LEVERANDØRER

kursuskalender

webshops

Michael Schneider

Michael var gået død på frisørbranchen, og faktisk var han lige ved at gå i tømrerlære. I stedet åbnede han sin egen salon, Capo. Og det blev en bragende succes. For ham selv som menneske og forretningsmæssigt. Han elsker at udvikle. Og når han skal tænke tanker eller bare koble helt af, sker det i den japanske bonsaihave.

”Jeg bruger min mavefornemmelse, når jeg skal drive min forretning. Hvordan vil jeg f.eks. gerne selv føle det, når jeg går ind i en forretning? Det betyder meget. Og så er min holdning helt klar: Det er ikke mig, der skal profileres, men butikken. Det sætter jeg en ære i. Mit job som leder og chef er at udstråle den energi og det overskud, der skaber den gode atmosfære i salonen”. Sådan fortæller Michael, der startede Capo for fire år siden i en tidligere grønthandler på H.C. Ørstedsvej på Frederiksberg. Og Michael har prøvet meget af det, mange frisører kun drømmer om.

Han stod i lære hos Buch, og efter sin uddannelse, blev han i salonen i et par år, hvorefter han blev ansat i Aqua. ”Igennem mit job mødte jeg en del mennesker fra filmbranchen. På et tidspunkt manglede de en fyr med fingeren på pulsen på Nordisk Film, og jeg blev tilbudt jobbet som frisør og make-up artist. Det var super spændende og utroligt lærerigt”, fortæller Michael, men han fortæller også, at lige så spændende, som det var, lige så kedeligt kunne det også være.
”I virkelighedens verden var der utroligt meget ventetid. Vi kunne arbejde rigtige mange timer om ugen, og var vi i gang med optagelser, skulle vi ofte begynde kl. 4 om morgenen”.

Michael var med til at skabe bl.a. Jul på Kronborg, Klassefesten og mange andre udsendelser, men på et tidspunkt blev det for meget, og han ville gerne tilbage til frisørbranchen igen.
Han blev ansat i Aqua igen. ”Men jeg kunne ikke rigtig føle mig selv mere. Jeg var gået død, og jeg havde en fornemmelse af, at jeg gerne ville noget helt andet”. Faktisk var Michael meget tæt på at gå i tømrerlære. I stedet – efter en brainstorming med sin kone – valgte han at starte egen salon. Og tømrerfærdighederne; dem fik han rigeligt brug for!

Hold fast i dig selv
Michael mener klart, det altid er et spørgsmål om at holde fast i sig selv og stole på sin mavefornemmelse. Og derfor valgte han også at vende tilbage til den nedlagte grønthandlerforretning på H.C. Ørstedsvej selv om den ved første øjekast bestemt ikke lignede andet end et stort gang rod og en tom kummefryser, og i hvert fald ikke noget, der kunne ende med at blive til en frisørsalon.

”Jeg vendte tilbage, oplevede stemningen i kvarteret og besluttede mig for at slå til”.
Michael byggede selv salonen op, og han åbnede Capo med sig selv som eneste ansatte. Efter fire uger, havde han ikke en ledig tid, så han ansatte en medarbejder, og efter et år var der 4-5 ugers ventetid i Capo. ”Og det holder ikke!” Så den udviklingsplan, Michael havde lavet, måtte fremskyndes.

I dag klipper Michael udelukkende, og han overlader farvningen og andre behandlinger til sine ansatte. Og når man spørger han, hvordan han kunne få så stort succes, så hurtigt, er han helt overbevist om, at det hænger sammen med hans måde at drive sin forretning på: Efter mavefornemmelsen!

Medarbejderne skal tage ansvar
For Michael er det super vigtigt, at medarbejderne inddrages i salonen, at de tager ansvar. Og så, mener han, det betyder rigtig meget, at det er professionalismen, der skinner igennem i dagligdagen, men at medarbejderne har det socialt godt sammen.
”Og den balance har vi klart fundet”, siger han.

Ulempen ved at være en socialt fasttømret gruppe er, at har én en off-day, påvirker det alle. Men det gør det kun endnu vigtigere at tale sammen til personalemøderne.
Han mener, MU-samtaler er en mangelvare i frisørbranchen. Hos Capo holder man således to årlige medarbejderudviklingssamtaler, hvor der tales fortroligt med den enkelte medarbejder. Herudover har man månedlige personalemøder, hvor man starter med at spise lidt god mad sammen, hvor Michael præsenterer budgettet og fortæller om, hvad der skal ske, og hvor alle smider ideer på bordet, der kan vendes.

Ydermere sender han info-mails ud til medarbejderne en gang om ugen. ”Vi har også etableret et udviklingsbudget, der er båret af det produktsalg, der sker i forretningen. Så i stedet for at trække pengene ud, smider jeg dem i udvikling, f.eks. så medarbejderne kan komme til London til Sassoon eller andet”, fortæller Michael, og han mener, de penge er givet rigtigt godt ud, for de kunder, der kommer i Capo, er bevidste kunder.
”Og min holdning er, at de kommer hos os af en årsag. De har brug for forandring”.
At det netop er Sassoon, Michael bruger en del, er fordi han mener, et teknisk stærkt fundament, åbner mange andre døre.

Uddannelse er også et meget vigtigt punkt for Michael. ”Mine medarbejdere skal forstå, hvad jeg synes, er bedst for kunderne”. Derfor uddanner Michael ugentligt sine elever, og igennem uddannelsesforløbet, skal de igennem 30-35 tests, for at sikre, at der er hånd i hanke med, hvad den enkelte forstår. Og testene skal bestås, før de kommer videre.
”De skal f.eks. forstå det fundamentale i klipningen, og de skal de Sassoons klippevideoer.

  

Den sidste del af deres uddannelse, skal eleverne i Capo bruge på kreativ udvikling.
”De skal bruge de ting, de har lært med støtte fra de uddannede frisører i butikken – og den sidste del af deres elevtid skal udelukkende bruges på at forberede sig til svendeprøven!” Mange at de elever, Michael uddanner, bliver i salonen, men han mener ikke, det er ubetinget godt. ”De kan ofte udvikle sig mere ved at komme et nyt sted hen”, mener han.

Frisør ved et tilfælde
”Knægt, fremtiden er sorte penge!” Sådan sagde Michaels far og slog i bordet. Og derfor blev Michael frisør – sådan næsten! I hvert fald var det bestemt ikke noget, han havde planer om, selv om han som 8-10 årig med slik som betaling, satte sin mors hår, når faren var ude at spille som musiker lørdag aften.

”Faktisk troede jeg, jeg skulle være slagter, for det var min far”, siger Michael med et smil. I stedet kom han i lære hos Buch. Og her var han en dreng i en kvindeverden.
”Det betød, at kravene altid var store, man skulle klæde sig rigtigt, og egentlig var det hårdt. Men set i bakspejlet har det givet rigtig meget”.

”Og så både takker og forbander jeg min far for at få mig ind i denne branche”, siger Michael med et smil.

Svært at nå hertil
At være direktør er ikke så svært. Det er at nå dertil, der er den vanskelige opgave, mener Michael. Og han tror på, at relationer til kunderne er alfa og omega. ”Da jeg havde åbnet min salon, opdagede min kone pludselig, at der var en del mennesker, der søgte mig på nettet: ”Hvem ved, hvor Michael er henne?” Hun skrev tilbage, at jeg havde åbnet min egen salon, og efter et halvt år, havde jeg 95 pct. af mine gamle kunder, der kom i min forretning”.

  

Så at være ”connected” med kunderne er super vigtigt. Og Michael laver en form for psykologisk profil på alle sine kunder. ”Derfor bruger jeg den første halve time, første gang de kommer i salonen, på at tale med dem. Og jeg gør det netop, fordi jeg brændte ud for fire år siden, og måtte dengang gøre mig klart, hvad det var, jeg ville med mig selv, og hvad det er jeg elsker ved jobbet. Og jeg nåede frem til, at det egentlig ikke handler så meget om hår, men om mennesker og om deres historier. Og skal jeg klippe dem, så de bliver glade, er jeg nødt til at vide lidt om, hvem de er, og hvad de fundamentalt står for, hvad de gør der hjemme om morgenen med deres hår osv.” Samtidig skal man ikke være blind for at ”noise” i butikken skaber stemning.

Vi gør ikke det samme som andre
At det ikke nødvendigvis er rigtigt at gøre som alle andre, mener Michael helt klart, og i Capo gør han meget ud af, at han selv og medarbejderne skal være ærlige.
”Og hellere sende en kunde ud ad døren igen, end at lave noget, vi ikke kan stå inde for. Og det kan godt være, at nogle af kunderne synes, jeg er en mærkelig snegl, fordi jeg ikke vil klippe en bestemt frisure, men det er min holdning”.

Slapper af med at klippe hår
Når Michael ikke arbejder, bruger han al den tid, han kan, sammen med sin datter på otte år. ”Hverdagen er leverpostej og skoletid, derfor afsætter jeg søndagene til at gøre noget sammen med hende”. Men faktisk slapper Michael rigtig godt af med at klippe hår.

”Når man klipper, ligger fokus der og ingen andre steder”, siger han. Men en japansk have har han også, og her bruger han også meget tid. ”Der er ganske enkelt ikke noget bedre, når jeg skal koble helt af end at gå og rive i gruset”, fortæller han med et smil, og erkender, at det nok ikke lige er den fritidsinteresse de fleste af hans kunder eller frisørkollegaer havde tiltænkt ham. Mere ”Michael” er det nok, når han hver søndag spiller fodbold.
”Det er her mændene får lov til at være drengerøve”, griner han. Men ellers har Michael ikke det store behov for at være sammen med en masse mennesker, når han har fri. ”Jeg er blandt mennesker hver eneste dag, så når jeg har fri, har jeg faktisk behov for at være mig selv og at være sammen med min familie. Jeg holder af at tage i svømmehallen med min datter og at gå i min have”, siger Michael. Og så synes han i øvrigt selv, han er blevet god til at lægge arbejdet fra sig, når han kommer hjem.

”Men jeg holder også rigtig meget af at stå op kl. 6 søndag morgen, bare for at nyde stilheden og fuglekvidderen før familien står op”. I udgangspunktet er Michael ifølge ham selv ikke hverken forretnings- eller pengemand. ”Men jeg elsker at udvikle nye ideer i min tænkesofa eller i min bonsaihave. Men f.eks. har jeg ikke lyst til flere butikker. Jeg vil hellere udvikle den, jeg har og se, hvor det bærer hen”.

Blandt de ideer, Michael pusler med, er f.eks. at holde åbent fra 08-21, og lade medarbejderne arbejde i to-holdsskift. ”Men jeg jagter ikke udviklingen bare for udviklingens skyld. Det skal ske i takt med at kundemængden øges”. Michael er klar over, at han er nødt til at gøre en indsats for at brande Capo, og han arbejder ud fra mottoet: ”Du får, hvad du giver” – i forretningslivet og i privatlivet.

”At være frisør kan være leverpostej, hvis ikke man selv gør noget for at få indspark i hverdagen”. Således har Michael netop indledt et stort samarbejde med L’Oréal omkring Shu Eumura, som han er meget glad for, shows laver han i begrænset omfang, når han føler tiden er til det, og mode, teater og tv laver han også fortsat i et begrænset omfang.
”Jeg har egentlig ikke behov for mere. Jeg har været hele vejen rundt, og jo flere døre, jeg åbner, jo mere føler jeg, at jeg har fundet mig selv igen i branchen.

Se flere frisør portrætter her

Annonce

Nyeste produkter se flere produktnyheder

Nyhed fra Frisørland! Wesco pedalspande

Nyhed fra Frisørland! Wesco pedalspande

Wescp pedalspand står stabilt og er med en robust pedalmekanisme. Spanden er lavet af stålplader i høj kvalitet og har naturligvis soft-close. Findes i flere udgaver.
Lækre julegaveæsker fra Wella Professionals

Lækre julegaveæsker fra Wella Professionals

Før julens gavmilde måned sætter ind, lancerer Wella Professionals fem lækre julegaveæsker med must-have produkter fra Wella, Sebastian, EIMI og SP.
Julegaveæsker fra Kerasilk

Julegaveæsker fra Kerasilk

Nu kan du tilbyde dine kunder en romantisk julegaveæske fra Kerasilk i de forskellige serier: Repower Volume, Control og Reconstruct. Se dem her.
Andersen Tray Table nu hos Frisørland

Andersen Tray Table nu hos Frisørland

Andersen Tray Tables er flotte nye borde, hvor bakkerne er fremstillet i massivt ask. Findes i tre varianter; petroleum, grå eller ask. Ø 46 cm / H 68 cm.
Cosmobell præsenterer nyheden #ZWAX

Cosmobell præsenterer nyheden #ZWAX

Næsten 50% af alle unge får lus! Derfor lancerer Cosmobell nu den lusehæmmende serie #zwax, der består af en shampoo, spray, hårvoks og en creme til at kæmme.

Annonce

Nyeste shows se flere frisørshows

Goldwell & KMS Global Zoom Event 2017 i Barcelona

Goldwell & KMS Global Zoom Event 2017 i Barcelona

I weekenden var det endnu en gang tid til det storslåede Goldwell & KMS Global Zoom Event, denne gang i kulturbyen Barcelona. Læs og se bilder fra eventet her:
Wella Professional præsenterede Wella Trends AW17

Wella Professional præsenterede Wella Trends AW17

Den stod på inspiration fra 70'erne og lækre frisurer, da Wella Professional inviterede til Wella Trends AW17 med udgangpunkt i den seneste kollektion The New Norm.
TWISTED CURLS - Sebastian Nordic Show

TWISTED CURLS - Sebastian Nordic Show

I forbindelse med Kolding Storcenters Rock Fashion Week afholdte Sebastian Professionel deres årlige Sebastian Nordic show med fokus på smukke krøller.
ICON Hairspa inviterede til Zoom by Zoom show

ICON Hairspa inviterede til Zoom by Zoom show

Der var lagt op til en inspirationsfuld aften, da ICON Hairspa inviterede til show med Zoom by Zoom i forbindelse med deres seneste kollektion ”Movement”.
Årets nyhed! IngrediColor

Årets nyhed! IngrediColor

I slutningen af september slog Hair Team Company dørene op for 200 frisører i forbindelse med årets store nyhed; ingrediColor, der er en helt ny måde at tænke hårfarver på.

Annonce

Frisurekollektioner se flere frisurekollektioner

Annonce

Frisørportrætter se flere frisørportrætter

Rico Bellacci

Rico Bellacci

”Jeg står nr. 1 på min liste over investeringer. For er jeg en god leder, kan jeg skabe en arbejdsplads, der er inspirerende at være på”. Det mener Rico Bellacci, der ejer Bellacci Frizisto i Odense. ”Men jeg skal også have min kunstneriske frihed og friheden til at være”, siger Rico.
Lina Jørgensen

Lina Jørgensen

Hairdresser on Fire skal overskride grænser, og Lina elsker at arbejde derude, hvor de fleste andre tænker; nej, det er for vildt.

Annonce

Nyeste videoer se flere videoer

KMS Genderless Grooming Teaser

KMS Genderless Grooming Teaser

KMS Nordisk inspireret af Unisex trenden! KMS Nordisk lancerer produktkampagnen 'Genderless Grooming' i september, der fokuserer på kønsneutral hårstyling.
Gå ikke glip af Trevor Sorbie til Salon International 2017

Gå ikke glip af Trevor Sorbie til Salon International 2017

Fantastiske Trevor Sorbie, der har vundet flere priser en nogen anden, kommer til årets Salon International. Her er en teaser på, hvad der venter til messen.
Tondeo præsenterer BLAZOR

Tondeo præsenterer BLAZOR

I den her video præsenteres the BLAZOR, og hvordan den kan anvendes enkelt og sikkert uden det krævet en speciel teknik.
Modern Ikon Collection - Essential Looks SS17 Schwarzkopf Professional

Modern Ikon Collection - Essential Looks SS17 Schwarzkopf Professional

Inspireret af SS17 catwalks, har Schwarzkopf Professional lavet Essential Looks Modern Ikon kollektionen.