LEVERANDØRER

kursuskalender

webshops

Fra frisør til dygtig virksomhedsejer

Frisører er kreative mennesker, men de skal lære også at være rationelle, for forandring skaber vækst, og forandring kræver planlægning. Det mener Bjarne Nielsen, der har forladt L’Oréal efter 30 år, for at blive selvstændig, og netop undervise frisørerne i bl.a. at blive gode, motiverende chefer.

Et skuldertræk og et ”det skal nok gå”, holder ikke længere, hvis man vil drive en succesfuld frisørsalon. Kunderne er blevet mere krævende. De ved, hvad de vil have. Men frem for alt skal der udvikling, nytænkning og forandring til, for forandring er det eneste, der kan skabe vækst.

Det mener Bjarne Nielsen, hvis navn igennem de seneste 30 år har været næsten synonymt med L’Oréal.  Men fra 1. januar har Bjarne etableret sin egen virksomhed Coiffure Consulting, hvor han primært vil tilbyde seminarer, der gør frisørerne i stand til i højere grad at drive en effektiv forretning.

”Det handler om 20 pct. tal og 80 pct. mennesker”, er Bjarne Nielsens holdning, og han mener, branchens ledere generelt har brug for at vide lidt mere om, hvilke initiativer, man kan tage, og hvilke redskaber, man kan bruge for at øge produktiviteten i salonen.

”Langt hen ad vejen handler det om at skabe en god atmosfære i salonen, det handler om at være en god leder, om planlægning og om markedsføring”, lyder det fra Bjarne Nielsen, der har kogt sine rigtig mange års erfaring med uddannelse af frisørbranchens ledere ned til en række kurser og seminarer, primært målrettet cheferne, men også kurser, der kan motivere medarbejderne i salonerne.

”Det er de færreste frisører, der har lært noget om salgsteknik og kommunikation. Hvorfor siger en kunde nej?, hvorfor siger hun: ”Det skal jeg lige tænke over”?, og hvad kan frisøren gøre, for at vende de negative reaktioner til positive?”. Men før medarbejderne kan blive gode sælgere, skal salonens chef være det, og derfor er spydspidsen i Coiffure Consultings seminarrække ”Leadership in management”, et to-dages kursus, hvor man kommer 360 grader rundt om alle aspekter af lederskab.

”Der er ingen tvivl om, at mange saloner har tabt omsætning i 2009 og i mindre grad i 2010, men der er heller ingen tvivl om, at dem, der har klaret sig bedst igennem krisen, er dem, der har gjort en aktiv indsats for at motivere personalet. Et motiveret personale skaber nemlig også en bedre økonomi” mener Bjarne Nielsen, og han synes, det er synd, at der findes så mange dygtige frisører, som der gør, men som bare ikke har udnyttet muligheden for at få styr på økonomien.

”Det handler om at forene det kreative med det rationelle, om at få struktur og måske lidt mere disciplin og økonomisk sans i hverdagen”, siger Bjarne Nielsen med et smil, og i øvrigt henvender han sig til alle landets frisører med sine kurser. ”Dem, der kan gøre bedst brug af kurserne, er dog salonindehavere med over et par ansatte”, fortæller han.

En branche i en forandringsproces
Bjarne Nielsen er ikke i tvivl om, at frisørbranchen er en branche i forandring, og som han siger det: ”Hvornår skete den sidste revolution i branchen? Det gjorde den i 60erne med Vidal Sassoon. Siden har frisørsalonerne selvfølgelig udviklet sig, men oplevelsen af at komme ind i en salon er stort set den samme. Salonerne ser ud som de gjorde for 30 år siden, og tilbuddene er de samme. Så det er altså tid til forandring!”.

Bjarne Nielsen mener klart, trenden går imod en større grad af wellness i salonerne – fra kunderne kommer til de går, og så, mener han, det handler om rådgivning.

”Det værste, man kan spørge sin kunde om er: Hvad kunne du tænke dig? For en kunde kommer hos frisøren, fordi hun er i vildrede omkring, hvordan hun skal se ud, og hun ønsker at blive vejledt. Og der er slet ingen tvivl om, at frisørerne i fremtiden i endnu højere grad skal være stilkonsulenter, der også rådgiver om f.eks. brillestel og make-up”.

At det er benhårdt for den enkelte medarbejder, er Bjarne Nielsen helt klar over, men det er den vej det går! ”Vi har en tendens til at tro, at Danmark er verdens navle, men vi er nødt til at kigge på, hvad der sker i f.eks. USA og England, og her er det klart udviklingen”.

Rådgivning hjemme hos kunden via internettet er næste skridt på vejen, og også her mener Bjarne Nielsen, at de danske frisører skal tænke fremad. ”De skal blive bedre til at bruge nettet, og ad den vej komme i direkte dialog med kunderne, og de fleste saloners hjemmesider bør strammes op”, siger Bjarne Nielsen og nævner med et smil et skrækscenarie, hvor der på en hjemmeside i 2011 vises forårsmoden 2005!

Management er grundlaget
”Godt management er grundlaget for at drive en effektiv frisørsalon i dag, og at mange chefer er weekendledere, når medarbejderne ikke er på arbejde, er bestemt ikke nogen fordel. Derfor handler det i høj grad om at få tid til ledelse. Dermed ikke sagt at kam og saks skal lægges væk, men tiden skal planlægges, og det kræver management”.

Bjarne Nielsen ser egentlig de fleste saloner i Danmark i dag som professionelle – uanset størrelse – og professionalismen forventes, er hans klare holdning, uanset om man køber en bil, en vaskemaskine eller en klipning hos frisøren. ”Det værste, der kan ske, er, at en frisør driver sin forretning på rygraden, med en tanke om, at ”det går nok”, for det eneste, der kan skabe vækst, er forandring. Ellers havde salonen jo haft vækst”, lyder det fra Bjarne, og han indrømmer, at det kan være super hårdt, at lave forandring. ”Og jeg kan ikke gøre det for dem. Salonens indehaver og medarbejdere skal selv være med, ellers skabes der ikke noget resultat”.

Det skulle være nu
At Bjarne Nielsen netop nu har taget springet, og forladt L’Oréal efter 30 år, hænger sammen med, at han havde en lyst til at forsøge at starte en egen virksomhed op.

”Jeg har nået en alder, der gør, at skulle jeg realisere mig selv, skulle det være nu. Faktisk har jeg spekuleret på at starte for mig selv i nogen tid, og på en tur til Jylland havde jeg tid til at tænke over tilværelsen. Det resulterede i, at jeg ringede hjem til min kone og sagde: ”nu gør jeg det!”, og selv om jeg har været fantastisk glad for L’Oréal, hvor jeg har haft nogle helt fantastiske år, så er jeg også meget glad for min beslutning om at stoppe og udleve min drøm”, fortæller Bjarne Nielsen, der i øvrigt tilføjer, at han slet ikke kan undvære frisørbranchen.

”Det er skønne, sjove, behagelige og kreative mennesker, der bare mangler lidt struktur”, siger han med et smil. Det koncept, Bjarne Nielsen derfor har skabt, kalder han for Management 360 grader, netop fordi det rammer hele vejen rundt, og omfatter alle aspekter af det, at lede en frisørsalon og at have medarbejdere, der skal motiveres.

Virksomhedens primære virkeområde er seminarerne, der omfatter alt fra det basale omkring dét, at åbne en forretning, hvad gør jeg?, hvordan håndterer jeg medarbejdere med videre over seminarer i markedsføring og salgstræning samt i præsentationsteknik og kommunikation. Men Bjarne Nielsen hjælper også med coaching i forbindelse med ansættelse af nye medarbejdere. ”Vi laver en ansættelsestest, og når opløbet er nede på 3-4 stykker, kigger vi på personlighederne, og anbefaler en medarbejder”. Det faglige går han ikke så meget ind på, for det kan man, som han siger, lære. Men personligheden skal matche salonen og de øvrige medarbejdere fra begyndelsen. Shows og events tilbyder Coiffure Consulting også at stå for, og samtidig samarbejder Bjarne Nielsen med en række mennesker, bl.a. Brand New Identiti, der kan hjælpe med personal branding, der ifølge Bjarne Nielsen bliver et af fremtidens store issues.

”Personen er i fokus frem for produktet – og det gælder også som chef i forhold til de ansatte”.

Robert/Boisen reklame- og marketingbureau er en anden samarbejdspartner, når der f.eks. skal findes et fælles koncept for en ny kæde, eller der skal tænkes i nye markedsføringsbaner, og Susanne Terkelsen samarbejder Bjarne Nielsen med, når der skal laves personlighedsprofiler med videre. Coiffure Consulting lægger ud med at tilbyde 10-12 årlige seminarer. Nogle er faste som Leadership in management, mens andre varierer alt efter behov. ”Og så forsøger vi at holde en fornuftig pris på seminarerne, for jeg vil hellere holde 10 seminarer end to”, er Bjarne Nielsens holdning. Og seminarerne holdes naturligvis både øst og vest for Storebælt.

Jeg ser lyst på fremtiden
Når Bjarne Nielsen med sine store brancheerfaring og –kendskab ser på frisørbranchen, er han ikke i tvivl om, at branchen vil udvikle sig positivt i de kommende år for dem, der kan og vil.

”Der er et stort behov for dygtige frisører, og det vil der også være i fremtiden. For frisørerne handler det om, at de skal se på deres forretning lidt udefra. Som en kunstmaler, der ser på sit værk. Stil dig ud på gaden og se på salonen med en kundes øjne: Hvad ser du? Gå ind i forretningen med de samme øjne og oplev salonen. Se på personalet: Er det de rigtige konstellationer? For personalet er – sammen med chefens egen holdning - nøglen til en salons succes”.

Men han lægger heller ikke skjul på, at det kræver en indsats fra salonindehaveren, for forandring kommer ikke af dig selv. Man er nødt til at hjælpe heldet på vej, mener han.

Han ser også en branche med rigtig mange dygtige unge mennesker. ”Der er en ny generation på vej af ambitiøse frisører, der starter anderledes saloner. Men også her gælder det: Der skal være styr på økonomien og strukturen, og der skal være de rette menneskelige ressourcer, for medarbejderne i salonen er afgørende for succesen. Det er dem, der sender signaler til omverdenen”. Og så understreger Bjarne Nielsen, at gode medarbejdere begynder med en god chef, der kan motivere personalet.

”En dygtig salgschef i en virksomhed er ikke nødvendigvis ham, der tjener flest penge, men ham, der er bedst til at motivere sine medarbejdere – og sådan fungerer det også i en frisørsalon”. Det, han typisk ser, er, at det går fint med 1-2 medarbejdere, men når medarbejder nr. 4 og 5 bliver ansat, begynder det at gå galt. Så kan man ikke længere styre det, samtidig med at man står med saksen hele dagen.

”Og så er det, det kræver struktur og planlægning. Det kræver, at man laver en forretningsplan: Hvad vil jeg med min forretning, med mig selv og med mine medarbejdere i fremtiden”, slutter Bjarne Nielsen.

Se desuden frisørartikler om hårmode, styling og frisørshows her

Annonce

Nyeste produkter se flere produktnyheder

COLOUR serie med granatæbleolie & hyben fra TRINITY

COLOUR serie med granatæbleolie & hyben fra TRINITY

Trinity er ude med en nye produktserie, der giver liv og spændstighed til farvet hår. Læs mere om serien her.
Nyhed fra ZENZ - ZENZ Organic Hair Spa

Nyhed fra ZENZ - ZENZ Organic Hair Spa

ZENZ Organic Hair Spa er en sand revolution. Den er designet til at gøre hårbehandlinger mere effektive på kortere tid – helt uden brug at elektricitet. Læs mere her.
Tre nyheder fra Eksperience

Tre nyheder fra Eksperience

Revlon Professional udvider sit Eksperience-sortiment med tre produkter; Blonde - Grey Hair Cleanser, Color Intensifying Hair Conditioner og Hydrating Hair Conditioner.
Stylingvokse fra HH Simonsen

Stylingvokse fra HH Simonsen

Wax to the max med hårvokse fra HH Simonsen! Nu kan du få tre professionelle vokse med brasiliansk nøddeolie, der også er sweat proof.
Bohemian Collection från Jaguar i Limited Edition

Bohemian Collection från Jaguar i Limited Edition

De to sakse Boho Dream og Boho Chic er dekorerede i bohemisk stil og har de tekniske egenskaber fra Jaguar Silver Line. Limited edition: 1/11 til 15/12.

Annonce

Nyeste shows se flere frisørshows

Wella Professionals' første TrendVison Creative Retreat Experience

Wella Professionals' første TrendVison Creative Retreat Experience

Wella Professionals' internationale TrendVision 2018 løb af stablen i Lissabon, og frisører fra hele verden var samlet til en Creative Retreat Experience.
La Biosthetique for Talbot Runhof til Paris Fashion Week SS19

La Biosthetique for Talbot Runhof til Paris Fashion Week SS19

Det er ganske vist nogle uger siden, at Paris Fashion Week SS19 løb af stablen, men det betyder ikke, at vi stopper med at inspireres. La Biosthetique skabte hårlooket til Talbot Runhofs show.
Wella Professionals inviterede til trendaften

Wella Professionals inviterede til trendaften

Endnu en gang åbnede Wella Professionals dørene op for mere end 320 frisører landet over for at inspirere, udfordre og undervise branchen i de seneste trends.
Glamour og luksus til Gold International Show i København

Glamour og luksus til Gold International Show i København

Modehuset Gold bød 800 frisører fra hele verden til gallaaften i Købehavn med show, cirkusartister og flere nye lanceringer.
En hel weekend med HeadBrands

En hel weekend med HeadBrands

Mere end 250 frisører var kommet fra alle Nordens hjørner for at tage del i den allerførste HeadBrands Xperience – og hvilken oplevelse det var!

Annonce

Frisurekollektioner se flere frisurekollektioner

Annonce

Frisørportrætter se flere frisørportrætter

Marc Valentino

Marc Valentino

I SIT PROFESSIONELLE LIV HAR HAIR MANAGER MARC VALENTINO ALTID BESKÆFTIGET SIG MED HÅR OG HAIR EXTENSION.
Abdel Ghazouani

Abdel Ghazouani

”Vi skal dække kundernes behov. Så enkelt er det”. Det siger Abdel Ghazouani, der driver fem Klippestuen Z saloner på Frederiksberg, og netop dét er omdrejningspunktet for alt. Læs interviewet med Abdel Ghazouani, ejeren af Klippestuen Z.

Nyeste videoer se flere videoer

ghd "how to" - perfekte bølger med glattejern

ghd "how to" - perfekte bølger med glattejern

I denne video viser ghd, hvordan man laver det perfekte wavy hår med et glattejern.
Nõberu of Sweden fortsætter med at udfordre stereotyper

Nõberu of Sweden fortsætter med at udfordre stereotyper

Skønhedsbrandet Nõberu of Sweden fortsætter med at udfordre billedet af mandlighed med den nye kampagne Be Yourself More.
Lær at lave en paryk med Redken

Lær at lave en paryk med Redken

Redken viser her, hvordan man kan lave en paryk, der er perfekt til alle Halloween-festerne, der er lige rundt om hjørnet - kun fantasien sætter grænserne!
Simpel opsætning til festlige begivenheder

Simpel opsætning til festlige begivenheder

Få inspiration til en simpel, festlig opsætning her, hvor kun få ting skal brugs til en elegant opsætning.
Lær mere om Wella Professionals Koleston Perfect Me+

Lær mere om Wella Professionals Koleston Perfect Me+

Er du nysgerrig på på Wella Professionals Koleston Perfect Me+? Ved at tage dette 9-minutters seminar lærer du alt, du behøver at vide.