LEVERANDØRER

kursuskalender

webshops

Marcelklubbens præsidenter: Frisører er passionerede mennesker

”Marcelklubben er det fast forankrede punkt i en verden, der bevæger sig hurtigere og hurtigere, og det, tror jeg, man har brug for som menneske”. Der var grin, smil, gode historier og seriøse indspark, da Hair Magazine mødte tre præsidenter for Marcelklubben til en snak i forbindelse med klubbens 90 års jubilæum.


De tre præsidenter for Marcelklubben siden 1990: Jens Koch (t.v.), der var præsident fra 1990 til 1999, Poul Tvernø (t.h.), der var præsident fra 1999 til 2008 og Johnny Poulsen (mf.), der har været præsident siden 2008.

De er passionerede, sjove og charmerende. De har et fantastisk indblik i frisørbranchen, og de fortæller og taler gerne… Det er de tre seneste præsidenter for den ærværdige og 90 år gamle Marcelklubben, der har sat hinanden og mig i stævne en tidlig mandag morgen til brunch på Nimb. Og i denne skønne, afslappede og elegante atmosfære, fortæller de om Marcelklubben, om den udvikling, der skal ske med stor respekt for traditionerne, og om en branche, der modsat er i kraftig udvikling.

Marcelklubben kan man regne med
”Marcelklubben er det fast forankrede punkt i en verden, der bevæger sig hurtigere og hurtigere. Det er stedet, man kan regne med, og det, tror jeg, man har brug for som menneske”, lyder det fra den nuværende præsident Johnny Poulsen, der ejer frisør Arthur i Roskilde. Med til vores lille snak om branchen og Marcelklubben er også Poul Tvernø fra Tvernø Hair Company i Herlev. Han var præsident i Marcelklubben fra 1999 til 2008, og Jens Koch, der var præsident fra 1990 til 1999 og som tilmed blev æresmedlem, da Marcelklubben forleden holdt sin 90 års fødselsdag på D’Angleterre i København. En ære der i øvrigt er forbeholdt de få. Sidst man udnævnte et æresmedlem i klubben, var for 27 år siden… Det er også Jens Koch, der fortæller den 90 år gamle frisørklubs historie i korte træk.

”Det er vigtigt, at vi bevarer klubbens DNA, og traditionerne i klubben
er meget vigtige – og så kan de diskret blødes lidt op
og tilpasses den tid, vi lever i". - Johnny Poulsen

Opkald efter den nytænkende Marcel
Marcelklubben blev etableret i 1926 af 11 idealistiske frisører. ”Dengang var alle frisører herrefrisører. Det var først med Charleston-pigerne, at det blev aktuelt at klippe kvindehår”, fortæller Jens Koch, og han beretter videre, at grunden til, at Marcelklubben fik sit navn, var netop, at man fi k en franskmand, Marcel op til Danmark for at undervise herrefrisørerne i dameklip. Han lavede noget, der hed en Marcel ondulation med et Marcel jern, og fordi han var fremsynet og nytænkende, blev Marcelklubben opkaldt efter ham. ”Igennem årene udviklede klubben sig. Der blev etableret et Marcel Mesterskab, og hele tiden var det en klub, hvor medlemmerne skulle opfordres til at søge…”, fortæller Jens Koch, der er 3. generation præsident i Marcelklubben, idet både hans farfar og hans far var medlemmer og præsidenter i mange år.

En kreativ afdeling for kvinderne
På et tidspunkt stiftede man en kreativ afdeling, hvor kvinder kunne få lov til at være med, og i 90erne fik kvinder endeligt lov til at være fuldgyldige medlemmer af Marcelklubben. ”Faktisk var det til afstemning og blev nedstemt, fordi den ”gamle garde” hentede alle de ældre medlemmer ind, betalte for deres taxa med mere, for at de kunne stemme nej. Men nogle måneder senere blev det dog vedtaget”, fortæller Jens Koch.



"Marcelklubben har givet mit frisørliv et helt andet indhold. Det er her, jeg har lært utroligt meget af det, jeg kan i dag, og det er her, jeg har fået et utroligt kammeratskab og et fantastisk både socialt og fagligt liv".

- Poul Tvernø

Hvad betyder Marcelklubben?
På spørgsmålet om, hvad Marcelklubben betyder for medlemmerne, kan man næsten se svaret på de tre præsidenters ansigter, inden de overhovedet får sagt noget.
”Marcelklubben har givet mit frisørliv et helt andet indhold. Det er her, jeg har lært utroligt meget af det, jeg kan i dag, og det er her, jeg har fået et utroligt kammeratskab og et fantastisk både socialt og fagligt liv”, fortæller Poul Tvernø. Og Johnny Poulsen supplerer med at sige, at Marcelklubben er oplevelser og venskab. ”Vi har holdt arrangementer på de fleste slotte og herregårde i Danmark og Sydsverige, vi har rejst ud i Europa sammen, og vi har skabt storslåede shows i Danmark. Med andre ord kan vi dykke ned i et hav af oplevelser, vi har haft sammen, og dermed har alle fået menneskelige og personlige oplevelser for livet”.
Jens Koch fortæller, at da han var dreng, var alle Marcelmedlemmerne ”onkler”, og at klubben så langt tilbage, han overhovedet kan huske, har været en central del af hans liv. Samtidig er Marcelklubben også stedet, hvor man kan hente alle de informationer – ind imellem grænsende til sladder – om branchen, man har behov for”, lyder det fra Johnny Poulsen med et smil. Med andre ord, det er her, man skal være, hvis man vil have fingeren på pulsen med, hvad der sker i branchen”.

"For mig er det også dét at producere noget fysisk, hvor jeg kan
se et resultat, og hvor jeg kan beherske et materiale".
- Johnny Poulsen

Progressive skæve mennesker
De tre præsidenter er helt enige om, at Marcelklubben genererer og støtter op om progressive, skæve mennesker. ”Og det var målsætningen i 1945, og det er målsætningen i dag! Vi indbyder til forskellighed, og vi hylder bredden”. Og Jens Koch fortæller om Svend Langdal, der er klubbens ældste medlem, og som skabte frisurer med sæbebobler og vandrør for 50 år siden.
”Det handler om at være kreativ, og ikke mindst om at være sig selv”, lyder det fra alle tre. Og Johnny Poulsen er ikke i tvivl om at netop den måde, man arbejder i Marcelklubben; får lov til at prøve ting af, optræde på scener og samarbejde med super dygtige frisører gør, at Marcelklubben er en god platform i forhold til at udvikle nye, unge frisører – og i forhold til at skabe topfrisører. ”Jeg husker da selv, da jeg som en ”pivnervøs pomfrit” stod på scenen for første gang, og absolut kunne krybe i et musehul i stedet. Det har udviklet mig meget, og i dag stiller jeg mig gerne op til både undervisning og show”.

” Ikke to dage er ens. Der sker hele tiden noget nyt, der giver dagen liv".

- Jens Koch

I det hele taget gør man meget for at højne faget. ”Henover foråret har vi eksempelvis fem arrangementer, hvor alle kan tilmelde sig. Shows med 1.500 tilskuere, som vi lavede engang i Cirkusbygningen, er nok en saga blot. Men undervisning skal der til”, lyder det fra Poul Tvernø.
Regnskaberne i Marcelklubben styres i øvrigt med hård hånd af Bo Larsen, og ham giver de tre præsidenter en stor cadeau til. ”Der er ikke så mange frisører, der også har styr på økonomien. Men det har Bo”, siger de.

Sådan har branchen udviklet sig
Når man netop har tre af frisørbranchens personligheder samlet til en hyggelig brunch, er det jo også nærliggende at spørge dem om, hvordan de ser udviklingen i frisørbranchen.
”Salonerne bliver mindre og mindre. De nye generationer har ikke lyst til de store saloner med mange ansatte og det besvær, der er med netop personalepleje med videre til følge”, er de tre enige om, og de ser også en tendens til brancheglidning. ”Da jeg var i London og kiggede ind i salonerne på min vej, var det tydeligt, at dem, der virkelig havde noget at lave, var dem, der kombinerede frisørsalonen med en neglebar”, fortæller Poul, og Johnny supplerer med at sige; ”I dag har de unge frisører et andet forhold til dét, at være frisør. I dag skal job og børn hænge sammen for begge arbejder i familien, og den tid, man kan bruge i salonen og i eksempelvis Marcelklubben, er begrænset af dagligdagen”.

Men når det er sagt, mener Poul Tvernø også, at frisørbranchen på mange punkter er blevet mere professionel de senere år. ”Man er nødt til at sætte sig ind i flere ting, hvis man vil drive en salon i dag bl.a. personalepolitik, drift og økonomi, og så må man erkende, at vil man tjene penge i sin salon i dag, er man selv som indehaver et vigtigt hjul i den daglige drift”.
Poul Tvernø siger dog også, at han ikke kunne tænke sig det anderledes. ”Selvom det er mere besværligt at være frisørmester i dag, har netop dét at være mester givet mig alle muligheder for at være både frisør, coach, regnskabsmedarbejder, marketingmedarbejder og meget mere, og det holder jeg meget af. Faktisk har man som frisør så mange kasketter på, at det ind imellem kan være svært at holde balancen”, siger han smilende.

Mennesker er essensen i faget
Når det gælder spørgsmålet om, hvorfor man bliver frisør, er der stor enighed. Kodeordet er MENNESKER! ”Man møder er væld af spændende mennesker hver eneste dag, og man hører deres historier”. ”For mig er det også dét at producere noget fysisk, hvor jeg kan se et resultat, og hvor jeg kan beherske et materiale”, siger Johnny, og Jens Koch supplerer med; ”at ikke to dage er ens. Der sker hele tiden noget nyt, der giver dagen liv”.
”Man lærer at være en god kamæleon”, filosoferer de. ”Man skal jo lande der, hvor kunden er, og på én dag når man omkring alt fra mad og biler til politik, sport og ferie. I en grad, så når man kommer hjem, og ægtefællen gerne vil snakke, så har man kun lyst til at få ro”, siger de grinende – og indrømmer også gerne, at når den ferie, man netop har været på, er blevet vendt for 25. gang, så er man ved at være lidt træt af at høre sig selv sige det samme igen og igen. ”Men kan man ønske sig noget bedre, end at være i tæt kontakt med mennesker, der er glade og som har glædet sig til besøget hos dig, som slapper af og hygger sig – og så få fingrene i den historie, de har at fortælle”, lyder det fra Johnny.


”Men kan man ønske sig noget bedre, end at være i tæt kontakt med mennesker, der er glade og som har glædet sig til besøget hos dig, som slapper af og hygger sig”, lyder det fra Johnny Poulsen.

Frisører er passionerede mennesker
At frisører er passionerede mennesker, bliver de tre nuværende og tidligere præsidenter også hurtigt enige om, og de fortæller, at det netop er en del af Marcelklubbens koncept, at man skal ville faget, og at man selv skal søge det.
”Jo mere, man byder ind med, jo mere får man tilbage, og ad den vej udvikler det sig”, lyder det. I dag har klubben 65 medlemmer, og selvom man da godt kunne være lidt flere, er Johnny, Poul og Jens enige om, at det ikke så meget handler om antallet af medlemmer, men om at have medlemmer, der vil klubben, og som passer ind socialt og fagligt. ”Men det er da altid dejligt at se de unge søge ind, og at der dermed hele tiden er en ny generation, der bærer Marcelklubben videre på deres præmisser”.

Klubbens DNA skal bevares
De store forandringer skal der dog ikke ske. ”Det er vigtigt, at vi bevarer klubbens DNA, og traditionerne i klubben er meget vigtige – og så kan de diskret blødes lidt op og tilpasses den tid, vi lever i”, slår Johnny Poulsen fast. Også de unge holder af traditionerne, for traditionerne er den lim, der holder nutiden, datiden og fremtiden sammen.

Tekst: Pia Finne
Foto: Claus Peuckert

Denne artikel blev publiceret i Hair Magazine 2. udg. 2016

Annonce

Nyeste produkter se flere produktnyheder

Nye lanceringer i IdHAIR Elements Xclusive serien

Nye lanceringer i IdHAIR Elements Xclusive serien

Yderligere fire produkter lanceres nu i IdHAIRS bæredygtige serie Elements Xclusive. Læs om produkterne her.
Cleansing Conditioner - Oil Reflection fra Wella

Cleansing Conditioner - Oil Reflection fra Wella

Wella Cleansing Conditioner er en rensende balsam med en skånsom formula, der nænsomt renser håret og efterlader det blødt, gennemfugtet og glansfuldt.
Duftlys og gaveæsker fra Maria Nila

Duftlys og gaveæsker fra Maria Nila

Den veganske hårplejeproducent Maria Nila fortsætter med at udvide sit sortiment ud over hårpleje og -styling. Maria Nila præsenterer duftlys og gaveæsker.
TIGI introducerer Copyright Care

TIGI introducerer Copyright Care

TIGI Copyright Care er en serie af nærende plejeprodukter skabt med fokus på behandlingsfasen af klip og farve og giver umiddelbare resultater. Læs mere her!

Annonce

Nyeste shows se flere frisørshows

Jorden rundt med Marcelklubben

Jorden rundt med Marcelklubben

Marcelklubbens traditionsrige Londonaften fik i år et nyt udtryk under navnet Marcel International Inspiration og flere af landets store navne var på scenen denne aften.
La Biosthetique x Nobi Talai til Paris Fashion Week SS19

La Biosthetique x Nobi Talai til Paris Fashion Week SS19

Under temaet "Urbane Nomader" skabte La Biosthetique de smukke hår- og makeuplooks til Nobi Talais show under Paris Fashion Week SS19.
L'Oréal Professionnel inviterede til Toni&Guy-seminarium

L'Oréal Professionnel inviterede til Toni&Guy-seminarium

Der var trendy klip, farve og opsætninger på menuen, da L’Oréal Professionnel inviterede til seminarie med Toni & Guy på Tivoli Hotel i København.
Wella Professionals' første TrendVison Creative Retreat Experience

Wella Professionals' første TrendVison Creative Retreat Experience

Wella Professionals' internationale TrendVision 2018 løb af stablen i Lissabon, og frisører fra hele verden var samlet til en Creative Retreat Experience.
La Biosthetique for Talbot Runhof til Paris Fashion Week SS19

La Biosthetique for Talbot Runhof til Paris Fashion Week SS19

Det er ganske vist nogle uger siden, at Paris Fashion Week SS19 løb af stablen, men det betyder ikke, at vi stopper med at inspireres. La Biosthetique skabte hårlooket til Talbot Runhofs show.

Annonce

Frisurekollektioner se flere frisurekollektioner

Annonce

Frisørportrætter se flere frisørportrætter

Bjarne Nielsen

Bjarne Nielsen

Bjarne Nielsen er en af dem, der for alvor har formået at få de danske frisørers øjne op for betydningen af helheden – af det uløselige link, der kæder mode sammen med hår. Samtidig har L’Oréal Professionnels tekniske direktør skabt et unikt uddannelsesprogram
John Erik Skovbæk

John Erik Skovbæk

John Erik Skovbæk har været frisør i 25 år, men han føler sig stadig udfordret på den gode måde hver eneste dag og synes, frisørbranchen er en branche med en super god energi. John Erik er ejer af Stender på Strøget.

Nyeste videoer se flere videoer

Naturlige og teksturerede bølger med ghd

Naturlige og teksturerede bølger med ghd

I denne video viser ghd, hvordan du får det såkaldte "I woke up like this"-look. Naturlige og teksturerede bølger for et cool og sexet look.
Long Hair Tutorial af Benjamin Martin -Bryllupsopsætning - tutorial

Long Hair Tutorial af Benjamin Martin -Bryllupsopsætning - tutorial

Talentfulde Benjamin Martin viser i denne tutorial tre forskellige festopsætninger, der passer godt til fest og bryllup. Se videoen her.
ghd "how to" - perfekte bølger med glattejern

ghd "how to" - perfekte bølger med glattejern

I denne video viser ghd, hvordan man laver det perfekte wavy hår med et glattejern.
Nõberu of Sweden fortsætter med at udfordre stereotyper

Nõberu of Sweden fortsætter med at udfordre stereotyper

Skønhedsbrandet Nõberu of Sweden fortsætter med at udfordre billedet af mandlighed med den nye kampagne Be Yourself More.
Lær at lave en paryk med Redken

Lær at lave en paryk med Redken

Redken viser her, hvordan man kan lave en paryk, der er perfekt til alle Halloween-festerne, der er lige rundt om hjørnet - kun fantasien sætter grænserne!