LEVERANDØRER

kursuskalender

webshops

Rikke Jensen - Capaldi

 

Selvtillid og succes

”Som selvstændig er arbejdsugen aldrig kun 37 timer. Man skal brænde for sagen,” siger Rikke Jensen, der driver fire frisørsaloner i København. Hun blev selvstændig som 24-årig.

Allerede som stor pige, vidste Rikke Jensen, der er femte generation af frisører på mødrene side, at hun ville være frisør. Hun kom i lære, da hun var 16, udlært da hun var 20 og selvstændig som 24-årig. Siden er det gået slag i slag. Men det har kostet masser af slid. Til gengæld synes Rikke Jensen, at det har været det hele værd. I dag har hun fire saloner i Storkøbenhavn med en stab på ca. 30 medarbejdere.
”På et tidligt tidspunkt var jeg dog i tvivl,” fortæller Rikke Jensen, som havde været på et iværksætterkursus med planer om at åbne en café. Handlekraftig som hun er, søgte hun  spiritusbevilling. Men den kunne hun ikke få, fordi hun skulle være fyldt 25 år. Med et afslag kunne hun jo lige så godt blive i faget.
”Netop mens jeg tænkte på det, gik jeg forbi et fitnesscenter tæt ved Valby Station, hvor jeg fik øje på en lille og lidt sølle frisørbutik. Med alle de unge mennesker i fitnesscenteret lige ved siden af måtte der være muligheder i en frisørsalon her. Derfor spadserede jeg ind i forretningen og spurgte den enlige indehaver, om hun ville sælge sin frisørbutik til mig. Allerede samme aften ringede en ejendomsmægler og fortalte, at jeg kunne købe forretningen. To dage efter – den 27. april 1981 – købte jeg butikken for 32.000 kr.

Disciplin
Rikke Jensen havde mod og vilje til at blive selvstændig. Hun fik lagt nyt gulv, malede hele forretningen og hængte en flot lysekrone i loftet, så salonen fik et helt nyt image. Selv vinduesudstillingen tog Rikke Jensen sig af. Penge havde hun ikke mange af. Hendes forældre købte proforma hendes andelslejlighed og kautionerede for en kassekredit, fordi banken ikke ville låne hende penge til istandsættelsen. Men projektet lykkedes, og Rikke Jensen havde bestillingsbogen fyldt allerede fra dag 1 i sin første Capaldi-salon. Til gengæld knoklede hun alle ugens dage fra syv morgen og ofte til 22 om aftenen. Også lørdagen tog hun i brug.
”Man skal ikke tro, at man kan være selvstændig og kun arbejde 37 timer om ugen. Det vil aldrig gå. For mit vedkommende fik jeg stille og roligt vendt kundekredsen fra ældre damer, der bad om vandondulation, til unge mennesker, som ville have smart klip,” fortæller Rikke Jensen.
Rikke Jensen var disciplineret fra starten. Hun førte regnskab med kassekladde hver dag. Hun var omhyggelig med ikke at få bestilt for mange varer hjem og risikere at stå med et kæmpelager, og hun holdt hele tiden øje med kassekreditten.


Motorcykel
”Nogle aftener gik jeg i seng med store spekulationer. Der gik et par år før, jeg kunne holde en uges ferie. Men allerede efter det første år, vidste jeg, at min forretning var bæredygtig. Da jeg anden gang gik i banken for at låne penge, var det ikke til salonen, men til en Harley Davidson. Bankmanden var denne gang flov over ikke at have haft tiltro til mig. Jeg fik i hvert fald penge til min motorcykel.” Siden er det gået Rikke Jensen rigtig godt. Nu har hun både sommerbil og vinterbil.
Hun fik sin første elev efter 1 ½ år. Derefter ansatte hun assistenter. På et tidspunkt var der så mange medarbejdere, at de havde problemer med pladsen. Da der var en salon til salg på Østerbro, kom salon nummer to til at ligge der. I dag har Rikke Jensen fire saloner med en på Nørrebrogade og en stor salon tæt på den første i Valby. Hun har fire afdelingsledere med 25 ansatte frisørassistenter og syv elever samt en kontordame til at føre regnskabet.
Et tilbud om kompagniskab fra en frisørveninde afslog Rikke Jensen, fordi hun vurderede at to mennesker også betyder to meninger til både markedsføring, indkøb, indretning og investeringer i både saloner og uddannelse.


Styreredskab
”I dag laver vi budget for hver forretning og hver frisør. I forretningerne hænger en skematavle med navn på hver af de ansatte. Uge for uge skrives budget for antal kure, farvninger, salg af produkter, omsætning samt resultater i kroner. Grønne tal er dem over budgettet og røde tal under. På denne måde har vi altid et opdateret statistisk materiale, og vi kan aflæse om budget og resultat hænger sammen. Hver uge laver vi statistikker, hvor vi kan aflæse om de ansatte når deres budget. Systemet føres uge for uge og giver god føling med status i forretningen samt mulighed for hurtige ændringer og forbedringer. Hvis en ansat f.eks. ikke har det antal farvninger, som vi har budgetteret med, er det måske udtryk for, at den pågældende frisør trænger til et farvekursus,” siger Rikke Jensen, der anser skemaet for at være et praktisk styreredskab i det daglige.
”Andre firmaer arbejder med budgetter. Hvorfor skulle frisører ikke også gøre det. Vi plejer bare ikke at være så gode til det. Frisører er kreative mennesker. Jeg tror, at skemaerne hjælper mine medarbejdere til at tjene mere. Frisørfaget i dag hører ikke til lavtlønsområdet. Hvis en frisørassistent omsætter for høje beløb, fortjener hun også at tjene mere. Jeg ved, at mine medarbejdere ligger på top 10-listen over frisørlønninger i Danmark.”

Tillidshverv
Rikke Jensen har en række tillidshverv indenfor frisørfaget. Hun sidder i repræsentantskabet og forretningsudvalget i Københavns Frisørlaug. Repræsentant i skoleudvalget for Frisørskolen på Glentevej i København N. Medlem af Intercoiffure, en forening af frisører i hele verden med kongres hvert fjerde år. Medlem af Marcel - en frisørklub, som bl.a. arrangerer shows. Endelig er hun den ene af to ”mødre” i Young Intercoiffure, der er en to år gammel underafdeling af Intercoiffure for talentfulde frisører og elever.

 

Tekst: Karen Fredslund Ellegaard
Foto: Claus Peuckert
Frisørportrættet blev bragt i Hair Magazine, 3. udgave 2005.

Se www.capaldi.dk for mere information om Rikke Jensens saloner.

Læs mere om frisørartikler, frisørshows eller se frisurekollektioner her

Annonce

Nyeste produkter se flere produktnyheder

HD AMICO VIOLET – professionel føntørrer fra JAGUAR

HD AMICO VIOLET – professionel føntørrer fra JAGUAR

HD AMICO VILOET fra JAGAUR er en professionel føntørrer med flere indstillinger og egenskaber, og en fresh lilla farve. Se mere her!
CM 2000 fra JAGAUR

CM 2000 fra JAGAUR

CM 2000 fra JAGUAR - en pålidelig klippemaskine i høj kvalitet, flot design og lavt vedligeholdelsesniveau. Garanterer flot resultat i din styling!
Volumperfektion med Goldwell

Volumperfektion med Goldwell

Tre nye Ultra Volume-pleje og styling produkter fra Goldwell fremhæver farverne, skaber volume og løft, samt sikrer langvarig, smukt farveresultat. Se mere her!
 6 nye nuancer i Topchic Elumenated Brunette hos Goldwell

6 nye nuancer i Topchic Elumenated Brunette hos Goldwell

I forbindelse med lanceringen af kollektionen Iconic Brunette Collection præsenterer Goldwell 6 nye nuancer i Topchic Elumenated Brunette. Se dem her:
EVO Water Killer Brunette nu hos Frisørland

EVO Water Killer Brunette nu hos Frisørland

Nu introducerer Frisørland EVO Water Killer Brunette - en 2-i-1-shampoo/stylingspray, der får håret til at føles og dufte friskt igen. Specielt til brunetter.

Annonce

Nyeste shows se flere frisørshows

Zenz Organic under modeugen

Zenz Organic under modeugen

Zenz Organic var med under Copenhagen Fashion week, da de stylede modellernes hår og sponsorerede goodiebags til modeshowet Future of fashion 2017.
Stine Goya X L'Oréal Professionnel #COLORFULHAIR

Stine Goya X L'Oréal Professionnel #COLORFULHAIR

Stine Goya er kendt for et særdeles smukt farverigt univers. Den internationalt kendte artist Cim Mahony og hans dygtige team lavede hår på modellerne og brugte L'Oréal Professionnels #Colorfulhair.
Ganni X L'Oréal Professionnel til Copenhagen Fashion Week

Ganni X L'Oréal Professionnel til Copenhagen Fashion Week

Under modeugen havde Ganni allieret sig med Cim Mahony og L’Oréal Professionnel, der stod for at lave lækkert og moderigtigt hår på alle modellerne, der skulle på catwalken.
By Malene Birger X L’Oréal Professionnel til Copenhagen Fashion Week

By Malene Birger X L’Oréal Professionnel til Copenhagen Fashion Week

By Malene Birger har netop afholdt deres modeshow i TAP1 på Refshaleøen. Cim Mahony stod i samarbejde med L'Oréal Professionnel for at lave lækkert hår.
De nationale vindere i Goldwell Color Zoom Challenge 2017 er kåret!

De nationale vindere i Goldwell Color Zoom Challenge 2017 er kåret!

Nu er medaljerne i den nationale Goldwell Color Zoom Challenge i de tre kategorier; New Talent Colorist, Creative Colorist og Partner Colorist blevet uddelt!

Annonce

Frisurekollektioner se flere frisurekollektioner

Annonce

Frisørportrætter se flere frisørportrætter

Anthony Mascolo

Anthony Mascolo

Anthony Mascolo var forleden i København for at give sit bud på tidens tendenser. Hair Magazine havde en god snak med den dygtige frisør.
Morten Lynge

Morten Lynge

Dybbølsgade tæt ved Enghave Plads i København ligger en lille frisørsalon med navnet Kushi. Kushi er japansk og betyder kam. Her har Morten Lynge sin salon, og hverken han eller salonen er helt almindelig.

Annonce

Nyeste videoer se flere videoer

KMS Genderless Grooming Teaser

KMS Genderless Grooming Teaser

KMS Nordisk inspireret af Unisex trenden! KMS Nordisk lancerer produktkampagnen 'Genderless Grooming' i september, der fokuserer på kønsneutral hårstyling.
Gå ikke glip af Trevor Sorbie til Salon International 2017

Gå ikke glip af Trevor Sorbie til Salon International 2017

Fantastiske Trevor Sorbie, der har vundet flere priser en nogen anden, kommer til årets Salon International. Her er en teaser på, hvad der venter til messen.
Tondeo præsenterer BLAZOR

Tondeo præsenterer BLAZOR

I den her video præsenteres the BLAZOR, og hvordan den kan anvendes enkelt og sikkert uden det krævet en speciel teknik.
Modern Ikon Collection - Essential Looks SS17 Schwarzkopf Professional

Modern Ikon Collection - Essential Looks SS17 Schwarzkopf Professional

Inspireret af SS17 catwalks, har Schwarzkopf Professional lavet Essential Looks Modern Ikon kollektionen.