LEVERANDØRER

kursuskalender

webshops

Morten Lynge

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kushi og kam

I Dybbølsgade tæt ved Enghave Plads i København ligger en lille frisørsalon med navnet Kushi. Kushi er japansk og betyder kam. Her har Morten Lynge sin salon, og hverken han eller salonen er helt almindelig.

Kushi er japansk og betyder kam. Hvad var mere nærliggende for Morten Lynge end at vælge dette navn til sin nye frisørsalon, da han åbnede ved Enghave Plads for snart ti år siden. Her kommer forklaringen: Ordet Kushi fik han faxet hjem af sin onkel, der på det tidspunkt boede i Japan hos nogle munke. Morten Lynge fortæller, at ’kushi’ også findes i det arabiske sprog og betyder glæde. Udenfor på den hvide facade er navnet skrevet på både dansk og japansk.
Indenfor er salonen interessant, fordi Morten Lynge foruden sine nødvendige frisørremedier har samlet en hel historie i form af kunst og kunsthåndværk og sjovt inventar. Salonen er ikke stor, men Morten Lynge har tilført den stor mental rummelighed.

Indre by og Vesterbro
”Før hed salonen Barfly, som på engelsk betyder noget i retning af ’bums’. Det navn ville jeg ikke købet sammen med forretningen, så jeg valgte mit eget.”
Morten Lynge er uddannet i Ishøj og var tidligere ansat hos Cha Cha Cha i København City. Hans drøm var at blive selvstændig og slå sig ned på Vesterbro.
”Her er folk ikke er så snobbede som i Indre By,” siger Morten Lynge. ”Da jeg åbnede for ni år siden fandtes endnu ingen af alle de mange caféer, som vi ser i dag. Her var til gengæld værtshuse og bodegaer. I dag har området omkring Istedgade og Enghave Plads forandret sig til et trendy område. Som næsten nabo har Kushi nu en smart tøjforretning med Fred Perry tøj og sko.


Sjælen på Enghave Plads
”For mig var Vesterbro og Enghave mulighedernes område, fordi man her finder de sjove og skæve typer. Selv ville jeg også lave min helt egen stil i min forretning. Mange af de unge som bor herude skiller sig ud fra andre, og bydelen blomstrer med en frodig subkultur og ungdomskultur.”
For Morten Lynge er Enghave Plads fyldt med sjæl.
”Da jeg flyttede her til, var huslejen til at betale for en nystartet frisør som mig.”
Til nytår er det ti år siden Morten Lynge åbnede sin frisørforretning, og i mellemtiden er hans husleje steget med over 200 procent. Men glæden ved salonens beliggenhed er der stadig. Mange af hans kunder er fra lokalområdet. Her kommer både strippere og andet godtfolk, som Morten Lynge hygger sig med. Også fra Ishøj, hvor han var i lære hos Frisør Ole, kommer der kunder.
”Siden har jeg mange gange været med indehaveren af Frisør Ole, Jan Eckarth, på en lang række firsørture til England, USA og Spanien. Gennem årene har jeg haft mange interessante, sjove og specielle kunder. Det gør én til noget af en menneskekender. Med den forskellighed i kundekredsen gør oplevelserne sjove, og vi føler os som en stor familie, der har det rart sammen. Om fredagen har vi fredagsbar i salonen både for venner og for kunder. Faktisk har et kundepar mødt hinanden på fredagsbaren, og nu er de gift.”

 

Ingen arbejdsmoral
I salonen ligger fotos, go-cards, forskellige visitkort rundt omkring – alle lavet af Morten Lynge og med Morten Lynge.
”Jeg gør meget ud af at promovere mig selv. Lige nu har jeg en splinternye T-shirt med et billede af mig selv som 9-årig med teksten ”Working with hair since 1984.” Du vil grine, når du ser billedet af mig med vandkæmmet hår. Arbejdsmæssigt synes pigerne, at jeg er for perfektionistisk, men det mener jeg nu ikke at jeg er.

For tiden er der stilstand i frisørfaget. Jeg ville gerne lave flere frisørshows. I dag mangler vi en hel generation af unge frisører. Alt for få elever går op i deres fag. Da jeg var elev, skulle jeg arbejde om aftenen for at træne. Det gør eleverne ikke mere. De vil hellere hjem og se fjernsyn med Robinson eller Vild med dans. Mange unge i dag har ingen arbejdsmoral. De snakker i mobiltelefon hele tiden, og de yder ikke noget uden at få noget til gengæld. Desværre! Men bør huske altid at give dem ros, når de fortjener det. Det giver gode medarbejdere.”

Brøndby-hår
”Jeg har lavet hårshow i Jylland og hos Wella. Foruden at passe salonen her, underviser jeg en del. Det foregår ofte som en slags entertainment, hvor jeg både snakker hår og klip og om alt muligt andet. Min nye linie hedder ”ble” (inspireret af Morten Lynges datter på 10 måneder). Ble betyder brugbart, let og enkelt,- en idé jeg anvender meget på herrehår.
Herrehår er lige nu skal være kort i siden og nakken. Nakken klippes med maskinen. Det virker maskulint, - også med sideskilning og slikhår. Der skal bruges rigtig mange produkter, og håret skal være meget blankt. Det værste i dag er langt hår i nakken og strithår. Det kalder vi Brøndby-hår. Det er langt ude. Alle mine herrekunder bliver snakket væk fra at få klippet Brøndby-hår. Jeg laver det slet ikke mere. Langt hår i nakken er fuldstændig yt,” vurderer Morten Lynge, som for sjov har banket en aftale igennem med sine assistenter. Hvis de kommer til at klippe Brøndby-hår koster det  penge i kagekassen. Og det uanset om kunden beder om det. Prisen er 500 kroner til kagekassen til en god middag.

Poker i baglokalet
Morten Lynge er sin unge alder til trods– 32 år – yderst fornuftig og eftertænksom. Måske har hans lille datter Alma på ti måneder en del af æren for, at frisøren emmer af gode idéer og sprudler af energi samtidig med at han giver los og laver en masse forskellige ting. Når fredagsbaren er forbi, hygger Morten Lynge sig med vennerne i baglokalet, hvor han klapper spillebordet op. Og så er der poker på programmet de næste timer. Om søndagen er han angriber på et fodboldhold på Østerbro. Hver onsdag formiddag spiller han badminton med sin gode ven Karim, der også er frisør.
”Efter spillet går vi på café, og ham der taber betaler morgenmaden! Det er som regel Karim, der betaler, for han taber altid,” griner Morten.

Lille Alma
Lille Alma er hans største oplevelse, og på grund af hende har faderen blandt mange andre tatoveringer fået tatoveret hendes navn øverst på brystet. Et lille hjerte findes ved hans venstre håndled også er til hendes ære.
”Jeg har tatoveringer, fordi de betyder noget for mig. Tatoveringerne fortæller ting om mit liv og de er min måde at udtrykke mig selv på. Jeg har en stor tatovering med Destiny, fordi jeg har lidt min egen tro, som er Alma, Destiny og Mind. Alma betyder sjæl på spansk. Hvis jeg engang får en søn, skal han hedde Don, dels fordi min kæreste Signe hedder Østergaard til efternavn, og dels fordi jeg er nemlig ret vild med Don Ø fra Parken. Hvis noget har irriteret mig i dagens løb, så tænker jeg på min datter. Med Alma i tankerne ved jeg, at dagen bliver god igen. Hun har gjort mig mere rig på kærlighed!”

Denne artikel blev udgivet i 5. udgave 2007

Foto: Nicolaj Jensen og Claus Peuckert

For flere frisørportrætter se her

Annonce

Nyeste produkter se flere produktnyheder

KC Professional Four Reasons Root Cover

KC Professional Four Reasons Root Cover

Hos HeadBrands findes nu KC Professional Root Cover - en farvespray, der dækker udvækst og gråt hår mellem salonbesøgene og samtidig giver volume.
HH Simonsen - Limited Edition White True Divinity Styler

HH Simonsen - Limited Edition White True Divinity Styler

Den super populære True Divinity fra HH Simonsen styler fås i en sprød, hvid udgave med kontrastfulde, sorte detaljer.
HH Simonsen Wet Brush Ombre Summer

HH Simonsen Wet Brush Ombre Summer

Den populære Wet Brush har for en stund skiftet look og fås nu i farverige nuancer, der matcher enhver sommergarderobe.
Hårdelen ”Donna” fra SHE hairextensions

Hårdelen ”Donna” fra SHE hairextensions

Med "Donna" fra SHE hairextensions kan du skabe langt og fyldigt hår på få minutter.
L’Oréal Professionnel præstenterer #COLORFULHAIR

L’Oréal Professionnel præstenterer #COLORFULHAIR

L’Oréal Professionnel præsenterer #colorfulhair, en ny hårfarveserie designet og skabt til at opfylde kvinders forskellige farvebehov og for at imødekomme frisørernes kreativitet!

Annonce

Nyeste shows se flere frisørshows

Hair Fashion Night med L'Oréal Professionnel

Hair Fashion Night med L'Oréal Professionnel

L’Oréal Professionnel åbnede dørene op for sine kunder, da de skød det internationale event, Hair Fashion Night i gang.
Trendy fletninger med Amika i HeadBrands nye studie

Trendy fletninger med Amika i HeadBrands nye studie

Der var lagt op til en lærerig dag i HeadBrands' nye studie i København, da frisører var dukket op for at lære mere om trendy og moderne fletninger.
Årets nationale vindere af Wella Professionals Trend Vision Awards kåret!

Årets nationale vindere af Wella Professionals Trend Vision Awards kåret!

De nationale vindere i de to kategorier Creative Vision og Color Vision er fundet til Wella Professionals Trend Vision Awards.
Mario Krankl: Elsk det du gør og gør det med hjertet

Mario Krankl: Elsk det du gør og gør det med hjertet

Kongen af avantgarde, Mario Krankl, tog en pause fra forberedelserne inden aftenens store show ved TOP HAIR i Düsseldorf for at tale om trends, rejser og hvad, der skal til for at blive en succes.
La Biosthétique International Beauty Stylist 16-17

La Biosthétique International Beauty Stylist 16-17

Til dette års La Biosthétique Awards ”International Beauty Stylist 16-17” i Paris kunne gæsterne opleve et imponerende festfyrværkeri af glamour, mode og kreative total beauty looks.

Annonce

Frisurekollektioner se flere frisurekollektioner

Annonce

Frisørportrætter se flere frisørportrætter

John Erik Skovbæk

John Erik Skovbæk

John Erik Skovbæk har været frisør i 25 år, men han føler sig stadig udfordret på den gode måde hver eneste dag og synes, frisørbranchen er en branche med en super god energi. John Erik er ejer af Stender på Strøget.
Lina Jørgensen

Lina Jørgensen

Hairdresser on Fire skal overskride grænser, og Lina elsker at arbejde derude, hvor de fleste andre tænker; nej, det er for vildt.

Annonce

Nyeste videoer se flere videoer

Tondeo præsenterer BLAZOR

Tondeo præsenterer BLAZOR

I den her video præsenteres the BLAZOR, og hvordan den kan anvendes enkelt og sikkert uden det krævet en speciel teknik.
Modern Ikon Collection - Essential Looks SS17 Schwarzkopf Professional

Modern Ikon Collection - Essential Looks SS17 Schwarzkopf Professional

Inspireret af SS17 catwalks, har Schwarzkopf Professional lavet Essential Looks Modern Ikon kollektionen.
KMS lancerer ny Moistrepair cleansing conditioner

KMS lancerer ny Moistrepair cleansing conditioner

Med Moistrepair cleansing conditioner fra KMS er det ikke nødvendigt at bruge almindelig shampoo. Moistrepair rengør håret for sæbe- og produktrester.
Goldwell Elumen Collection 2017

Goldwell Elumen Collection 2017

Elumen er den ultimative kreative "farvelegeplads" for stylister. Elumen strækker grænserne og overgår alle forventninger for, hvad farver kan gøre.