LEVERANDØRER

kursuskalender

webshops

Portræt af Cosmobell 2006

Dynamisk udfordring

Fornemmelsen af glæde og boblende energi er det første, man bemærker ved mødet med Michael Vesthave. Michael Vesthave er administrerende direktør og medejer i firmaet Cosmobell Danmark A/S, som sammen med ”The hairdressers team” tilbyder firmaet alt inden for hårpleje, udstyr og salonindretning. The hairdressers team er identisk med Cosmobell’s medarbejdere inklusive Michael Vesthave selv. 

For knap et år siden skete der store ændringer i Herning-firmaet, som startede i 1976. Michael Vesthave indtrådte som medejer den 4. november 2005 ved siden af firmaets tidligere ejere Preben Nielsen og Gunnar Andersen, som fortsat har deres daglige virke i Cosmobell. Fra Cosmobell blev etableret i 1976 og indtil 2004 stod Preben Nielsen og Gunnar Andersen for ejerskabet i hvert deres eget hus i henholdsvis Esbjerg og Herning. I 1996 ophørte samarbejdet mellem Bella Vista og de to herrer, hvorefter de dannede Cosmobell. 

Generationsskiftet har tilført firmaet ny dynamik. Det er sket samtidig med en række moderniseringer med bl.a. indretning af lager i loftsetagen og et stort studie med plads til at holde kurser og undervisning af firmaets produktsortiment i samarbejde med kreative team’s og freelance teknikere. På et stort areal i bygningens midte står rækker af hylder fra gulv til loft fyldt med tusinder af varenumre lige fra den mindste hårklemme til store dunke med hårprodukter. Alt har hyldeplads i det store, åbne rum, så hver enkelt ting er nem at finde. I den ene langside af bygningen er der indrettet kontorer, og i den anden samles dagens bestillinger, som pakkes og gøres klar til forsendelse. Køkken-samlingsrummet er næsten bygningens vigtigste rum. Her holder medarbejderne, hver formiddag kaffepause – en dyrebar social foranstaltning, som har eksisteret i alle de år huset i Herning har været ramme om en frisørgrossist virksomhed. 

       

Ung og selvsikker
Da Michael Vesthave blev udlært som frisør i Roskilde i 1982, havde han næppe forestillet sig at skulle ende i den anden ende af landet. Da han efter endt læretid samt et par år som frisør i Hvidovre flyttede til Kolding i 1987, ville han gerne etablere sig med egen frisørforretning. ”Jeg er ikke verdens mest kreative frisør, så min styrke ville være at have flere saloner,” fortæller Michael Vesthave, som i stedet for egen salon blev sælger og kørte Midtjylland, Sønderjylland og Fyn tyndt i en ni måneders periode med frisørprodukter. En henvendelse fra L’Oréal betød nye chefer for Michael Vesthave, som derefter igen kørte samme område tyndt som salgskonsulent i de følgende tre år, men denne gang med L’Oréal’s produkter. ”Det gik rigtig godt, og jeg var den selvsikre ung mand på 28 år, som ikke var bleg for at diskutere med chefen og tale ham lidt imod. Jeg havde virkelig succes med salget, så jeg mente at jeg var mere værd end den løn, jeg fik,” fortæller Michael Vesthave, der samtidig måtte acceptere, at L’Oréal hvad ledelse angik var meget fransk. 

”I trods fandt jeg et andet job hos det schweizisk-ejede forsikringsselskab Winterthur, hvor jeg i løbet af en 4-årig periode tog en uddannelse som eksamineret assurandør. I arbejdet for forsikringsselskabet oplevede jeg en helt anden dimension i livet. Her skulle jeg sælge dyre livsforsikringer, som folk ønskede aldrig at få brug for. Assurandørbranchen var på dette tidspunkt vildt lukrativ!” konstaterer Michael  Vesthave, som under sin anden uddannelse uden studentereksamen som hjælp i baglommen, måtte lære om jura, beregninger og analyser.

Læs også: Cosmobell tror stadig på den personlige kontakt med frisørerne

Gammelt nag – nyt venskab
Forsikringsuddannelsen kom Michael Vesthave til gode, da L’Oreal igen ringede og tilbød sig som arbejdsgiver. I 1996 blev han salgschef for Kérastase og året efter udnævnt til Business Unit Manager med marketingdelen under sig. I 2000 var Michael Vesthave salgsdirektør for L’Oréal Professionnel i Danmark, og den 1. juli samme år blev han direktør for frisørdivisionen i L’Oréal Danmark. ”Det mærkelige er, at jeg endte med at få det job, som den franskmand jeg i sin tid blev uvenner med, havde. Da jeg kom tilbage havde jeg bestemt, at jeg ville tage konfrontationen med min tidligere chef. I stedet for uvenskab udviklede det sig til et frugtbart samarbejde.  

"M. Bernard le Stum er i dag en af mine meget gode venner og bruges som nestor i mange situationer,” fortæller Michael Vesthave, som er klar over, at nogle af hans tidligere medarbejdere kalder ham en ”hård” chef. Men ingen er vist i tvivl om, hvor han står. ”I min karriere er det gået hurtigt. Jeg ved, at i L’Oréal skifter man ud i ledelsen ca. hvert 3. – 4. år, og jeg var klar over, at det kunne komme til at gælde mig selv, når de 5 – 6 år en dag vil nærme sig. Da L’Oréal Danmark i 2004 overtog det amerikanske hårproduktmærke Matrix, skulle der findes en distributør af produkterne. Cosmobell var i forvejen grossist, og jeg henvendte mig i den anledning til Gunnar Andersen og Preben Nielsen. Cosmobell var og er en god og solid virksomhed som i virkeligheden var fire privatejede firmaer. Vi snakkede frem og tilbage, og blev enige om, at firmaerne skulle slå sig sammen til ét firma og indledte et generationsskifte.” 

Generationsskifte
Det var en tanke, som var hverken Gunnar Andersen eller Preben Nielsen fremmed, da begge nærmede sig pensionsalderen. Eftersom ingen børn var interesseret i firmaerne, opstod gradvist og modnedes tankerne om generationsskiftet samt opgaven med at finde en ny ledelse til at videreføre firmaet. Sammen med de to ejere udarbejdede Michael Vesthave en business plan. Langt henne i forløbet blev han selv tilbudt jobbet som administrerende direktør. 

”Jeg er ikke visitkort-syg, så det ville jeg ikke. Jeg var klar over, at jeg havde potentiale til at blive direktør flere steder. Og jeg var kun interesseret, hvis Cosmobell en dag kunne blive mit eget. Egentlig tror jeg, at mit modforslag ikke kom bag på Gunnar Andersen og Preben Nielsen,” siger Michael Vesthave. 

I tiden efter fulgte en ny og målrettet planlægning med ejerskiftet, som både krævede penge, regnskabskyndige mennesker og dygtige jurister. Michael Vesthaves kone Anneli forlod sit sikre job i banken og arbejder nu fuldtids hos Cosmobell. Sammen kører ægteparret hver dag turen frem og tilbage fra Kolding og har i bilen et par timeres frirum i hinandens selskab. Operation Cosmobell er godt i gang med at lykkes, og det skyldes den trofaste og engagerede medarbejderstab, som har bidraget til både vækst og god økonomi.

Denne artikel blev bragt i Hair Magazine 2. udgave 2006.

Kontaktoplysninger:

Cosmobell Danmark A/S
Cypresvej 25
7400 Herning
Tlf. 97 22 33 44
www.cosmobell.dk


Se flere firmaprofiler her.

 

Annonce

Nyeste produkter se flere produktnyheder

Forma Torr tørshampoo fra Baldacci

Forma Torr tørshampoo fra Baldacci

Ny tørshampoo fra Baldacci, der giver volume og tekstur til håret. Læs mere om produktet her.
Gaveæske fra TAILOR'S kun hos Brands4hair

Gaveæske fra TAILOR'S kun hos Brands4hair

Nu har du mulighed for at købe gaveæsker fra TAILOR'S til manden. Læs mere om det her.
Bold Color Washes fra Schwarzkopf Professional

Bold Color Washes fra Schwarzkopf Professional

De nye Bold Color Washes fra Schwarzkopf Professional er sulfatfri shampoo med semipermanente farveresultater. Læs mere om nyheden her.
Matrix SoColor Cult med 29 intensive farver

Matrix SoColor Cult med 29 intensive farver

Matrix SoColor Cult er en hårfarveserie med en omfattende farvepalette med 29 farver, der kan tilpasses i intensitet og holdbarhed.
Hold.Me Hairspray fra Design.Me

Hold.Me Hairspray fra Design.Me

Hold.Me hårspray gør det nu muligt at tilpasse sprayen præcis, som man ønsker det. Læs mere om produktet her.

Annonce

Nyeste shows se flere frisørshows

L'Oréal Professionnel inviterede til Toni&Guy-seminarium

L'Oréal Professionnel inviterede til Toni&Guy-seminarium

Der var trendy klip, farve og opsætninger på menuen, da L’Oréal Professionnel inviterede til seminarie med Toni & Guy på Tivoli Hotel i København.
Wella Professionals' første TrendVison Creative Retreat Experience

Wella Professionals' første TrendVison Creative Retreat Experience

Wella Professionals' internationale TrendVision 2018 løb af stablen i Lissabon, og frisører fra hele verden var samlet til en Creative Retreat Experience.
La Biosthetique for Talbot Runhof til Paris Fashion Week SS19

La Biosthetique for Talbot Runhof til Paris Fashion Week SS19

Det er ganske vist nogle uger siden, at Paris Fashion Week SS19 løb af stablen, men det betyder ikke, at vi stopper med at inspireres. La Biosthetique skabte hårlooket til Talbot Runhofs show.
Wella Professionals inviterede til trendaften

Wella Professionals inviterede til trendaften

Endnu en gang åbnede Wella Professionals dørene op for mere end 320 frisører landet over for at inspirere, udfordre og undervise branchen i de seneste trends.
Glamour og luksus til Gold International Show i København

Glamour og luksus til Gold International Show i København

Modehuset Gold bød 800 frisører fra hele verden til gallaaften i Købehavn med show, cirkusartister og flere nye lanceringer.

Annonce

Frisurekollektioner se flere frisurekollektioner

Annonce

Frisørportrætter se flere frisørportrætter

Larsson & Lange

Larsson & Lange

Kvalitet, service og engagement er de tre grundværdier hos Larsson & Lange, og dét der binder de otte meget individuelle saloner i Malmø sammen. Holdningen er, at udvikling og inspiration er drivet i branchen.
Per Anderson

Per Anderson

Per Anderson har hele sin 50-årige frisørkarriere delt sin tid imellem kunderne i salonen og skuespillerne på teateret.

Nyeste videoer se flere videoer

ghd "how to" - perfekte bølger med glattejern

ghd "how to" - perfekte bølger med glattejern

I denne video viser ghd, hvordan man laver det perfekte wavy hår med et glattejern.
Nõberu of Sweden fortsætter med at udfordre stereotyper

Nõberu of Sweden fortsætter med at udfordre stereotyper

Skønhedsbrandet Nõberu of Sweden fortsætter med at udfordre billedet af mandlighed med den nye kampagne Be Yourself More.
Lær at lave en paryk med Redken

Lær at lave en paryk med Redken

Redken viser her, hvordan man kan lave en paryk, der er perfekt til alle Halloween-festerne, der er lige rundt om hjørnet - kun fantasien sætter grænserne!
Simpel opsætning til festlige begivenheder

Simpel opsætning til festlige begivenheder

Få inspiration til en simpel, festlig opsætning her, hvor kun få ting skal brugs til en elegant opsætning.
Lær mere om Wella Professionals Koleston Perfect Me+

Lær mere om Wella Professionals Koleston Perfect Me+

Er du nysgerrig på på Wella Professionals Koleston Perfect Me+? Ved at tage dette 9-minutters seminar lærer du alt, du behøver at vide.