LEVERANDØRER

kursuskalender

webshops

Hos Højhus - Hjørring


“Hos Højhus” er en centersalon hvor der er plads til alle, og Rikke ved hvad hun vil både indretningsmæssigt og fagligt hvor hun har høje ambitioner.   

”Hos Højhus” hedder Rikke Højhus’ helt nye salon i Hjørring. Den er indrettet råt og enkelt, men med et klart twist af Rikkes egen, personlige stil. For Rikke ved, hvad hun vil, og hun gennemfører det: Indretningsmæssigt og fagligt, hvor hun har store ambitioner.


”Hos Højhus” ligger i et center, og alle er velkomne; unge, ældre, kvinder, mænd og børn.

Lige siden Rikke Højhus var en lille pige, har hun sagt ”Jeg vil have mit eget højhus”. Det har hun nu fået. Midt i januar åbnede hun nemlig sin egen salon ”Hos Højhus” i Hjørring – kun 26 år gammel. Stilen er rå, enkel og stilren. Sort og højglans præger rummet, og som Rikke siger det: ”Folk, der kender mig, er ikke i tvivl om, at det er min”.


Disken er sort og højglans og fra Frisørland.

EN SALON FOR ALLE
Salonen ligger i Metropol Shoppingcenter i Hjørring, og salonen rummer hele 120 kvm, som Rikke har indrettet dels som en traditionel salon for hele familien, og dels som en barbershop, hvor mændene kan føle sig godt tilpas, mens de bliver klippet. Ideen til indretningen er Rikkes egen, og som samarbejdspartner valgte hun Frisørland, der har leveret alt fra disken til betjeningspladserne, spejlene og bordene, vaskepladserne, barberstolen med mere. ”Da jeg kom ind i Frisørlands showroom stod der simpelthen det inventar, jeg havde drømt om, så der var slet ingen grund til at kigge videre”, fortæller Rikke, der lige siden hun som 15-årig tog den 1-årige frisøruddannelse, har drømt om at være selvstændig.

”Frisørfaget er hele min identitet. Det er mit arbejde, min hobby og min fritid”, siger Rikke    Højhus, der åbnede sin nye salon i januar.

Den salon, Rikke købte, var den salon hun sluttede sin uddannelse i, og hvor hun har været daglig leder i seks år og uddannet 22 elever, inden den skulle lukkes. ”Jeg har en stor passion for frisørfaget, og da muligheden for at få min egen salon bød sig, tog jeg den uden at blinke”, siger Rikke med et smil.

ET HELT NYT TEAM
I salonen er der otte ansatte – en enkelt elev fulgte med fra den tidligere salon, og også størrelsen har været Rikkes ambition fra begyndelsen. ”Det skulle være en stor salon eller ingenting! Det giver mest mening for mig”. Rikke ansatte et helt nyt team, og for hende betyder det alt, at de brænder lige så meget for faget som hende. ”Jeg har fået sammensat et passioneret team”, siger hun og fortæller, at allerede til jobsamtalerne sagde hun til ansøgerne, at ville de have et almindeligt frisørjob med almindelige arbejdstider, var det ikke Hos Højhus. To i Rikkes team er elever, og det betyder meget for hendes netop at uddanne nye frisører til branchen. Således var Rikke også censor på frisørskolen i efteråret, og at have fået det tilbud trods sin unge alder, er hun rigtig stolt af – og det er absolut noget, hun gerne vil fortsætte med.


Salonen rummer 120 kvm. indrettet dels som en traditionel salon for hele familien, og dels som en barbershop.

AT VÆRE FRISØR ER MIN IDENTITET
”Frisørfaget er hele min identitet. Det er mit arbejde, min hobby og min fritid”, slår Rikke Højhus fast. Hun rejser meget rundt og får inspiration, for det, mener hun, er et ”must”, og hun understreger klart og tydeligt, at hun kun lige er begyndt at slå sig fast i branchen. ”Frisørbranchen har slet ikke set noget til mig endnu. Men jeg lover, det kommer de til! Jeg vil gerne være et brand, og jeg har ambitioner om at være blandt de allerdygtigste”.
For Rikke Højhus er fagligheden og arbejdet med faget meget vigtigt. Hun laver gerne shows, og hun har planer om at skabe sine egne kollektioner. Konkurrencer er hun ikke så meget for. ”Det lader jeg mine elever om”, siger hun med et smil.


Der skal også være plads til at arbejde med kunden og der skal være luft i rummet, er Rikkes holdning.

ENKELT, ROLIGT OG RÅT LOOK
Rikke beskriver selv stilen i salonen som enkel og rolig, ”og så kan vi godt lide det rå look”. Både mænd og kvinder skal føle sig tilpas i salonen, der er indrettet med ni behandlingspladser og to vaskepladser, og derfor er der indrettet med sort og højglans overflader, hvide lofter og et mørkebrunt trægulv.

Rikke mener, mange saloner er meget feminine, og derfor – og fordi Rikke selv er meget interesseret i herrearbejde - har hun indrettet en sektion med barbershop-atmosfære, hvor mændene kan føle sig tilpas. Men ”dukkefint” er der ikke nogen steder i salonen. ”Det er ikke mig”, siger Rikke. Udtrykket skal være funktionelt, og jeg skal kunne arbejde med inventaret. Derfor har jeg også valgt brede spejle og brede stole, og så er der plads i salonen. Der skal også være plads til at arbejde med kunden, kunderne må ikke sidde for tæt, og der skal være luft i rummet”. Men den rå stil blødes dog op af fede effekter og fedt design.


Mange ting i salonen er Rikkes egne ting, selv bordet her er fra hendes egen bolig.   

Rigtig mange af de ting, der pynter i salonen, er Rikkes egne, personlige ting, for netop dét at skabe en hyggelig, hjemlig atmosfære, har også været vigtig for Rikke. ”Faktisk har jeg rippet min stue for pynteting og flyttet dem ned i salonen”, griner Rikke. Selv bordet, der står i venteområdet, er hentet fra Rikkes egen bolig. ”Så lige nu har jeg faktisk ikke noget spisebord derhjemme…” Rikke fik god hjælp af Klaus Østergaard fra Frisørland, men som hun selv smilende siger det: ”Jeg er ikke så god til at høre efter. Jeg vil helst selv, og der skal helst klart stå ”Rikke” på det image salonen har”.

SALONEN FUNGERER PERFEKT
”Hos Højhus” fungerer perfekt, fortæller Rikke, og siden åbningen er det gået over al forventning. Kunderne har taget så godt imod salonen og de nye frisører, og Rikke fortæller, at alle hendes tidligere kunder nu er tilbage – og at mange nye også er kommet til.


Frisørland har leveret stort set alt inventaret i Rikkes salon.   

”Faktisk har jeg kunder fra både Århus og København, der kigger ind, og det er helt klart fordi, de er faldet for stilen og atmosfæren i salonen”. Netop fordi ”Hos Højhus” er en salon i et center, er den meget bred, og alle er velkomne; unge, ældre, kvinder, mænd og børn. Der kommer mange strøgkunder, der lige kigger ind, og så bestiller de tid samtidig, og netop derfor er det endnu vigtigere, at salonen er åben, venlig og imødekommende. Selvom der indtil videre er flest kvinder i stolene i ”Hos Højhus”, er det klart Rikkes intention, at der skal appelleres til mændene, så de i endnu højere grad får øjnene op for salonen.

”Faktisk kunne jeg godt tænke mig at skabe en salon som i gamle dage, hvor frisørsalonen var samlingspunktet, hvor man kom ind, hyggede sig og fik en kop kaffe; kvinden, manden og børnene. Det, ville jeg synes, var fedt”.

Tekst: Pia Finne
Foto: Jesper Skovlund


Denne artikel blev publiceret i Hair Magazine 2. udgave 2016.

Annonce

Nyeste produkter se flere produktnyheder

Salt Water Spray Sweet Orange No. 15 - Zenz Organic

Salt Water Spray Sweet Orange No. 15 - Zenz Organic

Saltvandssprayen er nem at arbejde med og perfekt til at skabe beach look og bølger i håret. Produktet plejer hår og hovedbund, så det forhindres i at udtørre.
Sun Oil SPF 30 Pure No. 94 fra Zenz Organic

Sun Oil SPF 30 Pure No. 94 fra Zenz Organic

Multifunktionel sololie til både hår, krop og ansigt, der beskytter mod solstråler, klorvand og saltvand. Et must at have med på ferien, som kan bruges af alle.
Hair Styling Mousse Orange No. 91 fra Zenz Organic

Hair Styling Mousse Orange No. 91 fra Zenz Organic

Nærende styling mousse med hold, der skaber struktur og volume i alle hårtyper. Produktet er ideelt til sommerens fyldige hår og har en frisk duft af appelsin.
KC Professional Four Reasons Root Cover

KC Professional Four Reasons Root Cover

Hos HeadBrands findes nu KC Professional Root Cover - en farvespray, der dækker udvækst og gråt hår mellem salonbesøgene og samtidig giver volume.

Annonce

Nyeste shows se flere frisørshows

Hair Fashion Night med L'Oréal Professionnel

Hair Fashion Night med L'Oréal Professionnel

L’Oréal Professionnel åbnede dørene op for sine kunder, da de skød det internationale event, Hair Fashion Night i gang.
Trendy fletninger med Amika i HeadBrands nye studie

Trendy fletninger med Amika i HeadBrands nye studie

Der var lagt op til en lærerig dag i HeadBrands' nye studie i København, da frisører var dukket op for at lære mere om trendy og moderne fletninger.
Årets nationale vindere af Wella Professionals Trend Vision Awards kåret!

Årets nationale vindere af Wella Professionals Trend Vision Awards kåret!

De nationale vindere i de to kategorier Creative Vision og Color Vision er fundet til Wella Professionals Trend Vision Awards.
Mario Krankl: Elsk det du gør og gør det med hjertet

Mario Krankl: Elsk det du gør og gør det med hjertet

Kongen af avantgarde, Mario Krankl, tog en pause fra forberedelserne inden aftenens store show ved TOP HAIR i Düsseldorf for at tale om trends, rejser og hvad, der skal til for at blive en succes.
La Biosthétique International Beauty Stylist 16-17

La Biosthétique International Beauty Stylist 16-17

Til dette års La Biosthétique Awards ”International Beauty Stylist 16-17” i Paris kunne gæsterne opleve et imponerende festfyrværkeri af glamour, mode og kreative total beauty looks.

Annonce

Frisurekollektioner se flere frisurekollektioner

Annonce

Frisørportrætter se flere frisørportrætter

Jonas Shiran Larsen

Jonas Shiran Larsen

For Jonas Shiran Larsen er det fundamentale hos en god frisør mange ting. Det drejer sig ikke kun om gode teknikker og rejser jorden rundt.
Steen Frank

Steen Frank

For Steen Frank er kvalitet og kreativitet alfa og omega, og selv om han har været frisør i mange år, synes han kun det bliver mere og mere fedt at have med kunder at gøre.

Annonce

Nyeste videoer se flere videoer

Tondeo præsenterer BLAZOR

Tondeo præsenterer BLAZOR

I den her video præsenteres the BLAZOR, og hvordan den kan anvendes enkelt og sikkert uden det krævet en speciel teknik.
Modern Ikon Collection - Essential Looks SS17 Schwarzkopf Professional

Modern Ikon Collection - Essential Looks SS17 Schwarzkopf Professional

Inspireret af SS17 catwalks, har Schwarzkopf Professional lavet Essential Looks Modern Ikon kollektionen.
KMS lancerer ny Moistrepair cleansing conditioner

KMS lancerer ny Moistrepair cleansing conditioner

Med Moistrepair cleansing conditioner fra KMS er det ikke nødvendigt at bruge almindelig shampoo. Moistrepair rengør håret for sæbe- og produktrester.
Goldwell Elumen Collection 2017

Goldwell Elumen Collection 2017

Elumen er den ultimative kreative "farvelegeplads" for stylister. Elumen strækker grænserne og overgår alle forventninger for, hvad farver kan gøre.