LEVERANDØRER

kursuskalender

webshops

Portræt af Cosmobell 2006

Dynamisk udfordring

Fornemmelsen af glæde og boblende energi er det første, man bemærker ved mødet med Michael Vesthave. Michael Vesthave er administrerende direktør og medejer i firmaet Cosmobell Danmark A/S, som sammen med ”The hairdressers team” tilbyder firmaet alt inden for hårpleje, udstyr og salonindretning. The hairdressers team er identisk med Cosmobell’s medarbejdere inklusive Michael Vesthave selv. 

For knap et år siden skete der store ændringer i Herning-firmaet, som startede i 1976. Michael Vesthave indtrådte som medejer den 4. november 2005 ved siden af firmaets tidligere ejere Preben Nielsen og Gunnar Andersen, som fortsat har deres daglige virke i Cosmobell. Fra Cosmobell blev etableret i 1976 og indtil 2004 stod Preben Nielsen og Gunnar Andersen for ejerskabet i hvert deres eget hus i henholdsvis Esbjerg og Herning. I 1996 ophørte samarbejdet mellem Bella Vista og de to herrer, hvorefter de dannede Cosmobell. 

Generationsskiftet har tilført firmaet ny dynamik. Det er sket samtidig med en række moderniseringer med bl.a. indretning af lager i loftsetagen og et stort studie med plads til at holde kurser og undervisning af firmaets produktsortiment i samarbejde med kreative team’s og freelance teknikere. På et stort areal i bygningens midte står rækker af hylder fra gulv til loft fyldt med tusinder af varenumre lige fra den mindste hårklemme til store dunke med hårprodukter. Alt har hyldeplads i det store, åbne rum, så hver enkelt ting er nem at finde. I den ene langside af bygningen er der indrettet kontorer, og i den anden samles dagens bestillinger, som pakkes og gøres klar til forsendelse. Køkken-samlingsrummet er næsten bygningens vigtigste rum. Her holder medarbejderne, hver formiddag kaffepause – en dyrebar social foranstaltning, som har eksisteret i alle de år huset i Herning har været ramme om en frisørgrossist virksomhed. 

       

Ung og selvsikker
Da Michael Vesthave blev udlært som frisør i Roskilde i 1982, havde han næppe forestillet sig at skulle ende i den anden ende af landet. Da han efter endt læretid samt et par år som frisør i Hvidovre flyttede til Kolding i 1987, ville han gerne etablere sig med egen frisørforretning. ”Jeg er ikke verdens mest kreative frisør, så min styrke ville være at have flere saloner,” fortæller Michael Vesthave, som i stedet for egen salon blev sælger og kørte Midtjylland, Sønderjylland og Fyn tyndt i en ni måneders periode med frisørprodukter. En henvendelse fra L’Oréal betød nye chefer for Michael Vesthave, som derefter igen kørte samme område tyndt som salgskonsulent i de følgende tre år, men denne gang med L’Oréal’s produkter. ”Det gik rigtig godt, og jeg var den selvsikre ung mand på 28 år, som ikke var bleg for at diskutere med chefen og tale ham lidt imod. Jeg havde virkelig succes med salget, så jeg mente at jeg var mere værd end den løn, jeg fik,” fortæller Michael Vesthave, der samtidig måtte acceptere, at L’Oréal hvad ledelse angik var meget fransk. 

”I trods fandt jeg et andet job hos det schweizisk-ejede forsikringsselskab Winterthur, hvor jeg i løbet af en 4-årig periode tog en uddannelse som eksamineret assurandør. I arbejdet for forsikringsselskabet oplevede jeg en helt anden dimension i livet. Her skulle jeg sælge dyre livsforsikringer, som folk ønskede aldrig at få brug for. Assurandørbranchen var på dette tidspunkt vildt lukrativ!” konstaterer Michael  Vesthave, som under sin anden uddannelse uden studentereksamen som hjælp i baglommen, måtte lære om jura, beregninger og analyser.

Læs også: Cosmobell tror stadig på den personlige kontakt med frisørerne

Gammelt nag – nyt venskab
Forsikringsuddannelsen kom Michael Vesthave til gode, da L’Oreal igen ringede og tilbød sig som arbejdsgiver. I 1996 blev han salgschef for Kérastase og året efter udnævnt til Business Unit Manager med marketingdelen under sig. I 2000 var Michael Vesthave salgsdirektør for L’Oréal Professionnel i Danmark, og den 1. juli samme år blev han direktør for frisørdivisionen i L’Oréal Danmark. ”Det mærkelige er, at jeg endte med at få det job, som den franskmand jeg i sin tid blev uvenner med, havde. Da jeg kom tilbage havde jeg bestemt, at jeg ville tage konfrontationen med min tidligere chef. I stedet for uvenskab udviklede det sig til et frugtbart samarbejde.  

"M. Bernard le Stum er i dag en af mine meget gode venner og bruges som nestor i mange situationer,” fortæller Michael Vesthave, som er klar over, at nogle af hans tidligere medarbejdere kalder ham en ”hård” chef. Men ingen er vist i tvivl om, hvor han står. ”I min karriere er det gået hurtigt. Jeg ved, at i L’Oréal skifter man ud i ledelsen ca. hvert 3. – 4. år, og jeg var klar over, at det kunne komme til at gælde mig selv, når de 5 – 6 år en dag vil nærme sig. Da L’Oréal Danmark i 2004 overtog det amerikanske hårproduktmærke Matrix, skulle der findes en distributør af produkterne. Cosmobell var i forvejen grossist, og jeg henvendte mig i den anledning til Gunnar Andersen og Preben Nielsen. Cosmobell var og er en god og solid virksomhed som i virkeligheden var fire privatejede firmaer. Vi snakkede frem og tilbage, og blev enige om, at firmaerne skulle slå sig sammen til ét firma og indledte et generationsskifte.” 

Generationsskifte
Det var en tanke, som var hverken Gunnar Andersen eller Preben Nielsen fremmed, da begge nærmede sig pensionsalderen. Eftersom ingen børn var interesseret i firmaerne, opstod gradvist og modnedes tankerne om generationsskiftet samt opgaven med at finde en ny ledelse til at videreføre firmaet. Sammen med de to ejere udarbejdede Michael Vesthave en business plan. Langt henne i forløbet blev han selv tilbudt jobbet som administrerende direktør. 

”Jeg er ikke visitkort-syg, så det ville jeg ikke. Jeg var klar over, at jeg havde potentiale til at blive direktør flere steder. Og jeg var kun interesseret, hvis Cosmobell en dag kunne blive mit eget. Egentlig tror jeg, at mit modforslag ikke kom bag på Gunnar Andersen og Preben Nielsen,” siger Michael Vesthave. 

I tiden efter fulgte en ny og målrettet planlægning med ejerskiftet, som både krævede penge, regnskabskyndige mennesker og dygtige jurister. Michael Vesthaves kone Anneli forlod sit sikre job i banken og arbejder nu fuldtids hos Cosmobell. Sammen kører ægteparret hver dag turen frem og tilbage fra Kolding og har i bilen et par timeres frirum i hinandens selskab. Operation Cosmobell er godt i gang med at lykkes, og det skyldes den trofaste og engagerede medarbejderstab, som har bidraget til både vækst og god økonomi.

Denne artikel blev bragt i Hair Magazine 2. udgave 2006.

Kontaktoplysninger:

Cosmobell Danmark A/S
Cypresvej 25
7400 Herning
Tlf. 97 22 33 44
www.cosmobell.dk


Se flere firmaprofiler her.

 

Annonce

Nyeste produkter se flere produktnyheder

Tailor’s Beard Balm – kun hos Brands4hair

Tailor’s Beard Balm – kun hos Brands4hair

Tailor's Beard Balm beskytter, blødgør og glatter skægget. Produktet fås kun hos Brands4Hair - læs om det her.
HH Simonsen relancerer sine krøllejern

HH Simonsen relancerer sine krøllejern

HH Simonsens serie af krøllejern opdateres nu med nye ergonomiske håndtag med digital touch teknologi til justering af temperaturen. Læs om det her.
Kvalitetsbørster fra Lernberger Stafsing hos OneBlackCar

Kvalitetsbørster fra Lernberger Stafsing hos OneBlackCar

Lernberger Stafsing har udviklet en håndpoleret kvalitetshårbørste med den perfekte balance mellem naturlige hår og lange nylon-børstehår. Se dem her.
Tailor’s Beard Wash – kun hos Brands4hair

Tailor’s Beard Wash – kun hos Brands4hair

Tailor's Beard Wash er det lavskummende og rensende shampoo til skæg for ægte mænd. Læs om produktet her.
Vogue de Trinity Contraste farver – kun hos Brands4hair

Vogue de Trinity Contraste farver – kun hos Brands4hair

Den unikke formulering giver et løft og farver allerede farvet hår op til 4 toner i et og samme trin. Læs om Vodue de Trinity Contraste farver her.

Annonce

Nyeste shows se flere frisørshows

L'Oréal Professionnel - Stilsikkert og bæredygtigt i Paris

L'Oréal Professionnel - Stilsikkert og bæredygtigt i Paris

Stilikoner, Instagramvenlige drinks og innovative lanceringer stod på programmet, da L’Oréal Professionnel indbød til presseevent i Paris.
Hair Magazine besøgte Cosmoprof i Bologna 2018

Hair Magazine besøgte Cosmoprof i Bologna 2018

For at byde foråret velkommen på bedste vis, begav Hair Magazine sig til Bologna for at opleve dét, der efter 50 år eksistens har vokset sig til et af verdens største arrangement i den professionelle skønhedsbranche.
Personlig stil i fokus på TOP HAIR - DIE MESSE i Düsseldorf

Personlig stil i fokus på TOP HAIR - DIE MESSE i Düsseldorf

På den internationale branchemesse TOP HAIR – DIE MESSE i Düsseldorf fandtes der det meste til den, der elsker hår i alle dets former. Læs om det her og se billederne!
Wella Nordic Creative Team præsenterede sæsonens trends

Wella Nordic Creative Team præsenterede sæsonens trends

Der var fuldt hus, da en masse frisører blev inviteret indenfor af Wella Professionals til en aften, der skulle inspirere og gennemgå denne sæsons trends.
Intercoiffures nordiske kongres levererede i topklasse

Intercoiffures nordiske kongres levererede i topklasse

I år var Sverige værtsland, og bestyrelsen arrangerede en weekend, der virkelig indeholdt alt og lidt til. Læs mere og se billederne her.

Annonce

Frisurekollektioner se flere frisurekollektioner

Annonce

Frisørportrætter se flere frisørportrætter

Stephen Mackinder

Stephen Mackinder

En af Vidal Sassoons nærmeste medarbejdere gennem en årrække - Stephen Mackinder – åbner salon i København med ualmindelig klipning og kurser for frisører.
Lone Hattesen

Lone Hattesen

”Jeg er ikke ”endt” i en lille by. Jeg har valgt det”. Det siger Lone Hattesen, der, ud over at være frisør, har været med i Robinson Ekspeditionen to gange og dyrker triatlon.

Annonce

Nyeste videoer se flere videoer

Gun-Britt Makeover

Gun-Britt Makeover

Som noget nyt har Gun-Britt Coiffure startet Gun-Britt Makeover. Løbende vil vi kunne følge med i diverse makeovers. Her har I den første.
De første hårtørrere i salonerne

De første hårtørrere i salonerne

Der er sket en del med udstyret i salonerne siden de første tørrehjelme i 1920'erne blev en fast bestanddel af salonens interiør. I denne video kan du se, hvordan de så ud dengang.
Stylist: Disse herrefrisurer elsker kvinder

Stylist: Disse herrefrisurer elsker kvinder

Stylist Ashley Weston giver sit bud på 5 forskellige herrefrisurer, som kvinder bare elsker. Klik her og få inspiration til herrefrisurer i salonen.
L'Oréal Professionnel Event i Paris 2018

L'Oréal Professionnel Event i Paris 2018

Følg med her, da L'Oréal Professionnel i slutningen af januar indbød til presseevent i Paris i forbindelse med forårets lanceringer af to naturlige og bæredygtige nyheder.
Video: Wella Making Waves uddanner unge i Kambodja indenfor frisørfaget

Video: Wella Making Waves uddanner unge i Kambodja indenfor frisørfaget

Making Waves er til for at hjælpe unge fra de mest fattige og udsatte samfundsgrupper i Kambodja til en lysere fremtid indenfor frisørfaget.