LEVERANDØRER

kursuskalender

webshops

Skab en god oplevelse i salonen
       

Skal der skabes en succes i den professionelle salon, handler det om at have styr på nogle få vigtige nøgleområder, men frem for alt er det er spørgsmål om indstilling. Vil du have, og hvor langt er du villig til at gå for at få succes? Igennem de seneste 10 år er der sket en revolution inden for salg af professionelle hårprodukter i salonerne over hele Skandinavien, og shop-i-shop konceptet er blevet måden at gøre det på for mange salonindehavere. Trods succes’en med shop-i-shop konceptet, tegner det gennemsnitlige procentvise salg af produkter i salonen sig for 10-12 pct. af omsætningen. Selvfølgelig er der undtagelser, der bekræfter reglen, og en hardcore gruppe af saloner kan faktisk tilbyde kunderne en fantastisk shopping oplevelse....

Ville du handle i din egen Salon?  
Det spørgsmål er ikke ment provokerende, men derimod stimulerende. Det skal stimulere dig til at til tænke over, hvordan din salon tager sig ud, og få dig til at tage stilling til, om du selv ville nyde shoppingoplevelsen i salonen eller ej. Skandinaviske forbrugere er meget vidende, og de har høje forventninger til det sted, de handler. Udvalg, sortiment, kvalitet og værdi – og grunde til at købe - er alle elementer, der spiller en vigtig rolle, når man skal tage stilling til, hvordan man skaber en god shoppingoplevelse. De to vigtigste faktorer, når det handler om at have indflydelse på forbrugernes indkøbsvaner, er miljøet og omgivelserne i butikken samt den grad af kundeservice, der ydes af medarbejderne. På disse to områder kan der for alvor gøres en forskel!
    
Miljøet og Omgivelserne
At udnytte den plads, man har til rådighed på den mest effektive måde er en STOR udfordring. Og behovet for en objektiv snarere end en subjektiv planlægning er MEGET vigtigt. Det er nemlig alt for let at lade den subjektive tilgang til tingene komme i vejen for de hårde, objektive fakta. Områder, der kræver speciel fokus, er salonens vinduer, bygningens facade, receptionen, hot spots, indkøbsområdet og venteområdet. Salonens vinduer er primært et kommunikationsværktøj, der kan benyttes til at sende informationer til potentielle og forbipasserende kunder. De arbejder for salonen 24/7 og skal vedligeholdes så de altid ser optimalt godt ud. Et vindue skal omdekoreres hver 6.-8. uge. Indholdet skal varieres, og temaerne kan være kunstnerisk smukke billeder af salonens arbejder, sæsonprægede beskeder, en ny produktlinie, et specielt tilbud eller fokus på en speciel event. Kreativitet, originalitet, humor, spændende nyheder: Alt sammen hjælper det til at skabe et flot vindue. Så lad dig inspirere!

 

                     

 

Facaden og Receptionen
Den allerførste kontakt kunden har med salonen sker typisk i receptionen (top hoteller har altid helt styr på dette område). Din facade og modtagelsesområdet skal være dynamisk, let genkendeligt, ikke for stort, ikke for småt, rent, funktionelt, venligt. Det er meget vigtigt at bruge tid og energi på at få det helt rigtigt. Det første og det sidste indtryk er altid det, der hænger fast! At vide, hvor forretningens “hotspots” - eller point of sales – er og at udnytte den til gavn for virksomheden er en kunst. Men når du først mestrer kunsten, vil du være ekspert I at få områderne til at arbejde for dig. Ofte er der behov for et åbent sind og måske hjælp fra en ekspert. At placere displays og information så strategisk rigtigt og på en måde, der får kunden for at reagere positivt, er de to store hemmeligheder i forbindelse med af maksimere ”hotspots”. Næste gang du er inde i det lokale supermarked, se dig så godt omkring, og oplev hvordan hovedvaregrupperne og brandene er placeret! F.eks. er Coca Cola super gode til at bruge butikkens hotspots til at skabe mersalg af deres produkter. Ting, der ikke må anbringes i “hotspots": Sofaer, stumtjenere, magasinholdere, smykkestandere, akvarier og potteplanter.

Shoppingområdet
Shoppingområdet er det sted, hvor kunden for alvor skal føle sig behageligt tilpas, stimuleret og interesseret i, hvad forretningen har at tilbyde. Atter igen er det en god idé at investere i ekspertråd, og dermed få hjælp til at skabe en lækker salon med netop dén “feel good”-faktor, der skal få kunderne til at nyde at opholde sig i salonen. Produkter og information skal udstilles på en måde, så kunden føler en lyst til at deltage. Hvad er det? (objektivt). Hvad kan det gøre for mig? (følelsesbestemt). Hvad får jeg ud af det? (motiverende/deal eller no deal). Alting skal være rent og pænt. Der skal være flere af hvert produkt på hylderne, og alt skal være på lager. Hver eneste salon har sin egen tilgang til tingene, men det er basiselementerne, som alle, der er seriøse omkring detailhandel, skal være opmærksomme på! Den strategiske placering af venteområdet, hvis der er behov for et venteområde, er vitalt for salonens succes. To ting, der skal fokuseres på: Behagelige møbler, tilgang til forfriskninger, tilgang til forskellige medier, tilgang til information om salonen og den service, man tilbyder og sidst men ikke mindst tilgang til shoppingområdet.


For flere artikler om salg i frisørbranchen se her

Annonce

Nyeste produkter se flere produktnyheder

Nyhed fra Frisørland! Wesco pedalspande

Nyhed fra Frisørland! Wesco pedalspande

Wescp pedalspand står stabilt og er med en robust pedalmekanisme. Spanden er lavet af stålplader i høj kvalitet og har naturligvis soft-close. Findes i flere udgaver.
Lækre julegaveæsker fra Wella Professionals

Lækre julegaveæsker fra Wella Professionals

Før julens gavmilde måned sætter ind, lancerer Wella Professionals fem lækre julegaveæsker med must-have produkter fra Wella, Sebastian, EIMI og SP.
Julegaveæsker fra Kerasilk

Julegaveæsker fra Kerasilk

Nu kan du tilbyde dine kunder en romantisk julegaveæske fra Kerasilk i de forskellige serier: Repower Volume, Control og Reconstruct. Se dem her.
Andersen Tray Table nu hos Frisørland

Andersen Tray Table nu hos Frisørland

Andersen Tray Tables er flotte nye borde, hvor bakkerne er fremstillet i massivt ask. Findes i tre varianter; petroleum, grå eller ask. Ø 46 cm / H 68 cm.
Cosmobell præsenterer nyheden #ZWAX

Cosmobell præsenterer nyheden #ZWAX

Næsten 50% af alle unge får lus! Derfor lancerer Cosmobell nu den lusehæmmende serie #zwax, der består af en shampoo, spray, hårvoks og en creme til at kæmme.

Annonce

Nyeste shows se flere frisørshows

Goldwell & KMS Global Zoom Event 2017 i Barcelona

Goldwell & KMS Global Zoom Event 2017 i Barcelona

I weekenden var det endnu en gang tid til det storslåede Goldwell & KMS Global Zoom Event, denne gang i kulturbyen Barcelona. Læs og se bilder fra eventet her:
Wella Professional præsenterede Wella Trends AW17

Wella Professional præsenterede Wella Trends AW17

Den stod på inspiration fra 70'erne og lækre frisurer, da Wella Professional inviterede til Wella Trends AW17 med udgangpunkt i den seneste kollektion The New Norm.
TWISTED CURLS - Sebastian Nordic Show

TWISTED CURLS - Sebastian Nordic Show

I forbindelse med Kolding Storcenters Rock Fashion Week afholdte Sebastian Professionel deres årlige Sebastian Nordic show med fokus på smukke krøller.
ICON Hairspa inviterede til Zoom by Zoom show

ICON Hairspa inviterede til Zoom by Zoom show

Der var lagt op til en inspirationsfuld aften, da ICON Hairspa inviterede til show med Zoom by Zoom i forbindelse med deres seneste kollektion ”Movement”.
Årets nyhed! IngrediColor

Årets nyhed! IngrediColor

I slutningen af september slog Hair Team Company dørene op for 200 frisører i forbindelse med årets store nyhed; ingrediColor, der er en helt ny måde at tænke hårfarver på.

Annonce

Frisurekollektioner se flere frisurekollektioner

Annonce

Frisørportrætter se flere frisørportrætter

Morten Lynge

Morten Lynge

Dybbølsgade tæt ved Enghave Plads i København ligger en lille frisørsalon med navnet Kushi. Kushi er japansk og betyder kam. Her har Morten Lynge sin salon, og hverken han eller salonen er helt almindelig.
Svend Langdal

Svend Langdal

Verner Hindkjær og Svend Langdal på henholdsvis 93 og 86 år, har været med siden frisørbranchen kun bestod af herrefrisører.

Annonce

Nyeste videoer se flere videoer

KMS Genderless Grooming Teaser

KMS Genderless Grooming Teaser

KMS Nordisk inspireret af Unisex trenden! KMS Nordisk lancerer produktkampagnen 'Genderless Grooming' i september, der fokuserer på kønsneutral hårstyling.
Gå ikke glip af Trevor Sorbie til Salon International 2017

Gå ikke glip af Trevor Sorbie til Salon International 2017

Fantastiske Trevor Sorbie, der har vundet flere priser en nogen anden, kommer til årets Salon International. Her er en teaser på, hvad der venter til messen.
Tondeo præsenterer BLAZOR

Tondeo præsenterer BLAZOR

I den her video præsenteres the BLAZOR, og hvordan den kan anvendes enkelt og sikkert uden det krævet en speciel teknik.
Modern Ikon Collection - Essential Looks SS17 Schwarzkopf Professional

Modern Ikon Collection - Essential Looks SS17 Schwarzkopf Professional

Inspireret af SS17 catwalks, har Schwarzkopf Professional lavet Essential Looks Modern Ikon kollektionen.