LEVERANDØRER

kursuskalender

webshops

Steen Frank er til kreativitet på den lækre måde


Steen Frank mener man skal passe på sit personale, for et dygtigt personale med masser af kunder, er det, der gør en forretning stærk!

For Steen Frank er kvalitet og kreativitet alfa og omega, og selv om han har været frisør i mange år, synes han kun det bliver mere og mere fedt at have med kunder at gøre. Nu flytter han sin salon ind i Odense by, ”for at skabe ny energi og videreudvikle forretningen”, siger han. 

Siden Steen Frank var en lille dreng, har han været med sine forældre på modemesse. Hans far er skrædder, så kreativiteten har han altid haft helt inde under huden. Samtidig var han også i sine drengeår med backstage til modeshows, og kreativiteten og stylisterne, der tryllede, fascinerede.

”Så om det blev hår eller mode, jeg kom til at arbejde med, var i princippet underordet, så længe det var kreativt”, fortæller Steen Frank.


Steen Frank flytter sin salon ind i Odense by, ”for at skabe ny energi og videreudvikle forretningen”, siger han.

Det blev håret, og det er han super glad for i dag. Han nyder den passion, der er i branchen, og han holder af at arbejde med mennesker, der brænder for det, de har med at gøre.

Vi sidder i baglokalet i Steen Frank Intercoiffure i Rosengårdscenteret, omgivet af kasser, for Steen og hans medarbejdere er i fuld sving med at flytte salonen fra Rosengårdscenteret til en super placering inde i Odenses smørhul med udsigt over åen.

”Jeg føler, vi er vokset ud af centeret, hvor vi har været siden 1990. For 10 år siden skiftede vi såvel navn som koncept, og jeg føler, at vi nu er nået et punkt, hvor vi ikke kan løfte salonen højere i disse omgivelser. Vi har nået grænsen for, hvor mange kunder, vi kan have, og vi kan på ingen måde udnytte den drop-in effekt, der er i et center. Derfor, mener jeg, tiden er inde til at prøve noget nyt!”

”Jeg har været i ”gamet” i mange år, og skal jeg udvikle det, jeg gerne vil, så skal der ske noget. Så da jeg faldt over huset inde i Odense, slog jeg til”.

Salonen renoveres fuldstændig, så der startes for alvor på en frisk.

”Så håber vi, kunderne følger med”, siger Steen med et smil.

Men det er der vist ikke den store fare for, de ikke gør. Mange af kunderne i Steen Frank Intercoiffure kommer kun i centeret for at komme til frisøren.

Masser af konkurrencer

Steen Frank kom i lære, og samtidig fik han smag for konkurrencefrisering, som han dyrkede på såvel Fynsk plan som på nationalt plan – bl.a. blev han nr. 2 ved Danmarksmesterskaberne i klassisk damearbejde, ligesom han vandt Danish Open i begyndelsen af 90erne.

”Som elev er det super sjovt at deltage i konkurrencer. Man bliver målt op imod andre frisører, og det er meget lærerigt”.

Efter en tid i militæret – selvfølgelig på klippeøen Bornholm – vendte Steen Frank tilbage til Odense, hvor han blev ansat hos Svend Nedergaard.

”Da jeg havde været der et år, faldt vi over en salon i Rosengårdscenteret, og vi startede den op sammen. Efter godt tre år, skulle der mere plads til. Salonen, der dengang hed La Frisette, flyttede, Steen Frank købte Svend Nederegaard ud, man skiftede navn, og konceptet blev udviklet.

Sassoon er forbilledet

Steen Franks helt store forbillede er Vidal Sassoon, men han medgiver også, at han er frankofil, så når han står med saksen i hånden, bliver det ofte en kombination af Sassoons teknik og kreative klip, og når det gælder det lange hår, kommer den franske inspiration ind i billedet.

”Jeg er meget pro-Sassoon i den måde, jeg arbejder på og i forhold til den måde, konceptet er skruet sammen på. I princippet skal der være en mening med eller en tanke bag alt; hvorfor har jeg valgt denne børste, og hvad skal den bruges til med videre”.

I Steen Frank Intercoiffure er der således heller ingen rulleborde, og medarbejderne går ikke rundt med værktøjstasker om maven.

”For det gider jeg ikke se på”, er Steens holdning.

Han har også klare regler omkring, hvordan kunderne skal modtages i salonen, hvordan kaffen og vandet skal serveres, hvor tingene skal ligge, for alt har sin faste plads. Og han fortæller, at det er noget han og medarbejderne er blevet enige om i fællesskab, så der er en rød tråd i, hvad man gør.

”Kører tingene efter en drejebog, er det nemmere for såvel frisører som for kunder, der får den samme oplevelse hver gang.”

Steen Frank indrømmer, han er meget konceptorienteret.

”Jeg vil rigtig gerne have lov til at give kunderne den oplevelse, de fortjener”, lyder det fra Steen Frank, og han føler, at der i de omgivelser, salonen ligger i nu, let kan ”gå center i den”. Småberusede mennesker, der kommer ind, og andre afbrydelser, som han mener, ikke hører til i en salon af den kvalitet, han gerne vil drive.

”Når vi flytter ind i byen, håber jeg, vi får bedre mulighed for at koncentrere os om den kunde, der sidder i stolen, og som har booket i god tid. Hende føler jeg ind imellem, vi svigter lidt i dag, fordi vi hele tiden skal løbe op til kassen”.

Medarbejderne skal være med

Det er super vigtigt for Steen, at alle otte medarbejdere i salonen er med. ”Det er jo min vision og min idé, men de skal også kunne se fidusen i det, der sker”.

Derfor bruger han mange kræfter på salgstræning og anden udvikling af medarbejderne.

”Vi tager ofte folk ind udefra branchen for at fortælle om, hvordan de gør tingene. For nylig havde vi én inde fra et sushi-koncept i Odense. Han startede op midt i krisen, og det går forrygende. For folk har penge nok, man skal bare kunne ”sælge” dem varen på rigtig vis”.

AdvicePeople har været inde over træning af medarbejderne i salonen, det samme har Creademics og MacKinder. Herudover har man arbejdet med et mystery shopper koncept, hvor alle medarbejderne kunne bestille tid hos en frisør helt efter eget valg for efterfølgende at komme tilbage og fortælle om oplevelsen og vende gode ideer.

”For mange af frisørerne i salonen er det måske 10 år siden, de har været kunde i en salon. Det betyder måske, at de tager ting for givet, ting som man ville se som kunde; hvordan bliver man modtaget, fortæller frisøren hvad man vasker håret i, bliver man tilbudt kur osv. Det var super sjovt og spændende. Og hvad der var mindst lige så interessant var, at vi også have en mystery shopper på besøg hos os. Hun udfyldte også et spørgeskema, som vi kunne forholde os til, når vi kritiserede de andre…..”, siger Steen med et smil.

Han mener, det i princippet handler om at forsøge at sætte sig ind i kundens sted, og samtidig overveje, hvordan man gerne selv vil betjenes i en frisørsalon.

”Det handler jo ikke om at genopfinde den dybe tallerken. Det handler om at udstråle ro og selvtillid, så har man kunderne i sin hule hånd”.

I salonen taler man meget om, hvordan man skal gøre tingene, og netop fordi kommunikation kan være en svær ting, har Steen valgt at holde et fast morgenmøde en gang om ugen.

”Det fungerer superfint. Alle kan komme af med deres frustrationer såvel som ros og kritik, og konflikter kan løses i opstarten”.

Jeg elsker at klippe

Steen Frank er selv i salonen fem dage om ugen. Og det har han i princippet ikke noget imod.

”For jeg elsker at klippe”. Men samtidig er det også lidt af nød, netop fordi man i et center har utroligt mange åbne timer, der skal fordeles blandt alle medarbejderne.

Så endnu engang glæder Steen Frank sig til at komme i eget hus, så åbningstiderne er hans egne og ikke centerets.

For det kræver faktisk også sin mand, at styre og hele tiden optimere driften i en salon i dag.

”Men jeg vil aldrig slippe kundekontakten. Jeg elsker at have med kunder at gøre, og faktisk synes jeg, det bliver federe og federe for hvert år, der går. Jeg synes, det er en fantastisk fornemmelse at kunne give kunderne en god oplevelse, at kunne bruge sit håndværk ordentligt, og at sende folk ud af salonen smukkere og gladere, end da de kom. Så kan man ikke få et bedre job”, siger han.



Steen Frank tror på, der fremover vil være to typer saloner. Dem, der slår på prisen, og dem, der satser på den høje kvalitet.

To typer saloner

Steen Frank tror på, der fremover vil være to typer saloner. Dem, der slår på prisen, og dem, der satser på den høje kvalitet og den eksklusive oplevelse.

”Der sker det samme som i tøjbranchen. Kunder køber enten billigt, eller de går all-in. I frisørbranchen oplever vi, at kunderne hellere springer et besøg over for at holde kvaliteten, og blandt vores kunder ser vi også en del arbejdende kvinder, der ganske enkelt ikke har råd til at komme på job med dårligt klippet hår”.

Og Steen fortæller videre, at man ikke har krisetid i Steen Frank Intercoiffure.

”Vi har naturligvis tilpasset os. Men det personale, vi har nu, har ikke problemer med at tiltrække kunder og omsætning, vores gennemsnitsordre er faktisk ikke faldet, og vi holder vores tal. Jeg tror, det der af nogen betegnes som en krisetilstand er den fremtidige normaltilstand, og at folk generelt tænker to gange før de bruger penge fremover”.

Han tror på, at man som frisør skal blive ved med at give kunderne en god oplevelse, og at man skal blive ved med at stramme op og give en super service.

”Og så skal man passe på sit personale, for et dygtigt personale med masser af kunder, er det, der gør en forretning stærk!”

Også elever, synes Steen Frank er super vigtige.

”Jeg synes, det er vigtigt, at jeg udlærer unge i min ånd, og det kan de enten tage med sig eller bruge, hvis de bliver i salonen. Det betyder meget, at man som frisør, tager ansvar for at uddanne de unge”.

Han mener, det er usmageligt, at saloner vælger ikke at have elever, for så at trække på det godt uddannede personale efterfølgende.

Ny energi

Steen Frank glæder sig meget til at flytte, ikke mindst fordi han tror på, at det vil give ny energi. Og det skorter ikke på nye ideer og konceptudviklinger.

”Åbningstiderne vil naturligvis blive ændret, vi planlægger breakfastclub med croissanter og morgen tv fra 8-9, fordi der er stor efterspørgsel på morgentiderne, vi vil lave lunchbreakaftaler, hvor vi har lavet en aftale med en økologisk sandwichbar, så kunderne kan bestille en sandwich hos os, og vi sørger for at hente den, så de kan spise mens de bliver klippet og farvet. Vi vil servere god kaffe og te samt et glas vin, hvis kunden ønsker det. Og det er ikke bare ”et glas vin”. På vores menukort står f.eks. beskrevet ”en kølig chablis”, og gælder det øl, kan de f.eks. vælge en Heineken”.

Kundearrangementer om aftenen vil man også slå mere på.

”Nu har vi jo muligheden for det, ligesom vi har muligheden for at holde åbent, når det passer os, ikke når det passer Føtex. Det betyder, at vi vil tage kunder ind efter aftale i forbindelse med f.eks. konfirmationer, bryllupper med videre”, siger Steen Frank med et smil.

Og mere miljøvenlige produkter vil man også slå på.

”Kunderne efterspørger mindre kemi, så det vil vi også se på”.

Inspiration i fællesskabet

Steen Frank har været en del af Intercoiffure i ni år, og han henter stor inspiration i fællesskabet med de andre frisører, man møder fra hele verden. Ellers rejser Steen en del, og så fanger han nye tendenser i gadebilledet.

”Det er super vigtigt for mig, at komme ud og hente inspiration og energi. Man skal give meget når man står med kunderne. Så skal man vedblive med at rykke grænser, skal der tankes op ind imellem”.

Når Steen ikke tænker hår og frisørkoncepter, er han sammen med sin kone og deres to døtre, ligesom han dyrker en del sport.

”Og så ynder jeg på min fridag at sidde på en café i Odense og se, hvad der sker i gadebilledet”, slutter han.

Denne artikel er at finde i Hair Magazine 3. udgave 2013.

 

Tekst: Pia Finne
Foto: Claus Peuckert

Se flere produktnyheder, eller læs om frisørshows eller styling her!

 

Annonce

Nyeste produkter se flere produktnyheder

Salt Water Spray Sweet Orange No. 15 - Zenz Organic

Salt Water Spray Sweet Orange No. 15 - Zenz Organic

Saltvandssprayen er nem at arbejde med og perfekt til at skabe beach look og bølger i håret. Produktet plejer hår og hovedbund, så det forhindres i at udtørre.
Sun Oil SPF 30 Pure No. 94 fra Zenz Organic

Sun Oil SPF 30 Pure No. 94 fra Zenz Organic

Multifunktionel sololie til både hår, krop og ansigt, der beskytter mod solstråler, klorvand og saltvand. Et must at have med på ferien, som kan bruges af alle.
Hair Styling Mousse Orange No. 91 fra Zenz Organic

Hair Styling Mousse Orange No. 91 fra Zenz Organic

Nærende styling mousse med hold, der skaber struktur og volume i alle hårtyper. Produktet er ideelt til sommerens fyldige hår og har en frisk duft af appelsin.
KC Professional Four Reasons Root Cover

KC Professional Four Reasons Root Cover

Hos HeadBrands findes nu KC Professional Root Cover - en farvespray, der dækker udvækst og gråt hår mellem salonbesøgene og samtidig giver volume.

Annonce

Nyeste shows se flere frisørshows

Hair Fashion Night med L'Oréal Professionnel

Hair Fashion Night med L'Oréal Professionnel

L’Oréal Professionnel åbnede dørene op for sine kunder, da de skød det internationale event, Hair Fashion Night i gang.
Trendy fletninger med Amika i HeadBrands nye studie

Trendy fletninger med Amika i HeadBrands nye studie

Der var lagt op til en lærerig dag i HeadBrands' nye studie i København, da frisører var dukket op for at lære mere om trendy og moderne fletninger.
Årets nationale vindere af Wella Professionals Trend Vision Awards kåret!

Årets nationale vindere af Wella Professionals Trend Vision Awards kåret!

De nationale vindere i de to kategorier Creative Vision og Color Vision er fundet til Wella Professionals Trend Vision Awards.
Mario Krankl: Elsk det du gør og gør det med hjertet

Mario Krankl: Elsk det du gør og gør det med hjertet

Kongen af avantgarde, Mario Krankl, tog en pause fra forberedelserne inden aftenens store show ved TOP HAIR i Düsseldorf for at tale om trends, rejser og hvad, der skal til for at blive en succes.
La Biosthétique International Beauty Stylist 16-17

La Biosthétique International Beauty Stylist 16-17

Til dette års La Biosthétique Awards ”International Beauty Stylist 16-17” i Paris kunne gæsterne opleve et imponerende festfyrværkeri af glamour, mode og kreative total beauty looks.

Annonce

Frisurekollektioner se flere frisurekollektioner

Annonce

Frisørportrætter se flere frisørportrætter

Nabila Kehlet

Nabila Kehlet

Nabila Kehlet var en glad ung mor til to små børn og en engageret sygeplejerske, da hun i løbet af meget kort tid mistede alt sit hår. Hun har nu startet sin egen forretning La Vida Nabila der hjælper andre med samme problem.
Mette Hauge

Mette Hauge

Mette Hauge har været tekniker, salgskonsulent og ansat frisør, men har fundet den rette hylde i selvstændigheden. Med stor kærlighed til frisørfaget har hun åbnet sin egen salon i Esbjerg.

Annonce

Nyeste videoer se flere videoer

Tondeo præsenterer BLAZOR

Tondeo præsenterer BLAZOR

I den her video præsenteres the BLAZOR, og hvordan den kan anvendes enkelt og sikkert uden det krævet en speciel teknik.
Modern Ikon Collection - Essential Looks SS17 Schwarzkopf Professional

Modern Ikon Collection - Essential Looks SS17 Schwarzkopf Professional

Inspireret af SS17 catwalks, har Schwarzkopf Professional lavet Essential Looks Modern Ikon kollektionen.
KMS lancerer ny Moistrepair cleansing conditioner

KMS lancerer ny Moistrepair cleansing conditioner

Med Moistrepair cleansing conditioner fra KMS er det ikke nødvendigt at bruge almindelig shampoo. Moistrepair rengør håret for sæbe- og produktrester.
Goldwell Elumen Collection 2017

Goldwell Elumen Collection 2017

Elumen er den ultimative kreative "farvelegeplads" for stylister. Elumen strækker grænserne og overgår alle forventninger for, hvad farver kan gøre.