LEVERANDØRER

kursuskalender

webshops

Kasper Thomas - en del af X-Presion


X-Presion er blandt de kreative teams i verden, som rigtig mange frisører netop nu vender blikket mod. Danske Kasper Thomas er en del af X-Presion, hvor han er med til at udvikle de kreative tanker såvel som shows og undervisning.

"Jeg udfordrer hele tiden mig selv”. Det siger danske Kasper Thomas, der er uddannet hos Moreteasir. Han tog imod alle de udfordringer, han kunne få i Danmark. Herefter rejste han til Argentina, hvor han arbejdede med en af Argentinas topfrisører i tre år, og nu er han i Madrid, hvor han arbejder med X-Presion, der netop nu er blandt de kreative teams, den globale frisørverdens øjne hviler på. Også Kasper Thomas havde fulgt X-Presions arbejde igennem nogle år. Men så gjorde han det, de fleste andre ikke ville gøre: Han skrev til Marco Antonio Restrepo, Jorge Cáncer og Jose Luis Almendral, der sammen står bag X-Presion. Han skrev, at han kunne lide deres arbejde, og at han gerne ville arbejde med dem.

”De skrev tilbage, at vi da kunne mødes, når jeg næste gang var i Madrid, og det afgjorde sagen! Jeg tog det som et tegn. Jeg pakkede mine ting og flyttede til Madrid, hvorefter jeg ringede til dem og sagde: ”nu er jeg her”, fortæller Kasper. I første omgang og efter selvfølgelig at have vist, hvad han kunne, blev Kasper ansat som freelance assistent.

”Men det var ikke helt nok til at opretholde livet, så da jeg blev tilbudt et job for Sebastian og Sassoon i Barcelona, tog jeg det”.

Her arbejdede Kasper et halvt år, mens han selvfølgelig holdt kontakten med X-Presion, og en dag ringede Marco Antonio Restrepo og tilbød ham et fast job. Og det tog han!

Interviewet foregår over Skype; mig i kolde, mørke Danmark, og Kasper siddende i X-Presions kontorer i det varme Madrid. Mens vi taler, kommer Marco Antonio Restrepo tilfældigt forbi og siger hej, og han fortæller, hvor glade de er for at have Kasper i deres studio.

EKSPERIMENTERER OG NYTÆNKER
X-Presion startede for 10 år siden, da Marco Antonio Restrepo, Jorge Cáncer og Jose Luis Almendral valgte at skippe deres kendte saloner i Madrid for at arbejde med udvikling og nytænkning inden for frisørfaget. ”De er alle tre meget kreative fyre, og de syntes, det var underligt, at man i en verden, der er under konstant forandring, som modebranchen er det, genbrugte rigtig meget frem for at nyskabe”, fortæller Kasper. De begyndte at udvikle X-Presion og de seneste 4-5 år er det gået rigtig stærkt – også internationalt.

X-Presion teamet består dog stadig kun af Marco Antonio Restrepo, Jorge Cáncer, Jose Luis Almendral og nu også Kasper Thomas, og ideen med X-Presion er fortsat at udvikle og udnytte de sidste nye teknikker inden for såvel klipning og farvning som styling. ”Vi har ikke nogen salon. I stedet er X-Presion dedikeret til at eksperimentere og nytænke, holde shows, kurser og seminarer rundt omkring i verden, og så sælger man de redskaber, der skal til, for at frisørerne kan udføre de nye teknikker hjemme i salonen”, forklarer Kasper.


Kasper Thomas på arbejde backstage til Show Positivo.

Seneste nyudvikling er X-Presion Pixels-teknikken, som virkelig har hittet stort, ligesom X-Presion Thread gjorde det. ”Til pixels skal man bruge spolepensler og gennemsigtigt papir, som vi sælger, og så laver vi undervisningsvideoer på nettet, som frisørerne kan købe”. Hertil kommer, at X-Presion har arbejdet med flere af de store brands. Senest bl.a. Saco.

UNDER OPLÆRING
Kasper fortæller, at han siden han begyndte hos X-Presion i september har været under oplæring, og at det er planen, han skal være det, det første års tid. ”Jeg skal selvfølgelig lære teknikkerne, og jeg skal lære, hvordan firmaet fungerer, for de står ganske enkelt for alt selv; fra planlægning og organisering af shows til den kreative udvikling af nye teknikker og meget mere”, fortæller Kasper. Men planen er, at han stille og roligt skal arbejde mere og mere kreativt, og at han skal være med på scenen. ”Det er helt fantastisk, og vi arbejder jo også med andre store hårkunstnere, så det er vildt lærerigt på alle måder…”.

Selvom Kasper er under oplæring, er han dog allerede nu med i alle processer. ”Vi er jo kun os fire og en kontordame, så jeg indgår i teamet, og de lytter gerne til, hvad jeg siger på det kreative plan, og når de går på scenen med en model, er det ofte mig, der eksempelvis har stået for at farve håret”. I det hele taget, fortæller Kasper, at man føler sig som en del af en familie, og at der gøres meget for, at han kommer til at føle sig hjemme i Madrid.

Spørger man Kasper, hvad han selv tror, er grunden til, at netop han kom ind i X-Presion, som det er mange unge frisørers drøm at arbejde med, svarer han, at det handler om at tage et initiativ og gøre noget ved det. ”Jeg valgte at flytte til Spanien, inden jeg havde et job – men for at få det, og så kunne de naturligvis lide min måde at arbejde på og min personlighed”. Og det sidste er super vigtigt, når man rejser meget sammen og er tæt på hinanden.


X-Presion have en konkurrence igennem Hair Magazine's sociale medier, og vinderne Esha Khamo og Trine Dienstrup Hansen, der arbejder i Mono i København, fik billet til show og Secret Masterclass og fest.

Han mener klart man har gode muligheder for at komme ud i verden som dansk frisør. ”Med den danske uddannelse i rygsækken, har vi en stor grundviden at bygge videre på. Spanierne er klart dygtigere, end de var i Argentina, men vi kan stadig måle os som danskere”.

Kasper er super glad for at arbejde med frisørfaget på det mere kreative, show- og undervisningsmæssige plan, og han tror ikke selv på, at han kan vende tilbage til at stå i en salon. ”Jeg kan godt lide, at jeg hele tiden er nødt til at udfordre mig selv kreativt, være nytænkende og at jeg bliver sat i situationer, hvor jeg klart er ude af min ”comfort zone”. Det giver et fedt adrenalin kick”.

I kontorerne i Madrid har X-Presion sin ”legestue”, hvor der i de stille måneder i december og januar afprøves nye ideer, brainstormes og leges. ”Vi er forskellige personligheder med forskellige tilgange, men det vi i sidste ende skaber, er noget, teamet i fællesskab har skabt”.

VI GIVER VÆRKTØJERNE
X-Presions uddannelsessystem baserer sig for en stor dels vedkommende på videoer, der lægges op på nettet, og som man køber adgang til. Hertil kommer creative education, der består af fysiske kurser, hvor der undervises i teknikkerne.

Tekst: Pia Finne
Fotograf: X-Presion

Denne artikel blev publiceret i 1. udgave af Hair Magazine 2016.


Annonce

Nyeste produkter se flere produktnyheder

Gaveæske fra TAILOR'S kun hos Brands4hair

Gaveæske fra TAILOR'S kun hos Brands4hair

Nu har du mulighed for at købe gaveæsker fra TAILOR'S til manden. Læs mere om det her.
Bold Color Washes fra Schwarzkopf Professional

Bold Color Washes fra Schwarzkopf Professional

De nye Bold Color Washes fra Schwarzkopf Professional er sulfatfri shampoo med semipermanente farveresultater. Læs mere om nyheden her.
Matrix SoColor Cult med 29 intensive farver

Matrix SoColor Cult med 29 intensive farver

Matrix SoColor Cult er en hårfarveserie med en omfattende farvepalette med 29 farver, der kan tilpasses i intensitet og holdbarhed.
Hold.Me Hairspray fra Design.Me

Hold.Me Hairspray fra Design.Me

Hold.Me hårspray gør det nu muligt at tilpasse sprayen præcis, som man ønsker det. Læs mere om produktet her.
COLOUR serie med granatæbleolie & hyben fra TRINITY

COLOUR serie med granatæbleolie & hyben fra TRINITY

Trinity er ude med en nye produktserie, der giver liv og spændstighed til farvet hår. Læs mere om serien her.

Annonce

Nyeste shows se flere frisørshows

Wella Professionals' første TrendVison Creative Retreat Experience

Wella Professionals' første TrendVison Creative Retreat Experience

Wella Professionals' internationale TrendVision 2018 løb af stablen i Lissabon, og frisører fra hele verden var samlet til en Creative Retreat Experience.
La Biosthetique for Talbot Runhof til Paris Fashion Week SS19

La Biosthetique for Talbot Runhof til Paris Fashion Week SS19

Det er ganske vist nogle uger siden, at Paris Fashion Week SS19 løb af stablen, men det betyder ikke, at vi stopper med at inspireres. La Biosthetique skabte hårlooket til Talbot Runhofs show.
Wella Professionals inviterede til trendaften

Wella Professionals inviterede til trendaften

Endnu en gang åbnede Wella Professionals dørene op for mere end 320 frisører landet over for at inspirere, udfordre og undervise branchen i de seneste trends.
Glamour og luksus til Gold International Show i København

Glamour og luksus til Gold International Show i København

Modehuset Gold bød 800 frisører fra hele verden til gallaaften i Købehavn med show, cirkusartister og flere nye lanceringer.
En hel weekend med HeadBrands

En hel weekend med HeadBrands

Mere end 250 frisører var kommet fra alle Nordens hjørner for at tage del i den allerførste HeadBrands Xperience – og hvilken oplevelse det var!

Annonce

Frisurekollektioner se flere frisurekollektioner

Annonce

Frisørportrætter se flere frisørportrætter

Betty Christoffersen

Betty Christoffersen

Betty Christoffersen er en kvinde med rigtig mange jern i ilden, og hun brænder for dét, hun gør; om hun klipper i salonen, underviser eller laver shows rundt omkring i verden. Betty Christoffersen ejer SACO Hair på Fiolstræde i København sammen med Jan Holck.
Dani Abunar

Dani Abunar

Hair Magazine har mødt Dani Abunar for at snakke om fokus, foretagende og fremtid. Dani har vundet utallige priser både nationalt og internationalt og driver Victor | Noblesse i Göteborg sammen med sin livspartner Marlene.

Nyeste videoer se flere videoer

ghd "how to" - perfekte bølger med glattejern

ghd "how to" - perfekte bølger med glattejern

I denne video viser ghd, hvordan man laver det perfekte wavy hår med et glattejern.
Nõberu of Sweden fortsætter med at udfordre stereotyper

Nõberu of Sweden fortsætter med at udfordre stereotyper

Skønhedsbrandet Nõberu of Sweden fortsætter med at udfordre billedet af mandlighed med den nye kampagne Be Yourself More.
Lær at lave en paryk med Redken

Lær at lave en paryk med Redken

Redken viser her, hvordan man kan lave en paryk, der er perfekt til alle Halloween-festerne, der er lige rundt om hjørnet - kun fantasien sætter grænserne!
Simpel opsætning til festlige begivenheder

Simpel opsætning til festlige begivenheder

Få inspiration til en simpel, festlig opsætning her, hvor kun få ting skal brugs til en elegant opsætning.
Lær mere om Wella Professionals Koleston Perfect Me+

Lær mere om Wella Professionals Koleston Perfect Me+

Er du nysgerrig på på Wella Professionals Koleston Perfect Me+? Ved at tage dette 9-minutters seminar lærer du alt, du behøver at vide.