LEVERANDØRER

kursuskalender

webshops

Portræt af Cosmobell 2006

Dynamisk udfordring

Fornemmelsen af glæde og boblende energi er det første, man bemærker ved mødet med Michael Vesthave. Michael Vesthave er administrerende direktør og medejer i firmaet Cosmobell Danmark A/S, som sammen med ”The hairdressers team” tilbyder firmaet alt inden for hårpleje, udstyr og salonindretning. The hairdressers team er identisk med Cosmobell’s medarbejdere inklusive Michael Vesthave selv. 

For knap et år siden skete der store ændringer i Herning-firmaet, som startede i 1976. Michael Vesthave indtrådte som medejer den 4. november 2005 ved siden af firmaets tidligere ejere Preben Nielsen og Gunnar Andersen, som fortsat har deres daglige virke i Cosmobell. Fra Cosmobell blev etableret i 1976 og indtil 2004 stod Preben Nielsen og Gunnar Andersen for ejerskabet i hvert deres eget hus i henholdsvis Esbjerg og Herning. I 1996 ophørte samarbejdet mellem Bella Vista og de to herrer, hvorefter de dannede Cosmobell. 

Generationsskiftet har tilført firmaet ny dynamik. Det er sket samtidig med en række moderniseringer med bl.a. indretning af lager i loftsetagen og et stort studie med plads til at holde kurser og undervisning af firmaets produktsortiment i samarbejde med kreative team’s og freelance teknikere. På et stort areal i bygningens midte står rækker af hylder fra gulv til loft fyldt med tusinder af varenumre lige fra den mindste hårklemme til store dunke med hårprodukter. Alt har hyldeplads i det store, åbne rum, så hver enkelt ting er nem at finde. I den ene langside af bygningen er der indrettet kontorer, og i den anden samles dagens bestillinger, som pakkes og gøres klar til forsendelse. Køkken-samlingsrummet er næsten bygningens vigtigste rum. Her holder medarbejderne, hver formiddag kaffepause – en dyrebar social foranstaltning, som har eksisteret i alle de år huset i Herning har været ramme om en frisørgrossist virksomhed. 

       

Ung og selvsikker
Da Michael Vesthave blev udlært som frisør i Roskilde i 1982, havde han næppe forestillet sig at skulle ende i den anden ende af landet. Da han efter endt læretid samt et par år som frisør i Hvidovre flyttede til Kolding i 1987, ville han gerne etablere sig med egen frisørforretning. ”Jeg er ikke verdens mest kreative frisør, så min styrke ville være at have flere saloner,” fortæller Michael Vesthave, som i stedet for egen salon blev sælger og kørte Midtjylland, Sønderjylland og Fyn tyndt i en ni måneders periode med frisørprodukter. En henvendelse fra L’Oréal betød nye chefer for Michael Vesthave, som derefter igen kørte samme område tyndt som salgskonsulent i de følgende tre år, men denne gang med L’Oréal’s produkter. ”Det gik rigtig godt, og jeg var den selvsikre ung mand på 28 år, som ikke var bleg for at diskutere med chefen og tale ham lidt imod. Jeg havde virkelig succes med salget, så jeg mente at jeg var mere værd end den løn, jeg fik,” fortæller Michael Vesthave, der samtidig måtte acceptere, at L’Oréal hvad ledelse angik var meget fransk. 

”I trods fandt jeg et andet job hos det schweizisk-ejede forsikringsselskab Winterthur, hvor jeg i løbet af en 4-årig periode tog en uddannelse som eksamineret assurandør. I arbejdet for forsikringsselskabet oplevede jeg en helt anden dimension i livet. Her skulle jeg sælge dyre livsforsikringer, som folk ønskede aldrig at få brug for. Assurandørbranchen var på dette tidspunkt vildt lukrativ!” konstaterer Michael  Vesthave, som under sin anden uddannelse uden studentereksamen som hjælp i baglommen, måtte lære om jura, beregninger og analyser.

Læs også: Cosmobell tror stadig på den personlige kontakt med frisørerne

Gammelt nag – nyt venskab
Forsikringsuddannelsen kom Michael Vesthave til gode, da L’Oreal igen ringede og tilbød sig som arbejdsgiver. I 1996 blev han salgschef for Kérastase og året efter udnævnt til Business Unit Manager med marketingdelen under sig. I 2000 var Michael Vesthave salgsdirektør for L’Oréal Professionnel i Danmark, og den 1. juli samme år blev han direktør for frisørdivisionen i L’Oréal Danmark. ”Det mærkelige er, at jeg endte med at få det job, som den franskmand jeg i sin tid blev uvenner med, havde. Da jeg kom tilbage havde jeg bestemt, at jeg ville tage konfrontationen med min tidligere chef. I stedet for uvenskab udviklede det sig til et frugtbart samarbejde.  

"M. Bernard le Stum er i dag en af mine meget gode venner og bruges som nestor i mange situationer,” fortæller Michael Vesthave, som er klar over, at nogle af hans tidligere medarbejdere kalder ham en ”hård” chef. Men ingen er vist i tvivl om, hvor han står. ”I min karriere er det gået hurtigt. Jeg ved, at i L’Oréal skifter man ud i ledelsen ca. hvert 3. – 4. år, og jeg var klar over, at det kunne komme til at gælde mig selv, når de 5 – 6 år en dag vil nærme sig. Da L’Oréal Danmark i 2004 overtog det amerikanske hårproduktmærke Matrix, skulle der findes en distributør af produkterne. Cosmobell var i forvejen grossist, og jeg henvendte mig i den anledning til Gunnar Andersen og Preben Nielsen. Cosmobell var og er en god og solid virksomhed som i virkeligheden var fire privatejede firmaer. Vi snakkede frem og tilbage, og blev enige om, at firmaerne skulle slå sig sammen til ét firma og indledte et generationsskifte.” 

Generationsskifte
Det var en tanke, som var hverken Gunnar Andersen eller Preben Nielsen fremmed, da begge nærmede sig pensionsalderen. Eftersom ingen børn var interesseret i firmaerne, opstod gradvist og modnedes tankerne om generationsskiftet samt opgaven med at finde en ny ledelse til at videreføre firmaet. Sammen med de to ejere udarbejdede Michael Vesthave en business plan. Langt henne i forløbet blev han selv tilbudt jobbet som administrerende direktør. 

”Jeg er ikke visitkort-syg, så det ville jeg ikke. Jeg var klar over, at jeg havde potentiale til at blive direktør flere steder. Og jeg var kun interesseret, hvis Cosmobell en dag kunne blive mit eget. Egentlig tror jeg, at mit modforslag ikke kom bag på Gunnar Andersen og Preben Nielsen,” siger Michael Vesthave. 

I tiden efter fulgte en ny og målrettet planlægning med ejerskiftet, som både krævede penge, regnskabskyndige mennesker og dygtige jurister. Michael Vesthaves kone Anneli forlod sit sikre job i banken og arbejder nu fuldtids hos Cosmobell. Sammen kører ægteparret hver dag turen frem og tilbage fra Kolding og har i bilen et par timeres frirum i hinandens selskab. Operation Cosmobell er godt i gang med at lykkes, og det skyldes den trofaste og engagerede medarbejderstab, som har bidraget til både vækst og god økonomi.

Denne artikel blev bragt i Hair Magazine 2. udgave 2006.

Kontaktoplysninger:

Cosmobell Danmark A/S
Cypresvej 25
7400 Herning
Tlf. 97 22 33 44
www.cosmobell.dk


Se flere firmaprofiler her.

 

Nyeste produkter se flere produktnyheder

Perlespænder fra Everneed

Perlespænder fra Everneed

Perlespænder og gerne masser af dem er i allerhøjeste trend netop nu. Everneed har nu tilføjet syv smukke perleaccessories til sit sortiment. Perfekt som mersalg.
Celeb Luxury Colorditioner i 10 nuancer hos HeadBrands

Celeb Luxury Colorditioner i 10 nuancer hos HeadBrands

Gem Lite Colorditioner er en pigmenteret, farvebevarende og styrkende balsam, som genopbygger og reparerer bindingerne i håret. Findes hos HeadBrands.
Nyt krøllejern fra Cera Wandbar

Nyt krøllejern fra Cera Wandbar

Cera Wandbar er et nyt krøllejern, der takket være dets ergonomiske vinkel giver mange stylingmuligheder uden at belaste dit håndled, skulder eller albue.
SEB MAN - groomingserie til mænd fra Sebastian Professional

SEB MAN - groomingserie til mænd fra Sebastian Professional

Sebastian Professional lancerer nu SEB MAN - en serie bestående af pleje- og stylingprodukter til hår og skæg til mænd, der ikke vil sættes i bås!
Sheet Mask til håret med All Soft Mega fra Redken

Sheet Mask til håret med All Soft Mega fra Redken

All Soft Mega Sheet Mask er en intensiv hårmaske til tørt og skadet hår og det nyeste skud på stammen i All Soft Mega-serien. Se mere her.

Annonce

Nyeste shows se flere frisørshows

Jorden rundt med Marcelklubben

Jorden rundt med Marcelklubben

Marcelklubbens traditionsrige Londonaften fik i år et nyt udtryk under navnet Marcel International Inspiration og flere af landets store navne var på scenen denne aften.
La Biosthetique x Nobi Talai til Paris Fashion Week SS19

La Biosthetique x Nobi Talai til Paris Fashion Week SS19

Under temaet "Urbane Nomader" skabte La Biosthetique de smukke hår- og makeuplooks til Nobi Talais show under Paris Fashion Week SS19.
L'Oréal Professionnel inviterede til Toni&Guy-seminarium

L'Oréal Professionnel inviterede til Toni&Guy-seminarium

Der var trendy klip, farve og opsætninger på menuen, da L’Oréal Professionnel inviterede til seminarie med Toni & Guy på Tivoli Hotel i København.
Wella Professionals' første TrendVison Creative Retreat Experience

Wella Professionals' første TrendVison Creative Retreat Experience

Wella Professionals' internationale TrendVision 2018 løb af stablen i Lissabon, og frisører fra hele verden var samlet til en Creative Retreat Experience.
La Biosthetique for Talbot Runhof til Paris Fashion Week SS19

La Biosthetique for Talbot Runhof til Paris Fashion Week SS19

Det er ganske vist nogle uger siden, at Paris Fashion Week SS19 løb af stablen, men det betyder ikke, at vi stopper med at inspireres. La Biosthetique skabte hårlooket til Talbot Runhofs show.

Annonce

Frisurekollektioner se flere frisurekollektioner

Frisørportrætter se flere frisørportrætter

Jay Mahmood

Jay Mahmood

Jay Mahmood er blevet en af branchens største navne inden for sit område. Netop nu rejser han verden rundt med Goldwells uddannelsesprogram i klipning.
Dani Abunar

Dani Abunar

Hair Magazine har mødt Dani Abunar for at snakke om fokus, foretagende og fremtid. Dani har vundet utallige priser både nationalt og internationalt og driver Victor | Noblesse i Göteborg sammen med sin livspartner Marlene.

Nyeste videoer se flere videoer

2-i-1 festhår med Regis Salons

2-i-1 festhår med Regis Salons

Britiske Regis Salons har sammen med Creative Director Kieron Fowles skabt to glamourøse festfrisurer, som din kunde enkelt kan genskabe selv. Se videoen her!
Lær at skygge rødderne med Jenny Strebe og Schwarzkopf

Lær at skygge rødderne med Jenny Strebe og Schwarzkopf

I denne video viser Schwarzkopf Professionals sammen med Jenny Strebe hvordan du skygger rødderne i en reversed balayage; et nyt og spændende look.
Frivillige og Goldwell klippede hjemløse på Rådhuspladsen

Frivillige og Goldwell klippede hjemløse på Rådhuspladsen

Igen i år stillede en række frivillige frisører op på Rådhuspladsen den 11. december for at tilbyde gratis klip og styling til hjemløse i juletiden.
Naturlige og teksturerede bølger med ghd

Naturlige og teksturerede bølger med ghd

I denne video viser ghd, hvordan du får det såkaldte "I woke up like this"-look. Naturlige og teksturerede bølger for et cool og sexet look.
Long Hair Tutorial af Benjamin Martin -Bryllupsopsætning - tutorial

Long Hair Tutorial af Benjamin Martin -Bryllupsopsætning - tutorial

Talentfulde Benjamin Martin viser i denne tutorial tre forskellige festopsætninger, der passer godt til fest og bryllup. Se videoen her.