LEVERANDØRER

kursuskalender

webshops

Lene Øxenholt - En god tekniker


Lene Øxenholt har som tekniker hos Schwarzkopf brug for stadig inspiration, opdatering og undervisning, før hun kan drage ud i landet og formidle den sidste ny viden og hårtrend videre til frisørerne.

En teknikers profil

Lene Øxenholt, 44 år, arbejder som tekniker for Schwarzkopf hårprodukter. Hun blev uddannet som frisør i Holbæk i 1982 og har gennem hele sin frisørkarriere arbejdet med Schwarzkopf produkter. Efter læretiden fortsatte hun som assistent i salonen i cirka otte år. Derefter blev hun headhuntet til en ny frisørsalon i Holbæk. Den købte hun i 1990 efter at have arbejdet der i trekvart år.

Lene Øxenholt var selvstændig frisør i otte år. I 1996 begyndte hun at arbejde som freelance-tekniker på konsulentbasis hos Schwarzkopf, fordi hun havde stort kendskab til produkterne. På et tidspunkt mistede hun lysten til at være selvstændig frisør og solgte salonen. Lene var i mellemtiden blevet gift og havde fået barn. Hun trængte til forandring i livet, og ønskede ikke at pengene skulle styre hendes liv. Lene mente, at hun havde evner som under viser og træner. I 2000 blev hun efter sin anden barsel fastansat som teknisk koordinator hos Henkel. Hendes faste base er i dag studiet hos Bella Vista A/S i Rødovre. ”I mit arbejde har jeg megen rejseaktivitet og skæve arbejdstider. Jeg er ofte ude omkring både i Danmark og i udlandet. For mænd er det altid legalt med de lange arbejdstider. De har sjældent problemer på hjemmefronten. For kvinder er det tit anderledes. Mit arbejde kræver, at jeg har mit bagland i orden. Jeg er gift med en dejlig mand, som gerne vil være sammen med vore to børn, og det giver mig friheden til et dejligt arbejdsliv, når pressede situationer kræver det,” siger Lene Øxenholt.

Opdateret
Lene Øxenholt fornemste opgave i forhold til sin arbejdsgiver er løbende at være opdateret med de nyeste Schwarzkopf-produkter, nye klippeteknikker og nye farvninger. Det kræver, at hun hele tiden får inspiration og sørger for efteruddannelse, hver gang hun skal præsentere nye lanceringer. Fire gange om året rejser hun til Hamburg på Schwarzkopfs store akademi for at hente inspiration og lære nyt. Her bliver teknikerne fra de enkelte lande informeret om de sidste nyheder. Foruden turene til Hamburg besøger Lene også Salon International i London eller Schwarzkopf-studiet i Barcelona. Her får hun undervisning i alt lige fra klippeteknikker til nye farvninger og nye produkter. Før en større lancering er hun ofte i Hamburg for at blive uddannet i det specielle produkt. Når Lene selv har været på skolebænken i 2-6 dage, kommer hun hjem for at give sin nye lærdom videre til Schwarzkopfs danske teknikere, så de er parate til at træne frisørerne.

Troværdig
Schwarzkopf råder over 10 teknikere, der alle sammen er uddannede frisører og har opgaverne som en ekstra tjans. Selv om Lene er fastansat hos Bella Vista, sørger hun for til stadighed at bevare den tætte kontakt til et almindeligt frisørliv. Hver anden uge arbejder hun en dag i sin gamle salon i Holbæk på ganske almindelige vilkår. Det gør hun for at bevare hurtighed i klipningen og huske, hvordan man har det sammen med de enkelte kunder i en salon. ”Arbejdet i en travl hverdag som frisør, tror jeg på gør mig bedre i mit job som tekniker, samtidig med at jeg opleves mere troværdig”, siger Lene.

Essential looks
”I mit job er det min vigtigste opgave at formidle de ting, som Schwarzkopf står for. Schwarzkopf ’s eget koncept hedder Essential Looks. I Hamburg og London ser jeg mange forskellige ting og henter inspiration herfra. Schwarzkopf har sit eget kreative team i Hamburg. Her udvikler Schwarzkopf sin egen trend i samarbejde med englænderen Tyler Johnson, der er kreativ chef hos Schwarzkopf i Hamburg. Tyler Johnson, der er tidligere Vidal Sassoon-mand, er verdenskendt inden for frisør- og modebranchen. Han er desuden stylist ved alle de store modeshows forår og efterår. Han laver hår for verdens mest kendte tøjfirmaer i Milano, Paris, London og New York og har sine faste designere, som han arbejder sammen med.

Verdenskendte designere
Lene fortæller, at hun har lagt mærke til, at Schwarzkopf er det eneste firma worldwide, som udvikler sit eget klippekoncept i samarbejde med kendte designere. Disse designere findes hos verdens førende modehuse og er bl.a. Prada, Gucci og Stella McQueen, ”Til Essential Looks laver vi hvert år en rapport, hvor vi kan se hele det hektiske backstage life op til de store modeshows, og vi oplever englænderen Tyler Johnson og hans crew med 20 assistenter i arbejde i en uge før hvert show. På denne måde bliver jeg fodret med nyheder og inspiration hele tiden, både farvemæssigt, produktmæssigt og klippemæssigt.

Personlig force
I den sidste ende, når alle tingene bliver samlet, ved jeg at der ligger utrolig meget arbejde bag udgivelsen af Essential Looks, som sørger for at Schwarzkopf er fremme på forreste række med trenden. Alt dette er også nødvendigt for at man hele tiden kan bevare gejsten i sit arbejde og formidle det videre. Det er ikke altid nemt at se smart og klog ud i tre timer, når jeg underviser. Min personlige force som tekniker ligger i mit dybe kendskab til Schwarzkopf og dets produkter. Jeg har arbejdet med dem i så mange år, at min grundlæggende viden ligger lagret på snorlige rækker på rygraden parat til at blive hentet frem. Det giver plads til nye input. Og dem får jeg mange af!”

 

 

 

Tekst: Karen Fredslund Ellegaard
Foto: Claus Peuckert
Artiklen blev bragt i hair magazine, 3. udgave 2007

Annonce

Nyeste produkter se flere produktnyheder

Moroccanoil nyheder

Moroccanoil nyheder

Moroccanoil byder både på dette års gaveæske, ideel til jul, og på enkeltstående stylingsprodukter til krøllet hår. Som altid er deres produkter plejende.
Rosaguld glattejern fra Moser

Rosaguld glattejern fra Moser

Det nye glattejern fra Moser er super flot og lækkert at holde på, og så varmer det også op på kun 25 sekunder. Salonsupport.dk er forhandler af produktet.
New Violet Silver Conditioner

New Violet Silver Conditioner

En fantastisk blødgørende pigmentbalsam for behandling af blondt og gråt hår. Silver pigmentet reducerer gul pigment og giver håret en flot klar glans.
Divine produkter fra Waterclouds

Divine produkter fra Waterclouds

Divine shower cream og Divine body lotion fra Waterclouds. Begge produkter og forkæler dig og din hud med fugt og nærende olier i den kolde vintertid.
Nyheder fra American Crew Techseries

Nyheder fra American Crew Techseries

Nu lancerer American Crew fire nye produkter til mænds grooming rutine: Control Foam, Texture Foam, Boost Spray og Firm Hold Styling Cream.

Annonce

Nyeste shows se flere frisørshows

Inspirationsaften med Revlon Professional

Inspirationsaften med Revlon Professional

Der var massere af inspiration at hente, da Revlon Professional inviterede til inspirationsaften med Martine Martinsen og Kevin Schou Birk fra American Crews all-star team.
Marcelklubbens London aften i Tivoli

Marcelklubbens London aften i Tivoli

Med dykkerudstyr, aquarium, hajer, flotte fisk, parpelotter, nøgne glimmermodeller og rullestol havde Marcelklubben gjort alt, hvad de kunne for at imponere.
Fokus på skæg i HeadBrands Creative Studio

Fokus på skæg i HeadBrands Creative Studio

HeadBrands åbnede sit Creative Studio op for nysgerrige frisører, der ville lære mere om skægtrimning, barbering og klassiske herrefrisurer.
Davines show: Hair On Stage 2017

Davines show: Hair On Stage 2017

Det spektakulære Theater Amsterdam husede Davines show Hair On Stage, der bød på den nyeste hårmode og kreativitet samt flere prisvindende frisører.
Davines show: Hair On Stage 2017

Davines show: Hair On Stage 2017

Det spektakulære Theater Amsterdam husede Davines show Hair On Stage, der bød på den nyeste hårmode og kreativitet samt flere prisvindende frisører.

Annonce

Frisurekollektioner se flere frisurekollektioner

Annonce

Frisørportrætter se flere frisørportrætter

Cherif El-Ayouty - Cha Cha Cha

Cherif El-Ayouty - Cha Cha Cha

Cherif El-Ayouty købte Cha Cha Cha for nogle måneder siden. Han ser salonkæden som en forretning, men samtidig mener han også branchens sjæl er kunsten og de passionerede medarbejdere.
Thomas Lauritsen fra Hair Construction

Thomas Lauritsen fra Hair Construction

Thomas Lauritsen har været blandt de hotteste frisører i byen. Han har lavet store shows og været med overalt. I dag betyder det mere for ham, at han hviler i sig selv, og at han har fundet værdien i at være frisør…

Annonce

Nyeste videoer se flere videoer

Hair Magazine deltog ved Salon International 2017

Hair Magazine deltog ved Salon International 2017

Hair Magazine var på plads ved dette års Salon International. Se denne lille video fra messen.
KMS Genderless Grooming Teaser

KMS Genderless Grooming Teaser

KMS Nordisk inspireret af Unisex trenden! KMS Nordisk lancerer produktkampagnen 'Genderless Grooming' i september, der fokuserer på kønsneutral hårstyling.
Gå ikke glip af Trevor Sorbie til Salon International 2017

Gå ikke glip af Trevor Sorbie til Salon International 2017

Fantastiske Trevor Sorbie, der har vundet flere priser en nogen anden, kommer til årets Salon International. Her er en teaser på, hvad der venter til messen.
Tondeo præsenterer BLAZOR

Tondeo præsenterer BLAZOR

I den her video præsenteres the BLAZOR, og hvordan den kan anvendes enkelt og sikkert uden det krævet en speciel teknik.
Modern Ikon Collection - Essential Looks SS17 Schwarzkopf Professional

Modern Ikon Collection - Essential Looks SS17 Schwarzkopf Professional

Inspireret af SS17 catwalks, har Schwarzkopf Professional lavet Essential Looks Modern Ikon kollektionen.