LEVERANDØRER

kursuskalender

webshops

Branding skaber succes
         

Ordbogens definition af et brand lyder således: en samling af oplevelser og associationer, der er knyttet til en virksomhed, et produkt, en service, et sted eller en person! et brand er således defineret af konkrete symboler som et navn, et logo, et slogan eller et designudtryk, der differentierer brandet fra konkurrenterne! Disse elementer skaber i samspil en symbolsk definition af al den information, der knytter sig til en virksomhed, en organisation, et produkt eller en service, et sted eller en person!

Når forbrugeren definerer et brand
Alle de allerede nævnte definitioner er anerkendte og de holder. Men samtidig er der en ny måde at anskue et brand på, nemlig ved at anerkende, at forbrugerne har et stort ord at skulle have sagt, når det gælder et brands succes! Faktisk kan man sige at ”passionerede mennesker opnår resultater”, og det får mange brandingeksperter (mig selv inkluderet) til at tro, at nettoværdien af enhver virksomhed, service eller af ethvert produkt Kun kan defineres i forbindelse med ordene passion og mennesker – og det er vel at mærke ord, der ikke normalvis associeres med forretning! Meget få oplevelser med et brand gives til kunden uden at det involverer mennesker (brand ambassadører)! Ved at benytte den store kilde til nye ideer og informationer, som netop forbrugernes oplevelser med brandet er, kan man for alvor finde frem til et brands DnA, og herefter formidle det til hver eneste kunde hver eneste gang de fremover kommer i kontakt med brandet.

Brandforventninger til frisøren
Som ejer af en frisørsalon eller som frisør tager man det for givet, at man kommer i kontakt med mange mennesker hver eneste dag. Mennesker, der alle har en forventning til deres oplevelse med os i vores salon. en nem måde at få etableret en succesfuld branding af en frisørsalon på, er derfor at se på kundens forventninger. Hvad er en frisør? Først og fremmest skal vi dog have en klar definition af, hvad det egentlig er, vi gør! At være frisør er en proces, hvor den kreative og fagligt korrekte brug af saks, kam, farver, permanenter, styling produkter og værktøjer sammen skaber et slutresultat, der tilfredsstiller kundens både fysiske og emotionelle forventninger! WOW, det lyder voldsomt… men prøv at læse sætningen igen og overvej så, om det faktisk ikke lige præcis er det, dét at være frisør handler om!!

Elementær Branding
Brandets navn – Brand-navnet skal enten give forbrugeren et hint om, hvilken type service eller hvilket produkt, det handler om (f.eks. Lenas frisørsalon), hvor det klart er signaleret, at her kan du få håret klippet af Lena – eller navnet skal give følelsesmæssige associationer og forventninger (f.eks. Cha Cha Cha) der afspejler energi og glamour.

Brandets identitet – handler om, hvordan salonens ejer gerne vil have, at salonen bliver opfattet af kunderne, når det gælder service, produkter og erfaring og ikke mindst, hvordan den differentierer sig fra andre lignende saloner. Men det skal også tages med i betragtningen, hvad det er, der gør brandet anderledes i forbrugerens øjne. De øjne, der altså ser på brandet ude fra og ind, OG hvordan brandet differentierer sig for dem, der repræsenterer det inde fra!

Brand personlighed – Personligheden er den, der løfter brandet frem, giver det identitet og ikke mindst giver brandet karakter: Seriøst, let, varmt, kreativt, professionelt, tillidsvækkende for blot at nævne nogle få. Denne proces tager tid og fungerer bedst med en langsigtet tilgang til såvel markedsføring som til det grafiske udtryk og forretningens logo.

Brand løfter – Brand løfter er det, der for alvor bringer kundens forventninger til live! Løfterne er brandingens ”hellige gral”, fordi de kombinerer alle de ovenstående elementer i ét! Servicen eller produktet og hvordan forbrugeren modtager og oplever det. Det omfatter fysiske, menneskelige og følelsesmæssige forbindelser! Mottoer (Dit hår er vores passion fordi, du er det værd) eller mere detaljerede målsætninger støtter ofte godt op om og giver et godt indtryk af brandets løfter.

Brandets berøringsflader – Her gælder det, hvordan brandet præsenterer sig, hver gang kunden kommer i kontakt med det! Alle brandets berøringsflader skal stilles op side om side og sammen skal de skabe en klar, rød tråd, der tydeligt afspejler alle sider af brandet. uden denne konsekvens i udtrykket , risikerer man at brandet mister sin identitet, sit gode ry og sin troværdighed. Brand Value – når det gælder brand value – eller brandets værdi, opsummeres hele brandets samlede værdi. For frisører er det primært en værdi i lokalområdet, som det tager tid at bygge op. Brandets værdi understreger salonens position i det nærområde, du arbejder i, og netop den har ikke mindst en konkret værdi i det øjeblik, salonen skal sælges.

Passionate People Perform
Ingen af ovenstående elementer kan dog fungere overhovedet, med mindre den allerstørste værdi, brandet overhovedet kan have, nemlig menneskene bag, er passionerede omkring alt, hvad brandet står for. At opbygge en forretning og et team inde fra er hemmeligheden bag ethvert brands succes. Og i dag, hvor frisørbranchen for alvor er ved at blive en del af oplevelsesøkonomien, er de mennesker, der repræsenterer dit brand, mere end noget andet DIT BRAND. Derfor vil jeg i min næste artikel kigge nærmere på, hvordan man strukturerer og opbygger sin forretning rundt om sine medarbejdere.


For flere artikler om salg i frisørbranchen se her


 

Annonce

Nyeste produkter se flere produktnyheder

Nõberu of Sweden lancerer tørshampoo

Nõberu of Sweden lancerer tørshampoo

Tørshampoo, der skaber volumen og tekstur til din frisure. Bekæmper fedtet hår og hovedbund og frisker håret op mellem hårvaske.
Limited edition julegaveæsker fra Eleven Australia

Limited edition julegaveæsker fra Eleven Australia

Denne jul bliver det endnu lettere for dine kunder at finde årets julegave. Eleven Australia har lavet fire limited edition gaveæsker proppet med lækker hårpleje!
UltraLinks fra LOVES CHANGE Hair Extensions

UltraLinks fra LOVES CHANGE Hair Extensions

Love Changes UltraLinks er en hurtig og nem måde at få mere volume og længde på. Både let at påføre og let at udskifte, uden brug af varme og kemikalier.
Guld Wet Brush juleedition fra HH Simonsen

Guld Wet Brush juleedition fra HH Simonsen

Guld X-MAS limited edition fra med HH Simonsen kan købes hjem netop nu. Den er super flot både som gave og udsmykning i salonen til jul og nytår.
Ny Igora Vario Blond fra Schwarzkopf Professional

Ny Igora Vario Blond fra Schwarzkopf Professional

Ny Igora Vario Blond fra Schwarzkopf Professional – en opgraderet favorit fra Schwarzkopf Professional. Lysningsserien kan nu lysne håret optil 8 toner.

Annonce

Nyeste shows se flere frisørshows

L'Oréal Professionnel inviterede til Toni & Guy show

L'Oréal Professionnel inviterede til Toni & Guy show

Det var et brag af en aften, der blev afholdt på det famøse Tivoli Hotel, da L'Oréal Professionnel sammen med Toni & Guy inviterede til et farverigt show.
Going out with Contouring med Wella Professional

Going out with Contouring med Wella Professional

Med modeller dansede på scenen og julepynt, der havde sneget sig ind i studiet, inviterede Wella Professional endnu en gang til et fantastisk show med fokus på contouring.
Inspirationsaften med Revlon Professional

Inspirationsaften med Revlon Professional

Der var massere af inspiration at hente, da Revlon Professional inviterede til inspirationsaften med Martine Martinsen og Kevin Schou Birk fra American Crews all-star team.
Marcelklubbens London aften i Tivoli

Marcelklubbens London aften i Tivoli

Med dykkerudstyr, aquarium, hajer, flotte fisk, parpelotter, nøgne glimmermodeller og rullestol havde Marcelklubben gjort alt, hvad de kunne for at imponere.
Fokus på skæg i HeadBrands Creative Studio

Fokus på skæg i HeadBrands Creative Studio

HeadBrands åbnede sit Creative Studio op for nysgerrige frisører, der ville lære mere om skægtrimning, barbering og klassiske herrefrisurer.

Annonce

Frisurekollektioner se flere frisurekollektioner

Annonce

Frisørportrætter se flere frisørportrætter

Pia Hansen

Pia Hansen

Pia Hansen meldte sig først til et kursus i økonomi i Danmarks Frisørmester forening – og derefter til flere andre. Hun øgede sin indtjening og forretningen går nu strygende.
Lina Jørgensen

Lina Jørgensen

Hairdresser on Fire skal overskride grænser, og Lina elsker at arbejde derude, hvor de fleste andre tænker; nej, det er for vildt.

Annonce

Nyeste videoer se flere videoer

Hair Magazine byder Finland velkommen

Hair Magazine byder Finland velkommen

Hair Magazine er stolte af at annoncere, at der bliver udvidet til Finland. Det første magasin er for nyligt blevet sendt afsted til de finske frisører.
Hair Magazine deltog ved Salon International 2017

Hair Magazine deltog ved Salon International 2017

Hair Magazine var på plads ved dette års Salon International. Se denne lille video fra messen.
KMS Genderless Grooming Teaser

KMS Genderless Grooming Teaser

KMS Nordisk inspireret af Unisex trenden! KMS Nordisk lancerer produktkampagnen 'Genderless Grooming' i september, der fokuserer på kønsneutral hårstyling.
Gå ikke glip af Trevor Sorbie til Salon International 2017

Gå ikke glip af Trevor Sorbie til Salon International 2017

Fantastiske Trevor Sorbie, der har vundet flere priser en nogen anden, kommer til årets Salon International. Her er en teaser på, hvad der venter til messen.
Tondeo præsenterer BLAZOR

Tondeo præsenterer BLAZOR

I den her video præsenteres the BLAZOR, og hvordan den kan anvendes enkelt og sikkert uden det krævet en speciel teknik.