LEVERANDØRER

kursuskalender

webshops

Morten Lynge

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kushi og kam

I Dybbølsgade tæt ved Enghave Plads i København ligger en lille frisørsalon med navnet Kushi. Kushi er japansk og betyder kam. Her har Morten Lynge sin salon, og hverken han eller salonen er helt almindelig.

Kushi er japansk og betyder kam. Hvad var mere nærliggende for Morten Lynge end at vælge dette navn til sin nye frisørsalon, da han åbnede ved Enghave Plads for snart ti år siden. Her kommer forklaringen: Ordet Kushi fik han faxet hjem af sin onkel, der på det tidspunkt boede i Japan hos nogle munke. Morten Lynge fortæller, at ’kushi’ også findes i det arabiske sprog og betyder glæde. Udenfor på den hvide facade er navnet skrevet på både dansk og japansk.
Indenfor er salonen interessant, fordi Morten Lynge foruden sine nødvendige frisørremedier har samlet en hel historie i form af kunst og kunsthåndværk og sjovt inventar. Salonen er ikke stor, men Morten Lynge har tilført den stor mental rummelighed.

Indre by og Vesterbro
”Før hed salonen Barfly, som på engelsk betyder noget i retning af ’bums’. Det navn ville jeg ikke købet sammen med forretningen, så jeg valgte mit eget.”
Morten Lynge er uddannet i Ishøj og var tidligere ansat hos Cha Cha Cha i København City. Hans drøm var at blive selvstændig og slå sig ned på Vesterbro.
”Her er folk ikke er så snobbede som i Indre By,” siger Morten Lynge. ”Da jeg åbnede for ni år siden fandtes endnu ingen af alle de mange caféer, som vi ser i dag. Her var til gengæld værtshuse og bodegaer. I dag har området omkring Istedgade og Enghave Plads forandret sig til et trendy område. Som næsten nabo har Kushi nu en smart tøjforretning med Fred Perry tøj og sko.


Sjælen på Enghave Plads
”For mig var Vesterbro og Enghave mulighedernes område, fordi man her finder de sjove og skæve typer. Selv ville jeg også lave min helt egen stil i min forretning. Mange af de unge som bor herude skiller sig ud fra andre, og bydelen blomstrer med en frodig subkultur og ungdomskultur.”
For Morten Lynge er Enghave Plads fyldt med sjæl.
”Da jeg flyttede her til, var huslejen til at betale for en nystartet frisør som mig.”
Til nytår er det ti år siden Morten Lynge åbnede sin frisørforretning, og i mellemtiden er hans husleje steget med over 200 procent. Men glæden ved salonens beliggenhed er der stadig. Mange af hans kunder er fra lokalområdet. Her kommer både strippere og andet godtfolk, som Morten Lynge hygger sig med. Også fra Ishøj, hvor han var i lære hos Frisør Ole, kommer der kunder.
”Siden har jeg mange gange været med indehaveren af Frisør Ole, Jan Eckarth, på en lang række firsørture til England, USA og Spanien. Gennem årene har jeg haft mange interessante, sjove og specielle kunder. Det gør én til noget af en menneskekender. Med den forskellighed i kundekredsen gør oplevelserne sjove, og vi føler os som en stor familie, der har det rart sammen. Om fredagen har vi fredagsbar i salonen både for venner og for kunder. Faktisk har et kundepar mødt hinanden på fredagsbaren, og nu er de gift.”

 

Ingen arbejdsmoral
I salonen ligger fotos, go-cards, forskellige visitkort rundt omkring – alle lavet af Morten Lynge og med Morten Lynge.
”Jeg gør meget ud af at promovere mig selv. Lige nu har jeg en splinternye T-shirt med et billede af mig selv som 9-årig med teksten ”Working with hair since 1984.” Du vil grine, når du ser billedet af mig med vandkæmmet hår. Arbejdsmæssigt synes pigerne, at jeg er for perfektionistisk, men det mener jeg nu ikke at jeg er.

For tiden er der stilstand i frisørfaget. Jeg ville gerne lave flere frisørshows. I dag mangler vi en hel generation af unge frisører. Alt for få elever går op i deres fag. Da jeg var elev, skulle jeg arbejde om aftenen for at træne. Det gør eleverne ikke mere. De vil hellere hjem og se fjernsyn med Robinson eller Vild med dans. Mange unge i dag har ingen arbejdsmoral. De snakker i mobiltelefon hele tiden, og de yder ikke noget uden at få noget til gengæld. Desværre! Men bør huske altid at give dem ros, når de fortjener det. Det giver gode medarbejdere.”

Brøndby-hår
”Jeg har lavet hårshow i Jylland og hos Wella. Foruden at passe salonen her, underviser jeg en del. Det foregår ofte som en slags entertainment, hvor jeg både snakker hår og klip og om alt muligt andet. Min nye linie hedder ”ble” (inspireret af Morten Lynges datter på 10 måneder). Ble betyder brugbart, let og enkelt,- en idé jeg anvender meget på herrehår.
Herrehår er lige nu skal være kort i siden og nakken. Nakken klippes med maskinen. Det virker maskulint, - også med sideskilning og slikhår. Der skal bruges rigtig mange produkter, og håret skal være meget blankt. Det værste i dag er langt hår i nakken og strithår. Det kalder vi Brøndby-hår. Det er langt ude. Alle mine herrekunder bliver snakket væk fra at få klippet Brøndby-hår. Jeg laver det slet ikke mere. Langt hår i nakken er fuldstændig yt,” vurderer Morten Lynge, som for sjov har banket en aftale igennem med sine assistenter. Hvis de kommer til at klippe Brøndby-hår koster det  penge i kagekassen. Og det uanset om kunden beder om det. Prisen er 500 kroner til kagekassen til en god middag.

Poker i baglokalet
Morten Lynge er sin unge alder til trods– 32 år – yderst fornuftig og eftertænksom. Måske har hans lille datter Alma på ti måneder en del af æren for, at frisøren emmer af gode idéer og sprudler af energi samtidig med at han giver los og laver en masse forskellige ting. Når fredagsbaren er forbi, hygger Morten Lynge sig med vennerne i baglokalet, hvor han klapper spillebordet op. Og så er der poker på programmet de næste timer. Om søndagen er han angriber på et fodboldhold på Østerbro. Hver onsdag formiddag spiller han badminton med sin gode ven Karim, der også er frisør.
”Efter spillet går vi på café, og ham der taber betaler morgenmaden! Det er som regel Karim, der betaler, for han taber altid,” griner Morten.

Lille Alma
Lille Alma er hans største oplevelse, og på grund af hende har faderen blandt mange andre tatoveringer fået tatoveret hendes navn øverst på brystet. Et lille hjerte findes ved hans venstre håndled også er til hendes ære.
”Jeg har tatoveringer, fordi de betyder noget for mig. Tatoveringerne fortæller ting om mit liv og de er min måde at udtrykke mig selv på. Jeg har en stor tatovering med Destiny, fordi jeg har lidt min egen tro, som er Alma, Destiny og Mind. Alma betyder sjæl på spansk. Hvis jeg engang får en søn, skal han hedde Don, dels fordi min kæreste Signe hedder Østergaard til efternavn, og dels fordi jeg er nemlig ret vild med Don Ø fra Parken. Hvis noget har irriteret mig i dagens løb, så tænker jeg på min datter. Med Alma i tankerne ved jeg, at dagen bliver god igen. Hun har gjort mig mere rig på kærlighed!”

Denne artikel blev udgivet i 5. udgave 2007

Foto: Nicolaj Jensen og Claus Peuckert

For flere frisørportrætter se her

Annonce

Nyeste produkter se flere produktnyheder

To nye OSIS+ produkter fra Schwarzkopf Professional

To nye OSIS+ produkter fra Schwarzkopf Professional

OSiS+ er den kreative stylingserie, der flytter grænserne, både i salonen og hjemme, og er skabt til de helt individuelle looks. Se den her.
Mé Hair Spray fra Id HAIR

Mé Hair Spray fra Id HAIR

Vi går efteråret i møde og det plejer at betyder sus i lokkerne. Derfor er det vigtigt, at lokkerne sikres med en god hårlak. Læs detaljer om lakken her
Dualsenses julegaveæsker fra Goldwell

Dualsenses julegaveæsker fra Goldwell

Årets Goldwell julegaveæsker er her! De findes i 3 forskellige varianter, og indeholder alle shampoo, hårpleie og stylingsprodukt fra Dualsenses og StyleSign.
Frisørland præsenterer My.Organics Bleaching Powder

Frisørland præsenterer My.Organics Bleaching Powder

Hos Frisørland finder du nu My.Organics Bleaching Powder, hvis unikke konsistens gør produktet nemt at påføre. Lysner op til 6 toner.
Hair Protecting Wetsuit fra Cosmobell

Hair Protecting Wetsuit fra Cosmobell

Hair Protecting Wetsuit fra Cosmobell er en beskyttende "våddragt", der appliceres i vådt hår inden hårvask. Produkter er desuden godkendt til Grøn Salon.

Annonce

Nyeste shows se flere frisørshows

Wella Professional præsenterede Wella Trends AW17

Wella Professional præsenterede Wella Trends AW17

Den stod på inspiration fra 70'erne og lækre frisurer, da Wella Professional inviterede til Wella Trends AW17 med udgangpunkt i den seneste kollektion The New Norm.
TWISTED CURLS - Sebastian Nordic Show

TWISTED CURLS - Sebastian Nordic Show

I forbindelse med Kolding Storcenters Rock Fashion Week afholdte Sebastian Professionel deres årlige Sebastian Nordic show med fokus på smukke krøller.
ICON Hairspa inviterede til Zoom by Zoom show

ICON Hairspa inviterede til Zoom by Zoom show

Der var lagt op til en inspirationsfuld aften, da ICON Hairspa inviterede til show med Zoom by Zoom i forbindelse med deres seneste kollektion ”Movement”.
Årets nyhed! IngrediColor

Årets nyhed! IngrediColor

I slutningen af september slog Hair Team Company dørene op for 200 frisører i forbindelse med årets store nyhed; ingrediColor, der er en helt ny måde at tænke hårfarver på.
Inspiration, personlig udvikling og hår på Redken Tribe i Halmstad

Inspiration, personlig udvikling og hår på Redken Tribe i Halmstad

Solen skinnede i Halmstad, da 330 frisører fra hele Norden indtog byen for at deltage i Redken Tribe. Læs mere og se billeder fra weekenden her!

Annonce

Frisurekollektioner se flere frisurekollektioner

Annonce

Frisørportrætter se flere frisørportrætter

Cherif El-Ayouty - Cha Cha Cha

Cherif El-Ayouty - Cha Cha Cha

Cherif El-Ayouty købte Cha Cha Cha for nogle måneder siden. Han ser salonkæden som en forretning, men samtidig mener han også branchens sjæl er kunsten og de passionerede medarbejdere.
My-T Sharp

My-T Sharp

Turner er kunstneren – Liva er nørden i My-T Sharp, og sammen er de to et stærkt team med deres helt egen stil - i salonen såvel som på catwalken. ”Vi gør hver især det, vi er bedst til, så godt vi kan”, lyder det fra de to, og dét samt en stor passion for hår er en del af hemmeligheden bag deres succes.

Annonce

Nyeste videoer se flere videoer

KMS Genderless Grooming Teaser

KMS Genderless Grooming Teaser

KMS Nordisk inspireret af Unisex trenden! KMS Nordisk lancerer produktkampagnen 'Genderless Grooming' i september, der fokuserer på kønsneutral hårstyling.
Gå ikke glip af Trevor Sorbie til Salon International 2017

Gå ikke glip af Trevor Sorbie til Salon International 2017

Fantastiske Trevor Sorbie, der har vundet flere priser en nogen anden, kommer til årets Salon International. Her er en teaser på, hvad der venter til messen.
Tondeo præsenterer BLAZOR

Tondeo præsenterer BLAZOR

I den her video præsenteres the BLAZOR, og hvordan den kan anvendes enkelt og sikkert uden det krævet en speciel teknik.
Modern Ikon Collection - Essential Looks SS17 Schwarzkopf Professional

Modern Ikon Collection - Essential Looks SS17 Schwarzkopf Professional

Inspireret af SS17 catwalks, har Schwarzkopf Professional lavet Essential Looks Modern Ikon kollektionen.