LEVERANDØRER

kursuskalender

webshops

Produktsalget i Holk Intercoiffure er steget 56 pct.


”Alle frisører kan få glæde af konceptet, og pengene er klart givet godt ud”, siger Dorte Holk fra Holk Intercoiffure i Kolding. Og hun er indstillet på at kurset skal køre igen, når hun får nye ansatte.

Ordet salg er bandlyst i Holk Intercoiffure. Alligevel er produktsalget steget med 56 pct. i årets første tre måneder. ”Vi har været igennem en forandringsproces med advicepeople, så nu rådgiver vi kunderne, og det kan ses på bundlinjen”, siger Dorte Holk.


”Jeg oplever, at frisørerne er åbne overfor udvikling”, lyder det fra Thomas Klittenberg, founder and partner i advicepeople.

”På tre måneder er vi steget 56 pct. i produktsalg!”. Sådan lyder det fra Dorte Holk fra Holk Intercoiffure i Kolding. Og samtidig er ordet salg nu blevet bandlyst i salonen. I stedet hedder det rådgivning!

Grunden til den store stigning i produktsalget er Dorte Holk ikke i tvivl om.

”Vi gennemførte en forandringsproces på tre kurser med Thomas Klittenberg fra advicepeople, og det var i høj grad en øjenåbner for såvel mig selv som for de ansatte i salonen”, fortæller Dorte Holk.

Først og fremmest taler Thomas Klittenberg ikke om salg, men om rådgivning og god service, og det har gjort, at de ansatte i Holk Intercoiffure ikke længere føler, de ”presser” produkter ned over hovedet på kunderne, men at de i stedet giver dem en god service og relevant rådgivning. ”Og det var et springende punkt”, lyder det fra Dorte Holk, der har været i frisørbranchen i godt 20 år.

Hun kører løbende forskellige uddannelsesprogrammer i salonen. Faktisk finder hun hvert år et nyt område, de kan tage fat på. I 2012 var det et mystery shopper-forløb, hvor de selv var mystery shoppers i andre saloner, mens der også var en mystery shopper hos dem.

”Det var en stor succes”, fortæller Dorte. Dels fik de ansatte nogle gode oplevelser, vi fik gode ideer til butikken, og den mystery shopper, der kom hos os, gav os god feed back”.

 I 2013 var det så advicepeople, Dorte havde entreret med igennem L’Oréal, og det har hun bestemt ikke fortrudt, ligesom hun klart understreger, at det ikke er sidste gang, advicepeople holder en kursusrække i Holk Intercoiffure.

Foredrag i tre faser

Advicepeople’s forandringsproces er i tre faser – tre kurser, tre måneder i træk.

”Hver fase består af to timers træning i salonen”, fortæller Thomas Klittenberg fra advicepeople.

Thomas har en baggrund som managementkonsulent, han har undervist i ledelse, salgstræning og konceptudvikling, indtil han for tre et halvt år siden startede advicepeople og udviklede et koncept specielt til frisører.

”Jeg har ledt efter opskriften på succes i frisørbranchen, og jeg tror næsten, jeg har fundet den med den tre-trins raket, kursus-konceptet er. Og som advicepeople i øvrigt har rettighederne til. Det er enkelt at gå til, og tilgodeser frisørernes kreative tankegang”.

  • Fase 1 handler om salg kontra kunderådgivning, forberedelse inden kunden kommer, aktiv brug af kundekortet, hår- og hovedbundsdiagnose, som skaber værdi og øger kundetilfredsheden og så skabes der en fælles målsætning i salonen for salg af kurbehandlinger.
  • I fase 2 kommer man ind på, hvornår der tales shampoo og conditioner kontra stylingprodukter i forløbet. Der laves en rådgivningsstruktur for salg af styling- og finishprodukter, der er kompetencetræning, og der laves en fælles målsætning i salonen for salg af produkter.
  • I fase 3 trænes der opsummering af de produkter, frisøren har brugt med hovedvægt på rådgivning, afslutning og kundeaccept, notater på kundekortet, og man taler om, hvordan man tilbyder kunden en ny tid uden af presse på. Sidst trænes der i hele forløbet.

© Forandringsproces advicepeople.

Og Dorte Holk er rigtig glad for, at kurserne foregik i salonen.

”Jeg tror, det har været med til at give netop dét, der skulle til for os; at vi har været på hjemmebane, og at vi har kunnet træne i vores egen salon med vore egne produkter”.

”Det er vigtigt, vi er ude i salonerne, hvor vi kan være med til at skabe en adfærdsændring på stedet – i deres egen komfortzone, og ikke mindst er det vigtigt, at teamet er samlet”, lyder det supplerende fra Thomas Klittenberg.

Og Dorte Holk fortæller, at både hende selv og hendes seks ansatte i salonen allerede efter de første to timer faktisk ændrede adfærd.

”Vi lærte, at man skal begynde, hvor man sluttede sidst. Det vil sige med at finde ud af, hvordan det er gået, om håret har artet sig, hvad der var godt, og om der var noget, der var mindre godt. Og så kan vi tale videre ud fra det ved at bruge de ord, kunden selv leverer. F.eks. kan man gå videre, når håret skal vaskes, og sige: ”Jeg vasker dit hår i denne her shampoo, fordi du sagde, at dig hår føltes lidt tungt – og så stille shampooen på bordet ved behandlingspladsen….Det har været en super succes, for man behøver ikke sige mere, og produkterne sælger sig selv”.

Og Thomas Klittenberg tilføjer, at Facebook er en integreret del af konceptet. Det betyder, at han kan følge med i omsætning, budget og mål. ”Og også det har en positiv effekt”, mener han.


”I sidste ende handler det om at udvikle forretningen og tjene penge. Det kan frisørerne gøre ved at rådgive om, hvilke produkter kunden skal benytte”, mener Thomas Klittenberg.

Lidt flere tal

Også Trine Østergaard samt de ansatte i Østergaard Intercoiffure i Odense har været igennem advicepeople’s kursuskoncept, og også herfra lyder masser af roser.

”Det har været rigtig godt, at det var én uden for branchen, der underviste, men som samtidig kender branchen godt”, fastslår Trine Østergaard, der klart kan mærke, at det har givet hendes medarbejdere et boost.

”Det har været en rigtig god proces, alle har kunnet være med, og salget er klart øget”.

Således omsatte Østergaard Coiffure i de første tre måneder af 2012 for 102.849 kr. – det steg til 127.310 kr. – en stigning på 24 pct., mens antallet af solgte kure steg med 88 fra 103 til 194.

”Og så havde vi endda lukket en uge i perioden i 2013”, lyder det fra Trine Østergaard, der klart anbefaler andre frisører at tage fat i advicepeople.

”Vi har fået mere struktur på, hvad vi siger og gør. Vi ved, at alle skal være oppe på dupperne, og det har uden tvivl været en øjenåbner for såvel pigerne i salonen som for mig selv”, siger hun.

Stil alle produkterne op

Ét er i hvert fald slået fast: Det sælger produkter, når alle de brugte styling- og finishprodukter, shampoo’er og conditioners står fremme, og som Dorte Holk siger det, så gør det også, at man nemmere kan holde samtalen på sporet, når man har noget at tale om.

”Faktisk er det helt vildt at opleve, hvad den lille ændring i tankegangen har betydet. I dag taler frisørerne i salonen om produkterne, og snakken går ikke på, hvad der er i de enkelte produkter, men i stedet på, hvad produkterne kan gøre for kunden”.

Og Thomas Klittenberg understreger, at det handler meget om at bruge sit kartotek.

”Kan man se, at kunden ikke før har fået en kur, skal man forsøge, at få vedkommende til det, og kan man sige: Sidst havde du det og det problem med din hovedbund, hvordan går det? Så føler kunderne sig i centrum og i sikre hænder”.

Også afrundingen af kundens besøg er vigtigt.

”Efter Thomas’ besøg afslutter vi nu hvert besøg med at opsummere, hvad vi har brugt i kundens hår – og produkterne står jo lige der foran hende. Det er en god idé at få kunden til at røre ved sit hår, så hun kan føle, det er blevet blødere, mere fyldigt eller hvad målet har været, og forklare hvorfor”, lyder det fra Dorte Holk.


”En klipning koster typisk 500 kr. og et produkt 250 kr. Så kan man sælge et produkt, kan man også tillade sig at bruge 15 minutter mere på behandlingen”, siger Dorte Holk.

Ingen videnskab

Hele advicepeople-konceptet er bygget op omkring, at det skal være enkelt at gå til for frisørerne.

”Netop derfor har vi brudt processen ned i faser, der kører med en måneds mellemrum”, fortæller Thomas Klittenberg, der har arbejdet med frisørbranchen igennem mange år, og som derfor kan se det kæmpe potentiale, der er for udvikling af forretningerne.

”Vi giver frisørerne nogle værktøjer, de kan bruge i hverdagen, og på kurserne er 60 pct. af det, vi gør, træning, så frisørerne bliver trygge ved den nye adfærd”, fortæller Thomas, der samarbejder med L’Oréal om konceptet.

”At være frisør er ikke samlebåndsarbejde. Det handler om fokus og nærvær, og om at give kunderne den opmærksomhed, de fortjener, så kundetilfredsheden stiger. Og det er dét, det handler om”, siger Thomas Klittenberg og slutter af med at pointere, at der er masser af udviklingsmuligheder i konceptet.

”Mænd køber f.eks. ikke mange produkter i dag. Dem kan man i højere grad få fat i. For har de et problem, og har frisøren en løsning, tager de den. Men i bund og grund handler det om at skabe et positivt helhedsindtryk, hvor service og rådgivning er kernen”.

 
”Vi tænker slet ikke på kampen mod nettet mere, for nu giver vi 100 pct. rådgivning, så produktets pris er slet ikke et issue mere”, siger Dorte Holk.

Advicepeople i rivende udvikling

Advicepeople er inde i en rivende udvikling. Således forventer stifter og partner Thomas Klittenberg, at man inden for få år er i fuld gang i Sverige og Norge, og i løbet af de kommende 2-3 år forventer han, at man yderligere har ansat 5-10 konsulenter.

”Skal man agere i frisørbranchen skal man kunne matche den meget visuelle og energiske branche, det er”, fastslår Thomas Klittenberg. Og han understreger, at forandringsprocessen i øvrigt kan benyttes i såvel store salonkæder som i mindre enkeltstående saloner.

”Alle kan få glæde af det”, siger han og slutter af med at fortælle, hvad advicepeople’s vision for fremtiden er: Nemlig: At være frisørens foretrukne samarbejdspartner inden for forretningsudvikling. Og allerede nu er man således i fuld gang med at skabe en ny generation af kurser til frisørerne.

Tekst: Pia Finne
Foto: Claus Peuckert

For mere information kontakt advicepeople på tlf. 20 30 20 80, på mail info@advicepeople.com eller se www.facebook.com/advicepeople

Annonce

Nyeste produkter se flere produktnyheder

Moroccanoil nyheder

Moroccanoil nyheder

Moroccanoil byder både på dette års gaveæske, ideel til jul, og på enkeltstående stylingsprodukter til krøllet hår. Som altid er deres produkter plejende.
Rosaguld glattejern fra Moser

Rosaguld glattejern fra Moser

Det nye glattejern fra Moser er super flot og lækkert at holde på, og så varmer det også op på kun 25 sekunder. Salonsupport.dk er forhandler af produktet.
New Violet Silver Conditioner

New Violet Silver Conditioner

En fantastisk blødgørende pigmentbalsam for behandling af blondt og gråt hår. Silver pigmentet reducerer gul pigment og giver håret en flot klar glans.
Divine produkter fra Waterclouds

Divine produkter fra Waterclouds

Divine shower cream og Divine body lotion fra Waterclouds. Begge produkter og forkæler dig og din hud med fugt og nærende olier i den kolde vintertid.
Nyheder fra American Crew Techseries

Nyheder fra American Crew Techseries

Nu lancerer American Crew fire nye produkter til mænds grooming rutine: Control Foam, Texture Foam, Boost Spray og Firm Hold Styling Cream.

Annonce

Nyeste shows se flere frisørshows

Inspirationsaften med Revlon Professional

Inspirationsaften med Revlon Professional

Der var massere af inspiration at hente, da Revlon Professional inviterede til inspirationsaften med Martine Martinsen og Kevin Schou Birk fra American Crews all-star team.
Marcelklubbens London aften i Tivoli

Marcelklubbens London aften i Tivoli

Med dykkerudstyr, aquarium, hajer, flotte fisk, parpelotter, nøgne glimmermodeller og rullestol havde Marcelklubben gjort alt, hvad de kunne for at imponere.
Fokus på skæg i HeadBrands Creative Studio

Fokus på skæg i HeadBrands Creative Studio

HeadBrands åbnede sit Creative Studio op for nysgerrige frisører, der ville lære mere om skægtrimning, barbering og klassiske herrefrisurer.
Davines show: Hair On Stage 2017

Davines show: Hair On Stage 2017

Det spektakulære Theater Amsterdam husede Davines show Hair On Stage, der bød på den nyeste hårmode og kreativitet samt flere prisvindende frisører.
Davines show: Hair On Stage 2017

Davines show: Hair On Stage 2017

Det spektakulære Theater Amsterdam husede Davines show Hair On Stage, der bød på den nyeste hårmode og kreativitet samt flere prisvindende frisører.

Annonce

Frisurekollektioner se flere frisurekollektioner

Annonce

Frisørportrætter se flere frisørportrætter

Karim Belkhelfa (2016)

Karim Belkhelfa (2016)

Karim Belkhelfa mener kun, det er de døde fisk, der svømmer med strømmen. ”Det er langt sjovere og mere udfordrende at gå imod”, siger han. Kreativitet er hans omdrejningspunkt, og igennem sine 30 år som frisør har han oplevet meget.
John Stender (2006)

John Stender (2006)

John Stender startede som frisør ganske ung. I 1969 åbnede han sin første salon. Siden kom der en og en og en ….. til. Foreløbig sidste og 20. skud på Stender-kæden er en flot salon i Roskilde.

Annonce

Nyeste videoer se flere videoer

Hair Magazine deltog ved Salon International 2017

Hair Magazine deltog ved Salon International 2017

Hair Magazine var på plads ved dette års Salon International. Se denne lille video fra messen.
KMS Genderless Grooming Teaser

KMS Genderless Grooming Teaser

KMS Nordisk inspireret af Unisex trenden! KMS Nordisk lancerer produktkampagnen 'Genderless Grooming' i september, der fokuserer på kønsneutral hårstyling.
Gå ikke glip af Trevor Sorbie til Salon International 2017

Gå ikke glip af Trevor Sorbie til Salon International 2017

Fantastiske Trevor Sorbie, der har vundet flere priser en nogen anden, kommer til årets Salon International. Her er en teaser på, hvad der venter til messen.
Tondeo præsenterer BLAZOR

Tondeo præsenterer BLAZOR

I den her video præsenteres the BLAZOR, og hvordan den kan anvendes enkelt og sikkert uden det krævet en speciel teknik.
Modern Ikon Collection - Essential Looks SS17 Schwarzkopf Professional

Modern Ikon Collection - Essential Looks SS17 Schwarzkopf Professional

Inspireret af SS17 catwalks, har Schwarzkopf Professional lavet Essential Looks Modern Ikon kollektionen.