LEVERANDØRER

kursuskalender

webshops

Branding skaber succes
         

Ordbogens definition af et brand lyder således: en samling af oplevelser og associationer, der er knyttet til en virksomhed, et produkt, en service, et sted eller en person! et brand er således defineret af konkrete symboler som et navn, et logo, et slogan eller et designudtryk, der differentierer brandet fra konkurrenterne! Disse elementer skaber i samspil en symbolsk definition af al den information, der knytter sig til en virksomhed, en organisation, et produkt eller en service, et sted eller en person!

Når forbrugeren definerer et brand
Alle de allerede nævnte definitioner er anerkendte og de holder. Men samtidig er der en ny måde at anskue et brand på, nemlig ved at anerkende, at forbrugerne har et stort ord at skulle have sagt, når det gælder et brands succes! Faktisk kan man sige at ”passionerede mennesker opnår resultater”, og det får mange brandingeksperter (mig selv inkluderet) til at tro, at nettoværdien af enhver virksomhed, service eller af ethvert produkt Kun kan defineres i forbindelse med ordene passion og mennesker – og det er vel at mærke ord, der ikke normalvis associeres med forretning! Meget få oplevelser med et brand gives til kunden uden at det involverer mennesker (brand ambassadører)! Ved at benytte den store kilde til nye ideer og informationer, som netop forbrugernes oplevelser med brandet er, kan man for alvor finde frem til et brands DnA, og herefter formidle det til hver eneste kunde hver eneste gang de fremover kommer i kontakt med brandet.

Brandforventninger til frisøren
Som ejer af en frisørsalon eller som frisør tager man det for givet, at man kommer i kontakt med mange mennesker hver eneste dag. Mennesker, der alle har en forventning til deres oplevelse med os i vores salon. en nem måde at få etableret en succesfuld branding af en frisørsalon på, er derfor at se på kundens forventninger. Hvad er en frisør? Først og fremmest skal vi dog have en klar definition af, hvad det egentlig er, vi gør! At være frisør er en proces, hvor den kreative og fagligt korrekte brug af saks, kam, farver, permanenter, styling produkter og værktøjer sammen skaber et slutresultat, der tilfredsstiller kundens både fysiske og emotionelle forventninger! WOW, det lyder voldsomt… men prøv at læse sætningen igen og overvej så, om det faktisk ikke lige præcis er det, dét at være frisør handler om!!

Elementær Branding
Brandets navn – Brand-navnet skal enten give forbrugeren et hint om, hvilken type service eller hvilket produkt, det handler om (f.eks. Lenas frisørsalon), hvor det klart er signaleret, at her kan du få håret klippet af Lena – eller navnet skal give følelsesmæssige associationer og forventninger (f.eks. Cha Cha Cha) der afspejler energi og glamour.

Brandets identitet – handler om, hvordan salonens ejer gerne vil have, at salonen bliver opfattet af kunderne, når det gælder service, produkter og erfaring og ikke mindst, hvordan den differentierer sig fra andre lignende saloner. Men det skal også tages med i betragtningen, hvad det er, der gør brandet anderledes i forbrugerens øjne. De øjne, der altså ser på brandet ude fra og ind, OG hvordan brandet differentierer sig for dem, der repræsenterer det inde fra!

Brand personlighed – Personligheden er den, der løfter brandet frem, giver det identitet og ikke mindst giver brandet karakter: Seriøst, let, varmt, kreativt, professionelt, tillidsvækkende for blot at nævne nogle få. Denne proces tager tid og fungerer bedst med en langsigtet tilgang til såvel markedsføring som til det grafiske udtryk og forretningens logo.

Brand løfter – Brand løfter er det, der for alvor bringer kundens forventninger til live! Løfterne er brandingens ”hellige gral”, fordi de kombinerer alle de ovenstående elementer i ét! Servicen eller produktet og hvordan forbrugeren modtager og oplever det. Det omfatter fysiske, menneskelige og følelsesmæssige forbindelser! Mottoer (Dit hår er vores passion fordi, du er det værd) eller mere detaljerede målsætninger støtter ofte godt op om og giver et godt indtryk af brandets løfter.

Brandets berøringsflader – Her gælder det, hvordan brandet præsenterer sig, hver gang kunden kommer i kontakt med det! Alle brandets berøringsflader skal stilles op side om side og sammen skal de skabe en klar, rød tråd, der tydeligt afspejler alle sider af brandet. uden denne konsekvens i udtrykket , risikerer man at brandet mister sin identitet, sit gode ry og sin troværdighed. Brand Value – når det gælder brand value – eller brandets værdi, opsummeres hele brandets samlede værdi. For frisører er det primært en værdi i lokalområdet, som det tager tid at bygge op. Brandets værdi understreger salonens position i det nærområde, du arbejder i, og netop den har ikke mindst en konkret værdi i det øjeblik, salonen skal sælges.

Passionate People Perform
Ingen af ovenstående elementer kan dog fungere overhovedet, med mindre den allerstørste værdi, brandet overhovedet kan have, nemlig menneskene bag, er passionerede omkring alt, hvad brandet står for. At opbygge en forretning og et team inde fra er hemmeligheden bag ethvert brands succes. Og i dag, hvor frisørbranchen for alvor er ved at blive en del af oplevelsesøkonomien, er de mennesker, der repræsenterer dit brand, mere end noget andet DIT BRAND. Derfor vil jeg i min næste artikel kigge nærmere på, hvordan man strukturerer og opbygger sin forretning rundt om sine medarbejdere.


For flere artikler om salg i frisørbranchen se her


 

Annonce

Nyeste produkter se flere produktnyheder

ICON Hairspa præsenterer Fiber Mousse fra Organic Hairspa

ICON Hairspa præsenterer Fiber Mousse fra Organic Hairspa

Organic Hairspa Fiber Mousse fra ICON Hairspa er en vidunderlig og cremet mousse med fibre, der skaber hold og fylde samtidig med, at den bevarer din hårfarve neutral.
Nõberu of Sweden Face Mousturiser

Nõberu of Sweden Face Mousturiser

Let fugtende ansigtscreme skabt til mænds hud med en mild duft af rav og lime. Produktet undlader at efterlade en olieret og glinsende følelse.
Glampalm Simpletouch 1 glattejern

Glampalm Simpletouch 1 glattejern

Glampalm Simpletouch 1 er et glattejern, der er klar til brug inden for få sekunder. Glattejernet er desuden udstyret med auto-shut-down funktion.
Frisørland introducerer Graham Hill

Frisørland introducerer Graham Hill

Graham Hill groomingprodukter er en produktserie, der er en hyldest til den ægte gentleman. Serien består af produkter til hårpleje, styling samt barbering.

Annonce

Nyeste shows se flere frisørshows

Ganni X L'Oréal Professionnel til Copenhagen Fashion Week

Ganni X L'Oréal Professionnel til Copenhagen Fashion Week

Under modeugen havde Ganni allieret sig med Cim Mahony og L’Oréal Professionnel, der stod for at lave lækkert og moderigtigt hår på alle modellerne, der skulle på catwalken.
By Malene Birger X L’Oréal Professionnel til Copenhagen Fashion Week

By Malene Birger X L’Oréal Professionnel til Copenhagen Fashion Week

By Malene Birger har netop afholdt deres modeshow i TAP1 på Refshaleøen. Cim Mahony stod i samarbejde med L'Oréal Professionnel for at lave lækkert hår.
De nationale vindere i Goldwell Color Zoom Challenge 2017 er kåret!

De nationale vindere i Goldwell Color Zoom Challenge 2017 er kåret!

Nu er medaljerne i den nationale Goldwell Color Zoom Challenge i de tre kategorier; New Talent Colorist, Creative Colorist og Partner Colorist blevet uddelt!
Hair Fashion Night med L'Oréal Professionnel

Hair Fashion Night med L'Oréal Professionnel

L’Oréal Professionnel åbnede dørene op for sine kunder, da de skød det internationale event, Hair Fashion Night i gang.
Trendy fletninger med Amika i HeadBrands nye studie

Trendy fletninger med Amika i HeadBrands nye studie

Der var lagt op til en lærerig dag i HeadBrands' nye studie i København, da frisører var dukket op for at lære mere om trendy og moderne fletninger.

Annonce

Frisurekollektioner se flere frisurekollektioner

Annonce

Frisørportrætter se flere frisørportrætter

Svend Langdal

Svend Langdal

Verner Hindkjær og Svend Langdal på henholdsvis 93 og 86 år, har været med siden frisørbranchen kun bestod af herrefrisører.
Poul M

Poul M

Poul M igennem 40 år: Jeg driver en topstyret virksomhed – med blød hånd

Annonce

Nyeste videoer se flere videoer

Gå ikke glip af Trevor Sorbie til Salon International 2017

Gå ikke glip af Trevor Sorbie til Salon International 2017

Fantastiske Trevor Sorbie, der har vundet flere priser en nogen anden, kommer til årets Salon International. Her er en teaser på, hvad der venter til messen.
Tondeo præsenterer BLAZOR

Tondeo præsenterer BLAZOR

I den her video præsenteres the BLAZOR, og hvordan den kan anvendes enkelt og sikkert uden det krævet en speciel teknik.
Modern Ikon Collection - Essential Looks SS17 Schwarzkopf Professional

Modern Ikon Collection - Essential Looks SS17 Schwarzkopf Professional

Inspireret af SS17 catwalks, har Schwarzkopf Professional lavet Essential Looks Modern Ikon kollektionen.
KMS lancerer ny Moistrepair cleansing conditioner

KMS lancerer ny Moistrepair cleansing conditioner

Med Moistrepair cleansing conditioner fra KMS er det ikke nødvendigt at bruge almindelig shampoo. Moistrepair rengør håret for sæbe- og produktrester.