LEVERANDØRER

kursuskalender

webshops

  
Frisørland

Iscenesæt din salon
Salonindretningen i dag er professionel, enkel og stilren – og i de rammer skabes personligheden!

For den individuelle salon matcher tidens moderne mennesker, mener Ebbe Lynggaard fra Frisørland – uanset om det gælder grøn te og økologisk chokolade eller boksning på Eurosport. Og han giver gode tips til en effektiv indretning.

Her ses, fra venstre John Pedersen, Ebbe Lynggaard og Klaus Østergaard 

'Vi ville skabe en virksomhed, som var landsdækkende og en forretning, hvor man kunne garantere samme ensartethed i betjening såvel som i udvalg, uanset om man som frisør kom fra Nordjylland, Sønderjylland eller København.'
Sådan lød idégrundlaget, da Ebbe Lynggaard og Klaus Østergaard i år 2000 startede Frisørland, og sådan lyder virksomhedens filosofi den dag i dag. Derfor har man også afdelinger i såvel Ålborg som i Viborg, hvor hovedkontoret ligger, og i København.
”Vores drøm var at lave en kæde inden for frisørindretning, og det mener vi, vi i dag har opnået”, lyder det fra Ebbe Lynggaard.

Godt fra start
Siden starten er det faktisk gået rigtig stærkt for Frisørland, og Ebbe Lynggaard mener, det er kombinationen af et flot udvalg fra førende designhuse i Europa og velkvalificerede medarbejdere, der altid er klar med råd og vejledning.
”Vores idé har også lige fra begyndelsen været at præsentere vores indretning flot alle steder, og at vore kunder ikke skal rejse en halv dag for at se, hvad vi kan tilbyde. Derfor har vi indrettet flotte showrooms med medarbejdere, der har såvel kompetence som idérigdom og inspiration at give, så vi kan være en samarbejdspartner for såvel eksisterende som nye saloner”, lyder det fra Ebbe Lynggaard, der tilføjer, at man dermed har ressourcerne til at være en betydningsfuld aktør på markedet.
”Og vi har samlet et team, der gør det muligt for os at tage såvel små som store, komplicerede opgaver”.

 

Det skal være nemt for kunden
For Ebbe Lynggaard har det været vigtigt at gøre det let for kunderne. Derfor findes der showrooms i såvel København som Odense, Viborg, Vejle og Ålborg, og alle er de veludstyrede – som man kan forvente af et showroom.


”Når man skal købe et nyt køkken, forventer man også et effektivt showroom, hvor man ikke skal hoppe over papkasser for at se tingene. Derfor sætter vi en ære i at vores showrooms altid er, som de skal være, så de afspejler de krav, en moderne frisør med rette kan stille”, lyder det fra Ebbe Lynggaard.


Sparring er et vigtigt element i opbygningen eller nyindretningen af saloner, og selv om Frisørland ikke selv opsætter indretningen, samarbejder de med lokale håndværkere, ligesom de f.eks. går ind og rådgiver omkring, hvor det er mest hensigtsmæssigt med afløb, hvor det er mest praktisk at have el-installationer, el-udtag med videre.
At man ikke har sine egne håndværkere hænger sammen med, at hele Danmark er Frisørlands arbejdsplads.
”Og skal vi have tre montører fra Viborg til Roskilde, bliver det hurtigt en dyr affære for frisøren – inden vi overhovedet er begyndt at skrue i væggen. Så ved at samarbejde med lokale håndværkere, sparer vi tid – og dermed penge for frisøren”, er holdningen.

Gælder det meget store entrepriser, har Frisørland dog håndværkere, man kan entrere med.
”Vi leverer alt inden for frisørudstyr, og så er vi rigtig gode til at rådgive, slå streger, være kreative og finde ind til de elementer, der er afgørende i indretningen. Vi har en enorm stor erfaring med salonindretning, og den bruger vi bl.a. på at undgå fejl, der senere kan give problemer for frisøren”, fortæller Ebbe Lynggaard.
Og støder man på en opgave, der er mere krævende end normalt, er der masser af kræfter i virksomheden, man kan trække på. Så stikkes de kreative hoveder sammen, og der findes en god løsning.

Fornuftige leasingaftaler
Selve finansieringen går Frisørland også ind i, bl.a. med fornuftige leasingaftaler, og naturligvis spiller afleveringen en stor rolle.
”Vi sætter en stor ære i at kunne aflevere til tiden, for netop når det gælder frisørsaloner, er en åbning ofte forbundet med en reception, der involverer et set-up, mange mennesker med videre, og det skal i hvert fald ikke strande på os”, smiler Ebbe Lynggaard.

Ikke selvhøjtidelige
Ebbe Lynggaard mener klart, det skal være sjovt at gå på arbejde.
”Vi synes generelt, det er dejligt at gå på arbejde, men kan vi også gøre det sjovt og spændende, er det fantastisk”, siger han med er smil.
Og skal han selv beskrive atmosfæren i virksomheden, lyder det: ”Vi er ikke selvhøjtidelige. Intet er for småt og intet er for stort til os, og så forsøger vi hele tiden at have et positivt ”drive” i virksomheden og en god atmosfære”.


Frisørland startede med at have afdelinger i Ålborg, Viborg og Odense. Herefter overtog man en virksomhed i Stouby ved Vejle, og i den forbindelse ansatte man den daværende indehaver John Petersen som salgsdirektør i firmaet.
”Og ham kan man godt kalde en institution i branchen, og vel nok en af de mest kendte indretningspersonligheder, når det gælder frisørsaloner”, lyder det fra Ebbe Lynggaard.
Kronen på Frisørlands værk blev etableringen af en afdeling på Dampfærgevej i København side om side med Goldwell.
For der er et tæt samarbejde mellem Frisørland og Goldwell.
”Det gælder to selvstændige virksomheder, og som frisør kan man sagtens handle med den ene uden at skulle handle med den anden. Men man kan også vælge at handle med begge parter”, forklarer Ebbe Lynggaard, og han tilføjer, at man i øvrigt har mærket en vækst på Sjælland, siden man etablerede showroom i København for godt 4 år siden.

En professionel branche
Spørger man Ebbe Lynggaard om udviklingen i indretningen over de senere år, ser han en klar tendens til, at den danske frisørbranche er mere professionelt drevet end før.
”Det smitter af på valget af inventar. For hvor der tidligere var en tendens til, at man ofte indrettede sin salon i forhold til sin personlige smag, så er det i dag tydeligt, at man ser mere professionelt på indretningen, og at man i højere grad indretter sin salon som det, det er, nemlig en forretning”, fastslår Ebbe Lynggaard.

Når man tidligere indrettede sin salon, som man selv ønskede at bo, så tiltalte man også de mennesker, der havde de samme værdier, som én selv. Men indretter man mere stilrent og enkelt, så ser man over en bredere fællesnævner, og så kan man åbne døren for hvem som helst.
”Tidligere hyggede man om kunderne med indretningen. I dag personificerer man sin salon på anden vis – ved f.eks. at servere grøn te og økologisk chokolade, eller man kan vælge at vise boksning på Eurosport på en fladskærm i salonen, hvis det er målgruppen”.

Fang modetendenserne
Ved at indrette sig professionelt, gør man i princippet banen større, mener Ebbe Lynggaard, og så kan man vælge at male en af væggene lilla én sæson og gul næste sæson, som det harmonerer med modetendenserne i tiden.
Netop for at kunne give kunderne den kvalitet og stilrenhed, de ønsker, har Frisørland inventar fra tyske Olymp. Som kontrast til den klassiske linje, der arbejdes med fra Olymp, ses inventar fra Pietranera, og som noget helt nyt fra Karisma, der begge er toneangivende, italienske designbrands.
”Alle vore brands er velrenommerede, og det betyder, at vore kunder i langt de fleste tilfælde kan regne med at kunne supplere med en ny stol om 3-4 år i samme design. Modsat kommer der hele tiden så meget nyt fra firmaerne, at kunder, der kommer i vores showroom, ikke vil få samme oplevelse to gange”, lyder det fra Ebbe Lynggaard.

Tiderne er vanskeligere
Ebbe Lynggaard er ikke i tvivl om, at også hans branche står overfor udfordringer i den kommende tid.
”I takt med opbremsningen i den økonomiske vækst, vil der naturligt være en periode, hvor tingene bliver en smule mere vanskeligt. Men samtidig er konkurrencen skærpet på detailfronten, og det betyder, at det er endnu mere vigtigt for salonerne, at sende et tydeligt budskab til kunderne. Det handler om at finde et tema i salonen, for moderne mennesker søger tema og stil i deres liv, og de søger hen til den frisør, der signalerer de samme værdier som dem selv”.
Man ser også en tendens til, at massage og wellness bliver en stadig større del af frisørbranchen, for det handler om, at kunderne vil forkæle sig selv, når det går ind i en frisørsalon.
Derfor får Ebbe Lynggaard også ofte henvendelser, der går på, at en frisør har arbejdet i et andet land og fået en god idé, der skal prøves af, eller i det hele taget, at man gerne vil gøre sin salon til noget specielt.

”Så på den ene side er salonen altså indrettet professionelt, enkelt og funktionelt, og på den anden side, skal den udtrykke individualisme.
”Det kan lyde som modsætninger, men det er det egentlig ikke, for det handler om æstetik, om at vælge noget, man kan holde ud at se på i årene frem og noget, der fungerer og er let at holde rent, og samtidig om at krydre de rene linjer med et eget udtryk”,
forklarer Ebbe Lynggaard.
Med andre ord: Man har en grundsalonen som man så bruger til at skabe et lækkert set-up i, der udstråler kvalitet og omtanke!
Og med en enkel grundindretning, kan man hele tiden sørge for, at salonen følger tiden – uden at det koster andet end maling til en væg, nogle nye farver kopper og vaser eller en bane tapet, som man har fundet specielt i Milano.

Man iscenesætter med andre ord sin salon!

Frisørlands otte indretningstips

1. Vurder om det udvalgte lokale er stort nok,- også til dine fremtidsplaner. Det koster at flytte!

2. Tænk på om evt. store vinduespartier vender mod syd, da det kan blive meget varmt i sommerhalvåret. Vær forberedt på aircondition eller sol afskærmning.

3. Vær opmærksom på, hvor eksisterende vand og el installationer er og om de kan genbruges, da det kan være forbundet med store omkostninger at lave de helt store forandringer. Lav evt. ekstra vvs installationer og el-stik, så du er forberedt på en senere udvidelse af salonen, da det koster betydeligt mere, hvis det efterfølgende skal laves.

4. Indret din salon som en forretning og ikke som du indretter dit hjem. Tidløse designs ”holder” længere.

5. Lyse og sarte nuancer på stole og vaske er utrolig flotte, men hårfarve og jeans smitter af. Find i stedet en smart ventesofa i din yndlingsfarve, hvis du vil have lidt kulør i salonen.

6. Vælg inventar der passer til den stil, du synes salonen skal udstråle, og hvilke kunders opmærksomhed du ønsker at fange. God komfort signalerer luksus, mens lettere typer indretninger gør det modsatte.

7. Skab dit eget miljø i salonen. Et tema med f.eks. musik, grøn te, økologisk chokolade og shiatsu massage tiltaler mange og gør et besøg i din salon til en oplevelse. En fladskærm med sport og motorblade appellerer til andre.

8. Brug din nye salon og dens indretning i din markedsføring. Læg billeder på din hjemmeside, så alle kan se din investering!

   

Denne artikel blev bragt i Hair Magazine 2. udgave 2009.

 
For yderligere information ring på tlf: 87 27 10 60 eller se www.frisørland.dk  

Se flere firmaportrætter, profiler og virksomheder indenfor frisør branchen her

Annonce

Nyeste produkter se flere produktnyheder

Matrix SoColor Cult med 29 intensive farver

Matrix SoColor Cult med 29 intensive farver

Matrix SoColor Cult er en hårfarveserie med en omfattende farvepalette med 29 farver, der kan tilpasses i intensitet og holdbarhed.
Hold.Me Hairspray fra Design.Me

Hold.Me Hairspray fra Design.Me

Hold.Me hårspray gør det nu muligt at tilpasse sprayen præcis, som man ønsker det. Læs mere om produktet her.
COLOUR serie med granatæbleolie & hyben fra TRINITY

COLOUR serie med granatæbleolie & hyben fra TRINITY

Trinity er ude med en nye produktserie, der giver liv og spændstighed til farvet hår. Læs mere om serien her.
Nyhed fra ZENZ - ZENZ Organic Hair Spa

Nyhed fra ZENZ - ZENZ Organic Hair Spa

ZENZ Organic Hair Spa er en sand revolution. Den er designet til at gøre hårbehandlinger mere effektive på kortere tid – helt uden brug at elektricitet. Læs mere her.
Tre nyheder fra Eksperience

Tre nyheder fra Eksperience

Revlon Professional udvider sit Eksperience-sortiment med tre produkter; Blonde - Grey Hair Cleanser, Color Intensifying Hair Conditioner og Hydrating Hair Conditioner.

Annonce

Nyeste shows se flere frisørshows

Wella Professionals' første TrendVison Creative Retreat Experience

Wella Professionals' første TrendVison Creative Retreat Experience

Wella Professionals' internationale TrendVision 2018 løb af stablen i Lissabon, og frisører fra hele verden var samlet til en Creative Retreat Experience.
La Biosthetique for Talbot Runhof til Paris Fashion Week SS19

La Biosthetique for Talbot Runhof til Paris Fashion Week SS19

Det er ganske vist nogle uger siden, at Paris Fashion Week SS19 løb af stablen, men det betyder ikke, at vi stopper med at inspireres. La Biosthetique skabte hårlooket til Talbot Runhofs show.
Wella Professionals inviterede til trendaften

Wella Professionals inviterede til trendaften

Endnu en gang åbnede Wella Professionals dørene op for mere end 320 frisører landet over for at inspirere, udfordre og undervise branchen i de seneste trends.
Glamour og luksus til Gold International Show i København

Glamour og luksus til Gold International Show i København

Modehuset Gold bød 800 frisører fra hele verden til gallaaften i Købehavn med show, cirkusartister og flere nye lanceringer.
En hel weekend med HeadBrands

En hel weekend med HeadBrands

Mere end 250 frisører var kommet fra alle Nordens hjørner for at tage del i den allerførste HeadBrands Xperience – og hvilken oplevelse det var!

Annonce

Frisurekollektioner se flere frisurekollektioner

Annonce

Frisørportrætter se flere frisørportrætter

Morten Kongsbak

Morten Kongsbak

Læs her hvordan Morten Kongsbak er kommet dertil hvor han er i dag!
Ethos Hairdressing

Ethos Hairdressing

Hair Magazine var med på HJ Live London, hvor vi fik en snak med to af Storbritanniens mest indflydelsesrige frisører: Sharon Peake og Adam Bryant fra Ethos Hairdressing i Manchester.

Nyeste videoer se flere videoer

ghd "how to" - perfekte bølger med glattejern

ghd "how to" - perfekte bølger med glattejern

I denne video viser ghd, hvordan man laver det perfekte wavy hår med et glattejern.
Nõberu of Sweden fortsætter med at udfordre stereotyper

Nõberu of Sweden fortsætter med at udfordre stereotyper

Skønhedsbrandet Nõberu of Sweden fortsætter med at udfordre billedet af mandlighed med den nye kampagne Be Yourself More.
Lær at lave en paryk med Redken

Lær at lave en paryk med Redken

Redken viser her, hvordan man kan lave en paryk, der er perfekt til alle Halloween-festerne, der er lige rundt om hjørnet - kun fantasien sætter grænserne!
Simpel opsætning til festlige begivenheder

Simpel opsætning til festlige begivenheder

Få inspiration til en simpel, festlig opsætning her, hvor kun få ting skal brugs til en elegant opsætning.
Lær mere om Wella Professionals Koleston Perfect Me+

Lær mere om Wella Professionals Koleston Perfect Me+

Er du nysgerrig på på Wella Professionals Koleston Perfect Me+? Ved at tage dette 9-minutters seminar lærer du alt, du behøver at vide.