LEVERANDØRER

kursuskalender

webshops

ghd Scandinavia

Tre år og fuld fart frem

“ghd startede i England i 2001, hvor man i bogstaveligste forstand revolutionerende den måde, stylister og frisører kunne glatte, krølle og i det hele taget arbejde med håret på”

ghd har været på det danske og det skandinaviske marked i fire år. Omsætningen er steget fra 1 til forventet 80 mio. kr. i år, og direktør Allan Træholt bebuder, at man slet ikke er færdig med at vækste.
”Der videreudvikles konstant, og der er maser af nye ideer og koncepter, der skal afprøves”, lyder det fra Allan Træholt.

For tre år siden slog ghd Scandinavia for første gang sine folder ud i Danmark. I dag er virksomheden  markedsledende inden for stylingjern, der både kan krølle, glatte, løfte og svippe spidserne.

Det første år omsatte ghd i Skandinavien således for 1 mio. kr., året efter nåede omsætningen de 9 mio. kr., året efter lød omsætningen på 22,5 mio. kr., i 2008 forventer man at tage springet op til de 45 mio. kr., og i 2009 forventer direktør Allan Træholt, at omsætningen runder de 80 mio. kr.

ghd startede i England i 2001, hvor man i bogstaveligste forstand revolutionerende den måde, stylister og frisører kunne glatte, krølle og i det hele taget arbejde med håret på. ”Teknologien er patenteret, og den baserer sig på, at stylingjernets plader altid har den helt rigtige temperatur – der i øvrigt reguleres fem gange i sekundet.
Forskning har nemlig vist, at 180 grader er den optimale temperatur, når håret skal styles, hvad enten der skal glattes, skabes krøller eller andet – og uden at det skader håret.”, forklarer Allan Træholt, der be-tegner stylingjernet som det mest udbredte i Danmark, hvor det bruges og videresælges af 800-1000 frisører.

ghd-hovedkontoret ligger i Viby ved Århus, hvor man har godt 300 kvadratmeter kontor og 864 kvadratmeter lager, og herfra forhandler man ghd-produkterne i såvel Danmark som i Norge, Sverige, Finland, Færøerne og på Island. ”Da vi etablerede os, lavede vi samtidig en 3-årsplan.
Men vi ekspanderede helt vildt, og er i dag 35 ansatte med 12 sælgere”, fortæller Allan Træholt.

Internationalt vokser ghd også med eksplosionsfart. Således blev virksomheden kåret som det hurtigst voksende ”ltd company” i England i 2005. ghd blev officielt udnævnt til Coolbrand i 2006 af engelske Superbrand - den prestigefyldte titel blev begrundet med brandets helt exceptionelle tiltrækningskraft på førende mode- og skønhedsguruer, og i 2007 blev ghd udråbt til ’A Brand to Watch’ af Superbrand.

Bagsiden af medajlen
Men når man har succes, er der også kopier, og det er bagsiden af medaljen. ”Hver eneste dag får vores hovedkontor i England 35 nye sager ind om kopier af vore produkter, og er der noget at gå efter, gør vi det!”, lover Allan Træholt, for han mener, det er vigtigt, at prøve at bremse kopieringen, selvom han også tilføjer, at når et produkt kopieres, er ghd allerede i gang med at forny sig og forbedre sit produkt i forhold til det forrige. Så det vil hele tiden være unikt!

”Fire gange om året kører vi nye kampagner, og hver gang er der sket forbedringer.
Det kan være stylingjern med en multivoltage-funktion, så det selv indstiller strømmen alt efter, hvor i verden man befinder sig, jern der automatisk – efter 30 min. - slukker for strømmen, eller som giver lyd, hvis der er for fugtige omgivelser til, at det er sikkert at lade jernet ligge lige netop her”.

Faktisk er der siden stylingjernet blev introduceret i 2001 kommet hele 35 forbedringer – synlige og mere tekniske, ikke synlige! I det faste sortiment findes tre modeller, og herudover køres forskellige kampagner, f.eks. et pink stylingjern i forbindelse med Kræftens Bekæmpelses brystkræft-kampagne i oktober.
Ideen er, at salonerne skal købe mindst tre stylingjern, og selvfølgelig er det meningen, at de skal sælges videre til kunder. Men ghd arbejder KUN med professionelle frisører, for produkterne kræver professionel vejledning og ekspertviden. ”Ghd er ikke et brand, der skal sælges i supermarkeder.
Det kræver, at man sætter sig ind i alle de ting, de kan, og at man som forbruger får den rigtige vejledning”.

Ghd’s produkter
Ud over stylingjernet har ghd en komplet produktserie; thermodynamics, hvor alle produkter er varmebeskyttende. Produkterne forhandles af godt 200 udvalgte frisører i Danmark. ”Det gælder
primært de store kæder og de eksklusive butikker”, lyder det fra Allan Træholt. Og når der vælges kunder til ghd-produkterne, går man efter, at der skal være udstillingsplads, ligesom butikken skal være pæn. ”Det handler ikke om, hvor mange ansatte, der er i butikken. Det kan sagtens gælde saloner, hvor indehaveren er den eneste medarbejder, men hvor udtrykket er rigtigt!”.

En kammerat sendte mig ét
At Allan Træholt overhovedet fik øjnene op for ghd, var fordi en kammerat, der solgte stylingjernene i England, sendte ham ét. Og så startede virksomheden.

ghd Scandinavia er således et søsterselskab af ghd i England, og med den konstellation, hvor både moderfirmaet og han ejer en andel, beskyttes og styrkes brandet optimalt. Sidste år etablerede Allan
Træholt salgsorganisationer i Norge og Sverige, og selv om de så at sige er i opbygningsfasen, er der på den front budgetteret med godt 10 mio. kr. pr. land i 2008.

Kvalitet bliver kodeordet
Allan Træholt er ikke i tvivl om, at kodeordet i fremtiden bliver kvalitet. Det gælder mode og biler, og det gælder frisører. ”Kunderne vil have kvalitet, og de vil gerne betale for det – selv de, der ikke har råd, sparer op, så de får råd til kvaliteten”, mener han.

Samtidig ses en international tendens til, at der skal sælges flere varer igennem frisørsalonerne, og den tendens, mener Allan Træholt, også er ved at nå til Danmark.
”I Danmark tegner varesalget i salonerne sig for 10-20 pct. af omsætningen. I flere andre lande tegner den sig for 50 pct. af omsætningen, og det skal vi også gerne op på i Danmark”, mener han.

Men når der skal sælges flere varer – og ikke mindst varer af en bedre kvalitet i frisørsalonerne, kræver det også en bedre uddannelse af frisørerne, medgiver Allan Træholt, og derfor har ghd en decideret uddannelsesafdeling, ligesom alle sælgerne er trænede i at give personalet i salonerne kurser i stylingjernet. ”Hidtil har mange saloner fokuseret på det kreative og på håndværket. Ikke på salget. Det skal de nu blive bedre til”, er hans holdning. Alene fordi man tjener mere på salg end på behandlinger.

Således holder man også i samarbejde med saloner landet over VIP nights, hvor kunder inviteres ned i salonen, får et glas champagne og lidt at spise, får ordnet hår samt får gode råd og vejledning omkring styling.

I Norge er man i gang med en arrangementsrække, hvor man stiller en stand op i storcentre, og hvor forbipasserende kan blive stylet. Styling på menuen er et andet koncept, man arbejder med i England, og som planlægges i Danmark i løbet af ganske kort tid. Her kan kunderne komme ind i salonen og fra et menukort vælge den styling, der passer dem bedst. ”Kunderne kan vælge mellem 10 faste frisurer, og vi har så specialuddannet en eller flere af medarbejderne i at style – eller med andre ord – være ghd-ambassadør. Det er godt for os, og det er godt for salonen”. Og så indføres konceptet ”styling” som et nyt produkt i de danske frisørsaloner.

I dag styles der, men det er typisk til store arrangementer; bryllupper med videre. ”Hvorfor ikke indføre styling som en del af den tendens til selvforkælelse, der netop nu ses i Danmark”, lyder Allan Træholts bud, for der er masser af muligheder i fremtidens frisørsalon. Det handler blot om at gribe dem.

Denne artikel blev bragt i Hair Magazine 3. udgave 2008.

Kontaktoplysninger:

GHD SCANDINAVIA ApS
Rudolfgårdsvej 1 D
8260 Viby J 
Tlf. 86 11 99 02
www.ghdhair.dk


Se flere frimaprofiler her.

Annonce

Nyeste produkter se flere produktnyheder

Ny Saddle Seat klippestol fra Efalock hos Cosmobell

Ny Saddle Seat klippestol fra Efalock hos Cosmobell

Denne lækre klippestol er udstyret med de intelligente ClicTec hjul og er lavet i et flot design. Læs om det her.
Efalock ClicTec hjul hos Cosmobell

Efalock ClicTec hjul hos Cosmobell

Er du træt af at fjerne hår i dine hjul er dette løsningen. Læs her om de smarte hjul, der fås hos Cosmobell.
Børneshampoo med ekstra god samvittighed fra IdHair

Børneshampoo med ekstra god samvittighed fra IdHair

IdHair har indgået et samarbejde med Danske Hospitalsklovne, hvor du er med til at støtte børnene, når du køber produktet. Læs mere her.
Beard Junk by Waterclouds - Cream Beard Balm

Beard Junk by Waterclouds - Cream Beard Balm

En fugtgivendene skægcream, der indeholder Camellia Oil, Macadamian Nød Oil og Argan Oil. Læs om det her.
Velour hårbøjler fra Everneed

Velour hårbøjler fra Everneed

Everneed lancerer nu disse fine velour hårbøjler. Hårbøjlerne fås i forskellige farve, nogle ensartet og andre med print. Se dem her.

Annonce

Nyeste shows se flere frisørshows

Trinity Haircare fejrede 10 år i Amsterdam

Trinity Haircare fejrede 10 år i Amsterdam

Elite Experience blev afholdt for første gang for at markere Trinity Haircares 10 års jubilæum. Arrangementet i Amsterdam bød på et storslået show med Morten Lynge og Hasse Kliem på scenen.
Indvielse af Davines Village og WWHT i Parma

Indvielse af Davines Village og WWHT i Parma

I løbet af de tre dage i Parma blev frisørerne inviteret til en helhedsoplevelse med masser af hår, bæredygtigt initiativ og afgørelsen i Davines World Style Contest.
Revlon Style Masters fejrede 10 år i Barcelona

Revlon Style Masters fejrede 10 år i Barcelona

Revlon Style Masters fejrede ti år i Barcelona med et storslået show, inspirerende hår, de seneste trends og danske Brit Laursen i finalen i American Crew All-Star Challenge.
På forreste række til Danish Beauty Award 2018

På forreste række til Danish Beauty Award 2018

I Tivoli Congress Center var der gjort klar til en festlig aften i anledning af Danish Beauty Award. Hair Magazine sad klar på forreste række til at hylde alle de nominerede.
L'Oréal Professionnel - Stilsikkert og bæredygtigt i Paris

L'Oréal Professionnel - Stilsikkert og bæredygtigt i Paris

Stilikoner, Instagramvenlige drinks og innovative lanceringer stod på programmet, da L’Oréal Professionnel indbød til presseevent i Paris.

Annonce

Frisurekollektioner se flere frisurekollektioner

Annonce

Frisørportrætter se flere frisørportrætter

Sascha Hirtsgaard

Sascha Hirtsgaard

Læs om Sascha Hirtsgaard, der holder meget af den energi, der ligger i at arbejde med de unge i Young Intercoiffure, som hun startede op for 14 år siden.
Elmer Stuhr

Elmer Stuhr

Elmer Stuhr var den første frisør i Danmark, der så en lysende muligheder for frisørfagets fremtid i Vidal Sassoons klipning. Hans fremsynethed skabte fundamentet for Stuhr-kædens succes.

Annonce

Nyeste videoer se flere videoer

Björn Axén - How to get the look - Blow out brushes

Björn Axén - How to get the look - Blow out brushes

Få inspiration till fine blow out brushes med denne video fra Björn Axén. Her får du indblik i stylingen af hele fire forskellige modeller med forskellige hårlængder og stil.
Har du set den nye glittertrend?

Har du set den nye glittertrend?

Nu kan man gå all-in på glitter og gøre det til en del af sit helhedslook ved at tilføje det til håret. Se det her!
Inspiration til brudefrisurer

Inspiration til brudefrisurer

Bryllupsæsonen er gået i gang! Der findes adskillige muligheder til brudefrisuren og ønsker fra bruden kan strække vidt. Se inspirationsvideoen her!
Björn Axén - How to get the look - Bohemiske fletninger

Björn Axén - How to get the look - Bohemiske fletninger

Følg med i videoen, hvor Sofia Geideby viser, hvordan du laver en enkel, fin og sommerlig frisurer med fletninger.
Gun-Britt Makeover

Gun-Britt Makeover

Som noget nyt har Gun-Britt Coiffure startet Gun-Britt Makeover. Løbende vil vi kunne følge med i diverse makeovers. Her har I den første.