LEVERANDØRER

kursuskalender

webshops

Temperaturen på branchen med Henrik Haverkamp

Efter at have klaret sig igennem sin første nordiske vinter har Cotys nordiske General Manager, Henrik Haverkamp, virkelig lært sin nye hjemmebane at kende helt ind til benet. Hair Magazine mødte Henrik for at få hans syn på branchen, og høre hvor Coty er på vej hen i Norden.

Cotys nordiske General Manager, Henrik Haverkamp, fortæller om frisørbranchen lige nu og her. Cotys nordiske General Manager, Henrik Haverkamp, fortæller om frisørbranchen lige nu og her. 

”Jeg elsker frisørbranchen! Sammen kan vi virkelig gøre en forskel for mennesker – gøre dem gladere og opbygge deres selvtillid”. Henrik Haverkamp tiltrådte som General Manager for Coty Professional Beauty Nordics i juli sidste år. Han har været en del af Wella-familien i Tyskland i mere end ti år og tager tonsvis af erfaring med sig fra den professionelle sektor til den nye rolle i Norden. Godt på plads i Stockholm, hans nye hjem, har han fokuseret på at lære den nordiske frisørbranche at kende. Der findes selvfølgelig mange forskelle mellem de nordiske lande, men i hvert fald én ting har de tilfælles ifølge Henrik.

”De nordiske frisører er utroligt professionelle. De stiller høje krav til deres produkter og de tjenester, de tilbyder”.

Læs også tidligere firmaportræt: Wella

Trends i branchen 
Nu da han var blevet talt lidt varm, passede det med, at vi kunne tage temperaturen på branchen og samtidig få et indblik i, hvor den nordiske Wella-familie er på vej hen med Henrik bag rattet. Vi mødte Henrik i København en kold, men solrig dag, da han alligevel var i den danske hovedstad for at besøge et par saloner, der arbejder med Wella Professionals.

Henrik har løbende kontakt med frisører i hele Norden for at holde sig opdateret på de markedsmæssige trends i branchen. For det er jo i salonerne og i stigende grad hos forbrugerne, at trends opstår.En af de tydeligste trends, som Henrik ser netop nu, er en øget individualisme. Det er noget, der er en udfordring for branchen, men som også åbner op for nye muligheder.

”I dag vil mennesker være individuelle og skille sig ud fra mængden. Derfor er det svært at tilfredsstille alle kunder med kun ét brand på produkthylden eller kun én farveservice”.

Henrik besøger regelmæssigt saloner rundt om i Norden for at holde sig opdateret på branchen. I efteråret mødte han mange på samme tid, da Wella var i Malaga.Henrik besøger regelmæssigt saloner rundt om i Norden for at holde sig opdateret på branchen. I efteråret mødte han mange på samme tid, da Wella var i Malaga.

Individualisme og øget konkurrence 
At tilfredsstille alle er svært, for ikke at sige umuligt. Derfor er det vigtigt at definere sin målgruppe og tilpasse sit udbud efter de kriterier, kunderne i salonen har. Ifølge Henrik kommer den individuelle trend hos forbrugerne og en øget konkurrence blandt frisørerne til at føre til større differentiering i branchen.

Der har altid fandtes saloner med forskellig servicegrad og prisniveau – fra high-end koncept til hurtige klipninger på samlebånd. I fremtiden bliver det mere vigtigt at have en tydelig vision, især for de mange saloner, der ligger et sted midt imellem, og at skabe en merværdi for kunderne, sådan at prisen spiller en mindre rolle.

Læs også: Wella 135 år - en fejring med fokus på fremtiden

”Mange kunder er villige til at betale mere, men mange frisører er bange for at tage sig betalt. Hvis man kigger på skønhedspleje generelt, bruger folk flere og flere penge. Desværre bruges der ikke proportionelt ligeså meget på håret, hvilket er underligt, da det er en stor del af det samlede look. Henrik mener, at Wella som virksomhed kan hjælpe salonerne til at være mere modige og tage for sig af markedet.

”Vi har set, at mange frisører ikke bryder sig om at sælge. De fleste, der bliver frisør, bliver det, fordi de godt kan lide at klippe og farve, være kreative og sociale og have en ”colourful day”. Omvendt er de utrygge ved at sælge produkter til kunden, der sidder i stolen”.

Læs også firmaportræt: Wella (2008)

Luksuriøs innovation
At skabe innovation, der øger væksten i salonerne, er en del af Wellas DNA. En af de nye innovationer, der er blevet lanceret i Norden i år, er System Professional – en eksklusiv hårplejeserie med en tilhørende konsultationsapp.

Appen anvendes ved konsultationen for at skabe en dialog med kunden, samtidig med at den viser kundens personlige EnergyCode. Der findes mere end 174 millioner forskellige kombinationer, og gennem konsultationen genereres en kode, der er unik for kunden – ligeså unik som et fingeraftryk. ”System Professional er baseret på det faktum, at forbrugere ønsker at være mere individuelle – man vil ikke have det, alle andre har”.

Læs også: Wella lancerer Wella Business Partner Club

Derudover får kunden, på en naturlig måde, flere individuelle produktanbefalinger, hvilket har vist sig at øge salget af produkter i de lande, hvor serien allerede er blevet lanceret. Serien blev lanceret allerede i 2015 i udvalgte lande og har øget salget af produkterne på samtlige markeder. Norden er faktisk sidst ude, men det findes der også en årsag til.

”Da nordiske frisører har så høje krav, ville vi sikre os, at konceptet fungerede, som det skulle. I de lande, hvor vi har introduceret konceptet, er produktsalget fordoblet”.

Øget bevidsthed 
Udover kunders efterspørgsel på individualisme og branchens behov for differentiering er øget bevidsthed en tydelig trend. Især i Norden øges søgen efter bæredygtige og naturlige løsninger.

”Norden er førende, når det kommer til bæredygtighed, men det vokser også på andre markeder rundt om i verden. Det er helt sikkert et af vores store fokusområder”.

I løbet af årene har Wella taget mange skridt mod en mere bæredygtig tilværelse som frisør. Blandt andet er den populære farveserie Koleston Perfect Innosense udrustet med molekylet ME+, der reducerer risikoen for at udvikle allergi, uden at gå på kompromis med farveresultatet. Den eksklusive hårfarve, Illumina, medfører, at salonen kan anvende 20 % mindre vand, og Color.id gør, at frisører ikke længere behøver at bruge aluminium i salonen.

Til april tager Wella Professionals næste skridt med lanceringen af den nye hårplejeserie Invigo med op til 76% naturlige eller naturligt udvundede ingredienser i alle shampooer, balsammer og hårkure.

Læs også: Wella udfordrer fordomme under Pride

”Mange vil gerne bruge produkter, der hverken skader dem selv eller miljøet, men de vil også have et resultat, der afspejler deres personlighed. At skabe professionelle produkter med naturlige ingredienser er en udfordring, men Invigo er et skridt i den rigtige retning, samtidig med at vi er forsigtige og ærlige”.

For yderligere at skabe en mulighed for salonerne at differentiere sig, har Invigo en anden tilgang end System Professional og de andre brands i Wellas portefølje. Invigo handler om at hjælpe personer med en hektisk livsstil ved at tilbyde produkter, der giver stor effekt selv på kort tid. Et eksempel på dette er nye Invigo Boosters, der er en hurtig salonbehandling, som ikke går på kompromis med den kvalitet, Wella Care er kendt for. Serien er prissat, så alle kan være med, og kommer med tilhørende behandlinger, der er lette at implementere i salonen.

Vigtige værdier 
At flere bliver bevidste, og tager standpunkt gennem deres forbrug, handler ikke kun om indholdet i produkterne. Det handler også om at kunne identificere sig med de standpunkter, som virksomheder tager, og de værdier, de står for.

Cotys slogan er ”beauty, celebrated and liberated”, der står for vigtigheden af at fejre og frigøre mangfoldigheden inden for skønhed, at løfte den individuelle skønhed og ikke sætte alle i samme bås. En måde at manifestere disse slagord er Wella Professionals engagement i LGBT-bevægelser og især Pride – et initiativ, der faktisk startede i Norden.

”Vores filosofi er, ikke at tilpasse sig et ideal, men i stedet for at fremhæve dét, du ønsker, ved dig selv. Cotys engagement i Pride startede, da vi deltog i Stockholm Pride sidste år. I år kommer vi også til at være en del af Pride-fejringen i flere dele af verden. Det er vigtigt for mig, at vi ikke ”bare” er en skønhedsvirksomhed”.

Læs også denne artikel i 2. udgave af Hair Magazine 2018

Tekst: Camilla Svensson (Sascha Tejlmann red.)
Foto: Camilla Svensson & Kai Sairanen for Wella Professionals
 

Annonce

Nyeste produkter se flere produktnyheder

Weightless Conditioning Water fra Philip B hos Oneblackcar

Weightless Conditioning Water fra Philip B hos Oneblackcar

Den lette conditioning mist giver hårstrået livgivende fugt, genetablerer elasticitet og blødhed, mens håret efterlades med sund shine. Læs om det her.
Tailor’s Hair & Body Wash kun hos Brands4hair

Tailor’s Hair & Body Wash kun hos Brands4hair

TAILOR’S Hair & Body Wash er den eksklusive fugtpleje til mænd. Læs om produktet her.
Fudge Clean Blonde Violet Xpander Foam

Fudge Clean Blonde Violet Xpander Foam

Clean Blonde Violet Xpander Foam er en let mousse med violet pigment, som absorberes hurtigt uden at føles klæbrig. Produktet fås hos HeadBrand - læs om det her.

Annonce

Nyeste shows se flere frisørshows

På forreste række til Danish Beauty Award 2018

På forreste række til Danish Beauty Award 2018

I Tivoli Congress Center var der gjort klar til en festlig aften i anledning af Danish Beauty Award. Hair Magazine sad klar på forreste række til at hylde alle de nominerede.
L'Oréal Professionnel - Stilsikkert og bæredygtigt i Paris

L'Oréal Professionnel - Stilsikkert og bæredygtigt i Paris

Stilikoner, Instagramvenlige drinks og innovative lanceringer stod på programmet, da L’Oréal Professionnel indbød til presseevent i Paris.
Hair Magazine besøgte Cosmoprof i Bologna 2018

Hair Magazine besøgte Cosmoprof i Bologna 2018

For at byde foråret velkommen på bedste vis, begav Hair Magazine sig til Bologna for at opleve dét, der efter 50 år eksistens har vokset sig til et af verdens største arrangement i den professionelle skønhedsbranche.
Personlig stil i fokus på TOP HAIR - DIE MESSE i Düsseldorf

Personlig stil i fokus på TOP HAIR - DIE MESSE i Düsseldorf

På den internationale branchemesse TOP HAIR – DIE MESSE i Düsseldorf fandtes der det meste til den, der elsker hår i alle dets former. Læs om det her og se billederne!
Wella Nordic Creative Team præsenterede sæsonens trends

Wella Nordic Creative Team præsenterede sæsonens trends

Der var fuldt hus, da en masse frisører blev inviteret indenfor af Wella Professionals til en aften, der skulle inspirere og gennemgå denne sæsons trends.

Annonce

Frisurekollektioner se flere frisurekollektioner

Annonce

Frisørportrætter se flere frisørportrætter

Elmer Stuhr

Elmer Stuhr

Elmer Stuhr var den første frisør i Danmark, der så en lysende muligheder for frisørfagets fremtid i Vidal Sassoons klipning. Hans fremsynethed skabte fundamentet for Stuhr-kædens succes.
Frisør Koch

Frisør Koch

Når Isa Koch begynder sin frisøruddannelse til august, er hun 5. generation af frisør er i ”Koch-dynastiet” – som de selv kald er det med et smil på læben.

Annonce

Nyeste videoer se flere videoer

Inspiration til brudefrisurer

Inspiration til brudefrisurer

Bryllupsæsonen er gået i gang! Der findes adskillige muligheder til brudefrisuren og ønsker fra bruden kan strække vidt. Se inspirationsvideoen her!
Björn Axén - How to get the look - Bohemiske fletninger

Björn Axén - How to get the look - Bohemiske fletninger

Følg med i videoen, hvor Sofia Geideby viser, hvordan du laver en enkel, fin og sommerlig frisurer med fletninger.
Gun-Britt Makeover

Gun-Britt Makeover

Som noget nyt har Gun-Britt Coiffure startet Gun-Britt Makeover. Løbende vil vi kunne følge med i diverse makeovers. Her har I den første.
De første hårtørrere i salonerne

De første hårtørrere i salonerne

Der er sket en del med udstyret i salonerne siden de første tørrehjelme i 1920'erne blev en fast bestanddel af salonens interiør. I denne video kan du se, hvordan de så ud dengang.
Stylist: Disse herrefrisurer elsker kvinder

Stylist: Disse herrefrisurer elsker kvinder

Stylist Ashley Weston giver sit bud på 5 forskellige herrefrisurer, som kvinder bare elsker. Klik her og få inspiration til herrefrisurer i salonen.