LEVERANDØRER

kursuskalender

webshops


Uffe Buchardt

Selvtillid og begejstring som vigtig bagage

Uffe Buchardt er mange ting: Frisør, makeup artist, art director, modeskribent, TV-star, foredragsholder og senest bladudgiver af det internationalt anerkendte magasin Dansk, som sælger bedst i London, New York og Shanghai. Men først og fremmest er han - trods succes  - et menneske med ydmyghed overfor sit arbejde.

Uffe Buchardt er født i Aabenraa. Det sønderjyske er der ikke meget tilbage af i hans ydre fremtoning. Men bag det checkede udseende ligger en god portion landlig snusfornuft. Tag ikke fejl af hans pludren, snik-snak og small talk. Den kunst kan han og har ofte brug for, når han er i gang med en større opgave, hvor han er dirigenten, der trækker i en masse snore for at få et show til at glide som smurt eller styrer en større fotoopgave.
Uffe Buchardt er kendt som frisør. Før han fik sin uddannelse var han både på sprogskole i Australien og arbejdede på hotel i London suppleret med et års økonomistudium på Niels Brock. Derefter var han fire år i mesterlære som frisør hos Monroe i København. Dengang lå Monroe i Nørregade med en stor salon og 20 ansatte.
”Det var et fantastisk miljø, hvor cheferne var ligeså fantastiske. De gav mig utrolig frihed. Dengang tænkte jeg kun på hår og brugte al min tid på at klippe. Jeg fik endda en nøgle til salonen for at klippe i min fritid.”

Opbakning
Ret hurtigt blev Uffe Buchardt sendt til Vidal Sassoon i London. Foruden at stifte bekendtskab med det internationale miljø lærte han også en masse, og han oplevede den ”cadeau”, at hans frisørmestre troede på ham. 
”Deres opbakning og støtte satte mig i gang, og jeg tænker ofte på, at mestre burde huske at fortælle deres elever, når de ser dem lave noget godt!”
”I virkeligheden blev jeg kun kort tid hos Monroe efter jeg var uddannet. Jeg blev nemlig castet til TV2 De Luxe, hvor jeg sammen med to andre blev hyret til at være vært i 12 tv-udsendelser. Udsendelserne blev en succes. Hos Monroe havde jeg foruden at klippe også lært at lave makeup af de makeupartister, som var med til forskellige ”skydninger”. Monroe var nemlig en progressiv frisørsalon på den tid og lavede mange shows, total looks og meget andet. Når internationale popstjerner og andre stars var i byen og manglede en, der både kunne lave hår og makeup, ringede de ofte til Monroe, og jeg tog ud til opgaverne. Det blev til mange opgaver, også på freelance basis, bl.a. for Alt for Damerne. Jeg kunne nemlig købes fri.”

Frisør og makeup-artist
Det var først efter sin optræden på TV, at Uffe Buchardt blev kontaktet af modelbureauet Unique Models, og for godt ti år siden greb han chancen og blev sin egen herre. En slags udlængsel og tanker om, hvordan kombinationen frisør og makeup-artist kunne gå op i en højere arbejds-enhed var næste mål. Han begyndte at skrive om mode i Jyllands Postens søndagsudgave og fik en række opgaver af svenske og tyske kunder, som fløj ham rundt i verden og brugte ham, fordi de kun behøvede at betale for én person, når der skulle laves hår og makeup. Langsomt voksede skaren af   –  efterhånden gode og interessante kunder.
” Jeg startede med svenske postordre-kataloger, hvor vi rejste ud og fotograferede. Det var rejser på 1. klasse og 5 stjernede hoteller – og virkelig gode penge at tjene. Nogle gange gik det nemt. Men andre gange kunne jeg risikere at stå i en strid storm midt på en bro og prøve på at få håret til at se godt ud. Det  kræver sin mand!”

Forventningen
”Jo mere arbejde man får, desto højere kan man hæve prisen. Jeg var meget heldig, og kom hurtigt i gang. Det er vigtigt, at man ens personligheden passer til den slags liv. Det kræver et socialt gemyt. Folk tror, det er glamourøst at rejse 250 dage om året. Vist er det både fantastisk og sjovt, men du betaler prisen et andet sted. Man får set hele verden, men overfor kunden skal du altid være i skidegodt humør. Alt skal kunne lade sig gøre. Hvis modellen skal være klar klokken seks om morgenen med færdig hår og makeup, er du selv nødt til at stå op klokken fire. Kunden forventer det, og kunden forventer at du spiser med om aftenen og er social bagefter, ligesom han regner med at du igen er klar med modeller, hår og makeup tidligt næste morgen. Men arbejdet passer godt til mit temperament. Derfor er min humor virkelig nødvendig. Humor er noget, der bærer os igennem en meget travl hverdag. Ellers ville det aldrig gå!”

Drivkraften
Uffe Buchardt har det sjovt og hans liv er sjovt.
”Det er drivkraften i mig og jeg keder mig aldrig. Samtidig er det vigtigt at lære at erkende sin begrænsning og turde slippe arbejdsopgaver. Måske tjener jeg mange penge, men hvis opgaverne keder mig, så hellere lade være. Der er en helt anden motivation i at beskæftige sig med sjove opgaver. Som f.eks. vores magasin Dansk. Det er et økonomisk risikofyldt eksempel. Det koster så mange penge, og det kan synes vanvittigt at gå ud på et marked mættet med lækre magasiner og prøve at konkurrere med dem. Men så må jeg tjene sine penge et andet sted.”
Uffe Buchardt har rejst meget ud i verden. Han har haft opgaver for Cerruti, Harrods, Vogue, Elle og Harpers Bazaar.

”Hver gang jeg kommer ud til et team - om det er i Moskva eller Kuala Lumpur, så har jeg aldrig oplevet at jeg var dårligere til mit arbejde end de andre. Jeg er mindst lige så god, og jeg ved i dag, at jeg slet ikke har noget at være bange for. Hvis jeg har en kunde i Paris eller i London på de gode modemarkeder, får jeg 15.000 kr. pr. dag, selv om jeg kun laver hår eller makeup. Beløbet er også et udtryk for, hvad mod og begejstring kan give dig, - og med alt betalt, i øvrigt. Med et arbejde på toppen af den internationale mode, ser man og oplever man så meget, at der er ting at fortælle. Og pludselig ser jeg at min forretning udvidet til også at omfatte en foredragsvirksomhed. Jo, frisørfaget kan føre til mange ting!”

Eftermælet
”I Danmark har vi et kompleks med, at vi er så små, og de andre store. Selv har jeg oplevet at få skulderklap af de helt store fra den internationale top. Mit kompleks er jeg fri af. Jeg er god nok, og jeg kunne ønske mig at der på mit eftermæle blev skrevet, at jeg, Uffe Buchardt, var med til at starte danskernes selvtillid, så vi kom ud over rampen.”
Derfor har han i sit partnerskab med designeren Kim kaldt deres nye magasin for Dansk – et ord udlændinge bare ikke kan udtale. Det første nummer af Dansk har solgt ca. 20.000 eksemplarer. Bedste marked er London med New York på 2. pladsen og Shanghai som nummer tre.
”Selvtillid får man, ved at vide, at man kan sit håndværk. Opbakningen fra Kronprinsesse Mary som model i magasinet gjorde, at vores mod blev styrket. Jeg er ydmyg og taknemmelig over, at hun havde mod til at stille op.
Med Uffe Buchardts ord handler meget i livet om at være dygtig. Men det aller-allermest vigtige for ham er at kunne begejstres og turde tage springet.

Læs mere om frisørartikler, frisørshows eller se frisurekollektioner her

Annonce

Nyeste produkter se flere produktnyheder

HD AMICO VIOLET – professionel føntørrer fra JAGUAR

HD AMICO VIOLET – professionel føntørrer fra JAGUAR

HD AMICO VILOET fra JAGAUR er en professionel føntørrer med flere indstillinger og egenskaber, og en fresh lilla farve. Se mere her!
CM 2000 fra JAGAUR

CM 2000 fra JAGAUR

CM 2000 fra JAGUAR - en pålidelig klippemaskine i høj kvalitet, flot design og lavt vedligeholdelsesniveau. Garanterer flot resultat i din styling!
Volumperfektion med Goldwell

Volumperfektion med Goldwell

Tre nye Ultra Volume-pleje og styling produkter fra Goldwell fremhæver farverne, skaber volume og løft, samt sikrer langvarig, smukt farveresultat. Se mere her!
 6 nye nuancer i Topchic Elumenated Brunette hos Goldwell

6 nye nuancer i Topchic Elumenated Brunette hos Goldwell

I forbindelse med lanceringen af kollektionen Iconic Brunette Collection præsenterer Goldwell 6 nye nuancer i Topchic Elumenated Brunette. Se dem her:
EVO Water Killer Brunette nu hos Frisørland

EVO Water Killer Brunette nu hos Frisørland

Nu introducerer Frisørland EVO Water Killer Brunette - en 2-i-1-shampoo/stylingspray, der får håret til at føles og dufte friskt igen. Specielt til brunetter.

Annonce

Nyeste shows se flere frisørshows

Zenz Organic under modeugen

Zenz Organic under modeugen

Zenz Organic var med under Copenhagen Fashion week, da de stylede modellernes hår og sponsorerede goodiebags til modeshowet Future of fashion 2017.
Stine Goya X L'Oréal Professionnel #COLORFULHAIR

Stine Goya X L'Oréal Professionnel #COLORFULHAIR

Stine Goya er kendt for et særdeles smukt farverigt univers. Den internationalt kendte artist Cim Mahony og hans dygtige team lavede hår på modellerne og brugte L'Oréal Professionnels #Colorfulhair.
Ganni X L'Oréal Professionnel til Copenhagen Fashion Week

Ganni X L'Oréal Professionnel til Copenhagen Fashion Week

Under modeugen havde Ganni allieret sig med Cim Mahony og L’Oréal Professionnel, der stod for at lave lækkert og moderigtigt hår på alle modellerne, der skulle på catwalken.
By Malene Birger X L’Oréal Professionnel til Copenhagen Fashion Week

By Malene Birger X L’Oréal Professionnel til Copenhagen Fashion Week

By Malene Birger har netop afholdt deres modeshow i TAP1 på Refshaleøen. Cim Mahony stod i samarbejde med L'Oréal Professionnel for at lave lækkert hår.
De nationale vindere i Goldwell Color Zoom Challenge 2017 er kåret!

De nationale vindere i Goldwell Color Zoom Challenge 2017 er kåret!

Nu er medaljerne i den nationale Goldwell Color Zoom Challenge i de tre kategorier; New Talent Colorist, Creative Colorist og Partner Colorist blevet uddelt!

Annonce

Frisurekollektioner se flere frisurekollektioner

Annonce

Frisørportrætter se flere frisørportrætter

Ethos Hairdressing

Ethos Hairdressing

Hair Magazine var med på HJ Live London, hvor vi fik en snak med to af Storbritanniens mest indflydelsesrige frisører: Sharon Peake og Adam Bryant fra Ethos Hairdressing i Manchester.
Lene Øxenholt

Lene Øxenholt

Lene Øxenholt har som tekniker hos Schwarzkopf brug for stadig inspiration, opdatering og undervisning, før hun kan drage ud i landet og formidle den sidste ny viden og hårtrend videre til frisørerne.

Annonce

Nyeste videoer se flere videoer

KMS Genderless Grooming Teaser

KMS Genderless Grooming Teaser

KMS Nordisk inspireret af Unisex trenden! KMS Nordisk lancerer produktkampagnen 'Genderless Grooming' i september, der fokuserer på kønsneutral hårstyling.
Gå ikke glip af Trevor Sorbie til Salon International 2017

Gå ikke glip af Trevor Sorbie til Salon International 2017

Fantastiske Trevor Sorbie, der har vundet flere priser en nogen anden, kommer til årets Salon International. Her er en teaser på, hvad der venter til messen.
Tondeo præsenterer BLAZOR

Tondeo præsenterer BLAZOR

I den her video præsenteres the BLAZOR, og hvordan den kan anvendes enkelt og sikkert uden det krævet en speciel teknik.
Modern Ikon Collection - Essential Looks SS17 Schwarzkopf Professional

Modern Ikon Collection - Essential Looks SS17 Schwarzkopf Professional

Inspireret af SS17 catwalks, har Schwarzkopf Professional lavet Essential Looks Modern Ikon kollektionen.