LEVERANDØRER

kursuskalender

webshops

Temperaturen på branchen med Henrik Haverkamp

Efter at have klaret sig igennem sin første nordiske vinter har Cotys nordiske General Manager, Henrik Haverkamp, virkelig lært sin nye hjemmebane at kende helt ind til benet. Hair Magazine mødte Henrik for at få hans syn på branchen, og høre hvor Coty er på vej hen i Norden.

Cotys nordiske General Manager, Henrik Haverkamp, fortæller om frisørbranchen lige nu og her. Cotys nordiske General Manager, Henrik Haverkamp, fortæller om frisørbranchen lige nu og her. 

”Jeg elsker frisørbranchen! Sammen kan vi virkelig gøre en forskel for mennesker – gøre dem gladere og opbygge deres selvtillid”. Henrik Haverkamp tiltrådte som General Manager for Coty Professional Beauty Nordics i juli sidste år. Han har været en del af Wella-familien i Tyskland i mere end ti år og tager tonsvis af erfaring med sig fra den professionelle sektor til den nye rolle i Norden. Godt på plads i Stockholm, hans nye hjem, har han fokuseret på at lære den nordiske frisørbranche at kende. Der findes selvfølgelig mange forskelle mellem de nordiske lande, men i hvert fald én ting har de tilfælles ifølge Henrik.

”De nordiske frisører er utroligt professionelle. De stiller høje krav til deres produkter og de tjenester, de tilbyder”.

Læs også tidligere firmaportræt: Wella

Trends i branchen 
Nu da han var blevet talt lidt varm, passede det med, at vi kunne tage temperaturen på branchen og samtidig få et indblik i, hvor den nordiske Wella-familie er på vej hen med Henrik bag rattet. Vi mødte Henrik i København en kold, men solrig dag, da han alligevel var i den danske hovedstad for at besøge et par saloner, der arbejder med Wella Professionals.

Henrik har løbende kontakt med frisører i hele Norden for at holde sig opdateret på de markedsmæssige trends i branchen. For det er jo i salonerne og i stigende grad hos forbrugerne, at trends opstår.En af de tydeligste trends, som Henrik ser netop nu, er en øget individualisme. Det er noget, der er en udfordring for branchen, men som også åbner op for nye muligheder.

”I dag vil mennesker være individuelle og skille sig ud fra mængden. Derfor er det svært at tilfredsstille alle kunder med kun ét brand på produkthylden eller kun én farveservice”.

Henrik besøger regelmæssigt saloner rundt om i Norden for at holde sig opdateret på branchen. I efteråret mødte han mange på samme tid, da Wella var i Malaga.Henrik besøger regelmæssigt saloner rundt om i Norden for at holde sig opdateret på branchen. I efteråret mødte han mange på samme tid, da Wella var i Malaga.

Individualisme og øget konkurrence 
At tilfredsstille alle er svært, for ikke at sige umuligt. Derfor er det vigtigt at definere sin målgruppe og tilpasse sit udbud efter de kriterier, kunderne i salonen har. Ifølge Henrik kommer den individuelle trend hos forbrugerne og en øget konkurrence blandt frisørerne til at føre til større differentiering i branchen.

Der har altid fandtes saloner med forskellig servicegrad og prisniveau – fra high-end koncept til hurtige klipninger på samlebånd. I fremtiden bliver det mere vigtigt at have en tydelig vision, især for de mange saloner, der ligger et sted midt imellem, og at skabe en merværdi for kunderne, sådan at prisen spiller en mindre rolle.

Læs også: Wella 135 år - en fejring med fokus på fremtiden

”Mange kunder er villige til at betale mere, men mange frisører er bange for at tage sig betalt. Hvis man kigger på skønhedspleje generelt, bruger folk flere og flere penge. Desværre bruges der ikke proportionelt ligeså meget på håret, hvilket er underligt, da det er en stor del af det samlede look. Henrik mener, at Wella som virksomhed kan hjælpe salonerne til at være mere modige og tage for sig af markedet.

”Vi har set, at mange frisører ikke bryder sig om at sælge. De fleste, der bliver frisør, bliver det, fordi de godt kan lide at klippe og farve, være kreative og sociale og have en ”colourful day”. Omvendt er de utrygge ved at sælge produkter til kunden, der sidder i stolen”.

Læs også firmaportræt: Wella (2008)

Luksuriøs innovation
At skabe innovation, der øger væksten i salonerne, er en del af Wellas DNA. En af de nye innovationer, der er blevet lanceret i Norden i år, er System Professional – en eksklusiv hårplejeserie med en tilhørende konsultationsapp.

Appen anvendes ved konsultationen for at skabe en dialog med kunden, samtidig med at den viser kundens personlige EnergyCode. Der findes mere end 174 millioner forskellige kombinationer, og gennem konsultationen genereres en kode, der er unik for kunden – ligeså unik som et fingeraftryk. ”System Professional er baseret på det faktum, at forbrugere ønsker at være mere individuelle – man vil ikke have det, alle andre har”.

Læs også: Wella lancerer Wella Business Partner Club

Derudover får kunden, på en naturlig måde, flere individuelle produktanbefalinger, hvilket har vist sig at øge salget af produkter i de lande, hvor serien allerede er blevet lanceret. Serien blev lanceret allerede i 2015 i udvalgte lande og har øget salget af produkterne på samtlige markeder. Norden er faktisk sidst ude, men det findes der også en årsag til.

”Da nordiske frisører har så høje krav, ville vi sikre os, at konceptet fungerede, som det skulle. I de lande, hvor vi har introduceret konceptet, er produktsalget fordoblet”.

Øget bevidsthed 
Udover kunders efterspørgsel på individualisme og branchens behov for differentiering er øget bevidsthed en tydelig trend. Især i Norden øges søgen efter bæredygtige og naturlige løsninger.

”Norden er førende, når det kommer til bæredygtighed, men det vokser også på andre markeder rundt om i verden. Det er helt sikkert et af vores store fokusområder”.

I løbet af årene har Wella taget mange skridt mod en mere bæredygtig tilværelse som frisør. Blandt andet er den populære farveserie Koleston Perfect Innosense udrustet med molekylet ME+, der reducerer risikoen for at udvikle allergi, uden at gå på kompromis med farveresultatet. Den eksklusive hårfarve, Illumina, medfører, at salonen kan anvende 20 % mindre vand, og Color.id gør, at frisører ikke længere behøver at bruge aluminium i salonen.

Til april tager Wella Professionals næste skridt med lanceringen af den nye hårplejeserie Invigo med op til 76% naturlige eller naturligt udvundede ingredienser i alle shampooer, balsammer og hårkure.

Læs også: Wella udfordrer fordomme under Pride

”Mange vil gerne bruge produkter, der hverken skader dem selv eller miljøet, men de vil også have et resultat, der afspejler deres personlighed. At skabe professionelle produkter med naturlige ingredienser er en udfordring, men Invigo er et skridt i den rigtige retning, samtidig med at vi er forsigtige og ærlige”.

For yderligere at skabe en mulighed for salonerne at differentiere sig, har Invigo en anden tilgang end System Professional og de andre brands i Wellas portefølje. Invigo handler om at hjælpe personer med en hektisk livsstil ved at tilbyde produkter, der giver stor effekt selv på kort tid. Et eksempel på dette er nye Invigo Boosters, der er en hurtig salonbehandling, som ikke går på kompromis med den kvalitet, Wella Care er kendt for. Serien er prissat, så alle kan være med, og kommer med tilhørende behandlinger, der er lette at implementere i salonen.

Vigtige værdier 
At flere bliver bevidste, og tager standpunkt gennem deres forbrug, handler ikke kun om indholdet i produkterne. Det handler også om at kunne identificere sig med de standpunkter, som virksomheder tager, og de værdier, de står for.

Cotys slogan er ”beauty, celebrated and liberated”, der står for vigtigheden af at fejre og frigøre mangfoldigheden inden for skønhed, at løfte den individuelle skønhed og ikke sætte alle i samme bås. En måde at manifestere disse slagord er Wella Professionals engagement i LGBT-bevægelser og især Pride – et initiativ, der faktisk startede i Norden.

”Vores filosofi er, ikke at tilpasse sig et ideal, men i stedet for at fremhæve dét, du ønsker, ved dig selv. Cotys engagement i Pride startede, da vi deltog i Stockholm Pride sidste år. I år kommer vi også til at være en del af Pride-fejringen i flere dele af verden. Det er vigtigt for mig, at vi ikke ”bare” er en skønhedsvirksomhed”.

Læs også denne artikel i 2. udgave af Hair Magazine 2018

Tekst: Camilla Svensson (Sascha Tejlmann red.)
Foto: Camilla Svensson & Kai Sairanen for Wella Professionals
 

Annonce

Nyeste produkter se flere produktnyheder

HH Simonsen lancerer Limited Gold Edition

HH Simonsen lancerer Limited Gold Edition

HH Simonsen fylder 15 år, og det skal selvfølgelig fejres med stil! Derfor har HH Simonsens mest populære stylere fået en makeover og nyt gulddesign.
Ny hårplejeserie fra Trinity Haircare

Ny hårplejeserie fra Trinity Haircare

Trinity Haircare lancerer en ny plejeserie med naturens bedste råvarer. Læs mere om det her.
Quick Dry Heat Spray og Curlicue Cream fra Maria Nila

Quick Dry Heat Spray og Curlicue Cream fra Maria Nila

To nyehder fra Maria Nila. Quick Dry Heat Spray er en beskyttende og glansgivende varmebeskyttelse. Curlicue Cream er en stylingcreme til krøllet hår.
CC-Series Copper Ceramic og HD Calima Copper fra Jaguar

CC-Series Copper Ceramic og HD Calima Copper fra Jaguar

Kobber er trendfarven, der har fundet vejen frem indretningen i hjemme til salonerne. Jaguar lancerer nu en kobberfarvet limited edition.
Paddle brush fra Philip B nu hos Oneblackcar

Paddle brush fra Philip B nu hos Oneblackcar

Børste fra Philip B lavet i de fineste naturmaterialer og ergonomisk design. Læs mere om produktet, der nu fås hos Oneblackcar.

Annonce

Nyeste shows se flere frisørshows

Efterårsfest med Hair Team Company

Efterårsfest med Hair Team Company

Hair Team Company har netop lige afholdt to shows fyldt med viden, venskabelighed og vilde nyheder! Var du ikke med, kan du læse om de to shows her.
Med ghd backstage til New York Fashion Week

Med ghd backstage til New York Fashion Week

ghd var stolt sponsor, da der skulle styles hår til Jeremy Scotts fashionshow under New York Fashion Week. Manden i spidsen var Eugene Souleiman.
A World in Color – farveeksplosion med Wella Professionals

A World in Color – farveeksplosion med Wella Professionals

Det var noget for enhver smag, da Wella Professionals kårede vinderme i TrendVision og relancerede Koleston Perfect i et eventet A World in Color i København.
Intercoiffures europæiske kongres i Interlaken

Intercoiffures europæiske kongres i Interlaken

Frisører fra hele verden rejste gennem fantastiske udsigter til turkise søer og hvide alpetoppe for at mødes på tværs af landegrænser, udveksle erfaringer og inspireres af hinanden.
Trinity Haircare fejrede 10 år i Amsterdam

Trinity Haircare fejrede 10 år i Amsterdam

Elite Experience blev afholdt for første gang for at markere Trinity Haircares 10 års jubilæum. Arrangementet i Amsterdam bød på et storslået show med Morten Lynge og Hasse Kliem på scenen.

Annonce

Frisurekollektioner se flere frisurekollektioner

Annonce

Frisørportrætter se flere frisørportrætter

Mario Krankl

Mario Krankl

Kongen af avantgarde, Mario Krankl, tog en pause fra forberedelserne inden aftenens store show ved TOP HAIR i Düsseldorf for at tale om trends, rejser og hvad, der skal til for at blive en succes.
Morten Kongsbak

Morten Kongsbak

Læs her hvordan Morten Kongsbak er kommet dertil hvor han er i dag!

Annonce

Nyeste videoer se flere videoer

Lær mere om Wella Professionals Koleston Perfect Me+

Lær mere om Wella Professionals Koleston Perfect Me+

Er du nysgerrig på på Wella Professionals Koleston Perfect Me+? Ved at tage dette 9-minutters seminar lærer du alt, du behøver at vide.
Se hvordan du kan klippe en lob med en barberkniv

Se hvordan du kan klippe en lob med en barberkniv

Her kan du se, hvordan du kan bruge en barberkniv til at klippe en lob. Se videoen her, der viser step-by-step, hvad du skal gøre.
Balmain Spring/Summer 2019 Menswear

Balmain Spring/Summer 2019 Menswear

Bliv inspireret af håret og moden, der var at finde på catwalken, da Balmain Paris afholdte modeshow i slutningen af juni.
Fejring af Frisørens dag den 19. juni

Fejring af Frisørens dag den 19. juni

Missede du den live tale som Hair Magazines Chief Editor, Camilla Svensson, holdt for frisørerne på Frisøren dag? Se den her!
Björn Axén - How to get the look - Blow out brushes

Björn Axén - How to get the look - Blow out brushes

Få inspiration till fine blow out brushes med denne video fra Björn Axén. Her får du indblik i stylingen af hele fire forskellige modeller med forskellige hårlængder og stil.