LEVERANDØRER

kursuskalender

webshops

Skab en god oplevelse i salonen
       

Skal der skabes en succes i den professionelle salon, handler det om at have styr på nogle få vigtige nøgleområder, men frem for alt er det er spørgsmål om indstilling. Vil du have, og hvor langt er du villig til at gå for at få succes? Igennem de seneste 10 år er der sket en revolution inden for salg af professionelle hårprodukter i salonerne over hele Skandinavien, og shop-i-shop konceptet er blevet måden at gøre det på for mange salonindehavere. Trods succes’en med shop-i-shop konceptet, tegner det gennemsnitlige procentvise salg af produkter i salonen sig for 10-12 pct. af omsætningen. Selvfølgelig er der undtagelser, der bekræfter reglen, og en hardcore gruppe af saloner kan faktisk tilbyde kunderne en fantastisk shopping oplevelse....

Ville du handle i din egen Salon?  
Det spørgsmål er ikke ment provokerende, men derimod stimulerende. Det skal stimulere dig til at til tænke over, hvordan din salon tager sig ud, og få dig til at tage stilling til, om du selv ville nyde shoppingoplevelsen i salonen eller ej. Skandinaviske forbrugere er meget vidende, og de har høje forventninger til det sted, de handler. Udvalg, sortiment, kvalitet og værdi – og grunde til at købe - er alle elementer, der spiller en vigtig rolle, når man skal tage stilling til, hvordan man skaber en god shoppingoplevelse. De to vigtigste faktorer, når det handler om at have indflydelse på forbrugernes indkøbsvaner, er miljøet og omgivelserne i butikken samt den grad af kundeservice, der ydes af medarbejderne. På disse to områder kan der for alvor gøres en forskel!
    
Miljøet og Omgivelserne
At udnytte den plads, man har til rådighed på den mest effektive måde er en STOR udfordring. Og behovet for en objektiv snarere end en subjektiv planlægning er MEGET vigtigt. Det er nemlig alt for let at lade den subjektive tilgang til tingene komme i vejen for de hårde, objektive fakta. Områder, der kræver speciel fokus, er salonens vinduer, bygningens facade, receptionen, hot spots, indkøbsområdet og venteområdet. Salonens vinduer er primært et kommunikationsværktøj, der kan benyttes til at sende informationer til potentielle og forbipasserende kunder. De arbejder for salonen 24/7 og skal vedligeholdes så de altid ser optimalt godt ud. Et vindue skal omdekoreres hver 6.-8. uge. Indholdet skal varieres, og temaerne kan være kunstnerisk smukke billeder af salonens arbejder, sæsonprægede beskeder, en ny produktlinie, et specielt tilbud eller fokus på en speciel event. Kreativitet, originalitet, humor, spændende nyheder: Alt sammen hjælper det til at skabe et flot vindue. Så lad dig inspirere!

 

                     

 

Facaden og Receptionen
Den allerførste kontakt kunden har med salonen sker typisk i receptionen (top hoteller har altid helt styr på dette område). Din facade og modtagelsesområdet skal være dynamisk, let genkendeligt, ikke for stort, ikke for småt, rent, funktionelt, venligt. Det er meget vigtigt at bruge tid og energi på at få det helt rigtigt. Det første og det sidste indtryk er altid det, der hænger fast! At vide, hvor forretningens “hotspots” - eller point of sales – er og at udnytte den til gavn for virksomheden er en kunst. Men når du først mestrer kunsten, vil du være ekspert I at få områderne til at arbejde for dig. Ofte er der behov for et åbent sind og måske hjælp fra en ekspert. At placere displays og information så strategisk rigtigt og på en måde, der får kunden for at reagere positivt, er de to store hemmeligheder i forbindelse med af maksimere ”hotspots”. Næste gang du er inde i det lokale supermarked, se dig så godt omkring, og oplev hvordan hovedvaregrupperne og brandene er placeret! F.eks. er Coca Cola super gode til at bruge butikkens hotspots til at skabe mersalg af deres produkter. Ting, der ikke må anbringes i “hotspots": Sofaer, stumtjenere, magasinholdere, smykkestandere, akvarier og potteplanter.

Shoppingområdet
Shoppingområdet er det sted, hvor kunden for alvor skal føle sig behageligt tilpas, stimuleret og interesseret i, hvad forretningen har at tilbyde. Atter igen er det en god idé at investere i ekspertråd, og dermed få hjælp til at skabe en lækker salon med netop dén “feel good”-faktor, der skal få kunderne til at nyde at opholde sig i salonen. Produkter og information skal udstilles på en måde, så kunden føler en lyst til at deltage. Hvad er det? (objektivt). Hvad kan det gøre for mig? (følelsesbestemt). Hvad får jeg ud af det? (motiverende/deal eller no deal). Alting skal være rent og pænt. Der skal være flere af hvert produkt på hylderne, og alt skal være på lager. Hver eneste salon har sin egen tilgang til tingene, men det er basiselementerne, som alle, der er seriøse omkring detailhandel, skal være opmærksomme på! Den strategiske placering af venteområdet, hvis der er behov for et venteområde, er vitalt for salonens succes. To ting, der skal fokuseres på: Behagelige møbler, tilgang til forfriskninger, tilgang til forskellige medier, tilgang til information om salonen og den service, man tilbyder og sidst men ikke mindst tilgang til shoppingområdet.


For flere artikler om salg i frisørbranchen se her

Annonce

Nyeste produkter se flere produktnyheder

Nõberu of Sweden lancerer tørshampoo

Nõberu of Sweden lancerer tørshampoo

Tørshampoo, der skaber volumen og tekstur til din frisure. Bekæmper fedtet hår og hovedbund og frisker håret op mellem hårvaske.
Limited edition julegaveæsker fra Eleven Australia

Limited edition julegaveæsker fra Eleven Australia

Denne jul bliver det endnu lettere for dine kunder at finde årets julegave. Eleven Australia har lavet fire limited edition gaveæsker proppet med lækker hårpleje!
UltraLinks fra LOVES CHANGE Hair Extensions

UltraLinks fra LOVES CHANGE Hair Extensions

Love Changes UltraLinks er en hurtig og nem måde at få mere volume og længde på. Både let at påføre og let at udskifte, uden brug af varme og kemikalier.
Guld Wet Brush juleedition fra HH Simonsen

Guld Wet Brush juleedition fra HH Simonsen

Guld X-MAS limited edition fra med HH Simonsen kan købes hjem netop nu. Den er super flot både som gave og udsmykning i salonen til jul og nytår.
Ny Igora Vario Blond fra Schwarzkopf Professional

Ny Igora Vario Blond fra Schwarzkopf Professional

Ny Igora Vario Blond fra Schwarzkopf Professional – en opgraderet favorit fra Schwarzkopf Professional. Lysningsserien kan nu lysne håret optil 8 toner.

Annonce

Nyeste shows se flere frisørshows

L'Oréal Professionnel inviterede til Toni & Guy show

L'Oréal Professionnel inviterede til Toni & Guy show

Det var et brag af en aften, der blev afholdt på det famøse Tivoli Hotel, da L'Oréal Professionnel sammen med Toni & Guy inviterede til et farverigt show.
Going out with Contouring med Wella Professional

Going out with Contouring med Wella Professional

Med modeller dansede på scenen og julepynt, der havde sneget sig ind i studiet, inviterede Wella Professional endnu en gang til et fantastisk show med fokus på contouring.
Inspirationsaften med Revlon Professional

Inspirationsaften med Revlon Professional

Der var massere af inspiration at hente, da Revlon Professional inviterede til inspirationsaften med Martine Martinsen og Kevin Schou Birk fra American Crews all-star team.
Marcelklubbens London aften i Tivoli

Marcelklubbens London aften i Tivoli

Med dykkerudstyr, aquarium, hajer, flotte fisk, parpelotter, nøgne glimmermodeller og rullestol havde Marcelklubben gjort alt, hvad de kunne for at imponere.
Fokus på skæg i HeadBrands Creative Studio

Fokus på skæg i HeadBrands Creative Studio

HeadBrands åbnede sit Creative Studio op for nysgerrige frisører, der ville lære mere om skægtrimning, barbering og klassiske herrefrisurer.

Annonce

Frisurekollektioner se flere frisurekollektioner

Annonce

Frisørportrætter se flere frisørportrætter

Benjamin Martin (2015)

Benjamin Martin (2015)

Under det spektakulære Sebastian show, Eclipse Art, i København, som faldt sammen med solformørkelsen i slutningen af marts, var det Benjamin Martin, som var tovholder.
Ole Wagner

Ole Wagner

”Har man ikke lyst til at være med på beatet, så skal man helt lade være….”. Det mener Ole Wagner. Han kalder sig selv ”moderat perfektionist”, han mener, dét at være frisør er en livsstil, og at dynamik og udvikling er en uundværlig del af faget.

Annonce

Nyeste videoer se flere videoer

Hair Magazine byder Finland velkommen

Hair Magazine byder Finland velkommen

Hair Magazine er stolte af at annoncere, at der bliver udvidet til Finland. Det første magasin er for nyligt blevet sendt afsted til de finske frisører.
Hair Magazine deltog ved Salon International 2017

Hair Magazine deltog ved Salon International 2017

Hair Magazine var på plads ved dette års Salon International. Se denne lille video fra messen.
KMS Genderless Grooming Teaser

KMS Genderless Grooming Teaser

KMS Nordisk inspireret af Unisex trenden! KMS Nordisk lancerer produktkampagnen 'Genderless Grooming' i september, der fokuserer på kønsneutral hårstyling.
Gå ikke glip af Trevor Sorbie til Salon International 2017

Gå ikke glip af Trevor Sorbie til Salon International 2017

Fantastiske Trevor Sorbie, der har vundet flere priser en nogen anden, kommer til årets Salon International. Her er en teaser på, hvad der venter til messen.
Tondeo præsenterer BLAZOR

Tondeo præsenterer BLAZOR

I den her video præsenteres the BLAZOR, og hvordan den kan anvendes enkelt og sikkert uden det krævet en speciel teknik.