LEVERANDØRER

kursuskalender

webshops

Tre frisørsaloner der valgte den grønne vej

Overalt i landet dukker der grønne frisører op. Hair Magazine har spurgt fire frisører om, hvorfor de har valgt den grønne linje, og en gennemgående årsag til det er, at de elsker faget og gerne vil være frisører resten af livet – uden allergier og eksem til følge. Og når det også kommer kunderne til gode, er det en win-win situation.

Kicki Merkel
- Salon Kicki Merkel

Frisør Kicki Merkel fra Salon Kicki Merkel i Nykøbing Falster.Nykøbing Falster
”Gennemsnitsalderen i frisørfaget er alt for lav. Det skal vi gøre noget ved. Jeg er en af de få grønne frisører, der ikke har allergi, men jeg vil også gerne undgå det”. Det siger Kicki Merkel om grunden til, at hun er blevet certificeret Grøn Frisør. ”Og så synes jeg, at det er super, at kunderne kan få ordnet hår med god samvittighed”, tilføjer hun.

Kicki bliver lidt provokeret af, at vil man være frisør, må man leve med tingene, som de er. ”Jeg tror, at noget af grunden til den holdning er, at det er et kvindefag, og kvinder forfalder lettere til ”det er sådan, det er”-devicen”. Kicki understreger, at hun elsker faget, hun elsker at være Grøn Frisør, og at hun aldrig går på kompromis, men hun fortæller også, at det principielt ikke er nogen fordel at være Grøn Frisør på Lolland Falster.

”Heldigvis er der stadig flere kunder, der gerne vil til en Grøn Frisør, end der er frisører, der kan udføre det”, siger hun med et smil, og hun fortæller også, at hun som den eneste grønne salon på Lolland Falster klart fornemmer, at det går den rigtige vej, og at der er flere og flere nye kunder til en miljøvenlig salon, og at der er flere og flere kunder, der kommer ind og beder om eksempelvis en Svanemærket shampoo.

”Vi åbnede for seks år siden. Vi har været fuldt booket siden og udvidet, så vi i dag er fire frisører”. I salonen er også to elever, og de er glade for at blive uddannet i en grøn retning. ”Mange frisører har stadig en opfattelse af, at grønne frisører står i orange overalls og kun farver med henna. Men kravet er stadig, at vi kan udføre faget med stor faglig kvalitet, og de produkter, vi anvender, har samme gode kvaliteter som andre produkter”, slår hun fast.

Anette Sørensen
- Salon SigNATUR

Anette Sørensen fra Salon SigNATUR i Århus.Århus
”Inden jeg blev selvstændig, var jeg en del af fagbevægelsen og tog derfor også del i den arbejdsmiljøsnak, der var; Hvorfor skulle frisørerne blive dårlige af at gå på arbejde med luftvejslidelser og ondt i hovedet som blot nogle af generne? Da tiden var til, at jeg skulle være selvstændig, var det derfor oplagt for mig at skabe en miljøvenlig salon og arbejde med miljøvenlige produkter”, fortæller Anette Sørensen, der siger, at hun aldrig selv har haft gener af at arbejde med frisørprodukterne, men at hun ikke var et sekund i tvivl om, at hendes salon skulle være miljøvenlig. ”Og jeg må medgive, at siden jeg begyndte at arbejde grønt, har jeg hverken haft irriterende hovedpiner eller trætte øjne”.

Hun åbnede sin salon SigNATUR i Århus for ni år siden – først uden en Grøn Frisør-certificering, som Anette siden fik.

I dag arbejder hun ud fra devicen om, at jo renere luft, jo bedre. Det betyder, jo mindre parfume, jo bedre, og hun sørger også for at spare på såvel vand som varme og at sortere og genbruge affaldet.

”Det er vigtigt, at vi holder kvaliteten, og selvfølgelig er der nogle ting, man ikke kan, men så handler det jo bare om at være kreativ og finde en løsning”, lyder det fra Anette, der mener, at netop begrænsninger ved hårfarvning er grunden til, at mange frisører ikke er blevet grønne. ”Men det er ikke noget reelt problem”, siger hun.

Kunderne, der kommer i SigNATUR, kommer af mange forskellige grunde. Nogle kommer bare for at blive klippet og synes, at SigNATUR er det sted, de har lyst til at komme. Andre kommer, fordi de ikke kan tåle parfume eller andet, og atter andre kommer fordi de har en overbevisning om, at man så vidt muligt skal søge de rene, Svanemærkede produkter.

Læs også: Kevin Murphy – En trendy miljøforkæmper

Anette mener, at der er kommet meget mere snak omkring miljøvenlige produkter, og mange leverandører har efterhånden en serie miljøvenlige produkter. ”Det betyder, at tiden, hvor man kun kunne få en shampoo, en conditioner, en saltvandsspray og en voks, er ovre”, siger hun med et smil.

Selv bruger hun ingredien, Elumen og Purely Professional. ”Jeg anvender og sælger produkter, jeg kan stå 100 procent inde for, og som Grøn Frisør bliver vi jo kontrolleret en gang om året. Finder de noget i salonen, der ikke er miljøvenligt, bliver man ikke gencertificeret, og sådan skal det også være, for certificeringen er både en sikkerhed for kunden og en sikkerhed for os i forhold til, at det vi siger til kunden, er korrekt”.

I SigNATUR er der ud over Anette endnu en assistent og en elev, der er i fuld gang med at blive udlært i Grøn Frisør tankegangen.

Britta Knudsen & Taimi Pedersen
- Salon Norma 

Taimi Pedersen og Britta Knudsen fra Salon Norma i Haderslev.

Haderslev ”Vi skal arbejde til vi er 70 år, og vi skal kunne holde ud at være i branchen”. Det var udgangspunktet for Britta Knudsen og Taimi Pedersen, da de for syv år siden etablerede deres egen salon, Salon Norma, opkaldt efter den ikoniske Marilyn Monroe. Lige fra begyndelsen besluttede de sig derfor for, at salonen skulle være miljøvenlig på alle plan. Fra produkterne, der anvendes, til genbrug af tom emballage og roen i salonen.

”Vi sorterer og kører alt vores affald til genbrug – fra tuber til plast og pap. Det gjorde den frisør, som vi begge er udlært hos, for 20 år siden, og det har vi taget med os”, lyder det fra Taimi Pedersen.

Hun fortæller videre, at de to frisører mener, at de har et ansvar i forhold til såvel kunder som sig selv. ”Vi står med produkterne i hænderne hver dag, og ved at arbejde med miljøvenlige produkter undgår vi eksem og andet. Samtidig er kunderne vilde med tankegangen. Der lugter ikke af kemikalier, når de kommer ind i salonen, og i det hele taget kan de godt lide, at de produkter, der anvendes i deres hår, er miljøvenlige og uden parabener og sulfater”, lyder det. Men samtidig understreger Taimi og Britta også, at der ikke gås på kompromis med kvaliteten.

De to ser flere og flere i branchen, der går den grønne vej, og de fornemmer også at flere og flere forbrugere tænker grønt. ”Vi har mange faste, loyale kunder. De er fulgt med os og har tiltro til det, vi gør. Der, hvor vi fornemmer en øget interesse, er fra nye kunder, der har været inde og google os, vores indstilling til miljøet og de produkter, vi anvender, inden de henvender sig. Og dem er der flere af i dag end tidligere”.

Læs også: Vejen til Grøn Salon

Men i Salon Norma tænker man også videre. Dels mener Britta og Taima, at miljøvenligheden også omfatter selve miljøet i salonen. Det vil sige, at der er en rolig og afslappet atmosfære, og at man tager sig god tid til kunderne.

Ydermere har de to frisører et princip om, at kunderne skal have en prøve med hjem på de produkter, de køber.

”Vi kender det alle sammen; at åbne skabet og der står 20 produkter, man aldrig har brugt. Det er spild og penge og ressourcer. Vi har ikke lyst til at sælge kunderne produkter, de af den ene eller den anden grund ikke får brugt. Derfor mener vi, at det er vigtigt, at de får en prøve med hjem til test”, lyder det fra Taimi og Britta, der i øvrigt selv tester alle produkter, inden de tages ind på salonens hylder.

Tekst: Pia Finne 

 

Annonce

Nyeste produkter se flere produktnyheder

Stort udvalg i Barberpoles hos Frisørshopping

Stort udvalg i Barberpoles hos Frisørshopping

Du finder Danmarks største udvalg af de kendte barberpoles hos Frisørshopping. Nu er sortimentet yderligere udvidet, så der er noget for enhver salon og barbershop.
Balmain Paris introducerer Overnight Repair Serum

Balmain Paris introducerer Overnight Repair Serum

Som en nyhed i sin Care-serie, lancerer Balmain Paris nu Overnight Repair Serum, der reducerer synlige tegn på slidt og skadet hår.
Nyheder fra Dapper Dan hos Frisørshopping

Nyheder fra Dapper Dan hos Frisørshopping

Dapper Dan har lanceret et par nyheder, der netop er kommet til Danmark. Der er tale om Sea Salt Spray samt en Hair & Body shampoo, der forhandles af Frisørshopping.dk
Ocean Spray fra Maria Nila

Ocean Spray fra Maria Nila

Teksturspray med ekstra hold, der giver et naturligt resultat. Sulfat- og parabenefri med 100 % veganske ingredienser. Læs om det her.
Oxiblonde Evoplexx lysningspulver kun hos Brands4hair

Oxiblonde Evoplexx lysningspulver kun hos Brands4hair

Oxiblonde Evoplexx fra Trinity Haircare præsenterer nu en lysningsserie, der er både skånsom og med en masse fordele. Læs om den her.

Annonce

Nyeste shows se flere frisørshows

WELLA TRENDS FORÅR/SOMMER 2016

WELLA TRENDS FORÅR/SOMMER 2016

Deltagerne fik vist de forskellige teknikker bag de nye Ecaille looks, samt hvordan de kunne tilpasse trendteknikkerne til de forskellige kundetyper, som opleves i salonen. Se alle billederne i artiklen.
Trinity Haircare fejrede 10 år i Amsterdam

Trinity Haircare fejrede 10 år i Amsterdam

Elite Experience blev afholdt for første gang for at markere Trinity Haircares 10 års jubilæum. Arrangementet i Amsterdam bød på et storslået show med Morten Lynge og Hasse Kliem på scenen.
Indvielse af Davines Village og WWHT i Parma

Indvielse af Davines Village og WWHT i Parma

I løbet af de tre dage i Parma blev frisørerne inviteret til en helhedsoplevelse med masser af hår, bæredygtigt initiativ og afgørelsen i Davines World Style Contest.
Revlon Style Masters fejrede 10 år i Barcelona

Revlon Style Masters fejrede 10 år i Barcelona

Revlon Style Masters fejrede ti år i Barcelona med et storslået show, inspirerende hår, de seneste trends og danske Brit Laursen i finalen i American Crew All-Star Challenge.
På forreste række til Danish Beauty Award 2018

På forreste række til Danish Beauty Award 2018

I Tivoli Congress Center var der gjort klar til en festlig aften i anledning af Danish Beauty Award. Hair Magazine sad klar på forreste række til at hylde alle de nominerede.

Annonce

Frisurekollektioner se flere frisurekollektioner

Annonce

Frisørportrætter se flere frisørportrætter

Hasse Kliem

Hasse Kliem

Hair Magazine er gået tæt på Hasse Kliem, der driver salonen Moreteasir. For Hasse er frisørfaget en passion, og han er stadig fascineret af faget.
Nicci Welsh

Nicci Welsh

Nicci Welsh kommer fra en lille by i England. At hun i dag har stylet såvel Paris Hilton, som Nora Jones, Robbie Williams, Aura og Nick & Jay er helt hendes egen fortjeneste med hendes positive indstilling og hendes gå-på-mod.

Annonce

Nyeste videoer se flere videoer

Balmain Spring/Summer 2019 Menswear

Balmain Spring/Summer 2019 Menswear

Bliv inspireret af håret og moden, der var at finde på catwalken, da Balmain Paris afholdte modeshow i slutningen af juni.
Fejring af Frisørens dag den 19. juni

Fejring af Frisørens dag den 19. juni

Missede du den live tale som Hair Magazines Chief Editor, Camilla Svensson, holdt for frisørerne på Frisøren dag? Se den her!
Björn Axén - How to get the look - Blow out brushes

Björn Axén - How to get the look - Blow out brushes

Få inspiration till fine blow out brushes med denne video fra Björn Axén. Her får du indblik i stylingen af hele fire forskellige modeller med forskellige hårlængder og stil.
Har du set den nye glittertrend?

Har du set den nye glittertrend?

Nu kan man gå all-in på glitter og gøre det til en del af sit helhedslook ved at tilføje det til håret. Se det her!
Inspiration til brudefrisurer

Inspiration til brudefrisurer

Bryllupsæsonen er gået i gang! Der findes adskillige muligheder til brudefrisuren og ønsker fra bruden kan strække vidt. Se inspirationsvideoen her!