, kommer til årets Salon International. Her er en teaser på, hvad der venter til messen.
Tondeo præsenterer BLAZOR

Tondeo præsenterer BLAZOR

I den her video præsenteres the BLAZOR, og hvordan den kan anvendes enkelt og sikkert uden det krævet en speciel teknik.
Modern Ikon Collection - Essential Looks SS17 Schwarzkopf Professional

Modern Ikon Collection - Essential Looks SS17 Schwarzkopf Professional

Inspireret af SS17 catwalks, har Schwarzkopf Professional lavet Essential Looks Modern Ikon kollektionen.