LEVERANDØRER

kursuskalender

webshops

Frisøren skal være sælger

       
 

”Frisører er kreative mennesker, men de er generelt dårlige sælgere”. Det mener Søren Unmack, og han har virkelig noget at have det i, for indtil for nylig drev han to frisørsaloner – i dag er det blevet til en enkelt i Tåstrup, og derudover har han skrevet bogen ”Sælg bedre”. ”Det handler meget om at give kunden følelsen af, at han/hun har brug for produkterne. Mange synes, der er noget odiøst i at sælge, men som frisører er vi jo i den unikke situation, at vi har kunden fastholdt i lang tid, og at vi kan faktisk sælge hende noget, hun bliver glad for”, lyder det fra Søren Unmack. ”Synes du, der er noget, du mangler?”, er ikke godt nok, mener han. I stedet kan man spørge: ”Hvor tit vasker du hår? Nu har vi jo lige permanentet dig, og hvis du bruger den rigtige shampoo, så holder det i hvert fald tre uger længere”. Så er kunden glad, og mersalget er hjemme!” ”Vi mennesker følger nogle helt særlige mønstre, når vi bliver sat i forskellige situationer. Vi er nemmere at overbevise, hvis vi bliver smigret eller får ret af den person, der gerne vil overbevise os, og vi er tilbøjelige til at give efter, hvis al logik taler for, at vi skal give efter”, forklarer Søren Unmack. Han foreslår, man skriver små sedler ”smil”, og arbejder med det nogle dage, så skriver man ”lyt”, nu smiler og lytter man, herefter kan ”udvis energi” komme på o.s.v. – og til slut har man været igennem alle de områder, der er vigtige for et godt salg. ”Det handler blot om at brænde for det. Gør man det, kan man få alt til at lykkes”, er hans holdning.

Stil Spørgsmål
Mange frisører føler, det er et problem at tale med kunderne. ”Selvfølgelig kan man undgå diskussioner og modsigelser, men brug hv-ordene: Hvor var du henne på ferie, hvordan var det, hvem var du sammen med osv. Det er altid en god indgang”. Når der kommer en ny ansat eller en ny elev i Søren Unmacks frisørsalon, sørger han for at de klædes på til salg. Det gælder fra, hvordan man modtager kunden over at huske at smile til at skabe mersalg – sælge produkter. Han synes, salgstræningen mangler i de unge frisørers uddannelse, for som han forklarer, kan man faktisk ved at sælge halvandet produkt tjene det samme som på en klipning, der tager en halv time. ”Så har man 10 klipninger og sælger produkter til blot hver anden kunde, har man på samme tid tjent 15 klipninger! Og det er da værd at tage med”.

Skab Tillid
Noget at det vigtigste i alt salgsarbejde, JA i hele livet, er at skabe tillid og troværdighed. Troværdighed er også en vigtig ting i salget. Hvis man ikke kan opnå troværdighed, kan man intet sælge.
  
• Lyv aldrig
• Undgå sladder
• Tal aldrig dårligt om andre
• Virk ikke mistænksom.
• Hvis du overholder disse 4 punkter kommer tilliden af sig selv.

Hvad kan Sælges?
  
• Tid - Kan det man skal sælge skaffe kunden mere tid, har man et stærkt argument. Fortæl f.eks., at mens conditioneren virker, kan man jo lige børste tænder og vaske sig.
• Penge - Skaf folk penge. Enten en økonomisk besparelse, eller en økonomisk fortjeneste ved køb af et produkt, en idé eller andet. F.eks. ”Produktet er drøjt, så selv om det koster lidt mere, er det ikke dyrere i det lange løb.
• Skønhed - Skønhed er en ting, vi alle ønsker. Og ét af frisørens stærkeste argumenter. Hvad gør produktet ved håret.
• Magelighed – Produktet er nemt at bruge.

10 Råd når du skal sælge dig selv

• Vær velplejet
• Smil og vær glad
• Udstrål energi
• Husk navne
• Opfat folk som det, de gerne vil opfattes som. Ikke som det, de er.
• Spørg og lyt. Find behovet og interesserne
• Vær aldrig klogere end kunden. Undgå diskussioner
• Skab tillid og troværdighed
• Øv dig i salget og dets teknikker
• Udholdenhed

For flere artikler om salg i frisørbranchen se her


 


 

Annonce

Nyeste produkter se flere produktnyheder

Børster fra Hercules Sägemann

Børster fra Hercules Sägemann

En serie med omsorgsfulde og skånsomme børster fra Hercules Sägemann lavet af materialer i høj kvalitet.
Philip B Luxe Wax hos One Black Car

Philip B Luxe Wax hos One Black Car

Giv din styling hold, glans og form - med Luxe Wax opnår du et ultraholdbart resultat! Produktet er i øvrigt parabenefrit, sulfatfrit og glutenfrit.
TIGI SMOOTH MOVER – nu hos HeadBrands

TIGI SMOOTH MOVER – nu hos HeadBrands

Hos HeadBrands findes nu en ny luksuriøs barberingscreme fra TIGI, der gør barberingen smidigere og efterlader huden irritationsfri.
Revlon Professional præsenterer Color Sublime by Revonissimo

Revlon Professional præsenterer Color Sublime by Revonissimo

Color Sublime er den første ammoniakfri farvebehandling fra Revlon Professional, der gør det muligt for kunden selv at vælge duften for en eksklusiv salonoplevelse.
IdHAIRs salonserie nu lanceret i videresalgsudgave

IdHAIRs salonserie nu lanceret i videresalgsudgave

IdHAIRs salonserie, der laves til frisører i 5000 ml er nu ligeledes kommet i en brugervenlig 500 ml videresalgsudgave, to forskellige shampoo'er og en balsam.

Annonce

Nyeste shows se flere frisørshows

L'Oréal Professionnel inviterede til Toni & Guy show

L'Oréal Professionnel inviterede til Toni & Guy show

Det var et brag af en aften, der blev afholdt på det famøse Tivoli Hotel, da L'Oréal Professionnel sammen med Toni & Guy inviterede til et farverigt show.
Going out with Contouring med Wella Professional

Going out with Contouring med Wella Professional

Med modeller dansede på scenen og julepynt, der havde sneget sig ind i studiet, inviterede Wella Professional endnu en gang til et fantastisk show med fokus på contouring.
Inspirationsaften med Revlon Professional

Inspirationsaften med Revlon Professional

Der var massere af inspiration at hente, da Revlon Professional inviterede til inspirationsaften med Martine Martinsen og Kevin Schou Birk fra American Crews all-star team.
Marcelklubbens London aften i Tivoli

Marcelklubbens London aften i Tivoli

Med dykkerudstyr, aquarium, hajer, flotte fisk, parpelotter, nøgne glimmermodeller og rullestol havde Marcelklubben gjort alt, hvad de kunne for at imponere.
Fokus på skæg i HeadBrands Creative Studio

Fokus på skæg i HeadBrands Creative Studio

HeadBrands åbnede sit Creative Studio op for nysgerrige frisører, der ville lære mere om skægtrimning, barbering og klassiske herrefrisurer.

Frisurekollektioner se flere frisurekollektioner

Frisørportrætter se flere frisørportrætter

Jesper og Wicki Buch (2017)

Jesper og Wicki Buch (2017)

Jesper og Wicki Buch driver sammen Buch i København og vil gøre det klart, at frisører ikke er en lavere kaste. "Vi skal være stolte af at være frisører".
Søren Hedegaard (2010)

Søren Hedegaard (2010)

Søren Hedegaard er vil med dans. På mange måder. Lige siden dansekonkurrencen på TV2 første gang fangede og tryllebandt en stor del af Danmarks befolkning foran skærmen, har Søren og hans team været med backstage.

Nyeste videoer se flere videoer

Video: Wella Making Waves uddanner unge i Kambodja indenfor frisørfaget

Video: Wella Making Waves uddanner unge i Kambodja indenfor frisørfaget

Making Waves er til for at hjælpe unge fra de mest fattige og udsatte samfundsgrupper i Kambodja til en lysere fremtid indenfor frisørfaget.
Björn Axén - How to get the look - Ekstrem volume

Björn Axén - How to get the look - Ekstrem volume

Her får du styr på, hvordan du ordner den mere ekstreme volume. Lær hvordan du skaber volume, som holder længe, til dine kunder som vil gøre et stort indtryk.
Björn Axén - How to get the look - Opsætning med smykke

Björn Axén - How to get the look - Opsætning med smykke

Et cool look, som ikke forsvinder i mængden. Lær hvordan du kan lave opsætningen med denne tutorial fra Björn Axén.
Hair Magazine byder Finland velkommen

Hair Magazine byder Finland velkommen

Hair Magazine er stolte af at annoncere, at der bliver udvidet til Finland. Det første magasin er for nyligt blevet sendt afsted til de finske frisører.
Hair Magazine deltog ved Salon International 2017

Hair Magazine deltog ved Salon International 2017

Hair Magazine var på plads ved dette års Salon International. Se denne lille video fra messen.