LEVERANDØRER

kursuskalender

webshops

IdHAIR - "Vi vil være uafhængige"


For halvandet år siden flyttede IdHAIR til sit nye domicil i Lystrup.

For 14 år siden fandt Preben Munch ”det hvide guld” i form af IdHair voksen. Den dannede grundlaget for virksomheden, som den ser ud i dag med et miks af internationale brands og egne produkter, der er med til at sikre en høj grad af uafhængighed.

Enhver dansk dreng fra 10 år og opefter kender IdHAIR voks. Det er med, når der skates, spilles fodbold eller scores piger. For Preben Munch, der er medejer af IdHAIR Company var det lidt af en tilfældighed, at det netop blev den voks, der blev grundlaget for, at virksomheden i dag har godt 100 ansatte i Skandinavien, egen fabrik i Sverige og et salg til det meste af Europa.

Preben Munch startede virksomheden Dansk Frisør Engros ene mand i 1986 som forhandler af Cutrin i det nordlige Danmark. Virksomheden udviklede sig dog, og i 2000 blev Dansk Frisør Engros til Cutrin Danmark, og Preben Munch overtog forhandlingen af Cutrin i hele landet.


IdHAIR har sikret dem selv ved at udvikle egne produkter.

”Vi lancerede IdHAIR voksen i 1998, og på ingen tid blev den kendt ikke blot blandt frisører men også blandt forbrugerne”, fortæller Preben Munch. Han husker, at medarbejderne gik rundt til alle saloner – både dem man handlede med og dem, man ikke handlede med – og afleverede en krukke voks og et visitkort samt et tilbud om at frisøren kunne ringe, hvis det var interessant.

”Og inden for mellem 2 minutter og 2 uger ringede praktisk talt samtlige frisører tilbage”, fortæller Preben Munch. ”Vi var ganske enkelt på det rigtige sted på det rigtige tidspunkt med det rigtige produkt”.


IdHAIR vandt Red Dot Design Award i år.

”Samtidig tog det os fra at være en lille spiller på det danske marked, til pludselig at være blandt de store spillere….”. Virksomheden er siden blevet udvidet med afdelinger i Norge, Sverige, Finland og sidst Storbritannien, man har etableret egen fabrik i Sverige og sidst har man lanceret sin egen nye elements-serie af såvel pleje- som finishprodukter. Og selv om Preben Munch på god jysk vis ikke praler af sin forretning, så medgiver han dog, at udviklingen har været enorm, og selv om han taler om at være på det rigtige sted på det rigtige tidspunkt, så har han også selv gjort en stor indsats.

Bl.a. besluttede IdHAIR sig for – for første gang i firmaets historie – at markedsføre voksen, for frisørerne, direkte til forbrugeren som det produkt, der skulle afløse geléen og moussen som stylingprodukt.

”Vi besluttede os også for at sponsere lokale fodboldklubber med tøj og naturligvis voks, og pludselig bredte behovet sig som ringe i vandet”, fortæller Preben Munch med et smil.


Marketingchef Kasper Christensen til venstre og stifter Preben Munch til højre.

VI VILLE SIKRE OS SELV

Ud over egne brands har IdHAIR Company også forhandlingen af en række velkendte brands bl.a. Cutrin, Sexy hair, Trevor Sorbie, Lanza og Kiela, og det planlægger man at fortsætte med. I dag har man dog ændret navn på virksomheden, så den ikke længere hedder Cutrin men IdHAIR Company. Det skete bl.a. som et led i en frigørelsesproces.

”Vi har nu investeret i egen fabrik, og vi har sikret os selv ved at udvikle vore egne produkter. Derfor følte vi, navnet skulle følge med. En distributøraftale kan siges op, vi kan ikke bare miste vores egne brands”, lyder det. I dag fremstiller IdHAIR Company egne farver og permanentvæsker ud over IdHAIR voksen, og sidste skud på stammen er som nævnt Elements pleje- og finish-serien.

”Med den produktsammensætning af såvel egne produkter som af de øvrige mærkevarer, dækker vi i dag så bredt, at alle kan tilfredsstilles.

Både de frisører, der satser på den yngre målgruppe som dem, der satser på den lidt ældre målgruppe, luksusprodukterne eller det lidt billigere segment. selv de frisører, der satser økologisk har vi en serie til”, lyder det. Og Preben Munch er rigtig glad for den beslutning han tog for nogle år siden om at producere selv.

”Det har naturligvis krævet både tid, penge, sorger og ja, det har handlet om voldsomt store investeringer, men nu er vi uafhængige, og det er absolut den optimale situation for os”. Man kunne jo spørge, hvorfor IdHAIR Company ikke valgte at placere sin fabrik i Polen, Baltikum eller Kina for at få den billige arbejdskraft, men det har været et valg helt fra begyndelsen: ”Vi vil ikke gå på kompromis med kvaliteten, og vi vil bruge de ressourcer, der skal til, for at komme på markedet med det bedste. Ved at producere i Sverige har vi 100 pct. kontrol over tingene, og samtidig kan vi godt lide ideen om at holde arbejdspladserne i Sandinavien”.


Virksomheden IdHAIR har i dag godt 100 ansatte i Skandinavien.

”Finanskrisen har ramt alle; frisørgrossister og frisører indbefattet, og selv om vi bliver presset fra vore leverandørers side, så er vi ikke i en situation, hvor vi kan bestemme, om frisørerne skal købe – og de har sparet på indkøbene ingen tvivl om det. Derfor er det endnu mere rart at have sine egne produkter at trække på”.

I IdHAIR-serien findes Hair Paint, der er den traditionelle farve, og Colour Id, der er en ny farve uden ammoniak og parabener. ”Vi bryster os ikke af, at have opfundet den dybe tallerken, men vi har mange års erfaring, som vi har gjort brug af i forhold til at skabe et farvesystem, som dækker frisørerne 100 pct. ind, hvad enten de er til det traditionelle eller til det nye”, fortæller Preben Munch.


Ud over egne brands har IdHAIR Company også forhandlingen af en række velkendte brands bl.a. Cutrin, Sexy hair, Trevor Sorbie, Lanza og Kiela.

HELDIGE OG DYGTIGE

I dag er der godt 100 medarbejdere i koncernen, og de 45 arbejder i Lystrup ved Århus, hvor man bl.a. tager sig af administration, marketing med videre i forhold til såvel hovedfirmaet som datterselskaberne.

I forbindelse med den nye Elements-serie, har man netop modtaget Red Dot Design Award for emballagen. Det skete i konkurrence med 6822 øvrige indsendte forslag fra 43 lande. ”Den pris er vi naturligvis vildt stolte af, men endnu bedre er det, at vi også får rigtig meget ros for selve produkterne, der er udviklet af vores egen kemiker samt et panel af testfrisører”.

Serien består af 18 produkter; shampoo, conditioner og finish, og den sælges udelukkende igennem professionelle frisører.


I daglig tale kaldes bygningen for frisørernes hus, fordi idhair rigtig gerne vil have besøg af frisørerne og rigtig gerne vil have, at både frisørerne og frisørlaugene bruger huset til alle mulige formål; møder, konferencer med mere.

VI LYTTER TIL FRISØRERNE

”Vi bruger rigtig meget tid på at lytte til frisørerne og høre, hvad deres behov er. som dansk virksomhed har vi gode forudsætninger for at vide, hvad danske frisører ønsker, og det søger vi at efterleve”.

For halvandet år siden flyttede IdHAIR til sit nye domicil i Lystrup. I daglig tale kaldes bygningen for frisørernes hus, fordi IdHAIR rigtig gerne vil have besøg af frisørerne og rigtig gerne vil have, at både frisørerne og frisørlaugene bruger huset til alle mulige formål; møder, konferencer med mere. ”Vi har et stort auditorium med plads til 150 mennesker, som frisørerne kan bruge”, lyder det fra marketingschef Kasper Christensen, og han fortæller videre, at der er både det rigtige lys og storskærm med kameraer.

”Vi tror på, at sammenhold er måden at komme ud af krisen på. Vi skal hjælpe hinanden og styrke hinanden. Vi holder bl.a. kurser i salg og økonomi, og vores kursusprogram er åbent for alle frisører – også ikke-kunder”, fortæller Kasper Christensen, og tilføjer, at man hvert halve år har godt 1000 frisører på kursus.

”Da vi begyndte at etablere afdelinger i andre lande, var der mange, der spurgte, hvordan vi dog turde det i nedgangstider? Men kan vi overleve nu, bliver det jo kun rigtig godt, når tiderne vender”, er Preben Munchs holdning.

Som det ser ud i dag har han og hans medarbejdere udviklet et nordeuropæisk hjemmemarked, man har skabt et godt samspil mellem at være grossist og producent, og man har et udbud, der kan tilfredsstille alle frisører uanset aldersniveau, prisniveau eller stil.

Tekst: Pia Finne
Foto: Claus Peuckert

Denne artikel blev ført i 4. udg. af Hair Magazine 2012

 

Kontaktoplysninger
IdHAIR Company A/S
Lægårdsvej 28
8520 Lystrup
Tel: 86 74 28 22
www.idhair.dk

 

Se flere frimaprofiler her.

Annonce

Nyeste produkter se flere produktnyheder

HH Simonsen lancerer Limited Gold Edition

HH Simonsen lancerer Limited Gold Edition

HH Simonsen fylder 15 år, og det skal selvfølgelig fejres med stil! Derfor har HH Simonsens mest populære stylere fået en makeover og nyt gulddesign.
Ny hårplejeserie fra Trinity Haircare

Ny hårplejeserie fra Trinity Haircare

Trinity Haircare lancerer en ny plejeserie med naturens bedste råvarer. Læs mere om det her.
Quick Dry Heat Spray og Curlicue Cream fra Maria Nila

Quick Dry Heat Spray og Curlicue Cream fra Maria Nila

To nyehder fra Maria Nila. Quick Dry Heat Spray er en beskyttende og glansgivende varmebeskyttelse. Curlicue Cream er en stylingcreme til krøllet hår.
CC-Series Copper Ceramic og HD Calima Copper fra Jaguar

CC-Series Copper Ceramic og HD Calima Copper fra Jaguar

Kobber er trendfarven, der har fundet vejen frem indretningen i hjemme til salonerne. Jaguar lancerer nu en kobberfarvet limited edition.
Paddle brush fra Philip B nu hos Oneblackcar

Paddle brush fra Philip B nu hos Oneblackcar

Børste fra Philip B lavet i de fineste naturmaterialer og ergonomisk design. Læs mere om produktet, der nu fås hos Oneblackcar.

Annonce

Nyeste shows se flere frisørshows

Efterårsfest med Hair Team Company

Efterårsfest med Hair Team Company

Hair Team Company har netop lige afholdt to shows fyldt med viden, venskabelighed og vilde nyheder! Var du ikke med, kan du læse om de to shows her.
Med ghd backstage til New York Fashion Week

Med ghd backstage til New York Fashion Week

ghd var stolt sponsor, da der skulle styles hår til Jeremy Scotts fashionshow under New York Fashion Week. Manden i spidsen var Eugene Souleiman.
A World in Color – farveeksplosion med Wella Professionals

A World in Color – farveeksplosion med Wella Professionals

Det var noget for enhver smag, da Wella Professionals kårede vinderme i TrendVision og relancerede Koleston Perfect i et eventet A World in Color i København.
Intercoiffures europæiske kongres i Interlaken

Intercoiffures europæiske kongres i Interlaken

Frisører fra hele verden rejste gennem fantastiske udsigter til turkise søer og hvide alpetoppe for at mødes på tværs af landegrænser, udveksle erfaringer og inspireres af hinanden.
Trinity Haircare fejrede 10 år i Amsterdam

Trinity Haircare fejrede 10 år i Amsterdam

Elite Experience blev afholdt for første gang for at markere Trinity Haircares 10 års jubilæum. Arrangementet i Amsterdam bød på et storslået show med Morten Lynge og Hasse Kliem på scenen.

Annonce

Frisurekollektioner se flere frisurekollektioner

Annonce

Frisørportrætter se flere frisørportrætter

Signe Eflund

Signe Eflund

Signe Eflund, der er medstifter af Wooma Studio, har ingen stopklods, og så har hun udviklet sin egen filosofi: Man skal være den person, man er!
Dorte Holk

Dorte Holk

Midt i et stille villakvarter i Kolding har Dorte Holk sin frisørsalon: Holk Intercoiffure. Hun ordner ikke kun håret på kvarterets damer. Hun har hele verden som sin arbejdsplads.

Annonce

Nyeste videoer se flere videoer

Lær mere om Wella Professionals Koleston Perfect Me+

Lær mere om Wella Professionals Koleston Perfect Me+

Er du nysgerrig på på Wella Professionals Koleston Perfect Me+? Ved at tage dette 9-minutters seminar lærer du alt, du behøver at vide.
Se hvordan du kan klippe en lob med en barberkniv

Se hvordan du kan klippe en lob med en barberkniv

Her kan du se, hvordan du kan bruge en barberkniv til at klippe en lob. Se videoen her, der viser step-by-step, hvad du skal gøre.
Balmain Spring/Summer 2019 Menswear

Balmain Spring/Summer 2019 Menswear

Bliv inspireret af håret og moden, der var at finde på catwalken, da Balmain Paris afholdte modeshow i slutningen af juni.
Fejring af Frisørens dag den 19. juni

Fejring af Frisørens dag den 19. juni

Missede du den live tale som Hair Magazines Chief Editor, Camilla Svensson, holdt for frisørerne på Frisøren dag? Se den her!
Björn Axén - How to get the look - Blow out brushes

Björn Axén - How to get the look - Blow out brushes

Få inspiration till fine blow out brushes med denne video fra Björn Axén. Her får du indblik i stylingen af hele fire forskellige modeller med forskellige hårlængder og stil.