LEVERANDØRER

kursuskalender

webshops

Hans Henrik Juhl: Hårpoesi på højeste plan

”Kreativiteten er mit våben”, siger Hans Henrik Juhl, der har arbejdet med de største i branchen, og som i dag driver den mobile frisørsalon ”hvorduvil.dk”. ”Jeg kunne sikkert have tjent mange flere penge ved at gøre tingene anderledes, men jeg vil hellere være en fri fugl. Og i øvrigt er det dem, der tænker nyt, der overlever”, mener han.


Hans Henrik Juhl kalder sig selv for en “neo-generalist”. Han tænker ud af boksen, og han kombinerer frisørarbejdet med fotografi og digitalt design. Han har etableret ”hvorduvil.dk” for kunder, der ønsker, at han kommer til dem, når de skal klippes, og hans mantra er: ”Hvis du ikke er passioneret omkring dit arbejde, kan du lige så godt lade være!"

Hans Henrik Juhl har arbejdet med de største. Han har været stylist og frisør på modeshows for Lanvin, Balmain, Yohji Yamamoto og Yves Saint Laurent. Han har været medvirkende i produktionerne hos nogle af verdens største modemagasiner; Collezioni, Elle og fransk/italiensk Vogue. Han har lavet hår for reklamebureauer og tv-stationer over hele Europa. Han tænker ud af boksen, og han kombinerer frisørarbejdet med fotografi og digitalt design. I dag har han etableret ”hvorduvil.dk” for kunder, der ønsker, at han kommer til dem, når de skal klippes, og han elsker happenings. Han har klippet hår på musikfestivaler og på gaderne rundt om i Europa, og en uge om måneden tager han turen fra Århus til Berlin med sit frisørkit for at være frisør i Tysklands hovedstad – altså præcis hvor du vil!

Hans Henrik Juhl har også et mantra: ”Hvis du ikke er passioneret omkring dit arbejde, kan du lige så godt lade være!” Vi mødte multikunstneren og idémageren i hans lejlighed i Århus, hvor han fortæller om sin karriere, om sit liv som klimaaktivist med Lord B; papegøjen, der er blevet symbol på bæredygtighed, og om ”hvorduvil.dk”, der er blevet en stor succes i både Danmark og Berlin.

”Jeg holder utrolig meget af den frihed, det giver. Jeg står ikke i en salon fra 9-17, men kan arbejde med mine kunder på alle tidspunkter af døgnet – 24/7/365”. Hans Henrik kalder sig selv for en “neo-generalist”, der ikke vil låses fast på et enkelt erhverv så ud over at være frisør, er han også fotograf, digital designer og forfatter, og han går ikke af vejen for en udfordring. Han kalder ”hvorduvil.dk” for et unikt cirkulært økonomikoncept, der sætter hele vores opfattelse af hårbehandling og styling i nyt perspektiv.

”Slut med ventetid i myldretidstrafikken og problemer med at finde en parkeringsplads. Jeg er mine kunders personlige hårstylist, og jeg ind retter min salon, hvor det skal være, når det skal være, og jeg laver arbejdet på stedet: I mine kunders hjem, på kontoret, i studiet eller på hotellet”, lyder det fra Hans Henrik.


I bæredygtighedens navn cykler Hans Henrik rundt til kunderne med sin salon i rygsækken.

Jeg kunne være blevet alt
Hans Henrik Juhl har arbejdet som frisør og stylist siden 1989. Basishåndværket blev opbygget gennem ti års salon- og undervisningserfaring i Danmark.

”Jeg tror på, at jeg kunne være blevet ALT. At jeg endte i frisørbranchen var et tilfælde. Jeg er ikke tredjegenerationsfrisør. Men jeg mødte nogle super cool mennesker til en fest i København. De var seje, dynamiske, kreative og “outgoing” – og de var frisører. Så jeg besluttede mig; hellere være en dygtig frisør end en halvdårlig advokat. For min holdning er klart, at er man ikke passioneret omkring sit arbejde, så er det bedre at lade være”, fastslår Hans Henrik, der i øvrigt har fotograferet, siden han var 13 år. ”Her fandt jeg ud af, at det var arbejdet med de visuelle universer, der virkelig triggede mit kreative gen”.

Lige efter han afsluttede sin frisøruddannelse i 1991, udgav Hans Henrik sin første frisør coffee table book, der blev solgt til 33 procent af de danske frisørsaloner.

”Jeg opdagede, at her var et udækket behov og udgav endnu en frisørbog, der blev solgt i 12.500 eksemplarer”, fortæller Hans Henrik, og siden har han udgivet endnu en bog, der er distribueret globalt under navnet CIAGGIO CONCEPT.

Som 27-årig trængte han til luftforandring, og Hans Henrik flyttede til Paris, hvor han i de efterfølgende 11 år slog sine folder med moderedaktører, skuespillere, modeller og musikere som sin faste kundekreds. Hans Henrik var ikke i tvivl om, at han ville bo i Paris. ”Når én dør lukker sig, er der ti andre, der åbner sig, og det følte jeg skete i Paris”.

”Jeg lærte fra de bedste og fik, mens jeg læste fransk på Sorbonne Universitetet, en praktikplads hos den berømte frisørsalon Claude Maxime, der netop havde ansat den anerkendte frisør Michel Brosseau som kunstnerisk direktør. Michel kendte jeg fra mine bogudgivelser, og han åbnede fremadrettet mange døre for mig til den ellers så lukkede modeverden”.

”Det var en fantastisk, spændende og lærerig tid i mit liv, hvor der i salonen kom meget fornemme damer med privatchauffører og små hysteriske hunde på skødet. Her lærte jeg alt om tidløst hår og “klassisk med et tvist”. To begreber, der også den dag i dag spiller en stor rolle, når jeg arbejder med mine kunder”.

Blandt de muligheder, der åbnede sig i Paris, var det, som Hans Henrik kalder sit livs oplevelse: ”Inden verdensmesterskabet i fodbold i 1998, hvor Frankrig spillede mod Brasilien på Stade de France i Paris, afholdte man det største modeshow i verdenshistorien. 80.000 mennesker overværede Yves Saint Laurents gigantiske præstation, og på catwalken og backstage var samlet alle de største frisører, stylister, makeupartister og modeller fra hele verden, bl.a. Linda Evangelista, Christy Turlington, Cindy Crawford, Naomi Campbell, Carla Bruni, Claudia Schiffer og mange flere. At være så heldig at være en del af det er en oplevelse, jeg aldrig vil glemme”.


”Når man er sin egen chef, er det slut med at brokke sig. Jeg kunne godt starte en traditionel salon op med ansatte, men jeg vil hellere arbejde fleksibelt og individuelt".

LORD B
Det var også i Paris, Hans Henrik mødte Lord B. Den rappende “protestsanger” papegøje der blev maskot for biodiversitet og inspirationskilde til mange af de ting, han sammen med andre kreative producerede i Paris og sidenhen i Danmark. Han åbnede sit bæredygtige designstudie Lord B CSR i Paris, og siden åbnede han en bæredygtig designkonsulentvirksomhed med forskellige sub-brands i Danmark.

”Lord B var en rigtig “selskabspapegøje” og altid med på den værste. Om det var gigantiske technofester, hvor jeg lavede hår til Cannes filmfestival, eller alle de andre fantastiske events, hvor vi var arbejdende æresgæster. Fuglen og jeg havde det sjovt, og samtidig var fuglen utrolig god og original branding”, fortæller Hans Henrik, der faktisk gjorde Lord B til direktør i sin virksomhed - så kunne han tage skraldet, hvis noget skulle gå galt. Lord B blev “talsfugl” for CSR (Corporate Social responsibility), og med sit fugleperspektiv repræsenterede han jo et tiltrængt alternativ til den menneskelige rovdrift på planeten og miljøet. CSR er lige så vigtigt i frisørbranchen som alle andre steder”, mener Hans Henrik, der synes, at bæredygtige tiltag bør være en meget større integreret del i vores branche, end det er i dag.

I 2009 indledte Hans Henrik Juhl et fundraising samarbejde med engelske World Land Trust, der synes godt om Juhl og papegøjens kreative og originale tilgang til klimaaktivisme. Med de talrige musikudgivelser fra den syngende papegøje på Lord B Records (Soundcloud), én animationsfilm med Lord B, der på poetisk vis sammen med andre dyr redder menneskeheden fra finanskrisen, T-shirtkollektioner og accessories og fundraising klippeevents (Lungernes Dag), har de reddet 78.000 m² atlantisk regnskov i Brasilien, samt meget mere. I april 2017 udkommer romanen “Legenden om Lord B” - en børnebog skrevet af Hans Henrik, der ligeledes sætter fokus på vigtigheden af bæredygtighed. Samarbejdet med World Land Trust fortsætter fremadrettet.

HVORDUVIL.DK
Da Hans Henrik kom hjem fra Paris, startede han også ”hvorduvil.dk” op, for som han siger: ”Når man er sin egen chef, er det slut med at brokke sig. Jeg kunne godt starte en traditionel salon op med ansatte, men jeg vil hellere arbejde fleksibelt og individuelt.”

I bæredygtighedens navn cykler Hans Henrik rundt til kunderne med sin salon i rygsækken. Hans grundholdning er, at alle har ret til at se godt ud, og frem for kun at klippe de seneste nyeste modetrends går han efter et sundt, naturligt, velplejet og blankt hår, der i farve og stil reflekterer den person, der bærer det. ”Det er jo meget forskelligt at arbejde med kunder og at arbejde med catwalkhår og på fotoshoots. Her er mulighederne mangfoldige, og man skal som frisør ikke blot følge trends, men tænke flere år frem i tiden, hvor det, når man har med kunder at gøre, handler mere om at finde den stil, der bringer det bedste frem i kundens individuelle særpræg”.

2017 er Hans Henrik Juhls evalueringsår, og han mener, at disruption er fremtiden. ”Det er i forretningsdelen, at den fremtidige udvikling ligger i vores fag! Det handler om at gøre noget anderledes, se tingene fra en ny vinkel og skabe noget nyt”.

”Jeg har brugt frisørfaget til at komme verden rundt, og jeg har oplevet en masse skønne ting. Livet handler jo om valg og fravalg, og jeg har lært noget af alle mine. ”hvorduvil.dk” kan forblive en lille enkeltmandsvirksomhed, for jeg er ingen administrator - men man skal ikke låse sig for fast. Vi ved ikke, hvad den nære fremtid bringer på den politiske front, og i mange år har frisørbranchen været præget af pris, pris og pris. Jeg mener, at man i stedet skal være åben for synergier og lade skæbnen træde i karakter under indflydelse af gode idéer, godt håndværk, nytænkning og kundeservice”.

Tekst: Pia Finne
Foto: Jesper Skovlund

Denne artikel blev publiceret i 2. udgave af Hair Magazine 2017.

Annonce

Nyeste produkter se flere produktnyheder

KC Luxima fra KC Professional - Nu hos HeadBrands

KC Luxima fra KC Professional - Nu hos HeadBrands

Luxima er en ammoniakfri nuancetoning, som giver et blødt resultat med glans. Toner der intensiverer eller neutraliserer nuancerne som allerede findes i håret.
System Professional introducerer System Man

System Professional introducerer System Man

System Man er den nye produktlinje inden for System Professional og er svaret til alle kræsne mænd med sofistikeret smag. Indeholder både hårpleje og styling.
ghd julegaveæsker

ghd julegaveæsker

Et lækkert udvalg af gaveæsker i guld med stylingværktøjer fra ghd med professionel ydelse til ethvert behov er perfekte julegaver.
IGORA - Nyhed fra Schwarzkopf

IGORA - Nyhed fra Schwarzkopf

Schwarzkopf professional lancerer den nye farveserie LUCID NOCTURNES. Læs mere om den her!
TIMELESS i sort udgave fra JAGUAR

TIMELESS i sort udgave fra JAGUAR

TIMELESS kombinerer klassisk æstetik og moderne ergonomisk design, med højkvalitets dyb, sort metallisk yderside. Læs om nyheden her.

Annonce

Nyeste shows se flere frisørshows

ColorMANIA til Goldwell Global Zoom i Toronto

ColorMANIA til Goldwell Global Zoom i Toronto

Goldwells store, årlige happening, Global Zoom, løb af stablen i den canadiske by Toronto. De 3.000 frisører til stede kunne opleve et event i verdensklasse.
Efterårsfest med Hair Team Company

Efterårsfest med Hair Team Company

Hair Team Company har netop lige afholdt to shows fyldt med viden, venskabelighed og vilde nyheder! Var du ikke med, kan du læse om de to shows her.
Med ghd backstage til New York Fashion Week

Med ghd backstage til New York Fashion Week

ghd var stolt sponsor, da der skulle styles hår til Jeremy Scotts fashionshow under New York Fashion Week. Manden i spidsen var Eugene Souleiman.
A World in Color – farveeksplosion med Wella Professionals

A World in Color – farveeksplosion med Wella Professionals

Det var noget for enhver smag, da Wella Professionals kårede vinderme i TrendVision og relancerede Koleston Perfect i et eventet A World in Color i København.
Intercoiffures europæiske kongres i Interlaken

Intercoiffures europæiske kongres i Interlaken

Frisører fra hele verden rejste gennem fantastiske udsigter til turkise søer og hvide alpetoppe for at mødes på tværs af landegrænser, udveksle erfaringer og inspireres af hinanden.

Annonce

Frisurekollektioner se flere frisurekollektioner

Annonce

Frisørportrætter se flere frisørportrætter

Benjamin Martin

Benjamin Martin

Benjamin Martin har forladt et internationalt topjob hos Wella for at blive sin egen herre. Fremadrettet vil han blandt andet tilbyde coaching til frisører.
Rene Friis

Rene Friis

René Fris er amerikanernes nye modeikon. Han laver TV, skriver bøger og har sin egen hårplejeserie. Men til hverdag tager han rundt til godt 70 kunder, som han klipper og farver i deres eget hjem.

Annonce

Nyeste videoer se flere videoer

Lær at lave en paryk med Redken

Lær at lave en paryk med Redken

Redken viser her, hvordan man kan lave en paryk, der er perfekt til alle Halloween-festerne, der er lige rundt om hjørnet - kun fantasien sætter grænserne!
Simpel opsætning til festlige begivenheder

Simpel opsætning til festlige begivenheder

Få inspiration til en simpel, festlig opsætning her, hvor kun få ting skal brugs til en elegant opsætning.
Lær mere om Wella Professionals Koleston Perfect Me+

Lær mere om Wella Professionals Koleston Perfect Me+

Er du nysgerrig på på Wella Professionals Koleston Perfect Me+? Ved at tage dette 9-minutters seminar lærer du alt, du behøver at vide.
Se hvordan du kan klippe en lob med en barberkniv

Se hvordan du kan klippe en lob med en barberkniv

Her kan du se, hvordan du kan bruge en barberkniv til at klippe en lob. Se videoen her, der viser step-by-step, hvad du skal gøre.
Balmain Spring/Summer 2019 Menswear

Balmain Spring/Summer 2019 Menswear

Bliv inspireret af håret og moden, der var at finde på catwalken, da Balmain Paris afholdte modeshow i slutningen af juni.