LEVERANDØRER

kursuskalender

webshops

 

Poul M

Poul M igennem 40 år:
Jeg driver en topstyret virksomhed – med blød hånd

Poul M har igennem hele sin karriere søgt nye udfordringer, og når han har kedet sig, har han åbnet endnu en salon. Og selv om han nu kan fejre sit 40 års jubilæum med 13 saloner, ”kan man godt risikere, at der kommer flere Poul M-saloner i Jylland”, siger han selv med et underfundigt smil. Forkromede forretningsplaner har han ikke. Til gengæld kan han melde om fremgang i alle 40 år.

På Thorsgade i Randers ligger frisørsalonen Poul M. Faktisk er det den selv samme salon, som Poul M købte for 40 år siden, og som i dag har udviklet sig til 13 saloner, der foruden i Randers ligger i Herning, Viborg, Holstebro, Ikast, Ålborg, Horsens - byer, der alle ligger i en nogenlunde køreafstand fra Randers. For det er vigtigt for Poul M at have en løbende god dialog og kontakt til sine medarbejdere.
Poul M var faktisk kun 20 år, da han i 1968 købte den salon, han var i lære i, og set i bakspejlet synes han faktisk ikke selv, det var nogen ret god idé.
”Jeg blev presset lidt ind i det, og det skulle jeg aldrig have gjort. På det tidspunkt havde branchen det anderledes svært, end den har det i dag, og det første år, jeg havde butik, havde jeg en årsløn på 17.000 kr., hvor en ansat dengang lå med en løn på 26.000 kr. om året”, fortæller han.
Men det er ikke så meget lønnen, der er den egentlige årsag til, at Poul M ønsker, at han havde ventet nogle år med at blive ejer af en frisørsalon.
”De første 5-7 år var bestemt ikke sjove. Jeg var Randers Mester i klip og Club Prestige mester, men det betød ikke noget for kunderne i Randers. De blev klippet der, hvor de plejede, og så kunne jeg i øvrigt kæmpe alt det, jeg ville. Sådan er det heldigvis ikke i dag!”.
Men Poul M holdt alligevel ved, og hans kone begyndte at arbejde i forretningen - i øvrigt meget imod nogle af kundernes vilje. ”En pige i en herrefrisør! Fy da”.
Da Poul M havde fået sin første forretning op at køre, skulle der ske noget mere, og lidt af kedsomhed – i hvert fald ifølge ham selv – startede han forretning nummer to.
Det er i dag 20 år siden, og de to forretninger er vokset til 13.
”Der ses detailkæder inden for tøj og inden for sko, men frisørbranchen er håbløst bagud”, mener han, og kunne godt tænke sig at de 3-5 kæder, der findes i branchen i dag, blev til mange flere.
Ni af Poul M’s saloner ligger i centre.
”Jeg kan godt lide centertanken”, fastslår han, og ikke mindst nu, hvor man taler så meget om at bilerne skal ud ad byen.
”For hvor siver de kunder, der ikke kan parkere deres biler, så hen – til centrene!”, er hans klare holdning.
Og han kan da også se på tallene, at det er centerbutikkerne, der rykker mest, selvom hans øvrige fire butikker ligger på centrale placeringer på gågaderne i byerne.
I de 40 år Poul M har drevet forretning, er der naturligvis sket en udvikling, ikke mindst i forhold til, at hvor de nye, moderne og trendy butikker for 40 år siden havde svært ved at klare sig, er det i dag de gamle, støvede butikker, der har svære tider.
”Samtidig er der slet ingen tvivl om, at det er blevet både mere spændende og sjovere at være frisør i dag end tidligere. Alt er tilladt. Man kan klippe langthårsfrisurer på mænd og super flotte korte frisurer til kvinder, hvor den tidligere stod på graduerede pagefrisurer til alle”, smiler Poul M, og indrømmer, at det også kræver mere at være frisør i dag.
”De højere krav, kunderne stiller, betyder, at vi som frisører hele tiden skal uddanne os, hente ny inspiration og udvikle såvel os selv som salonerne. Kort sagt: Det handler om at være med, hvor det sker”.

Over 100 ansatte
Poul M har rundet de 100 ansatte i sine 13 butikker, og 33 af dem er elever, for Poul M er ikke i tvivl om vigtigheden af at få tilført nyt blod og nye kræfter, ligesom de unge er med til at give salonerne et yngre look i kundernes bevidsthed.
”Samtidig holder jeg af at lære mine egne folk op, og de fleste af vores elever bliver da også i Poul M-regi efter endt uddannelse”, fortæller han.
Faktisk har mellem 15-20 af de ansatte været i Poul M i over 10 år, og en enkelt medarbejder har været i forretningen i 32 år. Så nogen stor udskiftning, kan der ikke siges at være i Poul M-salonerne.
”jeg giver mine medarbejdere lov til at udfolde sig, og de har frie hænder under ansvar, for jeg tror, det er meget vigtigt, at man er glad, når man går på arbejde om morgenen. Ellers skal man nok finde sig et andet job”.
Inden for de seneste to måneder har Poul M ansat ikke færre end 12 nye frisører, bl.a. fordi han har åbnet endnu en butik i Horsens.
Når det gælder fremtiden, er han fortrøstningsfuld.
”Jeg har været igennem kartoffelkuren, og jeg har kæmpet for omsætningen og med kunder, der droppede at få farvet vipper og bryn og som trækker farven en ekstra tre ugers tid. Men hvert eneste år har vi alligevel haft vækst. Det handler blot om at udvikle sig med tiden. I dag skal frisørerne således i høj grad også være sælgere, og det er de også, for strukturen i frisørsalonerne i dag byder, at der sælges mange produkter i dagligdagen”, er Poul M’s holdning.
Derfor har hans saloner også de førende mærker på lager, og han føler det ligefrem som en forpligtigelse, at fortælle kunden, hvilken shampoo hun skal bruge, når hun lige har fået lavet en flot farve.
Hans medarbejdere sendes også på kurser i såvel mersalg som i klipning. Typisk tager et par stykker af sted, og når de kommer tilbage, holder de et minikursus for resten af frisørkædens medarbejdere.
”Men vi vil ikke bruge vores tid og penge på noget, der er alt for flippet. Tingene skal kunne bruges i vores dagligdag”, mener han. Det skal være brugbart, og når Poul M’s frisører har været på kursus, er det ikke sjældent, at de forjysker, det de ser en smule, så det tilpasses kunderne i deres område af landet.
Og virksomheden motto er da også ”Det er jysk, det er sejt, det er Poul M”.

Den brede midte har det svært
Poul M er ikke i tvivl om, at frisørbranchen generelt har det meget lettere i dag end tidligere, men samtidig ser han en klar tendens til, at det enten er de store saloner eller de små saloner, der har succes. Den brede midte har det sværest.
”Der findes utroligt mange dygtige, unge frisører med ambitioner i dag”, er Poul M’s holdning.
”Men hvorfor domineres branchen så af ”gamle” mænd. Hvor er de unge piger med gå-på-modet henne?”, spørger han lidt provokerende. Og han mener helt klart, at der mangler noget initiativ blandt de unge.
”Skal de tage over, må de selv skubbe på, for der er ingen tvivl om, at vil man noget i denne branche, så kan man”, lyder det.
Samtidig undrer han sig lidt over, at de få frisører, der har drevet det til noget i Danmark er mænd – i et ellers udpræget kvindedomineret fag!
”Tag og kom ud af busken”, er hans uforbeholdne råd!
To dage om ugen står Poul M selv i salonen, ligesom han træner eleverne til svendeprøven.
”Jeg nyder stadig at have saksen i hånden. Men egentlig det er jo bare pjat og forfængelighed”, filosoferer han, og kalder sig selv for en amatør.
”Du ser jo heller ikke en murermester med 100 ansatte selv tage mureskeen i hånden”.
Hvad, der ifølge Poul M derimod er meget vigtigt, er at komme rundt til alle salonerne mindst en gang om ugen, og at have et tæt forhold til personalet.
”Jeg driver en topstyret virksomhed – men med blød hånd”, smiler han.

Jeg holder af at se tingene blomstre
Mennesker. Det er kodeordet, når man spørger Poul M, hvad der har drevet ham til at forblive i frisørbranchen igennem 40 år.
”Jeg holder af at have med mennesker at gøre, og jeg holder af at se tingene blomstre”.
Når Poul M holder fri, driver han en hundekennel for Schæferhunde, ligesom han er dommer ved såvel hundedressur som –udstillinger, for både for ham selv som for hans ansatte mener han, det er utroligt vigtigt med en hobby.
”Når jeg ansætter nye frisører lægger jeg vægt på, at de har en hobby – andet end at klippe. Er fritiden indholdsrig, bliver hverdagen sjovere, og man tager ikke problemer med fra hjem fra arbejdet – eller omvendt”, er hans holdning.
Og at man udvikler sig selv om menneske ved at omgås andre mennesker, der ikke lige er inden for samme fag som en selv, er han heller ikke i tvivl om.
”Færdes man kun i frisørbranchen, udvider man ikke sin horisont, og man kan nemt komme til at køre i ring”.
Og når det handler om at nå det hele, er Poul M ikke i tvivl: ”Det handler om at prioritere!”
Men Poul M har endnu flere jern i ilden. Han holder foredrag om frisørfaget på Tekniske Skoler i Herning, Randers og Ålborg.
”Det er sjovt og spændende at kunne give noget tilbage til faget ved at undervise de nye, unge frisører”, siger han, og tilføjer, at han jo også selv får masser af ny energi og inspiration ved at omgås de unge, kommende frisører.

Tag noget for arbejdet
Poul M har endnu en kæphest. Han er dødtræt af frisører, der udelukkende arbejder for fornøjelsens skyld, og som ikke tager noget for deres arbejde!
”Bliv professionelle”, er han holdning. ”Hvorfor er mange frisører indstillede på at arbejde for næsten ingenting. Tag dog prisen!”
Han mener, mange frisører burde have et mesterbrev i forretningsdrift.
”For som frisør skal man lave ca. 3000 kr. om dagen før det løber rundt, og kunderne er villige til at betale, hvis de får kvalitet for pengene”.
Hvad Poul M angår, har han ikke tænkt sig at stoppe sin virksomheds udvikling.
”Jeg har ingen forkromet strategiplan for udviklingen af min forretning, men jeg tror godt, man kan risikere, at der kommer flere Poul M-saloner i Jylland”, smiler han, og tilføjer, at han dog ikke længere tegner lejekontrakter på mere end 10 år…….
Sjælland holder han sig dog fra, selv om han er blevet opfordret af tidligere personale til at rykke over bæltet flere gange.
”Det er vigtigt for mig, at mine saloner ligger i en fornuftig transportafstand for mig, og derfor siger jeg nej til Sjælland”, forklarer han.
Når det gælder jubilæet gider Poul M – på ægte jysk vis - ikke at blive fejret det store. En reception undgik han dog ikke…..
”Jeg har forblevet i branchen igennem 40 år, fordi jeg synes, det er spændende og sjovt!”

Se flere frisør portrætter her

Annonce

Nyeste produkter se flere produktnyheder

KC Professional Four Reasons Root Cover

KC Professional Four Reasons Root Cover

Hos HeadBrands findes nu KC Professional Root Cover - en farvespray, der dækker udvækst og gråt hår mellem salonbesøgene og samtidig giver volume.
HH Simonsen - Limited Edition White True Divinity Styler

HH Simonsen - Limited Edition White True Divinity Styler

Den super populære True Divinity fra HH Simonsen styler fås i en sprød, hvid udgave med kontrastfulde, sorte detaljer.
HH Simonsen Wet Brush Ombre Summer

HH Simonsen Wet Brush Ombre Summer

Den populære Wet Brush har for en stund skiftet look og fås nu i farverige nuancer, der matcher enhver sommergarderobe.
Hårdelen ”Donna” fra SHE hairextensions

Hårdelen ”Donna” fra SHE hairextensions

Med "Donna" fra SHE hairextensions kan du skabe langt og fyldigt hår på få minutter.
L’Oréal Professionnel præstenterer #COLORFULHAIR

L’Oréal Professionnel præstenterer #COLORFULHAIR

L’Oréal Professionnel præsenterer #colorfulhair, en ny hårfarveserie designet og skabt til at opfylde kvinders forskellige farvebehov og for at imødekomme frisørernes kreativitet!

Annonce

Nyeste shows se flere frisørshows

Hair Fashion Night med L'Oréal Professionnel

Hair Fashion Night med L'Oréal Professionnel

L’Oréal Professionnel åbnede dørene op for sine kunder, da de skød det internationale event, Hair Fashion Night i gang.
Trendy fletninger med Amika i HeadBrands nye studie

Trendy fletninger med Amika i HeadBrands nye studie

Der var lagt op til en lærerig dag i HeadBrands' nye studie i København, da frisører var dukket op for at lære mere om trendy og moderne fletninger.
Årets nationale vindere af Wella Professionals Trend Vision Awards kåret!

Årets nationale vindere af Wella Professionals Trend Vision Awards kåret!

De nationale vindere i de to kategorier Creative Vision og Color Vision er fundet til Wella Professionals Trend Vision Awards.
Mario Krankl: Elsk det du gør og gør det med hjertet

Mario Krankl: Elsk det du gør og gør det med hjertet

Kongen af avantgarde, Mario Krankl, tog en pause fra forberedelserne inden aftenens store show ved TOP HAIR i Düsseldorf for at tale om trends, rejser og hvad, der skal til for at blive en succes.
La Biosthétique International Beauty Stylist 16-17

La Biosthétique International Beauty Stylist 16-17

Til dette års La Biosthétique Awards ”International Beauty Stylist 16-17” i Paris kunne gæsterne opleve et imponerende festfyrværkeri af glamour, mode og kreative total beauty looks.

Annonce

Frisurekollektioner se flere frisurekollektioner

Annonce

Frisørportrætter se flere frisørportrætter

Jesper Dyrby

Jesper Dyrby

Jesper Dyrbys salon CyberCut ligger i et af Odenses industrikvarterer på 1. sal i en tidligere fabriksbygning, og stilen er lige så rå, som Jesper selv.
Kaj Andersen og Jakob Veis

Kaj Andersen og Jakob Veis

Kaj Andersen og Jakob Veis åbnede deres salon Coka Coiffure i 2004. For et par måneder siden fik dukkede muligheden for at flytte til større og bedre lokaler. De to frisører satte alle sejl til og har netop indviet en supermoderne salon.

Annonce

Nyeste videoer se flere videoer

Tondeo præsenterer BLAZOR

Tondeo præsenterer BLAZOR

I den her video præsenteres the BLAZOR, og hvordan den kan anvendes enkelt og sikkert uden det krævet en speciel teknik.
Modern Ikon Collection - Essential Looks SS17 Schwarzkopf Professional

Modern Ikon Collection - Essential Looks SS17 Schwarzkopf Professional

Inspireret af SS17 catwalks, har Schwarzkopf Professional lavet Essential Looks Modern Ikon kollektionen.
KMS lancerer ny Moistrepair cleansing conditioner

KMS lancerer ny Moistrepair cleansing conditioner

Med Moistrepair cleansing conditioner fra KMS er det ikke nødvendigt at bruge almindelig shampoo. Moistrepair rengør håret for sæbe- og produktrester.
Goldwell Elumen Collection 2017

Goldwell Elumen Collection 2017

Elumen er den ultimative kreative "farvelegeplads" for stylister. Elumen strækker grænserne og overgår alle forventninger for, hvad farver kan gøre.