LEVERANDØRER

kursuskalender

webshops

Budget – dit eget og salonens

          
      
Selvom man har haft egen salon i kortere eller længere tid, vil behovet for rådgivning stadig være aktuelt. Enten fra erfarne frisører, som har haft forretning i en årrække eller hos professionelle rådgivere. God rådgivning kan spare dig for mange ærgrelser og måske penge! Økonomien hører til et af de allervigtigste emner for at drive en velfungerende salon og få succes.

Det vigtige Budget
Budgettet er en oversigt over økonomien i salonen. Budgettet bruges også, hvis man skal låne penge i banken. En bankrådgiver får nemmere overblik over idéen bag låneanmodningen, og du får sandsynligvis større chance for at få lov til at låne pengene. Et budget indeholder desuden oplysninger om eksempelvis inventar, goodwill, husleje, løn, osv. En anden vigtig ting er, at man har gjort sig umage med at regne på, hvor stor en omsætning der forventes det første år samt eventuel indtjening. Indtægter skulle jo gerne hænge sammen med de udgifter man har. Det er også vigtigt løbende at holde øje med, at budget og regnskab stemmer nogenlunde overens. Hvis der forekommer større afvigelser, er det af meget stor betydning, at tallene gennemgås for at rette op på eventuelle skævheder. Årsagerne kan evt. være manglende omsætning, for store udgifter i forhold til indtægter (pas igen på med privatforbruget!) eller dårlig rådgivning i forbindelse med udarbejdelse af budget.  Vigtigt er det også at sørge for rettidig betaling af regninger. Selvstændige risikerer indberetning til inkassofirma ved flere gange ikke at have overholdt betalingsfrister.

Dine penge og salonens penge
En af de ting der er rigtig vigtig at forstå i forbindelse med at drive salon er, at de penge man tjener, altså de penge der ligger i kassen om aftenen, ikke er penge man uden videre kan bruge til shopping. Beløbet indgår i et større puslespil, hvor man bl.a. skal tænke på udgifter til skat og moms. Her begår nyetablerede, selvstændige frisører ofte en stor fejl. De opdager som regel først problemet, den dag de ikke har råd til at betale de løbende regninger. Men så er det for sent... Derfor er det en god idé at have ét betalingskort til salonen, og ét til privat brug. Med en fast lønoverførsel hver måned vil man hele tiden kunne holde styr på sit privatforbrug. På denne måde skal man kun bruge salon-dankortet, når man køber ting til salonen.

Markedsføring
Markedsføring hører også med til driften af en frisørsalon. Er der afsat et beløb til markedsføring, og er markedsføringen god nok? Skal man annoncere noget mere, sende flyers ud eller måske lave en hjemmeside på Internettet? En del af de firmaer, der sælger produkter, er ofte villige til at hjælpe med at lave tilbud. Her tilbyder de f.eks. gratis produkter, som frisøren så forærer sine kunder. Spørg dine leverandører, hvad de kan gøre for at hjælpe med at skaffe kunder. Man får ikke noget råd, hvis man ikke spørger!

STOP OP
Man skal altid stoppe op og kigge sig selv over skulderen og vurdere, om man har opnået det som var den oprindelige plan. Glem heller ikke, at økonomien spiller en ligeså stor rolle for din salon og dens overlevelse, som det at klippe og farve hår. Husk! det er aldrig for sent at søge gode råd. Ved at følge dit eget fremlagte budget og stræbe efter dine mål, får du et langt bedre overblik i dagligdagen. Arbejdsglæden bliver også større. Orden i økonomien virker psykisk positivt og giver større mentalt
overskud. Det kommer både dig selv og dine ansatte til gode.

HUSK:
• At adskille privatforbrug og salonforbrug.
• Den lovpligtige kasseoptælling hver dag.
• Udgifterne må aldrig være større end indtjening.
• At aflevere momsregnskab til tiden.
• Løbende at kontrollere at budget og regnskab stemmer overens.
• Aldrig at købe varer pr. telefon hos en ukendt leverandør.
      

For flere artikler om salg i frisørbranchen se her
  

Annonce

Nyeste produkter se flere produktnyheder

KC Professional Four Reasons Root Cover

KC Professional Four Reasons Root Cover

Hos HeadBrands findes nu KC Professional Root Cover - en farvespray, der dækker udvækst og gråt hår mellem salonbesøgene og samtidig giver volume.
HH Simonsen - Limited Edition White True Divinity Styler

HH Simonsen - Limited Edition White True Divinity Styler

Den super populære True Divinity fra HH Simonsen styler fås i en sprød, hvid udgave med kontrastfulde, sorte detaljer.
HH Simonsen Wet Brush Ombre Summer

HH Simonsen Wet Brush Ombre Summer

Den populære Wet Brush har for en stund skiftet look og fås nu i farverige nuancer, der matcher enhver sommergarderobe.
Hårdelen ”Donna” fra SHE hairextensions

Hårdelen ”Donna” fra SHE hairextensions

Med "Donna" fra SHE hairextensions kan du skabe langt og fyldigt hår på få minutter.
L’Oréal Professionnel præstenterer #COLORFULHAIR

L’Oréal Professionnel præstenterer #COLORFULHAIR

L’Oréal Professionnel præsenterer #colorfulhair, en ny hårfarveserie designet og skabt til at opfylde kvinders forskellige farvebehov og for at imødekomme frisørernes kreativitet!

Annonce

Nyeste shows se flere frisørshows

Hair Fashion Night med L'Oréal Professionnel

Hair Fashion Night med L'Oréal Professionnel

L’Oréal Professionnel åbnede dørene op for sine kunder, da de skød det internationale event, Hair Fashion Night i gang.
Trendy fletninger med Amika i HeadBrands nye studie

Trendy fletninger med Amika i HeadBrands nye studie

Der var lagt op til en lærerig dag i HeadBrands' nye studie i København, da frisører var dukket op for at lære mere om trendy og moderne fletninger.
Årets nationale vindere af Wella Professionals Trend Vision Awards kåret!

Årets nationale vindere af Wella Professionals Trend Vision Awards kåret!

De nationale vindere i de to kategorier Creative Vision og Color Vision er fundet til Wella Professionals Trend Vision Awards.
Mario Krankl: Elsk det du gør og gør det med hjertet

Mario Krankl: Elsk det du gør og gør det med hjertet

Kongen af avantgarde, Mario Krankl, tog en pause fra forberedelserne inden aftenens store show ved TOP HAIR i Düsseldorf for at tale om trends, rejser og hvad, der skal til for at blive en succes.
La Biosthétique International Beauty Stylist 16-17

La Biosthétique International Beauty Stylist 16-17

Til dette års La Biosthétique Awards ”International Beauty Stylist 16-17” i Paris kunne gæsterne opleve et imponerende festfyrværkeri af glamour, mode og kreative total beauty looks.

Annonce

Frisurekollektioner se flere frisurekollektioner

Annonce

Frisørportrætter se flere frisørportrætter

John Stender (2008)

John Stender (2008)

John Stender holdt op med at klippe for mange år siden. Men han er købmand til fingerspidserne, og han ser gerne sine 20 saloner udvidet til 30-35 stykker over årene.
Mr. & Mrs. , Kristian Bertelsen og Katja W. Madsen

Mr. & Mrs. , Kristian Bertelsen og Katja W. Madsen

Læs hvordan Kristian og Katja Bertelsen tænker innovativt og anderledes i deres frisørsalon - hvilket både gavner salonen, personalet og ikke mindst kunderne!

Annonce

Nyeste videoer se flere videoer

Tondeo præsenterer BLAZOR

Tondeo præsenterer BLAZOR

I den her video præsenteres the BLAZOR, og hvordan den kan anvendes enkelt og sikkert uden det krævet en speciel teknik.
Modern Ikon Collection - Essential Looks SS17 Schwarzkopf Professional

Modern Ikon Collection - Essential Looks SS17 Schwarzkopf Professional

Inspireret af SS17 catwalks, har Schwarzkopf Professional lavet Essential Looks Modern Ikon kollektionen.
KMS lancerer ny Moistrepair cleansing conditioner

KMS lancerer ny Moistrepair cleansing conditioner

Med Moistrepair cleansing conditioner fra KMS er det ikke nødvendigt at bruge almindelig shampoo. Moistrepair rengør håret for sæbe- og produktrester.
Goldwell Elumen Collection 2017

Goldwell Elumen Collection 2017

Elumen er den ultimative kreative "farvelegeplads" for stylister. Elumen strækker grænserne og overgår alle forventninger for, hvad farver kan gøre.