LEVERANDØRER

kursuskalender

webshops

Rikke Jensen - Capaldi

 

Selvtillid og succes

”Som selvstændig er arbejdsugen aldrig kun 37 timer. Man skal brænde for sagen,” siger Rikke Jensen, der driver fire frisørsaloner i København. Hun blev selvstændig som 24-årig.

Allerede som stor pige, vidste Rikke Jensen, der er femte generation af frisører på mødrene side, at hun ville være frisør. Hun kom i lære, da hun var 16, udlært da hun var 20 og selvstændig som 24-årig. Siden er det gået slag i slag. Men det har kostet masser af slid. Til gengæld synes Rikke Jensen, at det har været det hele værd. I dag har hun fire saloner i Storkøbenhavn med en stab på ca. 30 medarbejdere.
”På et tidligt tidspunkt var jeg dog i tvivl,” fortæller Rikke Jensen, som havde været på et iværksætterkursus med planer om at åbne en café. Handlekraftig som hun er, søgte hun  spiritusbevilling. Men den kunne hun ikke få, fordi hun skulle være fyldt 25 år. Med et afslag kunne hun jo lige så godt blive i faget.
”Netop mens jeg tænkte på det, gik jeg forbi et fitnesscenter tæt ved Valby Station, hvor jeg fik øje på en lille og lidt sølle frisørbutik. Med alle de unge mennesker i fitnesscenteret lige ved siden af måtte der være muligheder i en frisørsalon her. Derfor spadserede jeg ind i forretningen og spurgte den enlige indehaver, om hun ville sælge sin frisørbutik til mig. Allerede samme aften ringede en ejendomsmægler og fortalte, at jeg kunne købe forretningen. To dage efter – den 27. april 1981 – købte jeg butikken for 32.000 kr.

Disciplin
Rikke Jensen havde mod og vilje til at blive selvstændig. Hun fik lagt nyt gulv, malede hele forretningen og hængte en flot lysekrone i loftet, så salonen fik et helt nyt image. Selv vinduesudstillingen tog Rikke Jensen sig af. Penge havde hun ikke mange af. Hendes forældre købte proforma hendes andelslejlighed og kautionerede for en kassekredit, fordi banken ikke ville låne hende penge til istandsættelsen. Men projektet lykkedes, og Rikke Jensen havde bestillingsbogen fyldt allerede fra dag 1 i sin første Capaldi-salon. Til gengæld knoklede hun alle ugens dage fra syv morgen og ofte til 22 om aftenen. Også lørdagen tog hun i brug.
”Man skal ikke tro, at man kan være selvstændig og kun arbejde 37 timer om ugen. Det vil aldrig gå. For mit vedkommende fik jeg stille og roligt vendt kundekredsen fra ældre damer, der bad om vandondulation, til unge mennesker, som ville have smart klip,” fortæller Rikke Jensen.
Rikke Jensen var disciplineret fra starten. Hun førte regnskab med kassekladde hver dag. Hun var omhyggelig med ikke at få bestilt for mange varer hjem og risikere at stå med et kæmpelager, og hun holdt hele tiden øje med kassekreditten.


Motorcykel
”Nogle aftener gik jeg i seng med store spekulationer. Der gik et par år før, jeg kunne holde en uges ferie. Men allerede efter det første år, vidste jeg, at min forretning var bæredygtig. Da jeg anden gang gik i banken for at låne penge, var det ikke til salonen, men til en Harley Davidson. Bankmanden var denne gang flov over ikke at have haft tiltro til mig. Jeg fik i hvert fald penge til min motorcykel.” Siden er det gået Rikke Jensen rigtig godt. Nu har hun både sommerbil og vinterbil.
Hun fik sin første elev efter 1 ½ år. Derefter ansatte hun assistenter. På et tidspunkt var der så mange medarbejdere, at de havde problemer med pladsen. Da der var en salon til salg på Østerbro, kom salon nummer to til at ligge der. I dag har Rikke Jensen fire saloner med en på Nørrebrogade og en stor salon tæt på den første i Valby. Hun har fire afdelingsledere med 25 ansatte frisørassistenter og syv elever samt en kontordame til at føre regnskabet.
Et tilbud om kompagniskab fra en frisørveninde afslog Rikke Jensen, fordi hun vurderede at to mennesker også betyder to meninger til både markedsføring, indkøb, indretning og investeringer i både saloner og uddannelse.


Styreredskab
”I dag laver vi budget for hver forretning og hver frisør. I forretningerne hænger en skematavle med navn på hver af de ansatte. Uge for uge skrives budget for antal kure, farvninger, salg af produkter, omsætning samt resultater i kroner. Grønne tal er dem over budgettet og røde tal under. På denne måde har vi altid et opdateret statistisk materiale, og vi kan aflæse om budget og resultat hænger sammen. Hver uge laver vi statistikker, hvor vi kan aflæse om de ansatte når deres budget. Systemet føres uge for uge og giver god føling med status i forretningen samt mulighed for hurtige ændringer og forbedringer. Hvis en ansat f.eks. ikke har det antal farvninger, som vi har budgetteret med, er det måske udtryk for, at den pågældende frisør trænger til et farvekursus,” siger Rikke Jensen, der anser skemaet for at være et praktisk styreredskab i det daglige.
”Andre firmaer arbejder med budgetter. Hvorfor skulle frisører ikke også gøre det. Vi plejer bare ikke at være så gode til det. Frisører er kreative mennesker. Jeg tror, at skemaerne hjælper mine medarbejdere til at tjene mere. Frisørfaget i dag hører ikke til lavtlønsområdet. Hvis en frisørassistent omsætter for høje beløb, fortjener hun også at tjene mere. Jeg ved, at mine medarbejdere ligger på top 10-listen over frisørlønninger i Danmark.”

Tillidshverv
Rikke Jensen har en række tillidshverv indenfor frisørfaget. Hun sidder i repræsentantskabet og forretningsudvalget i Københavns Frisørlaug. Repræsentant i skoleudvalget for Frisørskolen på Glentevej i København N. Medlem af Intercoiffure, en forening af frisører i hele verden med kongres hvert fjerde år. Medlem af Marcel - en frisørklub, som bl.a. arrangerer shows. Endelig er hun den ene af to ”mødre” i Young Intercoiffure, der er en to år gammel underafdeling af Intercoiffure for talentfulde frisører og elever.

 

Tekst: Karen Fredslund Ellegaard
Foto: Claus Peuckert
Frisørportrættet blev bragt i Hair Magazine, 3. udgave 2005.

Se www.capaldi.dk for mere information om Rikke Jensens saloner.

Læs mere om frisørartikler, frisørshows eller se frisurekollektioner her

Annonce

Nyeste produkter se flere produktnyheder

Salt Water Spray Sweet Orange No. 15 - Zenz Organic

Salt Water Spray Sweet Orange No. 15 - Zenz Organic

Saltvandssprayen er nem at arbejde med og perfekt til at skabe beach look og bølger i håret. Produktet plejer hår og hovedbund, så det forhindres i at udtørre.
Sun Oil SPF 30 Pure No. 94 fra Zenz Organic

Sun Oil SPF 30 Pure No. 94 fra Zenz Organic

Multifunktionel sololie til både hår, krop og ansigt, der beskytter mod solstråler, klorvand og saltvand. Et must at have med på ferien, som kan bruges af alle.
Hair Styling Mousse Orange No. 91 fra Zenz Organic

Hair Styling Mousse Orange No. 91 fra Zenz Organic

Nærende styling mousse med hold, der skaber struktur og volume i alle hårtyper. Produktet er ideelt til sommerens fyldige hår og har en frisk duft af appelsin.
KC Professional Four Reasons Root Cover

KC Professional Four Reasons Root Cover

Hos HeadBrands findes nu KC Professional Root Cover - en farvespray, der dækker udvækst og gråt hår mellem salonbesøgene og samtidig giver volume.

Annonce

Nyeste shows se flere frisørshows

Hair Fashion Night med L'Oréal Professionnel

Hair Fashion Night med L'Oréal Professionnel

L’Oréal Professionnel åbnede dørene op for sine kunder, da de skød det internationale event, Hair Fashion Night i gang.
Trendy fletninger med Amika i HeadBrands nye studie

Trendy fletninger med Amika i HeadBrands nye studie

Der var lagt op til en lærerig dag i HeadBrands' nye studie i København, da frisører var dukket op for at lære mere om trendy og moderne fletninger.
Årets nationale vindere af Wella Professionals Trend Vision Awards kåret!

Årets nationale vindere af Wella Professionals Trend Vision Awards kåret!

De nationale vindere i de to kategorier Creative Vision og Color Vision er fundet til Wella Professionals Trend Vision Awards.
Mario Krankl: Elsk det du gør og gør det med hjertet

Mario Krankl: Elsk det du gør og gør det med hjertet

Kongen af avantgarde, Mario Krankl, tog en pause fra forberedelserne inden aftenens store show ved TOP HAIR i Düsseldorf for at tale om trends, rejser og hvad, der skal til for at blive en succes.
La Biosthétique International Beauty Stylist 16-17

La Biosthétique International Beauty Stylist 16-17

Til dette års La Biosthétique Awards ”International Beauty Stylist 16-17” i Paris kunne gæsterne opleve et imponerende festfyrværkeri af glamour, mode og kreative total beauty looks.

Annonce

Frisurekollektioner se flere frisurekollektioner

Annonce

Frisørportrætter se flere frisørportrætter

Hans Henrik Juhl

Hans Henrik Juhl

Hans Henrik Juhl vil ikke være som de andre frisører. Han har sin egen mobile frisørsalon og har været en del af de allerstørste shows. Læs Hair Magazines interview her.
Finn Ellegaard

Finn Ellegaard

”For mig handler det ikke om at tjene masser af penge, men om at være rig på oplevelser”, siger Finn Ellegaard, som ejer Ellegaard Hairfactory på Frederiksberg og i Holte.

Annonce

Nyeste videoer se flere videoer

Tondeo præsenterer BLAZOR

Tondeo præsenterer BLAZOR

I den her video præsenteres the BLAZOR, og hvordan den kan anvendes enkelt og sikkert uden det krævet en speciel teknik.
Modern Ikon Collection - Essential Looks SS17 Schwarzkopf Professional

Modern Ikon Collection - Essential Looks SS17 Schwarzkopf Professional

Inspireret af SS17 catwalks, har Schwarzkopf Professional lavet Essential Looks Modern Ikon kollektionen.
KMS lancerer ny Moistrepair cleansing conditioner

KMS lancerer ny Moistrepair cleansing conditioner

Med Moistrepair cleansing conditioner fra KMS er det ikke nødvendigt at bruge almindelig shampoo. Moistrepair rengør håret for sæbe- og produktrester.
Goldwell Elumen Collection 2017

Goldwell Elumen Collection 2017

Elumen er den ultimative kreative "farvelegeplads" for stylister. Elumen strækker grænserne og overgår alle forventninger for, hvad farver kan gøre.