LEVERANDØRER

kursuskalender

webshops

Kiyoshi Inoue - HÅR, MODE OG LIVSSTIL

Kiyoshi Inoue er pæredansk japansk internationalist og frisør. Hjembyen er London med en nyåbnet livsstilsbutik "Environment". Skandinavien, England og japan er hans markeder for nyskabede tøjkollektioner.


Til daglig kalder hans sig Kiyo. Hans rigtige navn er Kiyoshi Inoue. Kiyo er født af japanske forældre i Danmark. Han er frisør og uddannet hos Vidal Sassoon i London. Hans karriere havde kometagtig fart, og i løbet af ganske kort tid opnåede han en sjælden høj status hos den verdenskendte frisørskole i London. Kiyo var spået en strålende fremtid i dette regi. Men han droppede ud. For et år siden blev han selvstændig med livsstilsforretningen ”Environment”, som ligger tæt på Oxford Street i London.
Kiyo er 26 år. Hans far var grafiker og glaskunstner, og moderen arbejdede hos Japan Air Lines. Kiyo har en ældre bror Satoru, der er grafisk designer. Brødrene er født og opvokset på Frederiksberg. I
hjemmet hos forældrene talte familie altid japansk. Kiyo gik i dansk skole, men han supplerede uddannelsen med en ekstra skoledag om lørdagen i den japanske skole.
”I den japanske skole, hvor jeg gik i ti år, lærte jeg disciplin. Disciplin er måske et lidt gammeldags udtryk for, hvordan skolen var,” fortæller Kiyo, som understreger det sociale samvær som en betydningsfuld faktor for hans udvikling. Disciplinen har været ham en god sparringspartner på vej op i karrieren. ”Min far havde en vision og mente, at vi to brødre skulle kende vore japanske rødder og lære om japansk kultur. Det er jeg min far meget taknemmelig for i dag, fordi mange af hans tanker er en daglig inspirationskilde for mig.” Faderen døde for en del år siden, men hans visioner og livssyn er gået i arv til sønnen.


PÅVIRKNING FRA FADEREN

”Min far var fantastisk. Han gjorde ting sjove og brugte sine evner til at få ting til at leve og blive interessante. Både min bror og jeg føler stadig min fars livskraft i meget af det, vi beskæftiger os med. Min familie er buddhistisk, og denne religion åbner sindet i forhold til omverdenen. Da jeg var lille, havde vi ofte gæster. De kom fra hele verden og var ofte meget excentriske mennesker. Det var sjovt at
opleve. Jeg forsøger at videregive noget af min fars inspiration til andre mennesker. Min far var vis og sagde blandt andet, at hvis man gerne vil vide, hvordan fremtiden former sig, så skal man se på de årsager, man skaber i dag. Buddhismen er for mig en positiv filosofi snarere end religion. Buddhaens kvalitet og kapacitet findes i mennesket selv.


FLITTIG ELEV
”Jeg er student fra Rungsted Gymnasium i 1999. Det er lidt af et mirakel og mysterium, at jeg blev student – endda matematisk – fordi min arbejdsindsats var meget ringe. Men jeg var heldig med mine
karakterer, der blev trukket op af engelsk og faget design. Ret hurtigt efter eksamen rejste jeg til London, fordi det var min ambition at blive tøjdesigner. Men jeg evnede ikke at udtrykke mig som tegner. I stedet foreslog min mor, at jeg skulle prøve at komme i lære som frisør. Blandt andet fordi jeg altid havde klippet mine venner. Min mor havde en god bekendt i London, hvis kone arbejdede hos Vidal Sassoon. På den måde kom jeg ind på Vidal Sassoons diplomkursus i ni måneder, hvor man lærer at klippe, farve og sætte hår. Jeg lærte en masse om basichårviden med stærk fokus på klipning. Det gik flyvende! Dengang i skolen var jeg irriteret på de klassekammerater, der hele tiden havde hånden oppe. Nu var jeg selv den flittige elev, der bare ville lære alt.” Kurset hos Vidal Sassoon var dyrt, og Kiyos mor brugte hans børneopsparing til formålet. Grunden til at han flyttede til London så
hurtigt skyldtes nogle fordelagtige økonomiske EU-studieregler, som ville ophøre.


EN RIGTIG NØRD
Kurset var veltilrettelagt og lærerigt. Kiyo følte, at han var kommet på den rette hylde. I gymnasiet var hans indsats begrænset. Hos Vidal Sassoon kunne han ikke suge nok til sig. Han udskilte sig fra flokken ved at være ekstraordinært flittig. Det gav bonus. Efter kurset blev han af sine lærere opfordret til at fortsætte hos Vidal Sassoon som tekniker. ”Jeg følte mig heldig, men jeg havde også gjort en virkelig stor indsats på kurset. På det tidspunkt begyndte jeg at arbejde rigtig meget, - så meget at jeg blev helt nørdet. Jeg gik utrolig meget op i klippeteknikker. Klipning blev lidt af en åbenbaring for mig, og jeg kan stadig blive helt elektrisk, når jeg ser en smuk klipning eller selv er i gang med en ny frisure. Jeg tror, at den energi jeg følte hos Vidal Sassoon, kom til at virke smittende på andre.”


STAFF TRAINING
”Jeg fortsatte hos Sassoon og gennemgik syv måneders ekstra træning, Vidal Sassoons Staff Training. Det var ret hård træning med to prøver. En basic-test hvor man klipper elleve Vidal Sasson frisurer, der
dækker alt fra kort til langt hår. Det dækker linien som er one-length, linier i langt hår, i kort hår, graduering og etager. Kort sagt alle basicteknikker, så man er i stand til at skabe en hvilken som helst form i en frisure. Den anden prøve var The Final Test, som er en gradueringstest, hvor man udfolder sin kreative side. Ved hjælp af den højeste kvalitet i sin klippeteknik skal man her udtrykke sin fornemmelse for hår og frisurer. Man skal præsentere 10 modeller plus en opsætning.
Hvis man består denne prøve, kan man kalde sig stylist. Jeg bestod!” Kiyos teknik og klipninger blev bedømt af nogle af verdens største frisørnavne i dag, Tim Hartley og Mark Hayes.
”Tim Hartley har senere fortalt mig, at han var imponeret af mig og kunne se mit potentiale. Da jeg fortsatte som underviser, tog han mig under sine vinger og guidede mig. Jeg lavede alt lige fra fashion shows til fotoshoots, seminarer og undervisning. Efter halvandet år som udlært frisør fik jeg ansvaret for London Staff Training hos Vidal Sassoon. Det føltes næsten surrealistisk, fordi alt det, jeg havde lært i det foregående halvandet år, skulle jeg nu selv undervise andre i.” Kiyo havde tidligere skabt en del resultater, og er meget bevidst om de muligheder han fik tilbudt. På den anden side mener han, at hvis man er ambitiøs og arbejder hårdt og målrettet, vil man kunne skabe resultater og nå sit mål. På det tidspunkt var han kun 21 år og underviste folk helt op til 45 år. Det var en bizar oplevelse for den unge frisør, som dog fandt en slags metode til at undervise mennesker ældre end ham selv.

NYE TIDER
”Da Vidal Sassoon blev købt af et amerikansk firma, skete der ændringer i hele træningsprogrammet. Princippet hos Vidal Sassoon har altid været specialisering. Enten klipper man, eller også farver man hår. I et nyt koncept under navnet Sassoon Studio blev strategien ændret til at frisøren både skulle farve og klippe. Jeg tog ansvaret for klippesiden, men var alligevel ikke helt tilfreds med det nye koncept. Navnet Vidal Sassoon har efter min mening altid stået for det ypperste og den bedste kvalitet. Nu skulle alt standardiseres. Jeg syntes, at der blev solgt ud af principperne og mere tænkt i penge. Selv om jeg senere blev kreativ direktør for London City Salon, mistede jeg gradvis lidenskaben
i arbejdet. Tim Hartley var stoppet året før hos Sassoon, og det var et antiklimaks for mig, fordi han var min mester i håndværket. Jeg følte, at jeg måtte tage et step tilbage for at genfinde motivationen.
Så det endte med, at jeg forlod Sassoon og etablerede mig som selvstændig sammen med en kollega – og min bror og jeg havde tidligere startet designbureau i 2004. For mig er penge et middel og ikke et mål i sig selv. Det er selvfølgelig rart, hvis man tjener penge på sit arbejde, men penge alene skaber ikke tilfredshed hos mig. Jeg skal kunne stå inde for de ting, jeg arbejder med!"




DESIGNSTUDIO
Under navnet ”The Inoue Brothers” skabte Kiyoshi og Satoru et designstudio og begyndte at lave tøj. Satoru fortsatte med designopgaver for bl.a. MTV hjemme i København. I London åbnede Kiyo sidste år sin frisør-design-mode og livsstilsbutik ”Environment”, og han arbejder stadig som frisør med undervisning og seminarer. Forbindelsen med Tim Hartley er bevaret i form af dennes tilknytning til ”Environment” som kreativ inspirationskilde.
”Vi designer alt fra events til interiør og tøj. Det eneste vi ikke kan tilbyde er produktdesign. Nu laver vi to kollektioner om året, og vi sælger tøjet i København, London og Japan. Vores motto er Skandinasia
– en sammentrækning af Skandinavia og Asia. Alt tøjet er etisk korrekt produceret, hvor vi kontrollerer kollektionerne og betaler et anstændigt beløb for varerne. Vi har ligesom genopdaget alpacaulden,
der er et materiale, som vi har stor lidenskab for. Det produceres i Bolivia og Peru. Ulden er unik, og vi går op i at processen er ordentlig - lidt som Max Havelaar, hvor det er det menneskelige aspekt i produktionsgangen, som inspirerer os. Folk skulle gerne fornemme, at der ligger mere bag vort design og produktion end blot at kunne købe tøj til lavest mulige pris. Vi vil gerne fortælle historien bag produkterne. I København sælges kollektionen i Can og Wood-Wood. De to brødre planlægger at åbne en ”Environment” butik i København for derefter at vende blikket mod Japan.



Tekst: Karen Fredslund Ellegaard
Foto: Thomas Andersen og Claus Peuckert
Artiklen blev bragt i hair magazine, 3. udgave 2007

Annonce

Nyeste produkter se flere produktnyheder

Andersen Tray Table nu hos Frisørland

Andersen Tray Table nu hos Frisørland

Andersen Tray Tables er flotte nye borde, hvor bakkerne er fremstillet i massivt ask. Findes i tre varianter; petroleum, grå eller ask. Ø 46 cm / H 68 cm.
Cosmobell præsenterer nyheden #ZWAX

Cosmobell præsenterer nyheden #ZWAX

Næsten 50% af alle unge får lus! Derfor lancerer Cosmobell nu den lusehæmmende serie #zwax, der består af en shampoo, spray, hårvoks og en creme til at kæmme.
To nye OSIS+ produkter fra Schwarzkopf Professional

To nye OSIS+ produkter fra Schwarzkopf Professional

OSiS+ er den kreative stylingserie, der flytter grænserne, både i salonen og hjemme, og er skabt til de helt individuelle looks. Se den her.
Mé Hair Spray fra Id HAIR

Mé Hair Spray fra Id HAIR

Vi går efteråret i møde og det plejer at betyder sus i lokkerne. Derfor er det vigtigt, at lokkerne sikres med en god hårlak. Læs detaljer om lakken her
Dualsenses julegaveæsker fra Goldwell

Dualsenses julegaveæsker fra Goldwell

Årets Goldwell julegaveæsker er her! De findes i 3 forskellige varianter, og indeholder alle shampoo, hårpleie og stylingsprodukt fra Dualsenses og StyleSign.

Annonce

Nyeste shows se flere frisørshows

Wella Professional præsenterede Wella Trends AW17

Wella Professional præsenterede Wella Trends AW17

Den stod på inspiration fra 70'erne og lækre frisurer, da Wella Professional inviterede til Wella Trends AW17 med udgangpunkt i den seneste kollektion The New Norm.
TWISTED CURLS - Sebastian Nordic Show

TWISTED CURLS - Sebastian Nordic Show

I forbindelse med Kolding Storcenters Rock Fashion Week afholdte Sebastian Professionel deres årlige Sebastian Nordic show med fokus på smukke krøller.
ICON Hairspa inviterede til Zoom by Zoom show

ICON Hairspa inviterede til Zoom by Zoom show

Der var lagt op til en inspirationsfuld aften, da ICON Hairspa inviterede til show med Zoom by Zoom i forbindelse med deres seneste kollektion ”Movement”.
Årets nyhed! IngrediColor

Årets nyhed! IngrediColor

I slutningen af september slog Hair Team Company dørene op for 200 frisører i forbindelse med årets store nyhed; ingrediColor, der er en helt ny måde at tænke hårfarver på.
Inspiration, personlig udvikling og hår på Redken Tribe i Halmstad

Inspiration, personlig udvikling og hår på Redken Tribe i Halmstad

Solen skinnede i Halmstad, da 330 frisører fra hele Norden indtog byen for at deltage i Redken Tribe. Læs mere og se billeder fra weekenden her!

Annonce

Frisurekollektioner se flere frisurekollektioner

Annonce

Frisørportrætter se flere frisørportrætter

Anthony Mascolo

Anthony Mascolo

Anthony Mascolo var forleden i København for at give sit bud på tidens tendenser. Hair Magazine havde en god snak med den dygtige frisør.
Tini Owild

Tini Owild

Tini Owild er stylist og coach. Hun styler mennesker, shows og firmaer. Vigtigt for hende er balancen mellem den ydre og indre fremtoning.

Annonce

Nyeste videoer se flere videoer

KMS Genderless Grooming Teaser

KMS Genderless Grooming Teaser

KMS Nordisk inspireret af Unisex trenden! KMS Nordisk lancerer produktkampagnen 'Genderless Grooming' i september, der fokuserer på kønsneutral hårstyling.
Gå ikke glip af Trevor Sorbie til Salon International 2017

Gå ikke glip af Trevor Sorbie til Salon International 2017

Fantastiske Trevor Sorbie, der har vundet flere priser en nogen anden, kommer til årets Salon International. Her er en teaser på, hvad der venter til messen.
Tondeo præsenterer BLAZOR

Tondeo præsenterer BLAZOR

I den her video præsenteres the BLAZOR, og hvordan den kan anvendes enkelt og sikkert uden det krævet en speciel teknik.
Modern Ikon Collection - Essential Looks SS17 Schwarzkopf Professional

Modern Ikon Collection - Essential Looks SS17 Schwarzkopf Professional

Inspireret af SS17 catwalks, har Schwarzkopf Professional lavet Essential Looks Modern Ikon kollektionen.