LEVERANDØRER

kursuskalender

webshops

Kundeservice 

De grundlæggende principper, når det gælder en god politik omkring kundeservice, er: ”Behandel kunderne som du selv gerne vil behandles”. Det er en selvfølge for de fleste mennesker, men hemmeligheden bag god kundeservice er at levere filosofien ud over disken 365 dage om året. Det kræver fokus og struktur! Der er fire områder, der skal arbejdes med, når det gælder fokus og struktur i en god kundeservice-strategi:
  
1. Salonen
2. Salonens kommunikationssystem
3. Salonens medarbejdere
4. Feedback
  
Salonen
Med salonen menes salonmiljøet. Vurdér, hvor behagelig ”shoppingoplevelsen” i din salon er og på, hvor vigtige omgivelserne faktisk er i forhold til at skabe en god oplevelse for kunden. Første indtryk. Første indtryk holder, så sæt fokus på at holde salonen ren og pæn hele tiden. En god idé er at have en checkliste for dermed at sikre, at alt hele tiden er optimalt. Specielle områder, der skal fokuseres på: Salonens vinduer, salonens reception, salonens venteområde (magasinerne skal eksempelvis være up to date), salonens toilet, stole og spejle, vaskeområdet og farveområdet. Forfriskninger. Forfriskninger er blevet en del af hverdagen i enhver moderne salon, og er til netop for at gøre oplevelsen i salonen endnu mere behagelig. ”Keep it simple” er et godt motto og sørg for, at kvaliteten er i top. Noget af verdens værste kaffe (ofte serveret med hår) fås i frisørsaloner. Og igen: En checkliste er en god måde at sikre, at alt er, som det skal være. Komfort. En behagelig og let atmosfære tillader kunderne at være afslappede og nyde den tid, de tilbringer i salonen. Invester i praktiske, godt designede kvalitetsmøbler – det afspejler salonens image. Gør det let for kunderne at bevæge sig fra den ene del af salonen til den anden. Nogle saloner i dag har skabe, hvor kunderne kan låse deres tasker med videre inde, mens de er i salonen. En super idé!

Salonens Kommunikationssytem
Hvor let er det at komme I kontakt med din salon? I vores moderne verden modtages beskeder og information hurtigere end nogensinde, og med det i baghovedet, er det meget vigtigt at sikre, at din kommunikation med kunderne er anderledes, enkel og effektiv. Kontakt og tilgang. Hvordan kan dine kunder komme i kontakt med salonen, og hvornår kan de besøge den? Telefon, e-mail og personlige besøg er måderne, de fleste af dine kunder og potentielle kunder kontakter dig på. Derfor skal du sikre sig, at de kan komme igennem på telefonen, at du svarer deres e-mails, og at receptionen altid er klar til at modtage kunden og byde hende eller ham velkommen – og ikke mindst: At salonen er åben, når du siger, den er det!! Hvad og hvor meget? Du skal sikre sig, at din pris- og serviceliste er klar og enkel, og du skal sikre dig, at alle i salonen ved, hvad der står på listen. Hold prissætningen enkel og klar (ingen gemte ekstraomkostninger for kunden).
Betaling og belønning. Hvilke betalingsmuligheder har kunden? Gør betaling let, og hav så mange betalingsmuligheder som muligt: kontant, kreditkort og betalingskort.

Motivér Salonens Medarbejdere
Wow – det er en vanskelig en! Men; hvis du er ærlig, åben, organiseret og engageret, vil det normalvis lykkes at blive en del af kundeservicestrategien. Lederskab. At kende dig selv og at vide, hvad du vil, er det første skridt I den rigtige retning. Dine medarbejdere vil spejle sig i dig, i din vision for forretningen og i dit forhold til kunderne. Det tager tid, og det er ofte en løbende proces. At få hjælp fra eksperter er mere og mere almindeligt i dag, og udefra seende øjne opfatter ofte ting, du ikke selv ser. Partnerskaber mellem frisører og ikke-frisører er derfor en god og stadig mere effektiv forretningsmodel.
Attitude. Attitude er nøglen til at skabe et kreativt team af mennesker, der kan føre din vision ud i livet - og ud til dine kunder. “Positive People Perform!” Positivitet er smittende. Den kan højne moralen i ethvert team og have stor indflydelse på måden, kunderne behandles. En checkliste over nogle af de ting, du skal se efter i dit team er som følger:
  
• Lyttende, empatiske egenskaber
• Ægte interesse
• Lyst til at hjælpe
• Viden
• Erfaring
• Tro og tillid
  
Systemer. Alle de bedste forretninger i verden er i større eller mindre grad skabt omkring systemer, der tillader mennesker at agere på deres egen unikke måde, alt imens de leverer virksomhedens vision til kunderne. En meget enkel og effektiv måde at systematisere det, der sker imellem en kunde og en frisør under kundens besøg i salonen, er som følger:
  
1. Hej – Stort smil, øjenkontakt, “sig det som om, du mener det!
2. Konsultation – Åbne spørgsmål, find ud af, hvem kunden er, hvad vil de have/hvor er behovet, vis oprigtig interesse.
3. V askepladsen – Hvad bruger du – og hvorfor?
4. Klipningen – Tid til at skabe – nyd det!
5. Styling- & produktinformation – Fortæl dem, hvad du bruger og hvorfor, vis hvor meget de skal bruge, vis dem hvordan de skal bruge det... Så køber de det også!
6. Ny aftale – Benyt muligheden for at booke din tilfredse kundes næste besøg.

Salonens Medarbejdere
Træning er det vigtigste element i denne del af kundeservice ligningen. En fast aftale (fire gange om året er nok) fra dig og dit team om at træne i kundeservice, kan være forskellen mellem succes og fiasko. Få dine leverandører, specielle konsulenter og mennesker fra andre servicefag til at hjælpe dig. Det er anderledes, og det er super sjovt!

Feedback
Det gode ved kundeservice er, at det altid kan blive bedre, og dine kunder kan hjælpe dig ved at levere en bedre service. Løbende kontakt (to eller tre gange om året) med sine kunder er en rigtig god måde at teste ”Hvordan du klarer dig”. Gøres det ordentligt, kan det være et meget værdifuldt værktøj i bestræbelserne på at gøre en forskel i salonen. Der er mange enkle og effektive strategier, der kan anvendes, ligesom mange saloner vælger at benytte sig af eksperthjælp i den proces.

Konklusion
Kundeservice er en enorm udfordring - sikkert den største udfordring i frisørbranchen i dag. Hvis du møder udfordringen ved at benytte nogle af ideerne fra denne artikel tilpasset en måde, der er rigtig god for dig og dine medarbejdere, er du vel af sted på vejen til succes!

  
For flere artikler om salg i frisørbranchen se her

 

 

 

Annonce

Nyeste produkter se flere produktnyheder

Moroccanoil nyheder

Moroccanoil nyheder

Moroccanoil byder både på dette års gaveæske, ideel til jul, og på enkeltstående stylingsprodukter til krøllet hår. Som altid er deres produkter plejende.
Rosaguld glattejern fra Moser

Rosaguld glattejern fra Moser

Det nye glattejern fra Moser er super flot og lækkert at holde på, og så varmer det også op på kun 25 sekunder. Salonsupport.dk er forhandler af produktet.
New Violet Silver Conditioner

New Violet Silver Conditioner

En fantastisk blødgørende pigmentbalsam for behandling af blondt og gråt hår. Silver pigmentet reducerer gul pigment og giver håret en flot klar glans.
Divine produkter fra Waterclouds

Divine produkter fra Waterclouds

Divine shower cream og Divine body lotion fra Waterclouds. Begge produkter og forkæler dig og din hud med fugt og nærende olier i den kolde vintertid.
Nyheder fra American Crew Techseries

Nyheder fra American Crew Techseries

Nu lancerer American Crew fire nye produkter til mænds grooming rutine: Control Foam, Texture Foam, Boost Spray og Firm Hold Styling Cream.

Annonce

Nyeste shows se flere frisørshows

Inspirationsaften med Revlon Professional

Inspirationsaften med Revlon Professional

Der var massere af inspiration at hente, da Revlon Professional inviterede til inspirationsaften med Martine Martinsen og Kevin Schou Birk fra American Crews all-star team.
Marcelklubbens London aften i Tivoli

Marcelklubbens London aften i Tivoli

Med dykkerudstyr, aquarium, hajer, flotte fisk, parpelotter, nøgne glimmermodeller og rullestol havde Marcelklubben gjort alt, hvad de kunne for at imponere.
Fokus på skæg i HeadBrands Creative Studio

Fokus på skæg i HeadBrands Creative Studio

HeadBrands åbnede sit Creative Studio op for nysgerrige frisører, der ville lære mere om skægtrimning, barbering og klassiske herrefrisurer.
Davines show: Hair On Stage 2017

Davines show: Hair On Stage 2017

Det spektakulære Theater Amsterdam husede Davines show Hair On Stage, der bød på den nyeste hårmode og kreativitet samt flere prisvindende frisører.
Davines show: Hair On Stage 2017

Davines show: Hair On Stage 2017

Det spektakulære Theater Amsterdam husede Davines show Hair On Stage, der bød på den nyeste hårmode og kreativitet samt flere prisvindende frisører.

Annonce

Frisurekollektioner se flere frisurekollektioner

Annonce

Frisørportrætter se flere frisørportrætter

Sascha Hirtsgaard

Sascha Hirtsgaard

Læs om Sascha Hirtsgaard, der holder meget af den energi, der ligger i at arbejde med de unge i Young Intercoiffure, som hun startede op for 14 år siden.
Holk Intercoiffure

Holk Intercoiffure

Ordet salg er bandlyst i Holk Intercoiffure. Alligevel er produktsalget steget med 56 pct. i årets første tre måneder. ”Vi har været igennem en forandringsproces med advicepeople, så nu rådgiver vi kunderne, og det kan ses på bundlinjen”, siger Dorte Holk.

Annonce

Nyeste videoer se flere videoer

Hair Magazine deltog ved Salon International 2017

Hair Magazine deltog ved Salon International 2017

Hair Magazine var på plads ved dette års Salon International. Se denne lille video fra messen.
KMS Genderless Grooming Teaser

KMS Genderless Grooming Teaser

KMS Nordisk inspireret af Unisex trenden! KMS Nordisk lancerer produktkampagnen 'Genderless Grooming' i september, der fokuserer på kønsneutral hårstyling.
Gå ikke glip af Trevor Sorbie til Salon International 2017

Gå ikke glip af Trevor Sorbie til Salon International 2017

Fantastiske Trevor Sorbie, der har vundet flere priser en nogen anden, kommer til årets Salon International. Her er en teaser på, hvad der venter til messen.
Tondeo præsenterer BLAZOR

Tondeo præsenterer BLAZOR

I den her video præsenteres the BLAZOR, og hvordan den kan anvendes enkelt og sikkert uden det krævet en speciel teknik.
Modern Ikon Collection - Essential Looks SS17 Schwarzkopf Professional

Modern Ikon Collection - Essential Looks SS17 Schwarzkopf Professional

Inspireret af SS17 catwalks, har Schwarzkopf Professional lavet Essential Looks Modern Ikon kollektionen.