LEVERANDØRER

kursuskalender

webshops

Lene Øxenholt - En god tekniker


Lene Øxenholt har som tekniker hos Schwarzkopf brug for stadig inspiration, opdatering og undervisning, før hun kan drage ud i landet og formidle den sidste ny viden og hårtrend videre til frisørerne.

En teknikers profil

Lene Øxenholt, 44 år, arbejder som tekniker for Schwarzkopf hårprodukter. Hun blev uddannet som frisør i Holbæk i 1982 og har gennem hele sin frisørkarriere arbejdet med Schwarzkopf produkter. Efter læretiden fortsatte hun som assistent i salonen i cirka otte år. Derefter blev hun headhuntet til en ny frisørsalon i Holbæk. Den købte hun i 1990 efter at have arbejdet der i trekvart år.

Lene Øxenholt var selvstændig frisør i otte år. I 1996 begyndte hun at arbejde som freelance-tekniker på konsulentbasis hos Schwarzkopf, fordi hun havde stort kendskab til produkterne. På et tidspunkt mistede hun lysten til at være selvstændig frisør og solgte salonen. Lene var i mellemtiden blevet gift og havde fået barn. Hun trængte til forandring i livet, og ønskede ikke at pengene skulle styre hendes liv. Lene mente, at hun havde evner som under viser og træner. I 2000 blev hun efter sin anden barsel fastansat som teknisk koordinator hos Henkel. Hendes faste base er i dag studiet hos Bella Vista A/S i Rødovre. ”I mit arbejde har jeg megen rejseaktivitet og skæve arbejdstider. Jeg er ofte ude omkring både i Danmark og i udlandet. For mænd er det altid legalt med de lange arbejdstider. De har sjældent problemer på hjemmefronten. For kvinder er det tit anderledes. Mit arbejde kræver, at jeg har mit bagland i orden. Jeg er gift med en dejlig mand, som gerne vil være sammen med vore to børn, og det giver mig friheden til et dejligt arbejdsliv, når pressede situationer kræver det,” siger Lene Øxenholt.

Opdateret
Lene Øxenholt fornemste opgave i forhold til sin arbejdsgiver er løbende at være opdateret med de nyeste Schwarzkopf-produkter, nye klippeteknikker og nye farvninger. Det kræver, at hun hele tiden får inspiration og sørger for efteruddannelse, hver gang hun skal præsentere nye lanceringer. Fire gange om året rejser hun til Hamburg på Schwarzkopfs store akademi for at hente inspiration og lære nyt. Her bliver teknikerne fra de enkelte lande informeret om de sidste nyheder. Foruden turene til Hamburg besøger Lene også Salon International i London eller Schwarzkopf-studiet i Barcelona. Her får hun undervisning i alt lige fra klippeteknikker til nye farvninger og nye produkter. Før en større lancering er hun ofte i Hamburg for at blive uddannet i det specielle produkt. Når Lene selv har været på skolebænken i 2-6 dage, kommer hun hjem for at give sin nye lærdom videre til Schwarzkopfs danske teknikere, så de er parate til at træne frisørerne.

Troværdig
Schwarzkopf råder over 10 teknikere, der alle sammen er uddannede frisører og har opgaverne som en ekstra tjans. Selv om Lene er fastansat hos Bella Vista, sørger hun for til stadighed at bevare den tætte kontakt til et almindeligt frisørliv. Hver anden uge arbejder hun en dag i sin gamle salon i Holbæk på ganske almindelige vilkår. Det gør hun for at bevare hurtighed i klipningen og huske, hvordan man har det sammen med de enkelte kunder i en salon. ”Arbejdet i en travl hverdag som frisør, tror jeg på gør mig bedre i mit job som tekniker, samtidig med at jeg opleves mere troværdig”, siger Lene.

Essential looks
”I mit job er det min vigtigste opgave at formidle de ting, som Schwarzkopf står for. Schwarzkopf ’s eget koncept hedder Essential Looks. I Hamburg og London ser jeg mange forskellige ting og henter inspiration herfra. Schwarzkopf har sit eget kreative team i Hamburg. Her udvikler Schwarzkopf sin egen trend i samarbejde med englænderen Tyler Johnson, der er kreativ chef hos Schwarzkopf i Hamburg. Tyler Johnson, der er tidligere Vidal Sassoon-mand, er verdenskendt inden for frisør- og modebranchen. Han er desuden stylist ved alle de store modeshows forår og efterår. Han laver hår for verdens mest kendte tøjfirmaer i Milano, Paris, London og New York og har sine faste designere, som han arbejder sammen med.

Verdenskendte designere
Lene fortæller, at hun har lagt mærke til, at Schwarzkopf er det eneste firma worldwide, som udvikler sit eget klippekoncept i samarbejde med kendte designere. Disse designere findes hos verdens førende modehuse og er bl.a. Prada, Gucci og Stella McQueen, ”Til Essential Looks laver vi hvert år en rapport, hvor vi kan se hele det hektiske backstage life op til de store modeshows, og vi oplever englænderen Tyler Johnson og hans crew med 20 assistenter i arbejde i en uge før hvert show. På denne måde bliver jeg fodret med nyheder og inspiration hele tiden, både farvemæssigt, produktmæssigt og klippemæssigt.

Personlig force
I den sidste ende, når alle tingene bliver samlet, ved jeg at der ligger utrolig meget arbejde bag udgivelsen af Essential Looks, som sørger for at Schwarzkopf er fremme på forreste række med trenden. Alt dette er også nødvendigt for at man hele tiden kan bevare gejsten i sit arbejde og formidle det videre. Det er ikke altid nemt at se smart og klog ud i tre timer, når jeg underviser. Min personlige force som tekniker ligger i mit dybe kendskab til Schwarzkopf og dets produkter. Jeg har arbejdet med dem i så mange år, at min grundlæggende viden ligger lagret på snorlige rækker på rygraden parat til at blive hentet frem. Det giver plads til nye input. Og dem får jeg mange af!”

 

 

 

Tekst: Karen Fredslund Ellegaard
Foto: Claus Peuckert
Artiklen blev bragt i hair magazine, 3. udgave 2007

Annonce

Nyeste produkter se flere produktnyheder

Salt Water Spray Sweet Orange No. 15 - Zenz Organic

Salt Water Spray Sweet Orange No. 15 - Zenz Organic

Saltvandssprayen er nem at arbejde med og perfekt til at skabe beach look og bølger i håret. Produktet plejer hår og hovedbund, så det forhindres i at udtørre.
Sun Oil SPF 30 Pure No. 94 fra Zenz Organic

Sun Oil SPF 30 Pure No. 94 fra Zenz Organic

Multifunktionel sololie til både hår, krop og ansigt, der beskytter mod solstråler, klorvand og saltvand. Et must at have med på ferien, som kan bruges af alle.
Hair Styling Mousse Orange No. 91 fra Zenz Organic

Hair Styling Mousse Orange No. 91 fra Zenz Organic

Nærende styling mousse med hold, der skaber struktur og volume i alle hårtyper. Produktet er ideelt til sommerens fyldige hår og har en frisk duft af appelsin.
KC Professional Four Reasons Root Cover

KC Professional Four Reasons Root Cover

Hos HeadBrands findes nu KC Professional Root Cover - en farvespray, der dækker udvækst og gråt hår mellem salonbesøgene og samtidig giver volume.

Annonce

Nyeste shows se flere frisørshows

Hair Fashion Night med L'Oréal Professionnel

Hair Fashion Night med L'Oréal Professionnel

L’Oréal Professionnel åbnede dørene op for sine kunder, da de skød det internationale event, Hair Fashion Night i gang.
Trendy fletninger med Amika i HeadBrands nye studie

Trendy fletninger med Amika i HeadBrands nye studie

Der var lagt op til en lærerig dag i HeadBrands' nye studie i København, da frisører var dukket op for at lære mere om trendy og moderne fletninger.
Årets nationale vindere af Wella Professionals Trend Vision Awards kåret!

Årets nationale vindere af Wella Professionals Trend Vision Awards kåret!

De nationale vindere i de to kategorier Creative Vision og Color Vision er fundet til Wella Professionals Trend Vision Awards.
Mario Krankl: Elsk det du gør og gør det med hjertet

Mario Krankl: Elsk det du gør og gør det med hjertet

Kongen af avantgarde, Mario Krankl, tog en pause fra forberedelserne inden aftenens store show ved TOP HAIR i Düsseldorf for at tale om trends, rejser og hvad, der skal til for at blive en succes.
La Biosthétique International Beauty Stylist 16-17

La Biosthétique International Beauty Stylist 16-17

Til dette års La Biosthétique Awards ”International Beauty Stylist 16-17” i Paris kunne gæsterne opleve et imponerende festfyrværkeri af glamour, mode og kreative total beauty looks.

Annonce

Frisurekollektioner se flere frisurekollektioner

Annonce

Frisørportrætter se flere frisørportrætter

Birthe Gleerup

Birthe Gleerup

Miljøvenlighed er kodeordet i Birthe Gleerups saloner i Århus. Men samtidig skal salonerne være moderigtige i både udtryk og stil. For i dag kræver kunderne god service og lækkert hår – og er behandlingerne miljørigtige, giver det et ekstra plus i bogen.
Finn Ellegaard

Finn Ellegaard

”For mig handler det ikke om at tjene masser af penge, men om at være rig på oplevelser”, siger Finn Ellegaard, som ejer Ellegaard Hairfactory på Frederiksberg og i Holte.

Annonce

Nyeste videoer se flere videoer

Tondeo præsenterer BLAZOR

Tondeo præsenterer BLAZOR

I den her video præsenteres the BLAZOR, og hvordan den kan anvendes enkelt og sikkert uden det krævet en speciel teknik.
Modern Ikon Collection - Essential Looks SS17 Schwarzkopf Professional

Modern Ikon Collection - Essential Looks SS17 Schwarzkopf Professional

Inspireret af SS17 catwalks, har Schwarzkopf Professional lavet Essential Looks Modern Ikon kollektionen.
KMS lancerer ny Moistrepair cleansing conditioner

KMS lancerer ny Moistrepair cleansing conditioner

Med Moistrepair cleansing conditioner fra KMS er det ikke nødvendigt at bruge almindelig shampoo. Moistrepair rengør håret for sæbe- og produktrester.
Goldwell Elumen Collection 2017

Goldwell Elumen Collection 2017

Elumen er den ultimative kreative "farvelegeplads" for stylister. Elumen strækker grænserne og overgår alle forventninger for, hvad farver kan gøre.