LEVERANDØRER

kursuskalender

webshops


Drømmen om egen salon

  

Det handler om at tro på sig selv

Økonomi, placering, lederskab og medarbejdere. Der er masser af ting, der skal tages med i betragtning, inden man springer ud i at etablere sin egen salon. Charlotte Saxkjær er lige nu i gang med at åbne salon nr. 2., og hun giver gerne sine erfaringer videre til Hair Magazines læsere.

”Det handler først og fremmest om at tro på sig selv!” Det mener Charlotte Saxkjær, der netop nu – midt i en krisetid – er i fuld gang med at åbne salon nr. 2.
Men selvfølgelig er troen ikke nok, hvis man overvejer at åbne en salon. Målgruppen skal man gøre sig bevidst. Forsøger man at ramme alle, rammer man ingen.
Netværket spiller også en vigtig rolle, mener Charlotte, og ud over økonomien skal man også gøre sig klart, at vil man have succes, skal der knokles, og det kan betyde noget for baglandet.
Vil man ansætte medarbejderne, skal man finde mennesker med en profil, der matcher, og så mener Charlotte, det er en god idé, at researche det område, man overvejer at placere sin salon i, inden man køber.

At der naturligvis er forskel på at åbne salon nr. 1 og salon nr. 2 slår Charlotte Saxkjær helt fast, og der er helt klart nogle erfaringer fra den første etablering, som hun nu kan tage med til den næste.
Charlotte Saxkjær åbnede sin første salon, Saxkjær, i sommeren 2006 i en gammel barbersalon på Islands Brygge i København. Stedet er supercharmerende. Mangfoldigheden er stor. Her bor ældre mennesker og trendy unge, her kommer punkere, skuespillere og forretningsmænd i skøn forening, og klientellet i salonen er lige så broget…..

Saxkjær bliver navnet på begge saloner, og Charlotte vil også samkøre tidsbestllingssystemet, så der kan trækkes på begge saloner. 


”Stedet har en god ånd, og den ligefrem kaldte på mig”, smiler Charlotte, der mener, det er en skrøne, at man som frisør kan tjene penge blot man har en stol og en saks.
”Der skal mere til i dag”, mener hun.
Hun er uddannet frisør i 1989, hun har mand og to store piger, og den sommer for fire år siden følte hun, at nu havde hun overskuddet til at blive selvstændig.
Salon nr. 2 ligger også på Bryggen, men er en helt anden type salon. Den ligger nemlig i A-huset – et nyt byggeri med et nyt koncept med hotellejligheder og hotelkontorer, hvor forretningen skal bygges op fra bunden.
”Det er spændende, og jeg tror på det. Så nu gør jeg det”, siger Charlotte Saxkjær.

 

De første medarbejdere
Da Charlotte åbnede sin første salon valgte hun at starte alene i salonen uden medarbejdere”.
”Jeg ville lige lære salonen og kunderne at kende, og så er det et stort spring at skulle ansætte”.
Men på et tidspunkt var ventetiden på en behandling for lang, og Charlotte besluttede sig for, at nu var tiden moden til medarbejdere. I dag har hun tre elever og to fuldtidsansatte.
Men vil man ansætte, skal man også gøre sig det klart, at der pludselig er en del mere administrativt arbejde, der skal klares.
”Der er forsikringer, fagforeninger, sygedagpenge, barsel og mange andre ting, man skal sætte sig ind i”, fortæller hun.

Vær leder
Inden man ansætter, skal man gøre sig helt klart, om man kan være leder. Og man kan ikke være veninder med sine ansatte.
”I de fleste situationer kan man sagtens være på lige fod med de øvrige frisører i salonen, men man skal også være parat til at træde i karakter og være leder. Man skal lytte, være fleksibel og tage ansvar, hvis man vil være en god chef, og så skal man hele tiden kunne være sig selv bekendt”.
Charlotte har taget en del lederkurser, og det, mener hun, er en rigtig god idé.
”Man skal lære at bruge folks forskelligheder, man skal udfordre dem og så skal man vise, man er glad og entusiastisk. Det smitter af”.
Når man når til forretning nr. 2 er der andre overvejelser i forhold til personalet. F.eks. ”Kan jeg rumme flere ansatte”.
”Jo større forretningen bliver, jo større bliver kredsen af medarbejdere, og så kan man nødvendigvis ikke have samme tætte forhold til dem alle”.
Charlotte anbefaler også, at man har en god kontakt til sine leverandører, og at man benytter sig af dem, som hun gør med Salonsupport.dk i forhold til f.eks. kurser, inventar med videre.
En god advokat er det også godt at have. En, der kan kigge lejekontrakter med videre igennem samt Mesterforeningen, der kan kigge kontrakter med medarbejderne igennem inden de indgås.

Økonomien
Da Charlotte Saxkjær åbnede sin første salon var det økonomiske udgangspunkt en halv million kr.
Der er naturligvis store udgifter forbundet med at åbne en ny salon; inventar, kassesystem, Dankort-terminal, husleje osv., men Charlotte understreger, at man heller ikke må glemme småtingene som håndklæder, kaffekopper, køleskab til medarbejdernes madpakker, elastikker til permanentspoler, farveskåle osv. – alle de ting, der gør det svært at holde budgettet…..
Der er også spørgsmålet omkring leasing eller ikke leasing af inventaret.
”Da jeg indrettede min første salon, købte jeg inventaret, denne gang laver jeg en tre-årig leasingkontrakt på inventar; massagestole, spejle og behandlingspladser”.
Fordele og ulemper skal naturligvis opvejes, men for Charlotte var det den gang et spørgsmål om at gå med både livrem og seler.
”Skulle det ikke gå, står jeg ikke med inventar for mange tusinde kroner, og samtidig har jeg nu de penge til at bruge på f.eks. håndværkere. Et eller andet sted handler det jo blot om at få fordelt pengene rigtigt!”.
Den første salonåbning skete naturligvis i tæt dialog med banken på traditionel vis med en kassekredit.
”Det er jo ikke for sjov, man åbner forretning. Derfor er det fint at have banken med i overvejelserne”, fastslår Charlotte.

Charlotte Saxkjær viser tegningerne af, hvordan hendes nye salon kommer til at se ud…. Der er stykke vej endnu, og det er hårdt arbejde at åbne egen salon.

Forskel på 1. og 2. salon

”Der er stor forskel på at åbne den første og anden salon”, mener Charlotte. ”Man er grøn og uerfaren ved nr. 1, når nr. 2 skal åbnes, kan man trække på de erfaringer, man har gjort sig”.
”Men man skal også gøre sig det klart, at det er et nyt sted og en ny oplevelse, og at stederne har forskellig sjæl”.



Med salon nr. 2 har Charlotte haft flere midler til at hyre håndværkere ind, hvor hendes mand stod for skud, da den første salon skulle indrettes.
”Dengang lavede vi det hele selv. Fra betongulvet til maling og indretning”, fortæller hun – og på den måde sparede hun en del penge.
En af de helt konkrete erfaringer, som Charlotte tager med sig i forhold til indretningen er placeringen af stikkontakter!
”Lad være med at sætte dem for lavt. De skal op i mindst 70 cm’s højde”, siger hun med et smil.
I forhold til indretningen er det vigtigt for Charlotte, at kunderne kan genkende salonen – også i forhold til at have to saloner.
”Der skal være en rød tråd i indretningen, så vi benytter det samme inventar i de to saloner, og den specialdesignede disk bliver kopieret til salon nr. 2.

   

        

Den gamle stol stammer fra barbersalonen, der tidligere lå, hvor Charlottes salon nu ligger. Og her har Charlottes farfar faktisk siddet mange gange, når frisuren skulle rettes til.

 Indretningen i den nye og den gamle salon bliver ens. Der skal være en rød tråd, selv om salonerne er vidt forskellige. Og inventaret, det vælger Charlotte denne gang at lease hos Salonsupport.dk.


Differentieringen kan ske i forhold til de behandlinger, der foretages, for kundegruppen vil klart være forskellig.
I øvrigt arbejder Charlotte meget med events: make-up aftener, langthårsopsætninger, festhår fredag aften på vej til byen osv. For hun mener en del af det, at være en god frisør er at tænke kreativt og give plads til kundernes forskelligheder.


”Og så skal der ikke gå noget af nogen ved at lade eleven følge fru Jensen med rollatoren hjem, hvis der er glat!”, slutter hun.
 

Charlottes 7 gode råd:

Til frisører der overvejer at åbne salon

1. Vær nysgerrig. Bevar motivationen også i den hårde tid. Det er sjovt at starte egen salon.

2. Vær glad for dit fag. Vi skal leve og ånde for faget men også for at være chef og leder.

3. Få et godt netværk og brug det. Vær ikke bange for at få hjælp af venner eller dit faglige netværk.

4. Vær parat til at give afkald på en del af familielivet. Man skal nyde det, at være selvstændig. Det er hårdt, men det er sjovt.

5. Gør dit forarbejde grundigt så har du en mulighed for succes. Gør dig overvejelser omkring helt overordnede ting såvel som de helt små detaljer.

6. Timing! Vær opmærksom på om det er det rigtige tidspunkt for dig at bruge al din tid på en salon i forhold til familien, børnene osv.

7. Bliv ved med at udvikle dig og gå ikke i stå. Din salon og dine ansatte skal følge med tiden – ikke bare med moden og også være omstillingsparat på andre fronter.

 

For yderligere information om Salon Saxkjær se www.saxkjaer.dk  eller ring på tlf: 32 95 43 43


 


Annonce

Nyeste produkter se flere produktnyheder

Revlon Professional præsenterer Color Sublime by Revonissimo

Revlon Professional præsenterer Color Sublime by Revonissimo

Color Sublime er den første ammoniakfri farvebehandling fra Revlon Professional, der gør det muligt for kunden selv at vælge duften for en eksklusiv salonoplevelse.
IdHAIRs salonserie nu lanceret i videresalgsudgave

IdHAIRs salonserie nu lanceret i videresalgsudgave

IdHAIRs salonserie, der laves til frisører i 5000 ml er nu ligeledes kommet i en brugervenlig 500 ml videresalgsudgave, to forskellige shampoo'er og en balsam.
Hair Team Company introducerer Smooth fra ingredien

Hair Team Company introducerer Smooth fra ingredien

Med den nye Smooth-serie fra ingredien er dine kunder garanteret velplejede og fyldige lokker året rundt.
L'Oréal Professionnel præsenterer Instant Highlights

L'Oréal Professionnel præsenterer Instant Highlights

L’Oréal Professionnel kan nu stolt præsentere deres nye Instant Highlights; deres første varme-boostede professionelle system for ekspres lysning.
Be Fabulous nyheder fra Revlon Professional

Be Fabulous nyheder fra Revlon Professional

Revlon Professionals Be Fabulous består af tre serier med plejeprodukter til ethvert hår; Texture Care Smooth Hair, Care Curly Hair og Care Fine Hair.

Annonce

Nyeste shows se flere frisørshows

L'Oréal Professionnel inviterede til Toni & Guy show

L'Oréal Professionnel inviterede til Toni & Guy show

Det var et brag af en aften, der blev afholdt på det famøse Tivoli Hotel, da L'Oréal Professionnel sammen med Toni & Guy inviterede til et farverigt show.
Going out with Contouring med Wella Professional

Going out with Contouring med Wella Professional

Med modeller dansede på scenen og julepynt, der havde sneget sig ind i studiet, inviterede Wella Professional endnu en gang til et fantastisk show med fokus på contouring.
Inspirationsaften med Revlon Professional

Inspirationsaften med Revlon Professional

Der var massere af inspiration at hente, da Revlon Professional inviterede til inspirationsaften med Martine Martinsen og Kevin Schou Birk fra American Crews all-star team.
Marcelklubbens London aften i Tivoli

Marcelklubbens London aften i Tivoli

Med dykkerudstyr, aquarium, hajer, flotte fisk, parpelotter, nøgne glimmermodeller og rullestol havde Marcelklubben gjort alt, hvad de kunne for at imponere.
Fokus på skæg i HeadBrands Creative Studio

Fokus på skæg i HeadBrands Creative Studio

HeadBrands åbnede sit Creative Studio op for nysgerrige frisører, der ville lære mere om skægtrimning, barbering og klassiske herrefrisurer.

Frisurekollektioner se flere frisurekollektioner

Frisørportrætter se flere frisørportrætter

Dorte Holk

Dorte Holk

Midt i et stille villakvarter i Kolding har Dorte Holk sin frisørsalon: Holk Intercoiffure. Hun ordner ikke kun håret på kvarterets damer. Hun har hele verden som sin arbejdsplads.
Svend Langdal

Svend Langdal

Verner Hindkjær og Svend Langdal på henholdsvis 93 og 86 år, har været med siden frisørbranchen kun bestod af herrefrisører.

Nyeste videoer se flere videoer

Video: Wella Making Waves uddanner unge i Kambodja indenfor frisørfaget

Video: Wella Making Waves uddanner unge i Kambodja indenfor frisørfaget

Making Waves er til for at hjælpe unge fra de mest fattige og udsatte samfundsgrupper i Kambodja til en lysere fremtid indenfor frisørfaget.
Björn Axén - How to get the look - Ekstrem volume

Björn Axén - How to get the look - Ekstrem volume

Her får du styr på, hvordan du ordner den mere ekstreme volume. Lær hvordan du skaber volume, som holder længe, til dine kunder som vil gøre et stort indtryk.
Björn Axén - How to get the look - Opsætning med smykke

Björn Axén - How to get the look - Opsætning med smykke

Et cool look, som ikke forsvinder i mængden. Lær hvordan du kan lave opsætningen med denne tutorial fra Björn Axén.
Hair Magazine byder Finland velkommen

Hair Magazine byder Finland velkommen

Hair Magazine er stolte af at annoncere, at der bliver udvidet til Finland. Det første magasin er for nyligt blevet sendt afsted til de finske frisører.
Hair Magazine deltog ved Salon International 2017

Hair Magazine deltog ved Salon International 2017

Hair Magazine var på plads ved dette års Salon International. Se denne lille video fra messen.