LEVERANDØRER

kursuskalender

webshops

Michael Schneider

Michael var gået død på frisørbranchen, og faktisk var han lige ved at gå i tømrerlære. I stedet åbnede han sin egen salon, Capo. Og det blev en bragende succes. For ham selv som menneske og forretningsmæssigt. Han elsker at udvikle. Og når han skal tænke tanker eller bare koble helt af, sker det i den japanske bonsaihave.

”Jeg bruger min mavefornemmelse, når jeg skal drive min forretning. Hvordan vil jeg f.eks. gerne selv føle det, når jeg går ind i en forretning? Det betyder meget. Og så er min holdning helt klar: Det er ikke mig, der skal profileres, men butikken. Det sætter jeg en ære i. Mit job som leder og chef er at udstråle den energi og det overskud, der skaber den gode atmosfære i salonen”. Sådan fortæller Michael, der startede Capo for fire år siden i en tidligere grønthandler på H.C. Ørstedsvej på Frederiksberg. Og Michael har prøvet meget af det, mange frisører kun drømmer om.

Han stod i lære hos Buch, og efter sin uddannelse, blev han i salonen i et par år, hvorefter han blev ansat i Aqua. ”Igennem mit job mødte jeg en del mennesker fra filmbranchen. På et tidspunkt manglede de en fyr med fingeren på pulsen på Nordisk Film, og jeg blev tilbudt jobbet som frisør og make-up artist. Det var super spændende og utroligt lærerigt”, fortæller Michael, men han fortæller også, at lige så spændende, som det var, lige så kedeligt kunne det også være.
”I virkelighedens verden var der utroligt meget ventetid. Vi kunne arbejde rigtige mange timer om ugen, og var vi i gang med optagelser, skulle vi ofte begynde kl. 4 om morgenen”.

Michael var med til at skabe bl.a. Jul på Kronborg, Klassefesten og mange andre udsendelser, men på et tidspunkt blev det for meget, og han ville gerne tilbage til frisørbranchen igen.
Han blev ansat i Aqua igen. ”Men jeg kunne ikke rigtig føle mig selv mere. Jeg var gået død, og jeg havde en fornemmelse af, at jeg gerne ville noget helt andet”. Faktisk var Michael meget tæt på at gå i tømrerlære. I stedet – efter en brainstorming med sin kone – valgte han at starte egen salon. Og tømrerfærdighederne; dem fik han rigeligt brug for!

Hold fast i dig selv
Michael mener klart, det altid er et spørgsmål om at holde fast i sig selv og stole på sin mavefornemmelse. Og derfor valgte han også at vende tilbage til den nedlagte grønthandlerforretning på H.C. Ørstedsvej selv om den ved første øjekast bestemt ikke lignede andet end et stort gang rod og en tom kummefryser, og i hvert fald ikke noget, der kunne ende med at blive til en frisørsalon.

”Jeg vendte tilbage, oplevede stemningen i kvarteret og besluttede mig for at slå til”.
Michael byggede selv salonen op, og han åbnede Capo med sig selv som eneste ansatte. Efter fire uger, havde han ikke en ledig tid, så han ansatte en medarbejder, og efter et år var der 4-5 ugers ventetid i Capo. ”Og det holder ikke!” Så den udviklingsplan, Michael havde lavet, måtte fremskyndes.

I dag klipper Michael udelukkende, og han overlader farvningen og andre behandlinger til sine ansatte. Og når man spørger han, hvordan han kunne få så stort succes, så hurtigt, er han helt overbevist om, at det hænger sammen med hans måde at drive sin forretning på: Efter mavefornemmelsen!

Medarbejderne skal tage ansvar
For Michael er det super vigtigt, at medarbejderne inddrages i salonen, at de tager ansvar. Og så, mener han, det betyder rigtig meget, at det er professionalismen, der skinner igennem i dagligdagen, men at medarbejderne har det socialt godt sammen.
”Og den balance har vi klart fundet”, siger han.

Ulempen ved at være en socialt fasttømret gruppe er, at har én en off-day, påvirker det alle. Men det gør det kun endnu vigtigere at tale sammen til personalemøderne.
Han mener, MU-samtaler er en mangelvare i frisørbranchen. Hos Capo holder man således to årlige medarbejderudviklingssamtaler, hvor der tales fortroligt med den enkelte medarbejder. Herudover har man månedlige personalemøder, hvor man starter med at spise lidt god mad sammen, hvor Michael præsenterer budgettet og fortæller om, hvad der skal ske, og hvor alle smider ideer på bordet, der kan vendes.

Ydermere sender han info-mails ud til medarbejderne en gang om ugen. ”Vi har også etableret et udviklingsbudget, der er båret af det produktsalg, der sker i forretningen. Så i stedet for at trække pengene ud, smider jeg dem i udvikling, f.eks. så medarbejderne kan komme til London til Sassoon eller andet”, fortæller Michael, og han mener, de penge er givet rigtigt godt ud, for de kunder, der kommer i Capo, er bevidste kunder.
”Og min holdning er, at de kommer hos os af en årsag. De har brug for forandring”.
At det netop er Sassoon, Michael bruger en del, er fordi han mener, et teknisk stærkt fundament, åbner mange andre døre.

Uddannelse er også et meget vigtigt punkt for Michael. ”Mine medarbejdere skal forstå, hvad jeg synes, er bedst for kunderne”. Derfor uddanner Michael ugentligt sine elever, og igennem uddannelsesforløbet, skal de igennem 30-35 tests, for at sikre, at der er hånd i hanke med, hvad den enkelte forstår. Og testene skal bestås, før de kommer videre.
”De skal f.eks. forstå det fundamentale i klipningen, og de skal de Sassoons klippevideoer.

  

Den sidste del af deres uddannelse, skal eleverne i Capo bruge på kreativ udvikling.
”De skal bruge de ting, de har lært med støtte fra de uddannede frisører i butikken – og den sidste del af deres elevtid skal udelukkende bruges på at forberede sig til svendeprøven!” Mange at de elever, Michael uddanner, bliver i salonen, men han mener ikke, det er ubetinget godt. ”De kan ofte udvikle sig mere ved at komme et nyt sted hen”, mener han.

Frisør ved et tilfælde
”Knægt, fremtiden er sorte penge!” Sådan sagde Michaels far og slog i bordet. Og derfor blev Michael frisør – sådan næsten! I hvert fald var det bestemt ikke noget, han havde planer om, selv om han som 8-10 årig med slik som betaling, satte sin mors hår, når faren var ude at spille som musiker lørdag aften.

”Faktisk troede jeg, jeg skulle være slagter, for det var min far”, siger Michael med et smil. I stedet kom han i lære hos Buch. Og her var han en dreng i en kvindeverden.
”Det betød, at kravene altid var store, man skulle klæde sig rigtigt, og egentlig var det hårdt. Men set i bakspejlet har det givet rigtig meget”.

”Og så både takker og forbander jeg min far for at få mig ind i denne branche”, siger Michael med et smil.

Svært at nå hertil
At være direktør er ikke så svært. Det er at nå dertil, der er den vanskelige opgave, mener Michael. Og han tror på, at relationer til kunderne er alfa og omega. ”Da jeg havde åbnet min salon, opdagede min kone pludselig, at der var en del mennesker, der søgte mig på nettet: ”Hvem ved, hvor Michael er henne?” Hun skrev tilbage, at jeg havde åbnet min egen salon, og efter et halvt år, havde jeg 95 pct. af mine gamle kunder, der kom i min forretning”.

  

Så at være ”connected” med kunderne er super vigtigt. Og Michael laver en form for psykologisk profil på alle sine kunder. ”Derfor bruger jeg den første halve time, første gang de kommer i salonen, på at tale med dem. Og jeg gør det netop, fordi jeg brændte ud for fire år siden, og måtte dengang gøre mig klart, hvad det var, jeg ville med mig selv, og hvad det er jeg elsker ved jobbet. Og jeg nåede frem til, at det egentlig ikke handler så meget om hår, men om mennesker og om deres historier. Og skal jeg klippe dem, så de bliver glade, er jeg nødt til at vide lidt om, hvem de er, og hvad de fundamentalt står for, hvad de gør der hjemme om morgenen med deres hår osv.” Samtidig skal man ikke være blind for at ”noise” i butikken skaber stemning.

Vi gør ikke det samme som andre
At det ikke nødvendigvis er rigtigt at gøre som alle andre, mener Michael helt klart, og i Capo gør han meget ud af, at han selv og medarbejderne skal være ærlige.
”Og hellere sende en kunde ud ad døren igen, end at lave noget, vi ikke kan stå inde for. Og det kan godt være, at nogle af kunderne synes, jeg er en mærkelig snegl, fordi jeg ikke vil klippe en bestemt frisure, men det er min holdning”.

Slapper af med at klippe hår
Når Michael ikke arbejder, bruger han al den tid, han kan, sammen med sin datter på otte år. ”Hverdagen er leverpostej og skoletid, derfor afsætter jeg søndagene til at gøre noget sammen med hende”. Men faktisk slapper Michael rigtig godt af med at klippe hår.

”Når man klipper, ligger fokus der og ingen andre steder”, siger han. Men en japansk have har han også, og her bruger han også meget tid. ”Der er ganske enkelt ikke noget bedre, når jeg skal koble helt af end at gå og rive i gruset”, fortæller han med et smil, og erkender, at det nok ikke lige er den fritidsinteresse de fleste af hans kunder eller frisørkollegaer havde tiltænkt ham. Mere ”Michael” er det nok, når han hver søndag spiller fodbold.
”Det er her mændene får lov til at være drengerøve”, griner han. Men ellers har Michael ikke det store behov for at være sammen med en masse mennesker, når han har fri. ”Jeg er blandt mennesker hver eneste dag, så når jeg har fri, har jeg faktisk behov for at være mig selv og at være sammen med min familie. Jeg holder af at tage i svømmehallen med min datter og at gå i min have”, siger Michael. Og så synes han i øvrigt selv, han er blevet god til at lægge arbejdet fra sig, når han kommer hjem.

”Men jeg holder også rigtig meget af at stå op kl. 6 søndag morgen, bare for at nyde stilheden og fuglekvidderen før familien står op”. I udgangspunktet er Michael ifølge ham selv ikke hverken forretnings- eller pengemand. ”Men jeg elsker at udvikle nye ideer i min tænkesofa eller i min bonsaihave. Men f.eks. har jeg ikke lyst til flere butikker. Jeg vil hellere udvikle den, jeg har og se, hvor det bærer hen”.

Blandt de ideer, Michael pusler med, er f.eks. at holde åbent fra 08-21, og lade medarbejderne arbejde i to-holdsskift. ”Men jeg jagter ikke udviklingen bare for udviklingens skyld. Det skal ske i takt med at kundemængden øges”. Michael er klar over, at han er nødt til at gøre en indsats for at brande Capo, og han arbejder ud fra mottoet: ”Du får, hvad du giver” – i forretningslivet og i privatlivet.

”At være frisør kan være leverpostej, hvis ikke man selv gør noget for at få indspark i hverdagen”. Således har Michael netop indledt et stort samarbejde med L’Oréal omkring Shu Eumura, som han er meget glad for, shows laver han i begrænset omfang, når han føler tiden er til det, og mode, teater og tv laver han også fortsat i et begrænset omfang.
”Jeg har egentlig ikke behov for mere. Jeg har været hele vejen rundt, og jo flere døre, jeg åbner, jo mere føler jeg, at jeg har fundet mig selv igen i branchen.

Se flere frisør portrætter her

Annonce

Nyeste produkter se flere produktnyheder

KC Professional Four Reasons Root Cover

KC Professional Four Reasons Root Cover

Hos HeadBrands findes nu KC Professional Root Cover - en farvespray, der dækker udvækst og gråt hår mellem salonbesøgene og samtidig giver volume.
HH Simonsen - Limited Edition White True Divinity Styler

HH Simonsen - Limited Edition White True Divinity Styler

Den super populære True Divinity fra HH Simonsen styler fås i en sprød, hvid udgave med kontrastfulde, sorte detaljer.
HH Simonsen Wet Brush Ombre Summer

HH Simonsen Wet Brush Ombre Summer

Den populære Wet Brush har for en stund skiftet look og fås nu i farverige nuancer, der matcher enhver sommergarderobe.
Hårdelen ”Donna” fra SHE hairextensions

Hårdelen ”Donna” fra SHE hairextensions

Med "Donna" fra SHE hairextensions kan du skabe langt og fyldigt hår på få minutter.
L’Oréal Professionnel præstenterer #COLORFULHAIR

L’Oréal Professionnel præstenterer #COLORFULHAIR

L’Oréal Professionnel præsenterer #colorfulhair, en ny hårfarveserie designet og skabt til at opfylde kvinders forskellige farvebehov og for at imødekomme frisørernes kreativitet!

Annonce

Nyeste shows se flere frisørshows

Hair Fashion Night med L'Oréal Professionnel

Hair Fashion Night med L'Oréal Professionnel

L’Oréal Professionnel åbnede dørene op for sine kunder, da de skød det internationale event, Hair Fashion Night i gang.
Trendy fletninger med Amika i HeadBrands nye studie

Trendy fletninger med Amika i HeadBrands nye studie

Der var lagt op til en lærerig dag i HeadBrands' nye studie i København, da frisører var dukket op for at lære mere om trendy og moderne fletninger.
Årets nationale vindere af Wella Professionals Trend Vision Awards kåret!

Årets nationale vindere af Wella Professionals Trend Vision Awards kåret!

De nationale vindere i de to kategorier Creative Vision og Color Vision er fundet til Wella Professionals Trend Vision Awards.
Mario Krankl: Elsk det du gør og gør det med hjertet

Mario Krankl: Elsk det du gør og gør det med hjertet

Kongen af avantgarde, Mario Krankl, tog en pause fra forberedelserne inden aftenens store show ved TOP HAIR i Düsseldorf for at tale om trends, rejser og hvad, der skal til for at blive en succes.
La Biosthétique International Beauty Stylist 16-17

La Biosthétique International Beauty Stylist 16-17

Til dette års La Biosthétique Awards ”International Beauty Stylist 16-17” i Paris kunne gæsterne opleve et imponerende festfyrværkeri af glamour, mode og kreative total beauty looks.

Annonce

Frisurekollektioner se flere frisurekollektioner

Annonce

Frisørportrætter se flere frisørportrætter

Palle Freese

Palle Freese

Palle Freese vidste, at han ville være frisør allerede i 9. klasse. Den landskendte frisør fra Kolding er en målrettet mand, fyldt med både succes og gode idéer.
Johnny Poulsen

Johnny Poulsen

Hos Johnny i salon Arthur bliver der ikke kun klippet og stylet smarte frisurer. Her er der tid til fordybelse og åndelig samtale. Johnny elsker nemlig originaliteten hos sin kunder.

Annonce

Nyeste videoer se flere videoer

Tondeo præsenterer BLAZOR

Tondeo præsenterer BLAZOR

I den her video præsenteres the BLAZOR, og hvordan den kan anvendes enkelt og sikkert uden det krævet en speciel teknik.
Modern Ikon Collection - Essential Looks SS17 Schwarzkopf Professional

Modern Ikon Collection - Essential Looks SS17 Schwarzkopf Professional

Inspireret af SS17 catwalks, har Schwarzkopf Professional lavet Essential Looks Modern Ikon kollektionen.
KMS lancerer ny Moistrepair cleansing conditioner

KMS lancerer ny Moistrepair cleansing conditioner

Med Moistrepair cleansing conditioner fra KMS er det ikke nødvendigt at bruge almindelig shampoo. Moistrepair rengør håret for sæbe- og produktrester.
Goldwell Elumen Collection 2017

Goldwell Elumen Collection 2017

Elumen er den ultimative kreative "farvelegeplads" for stylister. Elumen strækker grænserne og overgår alle forventninger for, hvad farver kan gøre.