LEVERANDØRER

kursuskalender

webshops

Thomas Lauritsen fra Hair Construction: At være frisør skal give mening

Thomas Lauritsen har været blandt de hotteste frisører i byen. Han har lavet store shows og været med overalt. I dag betyder det mere for ham, at han hviler i sig selv, og at han har fundet værdien i at være frisør…

”For mig handler det om at finde værdien i at være frisør. For skal jeg gøre det resten af mit liv, skal det give mening”. Det siger Thomas Lauritsen, der ejer Hair Construction på Hvidovrevej i Hvidovre.

”Min kone er også uddannet frisør, men for otte år siden valgte hun at blive jordemor i stedet. DET er meningsfyldt, og pludselig blegnede frisørfaget noget. Men i bund og grund er man som frisør med til at skabe et menneskes personlighed igennem udseendet. Derfor betyder det rigtig meget for mig at tale med mine kunder, at have en dialog. Jeg har været frisør i 20 år, så det faglige, det ligger på rygraden. Det er det menneskelige, der betyder noget. Samtidig betyder det også meget for mig at få al den paratviden, jeg gør, ved at tale med mine kunder”, fortæller Thomas.

I salonen på Hvidovrevej kommer kunder fra Rottehullet ved siden af, og der kommer kunder kørende i store biler fra det nordlige København.

Kunder, der kommer fra Hvidovre, og kunder som er så glade for atmosfæren i salonen, at de gerne kører langt. ”Det giver rigtig meget på det sociale plan”, siger Thomas, der efterhånden helst klipper herrekunder.

”Så kan vi få os en god snak om alt fra fodbold til politik”, siger han med et smil, og tilføjer, at hvor det for 10 år siden var det kreative, han synes, var sjovt, er det i dag det personlige.


Thomas er netop fyldt 41, og for ham har det været tid til at finde andre aspekter i faget. ”Jeg higer ikke så meget efter det nye mere. Jeg vil hellere finde min plads i min egen virksomhed”.

GAMMEL BARBERSALON
Salonen på Hvidovrevej åbnede Thomas’ farfar i 1941 som herrebarber, dengang Hvidovrevej var en grusvej med et hospital og nogle bondegårde. I 1966 overtog Thomas’ far og onkel salonen, og døbte den Kaj & Peter. Kæden blev udvidet med flere saloner i københavnsområdet, og Thomas, der bestemt ikke vidste, om han havde lyst til at blive frisør, valgte efter sin studentereksamen, at prøve kræfter med faget.

I 2003 generationsskiftede Kaj & Peter med deres sønner Thomas og Jan Lauritsen. De to fætre valgte at splitte forretningen op, og Thomas byttede roller med sin far, Peter, og blev chefen. ”Det fungerede og fungerer fortsat fint, for min far er stadig i salonen. Min far var træt af at bruge så meget energi på personale, administration med videre, og omvendt havde jeg lyst til mere end bare at klippe hår”, fortæller Thomas.

HAIR CONSTRUCTION
Frem til 1984 stod Thomas’ farfar faktisk også i salonen med sin kniv og sit læderbælte… Thomas’ fætter Jan byggede Hair Construction op, og i 2008 valgte Thomas at blive en del af det pilotprojekt. Salonen blev sat i stand for en halv million kroner, og Hair Construction kom på facaden. I dag har man fælles hjemmeside, fælles leverandørforhandlinger og ind imellem laver de to fætre shows sammen, ligesom Hair Construction på Vesterbro var inspirationen til indretningen af salonen på Hvidovrevej.

”Det vil sige, salonen er delt op i en herre og en damesektion samt et kemiområde. Men det var den faktisk allerede i forvejen”, fortæller Thomas, og tilføjer, at det fungerer rigtig fint.


I Hair Construction på Hvidovrevej kommer kunder fra Rottehullet ved siden af, og der kommer kunder kørende i store biler fra det nordlige København.

I dag har Thomas været frisør i 20 år, og han fortryder bestemt ikke, at han fulgte i familiens fodspor. ”Det har givet mig rigtig meget. Jeg har lavet show for 600 mennesker i Cirkusbygningen, masser af shows med Marcelklubben, arbejdet med forskellige firmaer og mødt en masse skønne mennesker.”

Thomas er netop fyldt 41, og for ham har det været tid til at finde andre aspekter i faget. ”Jeg higer ikke så meget efter det nye mere. Jeg vil hellere finde min plads i min egen virksomhed, tage mig af medarbejderne og tage mig af forretningen”.

For som Thomas fortæller, synes han, det er spændende at drive forretning. ”I en årrække fik den bare lov til at køre sideløbende med shows, Marcelklubben og alt det andet. Forretningen kørte jævnt, og jeg brugte ikke de store kræfter på den. Da vi for fem år siden renoverede salonen, besluttede jeg mig også for at lægge meget mere af min energi og engagement i salonen, i medarbejderne, i indretningen og i økonomien og selv om vi da også har kunnet mærke krisen, har det faktisk givet pote. I dag kører salonen rigtig fint”.

“Flere saloner har jeg ikke planer om. I stedet bruger jeg krudt på at få denne salon op i gear og skabe et godt arbejdsmiljø for pigerne og mig selv”
- Thomas Lauritsen

SNAKKER MEGET MED KUNDERNE
Når Thomas får en ny kunde i salonen, bruger han meget tid på at tale med vedkommende. ”Man skal selvfølgelig se, hvilken tøjstil de har, men det kan jo være, de lige den dag har klædt sig lidt anderledes, end de plejer. Derfor er det vigtigt for mig at have en dialog med dem, og få en fornemmelse af, hvad det er for et menneske, der sidder i stolen”.

Og det sker, at Thomas undervejs finder ud af, at personen faktisk er en anden type, end han først fornemmede. ”Så justerer jeg undervejs. Gør frisuren skarpere eller ”fader” den lidt ud. Faktisk kan jeg rigtig godt lide at arbejde med håret undervejs og ikke bare holde mig til præcis det, jeg havde besluttet mig for fra begyndelsen”.


”I bund og grund handler det om at nå et resultat både kunden og jeg selv er tilfredse med. Det er vel meningen med at være frisør!”

Men det handler selvfølgelig rigtig meget om sikkerhed og ro. ”Udstråler man det, stoler kunderne også på, at det, man gør, er rigtigt”, fastslår Thomas. ”Man er nødt til at vise, at man har styr på det, ikke mindst overfor kvinder”, siger han med et smil. ”Med mænd går det meget mere ”gelinde””.

”At vise usikkerhed overfor en lidt ældre kvinde er som at trykke på en knap. Så stoler de ikke på noget som helst, man gør og sætter spørgsmålstegn ved alt. Derfor: Vis at det er dig, der ved noget om tingene fra begyndelsen”, siger han, og sådan råder han også de yngre frisører i salonen.

PLADS TIL ALLE TYPER
I Hair Construction i Hvidovre er der plads til alle typer. ”Ellers kunne vi ganske enkelt ikke overleve i Hvidovre”, siger Thomas. Og prismæssigt har man lagt sig på et mellemleje. ”Og vi eksisterer stadig”, siger han med et smil. Han tror på, der er plads til alle typer saloner i Danmark, både de billige og de dyre, men man må tilpasse sig det område, man ligger i.

”Kunderne er blevet meget kvalitetsbevidste. For nogen er 275 kr. mange penge at betale for at blive klippet, andre betaler gerne mere. Derfor har vi også differentierede priser i forhold til om det f.eks. er en junior stylist eller en art director, der klipper”.

Generelt mener Thomas Lauritsen, at frisørfaget er inde i en fin udvikling i Danmark.

”Vi har et kæmpehøjt niveau i Danmark, og vi udvikler os løbende. Der er mange gode kurser, og for mig spiller Marcelklubben en stor rolle”. Thomas er vicepræsident i klubben og kører et fint parløb med Johnny Poulsen, der er præsident.

”Klubben rummer rigtig mange fantastiske levemennesker. Vi sparrer rigtig meget med hinanden, vi kan diskutere driftsmæssige ting, og generelt i klubben bruger vi hinanden både fagligt og socialt”.

Thomas har været med i Marcelklubben siden han var en lille dreng, hvor hans far var medlem, og at Marcelklubben løbende udvikler sig, ser han som en helt naturlig ting. ”For 10-15 år siden, var Marcelklubben en anden, end den er i dag. Heldigvis; for udvikling er sundt, og selv om vi er en lille fast kerne, kommer der hele tiden mange nye, unge og progressive frisører til. I princippet er det jo fantastisk at have en klub, der kan rumme alle”.

DEN STØRSTE OPLEVELSE
Spørger man Thomas, hvad hans største frisørmæssige oplevelse har været, er han ikke i tvivl: ”Det var i 1998, da Jan og jeg stod for opvarmningen, da Wella havde inviteret Patrick Cameron til at lave show i Cirkusbygningen for 600-700 frisører. Forud for showet havde vi filmet en hel dag til baggrund, bygget et gammelt herretoilet op, og modellerne præsenterede håret, mens de stod og ”kiggede sig i spejlet” og fløjtede Tom Jones. Det var stort, og en kæmpe oplevelse… Men det var da også en oplevelse første gang, jeg var på Salon International i London som nyudklækket frisør, og da jeg var med Sebastian i LA”, husker Thomas.

I dag sender Thomas sine ansatte i salonen på Hair Constructions dogmekurser, for at de kan få nogle gode oplevelser. Og når talen falder på salonerne, er det naturligt at spørge, om Thomas vil have flere saloner, nu han har fundet en ny glæde med forretningsdriften. Men det er ikke tilfældet.

”Flere saloner har jeg ikke planer om. I stedet bruger jeg krudt på at få denne salon op i gear og skabe et godt arbejdsmiljø for pigerne og mig selv”, siger han.

For Thomas er det supervigtigt, at han nu føler, han hviler i sig selv, og derfor søger han ikke nødvendigvis nyt hele tiden.

”Jeg kan sagtens bruge en teknik, man brugte i 70’erne, og som jeg lærte af min faster, hvis det er den, jeg synes, passer til den frisure, jeg er ved at klippe. Det er rart at have det hotte og trendy med i bagagen, men det er også rart at have erfaringen. Så når jeg arbejder, har jeg ikke én klipning på tapetet, jeg har rigtig mange, for i bund og grund handler det om at nå et resultat både kunden og jeg selv er tilfredse med.

Det er vel meningen med at være frisør!”

 

Tekst: Pia Finne
Foto: Claus Peuckert

Denne artikel blev udgivet i Hair Magazine 4. udgave 2013.

    

Se flere frisørartikler om frisørkurserfrisørshows og hårmode her!

Annonce

Nyeste produkter se flere produktnyheder

Nõberu of Sweden lancerer tørshampoo

Nõberu of Sweden lancerer tørshampoo

Tørshampoo, der skaber volumen og tekstur til din frisure. Bekæmper fedtet hår og hovedbund og frisker håret op mellem hårvaske.
Limited edition julegaveæsker fra Eleven Australia

Limited edition julegaveæsker fra Eleven Australia

Denne jul bliver det endnu lettere for dine kunder at finde årets julegave. Eleven Australia har lavet fire limited edition gaveæsker proppet med lækker hårpleje!
UltraLinks fra LOVES CHANGE Hair Extensions

UltraLinks fra LOVES CHANGE Hair Extensions

Love Changes UltraLinks er en hurtig og nem måde at få mere volume og længde på. Både let at påføre og let at udskifte, uden brug af varme og kemikalier.
Guld Wet Brush juleedition fra HH Simonsen

Guld Wet Brush juleedition fra HH Simonsen

Guld X-MAS limited edition fra med HH Simonsen kan købes hjem netop nu. Den er super flot både som gave og udsmykning i salonen til jul og nytår.
Ny Igora Vario Blond fra Schwarzkopf Professional

Ny Igora Vario Blond fra Schwarzkopf Professional

Ny Igora Vario Blond fra Schwarzkopf Professional – en opgraderet favorit fra Schwarzkopf Professional. Lysningsserien kan nu lysne håret optil 8 toner.

Annonce

Nyeste shows se flere frisørshows

L'Oréal Professionnel inviterede til Toni & Guy show

L'Oréal Professionnel inviterede til Toni & Guy show

Det var et brag af en aften, der blev afholdt på det famøse Tivoli Hotel, da L'Oréal Professionnel sammen med Toni & Guy inviterede til et farverigt show.
Going out with Contouring med Wella Professional

Going out with Contouring med Wella Professional

Med modeller dansede på scenen og julepynt, der havde sneget sig ind i studiet, inviterede Wella Professional endnu en gang til et fantastisk show med fokus på contouring.
Inspirationsaften med Revlon Professional

Inspirationsaften med Revlon Professional

Der var massere af inspiration at hente, da Revlon Professional inviterede til inspirationsaften med Martine Martinsen og Kevin Schou Birk fra American Crews all-star team.
Marcelklubbens London aften i Tivoli

Marcelklubbens London aften i Tivoli

Med dykkerudstyr, aquarium, hajer, flotte fisk, parpelotter, nøgne glimmermodeller og rullestol havde Marcelklubben gjort alt, hvad de kunne for at imponere.
Fokus på skæg i HeadBrands Creative Studio

Fokus på skæg i HeadBrands Creative Studio

HeadBrands åbnede sit Creative Studio op for nysgerrige frisører, der ville lære mere om skægtrimning, barbering og klassiske herrefrisurer.

Annonce

Frisurekollektioner se flere frisurekollektioner

Annonce

Frisørportrætter se flere frisørportrætter

Ole Wagner

Ole Wagner

”Har man ikke lyst til at være med på beatet, så skal man helt lade være….”. Det mener Ole Wagner. Han kalder sig selv ”moderat perfektionist”, han mener, dét at være frisør er en livsstil, og at dynamik og udvikling er en uundværlig del af faget.
Emil og Rasmus V. Albrectsen - Slikhaar

Emil og Rasmus V. Albrectsen - Slikhaar

Tvillingebrødrene Emil og Rasmus V. Albrectsen har formået at skabe et brand; Slikhaar med salonen Slikhaar Studio, egne produkter ”By Vilain”, webshop og Slikhaar TV.

Annonce

Nyeste videoer se flere videoer

Hair Magazine byder Finland velkommen

Hair Magazine byder Finland velkommen

Hair Magazine er stolte af at annoncere, at der bliver udvidet til Finland. Det første magasin er for nyligt blevet sendt afsted til de finske frisører.
Hair Magazine deltog ved Salon International 2017

Hair Magazine deltog ved Salon International 2017

Hair Magazine var på plads ved dette års Salon International. Se denne lille video fra messen.
KMS Genderless Grooming Teaser

KMS Genderless Grooming Teaser

KMS Nordisk inspireret af Unisex trenden! KMS Nordisk lancerer produktkampagnen 'Genderless Grooming' i september, der fokuserer på kønsneutral hårstyling.
Gå ikke glip af Trevor Sorbie til Salon International 2017

Gå ikke glip af Trevor Sorbie til Salon International 2017

Fantastiske Trevor Sorbie, der har vundet flere priser en nogen anden, kommer til årets Salon International. Her er en teaser på, hvad der venter til messen.
Tondeo præsenterer BLAZOR

Tondeo præsenterer BLAZOR

I den her video præsenteres the BLAZOR, og hvordan den kan anvendes enkelt og sikkert uden det krævet en speciel teknik.