LEVERANDØRER

kursuskalender

webshops

Rico Bellacci: jeg skal have friheden til at være…

”Jeg står nr. 1 på min liste over investeringer. For er jeg en god leder, kan jeg skabe
en arbejdsplads, der er inspirerende at være på”. Det mener Rico Bellacci, der ejer Bellacci Frizisto i Odense. ”Men jeg skal også have min kunstneriske frihed og
friheden til at være”, siger Rico.


Skal man være en god leder, skal man begynde med sig selv! Der er altid noget, man
kan lære. ”I bund og grund handler det om respekt”, siger Rico Bellacci.

”Jeg har altid været fascineret af, at man som frisør på relativt kort tid kan være med til at skabe, ændre og præge udviklingen og moden i tiden. Samtidig holder jeg af håndværket i faget – at man skaber et produkt. Og så er der jo ikke to hoveder eller mennesker, der er ens, og det er med til at gøre frisørfaget spændende og udfordrende”. Det mener Rico Bellacci, der ejer Bellacci Frizisto i hjertet af Odense.

Rico Bellacci er uddannet hos Frisør Avantgarde i Odense, og her arbejdede han efterfølgende i halvandet år, inden han i 1998 besluttede sig for at åbne sin egen salon. ”Det lå vel i kortene, at jeg skulle være selvstændig. På et tidspunkt fornemmer man, at nu er det på tide, at komme videre. Da jeg fornemmede det, tog jeg springet”, fortæller Rico.

Vi sidder i frokoststuen under salonen i Vestergade i Odense, og allerede fra man træder ind ad døren, fornemmer man den gode atmosfære, der er blandt de ansatte.

ARBEJDET ER EN LIVSSTIL
Rico selv er et energibundt. Man er slet ikke i tvivl om, at der hele tiden skal ske noget, og man er heller ikke i tvivl om, at han elsker det, han gør. Både som frisør og som chef i salonen. Og selvom det, som han selv siger, lyder lidt klichéagtigt, er hans arbejde en livsstil, som han bruger rigtig meget tid på.

”Min forretning er mit ”barn”, siger han. Rico Bellacci er super passioneret, og han tøver ikke et øjeblik, når han siger, at den dag, han ikke længere er passioneret, er det tid til at holde op. ”Men det sker ikke lige nu”, siger han med et stort smil. ”Der er alt for meget jeg skal nå, alt for mange hoveder der skal klippes, og alt for meget der skal prøves af endnu”. I Bellacci Frizisto er der syv ansatte foruden Rico selv, og udover at holde elevtræning, afsætter de ”voksne” frisører i salonen en aften om måneden, hvor de spiser pizza, drikker et glas rødvin, inspirerer hinanden og eksperimenterer. ”Det kan vi jo ikke så godt gøre på kunderne i salonen”, siger Rico med et smil, og han slår fast, at selvom han rejser til både London og Paris flere gange om året, bliver han super inspireret af at se, hvad de andre frisører kan.

”I det hele taget er danske frisører ret gode”, fastslår han, og mener, man sagtens kan hente god inspiration både teknisk og kreativt i Danmark.

Design er Rico Bellaccis passion, og salonen nyindrettes hvert år. Inventaret designer Rico selv og inspirationen hentes på rejser, i magasiner og meget andet.

Bellacci Frizisto ligger i hjertet af Odense.
”Det lå vel i kortene, at jeg skulle være
selvstændig” fortæller Rico Bellacci.

JEG SKAL HAVE ALBUERUM
Rico Bellacci startede op i en lille salon, hvor der kun stod ham selv og en elev. Efter nogen tid rykkede han 50 meter ned ad gaden og gik fra 80 kvm. til 310 kvm. ”Jeg skal have albuerum og mulighed for at udvikle mig. Selvfølgelig er der mere administration, og man forpligter sig i højere grad til at være en god leder og til hele tiden at opdatere sig, når man har flere ansatte i salonen. Kunderne har også en anden forventning til en stor salon end til en lille, men mulighederne er også større”, mener Rico. I salonen kombinerer han dét at være frisør med en anden af hans store interesser nemlig indretning og design, og hvert år til halvandet river han hele salonen ned og bygger den op på ny. Alt inventaret - foruden vaske stole og behandlingsstole – designer han selv. For ham er det et led i den kreative udvikling. ”Jeg kan ganske enkelt ikke lade være. At jeg nyder det lokale, jeg arbejder i, har stor betydning for min kreative proces”, forklarer Rico.

Ét af de elementer, der dog går igen, selvom salonen nyindrettes, er, at der er luft imellem kunderne, så både kunden og frisøren har en privatsfære. ”Jeg sætter pris på den private form. Jeg har kendt mange af mine kunder i mange år, og vi taler ikke blot om vejret men om mange mere private ting. Og så jeg kan ikke holde ud, hvis det bliver for klaustrofobisk og tæt”.


Som den eneste i salonen har Rico sin faste plads. ”Jeg er jo nødt til at sidde, så jeg
kan se hvem der kommer ind og hilse på mine kunder. Det forventer de”, siger han.

JEG FORVENTER NOGET AF MINE KUNDER
Som kunderne forventer noget af Rico - selvfølgelig fagligt - men også socialt, forventer han også noget af dem. ”Jeg kvadrer ikke bare. Jeg har også en forventning om, at få noget ud af de mennesker, jeg arbejder med. Jeg har skabt rammerne i salonen, og de skal fyldes ud, så jeg har et smil på læben, når jeg låser døren til salonen om aftenen”.

I Bellacci Frizisto står skateboards side om side med rollatorer i garderoben. For selvom salonen ligger i den dyre ende af Odense, kommer der både studerende, der har sparet op, unge mennesker og ældre. ”Det er jo fantastisk, at folk fra alle lag har lyst til at komme i salonen, og alle får samme behandling uanset om det er Fru Jensen, den unge skater eller en kendis fra TV2 eller Odense Teater”.

Rico har lige fra begyndelsen stræbt efter at skabe netop en salon som den, han har. ”Jeg har aldrig været god til at blive presset ned i en fast form. Jeg skal have min kunstneriske frihed, og jeg skal have min frihed til at være…”

DER ER INGEN GRÆNSER FOR, HVAD VI KAN NÅ
Frisørerne i salonen er i øvrigt lige så forskellige som kunderne. Én står i blomstret sommerkjole – en anden med masser af tatoos.

”Vi er som en lille familie, men jeg gør også meget for løbende at forventningsafstemme, så alle føler sig tilfredse”. Ricos forventning er, at de frisører, han har ansat, siger ”ja” til salonen og til konceptet, at de viser engagement, og at de har empati i forhold til deres kollegaer. At de har lyst til at være i faget og udvikle sig og eksperimentere…

”Opfylder alle de krav, er der ingen grænser for, hvor langt vi kan nå!” Han mener også klart, at frisørerne i salonen skal give ham modspil, udfordre ham og stille krav til ham, som han stiller krav til dem. ”Men det gør de også”, siger han smilende.

”Jeg ved ikke noget værre, end når man præsenterer en ny idé, et forslag til ny salonindretning eller andet, og personalet så bare nikker og siger ja. De skal være med til at skabe deres egen arbejdsplads og deres egen hverdag. Det er det, der gør det tilfredsstillende at møde hver morgen”. Rico har taget sin interesse for design et skridt videre, end de fleste ville gøre – og typisk for ham, kunne man fristes til at sige.

SALON OG LAMPEBUTIK
Han har indrettet en butik med lamper side om side med salonen. ”Der var ikke nogen lampebutik i Odense, så den åbnede jeg, og salonen er et super godt showroom”. Lampebutikken bliver i øvrigt nu dobbelt så stor i nye lokaler. Men Rico er ikke til at stoppe. Han har masser af projekter, og han ser hver ny indretning af salonen som en ny udfordring. Netop nu er han således i fuld gang med at indrette ”Beauty Angel” i kælderen under salonen med beauty, wellness og sol.

Hans holdning er klart, at der skal ske noget i en salon, hvis den skal udvikle sig, og han henter sin inspiration overalt, han kommer. Det kan være en guldsmed i Italien, der har nogle fede hylder, eller en skobutik i London. Alle ideerne skriver han ned og lægger i en skrivebordsskuffe, hvor han dykker ned, når der skal tænkes nyt.

”Men med inspirationen skal man skabe sit eget udtryk, og kun fantasien sætter grænser. Det er fordelen ved at være herre i eget hus”, siger Rico med et grin.

I øvrigt har han også et akademi sideløbende med salonen, hvor salonens kreative team tilbyder kurser til andre frisører.

Den dag Rico Bellacci ikke er passioneret længere, er det tid til at holde op. ”Men det sker ikke lige nu. Der er alt for meget, jeg
skal nå”.
”Jeg har et pragtfuldt hus med en park-
lignende have. Her elsker jeg at gå og få jord under neglene, skabe nyt og tænke på noget helt andet”, siger Rico Bellacci.

”DE UDVALGTE”
Rico kalder sine leverandører for ”de udvalgte”, og han stiller også krav til dem. ”Leverandørerne skal være gode samarbejdspartnere”, siger han. Således er Rico blevet en del af L’Oréals Club Confi dential, som han ser som et rigtig godt alternativ til de andre frisørklubber, der findes.

L’Oréal-huset har i det hele taget været en fantastisk samarbejdspartner for mig igennem tiden”, pointerer han. Spørger man Rico om fremtiden i frisørbranchen, mener han klart at vi generelt har et højt niveau i Danmark, og at der indrettes mange flotte saloner med personlig stil. ”Jeg tror, der i fremtiden vil være to typer saloner. De små og ikke så dyre, og de større saloner, der gør mere ud af kvaliteten, og som ligger i den dyrere ende af prisskalaen”.

Han mener klart, at de saloner, der ligger i mellemgruppen og prøver at være både det ene og det andet, er dem, der får det sværest. Han mener derfor, man som salonindehaver skal lave sig et manifest, der slår helt fast, hvad man har af visioner for sin butik i fremtiden.

EN GOD LEDER BEGYNDER MED SIG SELV
Selv laver Rico årsplaner og planer længere ud i fremtiden. Han har et koncept for salonen og en vision for sig selv, for han mener, det er utroligt vigtigt, man ved, hvor man er på vej hen. For ham var øjenåbneren et L’Oréal Coiffure Manager kursus, hvor det for alvor gik op for ham, hvad det vil sige at være en god leder. ”Man skal altid begynde med sig selv!”, mener han og fortæller, at mange typisk mener, at fordi de har drevet salon i 10 år, så er der ikke mere at lære. ”Men det er der! Tingene forandrer sig, og man skal rykke med, og det kræver nogle gode værktøjer”.

Han fortæller, at han selv havde en tendens til at blive venner med sine ansatte. ”Det er let, når man står så tæt hele dagen. Men det har jeg lavet om på nu, så vi er venner, når tiden er til det, og når vi er i salonen, er det helt klart, hvem der er chef, og hvem der er ansat. Det handler i bund og grund om respekt”, mener han. Og han slår fast, at for at være en god leder, skal man helt ind og prikke, hvor det gør ondt.

”Det skete på det kursus, jeg tog, men jeg fik også så meget med mig i rygsækken, at jeg var lige ved at tippe bagover”.

RO PÅ OG TINGENE GLIDER
I dag beskriver Rico sig selv som betydeligt mere rolig og klar i spyttet, og han fortæller, at stressniveauet er faldet voldsomt. ”Der er ro på, og tingene glider, når alting er planlagt et år frem”. Det betyder også, at Rico får tid til at nyde endnu en passion, han har, nemlig sin have.

”Jeg har et pragtfuldt hus, der ligger ud til et fredet område og med en parklignende have. Her elsker jeg at gå og få jord under neglene, skabe nyt og tænke på noget helt andet.

Et andet råd, som Rico gerne giver videre til andre frisører, er, at han en gang om måneden har samtaler med en coach. ”Man kan ikke bruge penge på noget federe end sig selv, og jeg står klart nr. 1 på min liste over investeringer”.

Tekst: Pia Finne
Foto: Jesper Skovlund

Denne artikel blev publiceret i 3. udgave af Hair Magazine 2016.

Nyeste produkter se flere produktnyheder

Perlespænder fra Everneed

Perlespænder fra Everneed

Perlespænder og gerne masser af dem er i allerhøjeste trend netop nu. Everneed har nu tilføjet syv smukke perleaccessories til sit sortiment. Perfekt som mersalg.
Celeb Luxury Colorditioner i 10 nuancer hos HeadBrands

Celeb Luxury Colorditioner i 10 nuancer hos HeadBrands

Gem Lite Colorditioner er en pigmenteret, farvebevarende og styrkende balsam, som genopbygger og reparerer bindingerne i håret. Findes hos HeadBrands.
Nyt krøllejern fra Cera Wandbar

Nyt krøllejern fra Cera Wandbar

Cera Wandbar er et nyt krøllejern, der takket være dets ergonomiske vinkel giver mange stylingmuligheder uden at belaste dit håndled, skulder eller albue.
SEB MAN - groomingserie til mænd fra Sebastian Professional

SEB MAN - groomingserie til mænd fra Sebastian Professional

Sebastian Professional lancerer nu SEB MAN - en serie bestående af pleje- og stylingprodukter til hår og skæg til mænd, der ikke vil sættes i bås!
Sheet Mask til håret med All Soft Mega fra Redken

Sheet Mask til håret med All Soft Mega fra Redken

All Soft Mega Sheet Mask er en intensiv hårmaske til tørt og skadet hår og det nyeste skud på stammen i All Soft Mega-serien. Se mere her.

Annonce

Nyeste shows se flere frisørshows

Jorden rundt med Marcelklubben

Jorden rundt med Marcelklubben

Marcelklubbens traditionsrige Londonaften fik i år et nyt udtryk under navnet Marcel International Inspiration og flere af landets store navne var på scenen denne aften.
La Biosthetique x Nobi Talai til Paris Fashion Week SS19

La Biosthetique x Nobi Talai til Paris Fashion Week SS19

Under temaet "Urbane Nomader" skabte La Biosthetique de smukke hår- og makeuplooks til Nobi Talais show under Paris Fashion Week SS19.
L'Oréal Professionnel inviterede til Toni&Guy-seminarium

L'Oréal Professionnel inviterede til Toni&Guy-seminarium

Der var trendy klip, farve og opsætninger på menuen, da L’Oréal Professionnel inviterede til seminarie med Toni & Guy på Tivoli Hotel i København.
Wella Professionals' første TrendVison Creative Retreat Experience

Wella Professionals' første TrendVison Creative Retreat Experience

Wella Professionals' internationale TrendVision 2018 løb af stablen i Lissabon, og frisører fra hele verden var samlet til en Creative Retreat Experience.
La Biosthetique for Talbot Runhof til Paris Fashion Week SS19

La Biosthetique for Talbot Runhof til Paris Fashion Week SS19

Det er ganske vist nogle uger siden, at Paris Fashion Week SS19 løb af stablen, men det betyder ikke, at vi stopper med at inspireres. La Biosthetique skabte hårlooket til Talbot Runhofs show.

Annonce

Frisurekollektioner se flere frisurekollektioner

Frisørportrætter se flere frisørportrætter

Helle Bøgvad

Helle Bøgvad

Hair Magazine har talt med frisør Helle Bøgvad om hendes salon og undervisning, og nærværet, som Helle havde brug for at genfinde.
Gitte Kofoed

Gitte Kofoed

Gitte Kofoed med tre saloner på Fyn er nyt medlem af Intercoiffure. Kun det bedste er godt nok til hendes kunder. Nu har hun samlet sine produkter under Redken-mærket og indført nyt farvesystem.

Nyeste videoer se flere videoer

2-i-1 festhår med Regis Salons

2-i-1 festhår med Regis Salons

Britiske Regis Salons har sammen med Creative Director Kieron Fowles skabt to glamourøse festfrisurer, som din kunde enkelt kan genskabe selv. Se videoen her!
Lær at skygge rødderne med Jenny Strebe og Schwarzkopf

Lær at skygge rødderne med Jenny Strebe og Schwarzkopf

I denne video viser Schwarzkopf Professionals sammen med Jenny Strebe hvordan du skygger rødderne i en reversed balayage; et nyt og spændende look.
Frivillige og Goldwell klippede hjemløse på Rådhuspladsen

Frivillige og Goldwell klippede hjemløse på Rådhuspladsen

Igen i år stillede en række frivillige frisører op på Rådhuspladsen den 11. december for at tilbyde gratis klip og styling til hjemløse i juletiden.
Naturlige og teksturerede bølger med ghd

Naturlige og teksturerede bølger med ghd

I denne video viser ghd, hvordan du får det såkaldte "I woke up like this"-look. Naturlige og teksturerede bølger for et cool og sexet look.
Long Hair Tutorial af Benjamin Martin -Bryllupsopsætning - tutorial

Long Hair Tutorial af Benjamin Martin -Bryllupsopsætning - tutorial

Talentfulde Benjamin Martin viser i denne tutorial tre forskellige festopsætninger, der passer godt til fest og bryllup. Se videoen her.